• Rychlej turista

    Jak známo, nejsem technoid a proto potřebuji technické rady všeznalého B-F ke zdárnému výsledku. Bude to nepřekvapivě opět celopevňák, tentokrát karbonový. To je dané a proto nepovedu diskuzi o vhodnosti typu kola a volbě převodů vzhledem k jeho použití, protože v tom mám zcela jasno. Jde mi tedy o ryze technické rady – co k čemu pasuje a jak to bezbolestně smontovat, aby to fungovalo. Budu sem tedy postupně dávat díly, které už mám a pak ty, které společně vybereme. Takže není kam spěchat a zbytečně zahlcovat vlákno.

    • oddie  

      Per tam velkou! :D

      • Rychlej turista  

        Zítra mi dojde 44 ke klikám XTR FC-M985, které by mi měly taky dorazit, ale jen s 42zubou velkou pilou :-)

        • maajkee  

          Tak pokud jsi vozil na 26" 44z na 27,5" by mělo 42z stačit

        • nitraq  

          Proč to nepostavit na jednoplacce?

          • maajkee  

            Ty nevíš jak a co turista jezdí? Jednoplacka je nesmysl.

            • nitraq  

              Sorry, zapomněl jsem vlastně, jak specifický uživatel je Turista:)

          • Rychlej turista  

            Měl jsem jako záložní variantu 1×11 – 44×11,13,15,1­7,19,21,24,28,32,37,46, ale po konzultaci s Kubadem jsem se rozhodl pro 2×9 – 44/30×11,13,1­5,17,20,23,26,30,34.

            Sram Gripshift X.0 9sp. je už na cestě taky. XT kazety a řetězy C-9 samozřejmě taky :-)

            • oddie  

              Jo jo, tyhle kazety tu taky na pár kolech mám… Akorát mi občas trochu vadí skok 17–20.

          • iron.hide  

            Preco kazdemu tlacit iba jednoplacky? Nic ine uz neni pripustne? Ja tiez vozim dvojplacku a nad zmenou zatial neuvazujem.

            • nitraq  

              Ne že by to bylo nepřípustné. Ale v dnešní době rozsahu a funkčnosti jednoplacek už myslím není moc důvodů, proč nejít tou cestou. Pochopitelně pokud na to je rozpočet a pokud člověk nemá specifické požadavky. Což Turista má:)

              • iron.hide  

                takisto ale neni moc duvodu, preco ist tou cestou, ak niekomu vyhovuje 2prevodnik a potrebuje ten velky rozsah.

              • maajkee  

                Hlavní nevýhoda jsou pořád větší skoky meu pastorkama,což někomu kdo třeba jezdí dost i asfalt, může dost vadit.

                • nitraq  

                  Jo, s tím se teď trápím na cyklokrosce toho času na silničních gumách. Desítková kazeta 11–34 má potřebný rozsah pro moje slabý nohy, ale občas, většinou ve středu kazety, narazím na potřebu mezipřevodu, kterej tam není.

                  Edit: Samozřejmě je tam dvouplacka.

                  • ronda  

                    jj, souhlas. Při „obhajobách“ jednoplacek se furt řeší jen vrch a spodek, rozsah. Vůbec ne ale odstupňování. A kdo není nabušenej, aby furt rval těžší naplno, tak ty skoky můžou vadit.

              • xtonda  

                Rozsah je pořád kompromisní, odstupňování taky. Větší citlivost na seřízení a rovnost patky daná velikostí pastorku a když čtu jak se tu stále řeší problémy s GX Eagle, tak ani spolehlivost není kdoví co kromě nesmyslně drahých X01, XX1.

                • Milan-KV  

                  Výhoda jednoplacky je že s jejím příchodem zlevnily dvouplacky :D

                  • xtonda  

                    Tak to bezesporu. Já si ale zase říkám když už tam ten přesmykač mít, tak trojplacka má větší rozsah a menší skoky.

                    • Milan-KV  

                      Znám lidi co jezdí trojplacku dodnes a nepatří zrovna k těm pomalejším, jen víc jezdí a míň řeší věci kolem. Takže proč ne…

                      • Japhy  

                        Vzhledem k tomu s jakou závratnou rychlostí se mi vzdaluje i letošní možnost přezbrojení na novýho bajka, modlím se aspoň ať vemu velkou pilou u trojplacky nějaký šutr a dokope mě to dát dopředu dvojplacku se zachováním zbytku pohonu jak je. :-) Ale já jsem takový zakyslík co si drží věci dokud se nerozpadnou na prvočinitele. Brej den, koukám tady na toho Kaňóna, to je ale pěkný kolečko…takže jako dycky jeden řetěz, kazetu, pláště, něco toho zelenýho mazání, lepení a zas nashle.

                        • Milan-KV  

                          Tak to jste na tom stejně. On byl hrozně prekvapenej že ze sendvičovaných kotoučů nemůže udělat ziletky, vylezl mu ten černej povrch kterej uz nebrzdí. Prej ty uz si víckrát nekoupím :D

              • Zdendyš  

                Rozsah prevodu je jedna vec a druha, stejne dulezita je odstupnovani prevodu …

              • Hadato  

                No, k té funkčnosti jednoplacek se teda ohradím: V poslední době jsem projel vcelku dost systémů na 1×11/12 a moc mě to tedy nenadchlo. Stačila trochu křivá patka/raménko a už to pořádně neřadilo. Zvláště nižší sady jsou peklo. Když je vše nové a seřízené, tak OK, ale pokud to člověk začne trochu používat, tak to nadšení hodně rychle opadne.

                Zlaté 2/3×9 od Sramu. Chodí to i s neskutečně ohnutou patkou/přehazkou bez jediného problému. S příchodem Side-Swing smyku se funkčnost ještě posunula. Prostě to chodí, ať se děje, co se děje.

                • mire  

                  To se ohradím, chce to zkusit XTR 1×12. Přes 4 300 km, stále řazení šlape jak hodinky. Zatím jen jednou jsem to přitáh u řidítek o dva zuby.

                  • ronda  

                    Právě to kolega psal – musí se jít pro spolehlivost do nejvyšší řady. U devítikvaltu je víc než spolehlivá už střední řada. Tu nesmrtelnost sramu můžu potvrdit.

                    • madhence  

                      Nemám zkušenost s 1×X. Ale jak to je s rychlostí řazení? Když na větší placku dojedu v terénu ke kopečku, jsem rád, když můžu shodit řetěz na placku menší. Je to jako okamžité podřazení o tři pastorky. Tohle podle mě na jednoplacce nejde.

                      • Rychlej turista  

                        V tomhle ti musím oponovat. Řazení na kazetě je vždy rychlejší a hlavně spolehlivější. U řazení mezi plackami se musí předvídat a volit správný okamžik a techniku šlapání, jinak z toho koukají problémy. Proto se řazení mezi plackami nepoužívá jako nornální řazení na kazetě, ale pro změnu rozsahu, kdy k normálnímu řazení (ale v jiném rozsahu) zase použiješ přehazku.

        • mr.nikdo  

          Proc tak stare kliky?

          • Rychlej turista  

            Novější model jsem nikde nenašel.

            • mr.nikdo  

              Vzdyt dvojplacka se dela i v letosnim modelu…

              Respektive, jake jsi mel parametry?

              • Rychlej turista  

                175 mm kliky a 44z velká pila.

                • mr.nikdo  

                  Na ty nove nejde dat, neexistuje?

                  Nevim to a jsem liny hledat :)

                  • Rychlej turista  

                    Tak jsem našel model 2017, není to sice 44, ale dalo by se. Jenomže nekradu, abych po sjetí pily vyhazoval celé kliky.

                    Abych pravdu řekl, zajímat se o stáří mě vůbec nenapadlo, protože pokud to není ježděno, tak tomu žádné roky uložení neublíží.

                    • mr.nikdo  

                      Ja proti tem klikam nic nemam. Sam je mam :).

                      Spis mne to prekvapilo…

                      • Rychlej turista  

                        Takže tady dva a půl dne plkáme o ničem a to podstatné z tebe vypadne až včil :-)

                        Kde bereš náhradní velké pily? A kolik ty originální vydrží? Protože mám zkušenost s origo XTR 960, kdy ty pily jsou sjeté už z výroby. A dělá je vůbec někdo? Protože to různě šišaté zakončení u šroubů se asi každému kvůli pár pilám dělat nechce. Či jo?

                        • mr.nikdo  

                          No, super otazka, proto porad nechapu stare kliky…

                          Asi uvedu na pravou miru, i kdyz je mam na jiz jetem kole, tak nema najezd, jako Ty :-D…

                          Se mnou to kolo ma neco pres 4000 km a prevodnik jsem jeste menit nemusel. Ale neco uz to melo nalitano predtim. Mozna taky 4000?…

                          A dalsi bod je, ze jezdim 40/34 na 26 palcich a vubec mi to nevadi :-D

                          Jinak zrovna v tomto obdobi klik je original lepsi (hezci). Normalne tam muzes dat normalni pilu, ale nebude to vypadat efektne… Takze za mne XTR pilu.

                          • Rychlej turista  

                            Je to pořád dokola – staré kliky proto, protože nové už nedělají. K čemu by mi byly nové kliky bez převodníku.

                            Jestli tam pasuje normální pila dané rozteče, tak jsem v pohodě. Jeden originální náhradní 44z už mi přišel a to by mi snad 20 – 30 tisíc km mohly ty originální vydržet. Za pár let už to kolo bude stejně okoukané a normální pila mě pak už nervovat nebude, pokud neseženu origo. Uvidím, kolik vydrží ta první a podle toho je pak případně začnu skupovat :-D

                            • mr.nikdo  

                              Mela by to byt klasika BCD 104, pokud se nemylim. A klasicky na srouby.

                              Zrovna u Tebe a ted tak lehkeho kola bych vzal do zasoby jeste jeden :-D. Budes mit na par let pokoj. Abys stihl dost skoupit. Tech 44 nejspis moc nebude :-D.

                              To dokola – byl jsem liny se podivat po prevodniku 44 z na nove XTR ;-). Uz jsem se podival, ze to jen tak nepujde :-D.

        • Rychlej turista  

          Tak jsem přehodil pilu a komplet kliky 44/30 i s ložisky (bez toho plastového bazmeku mezi nimi) a třemi podložkami rovných 706 g :-)

          To zubaté plastové kolečko je něco jako redukce mezi klíč a misku, předpokládám.

        • Romancero  

          takže q factor neřešíš ?

    • adam1  

      Tady máš mustr:)

    • Rychlej turista  

      Vybírám rám a zúžilo se mi to na tyto dva, oba ve velikosti 17".

      1. EARRELL.. Ten je pro 26" kola, což by mi velice vyhovovalo, ale ta geometrie se mi moc nezdá.

      2. THRUST. Ten je sice pro 27,5" kola, ale jinak se mi pozdává velice a to jako matný. Tu velikost bych snad strávil.

      Sám se přikláním spíše k tomu THRUSTu.

      • maajkee  

        Já jsem určitě za 27,5" jakožto přirozenou alternativu 26". Výběr vidlice, ráfku ti to značně ulehčí, na 26" už toho přeci jen moc není.

      • oddie  

        To má zadní osu RU a nevýměnnou patku přehazky?

        • Rychlej turista  

          To myslíš který rám? Já měl za to, že se to tam dá dát podle chuti jak na rychloupínák, tak pro pevnou osu. V těch odkazech jsou dole velké obrázky, když budeš rolovat.

          Který rám radíš a proč?

          • oddie  

            Jo, už to vidím.

            Popravdě, já bych nevzal ani jeden, když už bych bral rám z Číny, tak jen od prodejce s mnoha recenzemi a historií, ono sice ani to moc nezaručuje, ale aspoň něco to napoví, kdežto zcela bez je čistá loterie.

      • Milan-KV  

        U Thrustu (29") je docela divně vyřešena redukce mezi RU a Pevnou osou. Je to prisroubovane na dva malý šroubky a nesedne to tam úplně přesně. Ale kupodivu to drží i funguje. Mám na něm najeto jen 2tis. km. tak uvidíme jak dlouho to vydrží.

        Ještě se připrav že hlavove složení co k tomu dávají je nepoužitelné.

        A nezapomeň že na poště ti to seberou celníci na proclení, které zvedne cenu.

        • Rychlej turista  

          Jsem rád, že ses tady objevil jako skutečný uživatel tohoto rámu, protože obrázek je jedna věc a vlastní zkušenost druhá. Pokud to funguje, tak to je přesně to, co mi ke spokojenosti stačí :-)

          Kvůli hlávku a dalším nepříjemnostem jsem založil toto vlákno :-) Co všechno k tomu rámu dávají? A sami od sebe nebo to musím extra objednat?

          Minulý měsíc mi můj šéf z aliexpresssu zkusmo nějaké věci kupoval, takže zkušenosti (i s proclením) už má :-)

          Jaký máš celkový dojem z tohoto rámu? Geometrie, jízdní projev, vzhled (barva, matný lesklý) a tak?

          • Milan-KV  

            No po pár hodinách proclení v Praze kdy nad tím stálo několik celníků, kteří nevěděli jakou daň na to určit, byly první dojmy velké. Pěkně zabaleno, krabice neposkozena, lak taky slušný. Při skládání jsem narazil na první zádrhel, to byla ta redukce z RU na pevnou osu, nesedělo to přesně, tak aby šla hladce protáhnout pevná osa skrz náboj. Vždycky se zasekla o hranu patky prehazovacky, nepřesnost v řádech desetin mm ale i tak to byl problém. Musel jsem tam kousek lehce zahladit smirkem. Ale jezdím s tím a funguje to. Vědět to dopředu, tak by mě to odradilo od nákupu.

            K rámu Ti dají sedlovou objimku, redukci na vidlici pokud nemas Tapered, Redukce RU – pevná osa, hlavove složení (nepoužitelné, buď tam byla vůle nebo zase moc utazene, koupil jsem jiné a bez problémů), záslepky a pruchodky do rámu.

            Dokupoval jsem extra pevnou osu od nich a plně postačí.

            Ale jinak ho nijak nesetrim a celkový dojem je dobrý. Geometrie nevím, zas takovej profi nejsem abych posoudil, pro mě je hlavní, že na tom vydržím jezdit celej den a nebolí mě z toho záda.

            Letos přežil Alpy :D

            Presmyk jsem vůbec neresil, vozim jednoplacku, ale můžu Ti to pak vyfotit, jestli to tam nějak vůbec je připravený na presmyk.

            Lepší foto momentálně v tel. nemám.

            • Rychlej turista  

              Díky moc, spoléhám na tebe :-)

              Zdá se, že MlokCZ objevil možný problém s přesmykem. Zatím věřím tomu, že mě chce jen strašit, protože kdyby to nebylo dělané na přesmyk, nevrtali by do toho rámu díry pro vedení k němu :-)

              Zkus prubnout, jak to s tím přesmykem je. Bez toho se asi nepohnu.

              • MlokCZ  

                Když je tam díra pro vedení, tak tam určitě nějaký nějak půjde. Jen zůstává otázka v jak moc dobré poloze a který. Ale jak jsem psal, dáváš dvojplacku, tam je šance na problém mnohem menší než u trojplacky.

                • Milan-KV  

                  Není náhodou tohle kvůli presmyku připravený?

                  • MlokCZ  

                    O tom se tu celou dobu píše, že přípravu pro vedení má. Na fotce ale ani není dobře vidět, jak je to se samotným vedením. Jediný přesmyk u kterého vede bowden až k přesmyku je side swing. Spodní tah musí mít nějak vyřešení opření ukončení bowdenu, což je možná řešené přímo už v tom vyvedení z rámu ven (ale není to dobře vidět, takže jen hádám).

                    • Milan-KV  

                      Ok ok, zkouknu to až budu doma. Presmyk na vyzkoušení taky mám. S tim bowdenem chápu. Zase ale proč by tam jinak delali diry :D

                      • MlokCZ  

                        Když to budeš zkoušet, tak můžeš připsat i něco k tomu, jak bude vypadat vedení.

                        Z toho co je vidět na fotkách mi přijde, že to musí být pro variantu bowden v kuse v rámu, který bude zakončený právě v tom vyústění nad středem za sedlovou trubkou. Pokud ano, tak pro můj vkus nejhorší možná varianta (pak se řeší, aby bowden v rámu nebouchal, může se posouvat ve vstupu u hlavy rámu), preferuju přesně opačnou variantu (když už musí být vedemé vnitřkem). Tedy uvnitř rámu jen lanko a na výstupech z rámů zajištění opření pro konce bowdenů z opačného směru (bowdeny před vstupem do rámu mimo rám). U vstupu u hlavy rámu není na fotkách poznat nic. Nicméně varianta jen lanko v rámu vyžaduje pouze přímý směr vedení uvnitř rámu (na ten to nevypadá) a pak další zarážku někde mimo rám, aby mohl být bowden v části mezi výstupem z rámu a přesmykačem.

                        • Milan-KV  

                          Ja natáhl bowden od řazení rámem až k prehazce dozadu. A aby necinkal v rámu, dal jsem na něj molitanovou chráničku co se používá u aut do dveří. Ale s tím presmykem to asi bude jak říkáš.

                        • satch  

                          Mám to na jednom rámu jak popisuješ a u hlavy to drží ok, asi je ta díra lehce užší a pak se to zahne za sedlovkou do úchytu a žádný problémy s tím nejsou. Ale může to být dané i tvarem rámové trubky, že to bowdenu neumožní tolik pohyb…

                      • Rychlej turista  

                        A podumej (fotečka mezery od toho co tam máš), jestli mi tam vejde ta 44zubá pila (44/30), jak mě zase straší :-)

                        • MlokCZ  

                          Vidíš, kdybys vzal 29", tak už řešíš jen 40z pilu :-)

                          Fotečka napoví, ale bude pro jednoplacku (co psal, že vozí), takže to bude jen opravdu orientační a budeš muset jen odhadovat o kolik by se tam mohlo vejít více u dvojplacky pro velkou pilu jak je posunutá o něco dál od rámu.

                          • Espen  

                            Tomu nevěř. I kdyby vzal 29" dal by 44z pilu,pres to vlak nejede.

                            Mám na své 26" 39/28–11/34 a kdybych potkal 40z dal bych jí tam.

                            • oddie  

                              Kolik dáš za 40z? V zahraničí se občas najde, ale s dopravou bývá tak za litr…

                              Edit Middleburn z RCZ jsem kdysi platil 32eur.

                              • Espen  

                                S tou 39z normálně přežívám, mám to na šmrdlání s klukem. Musela by ta 40z být hodně levná.

                            • MlokCZ  

                              Tím bych si nebyl tak jistý. On ji potřebuje, protože má výkon, ne z důvodu šmrdlání super nízkých kadencí. A 44×11 vozil roky na 26" (a napcat na původní kola by větší nejspíš šla), takže by na tom byl se 40z zase stejně.

                              • Espen  

                                Vím že výkon má. Neměl bych to asi říkat, ale byl jsem na švihu, kterého se taky zúčastnil cestou z práce s narvaným batohem a ve třetím kopci jsem si vystoupil a utvořil grupeto :-D.

              • Milan-KV  

                Vyfotim ti to o víkendu. Jestli je ten rám podobnej

                • Milan-KV  

                  Nafotil jsem ti co se dalo, presmyk tam dáš v pohodě. Zespoda je pripravena dirka na lanko. Bowden se da dat zarazit u vstupu do rámu nahoře u hlavového složení (ty koncovky jsou udělaný tak aby se o ně Bowden zarazil, ale já ji provrtal na větší průměr, protože na prehazku jsem vedl Bowden skrz rám až do zadu k přehazovačce) a dál protáhnout jen lanko rámem… Jestli se ti tam vejde pila kvůli zadní stavbě netuším. Nevim jak daleko je od rámu a středového složení.

                  • Rychlej turista  

                    Kolikazub máš tu pilu? 42 je na obvodu o 2,5 cm větší, než 30 a 44 o necelé 3 cm. Takže mi to vychází, že i kdyby u té mojí dvoupily byl ten malý blíže k rámu, než má jednoplacka, tak tá velká bude pořád dál a bude tak mít dost místa se tam vejít bez problémů. Taky mám za to, že Čínan není debil, aby si myslel, že když někdo chce vozit dvoupilu, tak je to prooto, aby měl dva malé převodníky :-)

                    Díky moc za fotečky a vůbec za pomoc :-)

                    • Milan-KV  

                      Malou 32z pilku, s tím moc zrovna nejezdím někde na rychlost.

                      • Rychlej turista  

                        Takže potřebuji jen 2,5 cm. Tu pátou fotku by to chtělo bez toho pravítka, kdyby se ti ještě chtělo :-)

                        Ale myslím, že není třeba se stresovat a objednám ho i bez té fotečky :-)

        • plzakj  

          Mas tam smyk?

      • plzakj  

        Navic, ani na jednom nevidim navarku na presmykac, takze 1×X.

        Ten Thrust pisou, ze ma BB30 – to bych si u ramu z Ali nerisknul. Rozmery musi bejt hodne presny, jinak to dela problem.

        Na jak dlouho to kolo chces? O ramu z Ali bych v tomhle pripade vubec neuvazoval. Neco z evropskych vyprodeju, kde mas aspon 2r zaruku.

        • Milan-KV  

          Myslím že si můžeš vybrat jestli BB30 nebo BSA. Alespoň u 29" to tak bylo. Po zkouknuti pár videí na youtube jsem volil rovnou 1×12 s BSA.

          • Rychlej turista  

            Jak je to s tímhle? Jestli to dobře chápu, jedná se o délku osy zadního kola.

            • Milan-KV  

              Nevím co konkrétně máš na mysli. U mě byl psanej klasickej na 12×142 pevnou osu nebo 135×9 Rychloupinak. Koukni do detailů co tam máš napsáno. Nebo pošli odkaz na ten rám.

        • maajkee  

          A jako myslíš že presmykace s objímkou neexistujou?

          • MlokCZ  

            To sice existujou, ale málokdy jdou na dnešní rámy použít:

            • v první řadě musí mít trubka vůbec kruhový průřez a být bez lomu/zatočení v místě objímky, to ještě někdy splněné je
            • z důvodu předsazených/tva­rovaných sedlových trubek i když tam už přesmyk na objímku jde, tak je v blbé pozici

            Ale samozřejmě někdy to vyjít může ok, rozhodně bych se na to bez možnosti vyzkoušení nespoléhal.

            • TJK  

              rekl bych ze to predsazeni byva jeste mnohem problematictejsi jelikoz se vsichni snazi onco nejkratsi CS… ale je pravda ze u vyberu 27,5" by to nemuselo byt tak hrozne jako u 29"

              • MlokCZ  

                Když koukám konkrétně na ten 27,5" rám co vybral, tak se mi to už moc nezdá na správnou polohu přesmyku a jestli tam vůbec půjde…

                Dolní objímka mi přijde, že nepůjde vůbec s tím masivním středem. Horní objímka zase vypadá tak do míst, kde se sedlová trubka trochu lomí.

            • maajkee  

              Tak já samozřejmě reaguju na rámy co Turista posílal, Oba mají kruhovou sedlovou trubku a ani jeden ji nemá předsazenou.

              Já předpokládám, že jemu nejde v tomhle vlákně o výběr rámu, výběr už si z nějakého důvodu zúžil na dva co poslal. Všichni tady mají ale tendenci mu nabízet jiné rámy.

              • MlokCZ  

                Ten 26" jsem ani nezkoumal, ten 27,5" předsazenou rozhodně má. Rychlím orientačním měřením z obrázku o cca 3cm. Předsazená je samozřejmě jen vrchní část sedlové trubky, ale důsledkem je pak zalomení v místech právě kolem uchycení přesmykače. A tam to dle obrázku už je vidět blbě, kde je to přesně kolik zalomené.

            • maajkee  

              Navíc ten Earell má dokonce úchyt bowdenu k přesmykači, tak bych předpokládal, že tam to rozhodně problém nebude.

        • Vilém  

          Nevim, ale na jednom vidim navarku na bowden smyku, pro horni tah, na druhem vidim trubicku pro lanko a spodni tah.

          • maajkee  

            Tak jest, tady bych problém určitě nehledal. Jedeme dál :)

            • MlokCZ  

              Jít tam přesmyk může, ale dokud bych neměl potvrzený opravdu dobře funkční stav od někoho, kdo tam přesmyk jezdí, tak bych na to osobně rozhodně nespoléhal.

              Už jsem řešil problémů s přesmyky na různých rámech dost a to i na rámech, které mají třeba i navárku na přesmyk. Často už tam jdou jen některé konkrétní typy přesmyků a je potřeba si pohlídat, aby tam šel takový co potřebuje na vybrané kliky.

              • maajkee  

                Nevim, já mám krabici, v tom asi 20 přesmyků s objíkama různých průměrů, direct mount, e-type, dovjplacky, trojplacky, horní, spodní tahy, přední tahy a vždycky když se jednou za dva roky najde ještě někdo kdo chce kolo s přesmykem, tak se něco najde :)

                Jinak to posledních 5 let z kol pořád jen sudnávám a sundávám. Zrovna tak se mi kupěj levý páčky, že jsem jich nedávno několikero vyhodil.

          • plzakj  

            Tak pak je vse v naprostem poradku :) Dokonce i s BSA se da objednat. Vidim i 2 letou zaruku. “Damy a panove, kdo z vas to ma?”

        • Rychlej turista  

          Budu brát závit. Lisovaný střed si užívám v současnosti a tato zkušenost mi stačí. Na přesmykač to dělané zcela jistě je, protože v rámu je na pravé straně díra pro vnitřní vedení.

          • MlokCZ  

            Jak jsem teď psal výše, tak to, že je rám dělaný na přesmyk, tak ještě nezaručuje vůbec nic. To jen znamená, že tam nějaký přesmyk půjde, ale vždy je otázka jestli takový, co potřebuješ.

            Chceš dvouplacku, tak to spíš půjde, největší problémy bývají pro větší přesmykače na trojplacku (už jsem na několik rámů nedostal).

            • maajkee  

              To je pravda, ale trojplacka is dead! :)

              • Janes  

                A pročpa to? panáčku.

                • maajkee  

                  No protože už to prostě nikdo nechce. Tak jeden ze sta. Už i dvouplacka začíná být mrtvá. I když tam se ještě pár jedinců najde.

                  • Janes  

                    Nevím, jetsli je to pro normální jedince dobrý trend.

                    • maajkee  

                      Já myslím, že rozhodně ano.

                      95% lidí co se bálo jednoplacky si to nemůže po čase vynachválit a už by nic jinýho nechtěli.

                      • MlokCZ  

                        Když jim stačí rozsah, tak je to určitě dobře. U Eaglu to tak může i opravdu být poměrně často.

                        V reálu ale pak vidím (jak většinou není Eagle nebo nové Shimano), jak sice skoro všichni tvrdí, že jim rozsah stačí, ale pak do prudkých kopců lámou kadence typu ani ne 40ot./min. Ale kdo chce kam…

                        • maajkee  

                          S převodníkem 30 nebo 32 zubů a kazetou 11–46 už to není o lámání, pokud už tenhle převod nestačí tak je ten kopec tak prudkej, že je lepší slézt.

                          Každopádně věčný drhnutí přesmyků, pvolený lanka a nemožnost hodit na velkou placku, zasukování a padání řetězů je víceméně u běžných lidí pryč.

                          • lumyr  

                            Jedinej dostatečnej rozsah začíná až na eaglu s kazetou 10–50. U 11–46 ti buď chybí převody do rychla nebo do kopců. To už je lepší vozit 2×10/11 než tenhle paskvil.

                          • MlokCZ  

                            To už se to rozebíralo vícekrát. S tím slezením to má každý jinak. Já a většina v mojem okolí na kole chce jezdit a ne s ním chodit. A tlačit pak nějaký i delší kopec už asi nechce skoro nikdo.

                            A teď reálně a ne dle toho co lidi tvrdí o lámání:

                            32/46 na 29" při kadenci 60ot./min (tedy kadence už dost nízká, ale není to ještě žádné extra lámání a také žádné tlačení nějakých výrazně vyšších kadencí) je 6km/h.

                            Prudší kopec s kolem v ruce se pak většinou se tlačí třeba jen 4km/h.

                            A to méně výkonný jezdec neudrží delší dobu ani na asfaltu do prudšího stoupání (15%+), natož když to bude navíc třeba šotolina.

                            A pokud někdo jezdí těch 60ot./min v kopci, tak ani na rovině nevytočí o moc více, takže třeba jen 70ot. A pak tu máme nejtěžší převod 32/11 (o 30/11 ani nemluvě) rychlost 26km/h. To už je tedy opravdu dost mimo, i pro běžného hobíka málo.

                            Samozřejmě pokud někdo jezdí jen roviny kolem baráku, tak to bez problémů bude stačit i bez nějakého lámání. A nebo naopak jezdí v horách jen kopce a nemá tam roviny (nepotřebuje vůbec těžké převody), tak taky.

                            • maajkee  

                              Podívej se, co se lámalo za převody ještě před 20 lety, lidi jsou moc zhejčkaný.

                              Já to neberu z teorie, ale z praktický odezvy od desítek, spíš za ty léta stovek lidí, kterým jsem nějaký kolo dělal nebo předělával starý na pohon 1× něco.

                              A je to většinou jak píšeš, jsou lidi, co jezdí roviny a jak vidí kopec, tak jedou radši jinam a je jim jedno jestli na to mají nebo nemají převody. Pak je skupina poměrně velká, terénních cyklistů, tedy asi jako já, že mají kolo do terénu, a jezdí hlavně za terénem, na asflat nepáchnou a když už, tak jim je jedno že nepojedou víc jak 30km/h.

                              Nemalá skupina jsou ženský, u kterých systém 1×něco drtivě vede pro svou jednoduchost.

                              Závodnící, tam to už je v drtivé většině taky 1×něco, protože to prostě ušlapou a taky je výhoda jednoduchost.

                              A pak je malá skupinka, většinou muž, středního věku, kteří nemají rádi novoty, jsou to takoví ti „cykloturisti“ co jednou chtěj jet na kole roviny, drtit to a pak chtěj vyšlápnout na „sněžku“. Takových je ale stále méně a méně.

                              • MlokCZ  

                                Moc dobře vím, co jsem lámal sám před cca 25–27 lety a jak to bylo na h…o. I přesto, že tělo tenkrát ještě mladé a zdravé, tak právě díky lámání problémy s koleny (které dnes při horším stavu těla nemám vůbec).

                                A lámání beru právě z praxe. Vidím ho všude okolo. Tím předchozím příspěvkem jsem jen ukazoval, že to tak prostě být musí, pokud se jezdí aspoň trochu kopce.

                                Turistů potkávám na dovolených v našich horách mraky. Tím myslím jezdicí jen jezdivé cesty, žádný opravdu terén a tam prostě kopce jsou a roviny často ale také. Dost takových nejedou třeba moc dlouhou trasu, ale jedou.

                                Akorát tedy to silové lámání se začíná odstraňovat teď už dost motorem. Tedy lámání těžkých převodů tak je často pořád, jen už místo lámání je to nově šmrdlání těžkých převodů, jak pomůže motor.

                                Jinak lámání nízkých kadencí vidím i v partě a to nemá nikdo ani jednoplacku. Jen mají většinou dvouplacky s 26/36 (já 24/34) nebo i ještě jeden trojplacku (s 24/36 nejlehčí). V opravdu některých prudkých kopcích musím i já s 24/42 pod 60ot./min. (ale není to už moc často a moc dlouhé úseky), ostatní v partě musí na ještě nižší kadenci (většinou jedem kopec dohromady stejnou rychlostí). A občas jezdí jeden s jednoplackou (a nemá Eagla ani nové Shimano) a ten pak ve výjezdech ujíždí (nuceně i tak s dost nízkou kadencí, vždy jede šrot na hranici sil) a nebo i dost často tlačí i delší úseky. Tlačení mu vadí méně než ostatním, také proto, že vozí platformy a boty ve kterých se dobře chodí.

                                • ronda  

                                  Trochu by mě štvalo, pořídit si drahé horské kolo, které potom musím v horách tlačit. Při dobrém zpřevodování může průměrně zdatného turistu sundat z kola jedině terénní záludnost. Že je něco rychlejší tlačit neberu za argument, mám kolo proto, abych jel (ono to ani nebejvá pravda, do 16+% krpálu taky pěšák nevykračuje moc svižně)

                                • Hadato  

                                  Naprostý souhlas! Jednoplacka i s 10–50 je pořád jenom kompromis – pokud člověk není závodník nebo pokud člověk třeba nejezdí Enduro (z kopce jedu a nahoru klidně potlačím – protože se na tom kole stejně nedá rozumně nahoru jet :-D). Pro toulání se krajinou a jízdu na horách, kde se nacházejí i přejezdy po asfaltu, je ten rozsah hodně na hraně. Nehledě na celodenní nebo několikadenní vyjížďky, kdy je člověk rád za jakýkoli lehčí převod. Možná má na to někdo nohy, ale pro mě to rozhodně není.

                                  O kazetách 11–46 nebo 10–42 ani nemluvím. Mám kolem sebe spoustu lidí, co mají 1×11 v této kombinaci a při každé jízdě zřetelně vidím, jak by profitovali z lehčích i těžších převodů. V rychlostech 28 km/h + přestávají šlapat, protože už nemají převody a do kopce běžně lámou frekvence pod 40 ot./min.

                                  Pro výletního cyklistu stačí asi i 1×11 a 11–42 (ten stejně sleze dříve, než jim ty převody dojdou), ale jinak je to nesmysl.

                                  • maajkee  

                                    Nesmysl, ale přeci tolik úspěšnej :)

                                    • deekay  

                                      Protoze, alespon v mem okoli to vetsina „pomalych turistu“ resi tak, ze vozi 30 nebo 28 prevodnik a je jim putna, ze nemaji tezsi prevod.

                                      Jako ten benefit absence presmykace je opravdu hrozne velky. Osobne me sere i na silnici, natoz v terenu :) Akorat na silnici k 52/36+11–28 neni asi zadna 1× rozumna alternativa, kvuli skokum na kazete.

                                      • maajkee  

                                        Přesně tak. Já vozím taky 30z a 11–46, na rovině mi 30km/h bohatě stačí a na drtivou většinu kopců mi to taky stačí. A takých nás je :)

                                  • popokatepetl  

                                    Do terénu je rozsah 11–46 dostatečný. Dost vidam i 11–42. Ale těším se na 12sp XT s převodníkem 36z. I by mě stačilo xtr 10–45 s převodníkem 34z.

                              • ronda  

                                Nikomu neberu preference jednoduchosti jednoplacky (z jakéhokoliv důvodu). Štve mě ale zatracování šmahem té „malé skupinky“. Že to některým opravdu vyhovuje a nemálo jich podlehlo módní vlně (přece to tak vozí závoďáci !) a pak trpí, nebo chodí – tak se to tím pádem vnucuje všem, jako něco, co se stejně musí stát a nejde s tím hnout. Teda ono to tak i skutečně vypadá, vzhledem k nabídce v obchodech :-/

                                Vůbec ale nerozumím tomu, proč nemůže zrovna v tomhle případě zůstat zachovaná nějaká pestrost. Byť třeba za vyšší cenu při menších sériích. Však nic nového by se vyvíjet ani nemuselo.

                                Osobně si teda myslím, že až se převalí tahle módní vlnka, tak se někteří začnou shánět po osvědčeném retru, chytne se toho nějaký noname výrobce a až třeba Shimano uvidí, že se to zase prodává, svoje dvou a tříplacky zase opráší. A budou žít ty systémy spokojeně vedle sebe. Takových dočasných úletů jediným směrem už bylo v různých oborech nepočítaně :-)

                                • MlokCZ  

                                  Tak on je problém hlavně v nejlevnějším segmentu. U Eaglu (a nové Shimano) s 500% to už je na rozsahu, kde to opravdu dost jezdcům stačit může i pro rozumné šlapání (a tedy ne jen, že to říkají a pak lámou super nízké kadence).

                                  • ronda  

                                    Jenže, ne každý má tohle top vybavení. A ne každý je připravený při ojetí kazety na tu raketu za novou. To teprv přijde to pravé koulení očima a desítky dotazů (a nářků) na levné alternativy :-)

                                • maajkee  

                                  Však já nikoho nezatracuju. Každýmu může vyhovovat něco jinýho. Já jen předávám své zkušenosti z praxe. Ještě jsem tu neměl nikoho, kdo by přišel a řekl, hele hoď mi tam radši zase tu dvouplacku. ale naopak převládá nadšení. Ano, když začínaly kazety 11–42, tak to pak dost lidí nakoenc řešilo pro příště kazetou 11–46 a s touhle kombinací už je pak dost lidí naprosto spokojených, včetně mě.

                                  • ronda  

                                    To postesknutí o zatracování bylo myšleno tak nějak obecně – že pro 3×9 to už úplně uhynulo a i v 3×10 je to dost bída a nabídka pořád slábne. Prostě že k tomu trendu to tlačí násilně výrobci. Nedávají na výběr. Prostě všichni musí mít stejné potřeby, preference, užití. Svým způsobem dobrá taktika, jak ty průměrné a slabší dotlačit na elektriku :-)

                                    • oddie  

                                      Pro 3×9 je dostupných komponent pořád dost, furt bez problémů koupíš i třeba XT kazetu, přehazku… v čem je problém? Akorát to není úplně levný, moc se to nevyplatí.

                                      • Hadato  

                                        Kazety a hazky ano, ale přesmyky jsou prakticky nové nesehnatelné, stejně tak řazení, atd. (od Deore počínaje).

                                        Jinak ale souhlas s maajkeem níže. Dvouplacka na 2×10(9) celkem stačí, pokud má člověk větší rozsah kazety (nebo si pohraje s převodníky) – řazení už pak ale většinou ideální nebývá.

                                      • ronda  

                                        Ale kliky už jen nějaké Altusy. Ještě že na to pasují i desetikvaltové kliky, kde je výběr ze dvou modelů. Otázka je, jak dlouho.

                                        • xtonda  

                                          9sp kliky mají i Alivio, kde sou normálně výměnné převodníky, dutá osa, BB52. Když mám prachy na Deore, tak vemu 3×10 – přehazovačka s brzdou, delší chod lanka takže menší citlivost na stav bowdenu. 9sp a míň je dneska levné řešení na levná kola, ale i tam se postupně dostávají novější věci, jen je to pod hlavičkou Alivio a níže.

                                          • ronda  

                                            Ale prd. Co s deorem. 3×9 X.9 od Sramu, nesmrtelná záležitost, v terénu k nezaplacení. Když to někde poboříš, srovnáš naoko rukou a frčíš dál, řadí na ťuknutí.

                                          • Manzak  

                                            I to 3×10 na 26 kolo je uz dnes znacny problem, vim to protoze to stale vozim. Asi uz jsi dlouho nic v tomto neporizoval, ale kdyby ano, byl bys prekvapeny jakym fofrem ta nabidka mizi.

                                            • oddie  

                                              Jedno 3×10 jsem stavěl před pár měsíci, problém nebyl vůbec s ničím.

                                              • Manzak  

                                                A mnozstvi nahradnich dilu bylo stejne jako z doby treba pred pouhymi 2 lety ze? (mluvime oba o 26 kole?)

                                                • oddie  

                                                  3×10 je 3×10, nevím, proč do toho motáš 26" kolo, to s tím nijak nesouvisí. Nevím, jak bych měl zkoumat nějaké „množství“, to co potřebuji normálně seženu ve výběru víc než dostatečném.

                                                  • Manzak  

                                                    Nech to bejt, proste jsi absolutne nepobral o cem je rec, lidi co nechapou psany text je strasne moc a tim bych to uzavrel.

                                            • xtonda  

                                              3×10 je plně dostupné a s velikostí kol to nesouvisí. Nebo co konkrétně je v 10s nedostupné?

                                      • MlokCZ  

                                        Problém je v rámech, kam často už dáš jen 2× přesmyk (pokud tam vůbec tedy nějaký dáš). Na druhou stranu tohle nevidím jako problém, protože 2×11 je pro potřebu větších rozsahů stejně za mě jasně nejlepší řešení.

                                    • maajkee  

                                      Když už, tak jsem pro dvouplacku. Tam se musíš rozsahem při vhodným uspořádání vejít bohatě a pořád je takový lepší vepředu řadit jen hore dole než s trojplackou.

                                      • ronda  

                                        Ani jsem zatím podrobně nezkoumal, jak je to u dvouplacky s kašpárkem 22z, ale dost vídám spíš 24z (to celé k větším průměrům kol). A k němu zas 36 nebo 38z větší placka, místo 44, co tam mám. Já vím, můžu to nějak suplovat kazetou od desítky po dvaačtyřicítku a výš. Ale proč ?? Proč být tlačený do hledání kompromisů z něčeho, co spolehlivě funguje a vyhovuje ? Měnit a překopávat. To je, o čem píšu. Krámy jsou narvaný tisícema různých dílů, každá blbost v deseti různých (parametrově shodných) provedeních, ale zrovna jen tahle pestrost mizí. Muset pořizovat nové kolo a chtít jezdit stejným způsobem to, co dosud, musel bych prokličkovat fůrou kompromisů k výrazně dražšímu řešení, navíc s výrazně vyššími náklady na spotřebák.

                                        • Rychlej turista  

                                          Přesně to je důvod, proč zůstávám u osvědčeného 2 × 9. Jediná změna jsou ty kliky, kterými si vylepším řetězovou linku oproti stávajícím XTR 960, bo ty mají navíc ještě kašpárka, kterého však vůbec nepoužívám.

                                          • RomanH  

                                            Otazkou je, jak dlouho se treba bude dat sehnat XT kazeta 11–34, a za jakou cenu. Ja Ti rozumim, ale u noveho kola to je na zvazeni.

                                            A tak je to jenom matros, az doslouzi, postavis jine.

                                            • Rychlej turista  

                                              Já už to mám jednoduché – podobně jako důchodce si umí spočítat, kolik psů si ještě může pořídit, tak i já si umím spočítat, kolik kazet, řetězů a převodníků ještě schroustám :-)

                                              Když už jsme u toho, ty převodníky (právě mi dorazily kliky i náhradní 44z pila) mají různě šišaté zakončení u uchycení, takže by mě zajímalo, jestli budu muset zavčas vykoupit originální, co ještě různě po krámech zůstávají nebo je někdo dělá, jako třeba Tina ty XTR 960.

                                        • MlokCZ  

                                          U 2×11 mám 24/42, tedy nejlehčí převod, co jsem kdy vozil (lehčí než předtím 22/36). Velkou mám jen 34 (mohl bych mít 36, ale cíleně nechci). Ale je to pro 10z pastorek + 29" kola.

                                          • ronda  

                                            Určitě jde všechno nějak vyřešit, ale znamená to překopat půlku kola (nebo rovnou zas koupit jiné).

                                            • MlokCZ  

                                              To znamená a nepotěší. Zrovna nedávno jsem ženě stavěl 29" HT a neměla vůbec nic proti přeházení 3×10 z původního kola.

                                              Začalo to tím, že tam nešel 3× přesmyk a zkončilo u 2×11 v tomto případě aspoň stačila varianta s 11–42 kazetou (nebyl třeba těžší převod a potřeba 10z pastorku), takže aspoň kola se dala použít co jsem měl (nešel na ně už xD ořech). Výsledek je sice super a je to pro ni o trochu lepší než to měla, ale pěkně se to prodražilo.

                                • xtonda  

                                  Shimano má trojplacky i v 11sp XT M8000 i SLX M7000, tedy aktuální řady a ty kliky sou třeba na Kupkole normálně skladem. To, že to výrobci nemontují seriově na kola je už druhá věc.

                                  • ronda  

                                    Ale co jsem tak koukal, je jiná rozteč, na většího kašpárka, počítá to s velikou kazetou té jedenáctky.

                                    A je otázka, jak které rámy snesou trojplacku.

                                • bikemike  

                                  Shimano ale zůstává u dvojplacky i u 12s sad (2×10–45), takže si myslím, že cílovka tady asi bude..

      • MlokCZ  

        Jak už jsem psal níže, tak bych určitě nebral 26".

        Ten 27,5" by se v nejhorším asi dal, geometrie není až tak špatná, ale mohla by být lepší. S tím hlavový úhlem to nepustí na moc kratší vidlici, takže střed nepůjde poslat více dolů, ale není to nijak hrozné jak to je.

        Ale v popisu vidím 130 mm Hubs. To fakt nechceš. Já bych bral něco se 142mm pevnou osou (boost chtít vzhledem v k výběro pohonu a klik nebudeš).

        • oddie  

          Těch 130mm bude spíš chyba popisu.

          • MlokCZ  

            Je to možné. To je jedna z věcí, co mi vždy odrazuje na nákupech rámů z Číny. Nikdy nemáš jistotu, co vlastně ohledně geometrie a parametrů dostaneš.

      • MlokCZ  

        Co takhle něco tady:

        https://schlierseer-bikeparts.de/hardtail.htm

        Konkrétně

        Cube – Reaction SL – 27,5er GTC Carbon – ARG

        Návarku na přesmyk má, boost ten rám není, dobrá pevná osa. U Cubu bys 18" určitě mít mohl.

        • MlokCZ  

          Případně za levno hliník ze stejného zdroje

          Cube – Reaction SL

          27,5er / 18 Zoll – HPA Alu ARG

          Black / Blue / Red

          29er – 17 / 19 / 21 / 23 Zoll

          Bei Anfragen bitte angeben: H003

          Ten tedy měli ještě nedávno na bike-discount a to ještě levněji (bral jsem 29" verzi za 172E), ale teď už ve 27,5" mají jen v 16" velikosti.

          Na hliník slušný rám, ale bude znatelně těžší (reálných 1800g v 18").

        • MlokCZ  

          A pak kdybys uvažoval i o 29" (já bych šel určitě touhle cestou, ale každý máme jiné požadavky) a byl ochotný trochu příplatit, tak

          https://www.bike-discount.de/…y-red-869004

          To je opravdu velmi slušný rám a právě ve verzi na dvojplacku je teď za aspoň trochu rozumnou cenu.

          Geo na stavbu celopevňáku super. Snesl by mírně kratší vidlici, někde v rozmezí 470–490mm. 18" velikost bys zase mít určitě mohl.

        • Rychlej turista  

          Co znamená to boost? Můj překladač mi praví – oživit, což vůbec netuším, co si pod tím představit.

          Jo a k těm vidlicím – delší mi nevadí, mají bezpečnostní prostor pro ruce :-D

          • MlokCZ  

            větší rozteč náboje vzadu, tedy i delší pevná osa. U zadního kola tak umožní posunutou kazetu a kotouč a tak mít lepší úhel pro dráty (tužší výplet). Tím je posunutá řetězová linka a k tomu pak potřeba i adekvátní kliky (aby seděla řetězovka i vepředu).

          • Milan-KV  

            Další širší rozměr, kvuli kterému ti nebude pasovat spousta dílů. :D

            • Rychlej turista  

              Prostě past vedle pasti :-)

              Já budu asi dávat klasický rychloupínák, takže mě by se to asi týkat nemělo. Nebo jo? Sice mě to někdy s Farmulkama R1 vytáčí, ale žiju :-)

            • Peslezedirou  

              si zlej :-)

        • Plechovka  

          Přesně tento rám vozím, viz profil, dokonce nyní opět v „gravel“ setupu s pevnou karbonovou vidlicí Force (470mm výška) – aktuální foto případně večer. Nejsem sice teď u kola, ale dovolím si tvrdit, že 44z převodník tam nedostane kvůli kontaktu se zadní stavbou. Trochu je to vidět na fotce v profilu č.4, kde je 38z převodník. A nevyjde asi ani návařka. Kdysi Cube prodávalo kolo s tímto rámem a s trojplackou 40–30–20 nebo tak něco, zkusím dohledat…

          • MlokCZ  

            To je samozřejmě možné, že tam nedá tak velkou placku. Stejný problém může mít ale i u toho vybraného rámu. Tohle je potřeba ověřit u každého rámu i když je určený pro přesmyk.

            Tohle jsem nikdy moc nesledoval, protože jsem nikdy neměl ani na svojich kolech, ani dalších co jsem stavěl potřebu dávat velkou placku větší než 36 (pro dvojplacku).

        • gersa  

          Sorry za OT.

          Jak se objednává z výše zmíněného eshopu? S němčinou si moc netykám. Pochopil jsem dobře, že se vše odehrává přes mail a telefon na pevnou linku?

          • MlokCZ  

            Bohužel jak jsi uvedl, tedy kontaktovat napřímo. Na ebay sice má tenhle prodejce také obchod, ale tam většinu z té nabídky přímo nemá, takže to bez přímé domluvy nejde. Anglicky by neměl být problém.

    • nitraq  

      Chtěl jsem kliknout první možnost v anketě, ale když vidím, že už tam je novas, tak je vyřešeno, víc rádců netřeba:))

    • MlokCZ  

      Nejdřív něco obecně:

      • celopevňák určitě ano, tam není co řešit
      • 2×9 co plánuješ klidně ano, jen bych se zamyslel nad kazetou, jestli 11–32 nebo 11–34, tedy jestli více potřebuješ lehčí převod nebo se zbavit skoku 17–20 (u té 11–34)
      • určitě rovnou vyloučit 26", teď nejde o jízdní projev, ten by byl pro tebe nejspíš ok, ale jde o výběr plášťů, jsi jasný kandidát na G-one a to nejspíš allround a ten se ve 26" už nedělá stejně jako spousta dalších jezdivých výborných plášťů (G-one ani speed, TB také není ve 26" a další a další); a pokud se ještě sem tam něco dělá, tak za chvíli ani to nemusí a čekám, že ty jen tak kolo měnit nebudeš
      • MlokCZ  

        Pak je ještě otázka, jestli u rámu nutně brát levný karbon nebo uvažovat i o hliníku. Záleží jaké máš důvody pro karbon. Hmotnost je jasná, ta bude znatelně nižší než u hliníku. S jízdními vlastnostmi už si nejsem vůbec jistý na dané použití. Budeš na tom jezdit podobné věci jako já na celopevňáku s tím, že já sem tam (i když ne moc) i výrazně náročnější terén. A co jsem testoval karbon, tak přínos byl naprosto minimální.

        Co se týká pohodlí, tak karbon vůbec pohodlnější být nemusí (vyzkoušeno) a u hliníku záleží hrozně moc na konkrétním rámu. Aktuálně mám dva postavené celopevňáky, oba hliníkové rámy a jeden je o hodně pohodlnější (osazení totožné).

        Chce to rám na 27,2mm sedlovku trubku a k tomu vybrat pohodlnou sedlovku, tam bych to na karbon cílil více než rám.

        A asi bych chtěl i dva košíky.

        A pak určitě tapered krk. Ani ne tak z důvodu tuhosti, ale hlavně z důvodu mnohem většího výběru pevných vidlic.

        Akorát vidlici bych vzal určitě celokarbon.

        A k tomu je potřeba dobře vybírat geometrii rámu. Většinou je na dané použití střed lehce zbytečně vysoko (když se dá pevná, která odpovídá doporučené odpružené se započtením sagu), takže to snese i o chlup kratší pevnou vidlici.

        A aby byla vhodná, tak je potřeba, aby rám měl co nejmenší hlavový úhel (v rámci XC rámů), aby to pak s tou kratší nešlo moc nahoru. Takže v žádném případě nebrat rámy typu 72° hlavový už pro dlouhou odpruženou.

        Chce to aspoň někam k 69–69,5° pro 100mm odpruženou.

        • Rychlej turista  

          Chci lehkou a hezkou leštěnku na machrování okolo baráku, žádné ukrutnosti na to jezdit neplánuji :-)

          S tou 27,2 mm sedlovkou jsi mě překvapil. Mám ji hodně vytaženou a na Vimperské 24 se mi podařilo udělat tak parádní roznožku, že 31,8 mm Ritchey sedlovka šla snad až na zadní kolo, aby mě vzápětí vymrštila vzhůru :-) Nevím, jestli by to ta úzká vydržela. Je to samozřejmě asi hlavně o materiálu, ale já jdu do levné Číny. Někdo to pro vás testovat musí :-)

          Košíky dva chci určitě taky, minimálně ten THRUS je má. Geometrii doladím vidlicí (u současného kola jsem to tak taky udělal, když jsem pedály drhnul o kořeny), představu mám. Ten THRUST má hlavový úhel 70°C, což by mělo být v pohodě. Jak jsem psal nahoře, u toho EARRELLu mi ta geo taky moc neštimuje.

          Když odhlédneš od toho, že je to Čína, která mi okamžitě praskne, dá se ten rám? Podle parametrů o něm uvedených?

          • MlokCZ  

            Celkově ta geo ujde, i když bych z ní nadšený sám nebyl. Otázkou je ta výška středu, jaký to reálně má BB drop a tím jak to pak následně vyjde.

            Snažil bych se na to dát aspoň co nejkratší vidlici, se kterou nevyjde hlavový úhel ještě moc velký a k tomu co nejmenší offset (aby to při tom velkém hlavovém úhlu nebylo moc nestabilní).

            Prasknout to vůbec nemusí, zrovna u tohoto rámu bylo aspoň testování zátěže. To by mi vadila více ta konstrukce zadní osy.

            U sedlovek je to spíš tak, že ve 27,2mm je pohodlné opravdu lecos a to dokonce i trochu některé hliníkové. V 31,6mm musíš opravdu dobře hledat, spousta karbon sedlovek je v tomto průměru hodně tuhých a nejsou pohodlné vůbec. Ale nějaké pohodlné se najdou.

            O výdrž bych se nebál. 27,2mm mají tlustší stěnu. A když se např. u Thomsonu podíváš na minimální zasunutí sedlovky, tak 27,2 v 330mm délce má jen 63,5mm a 27,2 ve 410mm má 75mm a oproti tomu ve 31,6mm už i 367mm musí být zasunuta aspoň 100mm.

            Tedy naopak z toho mi přijde, že jsou na tom ty širší hůř.

            • Rychlej turista  

              Takže už zbývá vyřešit jen ten přesmyk. Tu výšku středu pořeším vidlicí, až budu mít rám doma. S tím počítám od začátku. Dík za tu sedlovku, na plečce mám 27,2 mm Ritchey carbon s redukcí, tak tady to můžu udělat taky tak, kdyby rám byl 31,8 mm.

              • MlokCZ  

                Píšou u něj (Thrust), že je na 27.2mm.

                • Rychlej turista  

                  Pak je vše v nejlepším pořádku :-)

                  Ještě koukni na tu zadní osu. Mi ty rámy přijdou stejné, tak se snad opravdu jedná jen o chybu.

                  • MlokCZ  

                    Pokud je možná varianta pevné osy 142×12, tak to nemůže být rám pro 130mm a musí být chyba popisu. Ale kterému z popisů se má věřit těžko říct (je určitě pravděpodobnější, že je blbě „Suitable Wheels:130 mm Hubs and 700c Wheels“, ale kdo ví).

      • Rychlej turista  

        Kazetu 11–34 už nějakou dobu jezdím. Vyhovuje mi ne kvůli lehčímu převodu (na malou), ale že tam můžu prát velkou déle :-) Tam mi vadí spíše skok 11–13, ale už jsem se s tím sžil. A právě kvůli výběru plášťů a kol se už přikláním k 27,5".

      • Rychlej turista  

        To je on? Husté, ta šířka. Možná ho prubnu, jako kdysi legendárního Weirvolfa 2,5" :-)

        Mi se líbí Rocket Ron 2,1. Mají ho v různých variantách a tento bude asi nejlepší, říkám si.

        Z těch G-One prubnu tutově tento. Ten vzorek hodně připomíná FF, jen místo kostiček má kolečka :-)

        • nomecz  

          u těch G-one Bite akorát pozor na to že seš hrozně rychle sjede, zvlášť na asfaltu, měl jsem ji na CX a mizelo to před očima

          • Rychlej turista  

            Vždyť píšu – jako Furious Fred :-)

            • Milan-KV  

              Koukni ještě na Speed kingy od Contiku. Já je jezdím když vím že většina bude asfalt.

              • Rychlej turista  

                Já jezdil 400 g RK 2,0" Supersonic hand made, výdrž ukrutná (na ujetý km asi nejlevnější zubatý plášť, co jsem kdy jezdil) a na suchu boží. Ovšem v bahně trága, okamžitě se zalepí – dvě otočky kola a bahno z tebe lítá ještě 2 km. Ale už je nedělají. Na asfaltu teď drtím hladké Kojaky 2,0" nebo Marahtony Supreme 2,0". Ty jsou sice tuhé, jako podrážka mé tretry a těžké jako vepř, ale nerozbitné a v terénu s nimi můžeš cokoliv, co zvládneš. Kojaka jsem rozkrojil na boku hned na prvním švihu. Problém těchto plášťů bez vzorku je ten, že nejsou chráněny bočními špunty a proto člověk musí na šutry najíždět rozvážně :-)

    • TJK  

      btw… mozna budu za kacire ale co na to tvoje makani poridit kvalitni lehkjou ocel / titan? Preci jen si myslim ze ocenis spis pohodli nez totalni wattovej vykon a prenos sil.. dal bych mozna spis koukal po necem co ma 27,2 sedlovku a koupil neco co funguje.. treba tu delenou od canyonu nebo od speslu… je hnusna ale funguje… no a v neposledni rade na tom budou dobre vypadat ty XTR kliky :-)

    • RomanH  

      Osobne bych volil 29'', mimo jine i z duvodu vetsiho pohodli.

      Overeny karbon (presne z duvodu, co pise Mlok), tapered krk, Boost, pevne osy, lehka kola s alespon 25mm vnitrni sirky.

      O prevodech se nema smysl bavit, tam vis, co chces.

      • MlokCZ  

        Boost ale právě moc mít nemůže, tam by s požadovaným pohonem pravděpodobně na žádném rámu neobstál. Tak velká dvouplacka (která ještě není boost) tam nepůjde.

        • RomanH  

          NJN, musel by hledat a zkoumat, zda by to sedlo. Otazkou je, zda ma smysl stavet nove kolo na relativne starych komponentech.

          Zde jsem si zkusil naklikat dane prevody.

          Prvni varianta je 2×9, kterou RT stavi (44–30 a 11–34) na 27.5 kolech

          Druha varianta je 1×11, 38 prevodnik a kazeta 10–42 na 29 kolech, jak bych to pri jeho vykonech asi volil ja

          Treti varianta je pak ta Turistova nahradni 1×11, 44 prevodnik, kazeta 11–46, opet na 27.5 kolech

          • Rychlej turista  

            29" rám nechci v žádném případě a převody mám vyřešené, dneska dorazí :-)

            • RomanH  

              Ani ja nechtel, ale jsem mile prekvapenej, viz. profil :-)

              Ale je mi jasne, ze kdyz uz mas pulku nakoupenou, tezko to ted budes menit.

              • Janes  

                Jetsliže je Turista malej a celý život jezdil na 26ce, bude 27,5 lepší varianta…29 nebrat :-)

    • Pista.Wassermann  

      Tento ram má díru na pevnou osu v carbon, nikoliv ve výměnné patce na tři šroubky. Navíc se dá vzít s BSA středovým složením a má přípravu na presmyk.

    • Pista.Wassermann  

      Na tomto rámu skládám kolo ženě s pevnou celokarbon vidlici force. Napadá mě však, že na většinu nových mtb rámu nedostaneš větší pilu než 36z. Někdy jen 34z!

      • oddie  

        To platí pro případ jednoplacky, u dvou to není tak kritické.

      • maajkee  

        Proč když už bereš rám z ali tam nevezmeš i vidlici z ali, ale dáváš za ní dvojnásobek od Force?

        • MlokCZ  

          A ty víš o nějaké na ali, která má stejné parametry? Já po opravdu dlouhém výběru pevných vidlic, kde jsem to ani nelimitoval skoro vůbec cenou (takže jsem mohl brát i drahé značkové typu Niner, atd.) jsem nakonec vybral na obě HTčka právě celokarbon Force (ale obě bylo na 29" a i tam se mi hodila v jednom případě ta kratší 470mm). Ona to tedy samozřejmě není Force, je to onálepkovaná MKM. U Force je ale za přiměřenou cenu, jinde není k sehnání s jiným logem levněji.

          Ta Force byla jedna z mála, která splnila moje požadavky. Na ali (a i z jiných zdrojů) jsem prošel stovky vidlic a nenašel nic, co by vyhovovalo.

          Já ale měl dost specifické požadavky jako pevnější, tužší a cíleně o tak něco těžší (nechtěl jsem 500–550g vidlici) a pak specifické požadavky na geometrii (jak na délku, tak na offset).

          Tím vůbec nechci říct, že je to dobrá cesta pro každého a pro každý rám, každý má jiné požadavky. Jen, že stejných vlastností vidlici na ali rozhodně nevybereš.

          • maajkee  

            Třeba u Maxbiku se dá něco sehnat o dost levněji

            https://www.maxbike.cz/…aku-osa-15mm

            • MlokCZ  

              To s parametry té Force nemá vůbec nic společného (500mm délka, neznámý offset). Ta splňuje pouze to, že je těžší, ale je vůbec otázka, jestli za tu hmotnost navíc přináší co by měla (možná ano, možná ne, u té Force jsem dohledal ze zahraničních zdrojů předem informací dost, když jsem věděl co to je v originále za vidlici a kdo všechno ji ještě prodává se svojí nálepkou a následně se v reálu potvrdilo, že to tak opravdu bylo).

              Force tedy konkrétně je 470mm a 490mm dle verze a obě mají offset 42mm. To bylo v obou případech přesně co jsem na daný rám potřeboval a chtěl (dle předchozího dlouhodobého zkoušení 5 různých pevných různých délek a offsetů).

              Znovu zopakuji, že každý potřebuje jiné parametry a pro někoho může vyjít lépe i daleko levnější vidlice z ali.

              Tu Maxbike bych ale nedoporučil asi vůbec nikomu. Těch 500mm nebude vhodné na téměř žádný rám. Výsledek bude jen zbytečně strašně vysoko střed, když s pevnou se to dá poslat naopak hodně nízko a využít tak další výhody pevné oproti odpružené. Na pevné lze mít střed klidně tak o 1–2cm níže než s odpruženou v sagu. A to myslím i při ježdění opravdu terénů (které navíc většina jezdců s pevnou ani nejezdí).

              • maajkee  

                Jenže těch 10mm rozdíl kromě tebe nikdo nepozná :)

                • MlokCZ  

                  Začal jsem reakcí, jestli znáš něco se stejnými parametry a na to jsi dával odkaz.

                  Pokud někdo cíleně nechce dané parametry, tak není důvod, aby tu Force kupoval.

                  A nejde tu o 10mm. 490mm verzi mám na rámu, který už tak má střed hodně nízko (v rámci nabídky rámů) a k tomu ještě nejnižší možné hlavové (dole integrované + nejnižší kroužek co se vyrábí). Když dá 500mm na rám, který má střed už rovnou dost vysoko, tak bude rozdíl už velký.

                  A těžko říct, jak na tom ten 27,5" rám, co má vybraný vůbec je, když má v geometrii uveden BB drop 61mm pro 27,5" i 29" verzi. Takže buď mají uvedenou geometrii blbě (což je asi nejpravděpodob­nější) nebo by ten rám byl pro jeden rozměr kol hodně nesmyslný. Kdyby byl 61mm pro 29", tak je to střed už dost vysoko (pro 27,5" a odpuženou zase sakra nízko, bude to údaj spíš pro 29"). K tomu bych dal pro tu 29" verzi pevnou tak 460–470mm (což by ale na daném rámu zase vyšel už moc velký hlavový úhel).

                  A zvlášť pro RT, který to má jako takovou pohodlnou silničku a odjezdil mnoho km na silničkách, kde míval střed mnohem níže a bude mít zcela zbytečně teď hrozně vysoko.

          • Pista.Wassermann  

            To MlokCZ:

            Mluvíš mi z duše

        • Pista.Wassermann  

          To majkee. Na vidlici jsem si počkal bazarovou a takovy tvar a troufnu si říct i chování nemá žádná, kterou jsem u Číňana viděl. Čínské vidle jsem měl dvě, takový ten klasický flaskoidni tvar a až force s tím svým z0lostenim pod korunkou mám pocit, že něco slušné bere. Další věc je, že jsem jednu vidlí zlomil a zlomila se v místě úchytů brzdové hadice. Ten úchyt byl na dva nytky, telze vlastně dírky skrz stěnu vidlice a přes tu dírku se zlomila. Force má držácky hadice nalepené. No a poslední věc, že zbavují laku a půjde znovu to bezbarveho laku, ale aby byla vidět struktura karbonu a šla váha dolů a china vidlice jsou po osmirglovani te random černé barvy hodně dotmelovane, takže by to nešlo.

    • Espen  

      Představu a plán máš jasně daný, to se mi líbí.

      „ALE STEJNĚ TO NAKONEC BUDE GRAVEL“ :-D

    • lukas aka mitro  

      Už stojí?

    • Rychlej turista  

      Než bude vyřešen rám, můžeme se zatím pustit do výběru brzd. Potřebuji nějaké lehké a hezké. Kotouče budou 160 mm, jako jezdím dosud s Formulkama R1. To jsou taky jediné kotoučovky, které jsem kdy jezdil a počítám, že za těch devět let se už objevilo něco nového. Tady se novotám nebráním, protože brzdy pro mě prioritou nejsou a spokojeně jsem brzdil i véčkama. Ty mám ostatně na plečce doposud.

      • Milan-KV  

        Asi bych koukl po Shimanech.

        Měl jsem Magury MT4 a problém s vibracemi atd. nikdo si stim nevěděl rady. Servis řekne že je to vlastnost a dál se s tebou nebaví.

        Teď jezdím Sram X0 docela složité na odvzdusneni a jsou trochu náchylné na vystredeni trmenu, ale jinak dobrý.

        Na druhém kole mám pár let Shimano BR M8000, odvzdusneni jednoduché, packa má nepatrně delší chod, když už jsou trochu sjeté desky (freeStroke na doraz). Ale za mě jsou z těch tří nejlepší i co se vlastností týče.

        • Rychlej turista  

          Dík. To jsou ony? V zásadě proti nejsem. Počkám, jestli se neobjeví něco lehčího za rozumnou cenu :-)

          Ty moje R1 jsou dobré, když jsou zrovna zticha. Ale je to opruz je poštelovat :-)

          • atty  

            Buď ty, nebo už se začínají prodávat ty nejnovější série 8100.

            Oproti R1 si ušetříš nervy s věčným štelováním třmenů, nutností furt odvzdušňovat, funkcí on/off a zvuky brzdícího vlaku (měl jsem je sezónu na SUPovi). S XT 785, teď s 8000 a kotouči Centerline to brzdí skvěle, odvzdušnění a výměnu oleje dělám jednou za rok preventivně a je to za pár minut hotovo. A to ticho při jízdě k nezaplacení… :)

            • Rychlej turista  

              U těch R1 je problém akorát s prakticky neexistující mezerou, která se projeví při jakékoliv manipulaci nebo i jen zahřátí kotoučů. Odvzdušňovat jsem je za ty roky vůbec nemusel, pustil jsem se do toho jen jednou – když jsem prodlužoval zadní hadici na novém rámu, tak jsem odvzdušnil i přední, když už jsem to měl v ruce. Co je to funkce on/off (jen tak pro mé dovzdělání)? Protože když ji neznám, tak jsem ji zřejmě ani nepoužíval a tedy s ní ani neměl problémy :-)

              Mám tedy raději jít do těch 8100? To je ten kotouč?

              Jaký je rozdíl mezi přední a zadní, že mejí rozdílnou cenu? Délka hadice nebo ještě něco?

              • mr.nikdo  

                Sel bych do kotouce s unasecem od Shimana :)

                • Rychlej turista  

                  Tak se kluci dohodněte :-D

                • satch  

                  taky bych řekl, ale ten sram je pěknej na pohled :-)

                  • Rychlej turista  

                    Takže Sram je hezčí, pravíš. Tak rozhodne váha :-)

                    Sram má uvedených 113 g. kolik má ten Shimano?

                    • satch  

                      shimano bude mít víc. Já jsem váhu kotoučů nikdy neřešil, shimano s unašečem mi nikdy necinkalo atd., takže nemám moc důvod měnit, protože jsem spokojenej s tím, že je ticho a nejsou s tím problémy (myslím verzi mez ice tech, to jde kvůli tomu jádru asi rychleji pryč)

                      – a jestli je hezčí, je asi individuální

                    • mr.nikdo  

                      Shimano bude minimalne mene nachylne na prehrati – Freeza tech.

                      Ale je pravda, ze bych jeste sel do Centerlocku.

                    • kubad  

                      peníze až tak neřešíš, sežeň jeté Hope Race – lehoučké, brzdí to dostatečně, lehce servisovatelné, díly dostupné, v principu vlastně servis nepotřebují

                      váha podobná jak R1

                      • Rychlej turista  

                        No já nevím, píšou tam váha jedné brzdy 275 g. U těch 8000 udávají váhu 259 g a 273 g, celkem 532 g.

                      • Rychlej turista  

                        Hoď, prosím tebe, ty brzdy na váhu. Ty Hope i Shimana. Tady zase píšou přední brzda 198 g. Ale co když je to jen váha třmenu.

                        Viděl bych to tak, že cenu a reálnou váhu obou kompletních brzd (třmeny, nalněné hadice a obě páky) XT BR-M8100 bych bral za základ a za každý zhubnutý gram bych orientačně dal 20 Kč :-D

                          • Rychlej turista  

                            A jsou to ony? Mi přijde, že vypadají jinak. A jestli jsou a platí ta cena 2 890,– Kč (i kdyby to bylo těch avizovaných 20,– Kč/g) za kus, tak je beru, jestli je Kubad schválí :-)

                            • mpIII  

                              Jsou to ony. Ale cena je 5100 za kus na tom linku, cos dával… kde vidíš 2890 za kus?

                              • Rychlej turista  

                                Hned vedle toho obrázku pod RACE EVO X2, jak je teď bílý flek :-) Ještě před chviličkou tam bylo „Nyní za 2 890,– Kč

                                Bylo mi to ale hned divné – české ceny v německém krámě :-D

                                Nu, podumám, ty váhy vypadají věrohodně a 412 g za obě brzdy vypadají lákavě :-)

                                Ještě by to chtělo zvážit ty Shimano Deore XT BR-M8100. Ty jsou za 4 880,– Kč a abych se dostal na těch 20 Kč/g musely by vážit 678 g. U těch 8000 za 4 090,– Kč uvádějí 532 g a tady by to dělalo 50,92 Kč/g, což je docela dost.

                                Ale zase vzhledem k tomu, že v roce 2010 jsem za R1 dal 8 400,– Kč, tak těch 1 800,– Kč navíc zase tolik není.

                                • mpIII  

                                  Nechápu… nemáš link?

                                • kubad  

                                  to se dá pořešit, Hope umím za lepšíceny

                                  jinak sem je nedávno viděl na CB i zde v bazaru

                          • Hnoj  

                            Tyhle brzdy jsem měl a musém říct, že nic horšího jsem nezažil. Výkon je nulový.

              • satch  

                L/R brzdová páka bude ještě rozdíl. On/off asi myslel, že to postrádá modulacia hned to brzdí plným výkonem…

                • Rychlej turista  

                  Aha, dík. Tyto brzdné detaily jdou mimo mě, brzdím jenom tolik, kolik je nezbytně nutné :-)

                  • atty  

                    Jo, on/off jsem myslel modulaci – díky vysokému výkonu těch R1 a minimálním mezerám to pro mne byla brzda, kde bylo obtížné najít hranu na „lehké přibrždění“ (párkrát jsem málem šel přes řídítka, když jsem to zahamtl asi lehce víc, než bylo v dané situaci potřeba), zatímco u Shiman (ač brzdí stejně dobře a lehce, je ten prostor pro „citlivější brždění“ větší).

                    Kotouče Centerline mám vyzkoušené, že jsou ještě tižší, než Shimano IceTech a ještě méně se kroutí při zahřátí. Dělá se i verze s hliníkovým unašečem (tu jsem nezkoušel). Váhově jsem to ani neporovnával s tím, že většinou platí u kotouče čím nižší váha a „probroušenější“ tvary, tím to blbějš brzdí, je to náchylný se kroutit, je to hlučný a žere to víc destičky :) – ušetříš pár gramů, ale s bídným výsledkem po všech směrech.

                    On nebrzdí asi nikdo rád, ale zase když už musíš, tak aby to fungovalo :)

                    • Rychlej turista  

                      Tak dík, brzdy vyřešeny – Shimano Deore XT BR-M8100 a kotouč Sram Centerline 160 mm.

                      Dneska dorazil momentový klíč a pár XT kazet 11–34 a řetězů C9. V úterý by mohla dorazit přehazka X.9 s dlouhým vodítkem. Takže až bude vyřešen a dorazí rám, můžu to začít věšet :-)

                      • mr.nikdo  

                        Kdybys chtel do zalohy – mam tady 9 sp Sram X5.

                      • Rychlej turista  

                        Asi teď budu za hodně velkého dementa, ale nevím si rady s tím momentovým klíčem. Nikdy jsem ho neměl v ruce, ale tak nějak předpokládám, že na stupnici si nastavím požadovanou sílu a když ji při utahování/povo­lování přesáhnu, tak se to protočí. Jenomže ono se to protočit nechce. Dělám něco špatně nebo je to rozbité? Proč by ale posíílali pevný klíč za tisícovku, že jo?

                        • oddie  

                          Jen cvakne. A pozor, na konci mívá matici, kterou lze zaaretovat, pak nemomentuje.

                        • kubad  

                          jen v něm lupne a kousek poskočí

                          • Rychlej turista  

                            Nic nelupe ani neposkukuje. Chová se to jako pevný klíč. Jediné, co mi tam funguje, je nastavení směru. Teda, funguje i to točítko nastavení síly. I se to posouvá na stupnici. Akorát že to na funkci pevného klíče nemá vliv :-D

                            • MatS  

                              Taky jsem cekal funkci jak u aku vrtacky, ale chyba lavky. Hlava momentaku je v takovym kloubu a kdyz presahnes dany moment, jen se vychyli vic a lupne. Tot vse. Kdyz o tom nevis, tak si to ani nevsimnes.

                              • Rychlej turista  

                                Jupííí!!! Funguje to :-D

                                Je to přesně, jak píšeš. Nechápu, že k tomu nedávají návod.

                                Tohle budu dávat k dobru u táborových ohňů :-D

                                • xtonda  

                                  Při prvním použití momenťáku sem za to taky vzal a divil se, že se to neprotáčí.

    • Rychlej turista  

      Tak lidičky, krabice se mi pomalu plní – mám v ní kliky, řazení, kazetu, řetěz, červené distanční podložky, přehazka dorazí ve středu, brzdy snad taky, rám je objednaný (zkušební karbonová Čína mi dorazila asi za 2 – 3 týdny) a podle něj pak ještě na míru doplním přesmykač, vidlici a kola.

      Takže je čas na teoretický předběžný výběr kol. Podle toho, co jsem prošel, jsem však nabyl dojmu, že pro moje potřeby bude asi nejlepší nechat si je zaplést:

      • hmotnost co nejnižší – díře se vyhnu, jeden kořen opatrně přejedu, přes dva kolo přenesu
      • tuhost festovní, nechci při šlápnutí čekat, až se kolo pohne vpřed
      • 24 drátů
      • 15 000,– Kč ± autobus
      • RU obě kola
      • šířka pro plášť ideálně 2,1"
      • 6 děr pro brzdové kotouče

      Ideálně, kdyby se mi poté, co to tady teoreticky probereme, ozvali osvědčení zkušení zaplétači, kteří by byli schopni a ochotni se toho ujmout. Přímo ve vlákně nebo i do SZ.

      • maajkee  

        Nějaký zvláštní masochistický důvod proč 24 drátů a k tomu festovní tuhost? :)

        • Rychlej turista  

          Jistě – chci, aby to kolo bylo hezké, lehké a zároveň jelo, když zaberu :-)

          Nepleť si tuhost festovní s pevností festovní, kterou já nepožaduji. Uvedl jsem hned na začátku, že díře se vyhnu a přes kořen kolo přenesu :-)

      • Rychlej turista  

        Tak už mám návrhy od dvou místních kapacit :-)

        1) Kubad:

        • DT 350 SP 15 a 12mm osy – to podle rámu a vidle 28 drátů – /šlo by i 24 ale nedělal bych to/
        • ráfky DT XR 331 – 650B
        • Sapim CX ray – ploché ( to nejlepší a nejlehčí na trhu)
        • Alu niple + UST páska
        • 1413 g
        • pokud to chceš na rychloupínák není problém, váha se dá ještě stlačit
        • pak bych mohl nabídnout NoTubes Crest ten se na 24 drátů dělá váha +/- stejná
        • na 24 drátů jsou silniční DT350 ale zase nejsou ráfky DT, a náby sou na CL což by ničemu nevadilo – kotouče ještě nemáš
        • a u DT jde vzít náboje přímo na QR bez gramů navíc

        2) Hnoj:

        • DT Swiss 350 IS, Ryde Edge22 650b, Sapim CX Ray, ALU niple
        • Váhově taky cca 1420g, ale 32 drátů a širší ráfek a to se počítá :)

        Myslel jsem, že v zájmu zachování celistvosti kol po nějakou dobu, si nechám rozmluvit těch 24 drátů, ale já na 24 drátech už kdysi jezdil až do vysypání zadní náby a změknutí předního ráfku (ještě véčka) a teď jsem s úžasem zjistil, že na 24 drátech jezdím trvale a spokojeně už od roku 2010 – na Hnojových Fulcrumech RM-3 :-)

        V sezóně mívám 76 – 79 kg, ale hlavně jezdím pevnou vidli, takže mám za to, že je to především její zásluha, že mi to vydrží (menší rychlost = menší rány). S těmi FRM-3 jsem naprosto spokojený co se týče pevnosti i tuhosti, takže u nových zápetů by mi stačily stejné parametry. Zůstal bych tedy u náby DT 350 a drátů Sapim CX Ray + ALU niple, tady se oba dva shodují a i já tak předběžně tipoval. Zůstává ráfek a tady už bych volil podle váhy a vzhledu z těch, které budou splňovat parametry uvedené tuhosti a pevnosti pro 24 drátů. V ráfcích jsem úplně mimo a ani se mi je nedaří vyhledat. Pro 24 drátů. Jestli už nejsou, se skřípěním zubů půjdu teda do těch 28.

        Taky se mi ale teď znejasnilo, zda CL nebo 6 děr. Měl jsem za to, že CL je už jen pouhý relikt minulosti a ani jsem už o něm neuvažoval a jako hotovou věc bral náby s rovnými dráty a 6 děr pro kotouč, takže 3. a 7. obrázek :-)

        • mr.nikdo  

          CL rychleji sundas a nasadis. Klicem na kazetu. Neuvolnuje se a nic podobneho.

          • Rychlej turista  

            Je to úplně fest, jako se šrouby? Nevaklá se to?

            • mr.nikdo  

              No. Na Crosstrailech, XTR a DT Spline 24 to drzi fest :).

              A Tvym klicem, co mas na misky, to povolis i u pevnych os.

              • Rychlej turista  

                No já nevím, šroubky se mi líbí víc :-)

                Váhově jsou ty náby asi nastejno, co? Plus šrouby nebo pojistná matice.

                • mr.nikdo  

                  To se spis zeptej Hnoje a Kubada – na tu vahu.

                  Ja zase neprisel na chut 6 sroubum. Jednu dobu jsem posilal casto kola na reklamaci a porad sroubovat, by mne zabilo :D

                • allrose  

                  drobná poznámka,kdyby jsi někdy chtěl druhé záplety na jiných nábách s pevnou osou,tak se ti může stát,že nebudou přesně sedět kotouče,pak je snažší dorovnat podložkama kotouč na 6díře než na cl

                  • Rychlej turista  

                    Druhá, plečkoidní kola, mám v plánu. Dík. Jak je to s tou váhou?

                    • allrose  

                      Kdysi jsem to počítal,přišlo mi to +/- stejné,možná cl těžší,ale klidně mě opravte ;)

                      • Peslezedirou  

                        Mně to vycházelo : CL nába lehčí než na 6 děr, ale těžší kotouč CL…mně se víc líbí CL, ale roli při výběru může hrát tvoje poznámka při střídání kol…

                        • Rychlej turista  

                          Tak dík, kluci, náby vyřešeny – rovné dráty a 6 děr.

                          • Hnoj  

                            Na bazaru jsou karbon dt swiss za 18k. Bych osobně zvážil nákup, byt tebou.

                            • Rychlej turista  

                              Kolečka pěkná, to jo. I ta barva by mi k rámu mohla hezky pasovat. A 24 drátů, ÓÓÓ. Já ale nikdy nic bazarového nekupoval a borce neznám. Ty s Kubadem jste tady profláknutí a s těma Fulcrumama RM-3, RM-5 a Formulama R1 od tebe jsem spokojený. Tak nevím. I bych je vzal, kdyby borce někdo podobně profláknutý, jako vy dva, znal a doporučil. A zaručil se alespoň vlastní hlavou :-D

                              Akorát mám ještě problém s tím, že na stavbu kol jsem chtěl počkat, až budu mít rám v ruce, protože MlokCZ a další našli nesrovnalosti v popisu rámu a tedy i mírách (zadní osy). Sice jsem chtěl obě kola na RU a 6 děr, ale to bych přežil, zadní osu dokoupil a vidli taky ještě nemám, protože čekám na ten rám.

                              Když to vezmu kolem a dokola, nejsem proti.

                              Kdo zná maros.77 z Opa­vy?

                              • Rychlej turista  

                                Teď koukám – ořech shimano10/11, sram 10/11. Já mám kazetu XT 9 sp.

                                • Hnoj  

                                  To je stejný ten ořech.

                                  Koncovky náboje jsou řešitelné.

                                  Za 18k mi to přijde jako zajímavý kup.

                                  • Rychlej turista  

                                    Jako, že tam dám tu moji devítkovou kazetu a žádný problém nebude?

                                    Tak koukni ještě na tohle. Fakt bych nechtěl koupit kola a pak zjistit, že mi tam nepasují.

                                    • ˘Ö˘ Krab  

                                      Níže v popisu rámu jsou fotky se 135 mm RU i 142 mm pevnou osou. A nabízejí k tomu i tu pevnou osu 142×12 za $10.

                                      • Rychlej turista  

                                        Jo, vím. Proto vycházíme z toho, že v popise nahoře je chyba a taky je tady jeden reálný vlastník tohoto rámu.

                                        „Ale Číňan je Číňan, nikdy nevíš“, pravil MlokCZ :-)

                                      • Hnoj  

                                        Má to výměnné patky a nejspíš ti prijdou oboje.

                                        • Rychlej turista  

                                          Mám to tedy vzít? Proč by ale někdo prodával nová kola?

                                        • Rychlej turista  

                                          Koukám na Bottico a tam tyto kola vůbec nemají. V čem se ty 1250 liší od XRC 1200 SPLINE 27.5?

                                          • Rychlej turista  

                                            Tak si odpovím sám, protože jsem volal do Bottica:

                                            • má se jednat o 3 – 4 roky starý model, který se už nevyrábí
                                            • jsou to předchůdci XRC 1200 Spline 27,5"
                                            • ND na ně stále mají

                                            Akorát jsem se ještě zapomněl zeptat na ten název – proč Spline, neví někdo?

                                        • atty  

                                          Přesně, v „základním balení“ je obvykle jak patka na RÚ, tak na pevnou osu a i ta pevná osa bývá většinou přiložena a v ceně rámu. (ale samozřejmě se to může lišit, prodejce od prodejce).

                                          Marosh.77 taky neznám, bejt to 29" kola, hodně bych přemýšlel (ale v 29" by se na bazaru asi moc neohřály = byly by za pár hodin prodaný) :) Minimálně bych ho zkusil oslovit – píše nová kola, což většinou značí třeba ofiko záruku a moc lepších a lehčích kol v téhle ceně asi nemáš šanci sehnat.

                                          • Milan-KV  

                                            Měl jsem obě patky k rámu RU, Pevná osa. Jen mě se zase vůbec nelíbí že jsou volitelné i když to zatím funguje :D ty šrouby, které drží patky k rámu nevypadají zrovna třikrát kvalitně. Hlavně to chce utahovat s citem, aby ta patka sedla rovně k rámu.

                                  • Rychlej turista  

                                    Tak inzerát je pryč, asi je někdo koupil :-D

                              • Rychlej turista  

                                Tak kolečka jsou doma, jupííí :-)

                                Teď ale musím pořešit tu zadní osu, protože když mi šéf kupoval ten rám, tak jsem mu říkal, že ji určitě potřebovat nebudu :-D

                                Musím koupit tu origo k rámu nebo stačí jakákoliv z nejbižší sámošky, protože to všichni sekají z jedné a té samé topenářské trubky?

                                • Milan-KV  

                                  Myslím že jsou různé. Některé mají kužel, některé rovné. Tady u toho rámu by měla být ta s rovnou dosedací plochou. Kouknu doma a přeměřím…

                                  • Hnoj  

                                    Hlavněj se podívej jaký to má závit. Běžně se vyskytují hned 3.

                                    • Rychlej turista  

                                      Zase past. A hned 3 v 1 :-D

                                      • atty  

                                        Oni to „kopíruj“ naštěstí podle těch SRAM/Shimano/Syn­tace standardů, takže se pak vždy dá najít správná osa. (ale taky bych počkal, s čím to přijde a co případně ještě řešit – myslím, že na 90% bude pevná osa v balení.

                                        Při nejhorším tam v prozatimní nouzi zatím prdneš rychloupínáky, ne? :)

                                        • Rychlej turista  

                                          Tu pevnou osu za 10 USD jsem přikoupit nechtěl, protože jsem věděl, že ji určitě potřebovat nebudu :-)

                                          • atty  

                                            Nojo, poučení pro příště :) Ale fakt bych počkal, až rám přijde – nevím, zda jsi byl u objednávání a nebyla to další možnost si jako přikoupit ještě osu navíc za 10 USD (sice nevím na co, ale to oni neřeší), nebo vysloveně bylo uvedeno, že v balení a příslušenství k rámu není a musí se dokoupit. Běžně tyhle rámy to maj prostě v balení rovnou, pokud jsou s výměnou patkou na RÚ i na pevnou osu.

                                            • Milan-KV  

                                              Pevná osa tam u mě nebyla… Kupoval jsem ji s rámem za těch 10USD

                                              • atty  

                                                Známej kupoval „číňana“ gravel i s vidlicí a měl tam 2× pevnou v balení, bonusem nikde nepsaný 2 karbon košíky a několik karbon podložek pod hlávko.

                                                Asi teda jak kterej výrobce/prodejce či prodejní kanál.

                                                • Milan-KV  

                                                  Tady si ji musíš koupit zvlášť, hlavko k tomu dávají ale je nepoužitelný. Jediný co jsem z toho použil byla sedlová objímka. Košíky si taky můžeš doobjednat zvlášť.

                                                  • atty  

                                                    Jak se to jmenovalo už si nepamatuju, Thrust to nebyl určitě a bylo to něco trošku dražšího (oproti té ostatní čínské produkci). Právě si pamamatuju, že mi volal a byl nadšený, jak je to dobře zpracovaný a kolik toho dostal v balení „navíc“. Co pak přesně použil nebo nepoužil nevím, ale měl myslím všechno „svoje“ (hlávko, střed, objímku sedlovky atd.) a kolo šlo celý na Ultegru a „značkový“ pohon i kola. Pokud vím, má to do teď a je asi naprosto spokojenej, protože má asi 9kg gravela, celýho v karbonu (raw matt carbon), celkem za hubičku a žádné problémy s rámem ani ničím jiným nehlásil. Rám s vidlí ho stál asi kolem 17k (i s celním řízením, dopravou a všemi poplatky).

                                                  • Rychlej turista  

                                                    Přesně tak to chci postavit i já – co buďto funguje nebo nefunguje (rám, vidle, sedlovka, řídítka, představec) levná Čína a ušetřený peníz vrazit do věcí, co můžou fungovat jen jako (brzdy, kola, komplet pohon i s řazením, pedály) nebo mizerně :-)

                                    • Milan-KV  

                                      Závit má stoupání 1mm, dosedací plocha rovná

                                • kubad  

                                  počkej na rám buh ví co to má za zavit a dosedací plochu

                  • kubad  

                    CL kotouč jde podložit stejně

                    • allrose  

                      To jo,ale shánění přesnejch podložek je opruz,pokud nemyslíš redukci..

            • kubad  

              nevaklá drží, nába je o něco lehčí, kotouč zase těžší, matice je lehčí než šrouby v sumě je to +/- nastejno,

              u 28děr si mužeš vybrat jestli 6 děr nebo CL u 24 je jen CL

              vozím oboje není problém ani u jednoho systemu

        • Rychlej turista  

          Tak kolečka jsou obuta (RoRo 2,1" a RR 2,1"), nafouknuta, napojena 11letým tmelem a s kazetou XT 11–34 váží 2 787 g.

          Ta pumpa je boží. RR mi šel hned, nasucho a jen s 6 bary v pumpě. U toho RoRo jsem se dost nadřel. Šel až po namydlení a na několikátý pokus. Chytl se až při 9 barech v pumpě, ale teď si sousedi musejí myslet, že doma morduji stádo koček, jak ta pumpa, kterou jsem to do toho soukal, pištěla, když si pojistný ventil odfukoval :-)

          Při těch 11 barech, o nichž píšou, by to asi šlo úplně bez problémů, ale ta moje pumpa tolik nedá. Pumpa na silničku by to sice dala, ale tu zase nemám na autoventilek :-) Příště můžu zkusit pumpu na vidice, ta by to dát měla :-D

          • nomecz  

            K te pumpe na vydlice si vem i tejden dovolene na foukani :) kdy uz to slozis komplet a vyjedes ?

            • Rychlej turista  

              No, asi po čtvrthodině jsem tam z 6 natlačil 10 barů, takže jako nouzovka to jde :-) Čekám na rám. Brzdy se taky někde zasekly :-D

          • Milan-KV  

            Stejně RoRo dáš pryč až zjistíš jak je pomalej ;-)

          • Peslezedirou  

            Proč jsi nechtěl širší pláště?

            • Rychlej turista  

              Mi tahle šířka 2,0" – 2,1" vyhovuje. Ale je pravda, že větším kolům by větší šířka mohla slušet. Uvidím časem, nezavrhuji to :-)

              • Peslezedirou  

                Říkal jsem si, že to chceš z důvodu jak píšeš…jsem hlavně zvědavý, jak budeš cítit změnu v podobě větších kol…

          • Rychlej turista  

            Tak ta kola jsem převážil, protože mi součet po kouskách (kazeta 297 g, kola s páskami a ventilky 655 g + 736 g, pláště 541 g + 585 g a 110 g mlíka) nesouhlasil a mají 2 924 g. Křivá zem :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.