• vpa007

    Staré vlákno Dětské kolo 24 úspěšně naplnilo. A tak je čas na nové, které se opět bude věnovat pomoci s výběrem stroje s průměrem kol 24", recenzím sériových řešení i sdílení domácích staveb ;-)

    PRAVIDLA VLÁKNA: Vzhledem ke zkušenostem z minulého vlákna prosím všechny diskutující o slušnou komunikaci. Dobrá kritika není flusání na věc, ale prostor k zamyšlení a zlepšení. Hulvátské chování, urážení a nadávání budu bez milosti potírat. A nebojte se zeptat, klidně po desáté – není špatných otázek, jen špatných odpovědí ;-).

    • vpa007  

      Rozcestník na spřízněná a v danou chvíli živá vlákna:

      • holiič  

        kolo s pevnou hliníkovou vidlicí a omezenou volbou převodů s hmotností pod 10kg

        www.federleicht-bike.at/…-2015-detail

        • gersa  

          A samozřejmě lidovou cenou :)

          Cca 63k Kč

          kolo je to krásný, ne že ne, ale Kubáncova raketa za 30k, kterou tu prodává, je tím pádem vyloženě láce (A ano vím, je to 26", ale jen mě to srovnání napadlo)

          • holiič  

            neznáš Sašův prodejní slogan: Kdo své děti skutečně miluje Federleichta jim kupuje!!! :-)))

        • vpa007  

          Hm… Federleicht 24er MTB… tak to je parádička! Shimano XT, 1×10, Kliky 130mm, převody 28:11–36, váha 6.7kg. To sedlo je už jen třešínka už tak luxusního dortu. Dobrej „benchmark“ pro místní domácí stavby ;-)

          PS: ty kliky a hlavně ten převodník, z toho teda sem hotovej!

          • Kubánec  

            Rám s vidlí musí být z papíru, jinak to není možný :)

            • vpa007  

              Tak na rovinu… vem si, z čeho vaří RB dětský kola… z trubek, ze kterých vaří kola dospělý, na kterech divočí až metrákový chlapi dropy ze skal(ek) apod. Kdyby se specializovali jen na dětský kola (což je sci-fi) a měli trubky adekvátní použití na dětským kole, tak i RB rám bude hmotnostní někde jinde. Ale zase, proč by to dělali, stálo by to ranec, málokdo by to ocenil, nejen tučně naditým měšcem ;-)

            • xtonda  

              Jedou na hraně, uvádí pro jezdce do 35kg. Pro srovnání KUbikes je do 60 kg a je o dvě kg těžší.

          • nitraq  

            Převodník o deset až třicet gramů lehčí než běžně užívaná čína.

            https://fairwheelbikes.com/…n-chainring/

          • Polka  

            A hlavne ty bovdeny, to je radost pohledet :-)

          • xtonda  

            A kotoučová verze ještě o 0,1 kg lehčí.

            Ale za ty prachy tam teda mohlo být 1×11 a 11–42 kazeta.

            EDIT: Teď koukám, že za příplatek je tam možnost 1×11 Sram.

            • matbiker  

              Za ty prachy tam mohlo být 10–42.

            • vpa007  

              Mě teda zaujalo, na jaký je ten Federleicht 24er Disc postavený vidli! Je to karbonová vidle Ritchey WCS Carbon Cross Disc… páč ji mám doma! Ale teda na svý odolný silničce. Možná do ní doma ze srandy skusím strčit pření dětský kolo 24" a 26" ;-).

              No nenapadlo by mě ji použít, ale zdá se to jako super tip pro „ultra tunnery“, páč teda cena tý vidle je celkem raketa (ale dala by se možná použít nějaká „čajna“ alternativa…

    • vpa007  

      A abychom to tu trochu načnuli: před nějakou dobou jsem u kávy četl článek o nové kolekci 4Ever na rok 2019. Součástí PR informace byly i dětský kola, tak jsem si řekl, že na to kouknu, abych udržel prst na tepu doby ;-)

      V rozměru 24" nabízí 4Ever dvě kola (takže teda jako výběr nic extra):

      • HOT SPOT 24 s převody 3×7, odpruženou vidlí SR SUNTOUR XCT JR 50 za 9.490,– a váhou 12.1kg
      • HOT SPEED 24 převody 1×10, pevnou vidlí (hliník?) za 10.990,– a váhou 10.5kg

      .

      Můj pohled je, že na těch kolech se krásně dá demostrovat „stará“ a „nová“ škola. Či alespoň závan nových trendů. Sport je přesně podle stylu „ať to má vidlu, ať jsem největí gangsta na ulici“ a Speed je už střiženej na rodinný výlety v rámci cyklorodiny, kde vidla není nutná, spíš nižší váha a schopnost celodenní výdrže na čerstvým vzduchu ;-)

      • gersa  

        Na HOT SPOT jsem se ani nedíval ale SPEED má podle mě moc dlouhé kliky a nejlehčí převod 34×36 je málo

        Dyzajn ať si pořeší budoucí jezdec s rodiči, za ty peníze to jde složit o kilo lehčí

        • vpa007  

          Hele souhlas, ty kliky, to jsem nepsal abych dal někomu šanci ;-). Za mě by tam měly být kliky aspoň 152mm (?). Taky bych dal lehčí gumy (Schwalbe Rocket Ron 24×2.1), pěnový gripy a s klikama i menší převodník, páč převody 34/11–36 nejsou úplně do kopců…

          Ale to by už bylo za jiný peníze a zase berme to tak, že né každej je schopnej kolo doma poskládat, takže tohle může být celkem slušná alternativa ;-)

          • Pán z Dubu  

            Kolo je určeno od 125 cm tělesné výšky. Kliky 165 mm je ultramagořina i 152 mm je příliš.

      • oddie  

        Váha sice dobrá, ale jinak je to otřes, u kterýho asi nikdo nepřemýšlel. U 24" kola rám 14"??? Kliky 165mm??? Převody už tu zazněly… Rám by měl bejt 11", max. 12", větší už je hoden šestadvacítky, Lasco dělá i kliky 140mm, které tam patří, s 32z převodníkem (jsou na Isle), jen tyhle dvě blbosti by z toho udělaly o řád použitelnější kolo.

    • kejda  

      Tak se teda zeptám. Už jsi zkusil ovzdušnit brzdy?? :)))

      • vpa007  

        Tsss… takový provokace! Že tě smažu? No dobře, nesmažu ;-)

        Takže NE. Ale už to mám v košíku. Potřebuju se mrknout na svou Rebu, co je to za model a objednat zároveň správnou servisní sadu a pak čekám od Maajkeeho na tu druhou brzdovou páku SLX. Pak má smysl na tom CRR 275 hadice zkrátit a odvzdušnit ;-)

        • oddie  

          Nic si z toho nedělej, já taky ne :D Žena má zatím na hydrách smyčku, a mě čeká u Magur výměna destiček a asi i výměna náplně a odvzdušnění, ale furt není čas a lidi…

          • kejda  

            No, abys neměnil rovnou celou značku :)

            • oddie  

              To je taky klidně možný, nějaká shimana tu mám, ale dokud ty Magury chodí, není důvod měnit…

              • kejda  

                Hlavně, abys měl ten čas. Magury a odvzdušnění je na sólo vlákno, kam se hrabe Onuce a jeho tisícovky příspěvků…:))

        • kejda  

          No prosím, to je aspoň progres. Sice útrata menší než náš dnešní oběd v Globusu, ale palec nahoru. Budeš to sdílet na YT? :))

    • RapMan  

      Docela dobrý poměr cena/výkon

      https://sport.bazos.cz/…KOLO-24-.php

    • jirka146  

      Když je trochu volna. Necelé 2h práce do hrubého natrhnutí, délka 140mm.

      • vpa007  

        Hele super! Konečně někdo, kdo hrábnul do klik i za účelem jejich lehkého odtučnění ;-)

        • Edwin  

          Co by se stalo, kdyby se do těch klik navrtaly další díry? Pod 30kg děckama by se to nijak extrémně kroutit nemělo, nebo ano?

          • vpa007  

            No kdysi jsem slinil nad jednou ultimátní zahraniční stavbou a tam otec a stavitel v jedné osobně do klik hrábnul frézou a řekl bych velmi povedeně…

            • Edwin  

              No vidíš, tak když to může fungovat v zahraničí, tak co by nemohlo i v tuzemsku :) Asi by to chtělo nějakého strojaře pro orientační výpočet, ale pakliže selským rozumem je to stavěno na 80 kg a terén, tak si myslím, že na děckokolo okolo Berounky, by se toho člověk bát vůbec nemusel.

              • oddie  

                Ono by to šlo i bez výpočtu, ale kdo to má dělat… Na tyhle srandičky budu mít čas až to nebude aktuální :D

            • jirka146  

              Frézování je v plánu, ale ne skrz. Tak dám pak vědět.

            • kyl  

              Jestli ty kliky ještě najdu,dám foto jak jsem je měl odlehčené kdysi já.

      • VladaC  

        Pěkné, čím jsi to obráběl? Hrubým pilníkem? Já jsem jen zabrušoval po zkrácení a kotouč na brusce i na flexe se mi okamžitě ucpal rozmazaným hliníkem. Patar myslím zmiňoval, že to chladí vodou, někde jsem četl o oleji. Stoprocentní řešení je asi jen fréza.

        Jinak jsem dětské kliky na čtyřhran zkusil odlehčit odvrtáváním (frézu nemám). Prostě jsem velkým vrtákem prohloubil a rozšíril ten žlábek, který už byl „na rubu“ odlitý. Vrtal jsem hustě vedle sebe, takže se „důlky“ překrývají. Zkusím to nafotit.

        Teď bych chtěl zkusit odlehčit zkrácené Deore, ty už mají žlábek poměrně široký a hluboký, zato mají masivní okraj. Tak to asi vezmu z vnějšku tak jak to máš ty.

        Kdybych dělal frézou díru skrz jako je to na odkazu od vpa007, tak bych kvůli zachování tuhosti asi udělal spíš dva nebo tři kratší oválné sloty místo jednoho dlouhého.

      • jirka146  

        Tak jsem se rozhodl odstranit i pavouka a na testování řetězové linky jsem si jednoho zbastlil.

    • jirka146  

      Podél tě tapety, cca 4mm jsem řizl flexou. Řezani na 3 minuty práce jedna strana, když se mně zdálo že je zasraný kotouč, tak jsem ho zabořil do prkna na kterém ta klika byla přišroubovaná. Broušení jsem dělal na kuličáku (to je bruska na sklo) pod vodou za použití karboráku. Konečný povrch budu dělat na plátně co nalepim a filcový kotouč, dělám jen s tím co je po ruce.

    • Edwin  

      Tak abych se nevracel do předchozího vlákna, budu pokračovat tady.

      Dobrá zpráva je, že zadní náboj pasuje. A ta špatná, že za boha nemůžu sundat vicekolecko a to jsem to zkoušel i ve svěráku. Ale holt 24" je malá paka. Máte někdo nějaký tip, jak to zkusit jinak?

      • vpa007  

        Máš tam kazetu nebo vícekolečko? Pokud b), tak bych se na sundávání vybodl… resp. nepamatuji si, co přesně zamýšlíš…

        • oddie  

          Asi to chce rozplést a zaplést ten kazetový náboj, ne? Přesně to jsem dělal nedávno, v inzerci se kola na šroubovací sedmikolo nechytly, tak jsem to přeplet na kazetu a budou jezdit na jednom dětském…

          • Edwin  

            Jj, sundat a preplist.

            • vpa007  

              Prolejt zezadu nějakým uvolňovačem závitů (WD40) si asi zkoušel… pak bych do toho jebl kladivem… jestli by to nepovolilo.

              • Edwin  

                Jj, zkoušel. Zítra to rozmlatim

                • oddie  

                  Přines to, podívám se ti na to…

                  • Edwin  

                    Díky za nabídku. Ještě to kusím nějak vykoumat, kdyžtak se ozvu ;)

                    • vpa007  

                      Až ti bude „ouzko“ vzpomeň na motivační hesla, který já mám z brigošky na dílnách našeho JZD: „Co nejde silou jde ještě větší silou“ a „Co můžeš urvi, co nemuůžeš zku#vi“. Držím palce. Odvahu kolego, odvahu :D

                      • kejda  

                        A když nepomohlo kladivo, pomůže švajc a kladivo :)

                      • Edwin  

                        Já si vždycky vzpomenu na opravu Lakatoše a velice rychle se dostanu do role :) No včera jsem silou uplně zohnul bič na kazetu, ale určitě tam pár Newtonů rezerva ještě je. Jako ono to tak dopadne, že to kolo rozmlátím a koupím celý nový. Nechcete někdo zadní náboj? :D

                        • matbiker  

                          Bič?

                          • jirka146  

                            Na vícekolečko?

                            • gersa  

                              Šroubovací?

                              • matbiker  

                                NAŠROUBOVANÉ NA ZÁVITU?

                                • Edwin  

                                  Aha :)

                                  No jo, ono se to vícekolečko vlastně stahuje celé :D To jsem ale pitomec, to jsem si v zápalu boje neuvědomil. Ve svěráku atd. jsem to měl správně, ale jak jsem zkoušel další a další možnosti, tak jsem to přestal vnímat a bral jsem to jako kazetu.

                                  • gersa  

                                    A ještě nám prozraď na kterou stranu to povoluješ?

                                    • Edwin  

                                      Ve směru volnoběhu, takže proti směru hodinových ručiček (doufám, hodinky nenosím :))

                                  • jirka146  

                                    Se s tím neser, udělej to jak píše kousek níž matbiker. Stejně ho už nebudeš potřebovat a poletí i s nabou do šrotu.

                                    • Edwin  

                                      Tak dobrý. Asi pomohlo, že jsem to včera postříkal tím wd. Dal jsem stahovák, klíč a do něj naplacato velkou ránu velkým kladivem a povolil to. Jupi 

                                      • Edwin  

                                        Tak ještě vycentrovat. Zkušební nasazení klaplo. Jakou byste doporučovali přehazku deore/slx 10sp? Kazeta je 10–36 (ale je možné, že bude potřeba více do lehka).

                                        • matbiker  

                                          V tom případě Deore 6000.

                                        • Edwin  

                                          Další mírný upgrade. Koupil jsem nakonec i kazetu 11–42, pac namísto plánovanýho převodníku 30z mám 32z. Přehazku deore 6000gs.

                                      • vpa007  

                                        Zuppa! Jedna pořádná rana a je to :-D

              • matbiker  

                Jestli nemáš stahovák a osud vícekolečka je ti lhostejný, tak průbojníkem odťukat čelní matici volnoběžky, rozebrat volnoběžku a za ten zbytek co zůstane na náboji chytnout do svěráku a poďme.

      • oddie  

        Vyfoť mi to, co chceš sundat, pak ti řeknu, jestli to máš přinést :D

      • kejda  

        Ten kastl Krakonoše tam v koutku vidím, správně!!!

    • jirka146  

      Ahoj, jsou kazety 10 a 11sp stejně široké?

      • kejda  

        Kazety jsou všechny stejně široké, bez rozdílu. Akorát Shimano 12 sp má nový ořech Microspline.

    • marvvincz  

      Ahoj, protoze je ted porad hnusne, tak by se na kolo hodily blatniky … blato moc nechutna … ja mam na kole sks shockblade nebo tak neco, je to fajn, protoze je to rychle sundavaci a zastamdaci, nemate nekdo tip na neco takovyho co by paslo na 24" kolo ???

      • vpa007  

        Hele nemám tip, ale myslím, že na 24" kolo nebude nic, alespoň né moc. Ale mám navíc jednoho SKS ShockBlade, tak kdybys jej chtěl na experimenty s dotvarováváním horkovzduškou, tak by nemusel být tak moc drahej ;-)

    • jirka146  

      ahoj, zkoušel někdo tyto ráfky?

      https://www.biketone.cz/…y_d2046.html

    • jirka146  

      a tyto brzdové páky? https://www.ebay.com/…392209630927?…

    • berk  

      Zdravím, máte někdo osobní zkušenost se srovnáním komfortu jízdy a vůbec celkového významu odpružené a neodpružené vidlice na dětském 24‘‘ kole? Pár diskuzí jsem k tomu přečetl, byl jsem pevně rozhodnut s ohledem na snížení váhy kola a celkové účinnosti vidlice pořídit dceři pevnou, nicméně při osobní návštěvě mi prodejce pevnou rozhodně nedoporučil. Údajně po sjetí z kvalitního pevného povrchu se značně vytrácí komfort z jízdy a řekněme i bezpečnost. Konkrétně se rozhoduji mezi Superior Racer XC24 a Superior Modo RX24. Rozdíl v katalogové váze je 0,8 kg, cena prakticky shodná. Údajně je vidlice i stavitelná. Rozhodně se s kolem nebude prohánět po lese, max. polní a lesní cesty. Po projetí budeme každopádně chytřejší, žel prozatím kola nejsou skladem a rád si předtím vyslechnu další názor.

      • oddie  

        No tahle vidlice je vhodná leda pro vizuální efekt a zvýšení váhy :D

      • enjoy79  

        Sice jsem to kolo s odpruženou vidlicí naživo neviděl a tudíž nezkoušel funkci vidlice, ale v této velikosti mám obavy, že moc pružit pod děckem nebude. Kluk má na 24" pevnou a důležitý je hlavně nenabušit pláště moc natvrdo. Potom tlumí nerovnosti asi líp než ta vidlice. To platí víceméně pro všechny velikosti kol včetně těch s dobrou vidlicí

      • kejda  

        Prodejci bych doporučil, aby si to vyzkozšel6 na vlastní kůži, jak dobře tyto vidlice tlumí :)))

        • Rychlej turista  

          Prodejce je v pořádku. Vede běžné reklamní kecy, protože potřebuje vydělat.

          • berk  

            Cenový rozdíl jsou dvě stovky, o extra výdělku to nebude. Spíš o kvalitě vidlice.

          • berk  

            Cenový rozdíl jsou dvě stovky, o extra výdělku to nebude. Spíš o kvalitě vidlice.

      • vpa007  

        Souhlas s ostatníma, na polní, max. lesní cesty, je odpružená vidle (navíc této ceny/kvality) naprosto zbytečná, jen na machrování, zbytečně zatěžuje a snižuje rádius dojezdu malého cyklisty. Moje děcka zvládaj s pevnejma i nějaký ty lehký trailíky a na kořenáče je neberu, protože to je nesmysl ;-). Ten modrej SUP vypadá parádně, směřoval bych to tím směrem.

        • berk  

          Směřuju to takhle od začátku, jen prodejce mě trochu zviklal a není nic jednoduššího, než se zde poptat zkušenějších. Navíc na základě dobré předchozí zkušenosti. Pro klid duše projedeme obě, ale zatím se na základě reakcí utvrzuji v původním rozhodnutí.

          Mimochodem svoje RB jsem si včera dovezl, bohužel zatím neprojel. Měli to sestavené za 2,5 týdne. Dnes už nabízejí trochu jiné konfigurace.

      • Edwin  

        Já bych to zase tak tragicky neviděl. Souhlasím, že je to zbytečný těžítko, ale když už to tam z nějakého důvodu je (třeba, že to seženeš za levnějc, nebo prostě prcek chce odpruženou vidli), tak se s tím v pohodě dá žít. My máme na 24 taky odpruženou a nějak to pruží. Už to přežilo jednoho, dožije s tím i druhej, takže to neřeším. Nejsme závodníci.

        • atty  

          Odpruženky ve 24" se prodávaj, protože to děti chtěj a výrobci dělaj – nic zvláštního bych v tom neviděl :)

          Přínos tam může být, pokud je v té vidlici pružina, která odpovídá váze dítěte a celá soustava vidlice funguje ideálně (to znamená s minimálním třením a nízkým odtrhem). Jenže to právě u 24" vidlic je většinou spíše naopak (pružiny jsou tam na daleko vyšší váhu a odtrh je příšernej).

          Smysl to má, asi jen když dítě nechce kolo, kde ta odpružená vidlice není (postaví si hlavu, proože to viděl u kamarádů) a tam to asi nemá cenu lámat přes koleno. Jinak dobře nafoukané gumy a pevná odvedou lepší práci – zvlášť, pokud se s tím nejezdí nějak moc velký terén.

          • berk  

            Osazená vidlice se prodává lehce přes tisícovku, takže žádný zázrak to určitě nebude. Na efekt asi dobré, ale obě kola jsou prakticky za stejnou cenu, což mou důvěru v odpružení zrovna nezvyšuje, pokud – jak je uvedeno níže -, funkční vidlice pro dítě stojí 4× tolik. Navíc u dcery spíš hraje větší roli barva kola než vidle, to je prozatím pod její rozlišovací schopnost. Každopádně každá zkušenost dobrá.

      • Lišák  

        F1RST air 24" je jediná funkční odpružená vidlice na 24" kolo.

      • Le Corbusier  

        podle zdejší diskuze to vypadá že odpružená vidlice je v terénu snad horší než pevná. s tím nesouhlasím.

        • atty  

          To nikdo netvrdí a netvrdil – jen že „blbá“ (necitlivá a s tvrdou pružinou) vidlice stojí za houby a v těch „dětských“ provedeních prakticky nefunguje = je to pak zbytečně těžká „pevná“ vidlice.

          A pokud s tím nejezdí dítě nějaký „bomby“, tak tyhle vidle na 99% malých nerovností nepropruží ani neutlumí= dítě vozí zbytečně ± 1kg mrtvý váhy na předním kole.

          Pokud dítě jezdí nějaké závody nebo náročný terény a nutně 24" vidli chce/potřebuje, pak se ty vidle buď upravujou (správná pružina na současnou váhu) případně nějaký „tuning“ pouzder, aby to mělo skutečně funkční odtrh a i pod dětskou váhou to fungovalo, jako slušná vidle na „dospělém“ kole. Nebo vzduchovka, ale ty dělají ve 24" v současnosti snad jen Suntour a RST.

          Tam, kde je ta vzduchovka opravdu potřeba, to jde spíš jiným směrem – nákup malého rámu v 26" nebo 27.5", kde už je výběr funkčních vidlí naprosto dostatečný.

          • holiič  

            problém je spíš v tom, že pokud se ta vidlice nastaví, tak aby hodně pružila a dítě s ní vlítne třeba na schody, tak je daleko větší pravděpodobnost, že přeletí přes řidítka.

          • vlk  

            Kdo závodí, má buď pevnou karbonovou nebo lehkou vzduchovou odpruženou a F1RST na 24 je natolik dobrá, že i bez úprav je použitelná.

          • vlk  

            „Tam, kde je ta vzduchovka opravdu potřeba, to jde spíš jiným směrem – nákup malého rámu v 26“ nebo 27.5", kde už je výběr funkčních vidlí naprosto dostatečný." Nemohu souhlasit- pro dospělého možná, pro váhu dítěte bez úprav výběr teda také moc není.

            • atty  

              Jakože nesouhlasíš, že mlaďoši závoďáci nejezděj 26" (i když jsou na ně třeba furt zbytečně veliký) nebo že je nedostatečný výběr funkčních vzduchovek pro 26"?

              Myslím, že a) i b) je celkem pravda – respektive výběr vzduchovek, které se dají slušně vyladit i na malou hmotnost je stále dostatečný (i formou bazarových vidlic). Respektive ve 24" výběr mimo dvou kusů žádný, v 26" máš výběr skoro ze všech výrobců a modelů, co se na 26" vyráběly. (RS, DT, SR, Fox, Marzocchi, Manitou…) a od každé značky více modelů s nějakým rozumným zdvihem počítám 60–100mm.

              • vlk  

                Nevím, jaká je dle Tebe ta další funkční 24 vidlice. Já přišel jen na F1RST. A na 26 výběr není o moc větší-nové prakticky žádné a ze starých použitých co váží max 1600g jsou to 2–3 typy záleží jak to bereš, a to je ještě musíš upravit. A nové vidlice na 27,5.tak napiš pro zajímavost, co skvěle funguje okolo 30kg bez úprav a co s úpravami- tam se již snad něco najde.

                • atty  

                  Nevím, zda je Suntour XCR Air ve 24" pro Tebe funkční vidlice, ale prostě existuje – to píšu vejš, že je to ta druhá vzduchovka, která se v 24" dělá.

                  Taky nevím, co to je pro Tebe „funkční vidlice“ (pokud musí mít do 1600g a nějaká další neobvyklá specifika) tak samozřejmě výběr bude zase zúžený, ale prostě v 26" máš daleko větší možnosti sehnat slušnou a použitelnou vzduchovou vidlici – jak opakuji – byť třeba bazarově.

                  Prostě tím chci jen říct, že nativně ve 24" máš na vzduchu 2 vidle, v 26" je jich minimálně několik, které bych případně sháněl, pokud bych ji na dětském kole považoval za přínos.

                  Já tohle bohudík řešit nemusím, protože vím, že pro to, co na kole jezdí dcera je použití odpružená vidle na jejím budoucím kole ve 24" naprostej nesmysl. A pro 95% dětí na 24" si to myslím též (ale to je jen můj názor – beru i těch pár nadšených a talentovaných dítek, co s tatínky sjíždějí traily, které bych měl problém sjet na 29", protože na to nemám ani skill, ani kolo :) )).

                  Jen jsem tím chtěl prostě říct, že v 26" se slušná vidle dnes furt ještě sehnat dá, i když to třeba je bazar a není to levné (furt si za ty lepší 26" vidle prodejci i soukromí inzerenti říkají o nezanedbatel­né ceny).

                  Ohledně úprav – ano, i ty 26" vidlice jsou primárně z výroby vyrobeny tak, aby při správném nafučení optimálně fungovaly v rozmezí třeba 50–100 kg a pokud jsi s váhou pod, je pro optimální funkci třeba i nějaká úprava. Ale není to úplně neřešitelné. Pokud se rozčiluješ, že neexistují z výroby vidlice pro 24" nebo 26" kola, které by byly optimalizované na dětské váhy třeba 25–40kg – ano, to souhlasím – asi se to nedělá z toho důvodu, že mají výrobci spočítané, že zájem by nebyl tak vysoký (vůči ceně), aby se jim to vyplatilo vyrábět.

                  Ale za to já fakt nemůžu… :)

                  • banjoh  

                    Pozor 24” vzduchových vidlic je více :

                    RST AERIAL

                    https://www.axit.cz/…l_24_ml.html

                    SPINNER

                    https://www.paul-lange.cz/…disc-v-cerna

                    Jinak souhlas.

                    • vlk  

                      RST AERIAL jsem taky zkoušel. Pak ji prodal a vzal F1RST. Nikomu bych Aerial nedoporučil-necitlivé, a přitom kope.

                      Spinner na 24 neznám,měli jsme jej ve verzi na 20 kolo a nebylo zrovna triviální ji upravit. Citlivost o předělání na olej velmi dobrá, ale na tak nízkou váhu jezdce odladit negativku, to bylo až na poněkolikáté.Navíc jsem u ní zvyšoval zdvih, ten daný výrobcem je počítán asi s negativním chodem.

                  • vlk  

                    XCR Air ve 24" není použitelná vidle nejen díky Váze, ale hlavně díky špatné citlivosti. F1RST je použitelná pro dítě, tak jak ji koupíš. To u 26 vidlic nemůžeš říct skoro u žádné, až možná na některé staré typy dual air Reb.

                    Jinak já se nerozčiluji, nemám proč- vždy jsem na dítě dobrou vidlici sehnal a umím si je upravit.

    • Vrci  

      Kluk mi vyrostl a bude potřebovat větší kolo. Nebude se někdo z Vás chtít zbavit 24?

    • jirka146  

      Příprava na přípravu.

    • midlander  

      Máte prosím někdo delší zkušenost s vidlí Suntour XCR LO Air 24? Tuším vpa tady zmiňoval, že není moc citlivá, Patar zas psal, že jí běžně montujou… Já našel jednu recenzi na mtbr, kde si jí chválí. Uvažuju, že bych nahradil u synova kola pružinovou XCT, která má reálně asi 35 mm zdvihu. Ale dát 5 litrů za RST F1rst se mi nechce, to bych skoro zdvojnásobil cenu kola.

      • Patar  

        Budeš to mít ve zprávě. Veřejně na BF NIKDY.

        L.P.

      • kejda  

        za 5 litrů už máš epixona 26" 100 mm zdvih…

        • vlk  

          A ještě jaký rám k tomu, aby se 26 nezabila geometrie rámu.

          • oddie  

            Žádný, to je nesmysl a šílený zbastl.

            • kejda  

              Tak jsou samozřejmě rámy, které jsou už z výroby přichystané na 26" vidlici. Sám doma jeden takový mám, a že by to byl bastl???

      • midlander  

        Tak vidlici jsem pořídil. První dojmy nic moc, chod hladkej fakt není. Ona je to totiž verze z roku 2014, na tom mtbr recenzovali verzi z roku 2016, ale ta se snad dělá jen na diskový brzdy. Jelikož jsem zvídavej, tak jsem jí rovnou rozebral. Přijde mi, že nejvíc drhne patrona, s tím moc nenadělám. A pak mi přijde, že jak je v jedný noze patrona a v druhý negativky, tak se uvolněná vidlice kroutí a přidrhává o to víc. V podstatě jsou tam tak dva centimetry mrtvýho chodu, kdy hejbnu vidlí a ona se nevrátí. Dumám jestli by nepomohlo dát kratší negativky, jsou poměrně dlouhý a zabíraj snad už v půlce chodu vidlice. No ale nechám jí nějakej čas hájení, třeba se trochu rozhýbe. Když nic jinýho, tak je o 300 g lehčí než pružinová – cca 1890 g mi to ukázalo.

    • gersa  

      Pořád mě štvalo, že juniorův Forkys měl kola děsivé váhy. Na letošní rok proveden pgrade o cca 500g ;)

      Náboje jsou z Ali za 69$, ráfky Javax, dráty DT nezeslabované

    • RapMan  

      do jaké výšky jezdili vaše děti na 24 palcovém kole, než jste přešli na další kolo?

      • gersa  

        Kolem 135cm jsem předeslali na 26"

      • Polka  

        Skoro do 140.

      • midlander  

        Koukám že jsem hrubě pozadu. Kluk má 149 a větší kolo zatim nechce, i když by ho snesl. Počítám, že půjde pak rovnou na 27,5. Dcerka má 139 a 24 má čerstvě, větší kolo by zatím nedala.

        • šlapatko  

          Dobře děláš. Máme to stejně. Dcerka 135 a teprve začínáme na 24. Jiní už dávají 26. Takhle jezdí děcka pořád na velkých kolech.

          • gersa  

            135 měl mladej na podzim, kdy jsme se 24" kolem končili a začal jsem k Vánocům stavět 26". Když se na něj poprvé posadil, měl rozkrok těsně nad horní rámovou trubkou, ve středu jsme ho byli zajet a musel jsem sedlo zvednout o 2cm. Až začne sezóna, bude se ještě zvedat.

            Neříkám, že by na 24" nevydržel ještě jeden rok, ale už ho začíná dorůstat mladší bratr a stavět další 24" kolo se mi opravdu nechtělo

          • vpa007  

            Jenže není 26 jako 26… třeba RB KID 26 je vlastně 24 rámem, jen má větší kola… takže ono to není tak jednoduchý na napsání jednou větou ;-)

        • oddie  

          U nás 131cm a 24" taky čerstvě, zkoušel si i synovcovu 26" s 13" rámem, a je to pro něj nesmyslně velké.

        • berk  

          No potom co jsem prošel snad celé fórum a konečně vybral tu „správnou“ 24, tak nakonec na ni dcera (cca 141 cm, 29 kg) v krámě sedla a prostě to měla malé. Loni jezdila ještě na 20, takže jsem na větší ani nepomýšlel. Po vyzkoušení 26 měla jasno. Nakonec jsem pořídil RM Thunder 26. První metry byly nejisté, přece jen od loňska na kole neseděla, ale za chvíli se s kolem sžila. Takže bez vyzkoušení ani ránu. Netvrdím, že ta velikost je nyní ideální, ale za pár měsíců určitě bude.

      • gerrard  

        Tak zalezi jaky to ma ram. Ale na takovem tom beznem 11" ramu 24" kola je ta hranice pouzitelnosti kolem 140cm.

        • RapMan  

          Jak se na tom force forkys?

          • gerrard  

            Ten ram ma 12" tam bych tipoval strop mezi tema 140–145cm a to uz bude nejspis trcet na vsechny strany.

      • kejda  

        Aktuálně 130 cm a pořád ho máme :)

      • detoxy  

        My jsme letos přešli ve výšce 145 z 24 rovnou na 27,5. Přechod v poho, je vidět, že už má zkušenosti a poradí si relativně s čímkoliv. Samozřejmě to nové je mu zatím velké, ale nepořizuji kolo na rok.

    • Rychlej turista  

      Lidičky, co si myslíte o tomto kolečku SUPERIOR TEAM 24 2019? Dá se? Nedá se? Chci pořídit hotovku, bez dodatečného bastlení. Co ta vidle, od kolika kg borce funguje? Nebo raději SUP FLY 24?

      • RapMan  

        Doporučuju dítě na obě kola posadit. Na každém je úplně jiný posed, aspoň u nás to tak na podzim bylo (ale fly 24 2018 má trochu jinou geometrii než 2019 podle popisu na jejich webu). Pokud finance nehrají roli, bral bych team a uvažoval o pevné karbonové vidli a možná se dostaneš na lepší váhu než u toho fly.

        Vybírám podobně, čekám až ročníky 2019 budou na krámu, případně ještě připadá v úvahu RB Kid base za 17kKč

    • vili  

      Tak sem nachystal ore na novou sezonu. Pro zajimavost canyon 11,2 kg, force 10,2 kg. Myslel sem ze ten canyon bude o dost lehci :-(

      • RapMan  

        Jak funguje ta vidlice?

        • vili  

          Ta na canyonu je jeta jednu sezonu a pekne se rozchodila. Ta na force je zatim temer nejeta tak je vyrazne necitlivejsi. Dam ji cas a pripadne zkusim potunit.

      • pocestny  

        Canyon to tak trochu podělal…

    • Vrci  

      Hledám nějaké lehké pláště se skládací patkou a jediné, které jsem našel je Rocket Ron od Schwalbe a Small Block 8 od Kendy. Ale vše je jen ve 2.1" já bych raději něco do 1,9. Nevíte o něčem skladem?

      • šlapatko  

        Mladá jezdí schwalbe cx comp 24×1,75. Cena výkon ujde. Plášťe hezky odvalují a váží 520g kus.

        • pocestny  

          no podle mé zkušenosti z 20" cx comp klouže a nikomu to radši nedoporučuju

        • kejda  

          Odvalují se sice hezky, ale tak leda na stezce a možná suchá polňačka. Na nějaké větší ježdění nejsou…

      • kliiima  

        Syn jezdí plášť Force 24×1,95, váha 540, cena lehce přes 200 a zatím dobrý, má to nahuštěny na 1,5baru a přijde mi, že to nejen pěkně jede, ale i drží (zatím žádné podklouznutí nebylo)

      • gerrard  

        Pokud se ti to vleze do kola tak to vubec neres. Oba dva to jsou vyborne plaste.

    • RapMan  

      existuje lehká (karbonová) vidlice na 24 palcové kolo, která je i na véčkové brzdy?

    • jirka146  

      ahoj, kde sehnat nějaké lehké dráty?

      jestli jsem neudělal chybu, tak na přední

      délka paprsků na nezáběrové straně:

      232.4 mm

      délka paprsků na záběrové straně:

      237.4 mm

      zadní

      délka paprsků na nezáběrové straně:

      234.4 mm

      délka paprsků na záběrové straně:

      234.4 mm

      díky za případný tip.

    • jirka146  

      Ahoj, nechce někdo zkrácené vertu? Mně se moc nehodí.

    • banjoh  

      Ahoj. Mám dotaz, možná i recenzi. Koupil jsem na stavbu kola dceři brzdové pácky Force ( viz. foto ). Fungují, tak, že váleček lanka se uchytí v těle páky zespodu v místě kde páka dosedá na řidítka. Zmáčknutím se nevytahuje lanko z bovdenu, ale jakoby posunuji bovden po lanku. Objímá je dělená, takže při výměně lanka v pohodě. Namontoval jsem gripy a pak se pustím do brzd. No ouha, páka buď nemá pružinu, nebo je velmi slabá. Takže páka jde zmáčknout, ale již se nevrátí do výchozí polohy. Vypadá to že za to může nešikovne vedení lanka a slabá ,nebo chybějící pružina. Nemáte s nimi někdo nějakou zkušenost, radu pro seřízení. Díky

      • gerrard  

        Pruzina je v brzde ne v pace.

      • matbiker  

        Přesně jak píše Gerrard. Toto řeší předpětí na čelisti. Již namontováno několik párů a absolutně bez problému.

        • banjoh  

          Jo jasné. Tak je to rukama, to jsem rád. Budu tedy špekulovat až to snad nastavím dobře. Díky chlapi.

          • banjoh  

            Tak rukama to není. Druhá páka chodí krásně hladce, tak jsem hledal a našel. Pohyblivá páka je oproti tělesu páky trošku uskočená ( viz. foto ) a tu hranku dře lanko. Holt sem tam se zmetek povede

    • jirka146  

      Tak mě ovládla zvědavost. Kolik to asi tak bude?

      • vpa007  

        Dobrý, ale na to kolik to bude podle mě nejlíp odpoví tabulka, kterou umí pan Excel ;-)

    • holmes  

      Ahoj,

      chtěl jsem trochu upravit vnukovi starší 24“ kolo Author Limit.

      Puvodně trojpřevodník+pě­tikolečko.

      Koupil jsem :

      kliky Prowheel Burner 232A-N 32 zubů,( převodník vyměnitelný, rozteč 104 )

      šroubovací kazeta Shimano TZ 31 7sp. 14–34 ( pastorky: 14–16–18–20–22–24–34 )

      řazení Shimano SL-FT55 7 sp. ( páčkou nahoru, knoflíkem dolu )

      Řazení odspodu funguje až do šestého pastorku 24 bez problému. Při zařazení na poslední pastorek 34 ještě před úplným naběhnutím spadne okamžitě řetěz z převodníku.

      Mohlo by to vyřešit něco z následujících možností :

      _ příliš velký odskok mezi 24 – 34 ?

      _osa klik původní, rozměr netuším, nepomohla by co nejkratší ?

      _pomohl by nw převodník ?

      • vodítko řetězu ?

      _něco jiného ?

      Nepředpokládám, že by to bylo špatně nastaveným horním dorazem, řetěz nabíhá

      Přečetl jsem si zde spoustu diskusí na téma padání řetězu, ale nijak mi to nepomohlo.

      Já sám jezdím ještě na klasice 3×8 a když někdy kvůli chvilkové potřebě potřebuji lehký převod, tak nepřehodím na menší placku a tím pádem se mi to také vzadu nepřirozeně kříží, ale řetěz nikdy nespadne. Mohl bych to samozřejmě dát někam do servisu, ale raději bych tomu porozuměl.

      Pokud mi někdo poradíte, budu rád.

      • vpa007  

        Pomohl by obrázek, ale přesto myslím, že pravděpodobná chyba bude na klikách, tedy přesně na převodníku.

        Pokud to je tak, jak vidím na přiloženým obrázku, tak převodník je, v rámci nízké ceny, klasika prostřední tác s náběhama na padání o převodník „dolů“… takže ano, řešil bych to NW převodníkem, nebo alespoň na test namontoval přesmykač, který by simuloval vodítko… ale je to hádání z křišťálové koule.

      • Pán z Dubu  

        Změř si O.L.D. zadní náby = rozteč zadní stavby. Jestli je to 130 mm je řetězová linka 43 mm, pro 135 mm je to 47 mm. Podle toho zvol osu ke klikám. Kdybys chtěl zúžit Q-faktor – našrub NW převodník zevně – k tomu vyber adekvátně kratší osu.

      • midlander  

        dcerka má na kole 1×9 tušim altus nebo něco takovýho lacinýho a má kliky s vedením (krytem) řetězu z obou stran. typ ale nevím.

      • matbiker  

        Holmesi, první co, tak pokud tam máš klasickou trojpřevodníkovou placku, tak ti to bude padat asi pořád. Ty zuby jsou dělané na to, aby z nich ten řetěz padal. Poud budeš mít špatně řetězovou linku, jak píše kolega Z Dubu, a NW převodník, tak při šlapání do záběru ti to nespadne, max to bude hlučné a bude ti to padat při křížení a šlapání vzad. Začal bych tedy NW převodníkem.

      • tompca  

        Mám pro děti stejné kliky+NW převodník a s osou 113 mm 1×11 nepadá. Někdo dával i osu 110mm.

        Původně jsem dával 1×10 s osou 118 mm a fungovalo to také.

    • holmes  

      Ahoj, díky za rady, začnu nw převodníkem a uvidíme. Přeji hezký den, zdraví holmes.

    • jirka146  

      Ahoj, má někdo polopatický návod na 2× křížený výplet? Nebo je stejný postup jako u 3× a křížení ovlivňuje délka drátů?

      Díky za radu.

      Ráfek 24 a 24 děr.

    • Lister  

      Neví někdo, jestli se dá někde sehnat RST Snyper? Nikde jsem nic nenašel.

      Zvažují i First ale tam se musím rozhodnout jestli bude stačit 60 mm nebo vzít 80mm a přeplést přední náboj na 15mm – a to se mi nechce.

      Pokud teda neexistuje verze s 80mm a klasickou osou. Navářky na V nepotřebuju.

      • matbiker  

        A naba predelat nejde?

        • Lister  

          Bohužel. I kdyz jak tak koukám na tu First s 80mm tak se bojím že bude rozdíl v zástavbove výšce větší než jen 20mm a to už by mohlo byt dost. Dohledat tyhle informace je horší. Na stránkách výrobce ten 80mm model vůbec není. České stránky tohle info nemají.

      • pocestny  

        Jsem kupoval firstku na rychloupínák s 60mm. Ty už nyni nejsou?

        • Lister  

          Ano jsou. Buď 60mm na QR nebo 80mm s 15 mm osou

          Ale já bych chtěl 80mm a potřebuju QR – takže si budu muset vybrat – nižší zdvih nebo nový náboj.

    • Lister  

      Dotaz. Neví někdo, jestli se dá za 160mm klik udělat kliky cca 135mm?

    • Lister  

      Dá se n kde sehnat samostatný ram který by měl dostatečný drop BB na použití s odpruženou vidlicí.

      Co jsem se zatím díval tak Core a Force jsou pro odpruženou nepoužitelné, střed bude moc vysoko. Koupit horovku s dobrou geo (treba Orbea) se mi zase nechce protože krom v podstatě potřebuju jen rám, kola a kliky a můžu stavět.

      • xtonda  

        Force Forkys je dělaný na vidlici 405 mm https://www.force.cz/…eometrie.pdf vidlice rst f1rst má 410 mm http://rstsuspension.com/…-24/f1rst-24

        • Lister  

          Díky za geo, ale jen se mi podle těch čísel potvrdilo že na tak vysokou vidlici dělané není. Střed moc vysoko, položená sedlová trubka, zbytečně dlouhá hlava. S pevnou to bude fajn, ale tu nechci…

          • RapMan  

            někdo to řešil tak, že do rámu pro 26 kola dal prostě 24 kola…

            • vlk  

              Tam se pak ale musí dát hodně dlouhá vidla, aby zase nebyl střed extra nízko a ty úhly u sedlové a hlavně úhel vidlice vychází pak šíleně-nedovedu si představit, kde se to tak dá jezdit-možná ve sjezdu-no asi ani to ne. Tak já měl kdysi štěstí a mám Ghost rám na 24 a s 60–80mm si myslím, že vpohodě. Ten se ale stejně již nedá sehnat samotný. Co tak si nechat na zakázku něco svařit u nějakého garážového výrobce nebo třeba u RB. Někde jsem viděl nějaké amíky, co měli na zakázku dělané rámy pro děcka-sjezdové 24 s 26 vidlicemi a vypadalo to docela slušně.

              • Lister  

                To už bude lepší koupit rovnou dobrou seriovku, poopravit a zbytky rozprodat.

                Pokud jde o geo tak se mi líbí, co dělají v Anglii. Jak Isla, tak Frog mají hezky poskládané kola, nejsou to žádné zbrklé kozy, Frog je mnohme delší a stabilnější, Isla kratší, ale oba dva mají střed dost nízko na to, aby se na tom děcko cítilo dobře. Ale taky k tomu dávají odpovídající kliky – 130mm, což je dle mého tak akorát, když si vezmu, že na tom jezdí děcka kolem 130cm.

                Ostatní produkce má střed většinou mnohem výš a kliky dávají 152mm, a to se mi vůbec nelíbí.

                • vlk  

                  Tak není 24 jako 24.U nás se jezdila 24 asi od 132cm přibližně-již nevím a kliky jsme měli 140 a později 152 a žádný problém se správným šlapáním. Teď stavíme 26 pro 153 postavu a přijde mi, že 152 již jsou tak na hraně, tak koukám po 160.

          • pocestny  

            No třeba v případě KID260 + 24" kola + běžné 24" vidlice (410mm) by to zvedlo střed z –70mm někam na řekněme –50mm. To s 140mm klikama u 24" kol už je dost na hraně (nízko pedál). Kdybys tam dal ještě delší vidlu, tak už je výška pedálu v cajku, i úhly mi vychází celkem v poho…

            • Orbea MX24 má drop –30 mm, úhel hlavy 66°, úhel sedla 72°, TT 519 mm, CS 387 mm.
            • U KID260 by ses odhadem s delší vidlí dostal taky na drop –30 ~ –40 mm, hlavu ~66°, úhel sedla ~73°. Jinak TT je kratší 497?, CS je delší 420?, a taky je to o palec nižší rám.

            Nebylo by z toho zas tak výrazně rozdílné kolo, až na TT a CS. Bude se tedy chovat při jízdě jinak.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse