• Tina

    Prechádzame do ďalšieho modelového roku. Niektoré novinky sa síce budú prekrývať a budú dostupné už tento rok. Avšak jedná sa o novinky, ktoré výrobcovia označujú ako modelový rad 2021.

    Prosím držte sa témy. Ďakujem.

    • Tina  

      Shimano pokračuje s posúvaním svojej 12 speed rady aj do nižších kategórií. Predstavilo novú sa Deore 6100.

      https://bikerumor.com/…-the-masses/

    • Tina  

      Nové Deore 2021 nie je iba o 12 speed. Sada ponúka aj novú 11 speed „wide range“ kazetu s rozsahom 11–51z kompatibilnú so štandardným MTB HG orechom. Ponúka tak možnosť 1×11z alebo 2×11 s kazetou 11–42z.

      Nové Deore je taktiež dostupné v 10 speed verzii s mierne mätúcim označením 4100. Rada 4000 bola doteraz označením pre komponenty Alivio. 10 speed Doere je v ponuke ako 1×10 s kazetou 11–46z alebo ako 2×10 s kazetou 11–42z

      • tomxxx  

        Neznamená to tedy, že alivio už nebude?

        • Tina  

          Neznamená. Alivio bude existovať aj naďalej pod kódmi M3100 a vo verziách 3×9 a 2×9.

        • Tina  

          Nové Alivio 2×9 a 3×9

          • doubleingram  

            To uz snad nikdo nepouziva, ne?

            • goofy  

              Jo jo… Všíchni jezdí jenom XTR a Orla ASX

              • doubleingram  

                Sorry, ale tohle jsou proste mrtvoly.

                • goofy  

                  Které jezdí 80% cyklistů. Takže tak.

                • vt  

                  Alivio mela dcera na kole a funguje jako fik.

                  • tomxxx  

                    já teda fíkem řadit nezkoušel, ale podle mě to nebude žádnej šlágr

                    • Ladnonna  

                      Řadí to úplně stejně jako XT.

                      Rozdíl v těch sadách je v zásadě v životnosti, hmotnosti a nějaké ty novinky, jinak je to na ,,funkci” stejný.

                      • tomxxx  

                        Já si dělal prdel z Fíka.

                        Nicméně co mám zkušenost s levnejma sadama, většinou jsou blbuvzdornejsi a vydržej daleko víc, když se o ně člověk vůbec nestará.

                        • nooski  

                          Tak ona třeba ta kazeta Deore bude podstatně odolnější než XTR a XT. Zvlášť nejvyšší kazety XTR a D/A s hliníkovými resp. titanovými pastorky jsou za mě krok zpět ve funkci, jsou akorát lehčí a výrazně odlehčí peněženku :-)

                          • novas752  

                            Závodní lightweight vybavení, co čekáš?

                            XT je za mě v pohodě, stejně se Deore od XT liší jen 2 největšíma pastorkama, zbytek je ze stejnýho matroše.

                          • McBlacky  

                            Treba u sramu levnejsi kazety jdou pryc rychleji.

                            • nooski  

                              Jenže vyšší kazety bikového Sramu jsou lehké a až na největší pastorek ocelové – vydrží dlouho. Nemusí si pomáhat hromadou měkkého hliníku a titanu.

                              • Jenda  

                                Nerejpu, jen by mě zajímalo, jak je na tom porovnání životnosti XTR a vyšší řada sramu? Hmotnost cca stejná ale cena u sramu o 1/4 až 1/3 vyšší?

                                Případně srovnání s XT kazetou, kde je to sice skoro o 100 g navíc, ale zase odpadá ten problematický Ti.

                                • Cryzyy  

                                  XT kazeta (11s) s 42 pastrokem mi umřela právě na ten AL pastorek, ze kterého začal padat řetěz, zbytek kazety vypadal, že byl celkem fpohodě.

                                  • tomxxx  

                                    To nesmíš tak často jezdit na lehkej :)

                                    • Cryzyy  

                                      Proto tam ten převod mám, abych ho používal a s převodníkama 36/26 mi to přijde ok :)

                        • DragON  

                          Koupil jsem kolo s Aliviem že budu postupně upgradovat jak to bude odcházet, při menším crashi se na přehazce ohlo ramínko dal jsem Deorko a to navíc řadí citelně rychleji a přesněji, za mě bych už pod Deore nešel.

                      • scret  

                        tak to je ale slusna cipovina!

                        Ani SLX neradi tak dobre jako XT…

                        • wilda81  

                          To platilo u 10sp. U 11sp mi prijde funkce SLX/XT stejna. 12sp neznam.

                          • goofy  

                            XTR/SLX trochu rozdíl je. Není tak velký jak kdysi. Co mi tam chybí nejvíc je možnost odřazení o dva dolů, na co jsem si hodně rychle zvykl. :-)

                          • scret  

                            mam prime srovnani na 11s – XT a SLX… XT radi proste pocitove lip… Saltry stejne, kazety taky…

                • Cavendish  

                  Já to mám na E-bike a sestřenice na novém MTB :)

            • novas752  

              Skoro ne, akorát je to spolu s Acerou a Altusem na většině prodanejch kol. :)

      • Jenda  

        trošku mě mrzí, že neudělali soc verzi 12 sp 11–51, ten skok 15–18 na 11sp kazetě vím že je pro mě příliš iritující :-(

      • goofy  

        Bude ta nová Deore kazeta kompatibilní se stávajícími 1×11 řadami?

        • Auditor  

          Sada ponúka aj novú 11 speed „wide range“ kazetu s rozsahom 11–51z kompatibilnú so štandardným MTB HG orechom. . Ponúka tak možnosť 1×11z alebo 2×11 s kazetou 11–42z.

          Bych rekl ze ano, co jsem cetl i po webech (pinkbike, mtbaction atd) tak tam kompatibilita zminena byla. Snad to tak bude i opravdu :)

        • Carpathia  

          V některém ze zdejších vláken byla jako obrázek vložena tabulka, podle které bude 11sp deore 5100 kompatibilní se sadami xtr9000, xt8000 a slx7000.

        • xtonda  

          Už sem to dával do toho předchozího vlákna. Je to celkem vtipný, že sou ty přehazky kompatibilní s 10 i 11 sp řazením zároveň i s tím stávajícím. V dealer manuálu přitom není nic co by naznačovalo odlišnou instalaci lanka pro 10 a 11 sp. nebo jakékoliv přepínání režimu.

          Přitom se doteď tvrdilo, že 10 sp má posun lanka 3,4 mm na 3,95 mm posunu přehazky zatímco 11 sp má posun lanka 3,6 mm na 3,9 mm posunu přehazky, což není úplně malý rozdíl, to by znamenalo, že 10sp přehazka s 11sp řazením se bude na jedno zařazení bude posouvat o 4,18 mm místo potřebných 3,9, což udělá na celé kazetě 2,8 mm a to je prostě moc aby to chodilo aspoň trochu rozumně.

          • Tina  

            Ja som v minulosti písala, že som jazdila 10 speed XTR přehazku na „novej“ 11speed XTR kazete a radení úplne v pohode. 11 speed přehazka totiž prišla až o 2 týždne neskôr. Mala som odskúšané, že 11 speed hazky Shimano fungovali s 10 speed radením.

            • bimjeam  

              Tina, máš skúsenosť aj s 11 spd (X1) kazetou a 12 spd šaltrom (XT) ?

              Na youtube to na stojane chodí, v reáli netuším ako, než sa dostanem ku kazete, tak to asi chvíľu budem tak musieť voziť.

              • Tina  

                Bohužiaľ nemám. Tiež som čítala, že to nejako funguje, ale reálnu skúsenosť nemám ani nepoznám nikoho kto by mal.

              • Val  

                jezdim 12× SLX prehazku na 11× (11–46) SLX kazete a 11× razeni, naprosto bez problemu

              • Jenda  

                Tak co, otestoval jsi tuhle možnost a s jakým řazením?

                Zvolna mě opouští 11 sp shimano hazka a mám 11 sp sh řazení, tak si říkám, jestli nedat 12 sp hazku abych byl připravený na možný upgrade.

                • Petr L2  

                  Mě by naopak zajímalo, jestli by loňská 11sp hazka SLX pobrala tu novou 11sp Deore kazetu 11/51

                  • Tina  

                    Iba s úpravou. Musel by si vymeniť originál ramienko naprklíklad za ramienko Garbaruk.

                    • Fugas  

                      A pobrala by přehazovačka XT M8000 kazetu 10–45 12s? Teoreticky by to mělo fungovat.

                    • petrun  

                      Zbytečně drahé řešení. Stačí excentrická kladka. Na 11–50 to funguje excelentně a drobná rezerva na jeden zub tam ještě je.

                      • Petr L2  

                        Můžeš mi prosím tu kladku trochu detailněji popsat?. nějak netuším o co jde. Díky :-)

                        • deekay  

                          Asi mysli neco takoveho:

                          https://www.gearoop-intl.com/…CCC-V47.html

                          • Jenda  

                            Co je trochu na prd na tý kladce jsou NW zuby. Občas to přeskočí o jeden blbě a sice to běží dál ale samozřejmě musí člověk zastavit a hodit to zpět. Stávalo se mi to při prudkejch dopadech kdy šlo kolo skoro na max do zdvihu.

                            • deekay  

                              Daval jsem priklad excentricke kladky co jsem prvni vygooglil, ale videl jsem i bez NW zubu.

                            • Tina  

                              Sram Eagle má taktiež NW zuby.

                              • mrozu  

                                Řeč je o horní kladce a tam Eagle NW zuby nemá, ty jsou pouze na spodní.

      • Cavendish  

        Skladem na Kupkolo

        • lubosalbi  

          Ceny na úrovni SLX, zatím se to nevyplatí kupovat

          • Cavendish  

            Ono to za chvíli sleze. Uvidíme o kolik

          • Marušák  

            Výrobcům, který na ojebávání kol na XT/XTR začnou používat místo SLX Deore se to vyplatí…

          • Carpathia  

            Reálná cena bude nižší. Stejné ceny tam mají od prvního dne, kdy se jim deore 6100 objevilo v nabídce s tím, že není skladem. Ceny nastavili podle slx, stejně jako před nedávnem měli při uvedení na trh u slx a XT ceny podle XTR9000.

        • Fugas  

          Škoda že není kazeta 10–45 11s. Trochu jsem se těšil, že ji dají k Deore, když ji prapůvodně představili a SLX ji nedostalo.

      • Romancero  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      • mirage  

        Urcite to tu uz nekde je, ale nechce se mi vse procitat. Se divam ze Sram uz ma kazetu 10–52. Aby to pobralo, tak je treba vymenit hazku. Uz kdysi psali ze rozsah 500% je uplne dostacujici a vsichni co to jezdili, tak jak jsou spokojeni. A ted to, ti co byli tak spokojeni vymeni na 10–52 i s hazkou a az ted to bude uplne cool :-)). A ted se zacnou poradne prach tocit :-)). Jinak proti 1× nemam nic, jen jak se to rychle vse meni :-))

        • p@X  

          Tak to byla rychlá reakce na rybářských 51z. Je pravda, že to začíná být zrychlující se šaškec novinek a standardů a testování, co si bajkerstvo nechá líbit.

          • blue.sun  

            Já jen doufám, že Shimano se nenechá strhnout a nepřijde příští rok s 10–53 nebo kdovíjakým jiným úletem.

            • mirage  

              Uz se mi zda ze to je fakt ujete. A to zvedani na kazete, znamena ze porad vsem chybi prevod co lehka a prevod do tezka. Protoze co vlastne nastane,jak se zvetsi kazeta, ze je prostor si dat do predu o neco vetsi prevodnik. Nebo kdyz ti staci velikost predku, tak si zas reknes, parada, mam zas o nejaky zub do lehka a nebudu se tak drit do kopcu. A at si kazdy rika co chce, ale je to tak a zas si to budou lidi menit. Ten trh se s bikovym materialem kurevsky rozjel.

              • novas752  

                Zatim o to teda moc velky zajem neni. Uz je to na trhu delsi dobu a nic moc. Ani na spouste novych modelu to neni osazene.

                A v praxi je tam na prd ten skok 42–52z.

                • tomxxx  

                  Asi nejsou lidi ještě úplně vypatlany hovada a chápou, že ten skok 42–52 je docela velkej a za ty 4% navíc fakt nestojí.

                • snas89  

                  Neni duvod, kdyz uz mas 10–50 na kole.

                  Co si pamatuju, tak shimano uvadelo, ze 51 neni kvuli rozsahu, ale chodu retezu ne?

                  Na druhou stranu kamarad ma garbaruk 10–52 a tvrdi, ze ty dva zuby navic pocitil.

              • žvejk  

                No porad Sram bude i 10–50. Mě ten jejich skok 10z 42–52 moc nenadchl…podle me to úplně takový prodejní trhák nebude. Dobrý možná do úplných hor a ještě když nezávodiš. Shimano ma v tomhle navrch , zas ty jejich kazety jsou bláto…

                • mirage  

                  Skok je to fakt sileny, jak bys na klikaxh prehodil s 36 na 26. Kdyz uz to ti idioti delali, proc tu kazetu celou neprepracovali. Shimano to ma o hodne lepsi 45–51 a ma porad rezervu dat treba 53 a bude to jen o osm zubu. Jak pises blato, tak i ty jejich vyssi kazety ,treba XT jsou blato, neco jak Sunrance ? Nemam opravdu nic proti 1×, ale jsem za sebe rad ze jezdim 2×11, a to nemam na starem kole, je to ani ne rok stare kolo. To jsem chtel a to mi vyhovuje. Uz jsem to tu parkrat zminoval, to zkonci na 55-tce. Ten kdo je slabsi, nebo kdo chce jezdit vetsi kadenci i do kopce a setrit kolena, tak si to tam da.

                  • kamaro  

                    Nauč se počítat, skok 42–52 je menší než 36–26 na klikách. Srovnatelný skok na převodnících je 36–29…

                    • mirage  

                      Neboj se nic, pocitat umim 42 a kolik je 52 a 10, 26 a kolik je 36 a deset. Tak ze vzdy to skoci o 10 zubu. To co ty pises, tak to ti vyslo v konfiguratoru. A na konfiguratory a jine veci kaslu. Co stoho, kdyz mi vyjde ze jsem na stejne prevodu a ja citim ze nejsem. Ale jinak mi to je jedno, ja jen psal kde to asi s tema kazetami skonci.

                      • tomxxx  

                        Nevyšlo mu nic v konfigurátoru, jen umí podělit dvě čísla :)

                      • xtonda  

                        Koukám, že ani základku nedodělals.

                      • JakeF  

                        A pak má mít člověk úctu ke stáří…

                      • rybička  

                        Kámo, pobavil jsi. Ale protože jsem v dobrém rozmaru, tak ti to vysvětlím. Představ si, že bys řadil z 10 zubů na 20, tak je to skok o 100 %. Když budeš řadit ze 40 zubů na 50, skok je 25 %. Není 10 zubů jako 10 zubů…

                      • Radek Broz  

                        „Neboj se nic, pocitat umim“ ne, neumíš:)

                  • suslos  

                    Xt 12 sp, v tomhle smyslu blato

                  • žvejk  

                    Na 53 to už nepůjde, není důvod, pokud někdo závodí ušlape to i tak a dá přednost jiným výhodám…

                    Znám poloprofíky i profíky co mají ve předu 34z placku na vše a težký převod jim nechybí, jiní zas vozí 36 na vše a lehčí jim neschází. U hobíků taky nevidím důvod to někam šponovat, prostě dáš menší ve předu a vyjedeš vše co vyjet máš a na rovinách stejně jedeš pohodu…

                  • p@X  

                    Šlo jim o to, co nejrychleji a nejlevněji vrátit úder, kazety X01 a XX1 jsou z jednoho kusu kromě největšího přilisovaného pastorku, kam přidali 2 zuby. Pak ještě posunuli na hazce vrchní kladku kousek vzad (jak to chodí s pův. hazkou netuším).

                    • mirage  

                      Pisou,ze s puvodni hazkou to jde, ale neni to uplne cisty chod.

                      • tomxxx  

                        Hlavně bych kupoval tu novou halu i na 10–50 kazetu, jsou opraveny bolesti starých hazek

    • Tina  

      Vo svetle predstavenia novej sady Deore možno niekomu mohol uniknúť pre Shimano „unikátny“ komponent. Náby na priemyselných „cartridge“ ložiskách. Jedná sa o nové náby s označením MT410 dostupné s orechom Microspline a pevnými osami.

      • jecnak  

        Pokud zustane cena na stavajici urovni, tak to asi dost zamicha nabidkou levnych naboju na MTB a gravel.

        • Hadato  

          Vypadá to zajímavě. Jenom se trochu bojím té hmotnosti.

          Jsem zvědav, jak dlouho bude Shimanu trvat posunout ty průmysly i do vyšších sad a zda se to tam vůbec dostane…

        • jecnak  

          810,–CZK za zadní nábu. Pěkně. https://www.bike-discount.de/…142mm-959782

          • jecnak  

            Jen mi tedy není jasné, zda na průmyslech je či není.

            Technologies

            Cup & Cone Bearing

            Angular contact bearings of the cup & cone type offer greater strength than sealed cartridge industrial bearings due their ability to displace lateral and vertical loads more effectively for super smooth rotation and longer durability. Angular contact bearings also allow easier maintenance, adjustability and serviceability.

            • mpIII  

              To bude chyba v popisku, protože všude jinde píšou „radial cartridge bearings“.

            • Cavendish  

              z tohoto popisu bych řekl, že se mluví o konusech

            • kamaro  

              Nejsem strojař, ale podle mého názoru použili ložiska s kosoúhlým stykem oproti běžně používaným radiálním ložiskům.

              http://www.mitcalc.cz/…g_choice.htm

              Běžně se používají ložiska typu A a oni možná použili ložiska typu B. Jak je z popisu zřejmé, tyto ložiska dokáží zachytit axiální síly pouze v jednom směru. Možná je používají ve dvojicích na každé straně nebo je mezi nimi nějaký prvek (dutá osa) který axiální ložisko přenáší na druhou stranu.

              Možná to taky udělali tak, že to bude mít z obou stran nějaké dotahování vůle, čili se oklikou dostáváme ke klasickým u Shimana oblíbeným konusům :-) Konusy jsou právě ložiska s kosoúhlým stykem, které však jsou rozebiratelné. Jejich výhodou je právě to, že díky rozebíratelné konstrukci tam nejsou oddělovače které zajišťují kuličky ve své správné poloze, ale kuličkami je vyskládán celý obvod – takže jich může být více. Horší je to s utěsněním.

              Byl by to tak takový poloviční přechod, využili by kosoúhlého styku a stáhli to z obou stran pro přenos sil z jednoho ložiska na druhý. Toto stažení by nepotřebovalo takový servis jako konusy. Navíc by ty ložiska byly lépe utěsněné, stejně jako běžné průmysly.

              • jecnak  

                Ano, to je právě popis „kónusů“, což mě zaráží, když Shimano tvrdilo, že budou na klasických průmyslových ložiscích.

                • kamaro  

                  Na druhou stranu je to popis na obchodu, není přímo od Shimana. Čili bych tomu dal tak 50%…

              • kamaro  

                Nejsem teda nějaký odborník, ale tak nějak si myslím že ložiska s kosoúhlým stykem používá ve svých nábách Chris King. Ten si je ale vyrábí sám.

                Jinak se tento typ používá např. u hlávka řízení. Tam také kdysi bývaly kuličky (resp.věnečky ložisek, rozebíratelné, v podstatě „konusy“) a nyní se přešlo na průmyslová ložiska s kosoúhlým stykem.

              • Cavendish  

                Ty že nejsi strojař jo? Aha…Ale asi máš pravdu

              • Marskatin  

                Já take nejsem strojař, ale řekl bych, že cena páru kosoúhlých ložisek přesahuje cenu náby.

                Podle mě tam bude 6903 2RS 30×17×7

              • Romancero  

                standardně se dělají průmyslová ložiska s kosouúhlým stykem. používají se třeba u brusných vřeten-je ale třeba vymeziz radiální vůli-třeba talířovými pružinami. U kola by se ladila vůle jako u klasických konusů

                • kubad  

                  mnohem jednodušeji :D

                  používá třeba Acros ve svých nábách

                  https://acros-components.com/…DE_final.pdf

                  • Romancero  

                    uf..tam se vymezuje vůle jen podložkama?

                    • kubad  

                      ses asi nedíval pořádně co :D

                      • Romancero  

                        To sem tedy nepobral…jako aretaci to beru- ale jako jemné ladění vůle v ložiskách ?

                        • kubad  

                          tím točením sroubku tlačíš na druhou podložku a tím se pootočí, jsou konické a tím se rozšiřují, až 1mm to udělá – tím víc tlačíš na ložiska ( koncovky sou zapřené rámem, nebo vidlicí takže to rozevíráš proti nim

                          funguje jim to

                          si strojař tak snad to pochopíš, dost blbě se to popisuje

            • Marskatin  

              Tohle mě taky trochu zmátlo, tak jsem chvíli hledal a je to na průmyslech.

              Existuje už k tomu i Dealer Manual a tam je vše rozkresleno.

              • Marskatin  

                obrázky

                • p@X  

                  Skončí dominance DT?

                  • mpIII  

                    Proč by měla? Dokud Shimano nenabídne uchycení kotouče na 6 děr a jiné možnosti ořechů, nemá šanci dominovat jinde než v kategorii levných kol.

                    • kamaro  

                      Shimanu stačí, když se s těmito náboji lehce nasune i do kategorii střední cenové třídy. Ohledně ořechů, tam by mohli udělat ořechy na výměnu, nemusel by to být technický problém. Ale z obchodního hlediska dnes již nikdo nemá důvod pro přechod z Microspline na HG. Takže to pro Shimano nemá význam výměnné ořechy nabízet.

                      Škoda že ten náboj nemají v Superboost plus, uvažoval bych o něm. Tak asi skončím u XTčka s konusy.

                  • Cavendish  

                    Na B-F ne :)

                  • Jenda  

                    tak jeden z problémů týhle náby asi bude jako u MT500 a to že váží skoro půl kila. Nebo je to u týhle už jinak?

                • jecnak  

                  Super, tak tim je to jasne. Jen jeste jestli nahodou orech neni na konusu, coz se bezne dela a v tomhle pripade to tak asi i bude .

    • krabica  

      Není nějaký náznak, že by Sram začal dělat převodníky X-Sync 2 s 0mm offsetem, tedy třeba na Super Boost Plus?

      • kubad  

        ne protože nemá v nabídce BB30 kliky, ale nově používá DUB kde je ofset 3 nebo 6mm

        takže myslím smolík

      • Tina  

        Súčasné kľuky X01 Dub sú v ponuke aj s reťazovou linkou 56,5mm. Alebo nové Descendant DH sa robia s CL 56,5mm

        • krabica  

          Dík, proč to dělat jednoduše… U RF stačí otočit převodník, nebo koupit jinou osu, u Praxisu vyměnit převodník.

          • deekay  

            Protoze SRAM? Me prijde, ze si delaji tak nejak poslednich par let z lidi jen srandu :)

            • goofy  

              Mě přijde, že si dělá srandu skoro každý – viz shimano a jejich matchmakery. Mě je to celkem buřt, bo to nepoužívám, ale někteří tu hodně brečeli. Vůbec v té branži je to poslední dobou velká komedie… Asi 5 standardů středů, nespočet rozměrů a os nábojů, nové metrické tlumiče… :-)))

              • deekay  

                Naprostou pravdu mas. Sem si rikal, ze s tim vyjebu, vykaslu se na fulla a budu jezdit silnici, ale to mas zase nove zprevodovani od SRAMu, kotouce, bezdusaky uaa :))

                Asi zustanu jeste dlouho na galuskach a rafkovych brzdach.

                Jo a abych nezapomnel, neustale se u silnic zkracujici geometrie a zvysujici hlavovky. Asi jak tloustne populace.

                • TheJD  

                  Kdo hleda problemy, ten si je najde :)

                  • deekay  

                    Tak ne kazdy je ovce, aby se prizpusoboval tomu, co vymysli nakej marketingovej darmozrout a budizknicemu :)

                    • mpIII  

                      Díky těm marketingovým darmožroutům mají inženýři co žrát ;0)

                      • deekay  

                        Tak nekteri zajiste ano. Nicmene to rozhodne neplati jako obecne pravidlo. Zato naopak ano :))

                    • TheJD  

                      Ne kazdy hleda to, co nechce, aby na to mohl nadavat :)

                      • deekay  

                        Blby je, kdyz vi co chce a ono to uz jaksi neexistuje :))

                        • TheJD  

                          Tak treba TCR je dost dlouhe a nizke kolo, stale i s rafkovymi bzdami a do 2020 modelu i na rychloupinacich. Kdyz ti vadi SRAM, nejezdi SRAM. Atd.

                          • deekay  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
              • Tina  

                Nie je počet rôznych štandardov úmerný aj veľkému množstvu typov bajkov, ktoré v súčastnosti existujú.

                • kubad  

                  jestli myslíš že kvůli tomu mám máme 24mm osy – HT2, 24/22mm – GXP, 29mm DUB a 30mmBB30 ve spoustě variant

                  navíc to pak do rámu šroubujeme, lisujeme misky nebo jen ložiska a to vše v různých šířkách

                  vzadu 135, 142, 148, 150, 158mm a ješte buh ví co

                  to všechno na střed nebo posunuté o 3 nebo o 6mm :D

                  tak máš pravdu

                  • deekay  

                    zapomnel jsi na Trekuv Boost 5×141 rychloupinak :D To kdyz jsem videl, malem sem se po.. smichy :)

                    • goofy  

                      co to? :-D

                    • nooski  

                      Tohle není vynález Treku. Je to prostě Boost nába na upínák. 7 mm rozdíl jako mezi 135 a 142. To, že je to v dnešní době archaismus je věc druhá :-)

                      • deekay  

                        Tak to pardon, ja to videl na Treku poprve a doufam uz naposledy :)

                      • Tina  

                        Omyl. Rozdiel medzi Boost a neBoost je 6mm. Rovnako ako medzi 142 a 148. QR Boost je 141mm, t.j. o 6mm širší ako 135mm.

                        • nooski  

                          Jsme se nepochopili: 148 – 141 = 7, 142 – 135 = 7 Psal jsem o rozdílech mezi verzemi s pevnou osou a rychloupínákem a ten rozdíl je stejný jak u Boost, tak neBoost nábama.

                    • BorisFR  

                      Videl jsem to nejenom u Treku, kazdopadne usetrit je treba za kazdou cenu! :)

                    • tomxxx  

                      já měl na spešlu scs na cruxovi a myslel sem, že mě jebne. V podstatě na to nebyl náboj (jeden o hope, případně nějaký napůl bastly) Standard existující jeden rok.

                    • Tina  

                      označenie je QR Boost a je to používaný štandard u mnohých výrobcov. napr. Kona, Scott, … Shimano, Novatec a spol na to robia aj náby.

                  • kamaro  

                    Vzadu SuperBoost Plus není 158, ale 157 :-)

                    Ale jinak jsi to napsal trefně. Ani bych to už nenazýval standardizace.

                  • Foose  

                    Ještě že na mém archaickém Cannondale je stále RU. Jinak bych neměl kam připojit Cyklo vozík. Tak to jsem tam jen vyměnil rychloupínák za delší

                    • novas752  

                      Vozíky se dají dát i na kolo s pevnou osou, stačí jí vyměnit za delší s uchycenim jamky na kulový čep vozíku.

            • embi  

              Tak rozhodne lepsi SRAM a jejich pristup k zakaznikum nez ty debilní rybáři Šimano.

              • wilda81  

                Konkrétně?

                • embi  

                  XD driver vs Microspline Kolik je vyrobcu naboju a jak je to s licencovanim? Porovnej launch obou druhu.

                  Matchmaker vs i-spec kolik je standardu matchmakeru a ispecu? https://problemsolversbike.com/…e-me-a-match

                  Kdyz prisel SRAM s trunnionem tak mas v realu 4 velikosti tlumicu. Metrika taktez 4 velikosti, zbytek reseny spacery. Šimano jen přinese další

                  https://www.pinkbike.com/…no-sell.html

                  Co treba prevodniky? kolik druhu jich šimano má?

                  • wilda81  

                    Jezdím jen DT náboje, takže neřeším. Co mám porovnat?

                    Standardů i-spec má cca tolik co SRAM standardů u středů. Každopádně vozím shimano/trp brzdy a SRAM řazení, takže objímky jsou jasná volba.

                    Asi mi uniká souvislost Shimana a tlumičů (chystají něco?). Za mě nebylo třeba ani trunionu ani metrických rozměrů…

                    Že by měl SRAM nějak výrazně méně standardů a roztečí mi nepřijde (pamatuji si, že měly u min dvě různé rozteče podle velikosti velkého převodníku, pak DM pro GXP, BB30, různé offsety…). Když už se mi tu objeví nějaké jiné kliky, tak prostě objednám odpovídající převodník – nevidím v tom problém ani u jednoho výrobce. Vozím ale všude RF (cinch), takže zase neřeším.

                    Mě přijde, že si dělají ze zákazníků prd*l úplně stejně. SRAM hlavně cenovkami a Shimano dostupností náhradních dílů.

                    • embi  

                      Se SRAM s cenovkami pro retail a Shimano dostupnosti nahradnich dilu jsi uhodil hřebík na hlavičku.

                      Jinak tlumice jsem zminil, protoze mi prislo, ze metrika i trunnion byly navrzeny s uzivatelskou dostupnosti v planu. Tech rozmeru tam je opravdu mene.

                      • goofy  

                        Méně? Opravdu?

                        • embi  

                          no trunnion ma 4 ne? metrika snad taktez.

                          • novas752  

                            Metrika i trunion ma po 3 roztecich, kazda roztec 2 ruzne „standartni! zdvihy = celkem 12 verzi tlumicu. Palcova klasika ma asi tak 9 rozmeru? Palcove tlumice se stale objevuji i na novych ramech = celkove tu mame najednou asi tak 16 existujicich verzi + jeste "nestandartni rozmery“ na nekterych ramech.

                            • my_dudesty  

                              Započítal jsi do těch metrických i ty nové s 2.5mm rozdílem od „standardních“ (v tomhle kontextu to slovo úplě ztrácí význam :D ) metrických rozměrů? Takže tu máme ještě 230×62.5, 230×57.5 nebo 210×52.5 + jejich ekvivalenty v trunnionu. Tolik k tomu sramímu argumentu o zjednodušení rozměrů. Vím, že je to řešeno spacery, ale jsou to zas další zbytečné rozměry navíc.

                              A nevím, jestli je u sramu dostupnost dílů lepší jak u shimana, já když potřeboval samotnou páčku k X01E řazení, tak v evropě jsem nepochodil, musel jsem ji brát z Ali..

                              • embi  

                                No jestli vis, ze je to reseno spacery, tak musis vedet, ze je to stejny tlumic. A kdyz na bazaru hledam tlumic pro svoje kolo, tak mi staci hledat 205 mm a jestli ma zdvih 57.5, 60 nebo 65 je mi jedno.

                                • TheJD  

                                  Mas pravdu. Ruzne zdvihy tlumice pri stejne rozteci jsou resene spacery, takze v podstate jsou jen 3 ruzne tlumice + trunnion uchyceni, takze 6. Jen je problem v tom, ze vymena tech spaceru neni jako pridani tokenu, ale musis tlumic uplne rozdelat, takze vetsina lidi by to musela poslat do servisu.

                                • my_dudesty  

                                  ano, ale ještě musíš řešit potřebný spacer, pokud koupíš tlumič bez a potřebuješ ho. Každý tlumič zas bude mít svůj spacer a nikdo ti nezaručí dostupnost. Ale pokud v tom stále vidíš zjednodušení, tak je to tvůj boj.

                                  Jo novas ještě vynechal ty delší rozměry pro sjezďáky 250×.. a 225 v trunninonu, každý se 2 délkami kroku. Takže si to můžem shrnout:

                                  Metrické: 190 (37.5, 40, 42.5, 45), 210 (47.5, 50, 52.5, 55), 230 (57.5, 60, 62.5, 65), 250 (67.5, 70, 72.5, 75)

                                  Trunnion: 165 (37.5, 40, 42.5, 45), 185 (47.5, 50, 52.5, 55), 205 (57.5, 60, 62.5, 65), 225 (67.5, 70, 72.5, 75)

                                  A jako bonus rock shox uvádí, že deluxe ultimate remote je dostupný i v rozměru tr 145×35 (!?).

                                  Takže to je 9 roztečí a k tomu je 33 délek kroku (a to jsem možná ještě nějaké přehlédl). Tomu říkám zjednodušení jak řemen :D A nejlepší je, slogan sramu: Technology for simplicity :D :D :D

                                  • krabica  

                                    Navíc ty rozměry jsou zvolené tak, aby nešly ty metrické zaměnit se starými. :-)

                                    • goofy  

                                      Tak samozřejmě, jinak by ta změna nedávala smysl… :-)))

                                  • my_dudesty  

                                    A doplnění – ekvivalent k tomu trunnionu 145 je rozměr 170 (27.5–35) a 145 má taky sadu kroků 27.5–35 (rozměry rock shox tlumičů, žádná exotika). Takže to je 10 roztečí a babmilión kroků. Neměly imperiální tlumiče jen 8 roztečí a 10 kroků?

                                  • embi  

                                    je to marny… furt sem motas ten zdvih…

                                    • krabica  

                                      I kdyby se vynechal zdvih, tak je to 10 rozměrů, což je víc než v palcových…

                                    • goofy  

                                      A proč jako do toho ten zdvih nemotat? Myslíš, že všechny tlumiče půjdou předělat tak, že si to upečeš na koleni doma? Když budeš potřebovat přidat spacer, tak to budeš dělat jak? Je to prostě jiný rozměr a tak to je. Jako už vidím, jak budu shánět tlumič, abych ho pak poslal Švecovi a nechal si ho za 2000 překopat na svou délku zdvihu.

                                      • my_dudesty  

                                        Jak správně embi podotkl, je to marný. On prostě v navýšení počtu rozměrů vidí zjednodušení a prozákaznický přístup :D

                                        • TheJD  

                                          Ono jim slo o zjednoduseni vyroby (ten tlumic je stejny pro vsechny zdvihy pri stejne celkove delce) a zvetseni tlumicu i pro trailove jezdeni (velke tlumice byly drive jen ty sjezdove). Trh s aftermarket tlumici je malinkaty a kdyby byly napr. jen ty ctyri zminene rozmery, kazdy jen s jednim zdvihem, a neexistoval trunnion, pak by vetsina kol vypadala uplne stejne, protoze by to velmi omezilo designery/kon­struktery. Uz ted je spousta kol velmi podobnych.

                                          • wilda81  

                                            Tohle zjednodušení má podobnou logiku jako činy sira Humphreyho. Kdy např. k tomu aby mohli ušetřit a propouštět ve státní správě, tak museli najmout nové lidi a vytvořit mezirezortní komisi. ;)

                                            Zavedení trunionu by se dalo ještě pochopit, ale metrické rozměry (i dle volby rozměrů) měly zajistit hlavně nemožnost použít nové tlumiče na starých kolech. A s těmi spacery to taky není úplně pravda. Někdy změna zdvihu znamená výměnu více dílů.

                    • mpIII  

                      SRAM řazení mám normálně na objímce Shimano brzd. Nové brzdy jsou kompatibilní s matchmaker

                      • wilda81  

                        Pokud ti to sedí, jenom dobře. Mě málokdy vyhovuje poloha řazení (hlavně malé páčky).

                        • goofy  

                          Taky tak. Jako koupit s tím kolo, tak to přežiji, a nějak si na to zvyknu, ale když si můžu vybrat, tak preferuji dvě objímky a nastavit si to dle sebe. Každý to má jinak, ale já aspoň nemusím brečet kvůli různým druhům ispec :-)

                          • Jenda  

                            ono ty objímky v průběhu času taky dost zeštíhlely, zejména v porovnání s dobou kdy po tom člověk toužil a nic takovýho nebylo – starý řazení šířka cca 14 mm a 525 shimano brzdy tam je to asi 18 mm :-o

                          • krabica  

                            Rozhodně 2 objímky

              • deekay  

                Tak jako, Shimano taky pohnojilo spoustu veci. Treba idiotskej BB86 standard jim fakt nezapomenu, tim spis, ze je na spouste ramu, co se mi libi :( Rozlepujici se silnicni kliky, taky parada.

                Ale zrovna chvalit pristup k zakaznikum u SRAMu? Mluvis ted o ceskem zastoupeni, nebo globalne?

              • Aussig  

                vesměs s tebou souhlasím. Na druhou stranu poměr cena / výkon jsou neporovnatelný.

    • 1anna1  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • mpIII  

      Nový TRP 12spd systém řazení: https://www.mtb-mag.com/…-drivetrain/

      Za mě to vypadá zajímavě!

    • Tina  

      Nový Scalpel oficiálne predstavený https://bikerumor.com/…or-xc-trail/

      Zaujímavosťou je, že rámy sú iba z minimalistickými nápismi oznamujúcich že sa jedná o Cannondale (okrem Team Replica).

      V ponuke sú dve verzie. XC so zdvihom 100mm a verzia SE so zdvihom 120mm kde namiesto Lefty nájdeme novú SID s 35mm nohami.

      • Cavendish  

        Asi se za to stydí :)

      • TJK  

        seda verze vypada fajn!

      • tomfree  

        No vypadá to jak starý Stumpjumper,geo to má taky dost podobnou a jestli to bude i tak jezdit,bude to fajn stroj :-)

        • filous  

          Nezbejva než doufat, ze to pojede výrazně lépe.

          • Lukster  

            S má hlavu 69,5, C tam má 68, což je dost velký rozdíl… Jen přibližně podobný tvar neznamená,že je to to samé, popř. kopie ;)

            • tomfree  

              Stumpjumper fsr 2014 má 68 stupňů hlavu.

              • filous  

                chlapci kliiiid. Jsem presvedcenej, ze podobnost je pouze vizualni a pravdepodobne pouze na obrazku. Samozrejme, ze jde o naprosto odlisny kola s odlisnym zamerenim.

      • Bafoon  

        Ten sid vypada super, jak bruce lee ve sve tride :)

      • blue.sun  

        https://mtbs.cz/…ike-technika?… Ale ty ceny, to je teda Bruntál…

      • Foose  

        To je konec legendární lefty?

        Drive byly lefty od 110 do 160… proč ten ústup? Mohli nechat dvoukorunku a dělat stále vyšší zdvih

        • kubad  

          proč?

          Ocho pořád zůstává

          • Foose  

            No jako ze ji dávají dnes jen na par modelu…

            • JMT  

              Mimo jednoho soc modelu je na vsech 100mm. Na 120 mm neni, pac ocho 120 neumi ;-)

        • novas752  

          Lefty Super Max už nejsou na trhu delší dobu, Lefty 120mm skončila s předchozí generací Habita a jednokorunkový Ocho bylo i na poslednim ročníku předchozí generace Scalpela a stále tam vyjma nejlevnějšího modelu zůstává. Asi s ní vůbec nepočítali pro zdvih 120mm, proto mají Scalpely SE klasické vidlice.

          • scret  

            prtze od 120ti vejs se jim to kroutilo…

            • nooski  

              Spíše ve větších zdvizích se ztrácela výhoda nižší hmotnosti. Díky ložiskům a dvoukorunce ty vidlice byly tuhé jak čert. Ocho s jednokorunkou by už na vyšší zdvihy byla fakt výzva. Místa ve vidli je méně a chybějící druhá korunka je znát.

              • scret  

                Praveze na 150ti, 160ti se to uz kroutilo jak zizala… Sami to nekde tusim museli priznat…

                • nooski  

                  Pár mi jich prošlo pod rukama a rozhodně to žížala není. A pokud dohledáš info, kde přiznali, že není tuhá, budu rád :-) Jak jsem psal, Ocho rozhodně není etalon v tuhosti, ale na XC je to pohoda. Jednokorunka a jednonoha se 130+ mm zdvihu už by byla sakra výzva.

                  • deekay  

                    Jako vim, ze to asi neni idelani priklad, ale dodnes pamatuju na zpomalena videa z EWS, kde na ty leftyne leteli nejakou kamenitou pasaz a oproti normalni vidlici zcela zretelne predni kolo vibrovalo do vsech moznych smeru.

              • Tina  

                "Despite appearances, the Lefty has always been a stiff fork, but the Ocho is actually less stiff than the Lefty on purpose.

                A very stiff fork deflects more as it passes through and over rocks and roots, contributing to the wheel pinging off them rather than tracking over. So reducing stiffness a touch improves control, according to Cannondale."

                https://www.bikeradar.com/…ale-scalpel/?…

      • Cryzyy  

        Dam to sem, nemáte někdo tuší, zda se da u nové SID snížit chod ze 120 na 100mm ? nebo bude nutné vyměnit Charger Race Day Damper za 100mm verzi, která se delat nebude :o)

        • novas752  

          Řekl bych že to půjde, zdvih tlumící patrony nemusí být zcela využitý.

        • Tina  

          SID je v ponuke aj vo verzii so zdvihom 110mm.

          • Cryzyy  

            Zacal jsem uvazovad nad ustupkem, ze mi Cannondale muze zase do domu, ale bez Lefty, tak jsem si rikal, zda by nebylo lepsi prekopat SE, kdyz je to stejny ram.

    • jecnak  

      SRAM má nové 10–52 kazety od GX výš. Jsou k nim potřeba nové hazky. E-tap hazky už ale s novýma kazetama fungují.

      • MlokCZ  

        Zajímavé. Nevíš jaké bude odstupňování? Zatím to na netu nikde nevidím.

        • kubad  

          teď mezi 9–10 Sram uvolnil info – vydrž bude toho za chvilku plný nett

          • MlokCZ  

            Už by se to přiblížilo rozsahu, který potřebuju. A odstupňování, pokud to nepokazí, tak pořád lze udělat pěkné.

            Líbilo by se mi:

            10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–52

            Shimano udělalo ten poslední skok zbytečně malý, měli také rovnou dát o 7z na 52.

            Tak za chvíli uvidíme.

          • tomxxx  

            tak to jsem hodně zvědav, zrovna nedávno jsme spekulovali, jestli sram přijde s novou sadou na 2021, když je eagle 4 roky „starej“, ale vypadá to na revizi stávající

            • jecnak  

              Je to jen revize a pridani barvicek – nove bronzova u X01 a XX1.

          • novas752  

            embargo je do zítra

        • jecnak  

          10–52t: 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36,42, 52 = proste jen vymenili velky pastorek za vetsi.

          • novas752  

            Skok 10 zubů, to bude echt. Už teď to občas při řazení dělá psí kusy.

            • jecnak  

              Na velkem pastorku je vetsi vybrani, tak snad to bude chodit dobre.

          • MlokCZ  

            Škoda, to je bohužel totální hovadina. Už i 10–50 u Sramu bylo hůře odstupňované než 10–51 Shimano (kterému k ideálu chybí jen o ten 1z zvětšit největší pastorek).

            • tomxxx  

              Zas v očích výrobce je to otázka preferencí spotřebitele. Jedná se o 4 poslední pastorky a někdo chce menší odstupňování 32, 36 a pak skok na dva „vyprošťováky“ a někdo chce rovnoměrné odstupňování. A pak je 99% koncáků, kterejm je to úplně u zadele, včetně mě, ale na 52 pastorek je určitě lépe připravá shimano kazeta.

              • MlokCZ  

                Skok 32–36 jsem právě nikdy nepochopil, ten nemám rád ani u 2×11 (kde mám kazetu stejnou jako jen bez největšího pastorku).

                To je najednou jediný malý skok. Předtím 32–28 je o dost větší skok, o 28–24 ani nemluvě. Takže to vůbec nedává smysl do celého odstupňování kazety.

              • TheJD  

                Ono to bude predevsim o nakladech, jestli jen davaji vetsi nejvetsi pastorek a zbytek kazety zustava stejny. Zanedbatelne naklady a maji „novy“ produkt.

          • krabica  

            To akorát kompenzuje změnu z 27,5 na 29 kola při zachování převodníku a stejného nejlehčího převodu.

      • tomxxx  

        Jsou už ofiko představené?

      • blue.sun  

        Takže za rok můžeme čekat Shimano 10–53. :-D

        • MlokCZ  

          To by ale ještě pořád rozumně šlo. U Shimana by to pořád šlo s ponecháním kazety a jen výměnou největšího pastorku

          10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–53

          53–45 skok by byl pořád jen 17,8%, to by bylo pořád ok.

          • gemini  

            Emonda 2021…

          • blue.sun  

            Je otázkou, co na takové rozsahy ještě řekne přehazovačka. I tohle má nějaký limit, co je ještě přijatelné a funkční.

            Já bych zůstal u těch 51 zubů, ale marketing to asi nepustí.

            • MlokCZ  

              V tom bych moc problém neviděl. U jednoplacky se prostě přizpůsobí excentricita horní kladky rozsahu. Problém spíš dělají více nerovnoměrné skoky. Tedy skok o 10z 42–52 bude rozhodně větší problém než kdyby Shimano dalo 53z největší (s ale jen 8z skokem na konci).

              Bude ale zase ještě trošku narůstat hmotnost a také se zase o něco přibližovat ramínko přehazky k zemi (něco málo o větší průměr největšího pastorku a něco málo o zase o chlup delší potřebné ramínko).

              Na pro mě optimální rozsah se to stejně nedostane, ten mám teď u 2×11 s 595% (34/24 + 10/42). Malý kousek z rozsahu bych ale ještě oželete dokázal. Na 500% se mi ale už určitě nechce. 530% by se už pomalu blížilo, to už není ani celý převod o co bych přišel.

              • TJK  

                :-D

              • blue.sun  

                Nedovedu si moc představit reálnou funkčnost, ale asi to mají zatím dostatečně vychytané.

                Rozsah neřeším, teď jezdím 11–46 na převodníku 36 AB oval a nevyjedu s tím akorát věci, které bych nevyjel s ničím, protože mi na to nestačí technika jízdy a adheze kola.

              • jecnak  

                Zcela na rovinu. V prudkych stoupanich, ve kterych prehazuju z 42 na 50z je mi plynulost odstupnovani uplne jedno, neb mam problemy spis sam se sebou. 2z navic uvitam, ale menit hazku kvuli tomu ted nebudu. Jestli, tak uz spis za Shimano, ktere si s 10–52 nejspis poradi, je lepe udelane, lepe se do nej dava lanko, ma vetsi vzdalenost raminka od zeme a mene vycuhuje do boku.

                • kubad  

                  stačí přejít na AXS ta je na to už připravená :D a pobere 52z

                  • jecnak  

                    Nejak vaham i u silnicky, jestli rozsirit mnozstvi pijavic, ktere potrebujou cas od casu nabijet.

                • 01carbon  

                  Již nejakou dobu nad tim premyslím a opravdu by me zajimalo, jestli nekdo zkousel zamenu razeni-pohon sram a shimano. Ne jen ze nahodil jedno a ono to nejak fungovalo ale opravdu vyzkoušel prohodit napr kazetu (razeni, hazku) shimano a kazetu sram. V některých chvílích mi na orlovi xx1 rozdil mezi dobre a spatně fungujicim pohonem-razenim udela 1/2 otocky napinaciho sroubu – rozdíl šířky kazety sram a shimano je 0,6mm tzn že ani krok řazení a hazky není „úplně“ stejný a když se blbě sejdou tolerance a vůle… :-(

                  • mpIII  

                    Mám to teď tak, že jsem sundal celkem dobře seřízený řezení a přehazku X01 (celkem dobře na to, že mě to seřizování nebaví) a nahodil XTR. Přitom jsem nechal X01 kazetu.

                    Řadí to dobře. Prakticky dle chování nejde poznat že to k sobě „nepatří“.

                    Velký rozdíl udělala až výměna kol, kde mám jiný náboj a GX kazetu. Tam se muselo trochu hnout s horním dorazem a párkrát otočit napínacím šroubem. Ale to se dělo i když jsem měl X01 přehazovačku.

                  • žvejk  

                    No razeni plus hazka sram xx1 a kazeta XT 12sp nevunguji. Ma někdo stejnou zkušenost?

          • krabica  

            Podle mně už to má Shimano na 53z připravené, jen chtěli zákoše podojit 2×, tak dali první 51z…

      • RomanH  

        Skoda, ze SRAM neudelal novou kazetu na 11s, obdobu SunRace CSMX9X, 10–46

        • wilda81  

          +1

          10–45/46 by byla krasa, ted to musim resit pastorky.

          • goofy  

            No shimano trochu laškovalo s kazetou 10–45 11sp., aby ji pak nevydali. :-D

            • wilda81  

              jj, těšil jsem se na ni … asi karma :D

            • Rubi  

              presne, to by mi naprosto vyhovovalo…

              • wilda81  

                Tak min u xtr se to dá vyřešit takto :)

                • plzakj  

                  Pockej, to mi zajima. To je z XTR 12s? Nebo na HG orech?

                  • wilda81  

                    Je to z xtr 10–51 na microspline.

                    • plzakj  

                      A to funguje s 11s hazkou?

                      A slo by to i z SLX nebo XT kazety?

                      • wilda81  

                        Bude to normálně s 12s hazkou a razenim.

                        Mělo by, konstrukce vypadá stejná, ale dělat to schválně nemá smysl, ne? Tahle umřela na vylomeny zub.

                        • plzakj  

                          Aha, no zkryplit slx kazetu by mozna bylo levnejsi, nez kupovat gaburk.

                • Rubi  

                  jenze 11 ma vyhodu ze ji nerozhodi kdejaky klacek bouchly do hazky… to mi tak nejak u 12 porad vadi, ze jsou vsechny hned rozladene…

                  • 4daš  

                    Mám 12s x01 a gx kazetou, to rozladění po kdejakém klacku je taková mantra lidí co to ani nezkusili. Jezdím MTBO, nevím jestli si někdy na kole jezdil po průsecich v lese, ale věř mi, že není závod kde by mi do výpletů, kotoučů nebo prehazovačky, naletěl klacek nebo nějaká větev. Hazka stále řadí velmi dobře.

                    • jeniiiik  

                      Je a není to pravda, jen si všichni myslí, že když je na píču SX a NX, bude to tak i u vyšších sad.

                      Mluvím že zkušeností, mám na starost cca 40–50 testovacích kol, a ten levný sram je fakt k ničemu.

                      • 4daš  

                        S tím naprosto souhlasím. Mít na kole sx nebo nx tak jdu do levnějšího shimana a nebo do nesmrtelných 11s sad.

                        • jeniiiik  

                          Levnější Shimano…no věčně se zasekavajici brzdy prehazovacky a zoufale materiály je kapitola taky sama pro sebe. Oplachnute kolo, stejně podmínky, nechane v autě. Ale je pravda že to řadí konstantně špatně furt, od novoty do smrti. A taky je pravda, že jedenactkove Shimano je na elektrokola super, tam Sram trpí strašně.

                          • novas752  

                            Levnější Shimano je co, SiS až Alivio? V pořádku, to je na kolech do nějakých 20–25 000, na dražších už na to řazení nenarazíš. levnější Sram má asi tak srovnatelnou kvalitu, akorát na těch 20–25 000 v osazení začíná a na všemožných fullech v sérii leze pomalu až ke 100k. A „převlečenou Aceru s 12 rychlostma“ na kole třeba za 50 prostě nechceš.

                            i 11spd sram funguje i na elektrokolech výborně, maj upravené páčky které dovolí řadit jen o 1 převod na 1 stisk.

                            • jeniiiik  

                              SIS není sada, ale to nevadí. Psal jsem o zasekavajici se brzdě, tu u sad TY- něco až Alivio nenajdeš. Jinak s tím že SX a NX ,,funguje" jako Alivio souhlas.

                              Jedenactkovy Sram na jeden cvak je k prdu, trochu ohnes hazku a už nepreradis takovým tím napruzenim kousek dal jako bys chtěl zařadit o další převod. Ale chápu proč to mají, poohybane řetězy mám na elektrokolech každou chvíli, jako blbuvzdornou věc to beru.

                          • 4daš  

                            Uhhh,ta kazeta je síla

                          • wert7  

                            Co to jako ukazuje? Že kazeta obarvená na černo (logicky) méně koroduje?

                      • JakeF  

                        Mám X01 a za mě velký špatný i to… 11sp Sram byl o level lepší.

                    • novas752  

                      Jenže X01 a XX1 fungují daleko líp než levější sramy. SX nefunguje vůbec a NX nefunguje jen se na něj křivě podíváš. Všechno plastový, čepy z měkkýho hliníku, snadno se to ohne nebo skřípne a můžeš to vyhodit. X01 je v celkovym objemu v podstatě raritní sada, drtivá většina kol na Sramu je osazená SX, NX, GX…

                      Shimana celkově jsou překvapivě o dost odolnější než levný Sram, ale i ty jsou na to prostě citlivější než 11 a méně rychlostní řazení.

                      Když mi ve stojanu přistane kolo osazený 12spd, automaticky sahám po rovnáku, u toho se bez kontroly patky do seřizování ani nepouštim.

      • tomxxx  

        Zatím první vlaštovka.

        https://youtu.be/e1HGf8tqGFc

        Zajímavá je silngle click přehazovačka pro všechny sady, karbonové kliky pro GX a doufám, že přehazku přepracovali tak, že se hlavně to gx nebude tolik srát.

    • TJK  

      tvl klasika… BF breky nad odstupnovanim na 1000 prispevku za 3..2…1… :-D

      • mpIII  

        Taky to nechápu. Když je skok při řazení na těžší malý, odřadím o jeden víc, když je naopak velký při řazení na lehčí, tak holt máknu víc :0)

    • gemini  

      Emonda 2021…

      • gemini  

        SLR

      • jecnak  

        Docela prijemny facelift. Navic konecne zavitovy stred – T47.

        • gemini  

          JJ, líbí se mi taky – míň se mi líbí, že geometrie bude asi H1.5 ( tedy podobná Madoně ) – H2 mi seděla u Emondy perfektně:-(

          • jecnak  

            Ja zas bojoval o kazdy cm dolu u hlavy na H2, takze toto uvitam. Pridat nejake podlozky pod predstavec neni az takovy problem.

            Je jen otazka, jestli vzit SL nebo SLR, kdyz hlavni rozdil bude material = vaha ramu, karbon sedlovka a pritomnost integrovaneho kokpitu.

            • gemini  

              Podložky jsou ok, ale délka už je pro mě lehce hrana…Sl6 by měla mít tradičně karbon nástavec a SLPro i karbon kola. Ostatně SL6Pro je podle mě ideální poměr cena/výkon a úplně hotový kolo pro běžnýho hobíka. SLR už je cenově palba.

              • DaD  

                Dnes jsem to PROčko stavěl a vypadá to opravdu zajímavě. Jen ty plastové podložky pod představcem s průchodkama pro bovdeny jsou stejně hnusné jako u Cannondale :(

      • McBlacky  

        mě se to teda proti současné nelíbí. Je to moc masivní a snížení hlavovky taky nedávám.

        • gemini  

          Pak zbývá Domane, ale tam zase já nedávám váhu kola – SL6 v 60 = 10 kilo:-( A argument, že je to silnico-gravel, neberu:-)

          • jecnak  

            Hmotnost navic me taky vytaci. Ale vezmu wattmetr a zkusim, co do umi v realu.

          • McBlacky  

            dost zvažuju že vezmu ještě letošní SL6 disc, akorát už je jen ta černo bílá v 58 nebo si počkám na barvu CD super six evo 2021, letos už v CR jsou jen v hi-mod a navíc v tý debilní rapha team barevný kombinaci.

            • celevra  

              Proč si kupovat stejný kolo, co máš x let a který je takovej průměr, nic extra, aero bída a váha lepší průměr. Navíc v disc verzi je to těžítko, upřímně pokud chceš koupit něco, aby to mělo hlavu a patu, tak si počkám na novýho Tarmaca SL7 nebo vemu nový TCRko.

              Supersix neni špatný kolo, ale desing je otřesnej, asi CNDL vzal designera Giantu z před pár let.. :)

              • gemini  

                Když koukneš na Blackyho Emondu, zjistíš, že jsou pro něj ( stejně jako pro mě ) Tvoje návrhy, s ohledem na geometrii těch kol – nereálný…

              • McBlacky  

                Tak prumer, jak se to vezme, dat na to duru uz moc neni kde to extra vylepsit.

                Me se na tom jezdi dobre, coz je klicovy, na dost kol se ani neslozim na fitu, natpz zjistit jak se mi na nich bude jezdit. Aero na to nase pizlani je uplne fuk. To je ted marketingovy tema vic nez realny efekt na hobby jizdu.

                • tomxxx  

                  Člověk ve výsledku zjistí, že dát na silnici aspoň 28 pláště a nemít tak položenej posed je na trénink po českých okreskách vlastně docela příjemné plus, když má silnici jako doplněk k biku.

                • celevra  

                  Dura je píčovina, dneska mechanická Ultegra chodí jak víno, já osobně bych nepohrdl ani 105tkou. Elektřina je fajn, ale zas víc pozeřina s tim, jak mechanický Shimano chodí a váha na víc ve finále.

                  Za mě osobně nejlepší věc na silnici, co má smysl sou za:

                  1. kotouče
                  2. bezduše
                  3. aero rám – pohodlí dnes nedělá rám, ale pláště, proto bezduše, vozim 4.5 baru max..

                  Já ti někdy pučim svýho Tarmaca, za mě super pohodlný kolo i na 25mm bezduších, posed za mě spíš endurance, kdy si na tom přídu krásně srovnanej. Nevěřim tomu, že se na to nesrovnáš. :)

                  • Tydlii  

                    Blacky se ti na to proste nesrovna, se s tím srovnej. Buď mu nevyjde sedlovka nebo nedosáhne na řidítka. Vem si metr a změřit kde bys měl rozkrok kdybys byl blacky. Pak to pochopíš . Někde v debatě ty čísla psal. Sám mám inseam 97–98cm tak vím o čem mluvím :)

                    • celevra  

                      Cca o 3 cm menší jak Blacky, co mě paměť neplete, mám skoro 190cm, ale souhlas, že Blacky má hodně divnou postavu.. :)) a do toho extrémně zkrácenej, což bude hlavní důvod možná ;)

            • gemini  

              Taky koukám po kole na discích podobné geometrie, jako je Emonda ( takže spíš endurance geo ), ale v 60ce je všechno nedostupný:-(

              • Tydlii  

                Hele když už to řešíte … do budoucna zlehka uvazuju upgrade silnicky, ale jsem na výsost spokojenej s campou 2×10. Kdybych to všecko vzal a nástrojil na nový rám + dal nový kola, fungovalo by to ? Měl jsem tu čest se silničním shimanem (ultegra) a to mi nesmí do baráku. Nová campa je cenovej nesmysl.

            • jonti  

              Spíš jít do nějakého endurance kola, když chceš takovou geometrii se super vysokým stackem. Teď vozím Canyon Endurace SL8 Aero a spokojenost, oproti Emondě lepší ve všem – pohodlnější, lehčí, nižší střed, kotouče. Jen jsem narazil na příliš velkou hlavovou trubku, co by tebe ale netrápilo.

              • TheJD  

                On je problem ve skoku mezi temi geometriemi. Co jsem se dival, tak endurance geometrie jsou uz prilis vysoke a mnohdy i kratke. To uz mam bliz ke klasicke geometrii, akorat pak musim dat kratsi predstavec a par podlozek pod predstavec…

                • jonti  

                  jj, soucasna Trek Emonda je hodne extrem, i ve srovnani s Tarmacem ma hodne vysoky stred a velky uhel vidlice a s vysokymi karbony je extre tvrde. Domane je uz hodne velka turistika a taky docela tezka, proto jsem musel vybirat u jine znacky. Jen ted zpetne to vidim, ze jsem mel vzit Tarmac.

      • celevra  

        Zahraniční stránky se začínají plnit novou Emondou viz:

        https://www.allterraincycles.co.uk/…AD-BIKE-2021-

        Musim říct, že mě zaráží ta váha, na to, že to má být jejich „vrchařskej“ model, tak váha 8.25kg bez pedálů v 56cm mi příde velký špatný. Další bod co mě zaráží, tak to je prezentace Treku, at se na mě nikdo nezlobí, ale ten tam dělá asi banda adolescentů. Ofiko premiera je 18.6. co sem se dočetl v zahraničí, ale LBS už kola dávno mají a dokonce je už i prodávají, ale ofiko zmínka o uvedení kola pořád nikde. Už loni prezentace Supercaliberu byla šílená.

        • DaD  

          Jj, ta váha je docela fail. 54 ve verzi Pro 8.13kg na Ultegře. SLR pár gramů shodí, ale ty prachy za to normální člověk zase nedá:(

          • celevra  

            Jako tenhle trend se mi moc nelíbí, integrace za každou cenu a pul kila nahoru. Osobně ač rád zkouším nový kola, tak si asi další roky nechám Tarmaca, jedině kdyby zlevnili Venge o polovic, tak bych zvažoval :)) Ve finále zatím ze všech novinek se mi líbí nejvíc Giant TCR zatím.. Počkáme co Tarmac SL7, někde sem slyšel, že v srpnu má S přijít nonUCI legal silnicí, ale teda nvm, nezdá se mi to reálný, ale kdo ví, taky bych neřekl, že se vykašlou na bezduše a začnou cpát clincher dušový kola :/

        • McBlacky  

          To kolo je cely spatne. Design, vaha a aero efekt proti soucasnemu meritelnej jen v tunelu pri 50km/h

        • gemini  

          Dnes objednáno ( červeno-černá verze ), tak jsem zvědav…geometrie je trochu více do sportovna, než bych potřeboval, ale tak snad to nějak usedím:-) Bohužel kolo v 60cm v této době je skoro nemožný sehnat napříč všema značkama, takže vlastně Trek zůstal jako jediná možnost:-)

          • TheJD  

            Uz je maji nekde v Brne? Nevis, jestli jsou/budou testovacky?

            • gemini  

              Ke Svoradovi by měly nový Emondy dorazit koncem týdne. Testovačky nevím jestli budou – já jsem na ně nečekal, protože v mé velikosti stejně nikdy nejsou…:-(

              • TheJD  

                Ja si pak vsiml, ze ta fotka nebude od nas, ale kdyby to bylo za 30 k Kc na Ultegre, tak bych ho bral hned. :D

                • gemini  

                  No tak můžu Tě ubezpečit, že za 30t by to nebylo asi ani na Soře:-)

          • jecnak  

            Mas tuseni jake siroke plaste se v realu vlezou? Trek rika 30mm, ale treba na soucasnou Madonu jdou i 33 zubaty.

            • gemini  

              Mám v plánu max. 28–30, takže jsem se po tom moc nepídil. Pokud tě to zajímá, můžu, až kolo příjde, zkusit poměřit.

    • krabica  

      Forbidden má nové barvy Druida a kompletní kola na SLX a XT.

      https://nsmb.com/…uilds-druid/

      • goofy  

        Mě se ten kladkostroj a ta ploutev prostě nelíbí, ale funkční to asi bude :-)

        • krabica  

          Kladkostroj se mi právě líbí, stejně jako orloj u Formuly a když jsem si zvykl na ploutev u Turnera, tak tohle bych taky snesl. :-) No, budu to muset zkouknout na živo…

      • Tydlii  

        hooodně zajímavej mechanismus

      • scota  

        Kolik řetězů budu potřebovat na tu motorovou pilu jeden, nebo dva ;-)

        • krabica  

          Záleží podle velikosti, u nejmenších jeden, u větších pak 1–2 dvojčlánky, což ti vystačí na dost výměn…

    • zephyr  

      neoficialni fotky a detaily novych epicu a epic evo tady

      • gemini  

        Vidim dobre, ze nevidim brain?

        • suslos  

          Evo ne, normální xc Jo

          • snas89  

            Me se to libi:) akorat ten evo bez brainu bude asi dost houpacka? A podle fotek to nevypada na nejak zasadne upraveny brain?

            Takze vlastne vudoucim majitelum vubec nezavidim:))

            • tomxxx  

              Proč houpačka? Zas takovej rozdil proti ostatním xc raketam to není. Ty moderní xc kola jsou dost na jedno brdo.

              • snas89  

                Ano a ne:)

                Epic je postavenej na brainu. Bez něj to přece houpačka je. Starší generace 100% a na současný, která jde do důchodu jsem to pozoroval taky. I když na tom jsem najel jen něco málo.

                Epic evo se bude chovat podobně/stejně. Stejný rám a řešená kinematika.

                Ano..když to porovnám třeba s Luxem, tak se to houpe úplně stejně. Lux se otevřenej prostě houpe:)

                Lux to řeší zamykáním páčkou, Epic brainem. A když nemáš brain…tak by mě zajímalo jak to ve spešlu hodlají ošetřit.

                • suslos  

                  Packou na tlumici?? :-D

                • plzakj  

                  Jenze ma to jinou geo a umisteni cepu. Lux taky neni houpacka. Ale zas to asi nezobe jako dwl. Me by spis strasilo to titerny vahadlo. Jako na luxu.

                • TheJD  

                  Lux rozhodne neni zadna houpacka. Dve veci. Jednak zavisi na naladeni tlumice, kdyz ma degresivni prubeh (pouziva se na XC), pak bude houpat vyrazne mene, nez klasicky linearni. Druha vec je potom vykon. Pokud jedes dostatecne Watty, tak to proste nehoupe, protoze to ma antisquat pres 100 %. Aktualni Epic ma teda hodnoty antisquatu kousek pod 100 %, tak je samozrejme otazka, jake bude mit ten novy, ale i kdyby zustaly stejne, bude to uplne v pohode.

                  • jonti  

                    Antisquat taky zalezi na velikosti prevodniku, nebo ne? Vetsi prevodnik nad cepem tomu pomuze.

                    Ale virtual to porad neni :)

                    • plzakj  

                      Zavisi to i na aktualnim pastorku vzadu. Zalezi, kde spojnice pivotu protina retez. Ja myslim, ze vetsi prevodnik nad cepem to zhorsi.

                      • TheJD  

                        Ja si spatne interpretoval graf. Ve skutecnosti je na tom lip.

                        Jinak zalezi i hodne na aktualni pozici tlumice ve zdvihu. Bezne se uvadi hodnoty v sagu.

                        • plzakj  

                          Jo, ten spanel to ma na webu hezky rozebrany. Treba u Epiku, kdyz Jardove vozi 38T nebo vic, tak uz to muze byt hodne pod 100%

                          • TheJD  

                            Ale zase na tezsich prevodech je ten antisquat vyssi a pri male rychlosti ti spis nebude vadit zamcene odpruzeni.

                            • plzakj  

                              No to nevim. Ja do kopce v lese mam otevreno. Pres koreny bych to zavirat nechtel. Ve stoupani chci nejlepsi efektivitu. Z kopce je mi to fuk. Bavim se teda o XC.

                              • TheJD  

                                Vsak prave tak jsem to myslel. Do kopce jedes pomalu, spis si zamknes odpruzeni, nez nekde na rovine nebo dokonce s kopce. Samozrejme pokud je to pres koreny a tak, bude lepsi mit otevreno., jenze tam je cely antisquat silne ovlivneny funkci odpruzeni, takze i kdyz je v sagu 100 %, tak ti tam bude padat vyrazne pod 100 %.

                                Na nejlehcich prevodech se u XC kol vetsinou antisquat pohybuje velmi blizko 100 %, coz je ideal. Nepropada se dolu, ani netaha nahoru, ale u tech jednocepu se holt to s vetsim prevodnikem rychle snizuje.

                      • TheJD  

                        Jinak mas pravdu. Vetsi prevodnik znamena horsi (mensi) antisquat.

                • tomxxx  

                  Hele nevim, žehlími to kořeny – žehlí, sem rychlejší než včechny HT, jsem, tim pro mě končej veškerý rozlišovací schopnosti fullů.

                  • novas752  

                    Neříkej 2×. Jsou fully které jsou od Epicu odlišné stejně jako HT, akorát opačnym směrem, epic je dost tupý full, prostě závodní xc stavěné hodně na efektivitu šlapání.

                    • Rubi  

                      tak taky si nekoupim 100 full, abych na nem jezdil na pohodu traily ze, to uz muzu jit do vetsich zdvihu…

                  • jonti  

                    Jak moc jezdis kopce ze sedla? Dokud jedu v sedle bez vyraznych nastupu, houpat nebude nic, ale treba na Anthemu nebo Epicu jde i nastoupit ze sedla, na Scalpelu nebo Top Fuelu to bez zamykani hodne houpalo.

                    • tomxxx  

                      Jezdím ze sedla dost a v sedle těžké převody. Zas ale nevozím epica zamknuteho naplno. Mam to na prostředek.

            • TheJD  

              Evo bez brainu bude naopak o to lepsi. Houpacka to urcite nebude, spis naopak.

            • celevra  

              Foto novyho Brain, očividně bude schovenej v zadní savli..

              • tomxxx  

                Fuj, já se lekl, ze tam bude vnitřní vedení ty hadice. To by byla zase strašná jebarna se sundaváním.

                • novas752  

                  Hadice bude stejně jak na aktuálnim, do Brainu vzadu přibude ještě horizontální závažíčko na otevření před nárazy směřujícíma hodně zepředu

        • tomxxx  

          Brain tam furt je a rock shox taky. Spis tam chybí ta typická vzpěra sedlovka. Jinak je to vlastně úplně stejný jako předchozí, jen teda zas položenější vidle. Nevim jestli to chci, když nejezdím mordy jak na svěťáku :D

      • jonti  

        Zajimalo by me jak pocitaji ten sedlovy uhel 75,5. Z fotek mi to moc vzprimeny nepripada, asi to bude nejaky virtual pro prumerne vysunuti sedlovky.

        • TheJD  

          To je samozrejme efektivni uhel. Nekteri vyrobci uvadi hodnotu vysunuti sedlovky, pro kterou ten udaj je platny, jinak nevis, v jake vysce ho meri, ale asi se da rict, ze to bude nejaka stredni nebo prumerna hodnota.

    • Edwin  

      Epic 21. Pokud tu už je, tak se omlouvám.

      https://www.bikeradar.com/…nd-epic-evo/

      • tomxxx  

        A jsou známé i české ceny. Zasmál jsem se, zatlačil slzu…no dalšího spešla mít asi určitě nebudu.

        https://www.specialized.com/…/epic/c/epic?…

        • snas89  

          uuuuuu:)

          čím dál tím jsem radši, že jsem pořídil na tuhle sezónu snipera:))

          • Dejv0  

            No ono Sniper teď začíná na 4,5k éček osazenej shitem, to taky není žádná výhra. Spíš buď rád, že jsme chytili dobrý kousky ve výprodeji.

            • snas89  

              Tak jsem to myslel.

              Ale i tak. I kdyby staly scalpel/epic/sniper stejne…tak za me porad sniper.

              • Dejv0  

                Težký těžký, tohodle Epica bych hrozně rád zkusil :-D

                • snas89  

                  To rozhodne. A ona se prilezitost najde:)

                  Ten epic se mi libi dost. Pekna geometrie, brain vypada dost robustne a blbuvzdorne.