• premo

    Zdravím,

    mám kolo postavené na zakázku, vpředu mám přesmykač alivio, vzadu přehazku deore (9 koleček na pastorku), v pondělí jsem měnil řetěz (nějaké Shimano sedmdesátková řada, nevím přesně) a v případě, že řadím největší talíř vpředu a největši kolečko vzadu, tak se ozývají takové vcelku hlasité zvuky, jako by ten řetěz někde drhnul. O poznání méně to dělá na nějvětší talíř a 2.největší kol. a nepatrně ještě na 3.největším kolečku. Chci se zepta: Dá se to nějak seřídit aby to nědělalo ?

    Je mi jasné, že u výše uvedených převodů dochází ke křížení řetězu (ale i přes to). Bylo mi vysvětleno že při těch 27-mi rychlostí, které mám jsou tam některé převodové poměry duplicitní a měl bych volit ty, kde nedochází ke křížení řetězu. Chtěl bych si je spočítat, v montážním listě vím, že vpředu mám 48/38/28 zubů, ale vzadu nevím existuje nějaký jiný způsob jak to zjistit bez toho abych je počítal ?

    Přivítal bych i nějaké konkrétní rady jak řadit.

    Díky.

    0 0
    • Ricci  

      V prvom rade si nastudovat spravne zasady kombinacie prevodnika a kazety, v ziadnom pripade nemozem na nakvacsom tanieri jazdit najvacsie kolecko vzade,to je katastrofa,prilis velke krizenie retaze,hrozi roztrhnutie a ine problemy…

      0 0
    • Ricci  

      Ja osobne radim pri najvacsom prevodniku 5 najmensich vzadu,pri strednom vsetky okrem najmensieho a najvacsieho a pri najmensom tanieri radim vzadu  5 najvacsich prevodov

      0 0
    • kcvalin  

      Moje oblibene prevody jsou: 3/3–9, 2/1–9, 1/1–5.

      Jinak myslim, ze seridit se to moc neda – patrne ty zvuky jsou od toho, jak se ten retez krizi a drhne o presmykac.

      0 0
    • pižmoň  

      3X1 Bych moc casto nepouzival,riziko rozthnuti retezu roste,obrusujes prevodniky a kazetu z boku a to doost,Pouzival bych to jen v zavode o to jen v krizove situaci a treba pri startu kdy potrebujes maximalne zrychlit,jinak vu­bec

      0 0
    • Marccoo  

      škoda,že ten řetěz nemá ruce,to by jsi měl hubu fialovou!

      0 0
      • o5majkl  

        hehe :)

        0 0
      • Wojtek  

        tj, a kdyby se k tomu přidala kazeta a převodníky, tak by si týden nesed :-)

        0 0
        • o5majkl  

          Občas se mi to taky stane-hlavně při závodech, běžně jezdim 3:3, občas tam hodim 3:2 a to ještě záměrně… 3:1 to už neni úmyslný, ale jednou sem takhle na tréninku namotal šaltr a vytrhnul si drát ze zadního kola-měl sem krátkej řetěz, hodil sem to tam a bylo :)

          0 0
          • JakeF  

            Taky jsem koukal, že dost lidí to na závodech jezdí… Asi by byla potupa dát na asfaltu prostřední placku, když to je jenom prudce do kopce…

            0 0
    • hribik A1  

      k comu je vlastne dobre radit najvacsi s najvacsim? sak stejne tazky prevod sa dosiahne aj inou a pre retaz lepsou kombinaciou, kde sa to tak nekrizi…

      0 0
    • pajan  

      Já max takto

      1/1–4 (prasácky maximálně 5) 2/3–7(prasácky 8 a v krizi 9, fuj) 3/6–9 (okrajově prasácky 5)

      Někdy i víc prasáckou kombinaci… nejde nad tim furt přemejšlet

      0 0
      • destr  

        2–1 jezdím na závodech zcela běžně ;-)

        0 0
        • pajan  

          Tak o závodech se tu nemluví… Myslel, jsem norm ježdění… na závodech zam mám to, co mi vyhovuje a nějaký křížení je mi někde jinde :D

          0 0
        • Mr.Duck  

          Kuci vy snad jezdíte do kopce nebo co?!

          0 0
          • Smazaný účet  

            Ja jezdim jenom z kopce s vetrem v zadech kdyz sviti slunko ale neni moc vedro! Jo, a jenom po hezky ceste, zadny asfalt, jenom ujezdena hlina!

            0 0
      • jIrI___  

        Mám to podobně, teda spoň tu prostřední placku :)

        1/1–5 2/3–7 3/4–9

        0 0
        • JakeF  

          Tohodle se snažim držet, ale 2/2 tam stejně cpu každou chvíli, protože vždycky „ten kopec přece neni tak prudkej, abych tu prostřední placku frekvenčně neušlapal“ a 2/1 je už na mě moc velká prasárna.

          0 0
          • jIrI___  

            Já zas na prostřední placku jezdím v podstatě nejmíň. Buďto je prudký kopec, že hned hodím nejmenší placku nebo naopak rovinka nebo z kopce a hážu hned velkou pilu :-D

            0 0
            • JakeF  

              Fakt? Já v terénu jezdim většinu doby prostřední placku, malou házim jenom v extrémních případech a velkou mám tak na rychlosti od cca 25 až 30 nahoru, takže hlavně na asfalt.

              0 0
              • Alibaba  

                Přesně takhle jezdím teprve dvacet let ;-), asi se už nepoučím…

                0 0
    • Blade  

      1/1–5 (většinou už při 3 hážu prostřední placku, přitom vzhledem ke zmršené HT2 řetězové lince by se s klidem dalo jezdit až na 7–8 pastorek)

      2/1–7 (1 je hodně do kříže, ale lepší jak shazovat na malou, takže doost kopců lámu na 2–1. Proč nejezdím 8 a 9 pastorek je mi záhadou, křížení na nich je minimální:) Ale musím je začít řadit, abych ulevil pastorkům 5–7 při velké pile.

      3/4–9 (v závodě občas i 3, abych nemusel shazovat pilu, ale to opravdu jen minimálně)

      0 0
      • Marccoo  

        řadím stejně,akorát na prostřední placku jezdím celou kazetu

        0 0
    • t29  

      každý pastorek má na sobě vyražený počet zubů: viz fotka, značení počtu zubů je vidět nad přehazovačkou.

      jinak běžná 9sp. kazeta bude mít převody 11–12–14–16–18–21–24–28–32 nebo 11–13–15–17–20–23–26–30–34

      0 0
    • vikicek  

      U mě:

      1/1–4

      2/2–6

      3/5–9

       

      Mám radši silovou jízdu, dost často jezdim na třetí placku. Kopec radši vydupu než vytočím :)

      0 0
    • JSt  

      v tomto vlakne jsem vydedukoval, ze cim min kombinaci prevodu radim, tim jsem lepsi bajker. jinak si nedovedu vysvetlit, co je k chlubeni na tom, ze na stredni dekl pouzivam pet pastorku :-)).

      0 0
    • Hornet  

      Radit velky-velky nie je moc dobre, je to uz fakt extrem, max na preteku, a ked ma clovek aspon trochu rad svoj bike tak to nepouziva.

      1/1–5 niekedy aj 6

      2/4–8 niekedy 9

      3/6–9

      0 0
    • Featherbed  

      Sice nejsem nějakej mega bajker, ale jen se snažim tak nějak od oka hlídat, abych neřadil malá+ pár nejmenších a velká+pár největších kvůli křížení… na střední placku čas od času jezdím všechny převody a nějakou sníženou životnost řetězu nebo cokoliv jinýho jsem nikdy nepozoroval… zas bych to tak nehrotil…

      0 0
    • Daf  

      Teoreticky by to mělo jít seřídit bez škrtání na jakýkoliv převod. V praxi se to povede maximálně na seřizovacím stojanu, ale za jízdy to vždycky někde trochu dře. Já považuji za úspěch když mi řetěz nedře o smyk na převodech, které běžně používám. To že ti to dře při extrémním převodu ber jako že je to signalizace toho, že by to chtělo přeřadit ;)

      0 0
    • miki  

      Někdy i profíci řadí a jezdí ,,Španěla"

      0 0
    • novcze  

      když se mě dostane do ruky nové kolo, tak se podívám, jak se ten řetěz kříží a podle toho řadím, na současné Meridě to mám:

      velký převodník – první tři pastorky (8–6)

      prostřední – (7–5) někdy prasím i 4

      malý – (5–1)

      0 0
    • geo75  

      mě by spíš zajímalo, jak řazení provádíte, protože ač řetěz nekřížím ani tak, jak zde bylo popsáno, tak mi po výměně hg-73 za hg-93 údajně lepší 93 o uplynulém víkendu dvakrát praskla (73 předtím také 2×), asi bych měl kolo tlačit, abych neměl problémy s řazením. podotýkám, že nejezdím silově a opravdu řetěz nekřížím. spíš mne zaráží, že jsem dříve na svém starém gt takové problémy neměl, i když mi tři roky sloužilo ke kurýřině po praze a o víkendech na vyjížďky, řetěz nepraskl ani jednou, vůbec celkově vydrželo víc. jak to tedy děláte vy?

      0 0
      • Hornet  

        Problem nevidim v radeni, ani v krizeni retaze, ale najskor v spatnom znitovani. Radim aj v zabere aj v stoji ale este sa mi nepodarilo roztrhnut retaz. Pokial nepouzijes nit so zavadzacim kolikom, je 9-nu retaz dost problem dobre zanitovat. Alebo pouzi na spojenie sramacku zlatu spojku a mas pokoj.

        0 0
        • geo75  

          tu 73 jsem nenýtoval já, 93 ano, takže ok, mohlo to být špatným snýtováním, ač jsem vystudovaný strojař.:) nicméně v servisu mi bylo řečeno, že špatně řadím, tudíž mne zajímá, jak správně řadit, když mi nepomáhá ani odlehčení při řazení, zatímco od ostatních spolujezdců slyším jen rány při přehazování a na moje dotazy jednoduchou odpověď: na řazení kašlu a nikdy jsem nic nepřerval.:)

          0 0
          • Ricci  

            Daj spojku,nebudes sa musiet ucit nitovat, aj mne sa kedysi zacala trhat retaz vdaka mojmu kvalitnemu nitovaniu :-)

            0 0
            • geo75  

              bohužel, teď jsem se díval a řetěz ani jednou nepraskl v místě, kde jsem ho nýtoval, takže výsledek nula.:(

              0 0
              • Hornet  

                Nuz, potom moze byt este chyba v nastaveni saltra(teoreticky), horna kladka moze byt zle nastavena a pri zaradeni velkych pastorkov, moze bezat po zuboch, vtedy sa moze roznitovat retaz, nastavit zadnym srobom v saltri tak, aby sa pri zaradenom najvacsom pastorku kladka oddialila 5–8mm. Az to nepomoze, tak neviiim.

                0 0
                • geo75  

                  díky, podívám se na to, i když myslím, že tohle bude v pořádku a možná bych to i slyšel (nevím), snad se opět v servisu nedozvím, že jsem měl jen smůlu na špatný kus z výroby.:)

                  0 0
    • Gorgov  

      3/2 2/1 naprosto v pohode, v kopcich velmi pouzivany prevody. 3/1 je uz prasarna, to spis omylem.

      0 0
    • yeseteer  

      koukám, že teda řadím dost specificky…

      1/1–5(6)

      2/(4)5–9

      3/(7)8–9

      Velkou placku používám jenom na velké rychlosti. Běžně jezdím na střední. Malou jenom do kopců nebo těžkého terénu.

      0 0
      • dobytek  

        Já řadil 1/1–4 2/3–7 a 3/6–9, ale velice rychle se mi sjížděl nejmenší převodník a s prostředním to taky nebylo moc slavné. Zařadil jsem tedy do portfolia na úkor nejmenší placky 2/2 (občas i 2/1) a 3/3–5 a přijde mi, že řetěz má při tomto způsobu řazení delší životnost o několik set km. Pozitivní vliv předpokládám i u kazety a převodníků. Zkušenější bajkeři prý neřadí akorát 1–9, 2–9 a 3–1. Ostatní převody jsou prý povolené:-)

        0 0
    • Wojtkingson  

      Mám k řazení menší dotaz – nejezdím závody a řadím tak nějak intuitivně tak, že uberu v záběru, přehodím a frčím dál. Nicméně jak se to dělá na závodech atd – jsou ty přehazky stavěný na to, že přehodí v plným záběru, aniž by se stal problém nebo se i tady řadí s menším záběrem?

      0 0
    • torst  

      S tim křížením si to musim hlídat, moc jsem to neřešil. Ale zeptám se na jiné : Obecně – jak jezdit? Razil jsem pravidlo – raději víc námahy a pomaleji šlapat, než zbytečně „šlapat vodu namístě“. Teď mám oře s větším rozsahem převodů, tak jsem zkusil výlet s co nejmenší námahou, prostě řadit na lehčí jakmile se zvýší zátěž. Ale žádnej zisk jsem ve výsledku nepozoroval. Fyziku neočůráš. Je nějaké pravidlo?

      0 0
      • xtonda  

        Lepší je vyšší frekvence malou silou, sval se méně unaví

        0 0
        • torst  

          Dobře, dám na radu. Takže frekvence unaví méně než síla. Hm, zajímavé. Dík za reakci !

          0 0
          • Vrci  

            Záleží na jezdci. Srovnání dvou stylů byl třeba Armstrong (frekvence) a Ulrich (síla). Na sílu potřebuješ více svalů, více kyslíku. Ale i tak vysoká frekvence u L. A. znamenala něco kolem 90 a nízká u J. U. více než 70. Je logické, že sval vydrží déle pokud pracujete s nízkou zátěží rychleji než s vysokou pomalu, proto se používají páky, kladkostroje a nakloněné roviny.

            0 0
            • torst  

              Rozumím. Ale nejsem Lenz, jen hobbík-rekreant. Budu to vyvažovat. Pak taky nemůžeš podcenit psychologii – že šlapeš vodu a moc se neposouváš, když to přeženu. Proto mám tu tendenci jít spíš do námahy, aby ten „výsledek“ byl víc vidět. Je to pochopitelné, že?

              0 0
              • Vrci  

                Výsledek je vidět, když máš večer natočeno 180 km a jsi ve stavu, kdy můžeš druhý den znovu vyrazit:-).

                Já taky dlouhodobě 90 neútočim, ale kolem 80 po rovině je moje optimum. Ve sjezdech je 120 moje max. Tvoje pocity chápu a přeučit se je velmi dlouhá cesta.

                0 0
                • RapMan  

                  má smysl si při tom přeučování hlídat tep? Např. jezdit na nižší tepy pro mě znamená jezdit i na lehčí převody o občas trochu zpomalit…

                  0 0
              • Espen  

                Proč se ptáš jak se to má dělat, když si to chceš dělat stejně po svém?

                0 0
                • torst  

                  Tohle je klasická křeč diskusí : „Proč plácáš na diskusi, když stejně nezměníš svůj stereotyp a chceš ho jen potvrdit od ostatních? " Ano, mám svou představu, ale nejsem doufám ignorant a chci se poučit. Už jsem za život přehodnotil několik "dogmat“. Mám svou metodu, nepopírám, že je mi přirozená, ale nelpím na ní.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.