• jack

    Zdar lze použít XTR kliky z 1×11 na tuhle sadu a lze řazení 1×12 bez objímky přidělat na brtdy XT – díky.

    • Zdendyš  

      Xtr kliky 1×11 jdou pouzit na 1×12 bez problemu, vozim to tak. Jenom jsem si mezi pavouka a prevodnik dal podlozky tl 1,5mm.

      Razeni vozim objimkove tak v tom ti neporadim.

      • jack  

        můžeš mi napsat jaký tam máš převodník – jde mi o značku – jestli tam máš origo atd,protože já tam chtěl dát sting a tem tam prostě nejde.na 1×11 jsem jezdil 32z a na 1×12 chci jezdit 34z.

      • kejda  

        Proč podložky? Klikám je přece fuk, jestli je to 1×10, 11 nebo 12. Jde o boost a non-boost zadní stavbu kvůli řetězové lince, takže je potřeba dát správný převodník.

        Rozumím tomu dobře, že jsi tento problém řešil podložkami?

        • kubad  

          mezi 1×11 a 1×12mm boost je rozdíl 3mm v řetězové lince, pokud to kombinuješ, musíš nějak pořešit

          • petrun  

            Mezi neboost je taky 3mm?

            • kubad  

              je to jinak

              1×11 vznikla na 135/142 – tedy neBoost

              1×12 vznikla na Boost 148×12 řetězová linka o 3mm větší

              takže záleží do jakého dáš rámu, ale jde to kombinovat jen musíš doladit tu řetězovou linku / kliky , převodník

              • petrun  

                Asi takto. Z Chainu mi přijde HOPE XD ořech na 135mm nábu (rám RB IQ). Ve stejné objednávce je i SRAM GX 12sp kazeta. Kliky mám nebostové SLX s jednopřevodníkem. Bude řetězová linka OK, nebo budu muset ladit?

                • kubad  

                  jo linka sedna

                  otázka je jestli sedne ořech

                  co máš za nábu ?

                  Pro2 nebo Pro2 Evo?

                  • petrun  

                    Pro 2. Ořech je přesně na tento typ (dle prodejce).

                    • kubad  

                      nepotěším tě

                      Hope na Pro2 Xd ořech nedělá jen na Pro2 Evo

                      na Pro 2 to jde dát, ale musí se koupit komplet kit s osou a koncovkama

                      • petrun  

                        Co přehodit střeva ořechů?

                        • kubad  

                          15 / 17mm osa mezi těma nábama

                          výměnou osy a Xd ořechem z toho uděláš Pro2 Evo

                          • petrun  

                            Už jsem náboj rozebral. Měl jsi pravdu, mám tu užší osu. Nechápu proč to tak nesmyslně zeslabili, ta EVO vypadá mnohem bytelnější. Už chápu proč se XD ořech nedělá na PRO. Tu šílená páku u 50z pastorku by ta zeslabená osa nemusela vydržet. Nakonec jsem rád, že tam budu muset dát silnější osu :-)

                            • kubad  

                              je to naopak :D Evo je novější a protože s nástupem 12mm zadních os jim to občas prasklo, tak vyšla Evo 17mm verze

                              • petrun  

                                V jakém pořadí je vyráběli je už celkem jedno, ta EVO se mi líbí mnohem víc než PRO. Na ose se nevyplatí gramařit. Až dorazí ořech tak se ozvu. Zatím jsem to poskládal zpět ať mám do té doby na čem jezdit.

                      • petrun  

                        O tom kitu vím, to je tento:

                        https://www.hibike.cz/…ee0dc1d0cbd1

                        Ale týdny jsem googlil a v jakési anglické diskuzi kdosi tvrdil, že údajně stačí prohodit ložiska a ten mezikus z ořechu na ořech.

                        • kubad  

                          dohledej si rozměr ložisek a uvidíš, bacha jsou 3 v ořechu moc tomu nevěřím že ti ložiska sednou

                          • petrun  

                            No tak teda doufám, že to překladač přeložil správně a borec to už udělal a nebyl to jen jeho budoucí záměr.

                            Pokud by nesedly byl by to průser jak hrom :-(

                            • matbiker  

                              Neboj, to bychom nejak dodelali.

                            • kubad  

                              koupíš osu a koncovky z Pro2 Evo :D

                              kolem 500kč tuším

                              • petrun  

                                Čekal jsem to podstatně horší, díky. Uvidím co mi vlastně z té Anglie přijde. Moje angličtina je totiž opravdu dost mizerná. Až to dorazí tak to vyzkouším. V případě problému pořídím fotodokumentaci a ozvu se.

                                • kubad  

                                  dovozce Hope mám za rohem, a tohle už sem řešil :D

                                  • Romancero  

                                    máš zkušenosti s komponenty HOPE ? Já jsem v českých luzích marně sháněl podsedlovou rámovou objímku průměr 30 mm (ocel rám) a tak jsem musel sehnat od nich. Za ty peníze :-)

                                  • petrun  

                                    Tak už jsem to vyřešil jedním ložiskem 15×26×5mm a dvěma ložisky 15×26×7mm (mezeru mezi nimi jsem zkrátil ze 17mm na 13mm). 10mm a 13mm spacery jsem vyrobil rozdělením 25mm spaceru z původního Shimano ořechu. U celé sestavy jsem tak zachoval délku původních 42mm. Celkové náklady pouhých 286,– Kč a funguje to naprosto dokonale :-)

                                    • kubad  

                                      šikula :D

                                      • petrun  

                                        Dík :-)

                                        Stejně časem pořídím jako rezervní hub240 a v klidu bez spěchu si ho vytuním. Buď ho nechám převrat na 10mm RWS. Nebo dostane M10×50mm titanové šrouby s krátkým 30mm závitem.

            • matbiker  

              Tady se to zacina nejak zamotavat.

              Pro 1×11 a 1×12 je ± stejna retezova linka.

              Pokud mas klasicky ram, 135 nebo 142, tak je cca 49mm.

              Pokud mas boost ram,nabu, tak potrebujes i boost kliky/ prevodnik, tedy o ty cca 3mm vic ven.

              • kubad  

                jo

                a boost kliky( převodník) jsou většinou 12sp, ale to funguje to není problém

                • Petr L2  

                  Tak pokud není jistota, dá se řetězová linka přece změřit ne?

          • kejda  

            No ale můžeš mít boost rám. A dát na to 1×11, ne? Je spousta rámů, špatně "majitelů rámů " co jsou boost, ale jezdí se na nich i desítka sada…

            • kubad  

              jo ale musíš mít boost kliky a ty jsou většinou 12sp

              proto píšu že to musíš kombinovat

              • kejda  

                Tak teď jsem se do toho sakra zamotal… když je zadní stavba boost, tak logicky BB a kliky tomu musíš přizpůsobit, logické. Nesmím tolik chlastat… kliky bez převodníku ale neví, jestli to bude boost. Tak jak dál ???

                • kubad  

                  sram klikám je to fuk, tam řešíš převodníkem, u Shimana se to řeší klikama

                  ještě větší guláš co :D

                  • vasilacer  

                    Já mám na boost rámu "staré kliky shimano SLX neboost ,a všiml sem si že jak je tam pressfit tak je na straně u převodníku podložka 3mm…

                  • kejda  

                    Ježíšmarjá. No zlatej Sram…

                    To snad už ani není guláš…

                  • bimjeam  

                    Tak to sa asi v shimane nafetovali. Čiže miesto toho, aby robili prevodníky s offsetom 3mm, tak radšej robia kľuky boost a non-boost, aby náhodou ľudia nemohli použiť tie isté kľuky pri prechode z non-boost rámu na boost rám?

                    Tak to aby ľudia rovno vyhodili všetky non-boost rámy do rieky, keď budú chcieť nejaký upgrade a kúpili rovno nový bike…

                    Dúfam, že aspoň Absolute black alebo Wolftooh budú mať aspoň trochu rozumu a budú robiť boost prevodníky na non-boost M9100/8100/71­00 kľuky

                  • vysmátej bajker  

                    Mám 2×10 truvativ bb30. Kdyz je budu chtít dát do rámu s boost nabojem bude to chodit? A kdybych chtěl 1×12 tak stačí boost převodník?

                    • kubad  

                      Otázka je jestli vůbec ty kliky do toho rámu dostaneš

                    • AlesKl  

                      Mě to šlo, na velký placce vychází řetězová linka 52mm, takže ok…

        • georgio  

          Pokoušel jsem se zorientovat v problematice podložek pro kliky 1×12, ale nejsem si jistý zda jsem to pochopil správně.

          Můj setup: Střed Boost, zadní osa 12×148, kliky Boost M7120, ke klikám byly dvě podložky, bude potřeba nějakou z podložek použít, nebo není třeba a budu mít ve spojení s 12s kazetou (náboj Shimano) správnou řetěz. linku?

          • aleskala  

            Můžeš podložky vyfotit ?

          • indet  

            Další co se chytil na Superboost. Na boost ram se dávají správně kliky M7100. Jinak po pokud pro širokokou zadní stavbu musíš použít boost +3mm musíš dát z každé strany jednu podložku.

            • georgio  

              Netušil jsem že něco takového existuje :-/Jaké je tedy východisko? Použít tyto kliky s podložka i z každé strany?

            • georgio  

              Super Boost by podle mě měly být kliky M7130

          • Tina  

            jednoplacka M7120 je určená pre reťazovú linku 55mm. Skôr si mal kúpiť M7100 ktoré majú reťazovú linku 52mm.

            M7120 majú aj väčší Q-factor 178mm oproti 172mm u klik M7100.

            • georgio  

              A co to prakticky bude znamenat když tyto použij? Bude větší křížení řetězu na lehčích prevodech, nebo bude špatně radit?

              • Tina  
                1. je správne
                • aleskala  

                  Ale bude mít úplně stejné křížení řetězu jako ten kdo má M7100 a 142 mm náboj.

              • Pijer  

                Jen nápad, když bys dal obě podložky na levou stranu, tak bys měl lepší řetězovou linku a to boční vyosení o 3mm bys při šlapání třeba ani nepoznal. Snad mě místní technický dozor neukamenuje ;-)

                • Tina  

                  2,5mm nepozná. To máš pravdu. Alebo má možnosť ešte vymeniť SLX prevodník za XTR. Ten má väčší offset cca o 3mm.

                  Osobne by mi však vadil Q-factor 178mm.

                  • Octopuss  

                    Podle čeho mám vůbec vybírat q factor? Úplně omylem jsem na webu Shimana zjistil, že něco takovýho existuje.

                    • aleskala  

                      Když má někdo nohy do „X“, tak by mohl mít větší Q faktor. :)

                      • Tr35  

                        … a opáčně :))). Diky, obcas je tu i veselo kdyz pominu zakysleho pana Ptaka z Brna a pod. …

                        • Octopuss  

                          Sorry já fakt nechápu o co jde. Setkal jsem se s tím termínem poprvý.

                          Fakt je potřeba lidi zesměšňovat, když něčemu nerozumí?

                          • aleskala  

                            To nebylo zesměšňování :)

                            Q faktor je, jak máš daleko od sebe šlapátka.

                          • Tr35  

                            Ne, tebe se to netyka, jenom takova srandicka, neber si to osobne.

                          • Pijer  

                            .

                            • Octopuss  

                              Aha.

                              Když jsem koukal na specifikace klik, rozdíly jsou snad 5mm celkem, to mi přijde hrozně málo.

                              A většina eshopů tuhle hodnotu ani neuvádí, zdá se. Tak nevím, co si o tom myslet.

                              • Pijer  

                                Mysli si co chceš a stejně tak řeš, co chceš ;-)

                                Když to namontuješ symetricky tak možná budeš mít o chlup větší problém s řetězovou linkou. Když to dáš excentricky, bude v pohodě a při šlapání to nepoznáš. Poznáš to, když si budeš kontrolovat vzdálenost obou klik od zadní stavby, ale to se zas můžeš chlácholit tím, že je zadní stavba schválně excentrická ;-) No a ten větší q faktor můžeš eliminovat pozicí kufrů na tretrách, jestli je nemáš už teď úplně na vnější straně ;-)

                                • matbiker  

                                  Bacha na to, kdysi mi tady nejaky specialista tvrdil, ze pozna, kdyz ma kliky vyosene o 1mm :-)))))) Ale opravdu mi to borec tvrdil.

                                • aleskala  

                                  Proč by měl mít problém s řetězovou linkou ?

                                  • Pijer  

                                    Když by měl ten převodník o 1,5 dál od rámu, než má být, tak by s ní teoreticky problém mít mohl. V praxi to asi spíš nepozná, ale tak jsem to psal.

                                • Octopuss  

                                  Nevím co jsou kufry :)

                                  Jen mě zajímá, jestli a jakej to má reálnej vliv na ježdění…

                                  • matbiker  

                                    Hodne zjednodusene pro nezasveceneho. Stred prevodniku by mel byt v lajne s prostrednim koleckem na lajne. Pokud mas prevodnik vic ven ( nebo dovnitr) a je v lajne treba se 4. koleckem, tedy spatnou retezovou linku, tak se ti na najvetsim pastorku vic krizi retez. Coz muze mit vliv na zivotnost velkych pastorku , muze ti padat retez pri toceni vzad na nejmekcim a system muze byt na velkem pastorku vic hlucny.

                                    • kamaro  

                                      Hele Shimano v tom udělalo trochu změnu. Původní linka 49mm už neexistuje a pro 142mm zadní náboj je nyní linka 52mm. Ta se dříve používala u boostu a Shimano ji doporučuje pro 142mm i 148mm nábu. Nově je linka 55mm, která je čistě na 148mm boost náboj. No a potom je linka 56,5mm na SuperBoost plus se 157mm nábou.

                                      Na GRX sadě je to obdobné, oproti standardu mají GRX jednopřevodníkové kliky linku 51,5mm i když jsou na 142mm nábu.

                                      Obecně to Shimano vepředu roztáhlo (asi kvůli možnosti širších gum) a tím se více kříží řetěz na lehkých převodech. Nevím jak to funguje, mám dočasně 1×12 na bývalých 3× klikách se 135mm nábou na rychloupínák. A to funguje dobře, ale linka je cca těch 49mm. A přehazovat to budu na Superboost plus, kde původní výpočty linky sedí (157–142)/2+49=56,5.

                                      Ale Shimano nám tím chtělo naznačit, že se o standardech již mluvit nedá a že to se správnou řetězovou linkou není zase tak žhavé…

                                      • mlevora  

                                        A co je idealni na boost nabu? 52 nebo 55? Chapu (co jsem procital), ze bude fungovat oboji, ale co je idealni? Aktualne se me to tyka na novem kole a je zbytecny dam davat neco funguje, ale neni ideal, kdyz oboje kliky stoji stejne

                                        • mlevora  

                                          Co tak clovek hleda po internetu vsude pisou pro boost 148mm retezou linku 52mm

                                          • mlevora  

                                            Z koloshopu mi napsali „pro boost osu je vhodnější 55 mm, q-factor 178 mm“, jen uplne nevim, zda maji moji plnou duveru. Mohl by nekdo zkusenejsi poradit?

                                            • matbiker  

                                              Pro boost byla vždy 51–52. Teď přišlo Shimano s 55. Ono to nějak funguje, ale na nejměkčím je řetěz už hóóódně zkřížený.

                                            • kamaro  

                                              Jestli bych si mohl vybrat, asi bych u boostu zvolil 52mm linku. Jedině kde by jsi mohl narazit je řetězová vzpěra vůči převodníku.

                                  • Pijer  

                                    Jestli nejezdíš v nášlapech, tak opravdu nemá.

                                • georgio  

                                  Diky vsem za navrhy a nazory…popravde, kdybych nenarazil na mistni vlakna, asi bych to nasadil a nic bych nepoznal, takhle mam brouka v hlave :-) Ale zkusim a uvidim, casem sem treba napisu zkusenosti…

    • Carpathia  

      Mám dotaz na kompatibilitu řazení mtb Shimano 11sp a 12sp. Bude fungovat 12sp přehazovačka s 11sp řazením na 11 kazetě?

      Před uvedením 12sp sad jsem o kompatibilitě s jedenáctkovými komponenty někde něco četl, ale na aktuální info s praktickými zkušenostmi jsem nikde nenarazil. Díky za odpovědi k tématu.

      • krabica  

        Ne, někde se to tu už řešilo.

      • novas752  

        Nefunguje to, kazeta přehazka a řazení musí být 11 nebo 12 celé.

        • pumpy  

          Nechce se me to zkouset a verit Vam budu, ale muzete me vysvetlil proc to noefunguje?

          Kdyz vemu predpoklad ze mam kazetu a razeni 11speed , tak je dle meho jedno jakou mam prehazku. Pozici prehazky preci urcuje razeni, kde se prehazka zastavi ? Tzn kdzy nastavim spodni doraz, tak kdzy posunu razeni o jedno, lankem se prehazka natahne na vetsi pastorek, etc… Mozna se sice pletu, dle meho by to tako melo fungovat ne?

          • Vilém  

            Nejen lanko urcuje krok razeni, ale i pakovy pomer prehazky.

          • deleteduser  

            Ne, přehazovačka je konstruována tak, že určitému posunu lanka odpovídá určitý posun vůči pastorkům. A mezi sadami se tenhle poměr liší.

          • Bubaaak  

            Šroubek na hazce může být jinde, paralelogram může být trošku jinak…

            Pak na jediny hazce zatahneš lanko o 1mm a ona se hne o 1mm, ale na druhý když zatahneš lankem o 1mm, tak se posune o 1,2mm

          • Marskatin  

            blbě zařazeno

          • xtonda  

            Je to jak píší ostatní, určitému posunu lanka odpovídá určitý pohyb vůči kazetě. Jsou situace, kdy to lze kombinovat, například Shimano 6–9sp MTB i silnice + 10sp silnice kromě Tiagra 4700, ale obecně to neplatí.

            • Zdendyš  

              Jj, konkretne na cyklokrosu vozim razeni/dualy/ Sh105 10sp a prehazku sh xtr 9sp a rozumi si to cele perfektne.

        • qistof  

          A zkoušel to někdo?

          Tyhle dva příklady mi docela naznačujou že by to fungovat mělo:

          https://www.dolekop.com/…letne-na-dvo

          https://youtu.be/C1AQfvgZ1DM

          první je x11 kazeta s novym xtr šaltrem a řazení asi taky nový xtr(jestli je starej tak to evidentně funguje), a druhý x11 přehazovačka s novym xtr řazenim. Z toho mi vychází že by měla jít x11 přehazovačka vyměnit za x12.

          • doubleingram  

            A k cemu je to dobry?

          • 2. Bóďa  

            Rozhodně nejde použít 12s hazka a 12s řazení s jedenáctkovou kazetou. Kazety mají jinou šířku a když se na řazení přepne na 11s, tak to jen nezařadí na největší pastorek. A když dám do kola s komplet 12s sadou zadní kolo s jedenáctkovou kazetou, tak od půlky už to rachtá…

            • Carpathia  

              Údajně má bez problémů fungovat 12sp přehazovačka s 11sp kazetou a 11 řazením ze sad xtr9000, xt8000 a slx7000.

              • Metalcane  

                S úspěchem vozím XTR SL-M9000 s XTR RD-M9100 a 11s Sunrace kazetou

              • petrun  

                Jako že to má úplně stejný tah lanka v mm při jednotlivých krocích?

              • Jenda  

                Hmm, tohle mě taky zajímá. Mám komplet 11 sp shimano s kazetou 10–46 takže rozsah zkousnutelný, nicméně na přehazce je vidět, že prostě na ten 46z pastorek nebyla dělaná a i s excentrickou kladnou to chodí tak nějak ale ne úplně bezchybně. Takže varianta dát tam 12sp hazku shimano a tím se přiblížit upgradu by se mi celkem zamlouvala.

                • Carpathia  

                  Tipují spíše na problém s křivou patkou nebo ne zcela rovným ramínkem přehazovačky. 11 rychlostní přehazovačky slx7000 a xt8000 zvládají kazety 11–46 naprosto bez problémů. Xt8000 mi řadí spolehlivě i s kazetou 11–50.

                  • RomanH  

                    Tak tak, mely by, kdyz Shimano standartne nabizi kazety 11–46

                  • ladias  

                    Potvrzuju…SLX7000 a sunrace 11–50 naprosto bez problému. Dokonce jsem to viděl takto i na nových Meridách v krámu.

                    • honzabike  

                      A jakou máš zkušenost s jedenáctkovou kazetou sunrace 11–50? Hodně se kritizovaly skoky 15–18–21. Nebo to není tak zlé?

                      • Carpathia  

                        Sunrace 11–50 vozím druhý měsíc na pevné 29 (zatím cca 1000 km) a odstupňování kazety mi v kombinaci s 32z převodníkem přijde úplně v pohodě.

                      • petrun  

                        Za mně je to odstupňování v pohodě. Je to stejné jak dřív na desítce 11–42z. V podstatě jsem jedenáctkou 11–50z jen získal navíc 50z pastorek. Ostatní zůstalo stejné.

                      • Hrabex1  

                        Mam 10s 11–42 a je to v pohode.Vyhovuje mi to mnohem vic nez 11s se stejnym rozsahem

    • Acanthophis  

      Lze, pokud bude příp. problém s převodníkem, tak Wolftooth dělá i specifické přímo pro tyhle starší kliky, pro použití s novým 1×12 shimano řazením/řetězem…:))

    • romachain  

      Jen pro využití čerstvá informace: novej 12 sp šaltr XT s řazením a kazetou Eagle funguje perfektně, líp než GX. Jo a stejně jako XTR je i XT se zvláštně prohlým ramínkem, asi je to fakt výhodně vymyšlený.

      • Radza  

        Takže když mám na kole komplet Eagle GX a dám tam místo stávajícího měniče a řazení od SRAMU, řazeni od Shimana nový (ročník 2020)XT pro 1×12 (měnič a řazení) tak to bude fungovat.?

        • novas752  

          Ano, řazení, přehazka a kazeta lze u 12spd libovolně kombinovat. Akorát řetěz by měl být stejný jak kazeta (Shimano má řetěz s delšíma okrajema vnitřních článků a má tomu uzpůsobený zuby na kazetě a převodníku.

          • deleteduser  

            Dle zdejších rad (Tina?) jsem dal řetěz NX a na stojanu to řadí pěkně. Včil jdu ven.

            • Tina  

              Tina radila použiť iba rýchlospojku Eagle na Shimano reťaz. Nie komplet Sram reťaz na Shimano kazetu. To moc dobre nechodí.

            • Cavendish  

              A máš to vole…

              • vili  

                To, ze to nikdo neradil je jedna vec (taky jsem to nikde nezahlidl). To, ze ma sunrace kazetu je vec druha, vole.

                • Cavendish  

                  Já tu radu o Tiny četl :) A nereaguju, když si nepochopil kontext mého příspěvku…DOOM ví, ty evidentně ne. Děkuji :)

                  • vili  

                    promiň, nejsem jasnovidec, takže bych asi neměl reagovat vůbec…

          • Lukster  

            Zdravím, v zimě chci pořešit kazetu – mám GX řazení, hazku, ale pouze NX kazetu – a to je strašné těžítko. A tak se rozhoduji, zda-li jít na GX kazetu = XD ořech, nebo na levnější řešení Shimano s Microspline ořechem. Ty ceny Sram jsou dost vysoko, ale co těch 51 zubů u Shimano – dá to hazka GX? Teda o ní jsem četl, že se prý dost ráda ohýbá, tak to bych pak tam dal nové Shimano a bude :-). Btw. u GX se mně zdá, že řetěz bouchá více než u Shimano, ale to porovnávám 2 různá kola…

            • rybička  

              Dej tam komplet nové XT nebo SLX a máš klid. SRAM GX a níž je šrot.

            • Aussig  

              Fungovat to bude. Jakou zvolíš je na tobě, subjektivně bych dal radeji GX. Já dával ženě na bike XT házku + páčku a Sram kazetu k tomu.

              To bouchání myslíš o rám? TO může být tvarem rámu a možná velikostí převodníku, na Epicu a Sparku to můžu porovnat a oboje OK s 34 a 36z.

              • Lukster  

                Právě se mně moc nechce dávat za kazetu takové peníze, přece jenom je to spotřebák – kdyby ta GX byla aspoň z jednoho kusu za ty prachy, ale je to pořád snýtované. Hmotnostě sice jako XT, ale cenově výše – ikdyž se dají najít ceny na netu podobné XT.

                Bouchání – nebouchá to, ale řetěz dost skáče – spíš než, že by to bylo hlučné, mě to překvapilo – dosud SLX, které drží řetěz neskutečně tichý a ta pružina mně přijde dost tvrdá, kdežto GX mě v tomto trochu zklamalo – je to můj první Sram šaltr a vždy se o nich říkalo, že majjí pružinu mnohem silnější než Shimano… Zatím jsem ve všem jel v Shimano a na novém kole mám Shimano pouze pedály – dost přechod na druhou stranu barikády ;-)

            • novas752  

              Brzda ramínka u Sramu neni zdaleka tak silná jako u Shimana. Zvlášť když se ta na Shimanu dost dotáhne.

              51z bezproblému Eagle přehazka dá.

              Já bych se asi přikláněl k variantě Microspline + XT kazeta.

              • mirorek2  

                mám slx kazetu a slx hazku a je to taky naprosto OK, brzda na GX je pro mě vtip, když to srovnám s „blbým“ slx

                musel jsem samo dokoupit dt ořech na microspline, ale stejně to vyšlo levněji než GX

                • Mr.Duck  

                  Vtip je fajn, ale když musíš zákazníkovi vysvětlovat že jeho relativně nová x01 je shit a clutch se nedá nastavit nebo vyměnit, tak většinou nechce slyšet že si měl koupit Shimano :)

                  • mirorek2  

                    Si děláš prdel, ale já to z patrola vyhodil protože to třískání řetězu by mi tam i přes ochranu zadní stavby vykousalo díru…

                    S slx mám konečně klid! Sram kvůli brzdě už jsem i několikrát reklamoval, ale co z toho, když po měsíci je to stejné. Už říkám jen na XC je to dobré, řadí to fakt parádně, je to lehké atd atd

              • Lukster  

                Jako hazka GX zatím funguje ok až na to skákání řetězu, teda není to nic hrozného, spíš mě to překvapilo. Čtu tady,že na Shimano kazetu by neměl jít sram řetěz. Převodník Sram počítám, ze bude ok. Jeste ke sram kazetam – nemaji nahodou vetsi vydrz nez Shimano? U nej mě u 9speed (slx,xt)vzdy vadilo,ze se mala kolecka docela rychle sjizdela a to jsem je rozhodne nepoužíval nejak výrazně…

                Jinak brzdy level TL zatim asi ok, u SLX me stvalo promennost chodu pri zatizeni a to jsem je pravidelně preventivne odvzdusnoval (teda naposledy byl olej dost zaspineny),takze TL dam šanci. Vykon se mi blbe porovnava mezi 26 a 29 a s novym celoperem jezdim z kopce taky rychleji ;)

                • Atilla  

                  Řetěz sedí, vozím na XT 12sp X01.

                  Jo z kopce zákonitě musíš být rychlejší když level nebrzdi.

                  • Tydlii  

                    Záleží kolik vážíš :D. Já nemám problém. Sice si vybavuju situaci, kde mi SLX zachránily život a TL by to nedokázaly, ale zase už nevjizdim pod auta…

        • romachain  

          Já toto nemohu potvrdit, ani to nevyvracím, z komplet orla jsem nahradil POUZE prehazovacku za Shimano XT 12 speed a funguje to líp jak GX šaltr. Ten byl nic moc už jako novej, teď je navíc dokřivenej, takže totálně k ničemu, kdyby ho někdo chtěl na náhradní díly nebo pokusy…

          • Ralan  

            Jak na tom je ramínko? Na jedné jsem ho celé namotal, tak kdyby bylo použitelné aj bych ji vzal.

      • Acanthophis  

        Jo i ne. Neřekl bych, že je to úplně perfektní, ale je to víc než použitelné. Žádné větší problémy s nepřesností jsem úplně neměl, ale není to tak ostré/přesné, jako kompletní shimano sada.

      • JFtryall  

        Faajn. :-) Bude to dobry budget kombo.

    • scota  

      Jsou všechny náboje Shimano 1×12 pouze v provedení boost?

      • mire  

        Chce si to dát vedle sebe dva obrázky, s boost 148 mm a neboost 142 mm. Místa na kazetu je stejně, a těch 6 mm zabere větší úhel na výplet, to jsou 3 mm z každé strany. Mám DT350 142 mm, prostě jsem jen vyměnil ořech na micro spline, a nasadil kazetu XTR 1×12. Převody původně byly 2×10, tak se jednopřevodnik dal na původní kliky, ale s podložkami 2.8 mm na pavouka. Řetězová linka musí vždy mířit na stejné místo kazety, tuším 5. pastorek, je tam jen ten rozdíl 3 mm mezi 142 a 148.

        • kubad  

          ano náboj je u ořechu v rámu stejně , ten rozdíl je ale 6mm na druhé straně ( tělo náboje je o to delší u Boost)

          • mire  

            Ten rozdíl je přeci jen ve střední části náboje, kde je 6 mm přidáno na šíři výpletu, 3 mm vlevo a 3 mm vpravo. Symetrie rámu s nábojem je stále zachována, tj. 71+71 mm nebo 74+74 mm. Řetězová linka je rozměr od osy náboje, proto je tam rozdíl jen 3 mm. Tak jsem to snad popsal teď lépe.

            • scota  

              Jinými slovy potřebuji nový boost rám, abych mohl využívat Shimano 1×12?

              • Vilém  

                Ne, proc?

                • scota  

                  Ale Shimano dělá náboje s micro-spline pouze boost, nebo se mýlím? Musím tedy použt např. Např. DT Swiss a micro spline ořech?

                  • Vilém  

                    Naboje nedela jen shimano.

                  • kubad  

                    u 1×12 se počířá s boost rámem

                    pokud chceš dát na 142mm rám nebo 135mm rám musíš adekvátně upravit řetězovou linku o 3mm

                  • Tina  

                    Mýliš sa. Shimano vyrába XTR, XT a SLX v rozmere 142mm aj 148mm Boost. Non series zadné náby z Microspline orechom budú dokonca aj na rychloupinák s OLD 135mm alebo nový štandard QR Boost 141mm (model MT500 a MT510).

              • mire  

                Ne, pokud máš náboj na který se dodává micro-spline ořech, a pokud nechceš XTR 1×12 kliky které jsou jen boost.

              • kubad  

                Ne ale je to lepší

                • michomin  

                  Proč je to lepší?

                  • kubad  

                    protože se u 1×12 počítá s řetězovou linkou na boost

                    • michomin  

                      Shimano vyrábí kliky s různými řetězovými linkami a Q-faktorem. Řetězové linky konkrétně 52 – 56, takže bych to tak rozhodně nebral.

                      Vzhledem k tomu, že Shimano vyrábí náboje pro 12 rychlostí s O.L.D. 142 mm, tak soudím, že kliky s řetězovou linkou 52 jsou pro tento rám. Je to sice o 2 mm více, než kliky 1 × 11, ale jinak by to nedávalo smysl.

                      • kubad  

                        nepíšu že to nejde, píšu že je to na boost lepší, nemusíš bastlit a kombinovat

                        • Tina  

                          +1

                        • michomin  

                          Pořád ti nerozumím. Jaké bastlení? Shimano vyrábí náboje s roztečí 142 mm pro kazety 12 r. Podle tebe a Tiny+1 k těmto nábojům a rámům Shimano nevyrábí správné kliky a musí se bastlit. No není to divné?

                          • kubad  

                            nevyrábí – pravděpodobně bude jak říká Tina

                            a kliky na 12sp? jsou s řetězovou linkou na neBoost? asi budou nbo použiješ 11sp – takže musíš kombinovat řady ( bastlit)

                            navíc prostě na boostu je víc místa na pneu a líp to funguje

                            • matbiker  

                              Řekl bych že kombinování řad není bastlení, ale to je věc názoru. Náboj 142 níže.

                              https://www.bike-discount.de/…142mm-866913

                              • matbiker  

                                A tady Garbaruk dělá převodník na DM Shimano kliky s řetězovou linkou 49,5, takže v tom není na non boost žádný problém.

                                https://www.garbaruk.com/…0-round.html

                                • kubad  

                                  a pak musíš u 34/36z převodníku doufat že top vleze do rámu :D

                                  nechápu vůbec o čem diskutuješ,už padlo že to jde na obě varianty, ale na boost to prostě je prioritně určené

                                  a nemusíš k sobě různě kombinovat

                                  • matbiker  

                                    Reaguju na to, že ty píšeš NEVYRÁBÍ.

                                    • kubad  

                                      sory tak vyrábí XTR

                                      • michomin  

                                        Ještě XT a SLX, takže už je to masovka. Proto mi přijde divné, že by v Shimanu byli idioti, kteří vyrábí náboje 142 mm a nevyrábí k tomu správné kliky. Řekl bych, že obhajuješ neobhajitelné.

                                        • kubad  

                                          ok

                                          beru na vědomí, že s mě přesvědčil o tom že je fuk jestli 1×12 Shimano montuju na Boost nebo neBoost, že je na obě verze dost součástek a je to vše stejně jednoiduché a systemové, a že 36z převodník dostanu do každého neBoost rámu

                          • Tina  

                            Ja som nikde nepísala, že Shimano nevyrába kľuky na OLD 135/142mm pre 12 speed. XTR, XT, SLX ako aj Non series 12 speed kľuky MT900 a MT610 sú určené aj pre 142 aj pre 148mm.

            • kubad  

              Pleteš se

              Platí co sem napsal náboj se posouvá 3mm u kazety a 6 mám prodlužuje u kotouce

              • mire  

                Pokud by se prodlužovalo o 6 mm jen na jedné straně, tak by byl rám nesymetrický. Na DT350 jsem nenašel výkresy s rozměry. Tak alespoň posílám co vyjelo na Hope. Dle rozměrů od osy nábojů je vidět, že se přidává jen ve střední části v šíři na výplet, 3 mm vpravo + 3 mm vlevo. To je rozdíl 3 mm v řetězové lince mezi boost a neboost klikami.

                • kubad  

                  tvl to je s tebou na palici

                  proč myslíš že mají ty náboje zarovnané na koncovku u ořechu?

                  rám se roztáhne stejnoměrně na obě strany , nába se roztáhne od středu ke kotouči o 6mm protože u kazety prostě roztáhnout nejde, není kam

                  takže když do boost rámu dáš 142mm nábu tak se musí dát u ořechu koncovkou nadoraz a u kotouče pak 6mm chybí

                  když ji dáš na střed dojebeš řetězovou linku, ale jde i takto jezdit, problem je že pak jde často převodník do zadní stavby

                  • kubad  

                    ale v principu souhlas přidává se 6mm mezi přírubama :D

        • hatchet  

          Úplně stejná zkušenost. Doporučuji projít shimaňácký katalog dílů, tam je kompatibilita naznačena.

    • deleteduser  

      První dojmy z mé multikulturní konfigurace: šaltr a řazení XT M8100, řetěz Eagle NX, kazeta Sunrace 11–50, pila AB Oval 36z

      1. negativa: chod páček je dost tvrdý a chce víc síly, než jsem zvyklý. V porovnání se SRAMem, který jsem měl na jaře na testovacím Levu (sadu fakt nevím :)) se do toho musím víc opřít. Navíc, povrchová úprava odřazovací páčky je docela tvrdá a asi budu mít puchýř na palci :)
      2. chování: řazení je krásně přesné. Cvak, cvak. Proti XT 770–10 je prostě lepší, ale je fakt, že to desítkové XT jsem měl dost dlouho a v poslední době už volalo po výměně bowdenů. Přeřazení o víc kvaltů nahoru i dolů v pohodě. I na nejlehčí kvalt to v záběru (samozřejmě ne plném) jde lehce a bez váhání.
      3. pod čarou, ovál je zajímavá zkušenost, víc nutí do kruhového šlapání.

      Za mě spokojenost, první test dopadl dobře.

      Co se týká instalace, bez problémů, kromě zádrhelu s nečtením manuálu a blbě odměřeným řetězem :)

      • vpa007  

        OKej, tak teď už dávají smysl ty 2 spojky :D

      • petrun  

        S tím tvrdým a přesným řazením jsi mi udělal obrovskou radost. To je přesně to co hledám. Asi už nevydržím čekat na Microspline Hope, vezmu XD ořech + GX kazetu a půjdu taky do new XT :-)

      • p@X  

        36z? Ty máš ale najeto :) Ovál do kopce pomůže, ale při delší jízdě na nejtěžší spíš rozhazuje.

        • RomanH  

          Tak Doom je z Holomoca.

          • deleteduser  

            Tak nějak. Ještě plánuju pořídit menší placku pro případ, že se zatoulám do větších kopců :)

            Ale na ty extra lehké převody stejně neumím šlapat, efektivnější je pro mě tlačit.

            • petrun  

              Přesně, než do kopce točit nohama jak ventilátor s bradou narvanou na představci raději slezu a ten kousek vyšlápnu po svých. 34z převodník je u 11z pastorku absolutní minimum. Níž už jít opravdu nelze.

              • p@X  

                Klasická větička po přechodu na jednopilu ;) Za mě pro „průměrného“ cyklistu do kopců je maximum 32×50.

                • petrun  

                  Však proto budu u fulla přecházet na 12sp systém a 10–50z kazetu. Čekal jsem jen na příchod nového XT. Když totiž chci 32z převodník je pro mně 10z pastorek už bohužel nezbytný. Při svých 90kg dlouhodobě neutočím víc než 80 ot/min. Jezdím silově a na krátké stojky raději vstanu ze sedla než abych motal nohama vsedě. A na brutální stěny stejně nemám techniku.

                  • MlokCZ  

                    na krátké stojky raději vstanu ze sedla než abych motal nohama vsedě

                    To ale za podmínky, že nechceš jezdit v terénu, jinak to nejde.

                    • RomanH  

                      Ale jde, ja Ti garantuji, ze na vyletech se mnou tlacis i po rovine pres kroviska a koprivy :-)

                      Pokud jezdis v terenu po turistickych stezkach a neznacenych pesinach, nerikej, ze nenarazis na stojku, kde Ti nepomuze zadnej prevod. Vzdy jde o, aby Ti prevody sedely na co nejvice % tras, ktere jezdis. Nema smysl resit prevody jineho.

                      • MlokCZ  

                        Jde? Možná tak někteří superjezdci. Výjezdy, které jezdím a dávám v sedě, tak ve stoje bych skončil okamžitě, jak bych se postavil (a ještě jsem v mojem okolív neviděl nikoho, kdo by se v takovém výjezdu snažil postavit).

                        A ten druhej odstavec, to nebylo na mě ne? Já mám nejlehčí 24/42.

                        • Singlespeed  

                          Žádní superjezdci, jsi prostě na výjezdy malinko nešika (nic ve zlém) ;-).

                          • MnemonicJ  

                            Já s Mlokem souhlasím, když jedeš v terénu, třeba po hrabance v nějaký stojce, tak pokud půjdeš ze sedla, kolo Ti začne hrabat a skončíš hned.

                            • Singlespeed  

                              Lidi, kteří neumí jezdit do kopce poznáš podle toho, že se jim při jízdě ve strmé stojce v sedě zvedá přední kolo a když se zvednou prohrabává jim zadní :-).

                              Pokud jede člověk (zejména na hardtailu) nějkou technickou stojku, není od věci nesedět na kole jako pytel brambor, ale občas zvednout prdel ze sedla a pomoci si celým tělem lépe kopírovat nerovnosti a vydrtit strmý sklon..

                              • p@X  

                                Ony v tom taky hrají nemalou roli délky zadních staveb, úhly sedl. trubek a ofsety sedlovek.

                                • MlokCZ  

                                  To jistě. V tomhle ohledu mám aktuálně nejlepší kola, co jsem kdy měl pro jízdu v sedle do prudkých výjezdů. Tedy kombinace ne příliš krátká zadní stavba, co nejníže střed a k tomu vozím sedlo vůči středu poměrně vepředu (kratší stehenní kosti).

                                  Tedy tam kde jsem kdysi na některých svojich kolech musel na špičku sedla a už být přilepený na řídítkách se nemusím ještě na sedle ke špičce ani pohnout (což je super, protože posun na špičku zmenšuje vzdálenost ke středu a nohy nejsou v optimální poloze pro šlapání, ale zbytečně skrčené) a jen se stačí mírně skrčit. A je tam tak prostor pro mnohe prudší pasáže.

                                  V technických výjezdech je u mě limitem v 99% fyzička.

                                • kejda  

                                  Stručně, na hovno geo se v takové situaci projeví :) je tak?

                              • MlokCZ  

                                Chtěl bych vidět někdy praktickou ukázku. O sezení jako pytel brambor nemůže být vůbec řeč, na tom se samozřejmě shodneme. V prudké technické stojce když jedeš v sedle a právě řešíš současně nezvedání předního a trakci zadního a musíš k tomu mít zcela plynulý záběr na pedálech (jinak okamžitě končíš), tak bych chtěl vidět to postavení se ze sedla…

                                K tomu řešíš zrychlování na větší překážky při kterém nesmíš zase zahrabat, to je v extrému obtížné i v sedě, ve stoje bych to zase chtěl vidět.

                                A práce s tělem (posouvání na sedle, přizvednutí, vyvažování, …) není jízda ze sedla.

                            • String  

                              +1

                              Volný kamení, štěrk…to stejný sníh a nebo ještě hůř sníh na ledovým podkladu.

                          • MlokCZ  

                            Opravdu? Nevyjedu oproti některým lepší žádné zázraky, protože mi limituje výkonnost. Technicky na tom do výjezdů vůbec tak špatně nejsem (i když jistě existují lepší jezdci), protože v reálu dost často vyjedu i výjezdy, kteří v partě někteří se znatelně lepší fyzičkou (a ne úplně špatnou technikou) nedají.

                            Ale schválně, zkus konkrétně. Vyber nějaký u nás známější výjezd v terénu (aby si to mohlo srovnat více lidí), který dáváš ve stoje.

                            • Singlespeed  

                              Bohužel si místa, kde jezdím ve stoje, jako většina lidí, nezapisuji ani jinak neznačím, proč taky. Prostě se zvednu, když je potřeba. Poslední dobou jezdím hodně na gravelu s převodem 34×36, takže se zvedám trošku častěji. Vyjet třeba černý trail Mraznica v Bike areně Vsetím doprotisměru s 34×36 bych asi nezvládl, kdybych seděl na kole jako pytel brambor.

                              • MlokCZ  

                                To není o zapisování, to si nezapisuje nikdo.

                                Vezmi to opačně. Asi si vybavíš nejtěžší technické věci (pro tebe), které jsi v terénu kdy vyjel. Výjezdy, které se povedou až na několikátý pokus si snad pamažuje každý, když se mu to nakonec povede. A takový výjezd vyjedeš ze sedla?

                                A jízdu ze sedla si představuju opravdu jako jízdu ze sedla. Tedy stojíš a šlapeš v celém úseku. A ne, že jedeš v sedě a jen manévruješ sem tam když je potřeba.

                              • MlokCZ  

                                A zkusím zmínit jeden výjezd, který bude znát hodně lidí. Třeba závěr na Wales v Rychlebkách.

                                A ten zmiňuji, protože ho bude znát hodně lidí, ne protože by byl technicky těžký. Je spíš jen dost prudký. I tak já už takový ze sedla nedávám (v sedě ho vyjedu), v tomto případě limit výkonnost (ze sedla bych ještě věděl jak na to v tomto případě technicky, ale už bych nedal fyzicky). Tam si ještě dokážu představit, že ho jiní s výrazně lepší fyzičkou dokáží dát ze sedla. Ale jiné technicky těžší bych chtěl vidět…

                              • Peslezedirou  

                                Tyhle debaty jsou srandovní, každý kopec/výjezd chce něco svého a člověk to udělá podvědomě na základě sklonu, povrchu, sil atd. takže nejde podle mě za klávesnicí srovnávat.

                                Třeba tohle je jeden známý výjezd v okolí Prahy…tady se vyplatí zůstat sedět a plynule šlapat v sedle, myslím ale, že třeba JakeF psal, že to dal ze sedla na prostřední převodník a asi ze sedla, ale už si nepamatuji přesně, možná to byl někdo jiný, je tam prach a volné kamínky.

                                https://www.youtube.com/watch?…

                                • MlokCZ  

                                  Jistě, s tím se dá souhlasit. Ale pokud jdu cestou nemám dostatečné převody pro náročné výjezdy v sedle s rozumnou kadencí (a tu v technickém výjezdu potřebuješ) s tím, že to urvu ze sedla (a tím debata začala), tak to prostě na ty náročné výjezdy není.

                                  • Peslezedirou  

                                    jo jo, třeba tenhle výjezd jsem jezdil na malý převodník a něco ke konci kazety a chtělo to plynule šlapat a za mě nervat to moc na sílu, ale hezký odklon od 1×12 :-)

                                • MlokCZ  

                                  Pokud je větší výkonnost, tak jde mnohem více vyjet (při stejné technice a někdy i při mírně horší technice). Výkonnost zajistí větší rychlost, která často rozhoduje, jestli to jde dát nebo ne. Pak výkonější jezdec může dát ze sedla i to, co méně výkonný dá jen v sedle.

                                  Paradoxně málo výkonný jezdec musí mít technicku opravdu hodně slušnou (pro výjezdy), aby mohl vůbec něco vyjet, jak je limitovaný tím, že to je v menší rychlosti vše o dost těžší.

                                • MlokCZ  

                                  Maturitu jsem nikdy nejel. Ta aspoň dle videí nevypadá dlouhá. Ale když se pak najde něco delšího, co by v případě když to nedáš, byl opravdu opruz tlačit…

                                  Třeba teď v Krušných co jsem jel nedávno. Žlutá značka z Jáchymova (co vede po prvním prudkém úseku chvíli skoro vedel hlavní silnice na Klínovec). To bude o něco lehčí než Maturita, ze sedla bych to ale stejně opravdu zkoušet nechtěl.

                                  Nebo žlutá značka na Blatenský vrch (závěr) a některé výjezdy na Rabenbergu.

                                  Prostě si nedokážu představit vůbec jezdit ve větším takové výjezdy ze sedla.

                                  A nejde tu o to, kdo vyjede více. Každý si může srovnat sám za sebe, co vyjede v sedě a co v sedle.

                                  • olto  

                                    Tak snad si to v těch Krušných horách jel aspoň na shimano 1×12

                                  • Espen  

                                    Co máš přesně na mysli na ten Klínovec z Jáchymova? To od sedačkový lanovky po trase Stonemana?

                                    • MlokCZ  

                                      Žlutá přímo z Jáchymova (Klínovec jsem uváděl jen, že tam vede ta souběžná hlavní), která ústí u cihelny těsně pod odbočkou na Abertamy/Pernink (z té hlavní na Klínovec).

                                  • Frankq  

                                    Tu žlutou na Blatak vyjedu jen v sedě. Teď jsem to o víkendu jel chtěl bych tam vidět na těch kamenech borce ve stoje. Jinak na Hadi horu taky pekny samy hezky trasy vybiras. 1+

                      • petrun  

                        +1

                    • petrun  

                      Tak on je terén a terén. Extrémy mně moc nebaví, mám rád jezdivé, rychlé terény jak trasy maratonů. Jsem spíš požírač kilometrů než trialista. A když narazím na nějaký hnus tak ho vyšlápnu po svých jako drtivá většina normálních lidí. Ono především jde o to co při tvé jízdě převládá. Je blbost stavět enduro když jezdím to co bylo před deseti lety XC. Tehdy se mimochodem ještě jezdilo na HT.

                      • MlokCZ  

                        Jasně, tomu rozumím a je to tak správně stavět kolo, dle toho co jezdíš, jak jezdíš a jak tě to baví. Ale dále začala debata, že do těch výjezdů (které už ani nejezdíš) to jde dobře i ze sedla.

                        • petrun  

                          Výjezdům se vyhnout nelze ale víc mně baví ty co vydupu vestoje. Holt stará škola odkojená silnicí a HT. Když mám možnost vybrat si pomalou technickou zkratku nebo rychlou delší trasu tak jedu raději tu jezdivější :-D

                          • MlokCZ  

                            Taky někdy volím lehčí výjezdy pro ušetření sil. Náročné výjezdy vždy stojí více sil, jak se jedou na hranici maxima. A ježdění ze sedla mám také hodně rád, proto také mám zase celopevňáka. Já tedy většinou na celopevňáku i více vyjedu než na fullu i když je to výjezd v terénu (neplatí to úplně vždy, ale většinou ano).

                            Jeden výjezd u Plzně (žlutá na Radyni z Plzence) mám vyjetý (v kuse celý, problém je, že nejtěžší pasáže je úplně na konci, samotná pak není tak hrozná, ale pro mě po tom před tím v kuse je to už horší) na celopevňáku a na fullu jsem ho ještě nevyjel.

                            • MnemonicJ  

                              No, nikdy mě nenapadlo jezdit tu žlutou nahoru, vždycky jen sypu dolů, ale máš pravdu, že to asi bude dost peklo, třeba těch schodů je tam požehnaně…

                              • MlokCZ  

                                Po schodech se to jet nemusí. Nahoru to jde zkoušet objet zprava i zleva (vyjedu to zprava), ale i tak to není zrovna lehké. Přímo po schodech možná před lety. Teď jsou některé poměrně velké. A ne, že by nešlo dát konkrétní schod směrem nahoru technicky, ale už pro mě ne určitě v kombinaci s tím, že je to zcela hraniční na mojí fyzičku. Ty hromady kořenů předtím sice nejsou tak prudké, ale síly už uberou a kolem schodů už najíždím s tepy vysoko už hned na začátku.

                                • MnemonicJ  

                                  Cestu okolo schodů moc neznám, jak jsem psal, většinou tam jedu spíš palbu dolů a na fullu to beru spíše tou nejhorší cestou :) A jinak souhlas, přejet jich pár technicky by asi šlo, ale asi těžko po tom předchozím mordoru.

                                • kiwaf  

                                  Sakra, koncim vzdycky u schodu, v sobotu jsem to zkousel prvne zprava a skoro to vyslo, musim jeste potrenovat :( at uz jedu po cervene od Stahlav, nebo zluta z Plzence, tak pod schodama uz mam taky tepy jak krava. Nicmene si neumim predstavit jezdit podobne useky ve stoje, to bych skoncil hned.

                                  • MnemonicJ  

                                    No já se tam asi dobrovolně trápit nepojedu, pořád mi přijde lepší se nahoru dostat nějak nenásilně a potom si to užít po trailu dolů :)

                                    • MlokCZ  

                                      Od té doby, co jsem to vyjel, tak už to také směrem nahoru nejezdím :-)

                                      • kiwaf  

                                        Ja mam radeji zdolavani takovych useku smerem nahoru, bavi me to vic nez dolu, no a taky hrozne nerad slejzam z kola, navic jsem to jeste nevyjel, tak musim :) vcera po modre z Nove Hute na Kokotske rybniky, taky pekna cesta. (konec off-topic, nez me nekdo zjebe:)

              • kejda  

                Kurva ty máš nohy… jak často tlačíš? :) 32 oval optimální pro mě, rok jsem zkoušel 34, ale vrátilo jsem se zpět k třicetdvojce :))

    • petyn  

      A co se vratit k tematu 1×12 ?

    • MlokCZ  

      Tak tedy zpět k tématu.

      To, že jde libovolně kombinovat 1×12 Shimano a Sram už tu bylo řečeno. Nějaké kombinace už tu někdo i vozí.

      Ještě jsem neviděl ale kombinace, která by zajímala mě. Fungovat by to zase mělo ok, ale nějaké potvrzení z praxe je vždy dobré.

      Konkrétně:

      • Shimano kazeta (nejlépe SLX)
      • Sram řazení (nejlépe GX – u 11sp. Sramu mi paradoxně více sedí GX řazení než X1, oboje mám doma a X1 mi leží na poličce)
      • Shimano řetěz (aby byl dle kazety, jak by to mělo chodit lépe, jinak je mi fuk jaký řetěz)

      A k tomu srovnání Shimano hazky (XT/SLX) vs GX. A to jak chodu, tak odpor na páčkách. U Sramu jsem u 11sp. GX přehazky + GX řazení opravdu velmi spokojený, jak chodí řazení s funkční brzdou přehazky. U 11sp. Shimana jsem s tím (při použití přehazky i řazení XT) nikdy nebyl spokojený vůbec (hrozně velký odpor páček při funkční brzdě, pokud to mělo být jakž takž, tak už musela být brzda v podstatě vypnutá).

      U Shimano kazet se mi hodně líbí odstupňování, to je přesně takové jaké bych u 12s chtěl (líbí se mi mnohem více než u Eaglu).

      Přeci jen na fullu uvažuju čím dál více, že bych to nakonec zkusil i s tím počátkem 10–12 v kombinaci s menší plackou než mám teď (tedy kdy budu řadit ten skok mnohem více než teď).

      • Rubi  

        tak uz i ty, neverim vlastnim ocim… :o)

        • MlokCZ  

          U mě to je celou dobu pouze dilema o tom začátku u těžkých převodů a nelíbil se mi pak skok 8z na konci u Eaglu (a oproti tomu některé i zbytečně malé)

          U HTček to na oželení 34 placky není (u 1×12 musím dát 30z placku). U fullu by se to dalo nějak.

          Tedy jen do Eaglu se mi jít rozhodně nechtělo. Navíc když přičtu, že nejsem ochotný koupit dražší než GX kazetu a nechtěl jsem řešit ani případné ohýbání zubů u GX kazety.

          Shimano kazeta tomu dává mnohem větší atraktivitu.

      • TJK  

        1×11 SLX kazeta 11–42 , X01 hazka, X01 razeni… funguje to skvele, jen je to hrubeji nabiha na pastorky ale to je dane kazetou ktera je sundana z elektrokola a je trosku omackana…

        • MlokCZ  

          U 11sp. jsem to sám chvíli vozil než jsem vyměnil i ořech za xD. U 11sp. ale funguje opravdu perfektně vše GX (vozím), což se dle mnoho příspěvků o 12sp. už říct nedá.

    • jack  

      zdar jak je to teda s tím shimano XTR 1×12 – dá se to v poho vyladit atd. – jo a stačí mi teda koupit ten jejich ořesh – ted mám 12×142.

      • Vilém  

        To se na neco ptas? Naboj mas jaky?

      • kubad  

        Stačí ale musí pašovat na tvou nabu

      • matbiker  

        Ano, pokud mas naboj a ram v klasickem standardu 12×142 a na naboj sezenes orech, tak nove xtr/xt/slx 1×12 muzes v klidu poridit. Pouze jak psal nekdo vyse, tak nove xtr kliky jsou pouze boost – 12×148, nicmene kliky muzes pouzit jakekoliv.

        • krabica  

          Jakékoliv kliky, které mají převodník kompatibilní s Shimano 12sp, což rozhodně není pravidlem.

    • vasilacer  

      Jaký je rozdíl mezi hazkou XTR 9120 a XTR9100 je to tak už i u XT M8100 a 8120

    • doubleingram  

      Mam komplet GX Eagle, ktery ale nikdy poradne neradil, a podeziram hlavne saltr. Uvazuju nad vymenou za XT – https://www.kupkolo.cz/…12s_z107260/.

      To by melo chodit ok, co jsem koukal, nebo nekdo zjistil neco jineho? Dik

      • Hnoj  

        To není šaltrem, to je rukama.

        • kubad  

          +1

        • mirorek2  

          Ale no tak :-) moje gx má vakl na hlavním čepu už z krabičky, je tam dost blbě a levně udělané kluzné pouzdro

          x01 to nemá a zajímavé je, že 11sp gx je taky úplně vezvadná

          • Hnoj  

            Pořád to je rukama. Mam GX a nutno říct, že už značně omlácený a furt funguje úplně v pohodě.

            • novas752  

              Hele je to o náhodě, stačí jedna blbá rána, která trošku ohne nebo přiskřípne něco v paralelogramu a je po něm ať budeš dělat cokoliv.

            • mirorek2  

              Jako že ten vakl z výroby je jejich rukama? No to jo, to asi je :-) Neříkám, že si to neumím seštelovat, jen že je to pěkný krám. Střídám kola s gx a x01 a je to poznat

              • kubad  

                tak bylo by smutné kdyby 2× dražší sada nebyla funkčně poznat

                jinak sem GX orlů montoval už hodně a funguje jak má

                • TeryPV  

                  Spíš je blbé, že udělají funkční sadu a pak, aby se neřeklo, udělají levnější, ale s tím, že ji omrdají. Kdyby nechali funkční řešení a jen použili levnější materiál, udělají lépe.

          • petrun  

            To je celkem logické. U dvanáctky se každá nepřesnost projeví výraznějším způsobem než u starších sad. Veškeré dvanáctky budou bohužel náročnější na dokonale přesné seřízení. Dřív to bylo jednodušší. Devítka X.9 měla už z výroby největší vakl který jsem kdy viděl a přitom to byla nejlépe fungující dostupná sada jakou jsem jezdil.

            • kubad  

              +1

            • TeryPV  

              Ano, souhlas X.9 nejlepší sada co jsem jezdil. Ale tedy musím uznat, že aktuální SLX 1×11 chodí taky super. Opačně Eagle 12 jsem na žádném kole chodit pořádně ještě nezažil :(

              • nksh  

                SLX 11 je nejhorší sada co sem v poslední době jezdil – oproti XT pomalé řazení a oproti Deore moc tuhý chod. Tak jestli je to oproti GX super to si snad ani nedovedu představit

                • kubad  

                  měnil sem 11sp XTR za 12sp GX protože to chodí prostě líp

                  takže to taky nechápu

                  • petrun  

                    To jen potvrzuje moje přesvědčení, že záleží především na dokonalém seřízení.

                • TeryPV  

                  Sorry, mám samozřejmě XT řazení, to mi nedošlo :D Myslel jsem spíš chod přehazovačky s kazetou.

            • Peslezedirou  

              Tátovi jsem dělal servis šaltru x5 9s, přehazovačka řadila, jen jsem si říkal, proč je lanko tak volné? Kdyby to bylo shimano 9s a nebo současná sada, tak se šaltr při zařazení ani nepohne :-)

        • doubleingram  

          Hahaha, Bylo to už v x servisech.

          • Hnoj  

            Njn, X servisů = X leváků, co umí prd :-D

            • doubleingram  

              Tak urcite, klasicka odpoved. I kdyz to seridili dobre, tak se to po rel. kratky dobe zaclo zas srat, nekde trochu tuknes saltr a je to v pici, cvaka v tom od vyroby, proste shit.

        • wilda81  

          Jo, rukama co to vyrábí.

      • petrun  

        To je divný na testovačce mi GX chodilo bezchybně. I tak ale doufám, že XT bude lepší. Proto jsem si na něj počkal :-)

    • jack  

      Je kompatibilní řazení na 12 bez objímky na brzdy XT 8000 – zajímá mne jestli to na ně jde přichytit – těch řešení Ispec už mají nějak moc.Teď tam mám řazení 1×11 a nevím jestli ta 1×12 je stejná.díky.

    • lubosalbi  

      Po včerejším zničení GX eagle šaltru, je na cestě nový XT, jsem na to zvědav

      • petyn  

        Vcera mi prisel. Je to nekde jinde. Proti GX hazce presnejsi a tissi razeni. Mam ale razeni XTR. Nechal jsem tam GX kazetu a slape to nadherne. Mozna by to s X01 kazetou bylo jeste lepsi, ale ten ranec penez 

    • matbiker  

      Original Shimano reseni vrzani XTR 12s kazety. Zitra na Hostynske to prubnu a uvidime, co to ty ku.vy sikmooke vymyslely :-).

      • Cavendish  

        Sexy podložka :) pak dej Feedback. Ale jak se ty kurvy šikmooké dověděli, že mám cihelňu…

    • doubleingram  

      Vyjebla se mi řazení GX Eagle a rád bych vyměnil za páčku XTR 12s.

      Jaký je rozdíl mezi XTR 12s pravou páčkou pro 1×12 a 2×12?

      Vs

      https://www.kupkolo.cz/…cev_z105519/?…

      2×12 je o 100 Kč levnější, tak bych radši vzal tu, ale nevím, If to nebude problém. Díky

    • mrazik62  

      Jeden dotaz. Když o tom přemýšlím, tak by mělo fungovat řazení sram 11sp s hazkou 12sp XT na 11sp kazetě 11–50. Je to tak?

      • mirorek2  

        Dnes to budu montovat, dám vědět

        • Lynch  

          Co mas za 11sp 11–50z kazetu?

          • mirorek2  

            jo

            • kubad  

              Jo – nějaká nová značka kazet na trhu?

              :D

            • mirorek2  

              kazeta sunrace 11–50 11sp, řazení xx1 11sp, a xt 8100 a hádejte co pane doktore, nefunguje ani za tu p**u

              btw takový krám jsem už dlouho v ruce neměl, ramínko křivé celé (pokud to není fičura, že není řetěz v linii), b šroub nešel nastavit s mou patkou na hodnotu dle rysky, vakl když jsem vzal za ramínko a posčítaly se všechny vůle… délky řetězu jsem zkusil + i – 2 články a vše mezi tím.

              Vrazil jsem tam zpět gx orla a řadí to parádně, jen kdyby ta brzda byla co k čemu.

              Uzavřel jsem to, není to kompatibilní s 11 sp sram :-)

              • novas752  

                ramínko je pokřivené naschvál.

                • mirorek2  

                  no tak je to fičura, akorát to vypadá divně, když nemáš řetěz v linii

                  • novas752  

                    Vypadá to divně ale funguje to přesně jak by mělo. Na rovný ramínko hlavně na velkym nejvíce zkříženym pastorku řetěz nabíhá šikmo a táhne kladku do strany. Tady je kladka nasměrovaná a řetěz na ní nabíhá skoro rovně.

                    • mirorek2  

                      to zní logicky, na té dvanáctce to asi bude chodit pěkně, brzda je silná, ale můj bastl nevyšel

              • doubleingram  

                12s packa na 11s saltru? Tma je jiny krok, ne?

                • mirorek2  

                  píšu, že mám 11 sp páčku na 11 sp kazetu a 12 sp šaltr

                  • Cavendish  

                    No však…

                  • doubleingram  

                    Tak obracene no, ale to ze je IMHO jiny krok porad plati.

                    • mirorek2  

                      no 11 sp kazeta a 11 sp páčka sram funguje s 12 sp sram hazkou 100%

                      12 sp sram kazeta a páčka s 12 sp shimano hazkou taky

                      tak jsem to zkusil zkombinovat a nejde to, krok je stejný, ale se zapnutou brzdou na shimanu(12 sp šaltr) to sram páčka (11 sp) nedocvakla, krajní polohy sedí, ale nenahazuje to a neshazuje spolehlivě.

                      hazku se mi nepodařilo i přes úplně povolený b šroubek dostat níž ke kazetě, návod, videa, délka řetězu, zkusil jsem vše

                      • Lynch  

                        Podle me ti to nejde, protoze mas 11sp Sram hazku a ta vic jak 42z nezvladne

                        • TJK  

                          11sp sram zvlada max 46z a docela „vpohode“

                        • mirorek2  

                          zadnou sram 11 hazku nemam prave

                          jede to na 12 sp sram a nejede to na 12 sp shimano tecka

              • Tina  

                12speed hazka predsa nie je kompatibilna s 11speed radením a kazetou :D

                • 2. Bóďa  

                  Tak třeba tady tvrdí opak- https://www.bike-forum.cz/…-gx-11-speed

                  • doubleingram  

                    Kazety 11 a 12s jsou stejne siroky, tak logicky krok nesedi.

                    • kubad  

                      to s tim až tak moc nesouvisí, v tom být problém nemusí

                      • doubleingram  

                        Nemusi, no nevim, kdyz to posouvas o jinou vzdalenost mezi pastorky, tak tam teda problem vidim.

                        • kubad  

                          Tak krok je dany řazením :)

                          Pokud je stejný poměr bude to fungovat

                        • mirorek2  

                          co tu řešíte? 11 řazení sram a 11 kazeta sram/sunrace/shi­mano s 12 sp přehazovačkou sram eagle funguje 100%

                          mám to na dvou kolech…

                          krok řeší páčka, převodový poměr je stejný

                          • LM  

                            Jakou máš motivaci na vození 12 sp sram eagle přehazky s 11 sp zbytkem?

                            • Pijer  

                              Třeba 11sp. kazeta 11–50?

                            • mirorek2  

                              tip na nějakou jinou přehazku která pobere 50z a páčku co s ní umí 11 sp?

                              • TJK  

                                shimano s tim jejich OneUp shark raminkem?

                                edit koukam ze je uz prodej ukonceny

                              • romachain  

                                Celkem slušně funguje Shimano s GS ramínkem, paradoxně lépe než s SGS. Testováno XT a SLX. Vše 11 sp s kazetou SunRace 11–50.

                                • mirorek2  

                                  no toto jsem viděl u známého na kole a je to už opravdu moc daleko od kazety, origo shimano bez vyměněného ramínka

                              • palo7  

                                Mam XT s raminkem Garbaruk a slape dobře. Prý je na 50z přehazka i přímo od Sunrace

    • milan.v  

      Takže jestli tomu dobře rozumím, při přechodu na XTR 9100 je dobré nebrat jejich kazetu, jelikož je maximálně poruchová… Plánuji v budoucnu přechod z orla, takže jak se zdá, nechám tam X01 kazetu a nakombinuji to s XTR…

      • goofy  

        Maximálně poruchová není, jenom vrže. :-)

        • milan.v  

          No dobře, teď vrže a zítra? Bůh ví, jestli se to nějak nezačne „rozpadat“… Člověk by čekal, že když měli problém s Dura-Ace kazetou v uchycení na pavouku a povolování pastorků, že se poučí…

          • Vilém  

            Nekde jsem tu zahlidl, ze k tomu zacali dodavat tenkou podlozku pod kazetu, ktera by to mela eliminovat.

            • milan.v  

              A funguje to, vyřešilo to ten problém?

              Po očku jsem to také zahlédl, ale jak podložka za kazetu vyřeší problém s povolováním pastorku?

      • Zdendyš  

        Takhle to mam ted ja, xtr kazeta je na reklamaci a to nejsem reklamacni typ ;). Jak to dopadne si iluze nedelam.

        • Lachtis  

          Ty jo, to mě s tou XTR kazetou docela s..e!

          Na podzim chci jít do 1×12 a rozhodně chci zůstat u Shimana a plán byl komplet XTR (vyjma klik, tam ještě nevím)…

          Asi teda půjdu do XTR řazení a hazky, ale kazetu dám X01… a kliky si ještě rozmyslím.

      • doubleingram  

        Porad tu nikde nevidim co na ni konktretne vrze?

        • Zdendyš  

          Titanove pastorky nanytovane na hlinikovem unaseci.

          • ladias  

            Na GX se rovnali zuby a tady se budou pro změnu měnit nejty za šroubky z Merkura :-)

            • Zdendyš  

              Na celopero uz jsem vratil 2×11.

              • TJK  

                idealne tam rovnou vratit 80mm vidlici , misto tlumaku elastomer a misto pevnejch os rychloupinaky :-D

                • Zdendyš  

                  Vrat si na kolo co chces ale 1×12 je zejmena u Shimana a v nizsich radach Sramu problemova vec kterou registruje cely svet, ovsem se samozrejme najdou i lide, kdovi jestli cykliste s klapkami na svych vjemech a to buhvi z jakého duvodu ;)

                  • TJK  

                    treba z toho duvodu ze nic tak strasneho nepozoruji a funguje jim to vpohode… stejne jako jsou lidi ktery tvrdi ze pozna ji 1mm vakl na sedlovkce a prodloueni predstavce o 5mm :-D

                    • kubad  

                      ty nejezdíš ty si pozér :D

                    • Zdendyš  

                      Sram od 01 a xx1 v pohode, ovsem kazeta za osmicku, tak asi tak. Odpruzenou sedlovku bych si na kolo dal s vaklem max par desetin mm a zmena posedu o 5mm ve vsech uhlech je pro cyklisty horni hranicni a hned poznatelna zmena. Pokud jezdis discipliny shora dolu, tak rozumim tak nejak tomu co rikas. Az za rok najezdis na pevnem posedu 10.000km treninkovych i zavodnich, budes mluvit jinak ohledně vaklajicich sedlovek, nahle zmeny posedu a cvakajicich a lupajicich kazet. Doufam, ze jsem ti to napsal cele srozumitelne.

                      • Zdendyš  

                        Tjk, koukam ted letecky na tvuj web a ty jsi obchodnik. Njn, tak potom samozrejme chapu, ze jsi hluchy i slepy tady na foru. V realu tomu tak byt nemuze, logicky.

                      • wilda81  

                        „Sram od 01 a xx1 v pohode“.

                        –1

                        • jack  

                          Tak jestli ta kazeta vrže máte někdo nějaké řešení to xtr 1×12 jsem chtěl – pořád to finančně vychází líp než XX od sramu – tak teď nevím jestli do toho jít

    • petrun  

      Nemá už náhodou někdo praktické zkušenosti ohledně srovnání new XT a new SLX přehazovaček? Zajímá mně funkčnost ohledně přesnosti řazení a rychlosti změny převodů. Vzhled a hmotnost neřeším a jde mi opravdu jen o přehazovačku (řazení bude XT).

    • doubleingram  

      Mam bezdy XT 8000 na objimce. Koupil jsem XT 12s packu (misto vysypany GX Eagle), taky objimka.

      Ovsem objimka brzdy dost brani razeni palcem na pacce razeni. Nenapadlo me to, ze to bude takovy problem

      Ted babo rad.

      Jde XT 8100 packa s objimkou predelat na I-Spec EV? Nikde jsem to moc nenasel.

      Pripadne dat nejaky adapter. Neresil to nekdo? Dik.