• HWSpeedy

    Pročetl jsem zde několik vláken, ale nejsem z toho moc moudrý a tak se raději ptám přímo.

    Začala mně při brzdění vibrovat vidlice (jen spodní část v oblasti středu kola se pohybuje dopředu a dozadu). Vidlice je 29" SR Suntour XCR-RL, brzdy Shimano BR-M446, kotouč SM-RT54-M 180 mm Centerlock (vlnkovaný), kolo má najeto 1250 km.

    Hlavové složení volné není, vidlice vypadá že také nemá vakl.

    Je jedno, zda brzdím málo nebo intenzivně. Zkusil jsem nasadit nové přední kolo s novým stejným kotoučem a dělá to stejně. Pak jsem zkusil od dcery 26" kolo s kotoučem SM-RT53 který nemá vlnky a s tím to vypadá ok. Myslíte, že to může být tím většík kotoučem a nebo spíš tím tvarem nebo je to jenom méně náchylné u menšího kotouče?

    Možná ještě vyzkouším z nového zadního kola sundat kotouč SM-RT54-S 160 mm (vlnkovaný), dám ho na přední stávající kolo a uvidím.

    0 0
    • Vilém  

      Tipuju to na ty vlnky.

      Zkusil bych zcela kulaty kotouc.

      0 0
    • McBlacky  

      často to dělají destičky

      0 0
      • HWSpeedy  

        A co přesně se s tím dá udělat? Výměna nebo nějaké zbroušení? Pokud zbroušení, tak jak a kde přesně?

        Dnes se chystám (pokud se dostanu zavčas domů) dát stávající vlnkovaný 160 mm zezadu dopředu a 180 dozadu. Nebo na to budu potřebovat jinou redukci? Případně jakou přesně?

        0 0
        • lidumil  

          Na obojí budeš potřebovat jinou redukci. Nepíšeš jaké máš návarky na rámu a vidlici – jesti PM nebo IS.

          0 0
          • HWSpeedy  

            Jj, o těch redukcích jako bych se ani neptal. Nejprve se musím mrknout, jaké přesně tam mám uchycení.

            0 0
        • McBlacky  

          zbrousit to nejde, jedině vyměnit. Mě to dělaly superstar kevlar destičky, řekněme tak jedny ze šesti, sedmi. A force na hliníkový destičce, ty jsem zatím jel jen 4 páry, takže jedny ze čtyř.

          ježděno na brzdách avid elixir R, CR, CR SL, 7 a SH XT

          0 0
          • HWSpeedy  

            Ale nějakou příčinu to mít bude, ne? Proč jinak by to 1200 km bylo ok a začalo to až pak?

            0 0
            • Vilém  

              Zamasteny desky?

              0 0
            • McBlacky  

              jiná tvrdost směsi na části desky, teplotou se ti zkroutí podkladová destička… víc možností

              0 0
              • HWSpeedy  

                Ok, tak ještě vyzkouším, co udělá kombinace původní 180 kotouč a jiné desky.

                A ještě k tomu vyzkoušení 180 na zadku. Teď tam mám adapter na PM (asi toto: SM-MA-R160P/S).

                Předpokládám, že bych musel sehnat adaptér SM-MA-R180P/S a nebo že když na ten stávající adaptér mrsknu ten přední SM-MA-F180P/P2, tak to bude to samé, akorát složené ze dvou kusů. Nebo v tom bude nějaký problém?

                0 0
                • McBlacky  

                  s adaptéry ti radši radit nebudu. Osobně jich mám několik doma a pak to ladím pomocí šroubů a podložek pokud je potřeba.

                  0 0
                • Kentan  

                  Pokud máš jiné desky potom OK, já bych nejprve zkusil přehodit desky ze zadku na předek s označením polohy aby se vrátili na původní místo. Je to nejmíň bolestivé …

                  0 0
    • 777rada  

      Zkusil bych dát kolo do nějakého improvizovaného stojanu a lehce přibrzdit. Rukou otáčet předním kolem. Je možné, že si všimneš nevýrazné ale pravidelné změny odporu. Pokud ano, hodně to napoví, bude to nejspíš souviset s „loukoťema“ kotouče nebo těma vlnkama po obvodu. Podíval bych se, zda směs na destičkách nepřesahuje někam mimo tu aktivní plochu kotouče – mělo by to jít normálně vidět (matný povrch). Detailně bych si prohlídl jak jsou ojeté destičky – úplně rovnoměrně to nebude. Desky jsou původní? Měl by z té brzdy lézt takový šumivý zvuk, jakékoliv pískání nebo úplné ticho rovná se mastnota, ale to by řvalo i při brždění.

      0 0
      • HWSpeedy  

        Tak shodou okolností dnes přišel kluk, že mu to na cestě z domova k prarodičům z kopce nějak dřelo od přední brzdy. Zjistil jsem na jednom místě ohnutý 180 mm kotouč SM-RT53. Asi mu to někdo shodil protože si prý ničeho vědom není. Ale to je jedno, vyzkoušel jsem to projet a brzdit přední brzdou, vcelku ok, bez vibrací. Tak jsem mu tam hodil dočasně ten můj kotouč a světe div se, při brzdění mu vibruje přední vidlice. Sice o dost méně než mně, ale vibruje (možná méně kvůli jiné vidlici a že to je 26").

        To znamená, že problém je v kotouči. Ale proč mě vibruje stejný ale nový kotouč? Jestli to nebude kombinace vlnkovaného kotouče a už částečně (odhadem na 1/2) sjetých desek.

        Každopádně vyzkouším desky prohodit, jsou původní, brzdí to dobře, žádné pískání či pazvuky. Ojeté jsou dobře po aktivní ploše, malinko to zasahuje do loukotí, ale tak to bylo od začátku.

        Vyzkouším i to přibrzďování ve stojanu, jak se to bude chovat.

        Prvně ale vyzkouším jen použít ten klukův kulatý kotouč bez vlnek. Už jsem ho srovnal, tak uvidíme, za zkoušku nic nedám.

        0 0
        • Kentan  

          Nechci ti brat iluze, ale kotouc nesrovnas. Pochopil jsem spravne ze mas novy kotouc, tak ho tam dej prohod desky a uvidis ze to vibrovat nebude.

          0 0
          • HWSpeedy  

            Samozřejmě s tímto počítám, ale ještě si s tím pohraji, chci zjistit kde přesně je zakopaný pes.

            Navíc, ony ani ty nové kotouče nejsou úplně rovné, tak jak třeba kotouče na autě. Oba nové (180+160) malinko hází. Krásně to je vidět, když to upnu do soustruhu a roztočím. Tak jsem to udělal i s tím ohnutým, našel si kde to hází a francouzským klíčem ho postupně srovnal tak, že hází maximálně jako ten nový 180. Otázkou je, jestli se po zahřátí při brzdění nebude sám kroutit. Ale vyhodit ho můžu vždycky, výměna je otázka pár minut.

            Zajímalo by mě, zda vyšší řady kotoučů jsou nové rovnější než tyto z nižší řady.

            0 0
            • 777rada  

              házení v řádu řekněme nižších desetin je normální i u nových kotoučů. To ale není zdroj vibrací jaké popisuješ. Stejně tak nějaké místní poškození na obvodu – to bude sice kopat ale nerozklepe celou vidlici v těch velkých rezonujících kmitech. Rezonancí myslím součet kmitů vlastní frekvence oscilátoru „přední vidlice“, a bohaté zásoby kmitů přicházející od nepravidelného kotouče s proměnnou obvodovou rychlostí. Taky bohužel neplatí, že když např. na začátku desky zasahovaly loukotě a bylo to ok, bude to pořád ok. Jak se materiál ojíždí, mizí z aktivních ploch rychleji než tam, kde se plech a směs potká jenom „občas“. Každá desetina je hodně poznat.

              Off topic: měl jsem půjčeného Epica s komplet xtr (jetá testovačka) a dělal v malých rychlostech přesně to co popisuješ. Možná v menším rozsahu ale byl to stejný jev.

              0 0
    • HWSpeedy  

      Tak jsem na své kolo dal narovnaný 180 kotouč bez vlnek (SM-RT53M) z klukova kola, destičky byly opotřebeny krásně rovnoměrně, takže jsem je nechal a po 2 zabrzděních si to krásně sedlo, brzdí to super a vidlice nevibruje.

      Problém možná u těch novějších SM-RT54 bude v tom, že nemají tak pravidelný tvar styčné plochy jak ty starší.

      Dále jsem si pak všiml, že systém pojistky pomocí závlačky má dost vůli, že destičkami můžu pohnout o cca 1 mm. No a pokud jsou kotouče už trochu ojeté a já ty destičky pak posunu dovnitř k paprskům které nejsou ojeté, tak na těch paprscích klidně může vznikat ten větší odpor což může způsobit rozvibrování vidlice.

      1 0
      • perceptio  

        Jen oživím toto téma. Mám nějakou dobu nové kotouče SM-RT54 a vibrují mi taky. A je zajímavé, že jen při určité situaci. Většinou při prudšim brzdění na silnici.

        Takže původcem jsou určitě tyto kotouče. Přitom jsou vzhledově i pěkně, mají solidní váhu a dávají se na mraky nových kol. Divím se, že Shimano nemá tohle otestováné :-/.

        0 0
        • MatS  

          Mne zas vibrovaly SM-RT66. Tak jsem dal XT kotouce a byl klid. Na naboje s 6 dirou jsou super Sram Centerline kotouce. Tiche, nevibruji, dlouho vydrzi.

          0 0
          • perceptio  

            Jako v tomhle má Shimano docela špatnou reputaci…

            0 0
            • Slavik  

              Já ti nevím, SM-RT76 a SM-RT86 a cajk, no problém s vibracemi…

              0 0
              • novas752  

                Jsou na to docela náchylné, je to poměrně častý problém. Většinou to spolehlivě vyřeší kotpuč se souvislejší výškou brzdové plochy – například Sram Centerline, obecně jakýkoliv kotouč bez vysokých děr.

                1 0
              • perceptio  

                Tak nemám na mysli, že se to týká všech řád. Ale některých ano.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.