• Lukavec

    Na podzim se chystám koupit nějaký gravel bike do 25 tisíc.

    Prosím majtele gravel biku, aby napsali zkušenosti s kolem. Jestli by šli znovu do gravel biku, klady a zápory.

    A ještě jedna otázka, kupovali jste kolo v zahraničí nebo v Čr?

    • Vilém  

      Je tu o tom vcelku obsahle vlakno a urcite ne jedno.

      • Lukavec  

        Narazil jsem na stará vlákna z roku 2016, 2015 a starší.

        • Vilém  

          Za tu dobu se toho hodne zmenilo.

          I v tech starsich vlaknech jsou novejsi reakce.

        • DoomHammer  

          dobře děláš, gravely na rok 2017 jsou diametrálně odlišné od roků 2015 a 16! objevily se nové kosmické materiály, úplně jiné techniky šlapání, úplně jiná sedla, kola už nejsou tak kulatá jak bývala

          já ti fandím. ser na historii a žij budoucností!

    • Chlebovnik  

      Ten rozpočet je na gravel bike hodně hubený a v podstatě tě omezuje na jediný bike, kterým je GT Grade. Abys měl trochu výběr bylo by lepší ho navýšit aspoň o 5, lépe o 10 tisíc.

      • Lukavec  

        Já jsem myslel, že bych koupil něco ve výprodeji.

        • DoomHammer  

          to nedělej, mohl bys narazit na model 2016 a to by potom toto téma bylo naprosto irelevantní! žiješ jen jednou!

          • Lukavec  

            Ve výprodejích jsou už modely 2017. Já nevím jak ty, ale gravel 2016 a starší jsem nikde nesehnal v mé velikosti.

    • DoomHammer  

      já bych koupil gravel 6a1/2-té generace, jsou výborné a nestojí moc.

    • MrtweyUbrus  

      Co třeba tohle

      Reynolds, karbonová vidlice, pevná osa vepředu a značkové ráfky.

    • kalimero  

      Jaké plánuješ využití kola? Abys nakonec neskončil u 29HT :-).

      • Lukavec  

        Chci gravel, protože na HT jsem čím dál tím víc jezdil na silnici a polní cesty. Proto volím gravel.

        • p@X  

          Základ je ujasnit si jak široké gumy tam chceš dát, zda-li budeš vozit i celoblatníky (průchodnost, uchycení)…

          • Lukavec  

            No tak to nevím jakou šířku gum. Na HT jsem jezdil 20km okruh po silnici a potom 1 km po polňačce.

            Celoblatník je toto?

            • kalimero  

              Volil bych rám, kde se vejde aspoň 40mm guma, raději více. Potom 2 záplety, „silniční“ pro 28–30mm a druhý buď pro 700 nebo 650b.

          • detoxy  

            Přesně tady je začátek výběru. Já to mám nějak takto:

            28mm zpevněná cesta, suchý terén, Endurance silnička

            32mm silnice, terén i mokrý, CX a gravely (moje kategorie)

            Nad 32mm především terén, gravel

            Jinak se připojuji, že by bylo lépe 10 přihodit, v oblasti 35 tisíc je výběr větší a za ty peníze navíc dostaneš lepší komponenty.

    • jIrI___  

      Gravel je s velkým náskokem nejuniverzálnější kolo, které jsem jezdil. V podstatě jsem po nákupu gravelu úplně přestal jezdit na MTB (nebylo to čistě jen kvůli tomu gravelu, ale taky k tomu přispěl), které jsem prodal a na silničku se práší ve sklepě, taky půjde do světa. Pokud nebydlíš někde v horách, tak je gravel super řešení. Bydlel jsem na okraji Beskyd a tam jsem pro MTB měl využití (naopak si tam moc nedovedu představit jezdit jen gravelu), ale po přestěhování do Ostravy MTB úplně ztratilo smysl a nastoupil gravel. Takže dost záleží i na tom, kde na kole především jezdíš.

      • kalimero  

        Stejný případ. Silnička stojí v koutě a usedá na ni prach.

        • detoxy  

          +1, původní crossovou Meridu už mám jen na vyjížďky s rodinou.

      • p@X  

        Ono to je stejně dočasné, časem Ti zas opravdová žiletka a full začne chybět, je to bludný kruh :)

      • Světloslav  
        • a jak hodnotíš odpružení přední vidle? není přece jen u gravelu „tvrdší“ – nedostávají ruce záhul? Když vidím ty naše okrsky a polní cesty?

        Také o něm uvažuji-ale v tomhle mám docela pochybnosti…zda to není, co se týče pohodlí jízdy, cesta zpět

        • TheJD  

          Zalezi kde jezdis. Jestli planujes jezdit tak 70 % casu mimo teren po pevnych cestach, tak je imho MTB zbytecne. Gravel toto zvlada naprosto s prehledem a karbonova vidle je mazec.

        • jIrI___  

          Pochopitelně že to je na polňačkách na ruce větší nápor než když máš 100 mm odpružení nebo 3" pneu :). Řeknu to takhle – pokud od gravelu očekáváš, že bude tlumit jako odpružené kolo, tak budeš zklamaný. Pokud budeš očekávat, že bude tlumit jako silnička, budeš mile překvapený.

    • cupik  

      Zkušenosti zatím žádné, ale je to druh kola, který by mohl být pro mě to pravé a tak pokukuju co by se dalo přes zimu pořídit. Asi nejvíce se přikláním k stavbě na rámu RB RX, na podzim by měli vyjít s upraveným rámem (tapered hlava, pevné osy). V případě koupě hotového kola jsem pokukoval po Author Aura XR, případně i ten Jamis na oceli, tam mě ale odrazuje váha, která je stejná jako moje aktuální HT (cca 11,5kg), prostě si říkám že když už gravel, tak aspoň kolem 10kg ať je nějaký váhový posun dolů.

      • Lukavec  

        Nevíš přibližně kdy představí nový rám?

        • cupik  

          Odpověď p. Heiníka: Předpoklad je představení na podzim říjen / listopad, ale zda se to opravdu povede je otázkou. Takže u mě to vypadá na hezký vánoční dárek :-)

          • Světloslav  

            no doufám , že se pak tady podělíš se zkušenostmi s tímhle kolem! také po obdobném pokukuji :-)

        • cupik  

          Tak podle dnešní informace to bude až na jaře 2018 a co se týče novinek, tak by to měla být tapered hlava, rozšíření prostoru zadní stavby pro pláště šíře 40 mm a vnitřní vedení kabeláže.

    • Lukavec  

      Dost se mi líbí Mango Point AR – 150.

      Barva: Gunmetal

      Velikost: Medium nebo Large, měřím 185cm a je mi 16

      Pedály: Alloy Black

      Pláště: vůbec nevím, poraďte mi prosím

      Co to znamená „Spare Tubes“?

      https://www.mangobikes.com/…oint-ar-105/

      • Joe_Pike  

        Spare tubes – náhradní duše

      • tromboonen  

        Hele ve Tvém věku chápu, že na dlouhý pročítání nejseš, ale mrkni do sekce silniční na vlákna re velikost jak se změřit na CC a jak potom vybrat správnou velikost = u kola se silničním rámem je to dost kritický a rozhodně se to vyplatí, prodávat kolo protože nesedla velikost leze do peněz… tabulky výrobců a la 185 cm = Lko jsou někdy hodně zavádějící.

    • Joe_Pike  

      Letos na jaře jsem vyměnil letitou čistokrevnou silničku za gravel bike (Author Ronin), protože už mě přestal bavit slalom mezi výmolama.

      Té volby určitě nelituju – šel jsem do toho s vědomím toho, že sice obětuju tu maximální rychlost na úsecích s lepším asfaltem, ale zase získám kolo, které bude při větším pohodlí o něco rychlejší všude jinde. Občas se s Roninem vypravím i do práce přes město – kostky, obrubníky, polní cesta na předměstí… Všechno to zvládá bez problémů. Osazení Tiagrou je naprosto dostatečné. A pokud se nepletu, tak Ronina teď můžeš pořídit se slevou za 27kKč.

    • jecnak  

      Nevim, proc se omezovat na napis gravel, kdyz uplne stejnou sluzbu ti udela cyklokroska. Staci vybrat spravnou geometrii. Navic dneska uz jsou stejne osazene uchyty na kosiky a casto i nejakymi skrytymi uchyty na blatniky.

      • YuraOlomouc  

        „Nevim, proc se omezovat na napis gravel, kdyz uplne stejnou sluzbu ti udela cyklokroska“

        Lol to teda dava smysl.. Co je asi cyklokroska? Gravel s parametrama na cyklokrosove zavody ne? Takze se nechces omezovat a proto budes hledat kolo pod nazvem cyklokroska coz je defakto podkategorie gravelu aha… Cyklokroska je cyklokroska. Zatimco gravel muze vypadat jako silnicni ziletka a nebo MTB celopevnak s beranama..

        • jecnak  

          Prosimte, nepis o vecech, o kterych nic nevis. Staci se podivat na cem se jezdi gravel zavody ve Statech, kdyz uz ti nic nereknou cisla geometrie. Celkem oblibeny a vepredu hodne zastoupeny je treba Spesl Crux nebo od Treku Boone ci Crockett.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Dneska boduješ.

    • krabica  

      Tu na road.cc je pár tipů a dost recenzí gravelů.

    • Corra  

      Tohle by se ti mohlo líbit…

      https://www.cyklocentrum.cz/…aura-xr-2017?…

      Doporučuju mrknout na příslušné záložce na video, co se s tím dá dělat :-).

    • TheJD  

      Ja mam dva mesice Norco Search a jsem velice spokojeny. Jezdim tak 60 % asfalt, 30 % sotolina apod. a 10% teren. Zvlada vse paradne, ale je potreba davat hodne bacha na prorazeni-vetsi kameny. Kdyz si na nem dat prudsi sjezdik po pesine v lese, kde jsou i nejake koreny a kameny, tak dole mam na tvari usmev jako Joker. :)

      • Světloslav  

        a jezdil si před tím stejnou trasu na HT ? Zajímá mě právě to pružení a tlumení přední vidle-pro mě dost zásadní „problém“ – jinak asi stejná % terénu jako ty..

    • Lukavec  

      Budu brát Mango Point AR.

      Jakou velikost mám vzít? Měřím 185cm + rezerva, je mi 16. Medium nebo Large?

    • mtb.lifestyle  

      Author Ronin, super, dnes seženeš do 25k. Zdejší mazáci budou model nejspíš kritizovat, za mě super univerzál, na mé ostatní kola pomalu sedá prach. Jak bylo řečeno, záleží, kde bydlíš. Na úpatí Beskyd úplně nedoceníš, ale pro jižní čechy podle mého dobrý. Na silnici svižnější než bike, v terénu ledacos zvládne, polňačky a lesní cesty co uvádíš zvládá úplně v pohodě. Navíc i fajn expedičák. Na řeči o malém rozpočtu kašli, do 25k seženeš slušné kolo, pokud nemáš ultra sportovní ambice a netrváš na nejfajnovějších kouscích. Zkus kouknout i na nějaké krosky, pokud nejsi extra rýpal, tak rozdíl mezi některými kroskami/grave­ly/adventure silničkami atd není až tak markantní. Za mě rozhodně dobrý kup, pořízeno v čr. Jediný zápor co mě napadá jsou u originálu příliš široké pláště (40mm), budu zužovat a váha. Nejsem ale gramař, takže neřeším.

      • JFtryall  

        Ty Conti jsou spis osmatricitky realne. A nejsou kdo vi co. Ronin je fajn, ale kdyz se tam da pevna karbonka a kola na lehkych rafcich a bezdusovych gumach kolem tech 40mm, tak to je uplne jiny svet.

        • mtb.lifestyle  

          to ještě budou v zimě přestavby :)

        • xpj  

          A už někdo zkoušel dát na Ronina karbonovou vidli?

          • JFtryall  

            Ano ja. Ale vozim to s rovnymi riditky. Je to 26 palcova karbonka Java, vyska kolem 415, neco takoveho. Tuhost tragicka, ale je to lehky. :-)

            • Johnnyxjr  

              můžeš prosím nahodit foto jen pro představu díky

              • JFtryall  

                Hybrid. :-) uzky obuti uz nechci fakt videt, mam to na 24mm galdach. Idealni to je vozit tak na 34 minimalne.

                • xpj  

                  Pěkný exteriéry!

                  A to kolo je nakonec docela zajímavý :-)

                  • JFtryall  

                    Uz to podedi asi nekdo z rodiny. Ja bych uz na tom musel vymenit kola nebo dat aspon 28mm galusky na 4 atmo. Skoda, ze je ten ram docela mekkej a ta vidle tomu taky moc neprida. Je to spis na to adventure pouziti, nez na regulerni trenink. Pevna 29 se mi jevi jako vhodnejsi univerzal.

                    Jinak to panorama je nad Dolceaqua u San Rema. Doporucuju. :-)

      • satch  

        nebo tohle :-), (dávám to sem kvůli zajímavé ceně a spíš pro fandy značky…) https://www.tredz.co.uk/…ke_83175.htm

        • random  

          Jo, ale kdyz mas budget 25k tak je to trochu moc. Ja po nem tez pokukoval, ale chtel jsem i cestaka a tim padem s pevnou vidli.

          • satch  

            jo jo, všiml jsem si pak, ale třeba se to někomu bude hodit. Pokud se to někomu fakt líbí, tak ta cena je zajímavá. V UK to teď valí prý čím dál víc 650b a širší gumy, i JFtryall psal, že to jezdí…

            a jakoukoliv variantu lefty bych nechtěl…, ale ten nižší model měl pevnou

            • JFtryall  

              Road+ je fajn, idealni je mit tam prostupnost i pro normalni MTB 27'5 a naladit si to k obrazu svemu. Ja ted mam WTB 47mm a nejsou spatne. Jsou trosku tezsi, kolem 520g, ale jsou rychle a dobre citelne na mokru i sterku. Super kombinace by to bylo treba s Thunder Burtem vepredu, grip uz paradni a rychlost hodne podobna. Pristi rok ale asi vyzkousim udelat gravel bike z klasickeho 29er ramu kvuli lepsi prostupnosti na plaste. Jsem na to zvedavy. Nepotrebuju silnicni qfaktor, takze to bude asi optimalni volba, vahove si taky polepsim. Hodne by se mi zamlouvalo vozit prave kombinace sirokych 29er plastu typu G-One, TB, Zefyros a zkouset valive odpory proti silnicnim 34mm bezdusim.

              • satch  

                a jak budeš řešit geo 29HT vs. berany a teda nataženost posedu?

                • JFtryall  

                  Ted mam TT nekde kolem 585 a 90mm predstavec, takze to uz ma skoro presah do MTB. Bike by mel 615, takze predstavec kolem 60mm bude optimalni. Zadni stavba je u gravelu jen o 5mm kratsi. Vyssi hlavovku gravelu zase resi vyssi pevna karbonka u 29er ramu, sedlovy uhel pohoda. A dostanu i lepsi hlavovy uhel a vyssi stred na ktery jsem zvykly. Posed naladim stejny, nyni jeste ladim vysku uchopu. Prostupnost bude zachovana pro 42T prevodnik. Dam asi i E13 kazetu s 9–44T. Bude to vlastne nahrada silnicky. Melo by to mit pod 9kg. A na 2.35 slicky se hodne hodne tesim.

                  • satch  

                    pěkný :-)

                  • kalimero  

                    Máš už vybraný nějaký konkrétní rám?

                    • JFtryall  

                      Letosni RM karbon maratonec. Neni to tak dlouhe jako nove ramy. Ma BSA a nema Boost, takze mam kola atd., 460mm Ritchey riditka, Sram Apex paky, saltr asi taky…vidlici dam Force karbonku asi v custom designu, 490mm vyska, vyska uchopu asi vyjde s nulovym sklonem predstavce optimalne, delka 60–70mm predstavce a nulovy offset na sedlovce. Muzu tam pak dat komplet sirky pneu podle pouziti a to povazuju za velkou vyhodu. V NMNM to bylo vylozene na hodne odolny 40mm nebo lehky bikovy semislicky, jsou to docela palby. Pneu bych videl optimalne na silnicni trenink ty 35mm bezduse pres 40mm na lehci veci a 2.1 bikove na vsechno ostatni. Tread Lite, Pace, Zefyros, TB, G-One, Nine Line. Nejake mixy tam vymyslim. Prijde mi skoda to stavet na 650b variante kdyz muzu dat rovnou velky a jsem na to zvykly.

    • p@X  

      První závod

    • Lukavec  

      Tak už Mango není skladem. Nevíte, kdy budou skladem modely 2018?

      Jinak začínám hledat znova od začátku. Vůbec se mi nelíbí GT, Jamis a Aura XR, máte nějaké jiné návrhy?

      • Johnnyxjr  

        loni v prosinci bylo tohle na hydrách do 1000 liber+ pošta žádné další cla a poplatky pár kluků včetně mě si to tady pořídilo něco jsem na tom stačil namotat za mě spokojenost

        https://www.planetx.co.uk/…-pickenflick

      • Lukavec  

        Ještě mě napadla stavba, co vy na to? Bude to velký rozdíl oproti sériovce?

        • Johnnyxjr  

          rozdíl to bude ale cenovej záleží jestli to budeš dávat na novejch komponentech nebo bazar sériovka je vždy levnější i přes tohle zjištění osobně dávám přednost si kolo postavit na čem chci a co znám

    • lader fox  

      doporučuji autor ronin, koupeno v čr. super terén i silnic

    • pumpy  

      cau – tahal nekdo nebo taha za gravelem Chariota? Uvazuji jestli neprodat plusko a namisto neho koupit na tahani chariota nejakeho gravela. Podotykam ze jsem na zadnem jeste nejel, ale nez si nejakeho pujcim jestli me to bude bavit (uzkeplaste a uzke rodla oproti HT) tak bych chtel vedet jestli to na toto kolo neni uplne blbost ;) diky za radu.

    • Okasparek  

      Kluci, vím že to bude trochu jiné téma, ale týká se to Gravelu.

      Mám doma komplet řazení Campa Daytona 2×9. Mám 2 dotazy:

      1. dá se kompletní řazení použít s kazetou Shimano Deore 9st 11–34?
      2. dá se použít jen páky Campa a k tomu použít Shimano Deore( kazeta 9st,zadní řazení a přesmyk)?

      Jak je vůbec velký rozdíl v délce chodu řazení?

      Díky za info

    • kuba.chaloupka  

      Ahoj, prosím o radu.

      "Kellys Soot 30 ":https://www.kellysbike.com/…ot-30-p53896

      nebo

      "SPECIALIZED Diverge E5 Sport ":https://www.kolokram.cz/…56-2018.html

      Vyplatí se připlatit ty 4 tisíce za spešla?

      Díky

      • mitch  

        jestli toho soota ještě někde budou mít :)

      • tomas.g88  

        Soot 30 je na clarisu coz je nejnizsi rada, Spesl je na sore, coz je o radu vyse, ale stale jakoze hobby rada pokud se nemylim. Kdyz jsem tu resil bazarovou silnicku tak jsem byl od clarisu dost odrazovan, ale o kolik je sora lepsi nez claris to tezko rict.

        Byt mam Kellyse MTB tak soot se mi designem moc nelibi a radsi bych sahl za sebe po Speslu, ale to je samozrejme o vkusu. Z gravelu vnimam ze je docela oblibeny Ronin od Authora. Ale je jeste o malicko drazsi, ale je zase na Tiagre, coz uz by mela byt trochu jina dimenze.

      • bezdratova.sprcha  

        Pokud se nepletu, jediný rozdíl mezi Claris a Sora je jeden pastorek. Připomínám, že se jedná o ty nové sady, tzn. kliky jsou Hollowtech, kabely vedené vnitřkem, hazka s delším ramínkem atd.

        Musíš se rozhodnout jestli chceš podstatně lepší brzdy a lepší cenu, nebo pastorek navíc. Plus teda gravel na 30mm pláštích je u mě prachobyčejná silnice :D

        • Singlespeed  

          Kliky Claris, Sora ani Tiagra hollowtech nejsou, jsou jen „twoo piece“. Hollowtech (duté kliky) je až od 105 nahoru.

          • bezdratova.sprcha  

            Aktualizuj si zdroje :) Tiagra už je Hollowtech pěknou dobu. Letošní Claris je taktéž Hollowtech. I když se mrkneš na specifikace toho Soot 30, tak tam vidíš, že středové složení je SHIMANO BB-RS500.

            Pro zjednodušení, viz odkaz: https://www.kupkolo.cz/…000_z103750/

            • Kalic  

              Tady jde o slovíčka :-) duté kliky jsou od 105 nahoru, „hollowtech 2 compatible bottom bracket“ má i Claris.

              • bezdratova.sprcha  

                A nižší řady jakože nejsou duté, ale mají tu trubku vyplněnou? Nebo jak si to mám vysvětlit.

                Respektive pokud je v tom nějaký rozdíl, o kterém nevím, tak na něj poukaž. Už jsem měl doma sedm klik MTB, silnice i trekking, které byly pro Hollowtech středové složení. Žádné rozdíly jsem nezaznamenal (pokud pominu rozdíly MTB a silnice).

                Claris doposud byl na Octalinku pokud se nemýlím.

            • Singlespeed  

              Aktualizuj zdroje :-):

              http://productinfo.shimano.com/#…

              Hollowtech opravdu od 105 nahoru.

              • Vilém  

                Ono neni hollowtech, jako hollowtech II :)

                • Singlespeed  

                  Mně to říkat nemusíš. :-). Jedny staré Deorka Hollowtech na střed Octalink doma mám, ale to už je dnes dávno úplně mimo a převálcováno Hollowtech II nebo 2-piece systémem.

                  • Vilém  

                    Byls posledni v rade:) Ale je mi jasny, ze v tvem pripade osvety neni treba.

      • liskin  

        Diverge má na přední vidlici díry na lowrider nosič, a má vepředu/vzadu zvlášť díry na blatníky. Pokud by s tím člověk chtěl něco pocestovat, tak se to dost hodí. :-)

      • Petr L2  

        Mam Diverge a hodně mě překvapilo, jak komfortni je zadní stavba v terénu. Takže by bylo asi dobré si obě kola projet, který rám bude lepší.

    • Fredos  
      • pevné osy, obě
      • kotouče
      • průchodnost bych viděl alespoň 40mm
      • zaměřeno na komfort
      • nejspíš karbon, ale tady by se dalo spekulovat.

      Mohli byste mě prosím lehce nasměrovat na rámovou sadu/kolo, která by výše uvedené splňovala? Nějak se v tom ztrácím, potřeboval bych se od něčeho odpíchnout.

      • black.horse  

        On One Bish Bash Bosh

      • Fredos  

        Zaujala mě zatím třeba Merida Silex..

      • Bubaa  

        Lapierre crosshill

        • Vilém  

          Skoro 50 tycek za alu ram a tiagra osazeni? To ani ty hydry nezachrani.

          • Bubaa  

            Tak to je cenikova cifra, záleží na tom za kolik koupíš ne?

            • Vilém  

              To kazkopadne.

              Osobne bych to povazoval za zajimavy, kdyby byla cena kolem triceti, na coz to asi clovek nesrazi.

      • Mogadi  

        Rondo Ruut

      • nitraq  

        Accent Feral. Koukám, že prodejce přímo rám neprodává, ale Allegro je toho plný.

      • Fredos  

        Díky za tipy, Rondo vypadá výborně.

        Ještě mám dotaz. Koukám, že jsou u těch kol samo rozdíly v geometrii. Co by pro mě bylo vhodnější z hlediska geometrie např. z těch co tu padli?

        Míry měřené podle CC:

        • Inseam: 86,5
        • Trunk: 72
        • Forearm: 35
        • Arm: 66
        • Thigh: 61,5
        • Lower Leg: 55
        • Sternal Notch: 150
        • Total Body Height: 180,5

        Nebo na co bych se měl u té geo zaměřit aby mi to co nejlépe sedlo? Za každou radu díky:)

        • Mogadi  

          Ahoj, ja mam Rondo v L-ku, mame celkem podobne rozmery, i kdyz ja sem asi o 3 cm vyssi, ale armlength a inseam mame hodne podobnej. Pokud to chces vyuzivat na gravel/silnici, sel bych asi do L. Pokud to chces mit obratnejsi (=gravel/cross, vzal bych M).

        • bezdratova.sprcha  

          U gravelu máš ten problém, že neexistuje žádný univerzálně uznávaný posed. Někdo jede styl silnice, někdo CX, někteří výrobci pak razí vyloženě terénně laděné kousky s řidítkama pekelně vysoko, pro které ty reference nejsou prakticky vůbec žádné (snad kromě endurance silnice, ale tam se nepočítá s terénem). Takže velikost rámu a geošku si budeš muset ošéfit podle toho jak chceš jezdit a jak chceš sedět.

          Jinak já gravela stavěl na rámu Vitus Energie. Alu rám + karbon vidlice vyjde z CRC na nějakých 11500.

      • Spartacus  

        Co třeba Ridley x-trail?

      • Fredos  

        Sem koukal na ceny, a ja mel v predstave strop tak 60k. Kdyby min tak lip. To se to trosku zuzuje:-D

    • jannk  

      mi se libi Exploro od 3T: https://www.3t.bike/…ploro-2.html :)

      • suslos  

        design za mě za jedna :-)) nejhezčí gravel ever

        Horší je to s cenou (kilo za frame? :O) a blbostma na kole – střed, patka přehazky, zvláštní vedení bovdenů…

        • jannk  

          Asi pujde za plus minus kilo komplet

          Taky me zaujala ta patka prehazky

          • suslos  

            tenhle setup? https://store.3tcycling.com/…ike-536.html#…

            to je pak otázka, jestli takový komponenty chceš na kole za kilo… Cena je hodně vysoko za mě, i za nižší verzi rámu je to cca 80k

            • jannk  

              Ok, beru zpatky – ja to zase tak detailne zatim nezkoumal. (cenu jsem predbezne probiral s mym oblibenym obchodem, ale to ma trochu slozitejsi historii)

      • AussigBiker  

        Peknej, Eddy taky ujde: http://www.eddymerckx.com/…e-black-matt

        Ale musel bych prodat moje tvrdnouci jatra :)

      • JFtryall  

        To kolo je krasny. Hlavne nazivo. Ale tu geometrii bych teda na gravel opravdu nechtel. To je cx kolo se zvysenou prostupnosti. 72,5 uhel hlavy, nizka hlavovka, vidle taky celkem nizka.

        To bych musel brat XL i na svych 181cm.

    • otilrak  

      Taky mám dotaz ohledně Gravel biku. Rád bych se vešel do cca 25 000 Kč.

      Zatím je můj favorit Author Aura XR 2017. Za tu cenu se mi zdá hodně dobrý. Co myslíte?

      Pokud jsem při svém pátrání v této cenové relaci něco přehlédl, rád si nechám doporučit.

      • Czechak  

        Co třeba GT Grade Tiagra?

      • nitraq  

        Přehlédl:) Záleží, jakou velikost potřebuješ, proklikej si.

        Kona Jake – https://winstanleysbikes.co.uk/…egory/12526/

        Merida Cyclo Cross – https://winstanleysbikes.co.uk/…egory/12526/

        GT Grade Tiagra – https://winstanleysbikes.co.uk/…egory/12526/

        Whyte Saxon – https://winstanleysbikes.co.uk/…egory/12526/

        • Bruca  

          s poštovným 20 liber ta Kona vypadá hodně zajímavě :-)

        • otilrak  

          Wow, díky za odkazy. Vypadají úžasně, ale jediná z uvedených mi asi sedne ta Kona. Nejvíc se mi tedy líbí ten White Saxon…

          Správná velikost bude boj. V příloze by měly být rozměry na silničku. (Měřil jsem se předloni, přeměřím se kdyžtak znovu.) :)

          • nitraq  

            Konu mám, pár fotek v profilu. Za těch 18 rovných bych řekl bezkonkurenční nabídka, ale samozřejmě design je otázkou osobního vkusu. Šetřilo se na vidlici – hliník a kolech – sice tubeless ready ráfky, ale docela těžítka, 2,2 kg. Když se ti podaří trefit na bazaru nějaký slušný 29 kola, tak máš hned půl kila dole a musím říct, že je to hodně znát. Limitem může být průchodnost pláště, vpředu odhaduju komfortně 38, těsně 40, vzadu pak komfortně 35, těsně 38, sériové pláště mají reálně 35,5 mm. Např. to Mango lze osadit 42 mm plášti.

      • mitch  

        Mango Point AR na 105 https://www.mangobikes.com/…oint-ar-105/ ? Nebo na tiagře vychází na 22…

      • roman II  

        kdo nechce berany na ultegře https://www.merida-bike.cz/…/speeder-900

        • otilrak  

          Hezké, ale berany chci. Už jsem k nim dozrál.

          • roman II  

            mě právě u poslední silničky přesvědčily že už jenom rovný a klidně s rohama

            • Vilém  

              Ze to bude kratky, to te evidentne netrapi,takze smele do toho.

              • roman II  

                jako že berany nahrazujou délku ?

                • Vilém  

                  Tak samozrejme.Kdyz vezmou ram s geo urcenou pro berany a daji na to rovna riditka, tak budes mit delku tak o cca 4–5cm kratsi. Kdyz by sis vybral ram,ktery by mel idealni delku,tak zase vyjde silene vysoky.

                  • Singlespeed  

                    Kratší rám zase tak nevadí. Vždyť 26-er bajkové rámy byly (kromě některých tradičně "dlouhých " značek) délkově se silničkami naprosto srovnatelné.

                    • Vilém  

                      Ja ti nevim. Na ram s rovnyma riditkama je pro mne idealni delka ramu cca 600mm, u silnicky cca 565mm. Kdyz bych koukal po te Meride co odkazuje, tak by i nejvetsi velikost ramu, u ktere je delka 580mm pro mne proste kratky. Samozrejme bych to mohl dohnat delsim predstavcem atd, ale neprijde mi to idealni.

                      Mozna mu to vychazet bude, ale minimalne bych si tu delku porovnal s nejakym kolem, s rovnyma riditkama, ktere mu sedi, aby pak nebyl prekvapeny.

                      • roman II  

                        tak jelikož jsem na silničce jezdil minimálně zalehnutej v obloukách a držel se pěkně pohodově nahoře tak rovná řídítka vítám, delší představec se dá dát vždycky stejně jako sedlovka s větším ofsetem, ten Speeder na ultegře mě sakra láká, musím si to někde naživo osedlat a zkusit se na to poskládat, třaba takový Silex je na tom s délkou rámu lépe oproti Speederu https://www.merida-bike.cz/…la/silex-400

                        • Goratrix  

                          Pripadne sa pozri na geometriu Canyon Roadlite, vid moj profil. Pre tuto sezonu uz je z neho po vymene plastov plnohodnotny flat bar gravel, nove foto:

                          https://imgur.com/PHTYyK4

                          Akurat neviem ako su na tom nove verzie ramu s priechodnostou, do mojho (2015) dam v pohode aj 40mm.

                        • Vilém  

                          Uz jsem ti to v nejakem vlakne psal, ten Silex je zas opacnej extrem, ten je, na to ze ma berany, hodne dlouhej.

                          • bezdratova.sprcha  

                            Nic ve zlém, ale nemůžeš to brát takhle univerzálně. Že si v nějakém kalkulátoru vypočítáš míry a ono ti to navrhne nějakou geošku je sice hezké, ale výpočet se vždycky provádí pro dosažení nějakého specifického posedu a pokud na kole budeš sedět jinak, než jak počítá kalkulátor, tak to máš stejně vypočítané špatně.

                            Geometrie rámu až tak jednoduchá není, aby sis mohl říct potřebují rám dlouhý XYZ. Navíc i berany mají různou geometrii. Silex není dlouhej, jen jeho geometrii nejde přitovnávat k silničnímu kolu. Má kompakty, vysoko postavená řidítka, krátký představec, a posed je něco mezi CX a XC. Je to kolo, u kterého se očekává, že hodně času strávíš na obloucích.

                        • roman II  

                          jsem tak nějak malinko v koncích, nový RB ještě s gravel rámem není na trhu, Merida Silex dobrý ale chci rovný řídítka a moc se mi to přestavovat nechce a navíc bych se rád vešel i s hydraulickýma kotoučema do +/- 30 tis. kč, Takže zbývá mě sympatická merida Speeder 900 na ultegře https://www.merida-bike.cz/…peeder-900-0

                          Jde o to abych se na tom trovnal bude nutná sedlovka s 20mm ofsetem a 90–100 představec což si myslím že to ještě šlo. Bohužel mi nikdo neporvrdil jestli se tam vejdou 40mm pláště což bych rád.

                          • nitraq  

                            Stavba… já jsem vám to říkal.

                            • roman II  

                              stavěl bych snad jenom na tom RB který prozatím není takže hledám co nejjednodušší cestu která zas tak jednoduchá nevypadá, pošlu flašku rumu Božkov tomu kdo ozkouší jestli se na speedera vejde 40mm guma a vyfotí to :-)

                              • Libores  

                                Za Božkov na to dlabu:)

                                • roman II  

                                  asi budu muset do cyklo pointu s tím že jako jestli chtěj prodat tak to potřebuju vyzkoušet :-)

                                  • bezdratova.sprcha  

                                    Mas prodejnu v okoli? Ono by defakto melo stacit pomerit prostor mezi ramem a soucasnym plastem. A nebo pokud je personal ochotny, zkusit provizorne nasadit kolo z nejakeho jineho biku s 40mm plastem by nemel byt moc velky opruz.

                                    Pripadne si napis primo na ceskou Meridu. Uz jsem s nimi jednou resil zalezitosti ohledne parametru a reagovali docela ochotne.

                                    • roman II  

                                      tak na merida.cz jsem psal a pán mě opakovaně opakoval že ten rám je konstuován na 32 mm a nic jiného nepřipadá v úvahu a že mezera mezi pláštem a vidlicí/zadní stavbou není směrodatná, po třetím mailu jsem to vzdal,

                                      Nejblíže mám cyklo point v liberci, tam bohužel speedera ani silexe nemají že prý o ně není vůbec zájem, alespoň to tvrdil vedoucí prodejny

                                      • bezdratova.sprcha  

                                        Tak ono záleží také na mezeře mezi sedlovou trubkou a pláštěm, případně širokým gumám může zavazet i přesmykač.

                                        Díval jsem se na web a speedera v místním cyklopointu taky nemají, takže bohužel se ti nepodívám.

                          • AussigBiker  

                            Co nejakej takovejhle Radon? https://www.radon-bikes.de/…cross/cross/

      • Carpathia  

        Na rámu Aura XR 2017 jsem si poskládal kolo před několika týdny a zatím jsem nadšen ;-)

        Jen pozor na velikosti. Podle tabulek Authoru bych měl mít na výšku 182 cm velikost rámu 54. Já mám 56 k tomu představec 110 mm. Na tovární Aury se montuje představec podstatně kratší. A rozhodně si na kole nepřipadám nijak natažený.

        • otilrak  

          Vypadá dobře. Jestli můžu být tak smělý, na kolik tě celá stavba vyšla?

          • Carpathia  

            V podstatě jsem to ani nepočítal ;-), ale zkusím to shrnout.

            Rám + vidlice + hl. složení – 4500

            Zapletená kola – 2000

            Pneu + duše – 800

            Sada tiagra 4700 + kliky + pedály cca 8000

            Brzdy + kotouče – 900

            Sedlo, sedlovka, řídítka a představec cca 1100

            Omotávka, bovdeny, lanka + drobnosti cca 500.

            Takže celkem cca 17800.

            Tiagru, sedlo a kokpit už jsem měl před tím na zimáčku, takže si to nepamatuju úplně přesně.

            Až se mi povede udělat nějaké slušné fotky, dám si auru sem do mých bajků a zkusím to pak dohledat přesně.

            • Bruca  

              S jakyma brzdama a kotoucama to počítáš za 900? :D

              Me jeden třmen BB7 vyšel na 1500 :D

              • Carpathia  

                Jako „nouzovku“ jsem použil tyhle brzdy: http://www.global-sport.cz/…-140-a-160mm

                Cena cca 500 za obě. Kotouče nějaké základní force 160mm.

                Třmeny brzdí až překvapivě dobře, ale protože se hýbe jen jedna deska, je jejich prvotní seřízení docela opruz.

                TRP Spyre už jsou ale na cestě. U nás stojí jeden třmen cca 1300,– , z Taiwanu 1400 za oba.

                • Bruca  

                  Nedávno je tu někdo prodával v bazaru, aspoň se mi něco motá :-)

            • odik  

              Jak široký pláště se tam vejdou??

    • kubasek  

      čau, využiji tohle vlákno, snad se majitel neurazí a nějakou odpověď z vás dostanu. :-) houby tomu rozumím, kolo s berany jsem měl naposledy před 30ti lety, ale docela se mi myšlenka „univerzálního“ kola líbí. Aktuálně mám MTB a jsem si jistý, že jej nevyužívám, jak by si zasloužilo(kdysi jsem ho odkoupil od hobby závodníka), takže co do terénu by mi určitě nějaký Gravel stačil. Ovšem nejsem si jistý převody. Nemám dost natrénováno, takže bych se převodů z MTB nechtěl vzdát úplně a právě Gravel kola s 1×11 mi přijdou stavěný (na moje párátka) dost do rychla.(i při srovnání na kalkulačkách při porovnání s tím co mám nyní). Na žádném kole jsem neviděl kazetu 10–50 (jako například Sram GX Eagel aj.). Já bych si představoval poměry například 36(8) x 10–50. Je to opravdu taková hovadina, že podobnou sestavu na sériových kolech nevidím???? Případně jestli jsem nějaký model přehlédl v rozpočtu kolem 50ti k. Prosím o TIP? Zaujala mě možnost vidle Lefty 30mm(cena už letí vzhůru) nebo systém od Specialized Future Shock, ale tady v diskuzích z toho nejste kdoví jak nadšení.

      • Kamilac  

        Tak vem gravela 2×11. Eagle je MTB sada.

      • bezdratova.sprcha  

        Obecně systémy odpružení (pominu-li elastomery) jsou na gravelu dost málo používaná věc (váha, cena, údržba, nežádoucí vlastnosti během šlapání a brzdění).

        Future Shock od Spešlu je hlavně kritizován za to, že to je proprietární standard, pro který časem nemusí být dostupné díly (nebyl by to u spešlu první takový případ).

        Než začneš řešit převody, tak bych doporučil si na nějaký gravel nejdřív sednout a projet po silnici i v terénu.

        Zásadní problém je v tom, že na gravel se většinou osazují silniční kliky. MTB kliky mají delší osu (73+mm) oproti těm silničním (68mm). Většina kol je osazena Shimano a SRAM, a ti mají jen kompakty 50–34, případně CX kompakty 46–34(36). FSA však nabízí i 48–32 a 46–30 kliky, což už je na gravelu vhodné i na dost strmý terén.

        • kubasek  

          moc díky za věnovaný čas!

          """jestli nebylo lépe za komunistů. Nebylo nic a člověk si nemusel lámat hlavu.""" Rozhodnutý jsem pro 1× 11 (12 je nejspíš pouze pro MTB ale třeba Sunrace11–50 je 11pastorků, ovšem kvalita nevím jaká). Kupříkladu mi padlo do oka tohle kolo . Kdyby nastala situace, že je na mě 42z moc, dá se vyměnit za (například) 38z? Uvádí kliky Sram Quarq Prime AL 42zm, ale nevím, zda by bylo možné nahradit (nejlépe pouze) talíř jiným menším, aby byl systém kompatibilní se zbytkem. Je jasný, že 2×10 nabízí mnohem větší škálu kombinací a pro turisty jako jsem já je vhodnější, ale…

          Pokud by byla osvědčená alternativa k tomu kolu, co mi padlo do oka, tak sem s ní. Něco, kde by byla možnost nějaké komponenty popřípadě „jednoduše“ vyměnit za jiné, které by mi třeba pasovaly lépe. Dávám přednost spíš AL rámu. Ojediněle kolo nabalím a jedeme na delší cestu s nosičem. I bez přípravy pro nosič se dá na kolo nabastlit, ale karbon je prý na nějaké objímky choulostivější, tak proto raději AL(třeba je to taky jinak).

          Půjčovna lepších kol by se mi líbila, ale v tom našem městečku o ničem nevím. Rád bych si udělal případně někam výlet(baba taky hledá kolo, ale ta kouká po MTB, ale třeba kdyby si vyzkoušela tohle???), za případný tip na prodejnu, která má i půjčovnu (aby se na mě nedívali jako na vraha, kdybych nic nekoupil) předem díky.

          • Goratrix  

            Ano, SRAM Rival 1 ma moznost 38t:

            https://www.sram.com/…l-1-crankset

            Chainrings X-SYNC™ 38, 40, 42, 44, 46, 48 & 50

            Pripadne sa pozri na SRAM Apex 1, ten je lacnejsi a myslim ze rovnako kvalitny. Ja keby som si prerabal moj fitness/gravel (vid profil), tak si dam asi Apex 1 s 40t a 11–42 kazetu. Ak by som chcel uplne novy bike tak Rival 1 s 40t a 10–42. Tiez je mi kombinacia 50/34 a 11–32 zbytocne tazka.

            • kubasek  

              díky za potvrzení, že v případě nouze můžu trochu upravit převody. Ještě bych se zeptal, kolo na které jsem odkazoval je momentálně za cca 45tis v UK. Mohl bych mít za takovou cenu něco lepšího a nebo naopak za výhodnější cenu pořídit v podstatě to samé? (chápu, že pro každého je lepší něco jiného) Nejsem schopný porovnat všechny komponenty. Raději bych koupil v CZ než v zahraničí, pokud by to byla stejná kvalita, ale v našich obchodech vidím jenom značky kol z plakátů, které mi přijdou dost nastřelené. Tohle kolo má hliníkový rám, takže za 45 to vlastně taky může být docela drahý. Ale zase cca 8,5kg mi přijde docela dobrý. (jestli to je pravda)

              • well  

                Gravel jede jinak než MTB. Převod 50/34 × 11–32 je dobře použitelný. Občas lehký převod do nějaké stojky scházet může, ale zase to po silnici parádně pojede. Já bych se hlavně u Gravelu vyhnul jednopřevodníku. Buď ti budou chybět převody v terénu v kopci nebo na rovinkách na silnici. Výhody nevidím žádné. Sram se proti Shimanu ovládá dost hrozně. Na hliníku je slušný kolo Canyon Inflite Al, NORCO Search A 105… atd.

                • kubasek  

                  ale tyhle dvě kola mají 36/46, respektive 32/48 + 11–32. Takže to si do stoupání bez výměny převodníku za jiné nepomůžu. A pokud dosadím do kalkulačky (doufám že jsou stejné kola a další proměnné) zmíněných 50/34*11–32 vs 42*10–42, tak jednopřevodník vychází na stoupání stále o maličko lépe. Ovšem ztrácí na rychlosti, ale nepřijde mi to nějak moc. Samozřejmě si za číslem v tabulce nedokážu představit skutečnost. Nahlodal jsi mě tím, že SRAM nedosahuje přesnosti či kvalit Shimana. Předpokládal jsem, že to bude v těchto cenových hladinách všechno fungovat na výbornou a už je to jen otázka hmotnosti. Čím víc zaplatíš, tím lehčí jsou komponenty.

                  • well  

                    No Sram se ovládá dost divně. Je to jistě o zvyku, ale řazení jednou páčkou na menší i větší převodník má svá specifika. Hlavně na větší pastorek je třeba páčku vyhnout docela dost a není to dvakrát pohodlný.

                    Není moc kopců, kde nestačí 34×32, ale je dost silnic kdy tě budou skoky na kazetě 10–42 štvát. Není nad vlastní zkušenost, otestuj si to sám.Asi na tom 1×XY něco bude, ale já to prostě nechápu a nechtěl bych to ani na horáku.

                    • kubasek  

                      no, to je ono. Ne že by 42*10–42 na tom byla úplně špatně na jednom, či druhém konci, ale co ty odskoky, to se může ukázat jako větší zádrhel. Jak říkáš, chce to vyzkoušet a možná spálit se. V nejhorším případě bude po sezóně v bazaru za dvacet a nikdo to nebude chtít, protože 1×11. :-)

                      • nomecz  

                        Hele v klidu :) double tap od Sramu je super vec a treba me Rival vyhovuje mnohem vic nez 105ka … taky sem se bal jednoplacky, ale nakonec je 40×11–32 naprosto v pohode mozna az to sjedu dam 11–36.

                        Dulezite je uvedomit si k cemu je gravel urcenej a nesnazit se z nej delat silnicku ani MTB

                        • Libores  

                          K tomu bych se připojil, double tap je fajnová věc. Na silničce mám 105 a až budu přezbrojovat, tak asi půjdu do Sramu. Jinak na gravelu jezdím Rival 42×11–42 a těžký převody mi určitě neschází, skoky na spodku kazety jsou větší to je pravda, ale nijak mi to nevadí, nepřipadá mi to ani zdaleka tak hrozný jak se po netu píše. Možná bych uvítal ještě jeden lehčí převod.

                          • Singlespeed  

                            Z profi pelotonu byl double tap vypuzen samotnými jezdci, kteří ho i přes snahu Sramu ho prosadit nechtěli. Tvar pák je výborný, ale dvojitý systém řazení mnoha závodníkům nepasuje. Prostě není nad to jednoduše cvaknout a zařadit a ne lovit jako u double tapu..

                            • nomecz  

                              naštěstí nejezdím v profi pelotonu :-) takže nejsem tolik ve stresu a když náhodou u jednoho z 50 řazení kliknu blbě tak nepřijdu o cenné desetiny které by mne odsunuly o 5 pozic dozadu :-) a ta jednoduchost je úžasná

                              Ale jak jsem psal několikrát, každému sedí něco jiného a odsuzovat něco s čím navíc nemám osobní zkušenosti (tím neříkám že je to tvůj případ) je blbost.

                        • well  

                          Dulezite je uvedomit si k cemu je gravel urcenej a nesnazit se z nej delat silnicku ani MTB … přeci kouzlo gravelu je, že je silnička i MTB v jednom balení.

                          • Kubiczech  

                            Bohužel jen do té doby než sedneš na bajka nebo na silničku. (:

                            • jIrI___  

                              +1, z mého pohledu je gravel prostě běžné trekingové kolo s berany (byť to spousta gravelistů nerado slyší), v ničem vyloženě nevyniká,

                              • bezdratova.sprcha  

                                Tak když si uvědomíš že dnes se jako „gravel“ označují všechna možná kola, od opravdových gravel grinderů až po monstercross, tak v podstatě máš pravdu. Nápad je za oběma koncepty stejný. Treking, stejně jako adventure, jsou mosty mezi silniční a horskou cyklistikou. V obou táborech máš jak chrty schopné držet krok se silničkama, tak těžší letouny které po zvolení vhodného obutí umí velmi solidně projíždět terénem. Hlavní rozdíly jsou v provedení. Trekking se bohužel kvůli špatnému pojetí propadl do povědomí jako „kolo pro víkendové jezdce“, což pak taky odpovídalo jejich osazení.

                                Na rozdíl od trekingových kol, vlna gravelů na trhu vytvořila opravdový celosvětový zájem a hlavně dostupnost solidních komponentů. Na silničních sadách se začaly objevovat vlastnosti užitečné v terénu, na trh se prodraly 38+mm bezdušové pláště, na CX rámech se docela běžně začala zvyšovat průchodnost plášťů, začaly se vymýšlet nové geometrie a výrobci objevili novou cílovou skupinu na trhu. Přitom tato skupinovka nevznikla v nedávných letech, jen si tak nějak nikdo nebyl vědom, že existuje.

                                Já co letos osedlal gravel a upravil si ho dle potřeb tak mi sedí jak hrnec do prdele nebo jak se to říká. Teď zvažuju že poskládám ještě jeden, ale trochu jiný gravel.

                            • Tom-T45  

                              Přesně, z tohoto pohledu je to hodně špatný bike a ještě horší silnička. Pokud se ale na něj budu dívat jako na cestovního univerzála, tak není lepší kolo.

                              • ˘Ö˘ Krab  

                                Záleží kdo, proč, jaké a na co si „gravel“ kolo pořídí a nakolik bude respektovat konkrétní limity a specifika svého výběru. Takže ortodoxní bajkeři budou spíš zklamaní z malých terénních schopností a nepohodlí, ortodoxní silničáři nejspíš už tuší předem, do čeho jdou.

                                Asi bude mít jiná očekávání a přístup někdo, kdo najel a najíždí mraky kilometrů na mnoha různých kolech v různých podmínkách a je to jeho třetí-čtvrté-páté kolo do provozované sady. A úplně jiná někdo, kdo se sem-tam svezl třeba na MTB, aniž by využil byť i jen třetiny jeho schopností a veze se i teď na módní vlně. Nebo prostě neměl nikdy odvahu/potřebu si pořídit čistokrevnou silnici, ale ta zakroucená řídítka jsou prostě lákadlo.

                                • Tom-T45  

                                  Můj pohled je asi ovlivněný tím, že ho mám doma teprve týden, ale zatím to vidím takto: Jezdím relativně často do Olomouce. Mám to kolem 30 km a můžu jet buď po silnici a cyklostezkách (magistrála Šternberk – Olomouc) – bezva na silničce když není provoz, nebo na biku kudykoli, třeba přes Litovelské Pomoraví, kde ale rozhodně nevyužiju schopnosti biku a na silnici jsem navíc pomalej. Na silničce mám na výběr 1, možná 2 trasy. Jednou jsem zkoušel jet i přes to Pomoraví, ale nedopadlo to dobře, viz můj popis u Meridy. Na gravelu nejsem na silnici o moc pomalejší než na silničce a na druhou stranu mám prakticky neomezený výběr tras, kudy jet. Do města je podle mě gravel naprosto dokonalý. Díky širším gumám si nenaklepu zadek na dlažbě a zároveň mám o 20 cm užší řídítka, takže se snadněji protáhnu třeba mezi zaparkovanými auty, nebo když jdu do nějakýho obchodu, tak se v pohodě vlezu do dveří. Takže tak.

                                  • prsoo  

                                    +1. přesně z toho důvodu jsem si ho na jaře pořídil taky. bike je na asfaltu a cyklostezce děsná nuda, na ty moje lesní cesty, kde je nejhorší překážka max. vystouplý kořen je to plýtvání materiálem. na 25mm gumách jsem byl na druhou stranu omezen na pár rovných asfalt. cest, které vedly do práce a to se po půl roce dost ojezdí. Gravel splnil všechno, co na to moje pojíždění nabízejí jak bajk (možnost jezdit i na lesních cestách, šotolinách, okresních cestách 6. kategorie nebo po městě) tak silnička (relativně rychlé přesuny po asfaltu mezi úseky mimo cestu).

                                • jecnak  

                                  Pak je treti skupina bajkeru, kteri maj kolo v ruce, jezi i na silnicce a maji ji v ruce a maji i fyzicku. Pak se na takovem kole dokazou kralovsky bavit tam, kde to byla predtim nuda a nebo to nebyl dost adrenalin. Staci v lehcim terenu bajkerum, na silnici silnicarum a leckde jim ujedou.

                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                    To je to třetí, čtvrté, páté kolo v sadě.

                                  • Spartacus  

                                    Záleží, co myslí tím gravelem. Jestli sportovní kolo nebo prasopsa MTB s berany a nesmyslně širokým obutím. Jestli to první, tak souhlas.

                                    • ˘Ö˘ Krab  

                                      Jasně, gravel v podobě terénní silničky alias CX a gravel jako celopevné MTB jsou dvě odlišné až protichůdné kategorie. Takže pro bajkera to bude vždycky spíš slabota s nezvyklými požadavky na posed a ovládání, pro silničáře se zvládnutou jízdou v lehkém terénu to bude výzva, zábava a rozšíření možností.

                                      • Spartacus  

                                        Právě mám teď zdravotní potíže znemožňující můj dosavadní přístup – tréninky a amatérské závody. Tak než se trápit tím, že už to nejde, asi nepůjde a dívat se, jak mi ostatní ukazují záda, tak přemýšlím o změně:

                                        1. sportovní geo, žádný Merida Silex, podobné dost silničce, ne zbytečně dlouhá zadní stavba
                                        2. pláště buď 28mm silniční, nebo 33mm gravelové – třeba tyto WTB na této GT https://www.cyklobazar.cz/…346d2f06.jpg
                                        3. Převody 50/34(36) a 11–28.

                                        Na ježdění po asfaltu, rozbitém asfaltu, cyklostezkách a ujetých šotolinkách si myslím by to mohlo být fajn svižné kolo, které na dobrém povrchu proti silničce moc neomezí (25–35km/h ).

                                        • ˘Ö˘ Krab  

                                          Hlavně neztratit inspiraci bodem 2. a nasměrovat řidítka také takhle do nebe.

                                          To, co popisuješ, není pořádný gravel, ale docela ucházející CX, nebýt těch 50z.

                                          • Spartacus  

                                            Neboj, foto bylo čistě skrz pláště, jak mám rád řídítka, je vidět na mém profilu ;)

                                            Ono je právě tím pohledem na věc, ale v zásadě souhlasím, ono se dá říci, že gravel je pouze marketingové oživení trhu, neb jinak to je ± kroska.

                                            Jinak je pár lidí, co mají cx kolo na celý rok. Na podzim/v zimě je kroska kroskou a na jaře se nasadí větší pila a silniční kola. Myslím, že zdejší uživatel „Miťo“ to tak praktikoval a krosku bral i na silniční závody.

                                  • Tom-T45  

                                    Ještě prosím nezapomínat na čtvrtou skupinu, a sice chlápky, u kterých se začíná projevovat krize středního věku, kterou bychom chtěli řešit nákupem Porsche, ale pořád to nějak finančně nevychází.

                                    • ˘Ö˘ Krab  

                                      Nový lak a nápis Porsche by neměl být zas takový problém.

                                      • Tom-T45  

                                        Áááno, to by mohla být cesta! Uvidím jak dopadne Onuce a poté případně založím vlákno.

              • detoxy  

                Mám to podobně, viz mé kolo v profilu. Já šel cestou, že jsem ze dvouplacky sundal velký převodník a smyk, nasadil NW převodník a jezdím 36/11–32. Možná by bylo fajn mít převod 36/36, ale nevím jestli se mi za to chce obětovat jemnost kazety. Těžší převody, které by poskytovala velká placka, mi však rozhodně nechybí. Mrkni na to Norco search. Jinak lze 2×11 na 1×11 snadno předělat.

                • well  

                  Jezdit 36×11–32 je tak na horáka nebo jezdíš brutálně naloženej kolem světa ne? Taky skoro nepoužívám 50×11, ale 50×12 jezdím docela často a kolo pak zvládne se ctí terén i silnici.

                  • detoxy  

                    A kolik při tom jedeš, nebo jakou máš kadenci? Já jezdím 36/11 v rychlosti 42km/h dlouhodobě a na kratší dobu zvládám šlapat v rychlosti 45km/h. Což mi bohatě stačí, ale možná jsem jen slabý kus :-) . Jinak chápu ty těžký převody na cx, to jsou závodní stroje, ale gravel vidím jako nezávodní kategorii a tam mě ty těžké převody dost zaráží.

                    • Singlespeed  

                      Každý to má jinak. Někdo šlape jak šicí stroj (rychlosti 45 km/h odpovídá na gravelu s převodem 36×11 frekvenci šlapání kolem 110 ot/min) , pro jiného je mnohem pohodlnější jet při té samé rychlosti jen 75–80 ot/min, tudíž potřebuje převod 50×11. Proč by se měl člověk přizpůsobovat zvykům jiných, když si může dát na kolo převody jaké chce a šlapat si jak chce a kašlat na ty, co mu do toho pindají, jaký převod má jet :-).

                      • detoxy  

                        Jj chápu. Co mi ale opravdu vadí a myslím, že to myslel i kubasek na začátku, je že výrobci osazují gravel kola převody v rozsahu cca 4,6–1,2 . A ja a zřejmě i kubasek by jsme uvítali posun převodového rozsahu někam k 3,6–1 nebo až k třeba 0,9. A k tomu nepomůže ani dvouplacka. Odpovídá to taky tomu, že gravel na rozdíl od silničky jezdí míň silnice a víc terén, kde jsou prudší výjezdy. Mě to ve výsledku donutilo k tomu předělávat hned nové kolo.

                        • Singlespeed  

                          Ty převody do těžka (třeba na Grade dávali i 52z převodník) a nejlehčí často jen 34×28 nechápu taky. To poměrně značně omezuje a znepříjemňuje použití gravelbajků v hornatějších regionech. Šlapat třeba krásnou hladkou šotolinku jako dělanou pro gravelbajky pod lanovkou na Velký javor na Šumavě na 34×28 hraničí se sebepoškozováními a třeba i brdek Kelčský Javorník u nás s krásnou gravel trasou je na 34/28 masakr :-).

                        • nitraq  

                          Nejnovější sady shimano už mají kazetu s rozsahem 11–34, k tomu FSA dělá kliky 46/30 nebo 48/32, to už pak je rozsah dostatečný. Na Koně Jake mám právě Tiagru 11–34 a FSA kliky 48/32 a zatím se to jeví jako velmi vyhovující.

                          • roman II  

                            nějakej odkaz na shimano kazetu 11–34, pobere to hazka ultegra ?

                              • roman II  

                                u nás se to asi ještě nedá koupit co?, pobere to ultegra 11 hazka ?

                                • Goratrix  

                                  vyzera to ze je kompatibilna s ultegrou/105 6800/58­00 GS :

                                  http://www.cyclingforum.com/…iewtopic.php?…

                                • detoxy  

                                  V případě 1×11 by pobrala, protože nepotřebuješ napínat zásobu řetězu pro druhý převodník.

                                  • roman II  

                                    mám 2×11 právě

                                  • Staifus  

                                    Chápu dobře, že když bych měl 1×11 na 105 s SG ramínkem, kde udávají u přehazovačky max při 32z pastorek při 2×11, a vpředu bude jednoplacka, tak že to pobere víc vzadu?

                                    • Singlespeed  

                                      Samozřejmě. Tedy kromě nejnovějších přehazovaček Dura-ace R9100. Ultegra R8000 a 105 R7000, kde to neplatí. Starší typy 11 sp. šaltrů mají excentricky uloženou horní kladku. Tato kladka se při zařazení velká x velká (nejlehčí převod jednoplacky) odkloní více než při zařazení malá x velká (u dvojplacky), kdy musí ramínko napínat delší řetěz než je pro převod malá x velká třeba.

                                    • Singlespeed  

                                      Jinak, pro kazetu 11–36z není GS ramínko třeba. Kratší ramínko je na nejtěžším převodu více natažené dozadu, tím pádem je horní kladka blíže k menším pastorkům, tím pádem lépe kopíruje tvar kazety a tím pádem to lépe řadí.

                                      • MlokCZ  

                                        To ovsem bude platit pouze v pripade, ze je stejne provedeny excentr. Sam netusim jestli to tak je. Resil jsem to u XT GS x SGS a ze slusnych fotek odmerenim mi vyslo, ze je rozdilny a cca ze to vyjde na obou delkach stejne. Tedy o kolik mensi pootoceni potrebuje delsi raminko pro dorovnani stejne zmeny poctu zubu, tak o to vice se projevi excentr (je vice mimo osu).

                                        V realu jsem ale nemel moznost to premerit, takze to tak byt nutne nemusi.

                                        Mas overeno jak to je?

                        • bodlak2  

                          Tak třeba Canyon má na gravelu 50/34 a 11–32(34)

                    • nomecz  

                      tak pokud dokážeš držet dlouhodobě na gravelu 42 km/h na rovince tak klobouk dolů, taky nechápu tu potřebu moct si v 50km/h jednou za 10s přišlápávat na 50×12 ale každej to má jinak :-)

                      • Singlespeed  

                        Profil pozemních komunikací se v ČR liší region od regionu. Někde jsou roviny, jinde strmá stoupání a klesání. Např. u nás vládnou dlouhá mírně klesavá/stoupavá údolí podél vodních toků, takže se těžké převody pro rychlost kolem 40 km/h více než hodí, aby člověk nemusel 10 km v kuse mít nohy jako vrtuli :-).

                      • well  

                        Já fakt nedokážu točit kadenci 110 dlouhodobě ani v rámci minut. Většinou se motám kolem 80–90. Když jedeš v háku, tak se ty těžší převody hodí a 50×12 extra těžký převod není. Kouzlo Gravelu je, že si na něj dáš občas rychlejší pláště a zvládneš i čistě silniční jízdu.

                        • JFtryall  

                          50×12 by na nejake 30mm obuti melo snad stacit, pokud clovek nejezdi dlouhodobe prumery nad 32 a vys. :-)

                          • mikub  

                            I kdyby jezdil. Na 50×12 se dá jet i závod, kde byla avg 40 a rozhodně mě nejtěžší převod nelimitoval.

    • makimaki  

      Nevěděl jsem kam položit dotaz, tak to zkusím sem: mám desítkovou sadu Shimano 105–5703 převodník 50/39/30 – 11/28 a převody mě nevyhovují – jsou pro mě těžké, jezdím v podstatě 39/30, přehazka víc zubů na kazetě nepobere (zkusmo jsem zkoušel 12/30 Sram). Lze použít MTB kliky 40/28, popř. vyměnit ještě přesmykač pro dvoupřevodník? Nebo vyměnit silniční přehazku z nějaké jiné sady a dát kazetu 11–32?

      • Carpathia  

        Desítková přehazovačka Tiagra 4700 bez problémů pobere 34 zubů, při vhodném nastavení snad i 36.

        Jak je to se vzájemnou kompatibilitou tiagry 4700 a páky 5700 ale nevím.

        • kalimero  

          Kompatibilita žádná, řekl bych.

        • atty  

          Podle Shimana by to fungovat nemělo (rozhodně ne dobře), jelikož páky 5700 maj jinej chod, než 4700 (která má posun shodný s 5800, 6800 a Durou stejné řady). Pokud i 30×28 je na gravelu moc těžký (může bejt), pak jedině nějaké CX kliky (třeba 46/30) a k tomu kazetu a hazku co zvládne třeba 34 pastorek. Případně nějaký SRAM s mega kazetou. Tam bude s poměrem pod 1.0 a to už se dá vyjet lecos.

          Tak jako tak je to na výměnu celého řazení, kazety, klik – prostě celého pohonu.

          • Carpathia  

            A nefunguje s těmi 5700 pákami nějaká mtb přehazovačka?

            • Vilém  

              Je to desitkovy razeni, takze by mela, ale maximalne 9sp MTB saltr.

              • atty  

                …což by mohlo pomoci, protože Megarange kazeta má 34zubů a s 30/34 je pod 1.0 (zase přijde o jeden převod, což nemusí vadit. Takže „jen“ výměna kazety a přehazky. Taky je otázkou, zda bude dobře fungovat smyk na tříplacce (jestli už to nebude někde škrtat při řetězu z největšího pastorku atp.). Asi bych to řešil raději komplet, pokud mi 30/28 nestačí.

            • jIrI___  

              S 10 sp Tiagrou 4600 mi bez problémů fungovala 9 sp hazka XTR (ba co víc, fungovalo to daleko lépe než se silničním šaltrem). Ty páky 5700 mají tuším stejný převodový poměr jako 4600.

      • Tom-T45  

        To je nějaké divné. Pokud máš přehazku 105 řady 5700 se středním ramínkem (GS), což předpokládám výrobce k trojpřevodníku dal, tak ta podle manuálu umí pastorek 32z a celkovou kapacitu má 40z, takže kazeta 12/30 by měla fungovat bez problémů. Dokonce i s kazetou 12/32 se vejdeš do kapacity přehazovačky, jen je samozřejmě potřeba nastavit správně délku řetězu.

        • makimaki  

          Někde jsem našel že přehazka Shimano 105 – 5700 funguje do max 28z, měl jsem kazetu 12–30 tak jsem ji narychlo vyzkoušel a nemohl jsem ji naštelovat, aby to běhalo bezchybně, tak jsem se vrátil na 11–28 s tím, že jsem si potvrdil, co jsem četl, pak už jsem se k tomu moc nevracel.

          • Tom-T45  

            Omlouvám se, napsal jsem to blbě. 5700 má skutečně jen 28z, 32 má až 5701. Nicméně sám provozuji na Tiagře 4601, která má max 30z kazetu s 32z a funguje naprosto bez problémů…

          • Tom-T45  

            Ještě doplnění, tady někdo nacpal 32 z dokonce na krátký ramínko. Jestli máš ještě tu 30 z kazetu, tak bych to tam na zkoušku dal, pořádně seřídil a vyzkoušel, podle mě není důvod, proč by to nemělo fungovat.

            • Jezevec70  

              Mám Tiagru 4600 a největší pastorek zvládla jen 30z. 32 už ne. Ale vyměnil jsem přehazovačku za Deore 9sp. Tak už větší pastorka nejsou problém a chodí taky dobře.

      • detoxy  

        Já v podstatě podobný rozsah k 39/30 a 11–28 mám z 36/11–32. Výhody/nevýhody už tu byly mockrát psané, já si to však nemůžu vynachválit. Jedna z výhod co není běžně patrná je, že hazka pak napne větší rozsah na kazetě, protože nemusí mít zásobu pro přední převodníky.

      • detoxy  

        Já v podstatě podobný rozsah k 39/30 a 11–28 mám z 36/11–32. Výhody/nevýhody už tu byly mockrát psané, já si to však nemůžu vynachválit. Jedna z výhod co není běžně patrná je, že hazka pak napne větší rozsah na kazetě, protože nemusí mít zásobu pro přední převodníky.

      • Namtos  

        A to mě taky zajímá – jak je to s řetězovou linkou je každý rám vhodný na jakýkoliv pohon 1×,2× něco (ikdyž třeba původně tam byl 3×X)

        Viz třeba dotaz makimaki nevyhovuje mu SH 105 , tak tam dá Mtb pohon nebo jen z části ..

    • Jenda  

      Trochu zneužiju vlákno, bo se v silničních komponentech prakticky nevyznám.

      Už dlouho uvažuju taky nad něčím ala gravel, nicméně nejvíc by se mi líbilo na stávající HT MTB dát berany. Otázka je, jaké řadící/brzdové páky budou fungovat na převody 3×9 nebo 3×10, případně 2×10 shimano? Brzdy mám magura luise, je šance že by fungovaly s nějakýma silničníma pákama?

      • jIrI___  

        Kontroloval sis geometrii? Připadá mi, že MTB rám v kombinaci s berany musí způsobit hodně dlouhý posed… Pokud chceš zachovat aspoň část pohonu, tak s 9 sp MTB hazkou si rozumí starší 10 sp dualy (Tiagra 4600, 105 5700, apod.), kazeta samozřejmě 10 sp. Pokud bys chtěl hydraulické brzdy, pak nezbývá než koupit celý 11 sp (příp. silniční 10 sp) pohon nový (hydraulické silniční páky Shimano se dají nakombinovat s MTB třmeny Shimano).

        • Jenda  

          rám je poměrně krátkej takže vozím 110 představec a 800 rodla, předpokládám že s cca 70 představcem a beranama bych byl na tom samém, dokonce ani delší posed by mi nevadil

          Takže pokud to chápu dobře, musel bych koupit 11sp páky a kazetu, tu bych dal bikovou, a přehazka musí být silniční nebo může být biková?

          • jIrI___  

            Moc nechápu, co vlastně potřebuješ zjistit :)

            Všechno se to odvíjí od toho, jestli chceš mechaniku nebo hydrauliku:

            Mechanika – fungují spolu staré 10sp dualy + 9 sp MTB hazka. (díky tomu můžeš použít 10 sp MTB kazetu s většími pastorky).

            Hydraulika – hydraulické páky (11 sp, příp.10 sp RS-405) nejsou kompatibilní s žádnou MTB hazkou ani se staršími silničními hazkami, pouze s aktuální řadou. Kazetu musíš dát silniční (třeba 105 hazka R7000 pobere max 34z kazetu), pro větší pastorek je třeba použít nějaký prodlužovač patky.

            Dají se koupit i různé převaděče chodu lanka, kdy mezi sebou můžeš nakombinovat snad všechno možné, ale v tom se už neorientuju.

            • Jenda  

              jde mi o to si udělat nějakou představu, kolik by mě stálo překopat bike s 3×9 převodama a shimano kompatibilníma hydrama na berany a 2×něco řazení. Jak na to tak koukám, tak by to vyšlo na nesmysl a je lepší koupit prostě gravel hotovej.

              • Tom-T45  

                Mě by zajímalo, co od toho očekáváš.

              • jIrI___  

                Já chtěl na gravelu přejít jen ze starých mechanik na hydrauliku a byl to taky ranec, raději jsem koupil celé nové kolo :D

                • p@X  

                  A chrochtáš si ne?

                  • jIrI___  

                    Tak jasně, je to velký rozdíl. Ani ne tak v brzdném účinku jako v komfortu.

                    • p@X  

                      A bike?

                      • jIrI___  

                        Hledal jsem geometrii co nejbližší bývalému Grade a podařilo se mi najít takřka totožnou, takže v tomhle ohledu nevidím žádný velký rozdíl :). Snad jen jde lehoučce poznat přínos pevných os vůči klasickým rychloupínákům-

              • detoxy  

                Já radši koupil celý nový kolo.

    • Bruca  

      Nejezdí tu někdo Mongoose Guide Comp nebo Sport? Ta nižší verze má taky pevné osy nebo klasický rychloupinak? Zahlédl jsem Guida ve vyloze jednoho obchodu v Napajedlich a docela se mi zalíbil. Jen jsem se nešel zeptat, no :-)

      Zkoušel jsem hledat jen ramovou sadu, ale zatím bez úspěchu. Kola mám, brzdy by šly použít taky, tak škoda to nechat zbytečně ležet doma..

      https://www.bikecentrum.cz/…goose-guide/

      Rozdíl mezi těma dvěma verzemi je hlavně to řazení a brzdy, ne?

      • Tom-T45  

        QR takže rychloupínák. A navíc hliníková vidlice s neštovicemi.

    • wego1991  

      Zdravím vespolek, taky se přizivím s dotazem.

      Letmo se poohližím po nějakém (myslím, že vhodný bude asi gravel) kole na dojíždění do práce. Jedna cesta je 20 km (převážně asfalt, ale taky rozbitejsi polňačka a kočičí hlavy). Ale taky bych rád jezdil po polňačkách, lesních cestách apod v Beskydech, prostě najížděč km – žádný extrém mám ještě XC fulla. Ale precejenom vážím 105 kg a výška 193 cm. Nikdy sem na žádném kole s beranama neseděl, ale na to dojíždění do práce si myslím, že by to mohl být ideální bike.

      https://www.bike-forum.cz/…h-105-carbon je velikost 58 vhodná na mou výšku? Poslední 3 kola sem měl canyon vždy velikost XL. Co ty kola na mou váhu? Případně jiné připomínky k tomu kolu.

    • BB  

      záleží na geometrii výrobce, já teď kupoval spešl diverge a mám 181 cm a akorát na mě byla 56. Jak podle tabulky, tak i na vyzkoušení. Sednul jsem si na 54, 56, 58 a ta 56 byla jasná. Takže kdybys kupoval spešla, tak bych ti řekl, že při tvé výšce ti bude 58 asi malá. Ale u toho Norca nevím, ale buď opatrný a než se rozhodneš, tak na to určitě sedni a svez se.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Záleží, jak na tom bude sedět a jak má dlouhé nohy a ruce oproti trupu.

        • BB  

          naprostý souhlas a ještě taky záleží na tom, že v téhle oblasti začíná (jako já), tak asi nebude moc tendovat k závodnímu posedu a dá přednost uvolněnému posedu s výše položenými řídítky (jako já). Takže jak jsem psal, posadit se na to a vyzkoušet.

          • vrazdit  

            no ty vole, tendovat, to je husty vyraz…

            • BB  

              fakt jo ty vole ?

              ABZ.cz: slovník cizích slov – on-line hledání

              Výsledky hledání výrazu tendovat

              cizí slovo odpovídající význam vlastnosti detail

              tendovat >> směřovat, mít sklon

              • ˘Ö˘ Krab  

                Česky by to asi mohlo být „tíhnout k“.

                • bezdratova.sprcha  

                  Spíš „mít sklony“, tíhnout nepatří zrovna do každodenního slovníku. Slovo tendence by asi mnozí ani nepovažovali za převzaté z cizího jazyka, ale tendovat jsem upřímně slyšel/četl poprvé.

                  • vrazdit  

                    A mě příjde právě to tíhnout vynikající, pěkná čeština…

                    • bezdratova.sprcha  

                      Že ti to přijde pěkné je jedna věc, že se to v běžné mluvě nepoužívá je věc druhá. Navíc to může evokovat dojem že se jedná o antonymum hubnutí :)

                      • Haryk  

                        Furt lepší jak tendovat. Celý je to ujetý. Místo pití třeba hydratuješ, bože…Co bude příště jůzovat?

              • vrazdit  

                Ja nerozporuju správnost použití, jen mi to přijde zvrhlé ty cizí výrazy… A za toho vola se omlouvám, to rozhodně nebylo osobní… Mě to úplně vykolejilo…

                • BB  

                  mě tvá reakce trochu překvapila, jsme na fóru, kde se to různými patvary jen hemží a čeština je przněna strašlivým způsobem. Přitom sloveso tendovat mě připadá v češtině poměrně dost zdomácnělé a běžně ho slýchávám a používám. Mě třeba mnohem víc vadí tvrdošíjné používání „mi“ namísto „mě“. To je přímo hnus, ale jak říkám, nejsme na fóru o české gramatice, tak se s tím nějak vyrovnám.

                  • Marskatin  

                    Mi a mě?

                    Uveď prosím nějaký příklad.

                  • bodlak2  

                    Já tedy slovo tendovat viděl poprvé. Umím si představit trenduje, má tendenci.

                  • Tom-T45  

                    Já to teda taky slyším (čtu) poprvé, takže díky za rozšíření obzorů. Pokud ale toto sloveso vychází z podstatného jména tendence, tak by možná měl být správný tvar tendencovat? Nicméně abych se zafokusoval na původní dotaz. Já jsem příkladem naprosto asportovního, byť nadšeného, cyklisty. Časem jsem ale zjistil, že pro moje záda je nelepší ne „pohodlná“ vzpřímenější poloha, ale naopak řídítka co nejníže. Na biku mám představec do negativu bez podložek, u silničky postupně posouvám berany dolů a zjišťuji že je to lepší a na aktuálně novém gravelu bojuju se specifíckým tvarem řídítek, který je navržený na vzpřímenější posed, což mi nevyhovuje. Takže ono to je strašně individuální a pro mě osobně je naopak vzpřímenější posed nepohodlný, protože mě z něj při delší jízdě bolí záda.

                  • Zdendyš  

                    Njn 2a4pad a 3a6 pad je ucivo zakladni školy. Denne si rikam, že musime byt tolerantni ke svym bliznim, nicméně neni dne abych nehresil myšlenkou obsas proplesknout bližního sveho ;)

                • bezdratova.sprcha  

                  BB má recht. Tady je to samý šaltr, forbec a já nevím co. Každý jsme citliví na něco jiného. Zrovna šaltr a forbec mě třeba nehorázně serou, ale totální debilita je „bovden“ místo bowden. To se mi otvírá nůž v kapse i když zrovna na židli sedím v trenkách.

                  • Singlespeed  

                    Bovden je výraz spisovný obsažený ve slovníku spisovného jazyka českého, tak nevím, proč se ti otevírá nůž v kapse :-).

                    • bezdratova.sprcha  

                      Pokud to tam někdo vepsal, je to blbec. Bovden je špatně. To je jako psát Wolt nebo Vatt. Je to Bowdenův kabel, tedy bowden.

                      • Singlespeed  

                        Předpokládám, že nemáš žádné jazykovědné vzdělání a přesto označuješ tvůrce Slovníku spisovného jazyka českého za blbce. Lidi, kteří tomu zasvětili celý život a o jejichž erudici není žádných pochyb. Zdá se mi, že tady bude blbec asi úplně někdo jiný ;-) Trošku se zamysli. Copak píšeme Wídeň místo Vídeň?

            • Zdendyš  

              Podle vzoru obcovat :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.