• magicdan

    Zdravím,

    máte nějaké lepší zkušenosti s nějakým řetězem? Aby něco vydrželo déle musí se to nějak častěji mýt?

    Chci si koupit řetěz a 10sp nejezdim tak dlouho (10×3), ale ať jsem tam měl obyčejné shimano, sram 1050 nebo na doporučení řetěz od BBB… vždy výdrž asi 1000km. Je to špatnou údržbou (neúdržbou v mém případě) nebo to vydrží všechno podobně?

    Eventuelně teda, co teďko letí?

    • m4rkus  

      Já to řeším takto. Kolo mám právě rok(najeto 5100km) a budu teď měnit kazetu a řetěz. Původní byla kazeta HG62 a řetěz HG54, nahazovat budu HG81 a HG74. Dospěl jsem k názoru, že to vyjde levněji, než hledět na měrku a mnit co chvila řetěz. Kliky jsou zatím OK. Na řetěz mám motorex dry lube nebo chain star normal. Za celej rok jsem řetěz něčistil, jen pořádně otřu hadrou. Kazeta je zasraná jen trochu. Kdyby jsi chtěl čistit, tak doporučím rychlospojku a řetěz dát do petky, zalít trochou nafty a protřepat. Pak vylít a opakovat ještě jednou. Spotřeba nafty asi 150–250ml. Řetěz je pak jak novej a stačí nasadit a máznout.

      • vasek80  

        Ty jo, zrovna chainstar myslím má psáno aplikovat na odmaštěný řetěz a mám vyzkoušené, že je lepší proprat v benzínu jak petroleji či naftě.

        • antt  

          na praní řetězu v benzínu je super to, že to umí zamaskovat hučení plášťů. Na životnosti to ale asi moc nepřidá.

          Já jsem třeba spokojený s petrolejem do hřbitovních lamp za par ká

          • vasek80  

            V mém případě nemáš pravdu.

            Dříve jsem také na rady zkoušel petrolej a naftu a mazal jsem po každém deštíku a v suchu max co 200 km. Po důkladném odmaštění benzínem, vyschnutí a nakápání jsem mazal v suchu cca po 300–500km a řetěz byl celou dobu tichej. V dešti to také vydrželo déle a nevyplavovalo se to. Pravděpodobně to husté rozpuštěné mazivo na mastný řetěz od petroleje či nafty nepřilne.

            Koncem loňské sezony jsem začal používat na zkoušku místo chainstaru něco podobného od Pellsu a to tolik nevydrží, ale na mazání kašlu a na řetězu mám cca 4000. Takže benzín a zanedbané mazání vliv na výdrž nemá. Až to dokapu (nebo spíš to vyschne) tak si chci zkusi umíchat své mazání ze zelené vazelíny od Motorexu.

            • antt  

              já třeba pral v benzínu asi 5× v životě a vždycky jsem se mlátil do hlavy, co jsem to udělal, protože řetěz potom vždycky nechutně chrastil a neudržel v sobě mazivo. S petrolejem žádný problém. Ale je pravda, že peru řetěz až tehdy, když ho dávám na kolo podruhé, tedy skoro na konci životnosti.

              Možná to je jen způsobené nevhodným mazivem, nevím, používám pár let finishline, předtím nějaký univerzál od Essa, předtím několik let M2T, vždy ale kapátkem

              • vasek80  

                S Chainstarem no problem. Dokonce i novej řetěz hned properu a nakapu. Po zaschnutí pořádně otřít, je ticho a nelepí to jako ten fabrickej blivajz.

                Jinak po vyprání v benzínu a tedy vyplavení maziva z článků pak chrastil při použití různých olejíčků.

                • jIrI___  

                  Děláš chybu. Ten blivajz z výroby je nejlepší mazivo, které kdy ten řetěz dostal a dostane, škoda se ho hned zbavovat.

                  • vasek80  

                    JJ četl už jsem to zde několikrát ;-)

                    Mě sere že to lepí kamínky

                  • Mr.Pavka  

                    Akorát na jakej bázi je to origo mazivo.

                    To je nějakej vazelínoparafí­noolej.

                    Nejde to koupit?

                    Nebo je to nějaká tekutá vazelína která když se nastříká tak z ní vyprchá nějaký ředidlo a stuhne?

                    • antt  

                      mozna bych se nedivil, kdyby ty retezy namacely-varili v nejake olejove lazni. Nove loziska se taky preci vari v oleji nebo to uz je davna minulost?

                      • Mr.Pavka  

                        Čoveče nevim. Ale určitě to vařeni jako osvědčenou metodu někde pouzivaj. Akorát v domacích podmínkách jestli je to proveditelny.

                        • antt  

                          my ve škole na praxi vařili ložiska ve starém hrnci s olejem na staré plotýnce, ale co to bylo za olej si už nepamatuju, ale myslím, že nějaký převodový

                          • pee.tr  

                            Nejlepší vaření je v oleji s rozpuštěným a rozmíchaným grafitovým prachem, kterej tím pronikne dovnitř do článků. Ale sám se s tím taky tak nese*u.

                        • Rychlej turista  

                          Někde v hluboké historii je speciální vlákno vařičů řetězů :-)

                • antt  

                  to je krute, to bych novemu retazku neudelal:)

                  Ja novy retez vylestim hadrou, at se na nej nelepi bordel a mam pak na dlouho klid, podle potreby domazavam a pak vymenim

                  • vasek80  

                    Možná by šlo opucovat v benzínu navlhčeným hadru. To by se to mazání uvnitř udrželo. Každopádně na řetěz už kašlu. S údrždou či bez vydrží takřka stejně a je to stejně spotřebák.

                    • antt  

                      souhlas, je to spotřebák, ale zároveň alchymie, málo co dokáže znepříjemnit vyjížďku tak, jako nepřesné řazení, přeskakování a pazvuky řetázku :)

          • winter78  

            Tiež čistím reťaz v technickom benzíne už dlhé roky a inak to robiť nemienim. Potom normálne namažem Shimano olejčekom a reťaz ide potichu, nelepí a radí perfektne. Nevidím žiadny problém .

      • borda  
        1. pricti si prevodniky.
        2. az ten retez, vycistenej v nafte, hodi zrovna na kolo, jak mu radis, bude

        ti nasledujici tyden dekovat pokazdy, kdyz na nej sedne, ponevadz bude smrdet jak nakladak ;-)

      • xshreck  

        :-) sjedu řetěz na 132,8 u hlavního kola. řetěz putuje do tašky, ze které dávám řetězy na zimáčka. Na každém řetězu pak znova natočím nějaký tisíc dva, na cca 133,2–133,3.

        Mít třetí kolo, tak to točím ještě jednou. Řadí to v pohodě, no stres. Pokud nemáte drahý komponenty nebo nejezdíte závody, kde se bojíte trhnutí (což občas s hodně jetým řetězem hrozí), střídal bych dva tři řetězy tak dlouho, dokud to kazeta a pily poberou.

        Kazeta mi drží víc jak 12tis, jezdím dvouplacku takže velká šla už do kytek. Propiloval jsem druhou a jede se a jede

        • antt  

          zkuz menit o 0,1mm drive a muzes bez problemu na kazete tocit i 5 novych retazku;)

          • xshreck  

            a kdo říká že jich tolik nenatočím :) 5 je minimum co to zvládne, na nynější kazetě mám už asi 3 nebo 4.

      • vasek80  

        Jednu radu. Takle jsem to poradil známému a praktikuje to. Má kazetu v ceně lepšího řetězu, tak to také nehrotil.

        Chce to 2–3 stejné řetězy a točit je třeba po 1000km a až se vytáhnou hooodně, tak to vyměnit komplet.

      • magicdan  

        Mám to komplet XTčko, nerad bych měnil „kliky“ pak i :// A trhnutí rád nemám, závodů se občas zúčastnim.

        Mně tehdá bylo doporučeno BBBčko že víc vydrží a snese, ale prostě 1000 km a konec :) Možná by bylo levnější nejezdit.

        • dobytek  

          Jezdím sram pc971, výdrž byla cca 1000 km, co se snažím jezdit větší pily a více křížit řetěz, tak cca 1500. Nečistím, jen občas promáznu wd40.

          • magicdan  

            No, mně právě každej řetěz vydrží těch 1000km, a ještě jsem nenarazil na jinej, že by byla změna :D… Taky nečistil jsem nikdy, mažu taky WD-40, občas Finish-linem… A pokud to neni kopec na kašpara, tak jezdim pilu často :) Takže je asi jedno co koupim, tzn. ten nejlevnější od sramu za 400,– :D

            • Ma7ous  

              jsem natom stejně, jak shimano tak i sram řetezy za litr i za 400 nevydrží víc jak 1200km, holt mám na kole občas cenu co km to koruna když se připočte i plášt a nějaký defekt :) a do Campy se raši nepouštím.

            • borda  

              Dokad to budete mazat WDeckem, ktery je na to naprosto nevhodny, tak zadnou zmenu necekejte ;-)

              • vasek80  

                Přesně. Kolik je ve WD maziva. Tuším 4%

                Jen u nás si většina myslí, že je to olej. Přitom je to mimojiné čistidlo a co asi znamená zkratka WD… water displacing. Hlavní vlastnost je vytěsnění vody a né mazání. S olejem to má společné pramálo.

                • dobytek  

                  Mně je úplně jedno, co to je. Když řetěz stříknu, tak nehrčí, takže to asi nějak funguje. Dřív jsem na to měl maziva do sucha nebo mokra, ale někdy jsem podmínky úplně neodhadnul (bylo třeba pár kaluží, ale jinak se prášilo) a bylo to horší než kdybych to ničím nemazal, tak jsem se vrátil k WD. PC971 používám hlavně z toho důvodu, že dobře sedne i na vyježděnější kazetu. Kdysi jsem měl řetěz za podobné peníze od BBB a bylo tam jakési pnutí a brnění snad 100 km než si sednul.

                  • popokatepetl  

                    ale po WD začne chrastit do 50km :o). Dřív sem mazal nějakým motorexem do sucha, Teď mažu motorexem City nebo jak se to jmenuje. Přijde mi to univerzálnější, že to vydrží i nějakou vodu, jen je celkem špinavý řetěz. Hledat vhodný řetěz je nesmysl. na silnici i biku vozím HG601. Zatímco na silnici zvládne 5000km, na biku s odřenýma ušima 1000km a to jsem ted nahnal nějaké kilometry s rodinou jinak bych to viděl na 800km. Ted budu mít 3 stejné ojeté řetězy a budu točit po 1000km. Kazeta by stejně tak u pátého začala skákat a převodník je pár korun.

    • vasek80  

      Na fullu jsem dřív měnil rětěz asi na 3 zubu a dělalo mi to 800–1000km. Pak jsem měřil šuplerou ale tak nějak jsem asi blbě měřil a vycházelo mi to na 1200km.

      Loni ani nevím kdy jsem nahodil novej XT řetěz a jezdím jej dodnes. Koupil jsem jinou měrku a čekám až propadne. Loni tipuju že dal nějakých 3000km a letos má dalších 1000 a teď když na měrku zatlačím už propadne. Šuplerou jsem nějak na 132,8–9. Nevím čí to že tolik vydržel. Asi tím, že jsem hodně jezdil velkou a teď jezdím více kadenčně a většina byla najetá po silnicích.

      Jinak na mazání už totálně kašlu. Občas ho prokvedlám v kbelíku s benzínem a máznu chainstar. Mám tam SRAM rychlospojku. Od doby co jezdím se sluchátkama mi zvuky nenamazaného řetězu nevadí a tak jsem letos za těch 1000km mazal 2×. Na výdrž to imho vliv nemá.

    • bt12  

      Hoď si tam C10(campagnolo),mi vydržel 4700km(čistím tech.benzínem-sem tam),pak nějaký nejlevnější a dojeď co to dá,pak nová kazeta+C10

      • vasek80  

        A nebo 3 C10 a točit po třeba 1500km a jezdit do smrti převodníku i kazety. Celkově by to asi dalo zajímavé číslo.

    • Wojtkingson  

      Je možný, aby byl řetěz HG-54 na 132,9 po 800km? Byla s ním i nová kazeta, nějak mi to nejde do hlavy… Předtím jsem měl HG95 a s výdrží jsem býval kolem 2000 km. Zkusil jsem HG54ku, kde jsem se dočetl, že jen rezne víc, ale tohle jsem nečekal.

      • Vilém  

        Je.

        • Wojtkingson  

          Dá se říct, že je až o tolik méně kvalitní? De facto jsem nejezdil v bahně, řetěz tak nějak normálně udržuji. Přehazuji snad jako člověk, nesnažím se to silově rvát do pedálů.

          • popokatepetl  

            nový má 132,4… ted jsem měnil řetěz při 133,0 a dal nová a starý vedle sebe a skoro bych nepoznal kterej je delší… Kde jsou časy kdy to dělalo skoro článek :-)

    • kofejn  

      Nemáte zkušenosti s řetězem KMC X-10-E pro elektrokola na normálním bajku?

      • bessinka  

        Na normálním kole nevím, ale na elektrokole (Yamaha Pw) točím 2řetězy Kmc 10e 7000km na jedné kazetě ! Dávám jim za uši, spíše na sucho.Už budou na hraně ,ale zatím nestřílí.Zázrak.

        • kofejn  

          Už ho zkouším. Ze začátku mi přišlo horší řazení, asi proto, že je tužší. Teď už je to lepší, nebo jsem si zvykl.

      • kofejn  

        Tak ani ne po tisíci kilometrech je na vyhození. Nevím jestli je to materiálem, nebo tím, že v očekávání větší výdrže řetězu jsem začal stoupat víc do šlapek.

        Šuplerou má 133mm a metodou novase752 na 127cm končí předchozí článek. Takže tudy cesta (pro mě) nevede. :-/

    • Wojtkingson  

      Je možný, že mám už nějak sjetý pily (10tkm) a že se tím víc natahuje řetěz? Opět výměna řetězu něco kolem 1tkm HG54 ka.Přijde mi že 10× vyjedu a měním řetěz

    • Libor Aim  

      KMC SL, je to levný a vydrží to.

    • 3bike  

      jezdím devítkový 3×9 a řetězy Sram PC 971 a výdrž kolem 1500 km…

      Já měnil kazetu někdy kolem 13.000 km asi?? takže cca 8 řetězů…

    • Tina  

      Veľký test životnosti a efektivity reťazí.

      https://www.pinkbike.com/…in-test.html

    • Johny_r  

      Začal jsem to řešit v rychlodotazech, ale už to tam nechci zaplevelovat, tak oživím tohle vlákno. Nic zlého netuše jsem měrkou zkontroloval řetěz po 450 km a zjistil, že měrka zapadne na 0,75 % zub. Nemám teď po ruce šupleru, ale vzal jsem tu měrku a změřil pár dalších řetězů. Na starým kole, kde se řetěz asi nikdy neměnil měrka propadla. Na novým kole a na jednom dalším novým řetězu nepropadla. Takže se zdá, že úplně mimo asi nebude a ten řetěz (mimochodem je to SLX řetěz 7100) už je asi na cestě, jestli už není úplně pryč. To mi po 450 km přijde fakt docela brzo. Až se mi dostane do ruky šuplera, tak to ještě přeměřím přesněji, ale přemýšlím, čím to je a co můžu udělat pro to, aby řetěz vydržel víc. Kolo myju pokaždé, když je nějak od bahna (což je teď skoro pokaždé vyjížďce). Pak vždycky namažu. Taky nejsem žádnej závodník, spíš naopak. Na druhou stranu ale mám metrák, což asi taky má svůj význam.

      A další související dotaz. Jaký řetěz koupit? Mám kazetu Sunrace a řazení není 100%. Jako řadí to dobře, ale s originál Shimano kazetou by to asi bylo dokonalejší, aspoň to jsem o tom kole vyčetl. Nicméně kazetu teď měnit nechci (musel bych měnit náboj atd. atd.). Mám vzít opět Shimano řetěz nebo může třeba líp fungovat Sram, případně i Sunrace?

      Díky za každou radu a názor.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.