Jak správně mají být dotahnuté špice???… Měnil sem ráfek a nevím jak fést to má bejt dotažený… Je na to nějaký systém jak u auta? U aut se dotahuje do kříže…
Jak správně mají být dotahnuté špice???… Měnil sem ráfek a nevím jak fést to má bejt dotažený… Je na to nějaký systém jak u auta? U aut se dotahuje do kříže…
Síla předepnutí paprsků výpletu je daná výrobcem podle hmotnosti jezdce. Nevím, jestli je nějaká „univerzální“ síla předepnutí, která by se dala aplikovat na většinu kol. Určitě to zkušenější servisák dokáže zaplést bez tensiometru, ale majitel neví, jestli nejsou ráfky přetěžované a zda vydrží. Pokud budou předepnuty méně, bude výplet měkčí a nejspíšse zadek bude kroutit pod záběrem, předek pak pod kotoučovou brzdou. Při tvrdším výpletu může dojít k přetížení ráfku a možnému selhání, prasknutí.
Určitě to zkušenější servisák dokáže zaplést bez tensiometru – ani omylom. uz som videl zopar ktore boli len tak pre srandu dane na tenzometer a niecomu co sa da nazvat „idelane“ alebo aspon „priblizne dobre“ sa to neblizilo ani nahodou. koleso sice bolo vycentrovane ale o nejakkom rovnomernom napati v dratoch nemohla byt ani len rec. ja by som si u z"od oka" nenechal vyplet ani dotiahnut. bohuzial tenzometer nepatri k uplne beznej vybave servisov.
jak potom vysvetlis, ze zkusenej borec ti vyplete kolo bez tenzometru, vyplet si neseda, neni ho treba ani po zajeti dotahnout a mladymu klucinovi s tenzometrem se kolo rozesere okamzite. ;-)
to mas stejny jako ladeni hudebniho nastroje. s ladickou, to nejak zvladne kazdy, ale je to na hovno oproti ladicovi s absolutnim sluchem.
ono taky dost záleží kdo a jak to potom jezdí.
Asi tak.
asi tak. když nebyly prachy tak jsem měl na kole x různejch drátů, přeplejtal křivý ráfky… už vidim jak to zkoušim tenzometrem a řikám si „to je divný, všecko stejně napnutý, jaktože to mam tak křívý?“ – kde není rozum, přístroj nepomůže.
jak potom vysvetlis, ze zkusenej borec ti vyplete kolo bez tenzometru, vyplet si neseda, neni ho treba ani po zajeti dotahnout a mladymu klucinovi s tenzometrem se kolo rozesere okamzite. ;-) – to neviem, ja takuto skusenost nemam.
to mas stejny jako ladeni hudebniho nastroje. s ladickou, to nejak zvladne kazdy, ale je to na hovno oproti ladicovi s absolutnim sluchem. – neviem, hudobne nastroje neladim ani neviem ako sa to robi. ale koluju historky ze najvacsi frajeri nastavuju motory podla sluchu s fonendoskopom, ked som sa na to pytal profi raelly mechanika tak si len tukal na celo.
No třeba já když chci fakt dobře centrovat, tak cinkám do drátů kovovou kulatinkou.
což ale dost často svádí zaplétat všechno stejně ne? Bez vlivu váhy jezdce a jeho stylu jízdy. P tovární sety -p lochý zircaly od mavicu, nebo i tlustý hliníky RM taky takhle naladíš?
Tak minimalne tak odhalis pretazeny nebo malo dotazeny drat, oproti ostatnim.
Ta tak. Prostě na kazdej straně musí všechny draty znit stejně. A je jedno jak je celkově vyplet dotazenej.
Jak rikaš, odhalit rozdily.
no ved ok, nech si akzdy robi ako chce.
Ladicku pouziva aj easton. Rovnomerne napnutie vypletu tym spravi, horsie to bude so samotnou silou napnutia. Osobne verim skor tensometru, som hluchy jak poleno.
Tak kdybys mel ladicku, hudebni sluch, tak ani toho tenzometru netreba.
Moze byt, ja som fakt hluchy jak poleno. Ked som to skusal, tak som rozdiel nepocul. Ladicku som nemal, pouzil nejaku tycku ci nozik, uz si napamatam.
v českem manualu od park toolu mam psane
prumerna hodnota sil v paprscích symetrickeho vypletu je cca 90kg u asymetrickeho 80 a 130kg
ale jsite vychazej z toho co pise vyrobce rafku a dratu
to se hrozně liší. U hliníku záleží na kalíškování a provedení niplu (klasika, fore, …). U Carbonu jestli to je vrtaný po vypečení (většina), nebo jsou díry opletený samostatně (Enve).
je to celkem věda a bohužel to dělá 90% vlastností kol a rozhoduje jestli to je zfušovaný ´odborníkem´, nebo udělaný pořádně tenzometrem s ohledem na limity ráfků, drátů, váhy jezdce a jeho stylu jízdy.
fyzik pláče, eště by ty síly mohli udávat v librách.
ve slonech (případně fábiích) na fotbalové hřiště
90kg? Hmm, to ale záleží na jaký planetě :)))