• Jenca

    jak poznám správnou délku řetezu?

    • Daf  

      Jestli je jiz namonrovanej, tak na nejtezsim prevodu by mely byt kolecka prehazky pod sebou. Nebo na prevodu mala placka a nejmensi pastorek je raminko skoro rovnobezne se zemi.

      • BOBEK  

        Včera jsem s výměnou kazety nasazazoval a krátil i nový řetěz. Narazil jsem ale na problém – po stanovení správné délky oběma zmiňovanými metodami mi na koncích řetězu vyšly sudé články, tedy články navzájem nespojitelné. Jak postupovat v takovém případě ? Nevidím jiné řešení než ke správné délce jeden článek přidat popř. ubrat. Která varianta je pro funkci řazení „příznivější“ ? Díky.

        • Daf  

          :) Pokud casto krizis retez tak dej o clanek vic, jinak je podle me lepsi ubrat.

        • Darkson  

          mě osobně se osvědčilo ideální délku řetězu zkrátit o 2 články, takže kratší

          • BOBEK  

            Díky! Intuice byla správná ;o))

          • Vilém  

            o 2 clanky? a to memas strach, ze urves saltr? i kdyz je to prasacka kombinace, nekdy muze omylem nastat a pak chudak saltr i hak.

            EDIT:Ted koukam na datum. No treba uz na to prisel sam:)

    • lubos  

      Mrkni taky na www.parktools.com.

    • Kynio  

      Zdravím. Omlouvám se, že obnovuju takhle starý téma, ale lepší, než založit nový ne? :) Dneska sem kupoval novej řetěz HG73..mrkněte na fotku kola, chce to zkrátit, nebo to takhle mám nechat? :) díky

      http://img685.imageshack.us/…p1020099.jpg

      • Foss!l  

        já ho mívám taky tak… :) prostě aby na 3×9 bylo ramínko přehazky kolmo k rovině země… ;))

      • zichis  

        zkrátit určitě ne. Si myslím, že když tam hodíš největší prcstorek jakej dáváš v kombinaci s velkou pilou, tak už to budeš mít přešponovaný.

      • Evilcleaner  

        zařad nejmenší převodník a nejmenší pastorek… řetěz ti musí procházet tak že na přehazovačce o sebe sám nedře.

        • JSt  

          to je spatny test. pri mala-mala zadna destrukce nehrozi. takze naopak zkusit, jestli projde velka-velka ;-)

          • Kynio  

            Děkuju za rady a pomoc :) Byl sem nucenej řetěz zkrátit, protože se mi zbláznila nýtovačka a zničeho nic se v ní nějak podělal závit a nejde ani protáhnout s vazelínou :( jde to teda pěkně ztuha. Nevím z jakýho materiálu to ty ku*vy dělaj. Takže se mi na jedné straně bohužel lehce vytlačil materiál řetězu :( Zkrátil jsem teda o 2 články (1 vnitřní a 1 vnější abych mohl vynechat jeden nýtek) no a tady je výsledek. Přehazka tento převod přežije. Má tam ještě docela rezervu :) ale tenhle převod stejně nehážu, na to si dávám bacha. Nechám to asi takhle, kratší už to nemůže být :)

            http://img40.imageshack.us/…1020101m.jpg

            • MlokCZ  

              To je délka na hraně. Rezerva už minimální, když se sejde kombinace, že omylem tam ten převod hodíš a pak trošku více propružíš, tak to urveš.

              Tím neříkám, že to tak nemůžeš nechat, jen upozorňuju. Na Stereu to mám úplně stejně, protože tam používám střední ramínko a už si nemůžu dovolit tam ty dva články do rozervy přidat, pokud nechci přijít o větší množství převodů na malou placku.

              Taky velká/velká nejezdím, takže ta malá rezerva pro propružení mi netrápí (já bych to urval v cca 50% zdvihu na velká/velká).

              • Kynio  

                Díky Mloku..to propružení jsem nezkoušel. Zkusim uvolnit tlumič, abych mohl otestit ten zdvih a kam až se přehazka prohne. Jinak nikdy by mě nenapadlo jet na velká/velká, to je docela velký křížení řetězu a převod není ani jinak pohodlnej jak pro šlapaní, tak i pro uši :)

              • Kynio  

                je to tak, dostal bych se tak na 50% zdvihu a urvalo by mi to přehazku..naštěstí teda tenhle převod fakt nepoužívám, nerad křížím řetěz, takže nehrozí, že by se mi s tím něco stalo :) nechám to teda takhle

        • MlokCZ  

          Přesně jak psal JSt.

          Navíc je to tu v historii pořád dokola, tedy vždy je třeba řešit velká/velká a už je na každém jestli dá jen minimální délku, aby se něco na velá/velká neurvalo nebo ještě přidá ty dva články (to je lepší, pokud dotyčný zamýšlí velká/velká i občas jezdit). A na fullu ještě případně přidat rezervu na propružení.

          Třeba se středním vodítkem, když bys to nastavil dle toho co píšeš, tak to na velká/velká okamžitě urveš (zvlášť s 11/34 kazetou to je jistota).

          A na fullu s větším protažením řetězu při pružení to nemusí vyjít ani pro dlouhé vodítko.

    • Dzordano_Bruno1  

      Já osobně dávám řetěz kratší taky o 2články, protože když ho nechám podle pravidel, tak je tak dlouhý, že mi mlatí snad i štangli :D

      dej kratší a prd zle:)

    • lukas aka mitro  

      Tak abys na spanela neutrhnul prehazku.

      • nox159  

        presne, davam co nejkratsi ale tak aby španěla přežila přehazka a jsem spokojeny :)

    • scota  

      Je tohle správná délka řetězu (108 článků)? Velká/velká nejezdím.

    • gargamel  

      Jak zvolit správnou délku řetězu na 2×10? Na fulla, sgs ramínko? Stejně jako 3×9, např velká-velká plus dva články? Nebo delší?

      • Matony  

        Logicky by to mělo být to samé velký velký +2, je to i v návodu.

        • gargamel  

          Ok, díky, zkusím to ještě propružit s vypuštěným tlumičem, jak radil Vilém v jiném vlákně. Šlo mi o to, jestli nebude moc vadit velký natažení přehazky při převodu velká-velká, protože při 3×9 se to běžně nevozí, tak k tomu natažení většinou nedochází.

    • Gorr GrimWolf  

      Měl bych taky otázku, tak abych zbytečně nevytvářel další vlákno. Žiletku sem kupoval s kompaktníma převodníkama a kazetou 11–28. Tu jsem prakticky hned měnil za 12–25 a tak mě logicky napadlo, že mám teď řetěz až zbytečně dlouhej. Příjde mi, že se malinko zhoršilo přehazování, ale to spíš přičítám bowdenům, který jsou noname ztvrdlý šmejdy. Ale s kratším řetězem by měla být přehazovačka víc naputá a asi blíž k přehazovačce? Což by mohlo přehazování pomoc. Ale možná se pletu. Má cenu teda po týhle výměně řetěz zkrátit?

    • novas32  

      prosim o radu. jedna se o silnici 2×10. pri prevodu mala pila/nejmensi pastorek (tenhle prevod ale nejezdim) uz se retez dotyka horni kladky, nicmene pri prevodu velka pila/nejmensi pastorek je jeste myslim vule na zkraceni o jeden clanek, viz foto. co si o tom myslite? mam jeste zkracovat?

      • Lada,s  

        Jeden článek bych ještě ubral

      • Mysee  

        zkrátit, ale o dva :)

      • Mr.Duck  

        Podle me to mas moc dlouhy.

        A vubec, proc simaano neda Shadow na silnicky? Dyk to neni hezky jak se tam ten vobden krouti :(

      • novas32  

        zkratit tedy o jeden, nebo o dva clanky?

        • Marskatin  

          O jeden to zkrátit nejde.

          • Lada,s  

            Slovíčkaření, ale máš pravdu

            • Marskatin  

              Tak buď se špatně vyjádřil nebo by na to s řetězem v ruce rychle přišel sám;)

              Ovšem jednou jsem se uťal i já, když jsem tvrdil známému, že to o článek nezkrátí a on tam měl půlčlánkový řetěz, to jsem viděl tehdy poprvé…

              • stip1978  

                Hele a neříká se půlčlánkový řetěz právě proto, že lze zkrátit o ten půlčlánek? Kdežto normální článkový řetěz se sestává z článků a lze tedy zkrátit o článek. Mě příjde, že v tom názvosloví máte trochu hokej.

                • Marskatin  

                  Co píšeš zní zcela logicky logicky, ale ne vše je logické. Jestli k tomu máš nějaký oficiální zdroj, sem s ním ať to máme správně.

                  Kontrolní otázka: Kolikačlánkový řetěz si kupuješ na kolo? tipuji 114 – 116 článků…

                  Jablečný džus je z jablek, panenský olej není z panen a baby oil se taky nelisuje z dětí.

          • novas32  

            jasne, myslel jsem jeden, nebo dva pary

            • Marskatin  

              No a jak vypadá kombinace velká-velká? nebo málá pila a 2 nebo 3 nejmenší pastorek, tj kříž, který běžně ještě jezdíš?

              • novas32  

                krize nejezdim, ani velka/velka, ani mala/mala. kombinace at uz velke pily s druhym nejvetsim pastorkem, nebo male s druhym nejmensim je OK, i kdyz u te male pily je to na hrane, retez tesne pod kladkou.

                • Marskatin  

                  Myslím, že dva by mělo stačit. Ale, proč si to nezkusíš?

                  Podrž si nebo stáhni stahovací páskou(drátem atd.) řetěz do polohy na obrázku a uvidíš sám co se ti bude více zamlouvat.

    • Dannysulc  

      Prosím o radu. Dělám si doma singlespeed a potřebuji zkrátit řetěz. Problém je, že tento řetěz je se spojkou a já ho potřebuji zkrátit o jeden článek. Když odeberu dva, tak už řetěz k sobě nespojím a když jeden, tak to do sebe nezapadá. Nevíte co s tím? Nebo je potřeba jiný řetěz? Díky

      • Singlespeed  

        I u singlespeeda musíš řetěz nějakým způsobem správně ´napnout´. Obyčejné singlespeedy jako byla třeba Ukrajina, Sobi 20, Pionýr nebo v současnosti třeba Adam mají zadní patky rámu uzpůsobené pro posouvání zadního kola dopředu/dozadu čímž se umožní správné ´napnutí´ řetězu. Jiné řešení je excentrický otočný střed, pomocí kterého posouváš kliky. Pokud nemůžeš ani posouvat zadní kolo v patkách ani střed otáčením excentru, budeš muset použít napínák řetězu, třeba starou přehazovačku.

    • Libas  

      Zdarec, rád bych znal názor zkušenějších, jestli je délka řetězu v pořádku. Délku jsem určoval z návodu shimano – řetěz na velký převodník a největší pastorek (bez provlečení přehazkou) a přidat dva články. Díky

    • Kurtas  

      Zdarec, chci se zeptat zkusenejsich jestli takhle delka retezu ok? Nemel bych ho jeste krapek zkratit? Kdyz mam nejmensi/nejmensi tak retez neni naply, sice tento prevod jezdit nebudu ale i tak se mi to nezda. Mam retaz SRAM 1031 na rychlospojku, takze bych to musel zkratit o 2 clanky aby to slo spojit (uz jsem o dva zkracoval original mam 3×10 prevody)

      • Carloss  

        mě to přijde v pohodě

      • figur  

        Za mě je to dobrý. V parkovací poloze nemusí být řetěz napnutej.

      • tromboonen  

        U silnice (a kdyz tam mas 2×X tak je to asi podobne) se rika, ze pri velka pila-maly pastorek by mely byt kladky hazky pod sebou (voditko svisle), coz by sneslo jeden clanek pryc a na malou-malou by to pak tak neviselo, ale velkou=velkou bys asi pak nezaradil, resp. uz by to mohlo neco odnest…

      • Lister  

        Zbytečně dlouhý. Článek ubrat.

        • lidumil  

          Talk u HT bych asi taky ubral, ale u fulla je to asi OK, něco „spotřebuje“ pohyb zadní stavby, ne?

        • 777rada  

          musí ubrat dva články, řetěz má sudý počet článků, a to může být ještě ok ale rozhodně bych si to ověřil zanořením do zdvihu.

      • mr.garisson  

        Můžeš klidně jeden článek ubrat, ale přijde mi to OK. Ramínko hazky to v pohodě zvládne napnout.

    • blaza84  

      Jak stanovit správnou délku řetězu pro jednoplacku? Mám se řídit též pravidlem velká placka (tedy jediná) a nejmenší pastorek, přičemž jsou kladky ramínka přehazovačky nad sebou? Díky

      • MlokCZ  

        Mám se řídit též pravidlem velká placka (tedy jediná) a nejmenší pastorek, přičemž jsou kladky ramínka přehazovačky nad sebou?

        Ne, tím se nemáš řídit nikdy, protože to není žádné platné pravidlo, ale hovadina pro jakýkoliv počet převodníků. Pro jednoplacku to bude hovadina maximální.

        Píše se to tu pořád dokola a je to i v návodu u řetězu:

        velká/velká + 2 články + rezerva pro propružení. U jednoplacky případně nepatrně delší ve stylu zaokrouhlovat délku vždy nahoru i když je to už skoro u hranice těch 2 článků navíc (příklad: vyjde to +1,3 v poloze maximálního protažení při propružení, tak dám +3,3 článku; u více placek bych klidně nechal jen +1,3 článku).

        • blaza84  

          Asi tomu úplně nerozumím … :) prostě asi vyzkouším při určitých délkách řetězu polohu ramínka na největším a nejmenším pastorku :)

          • Bubaaak  

            Řetěz natáhneš mezi největší/největší (bez házky), napneš a přidáš cca dva články

            • jonti  

              na 11tku se maji pridat 4 clanky, pokud jsem to cetl spravne

              • Bubaaak  

                a pak ještě jestli máš HT, nebo odpruženou (+další články)

                ale ano máš pravdu

          • Singlespeed  

            Zkus zapojit selský rozum… Kratší řetěz než takový, který opásá jednoplacku vepředu a největší pastorek vzadu nemůže z pochopitelných důvodů být. U celopér je třeba počítat ještě s případným proptažením zadní stavby při propružení, to je taky jasné i miminu. Takže z toho vycházej.

    • Petr L2  

      Snad to ještě pořád platí :-)

      • Dejv94  

        Ano, platí ale pro pevňáky, u fullu bych ještě počítal něco navíc kvuli zdvihu, idelaně vypustit tlumič, zmáčknout na doraz a poté uplatnit toto pravidlo.

      • USPS  

        Na silnici určitě…

    • Hartmut  

      Vazeni, prosim o radu – vymenil jsem kazetu 12–28 za 12–34, vepredu mam kompakt 50/34. O kolik mam prodlouzit retez?

      foto ukazuje prevody 50×34, 50×30, 50×26.

      50×34 a 50×30 nehodlam pouzivat, ale nerad bych, abych pri nahodnem zarazeni po chvili slapal naprazdno :-) 50×26 bych rad pouzival.

      Dekuji!

      • Singlespeed  

        Podle fotek je vše v naprostém pořádku, nemusíš s řetězem dělat nic.

      • novas752  

        Bych řekl že to máš úplně ok. Jestli to neudělá opačný problém (nedostatečné napnutí na 34–11), můžeš pro „dobrý spánek“ dvojčlánek přidat.

        • Hartmut  

          Fakt??? Tak to je teda vec.

          34×11 nemam, mam 34×12 a pri tom to uz dre o raminko (mam kratke raminko) – otazka je, co by to udelalo pri delsim retezu, nezasekne se to? nebo to jen bude viset?

          • Singlespeed  

            Bude to prověšené. Právě kvůli tomu se vyrábí přehazovačky s delším ramínkem, které zvládnou větší rozsah převodů bez prověšování řetězu na malých pastorcích a malé placce.

          • tomxxx  

            Nech to jak to je.

            Když ti ramínko nezvládne rozsah všech převodů, tak je dobré udělat to tak, aby vycházel převod 50×34, abys omylem neurval hazku. 34×12 klidně prověšené být může, stejnak se takové křížení nejezdí.

          • novas752  

            Tak v tom pripade to tak nech a uvazuj o delsim raminku.

          • plzakj  

            Nech to tak ;-)

            • Hartmut  

              Mas to taky takhle dlouhe, jo?

              Kdyz uz spolu mluvime: jeste jednou diky za tip, jsem stastny jak maly kluk!

              • plzakj  

                Ja mam posledni pastorek 34z, takze jsem prodluzoval retez. Predposledni je ale 30z a na nem to behalo uplne bez problemu i s 34 i s 50z plackou. Kombinaci prevod 34z/12z bych neresil. Ten mam zarazenej akorat, kdyz to visi na stojanu v garazi. Na 13z je vse napnute a bez problemu.

                Edit: Aha sorry, ted jsem se vsiml, ze mas taky 12–34 (nikoliv 12–30). No v mym pripade 50/34 zaradit ani neslo (urval bych zuby na pastorku nebo pretrhl retez). A 50/30 vypadalo jako ta tva treti fotka. Takze je stli je ta treti 50/34, tak bych to neresil :-) Hazku neurves a jezdit na to stejne nebudes (je uz trosku moc natazena).

                • Hartmut  

                  jojo, mame ted uplne stejnou konfiguraci. Ty fotky jsou pred vymenou retezu, kterou provedu tenhle tyden, rikam si, ze to mozna prece jen o jeden clanek prodlouzim, jezdim hodne lehke prevody.

                  • Hartmut  

                    Tak kdyby to nekoho zajimalo: s kratkym raminkem byla ta delka opravdu jedina spravna, s dilkem navic uz to provesovalo na treti nejmensi kolecko s malym prevodnikem, tak jsem se vratil ke 108 poloclankum.

    • okam_z_brna  

      Může mi prosím někdo říct, kolikačlánkový řetěz potřebuji?

      Setup: 36 kulatý převodník,

      kazeta 11–46

      přehazovačka XTR GS

      délka zadní stavby 439 mm, HARDTAIL

      Jde mi o to, jestli můžu použít řetěz od Sramu, co má 114 článků a nebo Shimano, co má 116. Zdá se to jako prd rozdíl, ale ono to udělá docela hodně. Díky moc!

      • nomecz  

        116

      • antt  

        nemůžeme, chce to viďet :P

      • novcze  

        ono se většinou koupené délky řetězů zkracují podle potřeby, jestli máš starý řetěz, tak spočítej články abys měl představu

        • okam_z_brna  

          Akorát že jsem měnil setu z 2×11 (38/28 a 11–40) na 1×11 (36 a 11–40) a teď budu ještě měnit kazetu na 11–46. Tak abych věděl, jestli koupit jen obyčejnej řetěz Sram 1110 za tři stovky nebo to bude chtít Shimano za pět stovek, co má o 2 články navíc.

          • KAITEN  

            tak si to dopocitej, kolik jsi tam mel clanku?

          • Nutribird  

            Starý řetěz máš, tak zkus jak to bude chodit a vypadat. Budeš mít rychle jasno na 100%. Originál jsem měl 112 a funkčnost nebyla nic moc. Při výměně jsem zkusil 116 a taky nanic. No zkracoval jsem až na 114 a sedí, chodí jak má.

      • mpIII  

        Velká-velká+2 články (bez přehazovačky).

    • Sistematicx  

      dumam jestli to mam jeste vzit o dalsi dva nebo byste to tak nechali???

      kazete sun race 42, vepredu 32z, raminko stredni delka, retez se spojikou

    • Folta  

      Poraďte please jak vypadá tahle délka …koupil jsem špatně řetěz …je o dva články kratší jak ten předchozí

    • petyn  

      Předpokládám, že nebudeš jezdit velká-velká. Jestli ne tak ho normálně dojezdi. Při velká-velká má ještě ramínko nějakou vůli?

      • Folta  

        Ne takhle jezdit nebudu …vůle tam je ale minimální…to dojezdím ale příště o dva články více

    • MirosPikos  

      Krátký dotaz. Přišel mi GX Orel, mám momentálně 32z převodník. Ale budu dávat cca za 14 dní 34. Nechci tedy krátit řetěz, nebo alespoň ne tak, aby byl pak pro 34z převodník krátký. Nemáte někdo náhodou vyzkoušeno, kolik to udělá článků 32z vs 34z?

      Děkuju

      • novas752  

        Překvapivě jeden dvojčlánek. :)

        • Kalic  

          Tak to jsi skutečně překvapil :-)

          Můžeš rozvést, jak jsi na to přišel?

          • novas752  

            34–32 = 2 zuby navíc na celém obvodu, řetěz převodník opásá cca z poloviny = jeden zub = jeden článek, což ale nejde, takže jeden dvojčlánek.

            Vychází to ze vzorce pro výpočet délky řetězu z nějakých patních kružnic apod. co najdeš ve strojnických tabulkách.

            • Kalic  

              Jelikož bude mít vzadu eagla 50, tak převodník bude opásaný při největším napnutí jen z menší části. Optimální délka řetězu bude delší o méně než jeden článek. Dvojčlánkem navíc nic nezkazí, ale možná to nebude ani potřebovat. Když tak pak zkrátí.

      • Kalic  

        tady máš kalkulátor.

        • petrun  

          Tohle je na prd, počítá to blbě. Spočítalo mi to o 2 články delší řetěz. Když jsem to tak měl, exentr byl příliš blízko největšího pastorku. Musel jsem zkrátit o 2 články.

          • xtonda  

            A blbě je ten parktool vzorec nebo je vzorec dobře a kalkulačka ho špatně implementuje?

            • petrun  

              Vzorce jsem si všiml až teď. Já to jen správně vyplnil do toho formuláře a výsledek byl o 2 články delší než je v reálu. Tak jak to spočítal to blbě řadilo nahoru. Jedná se ale o Shimano XT které má menší vyosení kladky než Sram. Podle všeho by ale měl být ten formulář univerzální. Chtěl jsem jen upozornit, že podobné nástroje jsou vždy jen orientační. Přesně to lze udělat jen ručním zkoušením a měřením. Praktická zkouška je nenahraditelná.

        • Venca991  

          já na 34 vpředu a 46 nejlehčí vzadu 1×11 XT dal od oka 112 článků a i podle kalkulátoru mi vyšlo 112. Kolo řadí dobře

          • novas752  

            Docela to zavisi i na delce zadni stavby. ;)

          • danielh  

            Ja davam vzdy tak aby na nejmensi vpredu a nejmensi vzadu byl retez co nejdelsi ale nedrhlo to o voditko prehazky.

            • Singlespeed  

              Základem pro stanovení délky řetězu je vždy převod velká – velká, hádej proč… ;-).

              • danielh  

                nejspis proto ze velka-velka NIKDY nedavam protoze nejsem debil abych takhle krizil a namahal retez.

                • roman II  

                  u 2×10, 2×11 žádnej problém a řetěz vydrží +/- stejně jako bych dodržoval desatero správného řazení:-)

                  • danielh  

                    Na 2×11 si dej velka velka a podivej se zezadu jak je vychyleny, ted kdyz si predstavim ze takhle nekdo jede v zaberu pod tahem tak retez mu musi dekovat :-) Zrale na rozpojeni za jizdy.

                    • roman II  

                      tak je vychýlený no a co, občas prostě to takhle na prasáka dávám, nechtěl bych se zabývat co a jak přesně kdy zařadit aby to náhodou nešlo trošku šejdrem a řetěz co nestojí ani tři stováky se mi dřív nevytahal

                      • danielh  

                        Ty 300kc ok, ale kdyz ti to praskne nebo se rozpoji pri nejakem zavode nebo nekde kde neni cas to opravovat, tak to potesi.

                        • roman II  

                          A to teprve co by se stalo kdybych náhodou píchnul, tu opravu rychlospojkou bych asi dal rychleji než čekej závod přemýšlet jestli mám dobře zařazeno, prozatím se mi nestalo že bych řazením na prasáka přetrhl řetěz

                • Kalic  

                  a teď ještě vysvětli, proč tedy měříš napnutí malá-malá. Nejspíš proto, že malá-malá NIKDY nedáváš, protože nejsi debil abys takhle křížil a namáhal řetěz :-)

                  • novas752  

                    :))

                  • danielh  

                    Nejspis proto aby retez nedrel o rolky kdyby byl dlouhy, protoze stranove vychyleni retezu mala -mala je dost mensi (i tak to nejezdim) nez velka velka.

                    • Kalic  

                      kontrolní otázka: co by se dělo, kdybys dal (třeba omylem) velká-velká při nedostatečně dlouhým řetězu?

                      • novas752  

                        Bum křup a přehazka v prdeli. :)

                        Na fullu je to ještě horší, protože tam se to může podařit přehoditcelkem snadno a zlikviduje to až přejezd nějaký překážky zcela bez varování.

                      • danielh  

                        Asi bys urval raminko prehazky? Ne velkem vpredu 2–3 nejvetsi vzadu nedavam, nikdy takze tohle mi nehrozi ani ve snu.

                        • lukas aka mitro  

                          Nedavas nikdy…hahaha…jednou se ti to stane a klidne se vsadim, ze to bude nekde na horach, mezi kopcema, 15 Km do nejblizsiho zachranneho bodu, pokazi se pocasi a bude zima a chcaat. Pak si tu postezuj na BF a vsem vykouzlis krasny den:)

                          • novas752  

                            :)

                          • danielh  

                            Bohuzel nestane protoze velka – velka sem v zivote nedal ani JEDNOU! To muze dat fakt jedine dement.

                            • lukas aka mitro  

                              Nepripadas si trochu divne, ze jsi tu na BF obklopen dementy?

                            • novas752  

                              Nahoda je blbec… pojedes zranenej unavenej vycerpanej domu, nekomu to pujcis… nikdy to nevis 100% a usetris maximalne par gramu za 2 nebo mozna 4 clanky retezu

                            • Kalic  

                              Dement ?

                              • danielh  

                                Tak pokud na silnicnim zavode jede servisni auto za prdeli kde mu retizek kdyz se v sikmem tahu urve asap vymeni, neni problem, opravovat si tohle sam pri zavode na mtb je celkem ztrata casu ktera vubec nemusi nastat pokud clovek neradi jak hovado hlava nehlava.

                                • Kalic  

                                  Viděl bych to přesně naopak, v terénu máš snýtováno za 2 minuty a jedeš dál, v závodě to může znamenat rozdíl mezi výhrou a propadákem. Když tedy připustím, že křížení řetězu tohle způsobí, což nezpůsobí, a proto to profíci bez obav řadí :-)

                                  • danielh  

                                    http://www.ivelo.cz/…ika-slapani/

                                    cas 2:10 hlavne :-) Situace velka-velka by spravne vubec nemela nastat.

                                    • KAITEN  

                                      smankote tj zase nazor, velka velka jezdim od ty doby co mam 2×N jediny co neradim je mala mala jenom kdyz kolo ustajim

                                    • Kalic  

                                      Nikdo netvrdí, že to je optimální převod a že by se měl běžně řadit, zvlášť na ht2. Ale jsou situace, kdy se to prostě hodí, mělo by to fungovat, a nemělo by to urvat hazku ani nic jinýho. A určitě to netrhá řetěz jak tvrdíš, ani nevidím důvod, proč by měl řetěz padat jak o tom mluví v tom videu. Nerozumím tomu, že tak fundovaně mluvíš o tomto převodu, když jsi ho v životě nezařadil, jak sám píšeš.

                                    • tomxxx  

                                      Kdy uz vymizi nazory,ze velka-velka se neradi, kdy? Myslel sem, ze zvyky z doby trojplacky a obrovskymy prevodniky uz davno vymrely…je to skoro 10 let a furt se to drzi.

                                      • MlokCZ  

                                        I na té trojplacce to minimálně na desítce není žádný problém, už možná i na devítce ok. Tak někde na osmičce, která měla stejně širokou kazetu jako devítka a desítka + širší řetěz to už bylo na hraně.

                                        Od 2×10 a novější (více pastorků, užší řetězy a maximálně 2 placky) není vůbec co řešit…

                                      • danielh  

                                        Tak kdyz retez ma odklon on primeho smeru 5–6cm na bok tam mu to urcite nedela dobre, obzvlaste v zaberu. Pro me je proste velka-velka prasarna kterou nejezdim ani jezdit nebudu.

                                        • KAITEN  

                                          ty ses fakt vul, co to mas za kazetu ze ma 5–6cm haha

                                          • danielh  

                                            11kovou slx 11–42, retez na velkem vpredu je naprimo mozna tak na 2–3 nejmensim, pak uz jde do boku a kdyz ma jit az na nejvetsi tak uz to je celkem solidne vychyleny.

                                            • xtonda  

                                              pokud máš velký převodník v rovině s 2. nejmenším pastorkem, tak máš blbě řetězovou linku. Nikdo netvrdí, že velká-velká je ideální převod nebo že by se to mělo rutinně jezdit, ale pokud to v nějaké složité situaci nebo omylem zařadíš, tak by se nemělo nic ohnout ani urvat.

                                              • KAITEN  

                                                presne, mam velkou nekde mezi 4a5 pastorkem, jinak spanel se jezdi na silnicce od pradavna, tak nevim proc by to na bajku neslo. napsal kravinu a ted placa pi…, nevim kolik ma 11sp kazeta ale tipnu tak 4,5cm.

                                              • danielh  

                                                A jak si ji mam asi upravit tu linku, kdyz je v ramu pressfit a na nem hned kliky zboku :-) Bohuzel je to takhle dane natvrdo.

                                              • danielh  

                                                Takovou situaci abych valil velka-velka sem jeste nezazil, asi neco extremniho :-)

                                                • KAITEN  

                                                  nejspis kopec woe

                                                  • danielh  

                                                    Tak kopec jedu vpredu mala, vzadu dle kopce a sklonu. Nejsem Kulhavy abych jel do kopce na velkou vpredu, paneboze. chlape ty se mi snad zdas.

                                                  • KAITEN  

                                                    jasne placky mas 38–28 a kazetu 11–42 i kdybys nepouzil teda velka velka ale druhou nejvetsi tak mas pomer skoro 1:1 na malou ti zbyvaji uz jenom 3 lehci, pricemz 28–42 si nedovedu v realu na 27" predstavit

                                                    jinak koukni na prevodovy pomery nez v noci usnes – ty kulhavej :-)

                                                    http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

                                                  • Singlespeed  

                                                    28×42 je na 27,5 to samé jako 22×32 na 26-er (stačí použít kalkulačku) a to se přece běžně vozilo roky a nikdo se nepodivoval. Takže se docela divím, že si to neumíš představit :-)

                                                  • KAITEN  

                                                    mam na 26 nejlehci 26–36 ale jeste jsem to nezaradil, asi nejsou kopce :-)

                                                  • KAITEN  

                                                    no a kdyz si tak moc libujes v ty maly placce proc to nepostavis takhle http://gears.mtbcrosscountry.com/#… viz 2 protoze dole na kazete skok 13–16 a 16–19 je totalne nahovno

                                        • roman II  

                                          2×10 či 2×11 a křížím vše dle libosti a nikdy mi řetěz neprasknul, co tam máš dál? :-)

                                    • MlokCZ  

                                      Nesmysl, naopak je lepší (ohledně životnosti řetězu) jezdit velká/velká a hodně křížit než dávat často menší placky.

                                      Novější řetězy jsou na větší křížení čím dál více přizpůsobené – umožňují větší ohyb v článku.

                                      • KAITEN  

                                        jezisi nasel si na trubce nejaky video, ze to je spatne, tak to je proste spatne, proste OVCE!

                                        • Davidakta  

                                          Ne to je normální vůl:) takovými informacema už nezatěžuju ani děti

                                          • danielh  

                                            Tak harantum je to fuk, ale pak si voz zbytecne nytovacku a spojky na retez :-) Mi retez nepraskl (nerozpojil se) behem jizdy nikdy v zivote, protoze neradim jak hovado aby se retez krizil , viz velka -velka nebo jine podobne uchylne varianty.

                                        • novas752  

                                          Si to spočítej když seš tak chytrej. ;)

                                          S menší plackou působí na řetěz větší síla (jednoduchá páka na klikách) = více se opotřebovává při ohybu během opouštění kazety a nájezdu na převodníky.

                                          • KAITEN  

                                            a proc mi to pises?

                                            • stan.zak  

                                              Píše ti to, protože má obsed. úch. komentovat toho co nejvíc, a tak má někdy ruce rychlejší hlavy, možná i protože u toho dělá ještě něco jiného a souvislosti mu holt někdy uniknou. Pokud jde o pochopení psaného textu, platí totéž. A někdy napíše, co slina na jazyk přinese :- )

                            • nitraq  

                              Ale kdeže. Velká-velká je regulérní převod jako všechny ostatní.

                            • Pessinger  

                              Velká velká je nejvíc :-) mám 2*10 a přesmyk je jen na okrasu..... kazeta pobere 4 řetězy každej 2500km

                          • danielh  

                            BTW ja jezdim jen kdyz je teplo a slunecno :-) takze za deste max. na zavodech, kdyz se musi jet, jinak vubec.

                • lukas aka mitro  

                  Mas pravdu, ze nejsi debil, kdyz krizis retez. Ale muzes byt, kdzy tim riskujes, zcela zbytecne, semleti pohonu:)))

    • zet65  

      Zdar. Zeptam se tady. Mam Striva na Eaglovi a misto 34 chci dat 32 zubu. Musim kratit retez, popr. o kolik? V tom kalkulatoru co tu nekdo daval se moc nevyznam.

      • MirosPikos  

        Já bych řekl vyzkoušej a uvidíš. Jako napřed vyměnit převodník samozřejmě :)

      • Singlespeed  

        Jestli budeš muset zkrátit řetěz poznáš jakmile vyměníš převodník za menší. Pokud na nejtěžším převodu nebude prověšený a zároveň bez problémů zařadíš nejlehčí převod (excentrická kladka se dostatečně odkloní) není třeba krátit.

    • MirosPikos  

      Je to v pořádku? Ještě počítám dát dopředu místo 32z 34z.

      • Singlespeed  

        Pokud je na nejtěžším řetěz napnutý a na nejlehčím dostatečně dlouhý i při propružení zadní stavby a zároveň lze bez problémů na největší pastorek zařadit, je vše v pořádku.

    • LUKY_58  

      Využiju tohle téma na krátký dotaz.: Koupil jsem řetěz KMC X11.93, když se ale podívám na články, tak je na nich vyražený X10, takže se bojím, že je to na 10ti rychlostní.

      Máte někdo KMC X11.93, že byste se koukli, co tam máte?

      Díky moc

    • pavlos12  

      Je možný že se tak vytahá řetez po cca 500km?? zkracovanej tak jako vždy o dva články,co stím teď zkrátit?? nebo může být problém i někde jinde??

      • Davidakta  

        A nebyl delší o čtyři?:)

        • pavlos12  

          Ne,meřil sem ho aji oproti tomu starýmu,a byl stejnej délkově po zakrácení.

      • novas752  

        Máš zaseklý ramínko přehazovačky. Samovolně by se mělo sklopit o dost víc a řetěz napnout.

        • nomecz  

          Taky bych rekl

          Jinak me teda opravte ale fakt se retez vytahuje do delky ???? Ja ziju v tom pripade celej zivot v omylu a myslel sem ze se pouze obrusuji „rolnicky“ :)

          • KAITEN  

            pani, a ty pocitas clanky, kdyz davas novej retez?

            • novas752  

              Nejjednodušší je hodit je vedle sebe na noviny a odměřit. Nebo prostě vědět že kupuju řetěz takhle dlouhej a tolik z něho dám pryč.

            • petrun  

              Přesně! Velká x velká + rezerva, zkrátit a snýtovat. Počet článků nevím a ani mně nezajímá.

          • novas752  

            Jasně že ne, to by musely být maličko jiný nohy. :) A to už by nevydržely čepy.

            Obrušují se čepy a rolničky (opotřebení rolniček zevnitř ale nemá vliv) ale efekt to má podobný, řetěz se trošku prodlouží. O 0,6mm na 11ti článcích, takže cca 6mm na celym řetězu za jeho životnost.

        • pavlos12  

          Jojo je to ramínko přesně jak říkáš,a jak ho zase rozchodit??

        • pavlos12  

          Jo máš pravdu je to ramínko,a jak ho teďka rozchodit,aby zase chodilo tak jak má??

      • Vilém  

        To se vytahalo neco jinyho.

    • xtonda  

      Co tahle délka, přijde vám to OK?

      Je to podle poučky velká-velká + dvojčlánek. Dával sem si sám novou přehazovačku, kazetu a sundaval největší talíř, dával nový řetěz a takhle si to naměřil. Vzhledem k tomu, že délka řetězu se dá udělat po dvojčláncích, tak to vyšlo velká-velká + 2,5–3 články. Sem si říkal co tu lidi řeší, vždyť ten postup je triviální. Nicméně pak sem to dal do servisu na předsezónní prohlídku (náboje vidle a tak co si sám netroufám) a oni mi to o dvojčlánek zkrátili. Přišel sem na to když sem se spletl při řazení a na největším pastorku zařadil velký převodník a ono se to seklo. Takže sem zpátky nabastlil svojí délku ze zbytku řetězu a druhé spojky, což je stav na foto, na jedné z fotek je to vidět. Je fakt, že malá-malá není úplně napnuté, ale tak jak mi to dali ze servisu, tak sem při řazení velká-velká fakt neměl dobrý pocit.

      • novas752  

        No přijde mi to docela na hraně, ale jezdit velká-velká je nesmysl, takže ok.

        • xtonda  

          Na hraně jako moc dlouhý nebo moc krátký?

          • KAITEN  

            velka velka plus jeden dvojclanek

            • Vilém  

              A vzdalenost kladky od pastorku mas nastavenou spravne?

              • KAITEN  

                :-) to nevim, radi to spolehlive

                • Vilém  

                  Od pohledu mi to prijde daleko. Muzes zkusit zkontrolovat, ma tam byt 6mm mezi pastorkem a kladkou.

                  • xtonda  

                    To ale má být, jak sem pochopil, při zařazeném nejmenším převodníku.

                    • Vilém  

                      Steluju to bez retezu, nebo s retezem shozenym z pily. Pak pripadne lehce doladim.

                      • xtonda  

                        A u přehazovačky co má osu horní kladky mimo osu otáčení raménka? Tam ta poloha závisí na konkrétní délce řetězu, ale s nasazeným řetězem se to dost blbě měří a při shozeném řetěze se mi to úplně dotýká.

                • Singlespeed  

                  Odstrašující případ jak nemá být nastavená přehazovačka :-). K tomuhle opravdu X0 nepotřebuješ, stačila by X4 a kvalita řazení by byla úplně stejná a ještě bys ušetřil :-).

            • roman II  

              to vypadá 1mm před přetrhnutím hazky :-)

          • novas752  

            Na me to pusobi skoro kratky. Osobne bych asi dvojclanek pridal.

            • xtonda  

              Ale to už je moje zpět prodloužené provedení (viz dvě spojky na převodníku na 1. obrázku), ze servisu to bylo ještě o dva články kratší. Delší než na fotkách mi přijde že by už bylo moc v poloze malá-malá.

        • tomxxx  

          To se naopak jezdí běžně. Naopak malá malá se nejezdí

          přidal bych článek.

          • Singlespeed  

            Přehazka má excentrickou horní kladku, takže když přidá dvojčlánek, není vyloučeno, že se kladka při zařazení převodu malá x velká přikloní k největšímu pastorku tak, že bude po něm hrkat. Pak by bylo třeba odklonit přehazku zadním šroubkem dozadu, což ale není žádoucí. Takře určitě nechat tak jak to je.

      • petrun  

        Máš to správně. Tenhle systém ti ani jinou možnost nedává. Pokud bys prodloužil řetez tak bude při malé placce a největších pastorcích horní kladka přehazovačky příliš blízko kazety a to je opravdu na prd.

        Akorát nechápu ten servis. Pokud to řadí dobře tak se v tom nehrabu!

      • petrun  

        Ke zkrácení neměli důvod. Pokud je to správně seřízené a běhá to dobře tak zkrácením řetězu k žádnému zlepšení nedojde. Někdy to funkci spíš zhorší. Žádal bych nový řetěz, nebo náhradu za ten zničený!

      • MlokCZ  

        Je to ok, nic urcite nepridavat.

        • xtonda  

          O přidávání není sporu, mě šlo o to, jestli i tohle není moc, protože ze servisu mi to vrátili ještě o dvojčlánek kratší. To už bylo ramínko skoro vodorovně a velká velká to tam opravdu ztuha, tedy nejdřív kazeta a pak převodník vlastně vůbec.

          • petrun  

            Teď je to správně. Tím, že ti to zkrátili akorát zkurvili řetěz. Chtěl bych nový.

          • MlokCZ  

            Když to velká/velká + 2,5–3 články, tak je to ok. +0,5–1 článek je už málo. A dle fotek to také vypadá ok.

      • xtonda  

        A ještě tedy – prodloužil sem to zbytkem nepoužitého řetězu a na jednom řetězu ježděnou spojkou. Nechci zničit kazetu, hlavně ten 42z alu pastorek, můžu to tak jezdit nebo mám dát ASAP nový řetěz?

        • petrun  

          Zatím to tak nechat ale pro jistotu měř častěji délku řetězu v místě těch spojek. Byla by škoda ojet kazetu dřív než je nutné. Je to zbytečná komplikace zaviněná servisem.

          Kvůli tomuhle si raději dělám veškerý servis sám. Pouze zapletení kol a servis tlumiče a vidle nechávám prověřeným firmám.

          • xtonda  

            Tohle zní rozumně, pokud měření přes spojky bude OK, nemuselo by to vadit.

      • kubad  

        v pohodě

    • pekl024  

      Ahoj, při přejezdech šutrů, kořenů a jiných větších nerovností se ozívá „mlácení“ řetězu. Jinak vše funguje jak má. Vpředu 24/38, vzadu 12–36.

      Otázka, zkrátit řetěz? O kolik?

      Díky

      • novas752  

        Mám použít svojí křišťálovou kouli?

      • pepek  

        O kolik? Tak akorát.

        Když se to ozívá, tak to tady přečti od začátku.

      • pekl024  

        Nenahráli se foto, sory

        • novas752  

          Nezkracoval bych. Akorád si do sjezdu vždy přehoď na větší placku ať je řetěz víc napnutej.

        • Singlespeed  

          S tím nenaděláš nic. Máš starý systém řazení s přehazovačkou bez třecí spojky (tzv. brzdy), takže to bude mlátit pořád a zkrácení řetěu nepomůže.

        • pekl024  

          Díky za info a rady

    • osobne  

      Budu měnit řetěz i kazetu na MTB 29". Převody 2×10, převodníky 38z-24z a původní kazeta 11z-36z, původní řetěz počet článků 110. Budu dávat novou 10ti rychlostní kazetu 11z-25z, mám dát stejně dlouhý řetěz, nebo kratší, když se největší kolečko kazety sníží o 11 zubů? Pokud kratší, o kolik článků?

      • Bubaaak  

        pokud nemáš fulla dej řetěz na velkej vpředu, velkej vzadu, vynechej házku, napni a připočti dva články… máš délku řetězu

        https://www.bike-forum.cz/forum/5811.html#…

        • pepek  

          To je příliš jednoduchý. Nemáš na to nějakou apku? :-)

        • osobne  

          Dík, takže zkrátit.

        • lubosalbi  

          Ještě je dobrý doplnit, že je potřeba vyzkoušet jak moc se prodlužuje zadní stavba při propružení. Některé systémy se nenatahuji prakticky vůbec, jiné dost.

          • Bubaaak  

            U ht když ti propruži zadni stavba tak, že ti rupne řetěz, tak většinou je řetěz to poslední co tě zajímá :)

            U fula musi hodit zadní stavbu na doraz a pak je postup stejný…

            • lubosalbi  

              Tak samozřejmě, že jsem měl na mysli full kolo, u HT se to řešit nemusí a na příklad u Eagle se dávají u HT 4 články na víc a ne 2 jak u full rámů

    • sharkeeCZ  

      Pánové, kolik článků přidat oproti stávajícímu řetězu na silničce, když mám novou kazetu do kopečků. Stávající 11–28 jsme nahradil za 11–32. Vpředu 52–36.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse