• Tina

    Dovolila som si založiť nové vlákno. Predpokladám, že sa prvé „tajné“ informácie o pripravovaných novinkách na 2015 začnú pomaly objavovať.

    • Tina  

      Pridám info o testovaní Shimano Di2 systému s bezdrôtovou technológiou. Zatiaľ sa iba špekuluje čo všetko prvá verzia bude vedieť.

    • T-Bag  

      Šlapat se musí pořád stejně :)

    • Tina  

      A opäť Shimano. Najväčší svetový výrobca vstupuje na trh športových kamier

      Nejaké info aj tu

    • bimjeam  

      Na tejto stránke omylom zverejnili pred dvomi dňami, že v priebehu tohto roku bude predstavená elektrická sada XTR, ale ako som dnes zistil, stihli článok upraviť skôr, než som spravil screenshot

      http://www.bicycleretailer.com/…percent-2013#…

    • bimjeam  

      Alivio 2015 je tu. Za mňa kľuky krajšie ako deore :P

      http://www.bikerumor.com/…ech-for-all/

      • KOLOMECH  

        Nic moc, žádná inovace nebo lepší vzhled.

      • Mig_all  

        pěkné líbí, čumim, že už to má devět pastorků.

      • JakeF  

        Napadá někoho důvod, proč se tady nedávno řešený XTR 2015 Di2 na bikerumor vůbec neobjevilo?

        • Radek Broz  

          Protože Shimao každoročně dělá pro novináře předváděčku, ale nastaví embargo, do kdy se to nesmí objevit. A každej, kdo tam chce jít i další rok a nechce se s nima soudit, to respektuje.

          • JakeF  

            Hm, tak nic… Já už si dělal naděje, že si třeba někdo dělal srandu a Shimano ve skutečnosti udělá něco použitelnýho :D.

          • bimjeam  

            navyše to nebola finálna verzia XTR 2015 ale iba skica pre výrobcov, aby mali predstavu na čo približne dimenzovať rámy na MY2015. Hlavný úder od shimana ešte len príde v priebehu roka.

        • jecnak  

          Protoze to ma jit na verejnost az v kvetnu.

      • scret  

        za me dobry…

    • Azmir  

      Jenom dotaz, možná lehce mimo, jak to je s sramem? SHimano každý rok obmění a vylepší nějakou sadu, ale nikde jsem neviděl článěk ve stylu SRam X.9 2014 a podobně, jak to má sram, invouje, neinovuje nebo to dělá nějak postupně? Nějak mám pocit, že ty sady od sramu už jsou pár let stejné, pokud neberu XX1 a brzdy.

      • kubad  

        tak XX1/X01 loni ti nestačí?

        letos se chystá X1

        pak jsou nějaké inovace u aktuálních dílů

        • Azmir  

          Tohle beru, ale o to mi nešlo, jak je třeba výše zmíněné alívko, tak nikde jsem neviděl nějakou novou verzi sramu X.5, X.7 nebo X.9, možná že je, ale zas tak to nesleduju tak třeba jenom o tom nevím, je hezké že představí top sadu za 25 hadrů, ale právě u nižších sad žádné vyšší zásahy pár let nevnímám.

          • kubad  

            x9 má letos řazení na ložiskách(převzato z X0)

            X9 přehazka je nově s brzdou

            X1 by měla být 1×11 sada na urovni X9

            víc netuším moc to nesleduju,

            • Rubi  

              pokud bude u X1 stale stat kazeta kolme 6–7K, tak se nikam nepohnem :D

              • Foose  

                je to jen o tom vydrzet… ja taky cekam az spadne 11ka kazeta cca na litr a pak prezbrojim. Pokud to nepujde cenou dolu tak vemu 1×10 :/

                • Chlebovnik  

                  Prej na litr. :D

                  • Foose  

                    nevim co ti prijde smesne, pamatuji si 10kovou kazetu sram XX za cca 7k… no a ted mas 10ti kolecko na kupkole uz za 599,–

                    s tou 11kou to bude urcite podobne :]

          • kubad  

            silniční Sram Red/Force je letos 2×11 nový

            pak silniční duály + kotoučovky,

            je toho dost :D

      • Radek Broz  

        Se SRAMem se to má tak, že inovuje, když to má smysl – Shimano pravidelně obměňuje (většinou to udělá trochu hnusnější, než to bylo) :)

    • sharkeeCZ  

      novinky by WTB

      http://www.wtb.com/…duct-preview

      plast Nine Line vypada zajimave

    • Tina  

      Že by predsa aj samotný Spešl?

      • JakeF  

        To je 27,5"? Že by nějakej dámskej Stump FSR? Anebo už konečnej rozsudek nad 26" verzí? :) Kdyby radši předělali tu 29ku a trochu zkrátili těch 450mm…

        • Tina  

          Objavilo sa to na chvíľu na Bikerumor a FCB. Je to Stumpjumper 650b s novým Rock Shox Monarch tlmičom spešlom sponzorovaného enduro bajkera Curtisa Keene. Na Bikerumor to už nie je :)

          • JakeF  

            Monarchy Plus už měli delší dobu, viděl jsem je i na Enduro 29.

        • vsn  

          Spešl 27,5 mít bude … Epic to příští rok ale nebude…

          • JakeF  

            No na fotce je SJ FSR… A čím víc nad tím přemýšlím, tím víc by se mi líbilo… Takovej druhej XC bajk :D.

            • McBlacky  

              to by se mi líbilo též, kdyby dali v hliníku compa za solidní peníz tak oželím novou silnici a skočím do toho :)

      • jecnak  

        Vzhledem k tomu, ze zacli strilet i 650b plaste, tak kolo bylo na spadnuti. Co si budem rikat, pro tohle urceni mi to prijde lepsi jak 29.

      • logoman  

        Ja uz 650b u speslu bral jako jistou vec a ona neni?

      • goofy  

        To si celkem nasrali do vlastnich rad, kdyz tvrdili, ze pres 29 nejede vlak, co? :-)

        Mno kdyby radeji nevymysleli tycoviny… :-/

        • lukas aka mitro  

          Zbyva uz jenom jedinne. Aulhec vyhral par zlatych a kolotoc se toci dal:)

        • JakeF  

          Chce si to uvědomit zásadní věc a to že tohle nebude s největší pravděpodobností náhrada 29" verze, ale 26" verze…

          • goofy  

            No tak to samozrejme, ale ten rozmer, ktery byl jak tvrdili zbytecny najednou nasazujou…

            • black.horse  

              protože je to nové, je to marketingové IN… a donutí Tě koupit nová kola, nové pláště, nové výplety, nové rámy a vidlice. Obrat musí růst a když ne, musí se mu pomoct.

            • JakeF  

              Asi to zhodnotili, že je míň zbytečnej, než 26" :D. Nehledal bych v tom nic převratnýho, doteď byly jako doplňkový řady 26", tak proč místo nich neudělat 27,5", když po nich lidi letí… Stejně museli v nabídce něco pro menší lidi nechat, u fullů s vyšším zdvihem už fakt 29" nebude pro každýho.

              Navíc za mě dobrý, SJ FSR ve 29" mi přišel asi nejslabší článek v nabídce Spešlu, pokud udělaj hravej trail bajk na 27,5", tak to bych si doved představit :).

              • blaf  

                spis zhodnotili, ze je tam velkej potencial vydelat prachy, o zbytecnosti bych nemluvil

                • scret  

                  asi tak:)

                  urcite to nedelaji pro svetove blaho bajkeru:))

                  • Tina  

                    jj, všetky bicykle v súčasnej ponuke všetkých výrobcov a vlastne celá cyklistika sú iba o peniazoch a nie o bajkovaní ;)

                    • blaf  

                      a o cem teda jsou, kdyz ne o tom, aby produkovaly penize?

                      • Tina  

                        Však píšem, že je to IBA o peniazoch. A fakt, že sa nájdu aj takí blázni, že tie draho zaplatené produkty aj používajú trávia na nich svoje najkrajšie chvíle je vlastne nepodstatné :D

                        Vlastne aj produkcia potravín, odevov atď je vlastne IBA o peniazoch. Mimochodom koľko máš párov bot? A prečo ti nestačí iba jeden pár ;)

                        • scret  

                          tak rekneme si narovinu, ze vydelat prachy je hlavni cil, charitu firmy nedelaj… Lepsi bajkovani je prijemnej vedlejsi produkt:))

              • McBlacky  

                mě taky, až budu měnit FSR tak snad půjdu do cambera nebo nevím :/

                ta hydra co z FSR toho udělali mě neoslovuje

    • Tina  

      RockShox vraj pripravuje opäť revolučnú novinku v odpružení. Množia sa špekulácie o upsidedown vidlici, alebo špecifickej vidlici pre fatbajky. Pár jednotlivcov sa pohralo s fotošopom a vzniklo pár zaujímavých možností :) Ktorá bude najbližšie skutočnosti?

      • nitraq  

        Zajímavý ještě je, že ty obrázky se postupně objevily na FB RS 18., 19. a 20. března, takže odhalení nás třeba čeká zanedlouho:)

        • Excel  

          Jestli to bude solidne zakrytovany jak u krosky a nezvedne se vaha, tak proc ne.

      • JFtryall  

        Upsidedown bude…:-)

        • nitraq  

          Insider info?:)

          To vypadá na slušnej převrat.

          • JFtryall  

            Da se to tak rict…

            • lumyr  

              v čem výhoda těhle konceptů??

              • tomfree  

                Menší neodpružená hmota,teoreticky nižší váha,jenže že by se povedlo zrovna RS něco na čem si ostatní vylámali zuby se mi nechce věřit,jediné co takhle funguje je lefty od canonu.

                • JFtryall  

                  Dorado maka taky velmi dobre. Spis je problem zachovat tuhost pri dobre vaze, ale funkcnost bude fakt v pohode…

                  • tomfree  

                    Dorado maká dobře,jenže když máš 90 kg tak už to není s tou tuhostí bůhví co a nejlehčí zrovna není,taky je tady DVO,ale to jsou sjezdové vidlice z trochu jiné kategorie než je trail bike.

                    • goofy  

                      No ta X-Fusionka je prej celkem dobra, ale taky za to chteji pekny ranec… :-)

                  • Tina  

                    Tuhosť USD vidlíc bola slabá aj vďaka tomu, že to všetko boli vidlice s veľkými zdvihmi pre FR/DH, t.j. dlhými spodnými nohami. Ak RS pracuje na XC vidlici povedzme so zdvihom 100–120mm a k tomu ponúkne aj odpovedajúci predný náboj s dostatočne tuhou osou a tuhým spojením osa/spodné nohy tak by to mohlo fungovať a byť dokonca aj ľahké.

                    • Georrge  

                      coby ne kdyz to funguje u motorek…

                    • Kubiczech  

                      Z takového Mavericku SC32 taky moc lidí na větvi nebylo.

                      • McBlacky  

                        inverz nebo dualy se taky pár let prodávaly

                        innovate or die :)

                        • KOLOMECH  

                          Inverz si prý najde cestu z5.

                          • Georrge  

                            a co dvojity inverz, tahat to na obe strany!

                          • McBlacky  

                            to je jasný, až se na to zapomene, začneme na tom vařit zase. To byl geniální systém. Nutil měnit řetězy daleko dřív a jakmile někdo trochu kopnul hazku nebo patku tak to nefungovalo

                    • Vilém  

                      Tak mavericky, stary bombery, nebo shivery SC toho zdvihu zrovna moc nemely.

                      • goofy  

                        Prvni Shiver SC mel 120, coz na tu dobu bylo celkem dost, ale kroutil se jak nudle v bandasce :-)

                        • kali222  

                          ale zvladl to a zvlada do dnes! nutno podotknout, ze druhy SC šívr vazil vice a mel jiz jen 100mm zdvih… :)

          • Kubiczech  

            Patlají soloairy, aby bylo na usd nesmysl. Hotový převrat. (:

      • sharkeeCZ  

        nechi byt za pesimistu, ale mam obavy, ze UD bude mit nevyhodu v tom, ze bude vice trpet na znecisteni a bude mene tuha…ale snad to maji u RS zvladnute a bude to prinos ve srovnani s nyni beznou „konfekci“

        • scret  

          proc by mela byt nachylnejsi na znecisteni?

          USD vidle byly nachylne na tesneni, jinak logicky z nich tece olej ven – dolu:)

          naopak mazani takovy vidle je lepsi…

          • MlokCZ  

            Na znečištění by to mohlo být nakopak znatelně lepší díky tomu, že na kritická místa nebude lítat tolik bordelu od předního kola.

            • Excel  

              No ale na poskozeni to bude vic na rane, ne?

              • Tina  

                Výhodou USD dizajnu je aj to, že nečistoty, voda a blato netečú po nohách na stieracie tesnenia ako u štandardného teleskopu, ale opačne od tesnenia dolu. To či sú vnútorné nohy o ± 30cm nižšie nie je veľmi podstatné (viz nová Lefty).

                • Excel  

                  nejde mi o necistoty a bahno, ale cisty zasahy sutrama a jine omlaceniny, na rebe mam vnejsi nohy docela posramoceny, kor u naboje. U motokrosek jsou tyhle vidle okrytovany, toto by imho melo bejt taky.

                  • Tina  

                    A nemáš tie nohy skôr „orvaný“ od toho ako ukladáš bajk na zem alebo opieraš o niečo? Neviem si predstaviť akoby spod predného kola vystrelil kameň kolmo smerom nahor do nohy vidlice. navyše keď sa bajk pohybuje smerom dopredu to by ten kameň musel vystreliť dokonca smerom dopredu. Ale to je iba moja predstava, prax a skutočnosť môžu byť iné a bude potrebné na vidlu montovať nejaké prachovky. Prachovky sa v minulosti tiež hodne montovali na teleskopy a potom odrazu prestali. Dnes by si asi nikto vidlu s gumovými prachovkami už nekúpiť :)

                    • mr.nikdo  

                      Ale to zase si predstavit dokazu, ze odstreli sutr a trefi.

                      Nemluve o tom, ze nekde jedes v trave a bude tam sutr anebo neco, co nevidis a chytnes rovnou.

                      Klasicky si vidlici odstranuji z cesty vetve, krovi – protoze to rozsiruje prostor pro zbytek kola (prvne kolo, vidle, nohy).

                    • Excel  

                      Kdyz s sebou jebnu o zem tak to bude tuplem vic nachylny na ranu od sutru na zemi, skaly, cehokoliv, to se snad shodnem? Ze cim bliz zemi to je, tim je to vic na rane i od cehokoliv v ceste je snad taky jasny. Neresim prach tam si myslim je to asi fuk. Navic abych jeste byl outlocitnej jestli to opiram zrovna spravne a nekde to neskrtne o zed, to je taky na palicu. Na krosovejch motorkach je to kryty, na silnicnich ne, a nekryjou to pro srandu. Beru to z pohledu nastroje kterej jezdi po vsem moznym, a vsude me protahne, ne z pohledu nejake vymazlene nachylne ficury, na kterou vyjedu na asfaltku za slunicka, jinak to mam schovany. Zkratka doufam, ze kdyz s tim vyjdou, tak to budou mit vychytany i v tomhle.

                    • jecnak  

                      Vsak je jasny, ze se toho hned nekdo chytne a bude prodavat pekny chranice jako jsou na videt trebas na Doradu.

                    • scret  

                      taky si to neumim predstavit, ale kazdopadne novy leftyny maj taky peknej blatnicek…

                    • Azmir  

                      takhle vypadala moje vidle na starém kole po 2 a něco sezonách používání. PS: kolo jsem měl doma opřené o stěnu řídítkama. Takže ta připomínka co s tím povrchem udělají šutry mi přijde celkem trefná, to by mě taky zajímalo jestli to bude tak tvrdé nebo jak to ochrání.

                      • scret  

                        jezdim cca 15 let a toto se mi jeste na vidlici nestalo:)

                        • Azmir  

                          Každý jezdí jinak a něco jiného, jenom jsem tu hodil ukázku, myslím že obdobně to má mnoho lidí i když se vsadím že plno lidí tu hodí fotku vidle na které najeli 30k Km a nebude tam ani škrábanec.

                          • scret  

                            nejak si neumim predstavit, ze by ti takhle odlitavaly kameny od predniho kola… to je spis od nesetrnyho zachazeni…

                            • JakeF  

                              Když kolo neplánovaně odkládáš při jízdě, tak taky stihneš kouknout, aby dopadlo do mechu? :)

                              • scret  

                                pisu niz…

                                • Excel  

                                  Ad nesetrny zachazeni, ted mi uplne na mysli vytanuly situace kdy jsem chtel nekudy protáhnout kolo a zaseklo se o vidlu. Trubka od plotu, skala, betonovej sloupek, zabradli, necekana tycka v trave a pak uplna klasika stojan na kola, rozumis, clovek se zakeca, zamysli, zapomene a bude to chtit narvat do stojanu aniz si uvedomi, ze uz drhne a UD vidle v hajzlu. Muze se stat, a mne se stane, protoze v tomhle jsem hrozne nesetrny hovado :-) Navic kolikrat kdyz je po celym dnu clovek prositej tak uz jde opatrnost stranou, jde o to prezit a pak se stane, stane.

                            • Excel  

                              Se stale upinas jen na ty odletujici kameny :-)

                              Definuj nesetrne zachazeni ;-)

                            • Azmir  

                              Netvrdím, že to je jenom od odlítávajících kamení, jenom prostě když bych si koupil tuhle RockShox vidli, tak přece kvůli tomu zásadně nebudu měnit styl jízdy, prostě podle mě by tam měli dát nějakou ochranu, ať už jakoukoliv.

                            • McBlacky  

                              při závodě ve skupince úplně v klidu. Nejvíc co jsem zažil tak vyhozenej mega šutr do výletu, dva dráty out to byl drahej závod páč mi torzo drátu probrousilo třmen brzdy (dojezd pár km o bednu). Do vidle ti sem tam taky něco solidně jebne, no nohou ridera ani nemluvím.

                              • KOLOMECH  

                                Přesně tak a ani to nemusí být v drsných podmínkách na závodech. Stačí když se jede někde čerstvá šotolina, trochu bláta do toho a raději zakrývám oči jak to lítá.

                              • Tina  

                                Ak to budeme brať týmto spôsobom, tak tie nohy budú v bezpečí iba v nerezovom obale. Napr. prehazka je na oveľa exponovanejšom mieste a ako dopadli rôzne pokusy o klietky a kryty? Keď ju budeš mať odtrhnúť tak ju odtrhneš. A reči typu „na svoje kolo si až tak nedávam pozor“ sú tak trochu klišé. Žiadny priemerne inteligentný bajker nehodí alebo nepoloží svoj drahý bajk na zem na pravú stranu (čitaj na šalter). A keď má niekto iba bajk typu „zimák“, ktorý znesie všetko, ten si určite nekúpi drahú USD vidlu ;)

                                • KOLOMECH  

                                  90% celkem inteligentních bikerů pokládá a i občas háže bika na stranu kde je šaltr. ;)

                                • Vilém  

                                  Nj, ale to pak aby vozil nejaky karbonovy stojanek v batucku. To ani nemluvim o mistech s vetsi koncentraci lidi na kolech, to by chtelo rovnou nejaky prenosny plutek a ten zatlouct do zeme kolem biku:)

                        • Radek Broz  

                          Já to po dvou sezonách mám dorvaný naopak mnohem víc.

                          • scret  

                            u tebe se clovek nedivi:)

                            • Radek Broz  

                              Zrovna včera jsem ji vorval tak, že jsme byl dost rád, že ješště nepřišla nová a měnit budu asi v pondělí :)

                      • Vilém  

                        To myslis tech par skrabanecku dole?

                        • KOLOMECH  

                          :D

                        • Azmir  

                          Ano myslím těch pár škrábanečků, když si v těch místech představím vnitřní nohy…

                          • Vilém  

                            V misech tech nejvetsich skrabanecku byvaji u takovych vidlic patky, nebo neco jako mufny u nekterych karbonovych MTB vidlic. Vlastni kluzak ma mensi prumer, takze zas uplne na rane to nebude.

                            Problem by mohl nastat, kdyz si clovek ustele na nejakym kameni atd, pak je mnohem vetsi riziko poskozeni, nez u klasicke vidle.

                      • Foose  

                        idealni jsou prachovky ala cannondale… pri hobby najezdu staci udrzba jednou za sezonu.

          • sharkeeCZ  

            protoze je blize zemi (to co se muze znecistit)

            • scret  

              podivej se, kde vetsinou byvaj vidle nejvic zadelany… Zjistis, ze u naboje to neni…

              Navic jak jsem psal vys, vidle lip maze… Navic jak psala Tina nebo kdo, bordel tece po noze dolu, tudiz pryc od stiraku..

            • Tina  

              Predná brzda a rotor sú na vidlici úplne dole pri náboji a nezdá sa mi, že by trpeli znečistením. Oveľa pravidelnejšie a častejšie čistím vnútorné nohy vidlice, ktoré sú oveľa vyššie. Avšak sú v dosahu a bližšie k dezénu plášťa, ktorý na ne hádže bordel.

              • JakeF  

                Osobně mi přijde, že mám víc bordelu vždycky zepředu, jak se tam nachytává při jízdě prach… V odletujícím bordelu bych problém nehledal, to bude problém u každý konstrukce bez prachovky… Ale co se týče odření nohou, tak to bude celkem aktuální si myslím, mně se povedlo odřít vnitřní nohy i u klasický konstrukce :D. USD vidle bez nějaký krytky jako má třeba Lefty, bych se dost bál…

                • scret  

                  spis to bude od polozeni biku, at uz za jizdy nebo pri sesednuti…

                  • JakeF  

                    Tak občas odlítne i kámen od jezdce před tebou… Ale jasný, většina bude jak píšeš. Ale to je pořád víc, než platnej agument, pokud nebude USD vidle fungovat tak, že lidi přestanou padat :).

                    • scret  

                      tak jak jsem psal, i leftyny maj blatnicek – dle PR cannonu tzv.: enduro blatnicek:))

                      Takze to smysl samozrejme ma…

                      • JakeF  

                        Tak to asi myslím stejně – bez blatníčku to nechci, s nějakým fungujícím blatníčkem proč ne…

      • Chlebovnik  

        A co hejblátka? Na korunce zřejmě nic nebude, jedna noha se bude zespodu foukat, na druhé bude odskok a to je vše? Lock (a kompresi) bude řešit brain? O.o

        • jecnak  

          Hejblatka muzou byt kdekoli, zalezi jak se vevnitr budou zasouvat pistky.

          • JakeF  

            No tam dole to nevypadá na moc místa na uchycení nějakýho krytu :(.

            • Plechovka  

              copak krytu, ale kde bude třmen brzdy?

              • JakeF  

                Když se podíváš nalevo, tak je vidět úchyt. Podobně to myslím bylo řešený i na nějakých karbec pevných vidlích s hliníkovými koncovkami, takže to asi funguje…

            • mr.nikdo  

              Zatim to jsou porad jen rendery. Pockejme na oficialni predstaveni :).

              A FenderBender urco neco vymysli :-D

          • cabbage  

            Žeby 25mm osa?

        • Tina  

          Kľudne to pri súčasných technológiách môže byť riešené elektronicky a wireless ;) Na nabíjanie bude stačiť mini USB :)

          • mr.nikdo  

            To potom vidim nejcastejsi vec na B-F – jak opravit zniceny konektor miniubs na RS-1 :-D

            • Tina  

              RS-1 to určite nebude ;)

              A keď je niekto „šikovný“ pokazí aj železnú guľu.

              • mr.nikdo  

                Ja si taky delal srandu.

                Ale ve chvili, kdy tam daji konektor, bude peklo. Protoze ho neuchranis. Gumove krytky jsou k nicemu. Bylo to tak u telefonu vzdy a bude to tak. Takze ho spis sejme voda a bordel.

          • KOLOMECH  

            Však se toho také dočkáme..

    • Tina  

      It is real…

      • kesu  

        konečně se do usd vidlice pustili..

      • Tina  

        Možno je to iba tým fotom, ale to predné koleso mi nepripadá ako 29er.

        • bimjeam  

          Možno tú vidlu zamýšľajú ako:

          29" = 100mm

          27,5" = 120mm

          26" = 135mm

          (príklad)

          • Tina  

            Podľa tých karbónových nôh to asi nebude vysokozdvihová vidla, ktorá by zvádzala na AM jazdenie. Skôr ľahká XC vidla so zdvihom do 100mm. Napr. všetky Spešl Stump HT bajky majú iba 80–90mm zdvih vidlice.

            • jecnak  

              Proc by karbon nohy nejak omezovaly zdvih? Od oka kdyz porovnam sirku naby a zdvih, tak to vychazi na 120–130mm.

              • Tina  

                Ani tak nie zdvih ako použitie. Keď si predstavím, čo sa všetko jazdí a skáče (a nie vždy dopadá úspešne) so 130mm vidlami aj bajkermi vážiacimi ±100kg tak si nemyslím, že to bude takáto vidla. Ale je to iba môj osobný názor a neskôr po odskúšaní príde na rad aj 120–150mm. Ale nebude karbon.

                • jecnak  

                  Tak uz se jezdi i karbon rafky ve sjezdu. Bezne se dlouho pouzivaj karbon sedlovky treba na CX, kde se naskakuje primo na sedlo, karbon riditka se vozi vsude. U vidlic se celkem casto pouziva karbon sloupek s korunkou i u vyssich zdvihu. Zrovna u USD konstrukce se pouziti karbonu vyslovene nabizi.

                  Nechci ale nijak predjimat, proste mi to od oka prislo jako 120–130, kdyz jsem porovnal sirku naby a delku kluzaku v perspektive fot­ky.

                  • KOLOMECH  

                    Ono to zkresluje, je tam max. 100mm. Použití carbonu najdeme už téměř všude, ale ne všude se osvědčil, na této vidlici to zrovna jako ideál nevidím, když tam nemůže být můstek a vnitřní nohy budou dostávat větší kapky (zvláště na straně brzdy – levá). Jsem přesvědčená, že na ní musí být váhové omezení a vidím to na velmi nízkou životnost, kterou prezentovat nebudou.

                  • Tina  

                    Inak ten Hans Dampf mi na XC moc nepasuje. Asi sa mýlim a bude to ako hovoríš cca 120mm. Bolo by asi neefektívne robiť koncept novej vidlice iba so zdvihom 100mm. A fakt som zvedavá na rozmer kolies :)

                    • jecnak  

                      Me by celkem zajimala osa. Od te se bude odvijet tuhost cele vidle. Kdyby pouzili v obou nohou nejakou pruzici jednotku – treba tlumic + titan pruzinu v jedne a vzduchovou komoru v druhe (na doladeni na pozadavky jezdce), nemusela by osa byt az tak dulezita, ale kdo vi.

                      • Tina  

                        Ako hovoríš, osa bude veľmi dôležitá hlavne pre tuhosť vidlice. Som zvedavá, či využijú 20mm Maxle alebo na Bikerumor hovoria o ďalšom novom štandarde 15×110mm. Ach! Ďalší nový štandard :/

                        • Radek Broz  

                          Docela bych si vsadil na to, že SRAM použil nějakej další proprietární rozměr typu těch 15×110.

                • Radek Broz  

                  Mám Karbon rám, řidítka, kliky, kola jsou na cestě, ani vidlice bych se nebál.

            • KOLOMECH  

              Pro chrty (50kg) bez sjezdů na jeden závod imho dobré.. :)

            • JakeF  

              Je to na fotce osazený na SJ FSR, který maj podle verze 130–150mm, takže by bylo dost divný, kdyby měla jen 100mm.

              EDIT: No, ještě by to mohl být Epic nebo Camber, ale nějak mi to připadá na SJ FSR…

            • bimjeam  

              S tým „ľahká XC vidla“ plne súhlasím, no v posl. dobe sú vysokozdvihové XC biky pre asfaltových cyklostezkárov akosi v móde :)

      • Georrge  

        pěkný, vypadá to, že vyřešili problém UD vidlic, a sice to, že pro kompenzaci absence můstku je potřeba přidat nějaký milimetr na průměru noh a zvýšit i průměr pevné osy. Spodní nohy sice asi budou jen 32mm (chtělo by to víc pro vyšší zdvihy), horní nohy jsou ale tvarované a rozšiřují se, takže tu tuhost kompenzují. Hmotnost to nutně zvednout nemusí, protože materiál z můstku se prostě přesune jinam. Předozadně se tahle potvora skoro nehne :)

      • jIrI___  

        Cenu si raději nechci ani představovat :)

      • biker jura  

        jakým způsobem je tam uchycený třmen brzdy?

      • logoman  

        Hm, vypada, ze ji maji osazene na camberu od speslu, ktery je trail bike se 110mm vepredu.

        Zajimavy cekal bych ji jako urcenou pro xc, ne trail bike.

      • cabbage  

        Ta holá „korunka“ vypadá opravdu divně.

      • peterrb  

        Hmmmm.. Zaujímalo by ma len, či sa vzdali blokovania zdvihu, alebo konečne niekoho napadlo ťahať ovládanie ståpikom.

        Alebo fakt wireless? :)

        • JakeF  

          Nahoře na pravý noze je vidět záslepka… U RS stačí vytáhnout ven hadici, jak používaj hydraulickej lock… Jeho servis už bude věc druhá.

        • Zdyn  

          No na té fotce se spešlíkem se mi zdá, že na straně levé nohy vede do korunky nějaká hadice. Takže bych to viděl na normální zamykání.

          • scret  

            tak tak, vypada to, ze na kazdy noze nahore je nejaka zaslepka – na stelungy…

          • peterrb  

            Jop, máš pravdu, je tam hadica. Škoda :)

      • kesu  

        spíš by mě zajímalo, jak vyřeší tuhost. Protože ani 25mm osa to nezachrání. Ostatně viz Maverick. Problém USD vidlic je otáčení nohou v pouzdrech. Pokud tohle vyřeší (jako to má vyřešená Lefty nebo USD Xfusion) bude to bez problémů pouze s minimálním nárustom váhy.

        Karbonu bych se vůbec nebál, carbonový dorado fungovalo tolik sezon bez problémů.

        • Georrge  

          tuhost maji vyresenou tvarovanyma hornima nohama.

          • Vilém  

            Predozadni mozna, ale stranovou?

            • Georrge  

              stranovou? do boku to nebude horsi jak klasika, ostatne proc by melo byt, spis naopak. Nejhorsi je krut, a i tu pomuzou zesilene nohy u koruny, protoze tam je nejvetsi paka a narust materialu je tam poznat nejvic. Navic pri krutu maji nohy u koruny podobny (neli stejny) smer pohybu jako pri predozadni deformaci, takze i tady ten tvar noh dost pomuze. I tak by to ale chtelo imho lepsi osu (pro tenhle zdvih asi ani ne), ale problem je ze na to nejsou naby…

              • jecnak  

                Ze ta vidlice nema spodni nohy ale je USD jsi zaregistroval?

                • Georrge  

                  ja jsem o zadnych spodnich nohach nepsal takze…???

                  • Ruprt2  

                    No právě :-)

                    • Georrge  

                      takze jsem to asi zaregistroval kdyz jsem o nich nepsal :)

                      • Ruprt2  

                        Nemohl bys prostě napsat, žes to nedomyslel, nebo že tomu prostě nerozumíš, místo těch debilních tanečků okolo?

                      • scret  

                        takze jsi proste napsal blbost:)

                        • Georrge  

                          a konkretne?

                          • scret  

                            tohle nevybojujes:))

                          • JakeF  

                            do boku to nebude horsi jak klasika, ostatne proc by melo byt, spis naopak

                            • ememem1  

                              a preco by malo byt? co je na tom blbost?

                              • JakeF  

                                Protože proti nerovnoměrnýmu zajíždění nohou to drží akorát náboj, zatímco u klasiky to drží můstek a korunka.

                                • ememem1  

                                  ok, jak som pisal nizsie

                                  • JakeF  

                                    Tak jasně, podle tebe to vyřeší pár dekagramů navíc, tvarování a širší nohy…

                                    The outcome? After much testing it was decided to discontinue development of the inverted fork, simply because Fox couldn't attain the torsional stiffness that they were looking for without it becoming much too heavy for their liking.

                                    • ememem1  

                                      a to si snad nejako odporuje s tym co som napisal nizsie? ved je tam v podstate to iste.

                                      • JakeF  

                                        Že je čistě teoreticky tužší je „v podstate to iste“ ve který výrokový logice?

                                        Samozřejmě můžeš přidat tvarování, průměry atd a vyrovnáš to… Ale když to přidáš i klasice, tak při stejný váze bude zase tužší.

                                        • ememem1  

                                          ta posledna veta samozrejme neni pravdiva.

                                          imho poriadna oska+naboj by to poriesila na 90% aj bez pridavnia dalsieho materialu. to je proste absolutne esencialna vec z hladiska tuhosti tejto sustavy, ved si to kua nakresli a uvidis sam. to ze by to asi bolo „trocha“ velke a tym padom tazke je ina vec. este raz, tam kde pol kila na naboji a upnuti nehra rolu(napr. motorka) neni o com, usd je z podstaty tuhsia(hlavne v predo – zadnom smere ako aj v kruteni) a to dost vyraznejsie ako bike klasika.

                                          mimochodom pozri si napr fotky celne naburanych motoriek s usd vidlami, ak su vidly vobec poskodene kolko z nich je poskodenych na nohach a kolko v krku ?

                                          • JakeF  

                                            Ok, takže si to shrňme…

                                            ememem1: ráno jsem se probudil, vycucal jsem si z prstu, že pár dekagramů by to na 90% vyřešilo

                                            Fox: máme na to tým inženýrů, vidli jsme sestrojili a nechali otestovat top světovými jezdci, bohužel byla v zatáčkách horší a protože vyřešení problémů by znamenalo podstatně vyšší váhu, rozhodli jsme se vývoj (pravděpodobně celkem drahej) ukončit a zůstat u klasiky, byť chodem byla USD o něco lepší

                                            Chápu, že to není žádnej důkaz, ale myslím se na mě nikdo nemůže zlobit, když jim věřím přecijen o trochu víc :)

                                            • ememem1  

                                              ty si fakt expert, uz to tu opakujem asi 10-ty krat, upnutie oska-naboj by muselo byt kua poriadne co by navysilo hmotnost uplne zasadne v pomere k dnesnym standartom. a ty mi tu postnes ze vyřešení problémů by znamenalo podstatně vyšší váhu . tak ok.

                                              • JakeF  

                                                Trochu mě zaráží, že ještě před chvílí to bylo „z principu tužší“ a najednou potřebuješ „zásadní navýšení hmotnosti“, aby to bylo aspoň stejně tuhý, jako klasika…

                                      • Ruprt2  

                                        Uz by si mohol namiesto jaloveho tarania ktore ti ide takmer absolutne konecne uz napisat nieco k veci.

                                        • ememem1  

                                          olkyc? si to ty?

                                          • Ruprt2  

                                            Já říkal, že bude druhé kolo :-)

                                            USD není tak tuhé jako klasika.

                                            proč?

                                            Kvůli můstku.

                                            Tak se přidá matroš.

                                            To bude těžké.

                                            Přidá se trochu matroše.

                                            To nebude stačit.

                                            Tak se to udělá tvarováním apod.

                                            To se zkoušelo nikam to nevedlo.

                                            Tak se to nějak udělá teď už too určitě půjde.

                                            Už 30let se dělají vidlice nějakým způsobem, kdokoliv kdo dělal USD, tak si na tom vylámal zuby úplně nebo dodatečně. Buď to bylo extrémně málo tuhé a poruchové, nebo to bylo etrémně málo tuhé. Jako bonus navíc předražené.

                                            Ale celou bodu ti tu říkám, že když svaříš dvě trubky dohromady…

                                            • lukas aka mitro  

                                              vobrazek, hlavne vobrazek!

                                            • ememem1  

                                              houby, vyriesit upnutie oska-naboj tak aby to nebol cisty klb a bude to jak v krute tak v predo zadnom smere vyrazne tuhsie jak klasika s rovnakym uchytenim. co na biku ovsem je problem a navysovanie materialu na inych miestach ako kompenzacia asi neni riesenie.

                                              celym som chcel povedat len to ze jak ste sa tu opreli do georga tak ze zas nijaku extra blbost nepovedal.

                                              • Ruprt2  

                                                Ještě tu Lefty a bude to kompletní.

                                              • JakeF  

                                                Nechceš to řešení nabídnout Foxu? Věřím, že ti za to pěkně zaplatí, když jsi jim vyřešil zásadní problém, kvůli kterýmu zastavili vývoj…

                                            • scret  

                                              fakt jsem tomu neveril, ale tohle bude asi velky hit…:) pevne verim, ze se dockame i nejakeho tretiho pokracovani:))

                                    • bimjeam  

                                      Tak na DH tá tuhosť nestačila, na 100mm XC by to držať snáď moholo :)

                                      • JakeF  

                                        Tak XC vidle zase nebude vážit 3kg, ale polovinu… Navíc hlavní výhoda USD vidlí je lepší chod a to při zdvihu XC vidlic celkem postrádá význam…

                                  • JakeF  

                                    felt that the standard right side up arrangement of the current Fox 40 had the inverted fork soundly beaten in the corners

                                    • ememem1  

                                      jakobe, chces sa bavit alebo mi tu postovat pr clanky z netu. a navyse povytrhane z kontextu, nabuduce to aspon postni cele. dovolim si to doplnit

                                      Fox admitted that they could likely remedy this by added more material, but the fact of the matter is that the majority of competitive downhillers would likely balk at purchasing a new fork that weighs substantially more than what they are currently using, even if it did offer advancements in damper technology or other areas.

                                      a tym to uzavriet lebo to len potvrdzuej co som napisl nizsie pricom doraz by som polozil na slovo „mantra“ . sa inak cudujem ze ju maju aj downhilleri.

                                    • ememem1  

                                      jakobe, chces sa bavit alebo mi tu postovat pr clanky z netu. a navyse povytrhane z kontextu, nabuduce to aspon postni cele. dovolim si to doplnit

                                      Fox admitted that they could likely remedy this by added more material, but the fact of the matter is that the majority of competitive downhillers would likely balk at purchasing a new fork that weighs substantially more than what they are currently using, even if it did offer advancements in damper technology or other areas.

                                      a tym to uzavriet lebo to len potvrdzuej co som napisl nizsie pricom doraz by som polozil na slovo „mantra“ . sa inak cudujem ze ju maju aj downhilleri.

                                      • JakeF  

                                        PR články? Jakože odůvodnění, proč Fox nedal komplet vyrobenou a testovanou vidli do prodeje?

                                        Evidentně to je větší problém, než podle tebe „pár dekagramů“ co sis vycucal z prstu. Navíc jak už jsem psal, pokud chceš u USD zvýšit tuhost přidáním materiálu, tak to samý musíš udělat i u klasiky, aby ti zůstala srovnatelnost… U XC vidlí se taky nikdo nediví, že Fox je tužší, než karbonová DT Swiss, když váží o půl kila víc.

                                        • ememem1  

                                          Navíc jak už jsem psal, pokud chceš u USD zvýšit tuhost přidáním materiálu, tak to samý musíš udělat i u klasiky, aby ti zůstala srovnatelnost… – prdlajz , drz sa radsej tej ekonomie, proste tu si mimo (nic v zlom).

                                          • JakeF  

                                            Tak jistěže nemusíš, ale pak to je srovnání celkem o hovně…

                                          • ememem1  

                                            este ti to poviem naopak – ak by si chcel dosiahnut tuhost pri klasike rovnaku aku ma usd vidla s vyriesenym klucovym upnutim oska-naboj, tak by musela byt cela vyrazne mohutnejsia ako je usd. ci si snad uz videl lietadlo co ma tlmice ine ako usd?

                                            • JakeF  

                                              Tak škoda, že tě u Foxu nezaměstnali, abys jim to upnutí vyřešil.

                                            • mirabike  

                                              prostě všichni konstruktéři bikovýho pružení jsou neschopný diletanti, protože jinak bysme už všichni nic jinýho nejezdili :DDDDDDDDDD ono dnes není problém něco vymyslet a vyrobit – problém je to zaplatit!!! …no takhle dokurvit zajímavý vlákno nekonečným omíláním pořád stejnech nesmyslů :O

                                              • Georrge  

                                                a uz te napadlo ze treba nechcou, prestoze muzou?:) jak si myslis ze si firmy zajistuji vyvoj na roky dopredu? Nemuzou to vypustit dokonale hned zezacatku (tim nechci rict ze maji v trezoru dokonale tuhou UD vidli, ale v prumyslu obecne to tak bezne funguje, takze co my vime co maji vyrobci za plany…)

              • JakeF  

                Stranová tuhost není krut…

                • Georrge  

                  druha veta

                  • JakeF  

                    Tak jestli si myslíš, že osa u náboje je stejně tuhá jako korunka :D.

                    • Georrge  

                      to slovo s otaznikem je taky veta :) takze jeste o vetu driv. Ale mel jsem na mysli jinou bocni tuhost nez vilem, takze je to stejne jinak.

                      • JakeF  

                        Taky jsem reagoval na tu za otazníkem… Evidentně jsi to myslel blbě, proto jsem ti taky napsal, že stranová tuhost není krut, o kterým mluvíš ty…

                        • Georrge  

                          no ta druha veta prave o krutu neni, o krutu je cely zbytek, ale druha veta je o bocnim namahani, kdy proste tlacis na vidlici zboku… vilem to ale myslel jeste jinak.

                          • JakeF  

                            Jak tlačíš na vidlici z boku, to se ti snad při jízdě děje? Tady jde o působení sil od kola v náklonu…

                            Vilém to myslel správně, jen ty tu vymýšlíš bůhví co.

                            • Georrge  

                              ano deje, kolo v naklonu ma na vidli nekolik ucinku, ja myslel jeden, vilem druhy, staci?

                              • JakeF  

                                Vždyť já si všimnul, žes to myslel jinak… A myslels to blbě. Úplně nechápu, o čem se ještě snažíš diskutovat…

                                • Georrge  

                                  ja mam spis pocit, ze nechapes jak jsem to myslel, coz te stavi do stejne pozice jako me vuci vilemovi…ale ja tu svou chybu priznal a dokonce jsem ti i vysvetlil, proc jsem to myslel jinak.

                                  • JakeF  

                                    Přečti si znovu tohle

                                    Tak jestli si myslíš, že osa u náboje je stejně tuhá jako korunka :D.

                                    Napsal jsi, že do boku to nebude míň tuhý, než klasika, spíš naopak. – můžeš okecávat jak chceš, žes to myslel „jinak“, prostě jsi to myslel blbě.

                                  • JakeF  

                                    Přečti si znovu tohle

                                    Tak jestli si myslíš, že osa u náboje je stejně tuhá jako korunka :D.

                                    Napsal jsi, že do boku to nebude míň tuhý, než klasika, spíš naopak. – můžeš okecávat jak chceš, žes to myslel „jinak“, prostě jsi to myslel blbě.

                                    • Georrge  

                                      i pro screta, nebudem to resit na dvou mistech najednou.

                                      forum je od toho aby se diskutovalo o problemu, a ne aby se hadalo o problemu, tak bych byl rad kdyby se to neslo v duchu diskuze.

                                      Vezmem to hezky poporade. Jestli chapu dobre, vadi vam jen ta druha veta, s tim zbytkem asi souhlasite. Na obrazku je nakres vidlice, a zatizeni ktere na ni pusobi v zatacce od kola. Doufam ze myslime stejnou situaci a ne kazdy jinou. Tohle zatizeni zpusobuje nekolik vlivu na vidlici, ktere se ve vysledku samozrejme scitaji. Nejdulezitejsi dva (ono jich totiz bude jeste vic) jsou pak hned vedle prvniho obrazku. Druhy obrazek ukazuje to, co myslel vilem, tyka se bodu 1 na vidlici, tedy kdy se nohy nerovnomerne zasunujou a kolo se tak paci do boku. To jste asi mysleli vsichni. Treti obrazek pak ukazuje paceni cele vidlice do strany, protoze k tomu taky dochazi. Vidlice se nejvice krouti v bode 2, protoze tam ma sila od kola nejvetsi paku. Pro zatizeni od bodu 1 tedy nejvice pomuze pevna osa (u klasiky to pobira mustek jak jste psali), pro zatizeni od bodu 2 nejvice pomuzou tuzsi horni nohy a tuzsi oblast koruny (stejne tak i tapered sloupek). A tady vam mustek nepomuze.

                                      Mimochodem pamatujete si na video od canondalu a jejich prezentace leftiny? Jak ji tam ruzne kroutili? Tak tam simulovali jak bocni tuhost bez kola, tak i s kolem, a slo tam i videt jaka cast vidle ma na to vliv. A slo tam videt, ze mustek u klasiky moc nepomuze, protoze pri tomhle bocnim zatizeni se stejne nohy zasunujou trochu jinak, a ze se nejvic ohyba v hornich nohach u koruny, ktere maji mensi prumer. Mustek ma vliv jen na to, aby se nekrivila osa vuci spodnim noham.

                                      Takze kazdy z nas myslel jinou reakci vidlice, ale obe tam jsou, vsichni tedy meli pravdu. A nebo nikdo, protoze je nejdulezitejsi brat to jako celek, kdy se tyhle jednotlive deformace scitaji. A tenhle celek jsem nemel na mysli ani ja, ani vy, ale po tom co jste napsali svoji cast, mi to hned doslo a priznal jsem vam ji.

                                      A jeste neco – ano pevna osa muze byt klidne pevnejsi, nez mustek vidlice, vsechno je jen o rozmerech.

                                      • Ruprt2  

                                        Tak s Lefty to má společné snad jenom to, že to drží přední kolo.

                                        • Georrge  

                                          tak to je absolutni blbost, k lefty to ma mozna bliz jak ke klasice.

                                          • JakeF  

                                            Lefty nemá kulatý vnitřní nohy a běhá na ložiskách… Navíc jaksi z principu jí nehrozí že jedna noha bude zajíždět víc, než druhá :).

                                            • Ruprt2  

                                              A pevnější osa už ani být nemůže.

                                            • Georrge  

                                              myslis ze to nevim?:) jinak jsou ale podobne, zasunuje se dolni cast, ne horni, nohy se rozsiruji smerem ke korune, takze horni cast se chova stejne, spodni o neco jinak. S klasikou to ma spolecneho jen to, ze to ma dve nohy kruhoveho tvaru, jinak jsou taky dost rozdilne, takze kdyz se muze porovnavat s klasikou, tak nevidim duvod proc by se nemohla porovnavat s leftynou, kdyz maji nektere casti podobne a ja beru v potaz prave ty podobne casti, ne jine.

                                              • jecnak  

                                                Kdyz uz, tak nohy u lefty nejsou kruhoveho tvaru.

                                              • JakeF  

                                                A že ta část je nahoře nebo dole má takovej vliv? Jakože když si v rámu otočím tlumič, tak najednou se změní tuhost? :D Lefty je úplně o něčem jiným…

                                                • Georrge  

                                                  na co u tlumice potrebujes jeho tuhost??? a ano, zmenila by se.

                                                  Jinak proc si myslis ze ma lefty tak tlustou nohu u koruny? Jen tak ze srandy?

                                                  • JakeF  

                                                    Změnila by se? :D Třetí Newtonův zákon nic?

                                                  • Georrge  

                                                    jo změnila by se :) jenže tlumič není součást nějak namáhaná na ohyby, kruty a podobné věci, takže k čemu to? Čistě teoreticky by se změnila, ale jak říkám, takové namáhání na tlumiči není takže proč to řešit, je to špatný příklad.

                                                    Já se zeptám – co ohneš snáz? Trubku o průměru 20mm nebo trubku o průměru 40mm? Stejná síla stěny.

                                                  • JakeF  

                                                    Jakože při otočení tlumiče se změní jeho průměr? Jinej příklad… Když ty dvě trubky svaříš a jednou stranou to k něčemu přiděláš, ohneš to spíš když přiděláš tu tlustou stranu nebo tu tenkou? Nebo (zrada) to bude stejný? :)

                                                    Podívej třeba na RBčko, tam je namáhanej bočně celkem dost.

                                                  • scret  

                                                    jako RBcko jsem chtel taky uvist priklad…

                                                    Tam zrovna ten vzduch.tlumic podle me dost pomaha ty uu od pohledu malo tuhy konstrukci…

                                                  • Georrge  

                                                    nezmeni se jeho prumer, zmeni se jeho nosny prumer, neboli prumer, ktery pohlcuje nejvetsi cast zateze (u ohybu je to ta cast nejvice vzdalena od mista pusobeni sily, ktera ohyb vyvozuje).

                                                    A kdyz je svaris, tenkou stranou to upnes ke zdi a za tlustou cast tahas, tak tu tenkou cast ohnes mnohem snaz, nez kdyz budes mit tlustou cast ve zdi, a tahat budes za tenkou cast. To je zaklad tuhostnich navrhu ruznych konstrukci.

                                              • Ruprt2  

                                                Že tys viděl i tu lefty jenom na fotce?

                                                • Georrge  

                                                  ze tys to zase nepochopil?

                                                  • McBlacky  

                                                    Nastuduj si konstrukčně jak je udělaná Lefty a jak naopak USD vile typu SC nebo DUC a pak se můžeme začít bavit k věci.

                                                    zatím jsi mimo, ale jestli máš čas, tak to s googlem není moc těžký a zase budeš moct machrovat online

                                          • TJK  

                                            viz jakef.. lefty porovnani totalni hovadina.. hlavne v tom videu co predvadel Larry Westney slo o funkci pruzeni a vnitrni sily ve vidli kdyz se dostanes na lateralni sily.. jde o to ze klasicky kluzny pouzdro ma presny vule a noha pusobi jako nosnik.. ve chvili kdy se i jen byt malinko ohne tak se ty vule vytesnujou a kluzak se v pouzdre kousne a pridrhava… u Lefty tim ze maji jehlovy loziskovy loze po 90st dokola eliminujou prave tenhle neduh ulozeni kluzaku do kruhovyho pouzdra a i pod lateralni silou to jezdi po lozisku furt stejne.. navic tuhost lefty je dana tim jejim obrovskym prumerwm vnejsi a fnitrni nohy a prave tema loziskovejma drahama ktery mimo jine i zajistujou nohu proti toceni.. takze ve finale USD fidle + lefty ma spolecnyho jen to ze je to obracene nez klasika…

                                            • Georrge  

                                              ano lefty a UD maji spolecneho to, ze jsou obracene nez klasika, a horni nohy maji vetsi prumer nez spodni nohy. O to slo, nic vic.

                                              Ve videu jde sice o neco jineho, ale je tam videt jak se ty vidle obecne chovaji pri zatizeni zboku, kde se nejvic ohybaji atd, o to slo.

                                              • TJK  

                                                no jo ale nemuzes to porovnavat protoze je tam tolik konstrukcnich rozdilu ze to nema zadnou vypovidajici hodnotu.. to video je potreba brat pouze jeko nazornou ukazku funkce loziskovy drahy a kulatyho futra pod zatizenim… nic vic…

                                      • AleZ80  

                                        Ten si kvůli vám máknul :)

                                      • JakeF  

                                        Všimnul sis, že i u toho třetího obrázku, který je to tvoje „myslím jinak“ jde o rozdílný zajíždění nohou taky?

                                        • Georrge  

                                          ano zajizdi, stejne jako zajizdi nerovnomerne i u klasiky, ostatne koukni se na to video s leftynou, na te klasicke vidlici je to hezky videt, ze se ty nohy zasunujou, tady totiz mustek nehraje roli a je to dane necim jinym.

                                          • Ruprt2  

                                            A čím to prosím tě je? :-)

                                            • Georrge  

                                              tak a ted se budu ptat ja :) cim to je? kdyz klasika ma mustek, spodni nohy se tedy vuci sobe nehnou, a presto se pri bocnim paceni nerovnomerne zasunuji?

                                              • JakeF  

                                                Uvědomuješ si, že vycházíš z promo videa, kde vzali mám pocit ultralehkou R7 bez pevný osy a vykuchanou vevnitř, aby se jim to tam hezky mohlo zapříčit? :)

                                                • Georrge  

                                                  vnitrnosti jsou k necemu jinemu, nez aby zvysovaly pevnost vidlice. A je uplne jedno co to je za vidlici, jde o princip, presne hodnoty tu neresime.

                                                  • McBlacky  

                                                    pokud chceš udělat marketingové video, tak není jedno co máš za vidli. Vybereš si největší jebku na trhu co do tuhosti. Mě překvapuje že nevzali starýho scareba :)

                                                  • Georrge  

                                                    jasne, ale to beru jako priklad toho, jak se ty vidlice chovaji pri zatizeni zboku, tady je hezky videt jak se pohybuji a ktere misto je nejvice namahane. O presne hodnoty prohnuti mi nejde, to se lisi vidle od vidle…

                                                  • kubad  

                                                    tak Lefty je lehčí než ten Scareb takže proč ne :D

                                                  • cabbage  

                                                    Scareb by se jim uhnul ze záběru;)

                                              • Ruprt2  

                                                Takže zase nevíš :-)

                                                Základem je nepsát něco co nevím. A nerýpat se v něčem čemu nerozumím.

                                                • Georrge  

                                                  zase nevim? zatim jsem porad odpovidal na vase otazky, ted jsem poprve polozil otazku ja, protoze je to v rozporu s tim, co jste psali. Takze to spis vypada, ze nevite proc jste psali to, co jste psali :)

                                                  • JakeF  

                                                    Takže si to shrňme… Podle tebe situace:

                                                    1 – vnitřní nohy spojený osou náboje zajíždí do vnějších, který nejsou spojený můstkem

                                                    2 – vnitřní nohy spojený korunkou zajíždí do vnějších spojených můstkem

                                                    Vyjdou tuhostí stejně, protože je to postavený hlavou dolů a to tomu dává vyšší tuhost (Newton se obrací v hrobě).

                                                  • Georrge  

                                                    newton se asi obraci v hrobe, protoze s timhle nema co delat. Nastuduj si ohyb a krut, kvadraticke momenty, prurezove moduly pro ohyb a krut a steinerovu vetu. Evidentne nechapes, ze nejde jenom o prurez soucasti, ale i o smysl polohy toho prurezu vuci zatizeni.

                                                  • JakeF  

                                                    Takže když dám Lefty hlavou dolů a budu tlačit na opačnej konec stejnou silou, tak se ohne jinak? :D

                                                  • Georrge  

                                                    jiste ze, proc si myslis ze ma tvar jaky ma, a proc ma zasunujici cast dole a ne nahore, a proc ma dvojitou korunu, a proc je dole mnohem tenci nez nahore… hele nema cenu resit tuhost vidlic s nekym, kdo o tuhosti obecne nic nevi…

                                                  • JakeF  

                                                    :D na tohle úplně stačí třetí Newtonův zákon, aby bylo jasný, že tvrdíš kravinu…

                                                    Dvojkorunka argument je. Ale je úplně jedno, jestli stejnou silou působíš na tu tlustou nebo tenkou část, ohne se úplně stejně.

                                                  • Georrge  

                                                    tady mas vypocet v simulacnim programu, jak se to bude chovat. nejsou to trubky ale kulatiny, snad ti to nebude vadit. Prvni cast ma 20mm, druha 40mm. Pokazde je z jedne strany pevna vazba (vetknuti) a z druhe strany sila, v obou pripadech stejne umistena a o stejne velikosti. Vysledky myslim mluvi za vse (barvicky naznacuji posunuti ne napeti).

                                                  • TJK  

                                                    co je tohle za test? resp porovnani ceho s cim abch tomu rozumel?

                                                  • Georrge  

                                                    ale jakeF mi neveri ze takhle podobna trubka (kulatina) upnuta za sirsi konec ma vyssi tuhost nez kdyz je upnuta za uzsi konec.

                                                  • JakeF  

                                                    o tohle upnutí se nikdo nehádá… Vždycky budeš mít něco upnutý na tý užší a něco na tý širší straně… Ale je jedno, jestli to bude kolo nebo to dáš hlavou dolů a upneš tam rám. Pak bude při stejný síle ohyb stejnej… Tady jasně, když to spojíš na 40mm průřezu a když na 20mm a druhou necháš ve vzduchu, ale to nemá s realitou vidlic a tlumičů nic společnýho.

                                                  • JakeF  

                                                    A nemyslíš, že to je tím, že jsi to na jedný straně upevnil na 40mm základnu a na druhý na 20mm základnu?

                                                  • Georrge  

                                                    jiste ze to ma na to vliv, o to taky jde ze jednak je ten profil pevnejsi, a navic nabizi i pevnejsi upnuti! Ale abys nerekl tak jsem ti udelal jeste jednu verzi, kde je na konci maly 20mm cancourek aby to teda bylo taky upnute za 20mm :)

                                                  • JakeF  

                                                    No vidíš a jsme u toho… Najednou místo 17,5 jsme na 4,9, což je k těm 3,7 daleko blíž, že :). A teď kdybys to dodělal a udělal tam klasicky oka tlumiče, tak to vyjde stejně…

                                                  • JakeF  

                                                    Teď koukám, že ty čísla mám blbě… Ale ta druhá část platí.

                                                  • Georrge  

                                                    tohle neni simulace tlumice tvl… a nejsme z 17,5 na 4,9, ale z 3,7 na 4,9!!! Tzn ze je to porad 17,5 vs 4,9!!!

                                                  • TJK  

                                                    ja furt nevim co se resi :-) pac z myho pohledu ani jeden z tehle vzorku neodpovida tomu jak je udelana vidle a je jendo jestli USD nebo klasika.. za me to ma vypovidajici hodnotu nula… porad je to jen oblast domenek… to je realita.. budto resit cisla konkretne na presnejch prikladech nebo vube.. protoze tohle je zavadejici..

                                                  • Georrge  

                                                    tohle neni simulace vidlice, ikdyz jako nohu lefty si to predstavit muzes. JakeF ale nevi na cem zavisi tuhost, tak mu to vysvetluju na jednoduchem prikladu.

                                                  • JakeF  

                                                    Příklad s tím nemá nic společnýho, můžeš to opakovat jak chceš… U vidlice i tlumiče máš vždycky uchycení na obou stranách. Tady jsi udělal rozdíl 40mm uchycení a 20mm uchycení… Ale v reálu tam máš vždycky těch 40 i 20, jen je dáš na opačnou stranu… Čímž se změní co? No nic, protože:

                                                    Jestliže na těleso působí současně více sil, rovnají se silové účinky působení jediné síly, tzv. výslednice sil, která je rovna vektorovému součtu těchto sil.

                                                    A ta bude vždycky stejná, protože jí vůbec nezajímá, jestli je vidle hlavou dolů nebo není :).

                                                  • Georrge  

                                                    o tlumici se nebavim uz dlouho, nevim proc ho furt vytahujes, a vidlici mas uchycenou jen na jedne strane, na druhe strane vidlice planda s kolem v prostoru! A uvedom si ze te zajima pro jizdni vlasnoti pohyb naboje vuci ramu a riditkum, tedy vuci te casti vidlice, ktera je k ramu a riditkum uchycena! druhy konec vidlice nemas nijak s ramem spojeny.

                                                  • JakeF  

                                                    Aha… Tak vidlice plandá s kolem v prostoru a žádný síly od kola nepůsobí :D. Tak mi přijde, že tvoje teorie troskotaj na přílišným zanedbávání reálnejch faktorů :D.

                                                    Jsem rád, že alespoň s tím tlumičem jsi to uznal :).

                                                  • Georrge  

                                                    ja jsem ti psal uz na zacatku ze tlumic nema cenu resit protoze tam nevznikaji sily, ktere by nejak proverily jeho tuhost (az na rb a jestli sis vsiml, dava se tlustsi konec dal od pusobeni sily)

                                                    ano konec vidlice je volne v prostoru, neni nikde uchyceny, nebo ty mas snad kolo vemknute do silnice? Uz z logiky musi byt konec vidle s kolem ulozen pohyblive a ne upnute, aby se mohl pohybovat po podkladu… kdyz das kolo do stojanu muzes s koncem vidlice pohybovat na vsechny strany, protoze neni nikde uchyceny! ale to se nevylucuje s tim ze na ten volny konec muzou pusobit sily!

                                                  • JakeF  

                                                    Tak určitě a od kola žádný síly nepůsobí :). Takže abych to shrnul, od kola žádný síly nepůsobí, třetí newtonův zákon neplatí a USD vidle je z principu tužší. Velmi přínosná diskuze, dozvěděl jsem se mnoho nových věcí :).

                                                  • Georrge  

                                                    jaktoze nepusobi? Se podivej na ty simulace, tam mas volny konec a sila tam normalne pusobi! A treti zakon tam mas taky jak na podnose, na jednom konci pusobi sila, na druhem konci je reakce. To je ale asi tak vse, tuhost se pocita jinak. Vis vubec jak se pocita ohybovy moment? Nebo jedine co znas je treti newtonuv zakon a s nim si vysvetlujes vsechno?

                                                  • JakeF  

                                                    No už bylo na čase, aby sis všimnul :). Jak se počítá ohyb je mi celkem jedno, ale když něco otočíš hlavou dolů a budeš působit stejnýma silama, tak se to ohne úplně stejně…

                                                  • JakeF  

                                                    No vždyť to říkám, tohle není simulace ničeho, tam je totiž vždycky něco upnutý na obou stranách :).

                                                    Čísla už jsem si opravil.

                                                    Víš, co je zajímavý… Že tenhle princip evidentně při tvorbě Lefty znali, když tak udělali pevnou osu… A přesto vidlici navrhli podle tebe blbě a dali to užší částí k působení síly :). A stejně se jim povedlo udělat vidlici, která je ve svý kategorii nejlehčí a nejtužší… Jestli to nebude právě tím, že ta osa je upnutá jenom na jedný straně, zatímco u vidle máš vždycky upnutí nahoře i dole, takže je to jedno :).

                                                  • Georrge  

                                                    tu ti ukazuju jak se meni tuhost podle toho, za kterou stranu to upnes, uz to chapes? A muzes si to predstavit jako jednu nohu vidlice, a to posunuti jako vychyleni naboje kola z klidove polohy. Proto je lefty tak tuha vidlice, protoze nahore u koruny ma velky prumer! A dole u pusobeni sily je mensi, protoze tam nemusi byt velky, plati sila krat rameno! Pochopil jsi to cele spatne…

                                                  • JakeF  

                                                    Hele a když máš dole sílu působení kola, nahoře snad žádnou sílu působení jezdce nemáš? Já že tam je právě schovanej ten třetí Newtonův zákon ;).

                                                  • TJK  

                                                    nevim ale z myho pohledu je tahle uvaha taky minimalne castecne spatne.. v obou pripadech se ti budou ohejbat vnitrni nohy tj kluzaky a je jedno jestli jestli to mas nahore nebo dole.. u normalni vidle se monoblok deformovat nebude tolik jako tenci vnitrni nohy.. prvni na radu vzdycky pujde ten min odolny dil sestavy a to u obou konstrukci je vnitrni noha… jde jen o to kde k ohybu dojde.. u klasiky nahore kde to vylejza z futra a u USD zase dole kde to vylejza z futra… pak teprve zacne pruzit zbytek sestavy.

                                                  • JakeF  

                                                    Přesně… Stačí si to představit, kde by se to zlomilo, v tý tlustší části by to nebylo nikdy, ať bude nahoře nebo dole.

                                                  • Georrge  

                                                    ano, u klasiky zacnou pruzit tenci horni nohy, jenze ty jsou hodne vysoko, takze maly pruhyb nohy nahore znamena velky posun u naboje dole. Kdyz se ti u UD vidle pohne tenci vnitrni noha, tak protoze je mnohem bliz naboji, tak se naboj posune taky mnohem min. U UD se ale ohybaji i horni nohy, protoze ikdyz maji vetsi prumer, pusobi na ne od naboje mnohem vetsi paka, ale protoze maji velky prumer (a tuhost o hodne vetsi nez tenke horni nohy u klasicke vidlice) tak se pohnou o hodne min.

                                                  • Ruprt2  

                                                    To je sice všechno hezké, ale ty tvoje dvě stějně dlouhé trubky nesmyslného průměru, nejasného materiálu a nejasné tloušťky stěny, které jsou k sobě svařeného nemají s vidlicí nic společného.

                                                  • Georrge  

                                                    to neni simulace vidlice, to je ukazka jakefovi jak funguje tuhost obecne.

                                                  • JakeF  

                                                    Mně? Jakože jsi mi ukázal, že když něco přiděláš na 40mm a když na 20mm, že to bude rozdíl? :D Tak to ses asi ani nemusel namáhat…

                                                  • Ruprt2  

                                                    Nesmysl. Dej si tam dvě trubky jednu 32 druhou 28 a tu užší si dej s větší tloušťou stěny. Užší trubku si nastav na délku 10cm a tlustší na 45cm. Stejně ti to nebude fungovat, protože ty počítáš s pevným spojením, což vidlice nemá.

                                                    Takže takové příklady jsou k obhajobě tvých tvrzení k ničemu.

                                                  • Georrge  

                                                    tak jeste jednou, to neni simulace vidlice, ale ukazka jak funguje tuhost…

                                                    a na ty rozmery jsi prisel kde nebo co maji jako znamenat? to maji byt realne trubky z vidlice? Tak si ji bez jeste jednou a poradne premerit…

                                                  • TJK  

                                                    bych to tady utnul a dost.. nikam to nevede a vysledek je stejne s nulovou hodnotou pro vsechny… tahle debata uz je nicnerikajici… polopaticky vo hovne :-D

                                                  • Georrge  

                                                    da se z toho pochopit spousta veci – proc ma tapered krk vliv na tuhost vidlice, proc jsou ramy u hlavy masivnejsi a kolem stredu taky, proc jsou tenci a delsi sedlovky pohodlnejsi, proc jsou oversize riditka a proc jsou rozsirene zrovna v miste uchyceni do predstavce, proc maji pevne vidlice sirsi nohy nahore a ne dole, proc jsou zadni stavby u fullu (a nejen u fullu) sirsi u stredu a ne u zadniho naboje, a tak bych mohl pokracovat… tuhost proste nejak funguje a je potreba pochopit jak, nez se o tom zacne debatovat.

                                                  • Ruprt2  

                                                    Jak z toho můžeš pochopit něco o tapered krku, když tvrdíš, že se to vidlice netýká.

                                                    Víš co? Napsal jsi na začátku blbost. Teď už to patrně víš i ty. Tak jdi s těma kecama už do prdele.

                                                  • Georrge  

                                                    jak? Jednoduse, upnuti za tlustsi konec a vetsi prumer obecne nabizi vyssi tuhost. Pokud ti to neni jasne, tak o tom vis hovno.

                                                  • Ruprt2  

                                                    Taky jsi ty, který si vybere jednu věc, ostatní ignoruje a nadává, když je někdo zmíní.

                                                    Zničil jsi relativně zajímavé vlákno a nikam jsi ho neposunul. Jsi na sebe hrdý?

                                                  • Georrge  

                                                    ty jsi napsal asi 20 prispevku ale k veci neni ani jedna, tak nevim kdo tu nici vlakno :)

                                                  • Ruprt2  

                                                    Ty

                                                  • Georrge  

                                                    ty, ne ty, ne ty, ne ty :D tvuj styl, muj ne, pokud uz nemas nic k danemu tematu, koncim.

                                                  • Ruprt2  

                                                    KONEČNĚ!

                                                  • TJK  

                                                    asi tak.. dokud to nebude presne tak je to jen obecna teorie ktera ac je dobre, tak je pro tenhle problem naprosto nepouzitelna… coli jak uz jsem rekl… nulova vypovidajici hodnota…

                                                  • Georrge  

                                                    je to ukazka pro jakef jak funguje tuhost, nevim kolikrat to mam jeste psat… a i presto se z toho da dost veci odvodit, a pokud to nedokazete, tak to neni moje chyba.

                                                  • JakeF  

                                                    Dokázal jsi akorát, že když přivaříš trubku na 40mm, tak bude držet líp, než přivařená na 20mm, k tomu jsi opravdu žádnej příklad dělat nemusel :). Pro tuhle situaci z toho neodvodíš nic, protože tady to máš vždycky uchycený stejně, jen na opačný straně…

                                                  • Ruprt2  

                                                    To je ukázka něčeho úplně jiného.

                                                  • Gorgov  

                                                    „v obou pripadech se ti budou ohejbat vnitrni nohy tj kluzaky a je jedno jestli jestli to mas nahore nebo dole..“ To je přece naprostej nesmysl, právě v tom, kde se to nejvíc ohybá je propastnej rozdíl…Trochu nechápu za co ho chytáte, v podstatě má pravdu.

                                                  • JakeF  

                                                    Jsi to asi nečet, co? On právě píše přesnej opak, že záleží na tom, jestli jsou ty kluzáky u kola nebo nahoře… A že když jsou dole, tak je vidle tužší, protože Lefty a tak to musí být u všech USD :D.

                                                  • Gorgov  

                                                    Jo, a taky v tom má pravdu, jde o to kde je slabší místo, čím blíž ose náboje, tím pro tuhost(předozadní) konstrukce líp. Nevim co na tom nechápeš a co tu furt řešíte, on má pravdu, jen poprvé to nepopsal uplně přesně. Ale to je pořád stejná písnička…

                                                  • lukas aka mitro  

                                                    olala…

                                                  • soc  

                                                    taky ses ztratil?

                                                    vyborne se u toho bavim, mohlo by jim to jeste vydrzet…

                                                  • Ruprt2  

                                                    Napsal jsi, že u lefty je to způsobené něčím jiným.

                                                    To jsi tvrdit ty!

                                                    Zeptal jsem se čím, abych se pobavil před obědem, a ty sis uvědomil, že nevíš co napsat.

                                                  • Georrge  

                                                    :D co tu zase tahas lefty, vzdyt jsi reagoval na srovnani klasiky a UD, a problemu nerovnomerneho zajizdeni nohou, coz u lefty asi nehrozi :D bud reagujes na neco jineho nez chces, nebo nevim proc zrovna tady do tohodle tahas lefty.

                                                  • Georrge  

                                                    no, a co ti na tom neni jasne? Lefty jsem tam pouzil jen aby sis nasel to srovnavaci video, ale divat se mas jen a pouze na klasiku jak se chova… a srovnat ji s UD.

                                                  • Ruprt2  

                                                    zase nevíš :-)

                                                    Oběd už je pryč, už mě nebavíš. Nebudu se bavit o tuhosti vidlic s někým, kdo nemá o tuhosti obecně nic neví…

                                                  • Georrge  

                                                    vsak si bez, zatim jsi nenapsal vubec nic, co by nejak vyvratilo cokoli co jsem napsal :)

                                                  • TJK  

                                                    ud se bude chovat stejne jako klasika za predpokladu pouziti kluznejch pouzder… furt je to stejny.. jen horsi diky chybejicimu mustku… fertig .. dokud budou USD pouzivat koncepci kluzaku a futra nebude v tom rozdil.. az pouzijou loziskovy drahy tak se muzem bavit o uplne jinym vysledku…

                                                  • Georrge  

                                                    loziskove drahy bohuzel vyresi jen krut, ale i loziskove drahy mohou nerovnomerne zajizdet…

                                                  • TJK  

                                                    4 loziskovy drahy po 90st ti vyresi krut a to fest :-)

                                                  • Georrge  

                                                    ano, krut ano, ale pokud kolo pacis zboku (jak je na obrazku vyse), pak jedna noha zajizdi vice nez druha, tohle bohuzel loziskove drahy neresi.

                                                  • TJK  

                                                    resi.. loziskova draha ti neuhne protoze je oprena o mnohem vetsi plochu.. takze ti tam ta nohe proste nema kam zajet…

                                                  • Georrge  

                                                    nema se o co oprit kdyz v tom smeru prece musi volne jezdit nahoru a dolu, nepribyde tam vazba ktera by nutila nohy chodit nahoru a dolu porad stejne, pouze jim zamezi se natacet.

                                                  • TJK  

                                                    tak si rozkresli jak se ti bude chovat nosnik kterej vetknes do pouzdra o sirce 15–20mm a jak se bude chovat nosnik kterej ma proti sobe 2 loziskovy drahy o 200mm … proste ta noha z principu nema kam „uhnout“ a zajet…

                                                  • soc  

                                                    nejsou tam ty pouzdra vzdy dve? jedno niz a jedno vys?

                                          • JakeF  

                                            Jen tak mimochodem, já psal korunka, ne můstek…

                                            • Georrge  

                                              ptal ses jestli jsem si vsiml ze rozdilne zajizdi nohy, o korunce nic nevidim.

                                      • scret  

                                        s leftynou to ma spolecne jen to, ze to pruzi a tlumi, drzi predni kolo a ze je to konstrukce USD… nicvic…

                                        a ikdyz na to jdes vedecky, proste tohle nevyhrajes, cim driv to pochopis, tim min ze sebe budes delat lojzu:(

                                        myslim to s tebou dobre…

                                        Jde o to, ze USD vidle vzdycky trpely na nizsi tuhost, at uz hnaty byly z karbonu nebo hliniku a at uz propaganda pela ody na tuhost…

                                        Podivej se, jak je udelanej novej XFusion a zjistis, ze sice je to USD vidle ale doslova prekopana, tzn. hranatej (ne kulatej) profil, prave z duvodu, aby se to nekroutilo jako zizala:)

                                        Podivej se pak na klasickou konstrukci vidli a zjistis, ze klasicka vidle ma vlastne spojeni obou nohou na 3 mistech, USD vidle jen na dvou…

                                        • KOLOMECH  

                                          A kdo by nechtěl žížalu za dvakrát tolik o 300gr lehčí než klasiku.

                                        • Georrge  

                                          jo ty jsi asi jediny ktery se se mnou bavi, a nesnazi se ze me za kazdou cenu udelat blbce :)

                                          jenze problem je, ze mi neresime krut, neresime predozadni tuhost, resime jen jedno konkretni namahani zboku, protoze se jim nelibila moje veta, z toho to cele vzeslo :D to ze jsou u klasiky spojene nohy jeste