• error404

    Ahoj,

    koupil jsem bazarove kolo, na kterem je vidle SR Suntour Raidon. Presneji je tam verze RL Air, rocnik 2009

    Chtěl bych ji předělat na olejové mazání. Poradí mi někdo jak na to? V historii jsem hledal, ale zadny navod pro lidi, kteri tu vidli nevideli nikdy zevnitr jsem nenasel. Projizdel jsem i videa na strankach suntouru a tam taky nic.

    Dalsi otazka je: je rozumne vidli vubec predelavat na olej, je-li uz mirne jeta? Daji se vymezit vule tak, aby pote nemela vakl? Pri hledani tady na foru jsem narazil na neci (tusim ze mloukuv) nazro, ze vidle by se mela predelavat pokud mozno, kdyz je uplne nova.

    0 0
    • Georrge  

      vidli rozeberes (sundas vrchni nohy), vytres vazelinu (muzes i odmastit necim), trochu to maznes olejem, u gufera (stirak) najdes mazaci krouzek, ten nahradis molitanovym (a namocis ho do oleje), pak nasunes kousek nohy, do kazde nohy cca. 15ml oleje (ideal 2,5–7,5w), dotlacis nohy, zvenku na srouby das tesneni a utahnes. Pokud ti tento navod nestaci, tak se do toho radsi nepoustej :) jinak vakl ti nikdo nezaruci a vytesnit se nijak neda.

      0 0
    • Vito_OL  

      dovolím si toto téma oživit. rozhodl jsem se předělat si loňskýho raidona na olej, ale nejsem si příliš jistý výsledkem. četl jsem toho hodně o předělání epiconu, ale raidon má odlišnou konstrukci pravé tlumící nohy, takže nevím jak se to bude chovat.

      jestli tu třeba nebude problém se zatečením mazacího oleje do tlumící patrony, kde by to dělalo neplechu atd. ona ta tlumící patrona je v tom raidonu jakoby opačně než v epiconu, tak nevím.

      díky za každou radu

      viz výkresy zde

      0 0
      • rotker  

        Raidona předělanýho na olej jezdí manželka už rok a v pohodě žádný problém, naštěstí. Protože patrona u Raidona není rozebíratelná jako u epica. Do každé nohy jsem dal dle návodu výrobce 15ml oleje. Olej motorový 5w-40. Jen tedy samozřejmě vznikl trochu vakl v pravé noze, ale nic strašného. Teď během zimy se chystám předělat i svého Epicona

        0 0
    • chemik_mara  

      Zdravím. Nepředělával někdo v poslední době Raidon na olejové mazání (konkrétně LO-R 2014)? Na levé noze je na konci plastové kolečko (viz. foto), které průměrem sedí přesně do vnitřní nohy. Nevím, jestli toto kolečko nemělo při rozebrání zůstat uvnitř. Poradí někdo?

      0 0
      • rotker  

        Ne, takto je to správně, kolečko by poté mělo jít sundat/nandat rukou

        0 0
      • Vilém  

        Viz rotker vyse.

        Jinak proc to chces vubec sundavat?

        0 0
        • chemik_mara  

          Nechci to nutně sundávat. Jde mi o to, že jestli když budu dávat olej do této nohy, projde olej přes toto kolečko dovnitř. Přijde mi, že vytváří „špunt“. Ale je to jen doměnka a třeba se pletu.

          0 0
          • Vilém  

            Tak olej tam budes davat s plunzrama (to na cem je ten krouzek), ktery nebudou dorazeny nadoraz do spodnich nohou, takze to zadny spunt neudela..

            0 0
      • Lord_de_Wolf  

        Dotaz – mám Raidon 29" XC – údajně by to mělo mít stejný střeva jak Epicon. Takže pokud si „vygooglím“ návod na úpravu epicona, tak bych to měl doma „zbastlit“ ne? Prosím o ideální kombinaci olejů. Případně pokud je někdo z Brna a má s tímhle už „experience“ a půl hoďky času… :)

        0 0
    • JakubCh  

      Vyhrabu mrtvolu, jdu do Raidonu XC jako náhrady Epicona 2008 s hrozným vaklem. Jak tady čtu o přicucnutí oleje so patrony a to, že ta nejde rozebrat, napadlo mě, že Epicona si nechám na díly, tam mi patrona rozdělat šla. Ovšem, bude mi patrona z Epicona 2008 pasovat do Raidonu XC? Ten beru s lockem z korunky, Epicon ho měl z řídítek. Díky.

      0 0
    • Hadato  

      Oživím toto vlákno, ať nezakládám další.

      Víte, jaké patrony jsou v nových Raidonech XC RL-L? Je tam nerozebiratelná patrona nebo je tam obdoba ze starého Epicona? Stavěl jsem mamce kolo na Raidonu a docela se mi nelíbí chod, jak jsem to zkoušel posledně. Bohužel nejsem momentálně možnost se ke kolu dostat a rozebrat to, nicméně bych chtěl alespoň zjistit, jaké jsou možnosti, ať to pak stíhám při té krátké návštěvě doma.

      Jak to popřípadě řeší TuningTest u Raidonů, co nabízí?

      Pokud by patrona byla uzavřená:

      Někdo tady hlásil, že snad existuje video jak předělat patronu na otevřenou, což by byla taky možnost.

      Má popřípadě někdo zkušenost s přisáváním oleje do patrony? Měl jsem ten problém na starším Epiconu, což se ale dalo provizorně vyřešit hustším olejem, který do patrony nelezl. Jinak se měnilo gufero za dvoubřité. Zkoušel někdo popřípadě dobastlit další gufero z venku patrony?

      0 0
      • Hadato  

        Ještě doplním, že by se asi mělo jednat o model 2015 ve verzi pro 15mm osu.

        Píší, že to má stejné vnitřnosti jako Epicon, ten dálkový lockout vypadá každopádně jinak, než u Epiconů.

        0 0
    • Jakub Semerád  

      Trochu to tu oživím má někdo zkušenosti u uzavřené patrony udělat v nějakém místě díru se závitem šroubem a těsněním aby když přisaje olej tak aby se dal vyměnit a dát tam tlumičový. Jde mi o to jestli pak bude fungovat odskok a zamykání.

      0 0
      • allrose  

        Ano normálně je to fční

        0 0
        • rotker  

          Tohle mě také zajímá, je nějaký návod nebo fotodokumentace?

          0 0
          • allrose  

            Co vím,existoval web nějakého ruského „nadšence“,co velmi zevrubně popisoval,zdo­kumentoval v „dřevních“ dobách 26 kol..až z patrony udělal „otevřenou lázeň“

            V jednoduchos­ti,pokud je patrona klasicky uložena pístnicí dolů,tak na horním konci patrony 2–3cm od konce vyvrtat díru,pomocí magnetu na vrtáku odebrat špony,"uzavře­ní"pomocí krátkého,nízkého samořezu s podložkou a těsněním

            Důležité je prostě netrefit do nějakého mechanizmu a aby se patrona vešla zpět do nohy vidle …a za případný nezdar nenesu zodpovědnost :))

            0 0
    • pm74  

      Kdysi jsem od nekoho koupil Raidona predelaneho na olej se znefunkcnenym uzamykanim, takze pravdepodobne neco, co popisuje allrose. Jezdena malo, zatim jsem neservisoval. Ted jsem ji chtel prehodit na jiny ram a mezitim, co lezela na zemi (par dni), vytekl olej. Jestli z jedne nohy, nebo z obou, nevim. Je to u takhle modnute vidlice normalni jev a da se tomu nejak zabranit instalaci jinych gufer? Nebo to mohlo vytect kolem packy lockoutu? K obnoveni mazaci funkce asi staci vypustit z obou nohou olej a natlacit zpatky 10–15 ml do kazde, ale trochu me znervoznuje situace, kdy bajk visi za predni kolo…

      0 0
      • pm74  

        Pravdepodobna pricina uniku oleje – mistr tuner zapomnel doplnit na vicko tlumeni okrouzek a dotahnout. Patrona neodvrtana, jen bez tlaku. Olej v pruzici noze pripominal ropu, pravdepodobne se kontaminoval sedou vazelinou, kterou byla opatlana negativka. To nebyl prodej modnute vidlice, ale vojeb s mrtvou patronou. Mam sto chuti pohledat jmeno a postnout to sem.

        0 0
        • pm74  

          Googlil jsem fest, ale porad se uplne neorientuju, takze zkusim konkretni dotazy. Patrona je bez tlaku, ale regulace odskoku funguje.

          • jaky vliv na chod bude mit nenatlakovana patrona bez vrtaciho modu?
          • pokud odvrtam, regulace je off, ne?
          • dat u pruzici nohy olej i do komory k negativce, nebo si nasaje ze spodni? Vzhledem k bordelu v oleji tam asi nejaka vymena probiha, ale staci?
          0 0
          • maajkee  

            Patrona není nijak natlakovaná, je v ní olej, ale není nijak pod tlakem. Přebytečný tlak se do ní dostaně jen po nasátí oleje ze spodní nohy, pokud se dá moc řidký. U Radionu je uzavřená patrona a pokud se tak stane, je to na vyhození, nic vrta nemá cenu.

            Každopádně zamání by mělo fungovat pořád, nefunguje jen pokud v patroně naopak olej není. U pružící nohy jsou vevniř přepouštěcí otvory do negativky, oelj tam doteče, negativku stačí máznou vazelínou.

            0 0
            • pm74  

              Jak neni natlakovana? Jasne, ze je. Tedy ta moje uz ne, ale nova je pod tlakem.

              Kdyz napatlam negativku vazelinou, stane se to, co predtim. Olej se kontaminuje/zahusti a to asi nechces…

              Nekoupil jsem ji nakonec od tebe? :D

              0 0
              • maajkee  

                To, že se olej smíchá s vazelínou je jedině dobře, na mazání suntouru opravdu není třeba nic řídkýho, stejně tak jako na mazání foxu.

                Hele Raidon patronu novou jsem navrtával při pokusech, žádnej tlak z ní nikdy neušel. Ve všech rozebíratelených patronách taky nemáš žádný tlak, ničím se to netlakuje. K čemu by ti tam ten tlak byl?

                0 0
                • pm74  

                  Pokud tam das doporuceny 7,5W, tak po smichani s vazelinou uz 7,5 nebude. Ta brecka, co jsem vyleval, mela tak 15…

                  Tohle neni rozebiratelna patrona, napis snad mluvi jasne.

                  0 0
                  • maajkee  

                    Jak doporčený 7,5W, to doporučuje kdo? Naprosto ideální na mazání Suntouru, stejně tak jako Foxu je olej 20WT Gold od Foxu, je to takový med, že to krásně ulpívá a né jako oleje 5W co stečou uplně dolů do nohy. Naprosto zásadní pro chod vidlice jsou hlavně dobře mazaní gufera a pěnový kroužky, spodek vidlice, zas až takovou roli nehraje.

                    0 0
                    • pm74  

                      Tech 7,5W je z nejakeho navodu na webu. Mozna je to jen zjednoduseni postupu, protoze ho davaji i do tlumici nohy..

                      0 0
                      • maajkee  

                        Ano, tlumící olej ae používá v rozsahu 5 – 10w. Nicméně tlumící olej není úplně vhodný k mazání.

                        0 0
                        • pm74  

                          Jasne, to vim, Ale tady mozna potrebujes zajistit i mazani vnitrku negativni komory olejem a husty olej = problem?

                          Uz jsem toho prosel hodne, takze mam trochu chaos, ale prijde mi, ze kazdy navod na otevrenou olejovou lazen zminoval dokonale vycisteni od vazeliny i u negativni komory…

                          0 0
                          • maajkee  

                            Otevřená olejová lázeň se používá u některých vidlic na tlumení, tzn patrona si přisává a odfukuje olej dle potřeby. To jak je namazaná pružina v negativce je uplně buřt, to na chod vidlice nemá žádný vliv.

                            1 0
                            • va-bo  

                              Pokud je negativka vzduchová, tak to nepatrný vliv na chod vidlice může mít. Ale určitě ne na hydraulický tlumič odskoku, případně komprese. Ten je v úplně jiné noze.

                              0 0
                            • pm74  

                              Ja snad nikde netvrdim, ze predelani Raidonu na otevrenou olejovou lazen spociva hlavne ve zmene mazani mechanismu v pruzici noze, ale ze soucasti ruznych navodu na to, je kompletni vycisteni od vazeliny a nahrazeni olejem.

                              V leve noze se prece nemaze jen „pruzina“, ale predevsim pistek mezi pozitivkou a negativkou a taky pistnice prochazejici gumovym ulozenim do spodni nohy. Tam by se rozdil mezi ruznym mazanim treba mohl projevit, ne?

                              0 0
                              • va-bo  

                                To jistě. Nikdo netvrdí, že mazat není potřeba. Pokud je ale mezi vzduchovou pozitivkou a negativkou přepouštěcí kanálek, není mazání řidkým olejem moc produktivní. Na tohle téma už těch diskusí proběhlo hodně. Pravá noha s tlumičem je jiný příběh.

                                0 0
                                • pm74  

                                  Kluci, vy mi to komplikujete. Pojdte resit tu moji vidlici. :)

                                  Me je to mazani vlastne fuk, stejne jsem lopata, co ten rozdil nepozna. Mam tlumici patronu bez tlaku, co dal? Nechat tak a jen dolit 15w olej do kazdy nohy, nebo ji zkusit navrtat a predelat na otevrenou lazen?

                                  0 0
                                  • va-bo  

                                    Nebo koupit novou?

                                    0 0
                                  • maajkee  

                                    To nejde predelat na otevrenou lázeň, ta patrona na to není vubec uzpůsobená. Znova říkám, tlak v ní neno na nic potřeba, záleží jestli chodi v celým rozsahu. Pokud nejde lock, pravděpodobně je tam oleje naopak málo, někdy utika nebo je stržený celý mechanismus. Každopádně je to patrona za pár stovek, vyhodit

                                    1 0
                                    • pm74  

                                      Vypada to, ze jsi v rozporu s inzenyry ze Suntouru. Oni si to rozhodne nemysli, jinak by tam ten tlak nebyl. Mel jsi tu patronu vubec v ruce? Nova je napruzena poctive.

                                      Predelat na otevrenou lazen Raidon samozrejme lze. Pise to allrose nade mnou a je na to X navodu na webu. Staci navrtat patronu na spravnych mistech.

                                      Samozrejme, ze se na nejaky navrtavani milerad vykaslu, ale stale cekam na nekoho, kdo o tom vi mnohem vic, nez tu zatim zaznelo.

                                      Ta patrona urcite neni za par stovek, stoji 1500.

                                      0 0
                                      • maajkee  

                                        Já měl těch patron v ruce víc než si dokážeš představit. Je to naprostej shit, fakt. Samozřejmě jsem s nima dělal i různý pokusy, navrtaval, vymýšlel zaslepky atd. atd.

                                        Ale nemá to cenu, tlumící schopnosti tý patrony jsou opravdu minimální. Je to tak na cykloturistiku a lehký pohodový xc. Možná se mi tady i nějaká patrona ještě válí.

                                        Samozřejmě, že navrtáním otvoru z toho neuděláš vidlici s tlumení na bázi olejové lázně, to je zbožný přání, ta vidlice nemá žádný mechanismy na cílený přisáváni a dofukování oleje. Vevnitř v.podstate nic není, olej, pistek s priviraci planzetou a stlacenej vzduch, nic vic.

                                        0 0
                                        • pm74  

                                          Dobre, asi uplne nechapu, kam temi prispevky miris, je to totalni mayhem. Mel jsem par dotazu a nic jsem se nedozvedel. Nejdriv patrona neni natlakovana, pak trochu a nakonec jsi jich mel v ruce nepocitane. Nejdriv Raidon nejde predelat, protoze to neumoznuje patrona, ted zase ano, ale je to k nicem a dokonce jsi to i delal. A nakonec to cely uzavres tim, ze je ta vidlice temer nepouzitelna. Uvedomujes si, jak to cely blbe zni?

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Já si uvědomuju, že v podstatě vůbec nevíš jak to celý funguje a chceš uplést z hovna bič. Já ti něco napíšu a ty píšeš úplně o něčem jiném a v podstatě vůbec nebereš v potaz co jsem ti psal, aneb nikam to nevede;)

                                            O navrtání patrony jsem ti psal hned v úvodu.

                                            0 0
                                            • pm74  

                                              Ok, dik, ze jsi se zucastnil, stacilo.

                                              0 1
                                              • maajkee  

                                                Vše podstatné jsem ti sepsal hned na začátku. Jakýkoliv pokusy vymýšlet něco s touhle základní patronou nemají cenu. Jediný co pomůže, když se Raidon předěláva na olejový mazání, dát tam správný množství a spravnou konzistenci oleje aby to nenasala patrona. Jak se to stane, je konec. Zamykání vidlice funguje na bázi přerušení průtoku oleje, nemá nic společného s tlakem v patroně. Pokud nefunguje zamykání, pravděpodobně ke v patroně málo oleje nebo je případně stržená ovládací osicka. Navrtání patrony a upuštění tlaku je nouzová operace, kterou jsem několikrát dělal poté co lidem patrona nasála olej a prestala chodit do zdivhu. Navrta, upustit přebytečný olej, zaslepit, zaizolovat a chvíli to pak dál funguje než si člověk našetří na použitelnou vidlici, případně koupi lepší rozebíratelný patrony.

                                                Píšu ti to z pozice nekoho kdo raidony montuje na kola, servisuje. Chci tě jen ušetřit vymýšlení hovadin. Věři, že ušetřiš čas a ve výsledku i peníze.

                                                A to je tedy ode mě vše i když už jsi to ukončil za mě;)

                                                0 0
                • Vilém  

                  K cemu? Dokazal bych sio predstavit, ze treba k tomu, aby tam mohl byt plovouci pist zamezujici peneni oleje, kompenzujici zmenu objemu oleje se zajizdejici pistnici a treba taky zmeenu objemu v zavislosti na teplote.

                  Ale to jsou jen me predtavy, kuchnute jsem to nemel.

                  0 0
                  • maajkee  

                    Tak samozřejmě, že je tam vzduch, kvuli kavitaci to nejspíš plnej lehce dusíkem, ale těžko říct, někam se musí rozpinat ten olej, ale říkám, nějaký velký tlak se tam nekoná. Ne nepotřebuješ aby ti ten tlak brzdil to tlumení. Aby se patrona vracela od toho je pružení v druhé noze.

                    0 0
                    • pm74  

                      Mam jeste starou krosovou vidlici, tehdejsi top model. Uvnitr je prakticky stejna s Raidonem. Kdybych tu patronu, co podle tebe skoro nepruzi, stlacil a pustil, tak ti vystreli oko. :)

                      0 0
    • maajkee  

      Tady jsem před časem natočil takovej malej videonávod, jak na mazání suntour vidlic, včetně doporučených maziv, tak by to nedělalo problémy.

      https://youtu.be/Dcvr05Qmu1U?…

      3 0
      • Tekka78  

        Jak moc je po předělání Suntouru na olej problém když se kolo skladuje třeba zavěšené za přední kolo a vidle je v „záklonu“, případně se dočasně otočí vzhůru kolama? Nevadí to patroně? Předpokládám že je asi pak fajn kolo nechat nějákou dobu stát aby si patrona ten olej nepřisála?

        0 0
        • va-bo  

          Pokud olej z patrony vyteče spodem nebo horem, tak fungovat nebude.

          0 0
        • maajkee  

          Správně odvzdusnena patrona by neměla mít problém. Co se týče mazání, tak poloha vzhuri nohama je jedině dobře, protože maziva steka ke guferum.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.