Zavěšení biku za přední kolo

49 nepřečtených
  • walter.n

    Zdravím,

    kladu si otázku, zdali je vhodné zavěšovat (uskladňovat) bike způsobem, kdy je dlouhodobě zavěšen celou vahou pouze za přední kolo (ráfek). Vůbec nepřemýšlím nad chvilkovým tahem (i několikrát vyšším) při brzdění, ale nad dlouhodobým tahem, řekněme třeba několik měsíců, kdy celá váha táhne vidlici, potažmo za ráfek. Nejdříve mne napadá možné ohnutí/poškození (i třeba malé) ráfku, poté vidlice, přijde mi to celkem reálné…

    Díky za pohledy na věc

    P. S.: Osobně se mi tento způsob zavěšení vůbec nelíbí, z fyzikálního hlediska se musí takto někde projevit minimálně únava materiálu (samozřejmě vše závisí na tuhosti, času atp.).

    0 0
    • Vilém  

      To z ceho mas strach urcite nenastane:) Problemy by mohly nastat s nekterejma hydraulickejma kotoucovkama, pripadne ne zcela tesnici vidlici.

      0 0
      • honza.hk1  

        píše zavěšní celého kola za přední ráfek, já to mám tak, že kolo je zavěšené za přední ráfek,ale stojí na zadním kole. Tak jako tak si nemyslím, že by něco co popisuješ mohlo nastat. Vezmu li v úvahu váhu kola, které je zavěšené v klidu, žádné rázy,atd. To při jízdě dostane po pár km daleko větší záhul jako ráfek, tak vidle než celý rok zavěšené kolo. Nehledě na to, že např. ráfek nikdy nezavěsíš vždy na stejném místě, takže jednou tak a podruhé třeba z na druhé straně ráfku.Nikdy ten tah není ve stejném bodě.

        0 0
        • kyl  

          Ve vlaku se taky kola občas věší na háky za přední kolo a jak tam sebou klikrát mlátí když jsou vyhýbky,věším ho taky ale za zadní.

          0 0
        • walter.n  

          Nehledě na to, že např. ráfek nikdy nezavěsíš vždy na stejném místě, takže jednou tak a podruhé třeba z na druhé straně ráfku.Nikdy ten tah není ve stejném bodě.

          Na kole se nejezdí, zavěšeno je pořád několik měsíců za přední kolo/ráfek na stejném místě (visí ve vzduchu na háku cca 0,5 cm širokém), zajímá mě soustředěný tlak/síla na oněch několik málo cm2 ráfku (váha není jinde rozložena), a snad /-ne/možné důsledky.

          0 0
          • gard  

            Váha je rozložena výpletem.

            Osoboně bych z toho neměl strach. Daleko více kolo „trpí“ když na něm jedu v terénu, popř něco přeskočím. Celé kolo váží tak 12kg, já 100kg :-) Kdy asi bude více trpět?

            Možná se najde nějaký strojař, kerý to i vypočítá.

            0 0
            • Tomcat  

              Váha je rozložena výpletem. To opravdu ne ;-)

              0 0
              • gard  

                proč myslíš, že ne? proč tam je teda tolik drátů a proč jsou našponovány?

                0 0
    • Tomcat  

      Zásedně by to nemělo mít na kovové části kola vliv.

       

      Problémem by mohlo být…

       
      • gufera u vidlice a olej ve vidlici
      • kapalina v kotoučovkách
        
      0 0
    • Tomcat  

      Zásedně by to nemělo mít na kovové části kola vliv.

       

      Problémem by mohlo být…

       
      • gufera u vidlice a olej ve vidlici
      • kapalina v kotoučovkách
        
      0 0
      • kyl  

        Proto věším za zadní kolo aby byl olej ve vidli tam kde má být.

        0 0
      • Flegmatik  

        Ve vidli by s olejem problém být mohl, ale proč v kotoučovkách? Mám za to, že je to uzavřený systém, bez ohledu na polohu kola…

        0 0
        • kyl  

          Když otočím kolo na krovky a promačkám brzdy tak tak sou pěkně zvadlé,po otočení se to za chvilku vrátí do normálu,stejně tak jako když je jen obrácené nějakou dobu.

          0 0
      • zichis  

        ještě jsi mohl uvést jednu skutečnost proti předokolověšení: hliník teče. Při dlohodobém zatížení se plasticky deformuje, aniž by to zatížení muselo být svou velikostí na mezi kluzu. Problém dobře znají elektrikáři, páč se jim povolují hliníkové dráty ve svorkovnicích. Ač svorky dotahují sebelíp, po čase jim to v nich začne jiskřit smrdět, čoudit. Z toho plyne poučení – Jestli chceš vyhořet, zavěšuj bika za ráfek.

        0 0
        • Tomcat  

          závěr… :-))

          0 0
        • pepek  

          Běž si hned zkontrolovat kolo, určitě máš už povolený představec, rohy, kliky, sedlo.....hrůza.

          0 0
          • Flegmatik  

            Jednou jsem přišel do sklepa a tam jsem viděl takovou kupičku rozteklého materiálu, zůstaly jen gumy, gripy a plastové části – roztekl mi starý Al rám. Tak jsem ty 2 kila hliníku odvezl do výkupu a dostal 50 Kč!

             

            :o)

            0 0
        • walter.n  

          :-) to je něco, čeho jsem se chtěl obrazně řečeno dotknout…

          K věci. Hliník jako materiál/kov má svou nějakou (?) křivku únavy, pokud vezmeme v potaz 10kg centrovaného zatížení/tah na nějaké 2 cm2 v konkrétním místě ráfku (řekněme průměrně kvalitního s průměrnými/cca běžnými rozměry) oním závěsným hákem širokým cca 0,5 cm, bike visí za přední kolo cca půl metru nad zemí, visí tak třeba několik měsíců. To by chtělo nějaký solidní test (teď mě ukamenují všichni kamenní prodejci, kteří vzhledem k úspoře místa tento způsob uskladnění využívají… Ach jo…), protože jen tak se člověk omezí na realitu a ne jen (s prominutím) radostné výkřiky „v pohodě, nic se nestane, také tak mám… :)“. Každopádně všem pohledům k věci průběžní díky!

          P. S. Samozřejmě, že se kolo (v první řadě hlavně ráfek, vidlice – vyviklá) hned nezničí (nebude konec světa), ale vliv to nejspíše, i kdyby minimální, bude mít, otázkou k zodpovězení je pak: „Je to dobrý/rozumný nápad takto uskladňovat bike?“ Bude se opakovat – mně se to moc nelíbí…

          0 0
          • Smazaný účet  

            no pekna teorie ale pravdu nemas.. krivka unavy hliniku je jedna vec, ale to ze kolo za neco vesim (ted je uplne jedno jestli za kolo, nebo za ram ke stropu) na ni takrka vliv nema. Samotne jezdeni toto ovlivni nejvic, struktura slitiny se otresy meni a muhou vzniknout deformace.. ale je pravda ze kdyz nebudes jezdit a mit to kolo jenom nekde poveseny, tak bych mozna premyslel o jinem zpusobu uskladneni, kolo v obchode taky nevisi roky ale radove mesice …

            a k tomu teceni, sroubky se v krabuckach dotahuji protoze hlinikove vedeni oxiduje, samotne teceni na to az takovy vliv nema, krom toho jeste musis zohlednit materialovou roztaznost.. :-)) navic teceni ma vyznam zohlednovat pri vyssich konstantnich teplotach…

            0 0
            • walter.n  

              Ale já netvrdím, že mám pravdu, já ji hledám! :) Já chci zjistit, když se nad tím zamýšlím, zdali se (-ne)pletu, zbytečně nekoumám tam, kde není nutno. Proto se ptám.

              Křivku únavy jsem zmínil, protože to je relevantní záležitost. Kolik má spojitosti s tím, co jsem zmínil, je věc druhá (a nemyslím, že mimo), čekal jsem ná názorné „k věci“ odpovědi a navedení v „správný směr“.

              A jak jsem zmínil, nejde mi o ježdění, jde pouze a jen o uskladnění výše zmíněným způsobem, což je přece podstata otázky.

              Díky :)

              0 0
        • Burizon  

          Hliník teče, stejně jako každý kov. Je to tzv. relaxace (tečení za studena)… (viz předepjaté šroubové spoje, které se po čase musí dotáhnout a pak i vyměnit)

          Ale u kola bych se toho vůbec nebál… ;-) Se jedná řádově o setiny mm – myslím :-)

          0 0
    • bagr84  

      Podle me se tomu nemuze stat vubec nic.

       

      Kolo vesim na tohle.

        
      0 0
    • matts1  

      Když si vezmeš mez kluzu materiálu, ze kterýho je ráfek vyrobenej, což je maximální napětí bez nějaké trvalejší deformace, a vynásobíš to tou plochou, na kterou Ti to působí, tak dostaneš maximální sílu, kterou to unese. Myslím, že Ti vyjde o dost víc, než 12 kg, který bude mít to kolo. Takže i kdyby to tam vyselo třeba rok, tak bych se toho zase tak nebál.

      0 0
      • pepek  

        Ale on argumentuje únavovou křivkou – tzn. že s tím asi bude cyklicky na tom háku furt třepat a potahovat. A když to bude dělat dostatečně rychle (víc jak 10× /sec) celý den a každý den, vč. sobot a nedělí a st. svátků, tak to opravdu může třeba za 20 let prasknout- únava materiálu není sranda, já bych to nepodceňoval, soudruhu.

        0 0
        • walter.n  

          Tak si ze mě utahovat :)

          Ne, myslel jsem to vážně, šlo mi skutečně o možné důsledky při dlohodobém (statickém) zavěšení/zatížení biku (jeho konstrukce) tak, jak jsem popsal výše.

           
          0 0
          • Hornet  

            Tak o rafik, ani naboj by som sa nebal, ale pre vidlicu to asi z dlhodobeho hladiska nie je najlepsie riesenie

            0 0
    • biker007  

      kola (biky i silnicky) vesim za predni kolo na tyc u stropu uz tak 10 let. vidlici to nevadi (ruzne maruny a scareb), kotoucovky nemam , tak nemohu posoudit. vypletu to taky nevadi (at klasika, nebo sety ksyrium/crosstra­il).

      0 0
      • cubas  

        presne tak – za predni kolo to vesim cca tech deset let (vidlice Z5 a ted Fox RLC). Nevadi to ani kotoucovkam. Resej se tu nesmysly.

        0 0
    • dancing dog  

      Mam od roku 98 zavěšenou lowend silničku někde v kůlně, na hřebíku, za přední kolo. Zkusim se mrknout, jestli už je rozteklá. Tipnul bych si, že ne. Myslim, že u kola do 15–20 kg strach mít nemusíš…

      apropo: než nechat kolo viset za přední nebo i zadní kolo, či jinak léta, bez změny závěsu, doporučuju ho raděj prodat nebo někomu dát..

      K čemu ti na háku je?!

      0 0
      • Honza729  

        No má ho na háku, no.....

        0 0
      • walter.n  

        Panenko skákavá…

        Jak „k čemu ti na háku je?“?

        Vysvětlení: Tak to dopadá, když se někdo snaží z textu vyčíst i to, co tam není… Neřeším, zdali JÁ mám bike zavěšený tímto způsobem (psal jsem, že se mi to přece moc nelíbí/nezamlouvá se mi to), ale zajímám se o možnou problematiku „zavěšení (uskladnění) biku nad zem za přední ráfek“ a nakolik je to dobrá volba (třeba mikro ohnutí vidlice, já nevím…), potažmo zkušenosti s tím. To je vše.

        Je mi jasné (a teď čím dál více), že otázka z mé strany tady padla možná zbytečně, protože na toto (jak chápu z některých reakcí) jsem se asi měl zeptat jinde (nic ve zlém), protože relevantní a snad celkem pochopitelný dotaz člověka nemajícího s tím zkušenosti a ptajícího se, tady nepadla na úrodnou půdu.

        Tímto děkuji ochotným za reakce k věci, debata tady asi nemá smysl, nabyl jsem tohoto pocitu se zklamáním…

        0 0
        • dancing dog  

          Mno,  to bylo taky myšleno obecně- pochop, že nikomu se nepodaří zavěsit kolo na stejné místo 1000× opakovaně, pokudcíleně nechce a mezeru si mezi drátama neoznačí třeba sprayem…

          pokud kolo dloho, dlouho visí , nemá cenu ho mít, případně nevadí, že se rozteče…

          ale já myslím, že nerozteče… u silniček určitě problém nevidím, u MTB vlastně taky, krom možná těch vidlic…a i u těžších sjezdovejch bych řekl, že si s tim poradí pevnější kola těchto speciálů..

           

          samozřejmě, pokud se bavíme o časových úsecích relevantních pro lidstvo, tj- staletí, tisíciletí. Při intergalaktických časových úsecích by ten ráfek možná mohl podlehnout deformaci až roztržení, to asi jo…

          zkus Akamedii věd, nebo aspoň ČVUT…

          0 0
        • Vilém  

          Pokud te to tak strasne trapi, tak si navlec na ten hak kus hadice a urcite ti musi byt jasny, ze se do materialu rafku nemuze „zahlodavat“.

          0 0
          • walter.n  

            Ale vždyť nejde/nešlo o nějaké „zahlodávání“ (třeba mikro ohnutí vidlice, já nevím… takovým způsobem zavěšení po dobu cca několik měsíců na stejném místě, viz výše)… Nechme to tak… Čísla tady stejně nevycucáme z prstu (ať už „nula nula nic nebo něco/cokoliv“…), já jsem nad tím tady před chvílí mávnul rukou, relevantní test trvající cca půl roku na několika kolech, různých materiálů atp. tu dělat nebudeme, třeba je to malichernost, mne zajímalo i (-ne)možné „mikro“. Chápu, usmějme se nad tím, nechme to tak…

            0 0
    • Ruprt2  

      Všichni si tu s tebe utahují, ale podle mě to rozhodně není blbost. Myslím si, že to kolo fakt časem takto odejde. řekl bych, že cca 2× rychleji, než když ho necháš. stát na obou kolech. Protože, když visí, tak dostává zabrat jenom přední kolo, když stojí, tak obě, ale jenom to ohnutí oddálíš.

      Pokud by jsi měl nějaký dražší bajk, tak by možná stálo zato, párkrát denně zajít do sklepa a popojet, aby se nazatěžovalo stejné místo ráfku.

      Uvažoval jsem pokládat kolo nabok. Ale myslím si, že je by byl problém, že vlivem váhy kola by se ohla klika a vlivem gravitace by mohla vzniknout osmice. Ale jestli máš centrovací stolici, tak to nebude problém.

      0 0
      • bagr84  

        :D

        0 0
      • Pijer  

        Dobře Ty :-) Tak tady už to zčaíná být mazec! Pávě jsem se vrátil z popojíždění kol z garáže a teď mi tu potvrdíte, že to dělám dobře :-D Musím si dát budík, abych v noci popojel autem, nerad bych se pak zítra pohupoval na šišatejch kolech. Jinak doufám, že budu mít neklidnou noc,budu se mlýt a neprobudím se s proležninama, naštěstí to polehávání tím popojížděním přeruším. Už toho fakt nechte, nebo ještě půjdu zkontrolovat, jak jsou na tom ve sklepě lyže po čtvrt roce stání.

        0 0
        • Smazaný účet  

          no na lyze zapomen, jestli si je ctvrt roku nechal stat tak uz davno stekly a s autem zajed do servisu na prevazeni kol, mozna nech rovnou srovnat i elektrony, urcite po jedny prostaty noci budou hazet, je to preci jenom hlinik :-)))

          0 0
      • biker007  

        tak 2× rychleji urcite ne!! maximalne tak 1,8× :-D:-D

        0 0
      • jIrI___  

        Kua člověk by nevěřil, jaká se dá z obligátního problému udělat věda :-DD

        0 0
      • dancing dog  

        No, při prvnim odstavci sem moc nechápal…

        :-)))) to je pohlazení na duši před spaním…srdce se mi rozveselilo…

        0 0
      • Ricci  

        Idealne bude vytvorit antigravitaciu,tym bude problem vyrieseny :-)

        0 0
      • kyl  

        Mám dojem že ty bys odešel dřív jak to kolo.:-)

        0 0
    • Hejdik  

      Já mám takto kolo zavěšené už rok a žádný problém se doposud nevyskytnul.

      0 0
    • medved.m  

      Všichni si z tebe dělají docela hezkou legraci… hmm. No já taky nejsem zrovna odborník přes metalurgii a zajímalo by mě to též. Před pár dny jsem si udělal radost novými kolečky American Classic, mají ráfek hodně odlehčený (<350g) a tedy možná ne tolik tuhý, nemluvě o tom, že má profil dost do V, takže styčná plocha s hákem při takovém zavěšení by byla sakramentsky malá.

      Ti, kdož odpovídají, že když kolo stojí na gumách (či dokonce jede na něm 100kg řízek) je to namáhání horší, asi nedávali ve škole moc pozor. Na tohle už přišel pan Dunlop v 19. století. (Teda s výjimkou, když vezmeš zvostra obrubník… na to ani izobarický zákon nepomůže :-)

      P.S. mé kolo visí v komoře za sedlo, tedy celou vahou na vanox lyžinách – nevím, jestli jim to taky nevadí :-(

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.