• tonda.bavorak1

    Zdravim, v posledni dobe je to tady sama diskuze na tema 29". Tak se taky pridam. Zajimal by me vseobecny nazor jak se vy divate na 29" koncept? Je to evoluce? Vykrik moderni doby? Nebo uzitecna a dobra vec? Ja na nej prechazim hlavne z duvodu mych 196 cm ale jaky je vas nazor treba kdyz ma nekdo 16,5" ram a 29" kola?

    Proste ruzne nazory a pohledy na 29" MTB.

    Diky

    Anketa: Názor:

    17x
    50%
    0x
    0%
    0x
    0%
    0 0
    • Martin  

      nevim jak na nějaký AM chrtění nebo freeride, ale na pohodový XC a maratonky je to dobrá věc.

      já se zeptám možná blbě: kde končí cross a kde začíná 29" MTB? je nějaká (pravděpodobně dogmatem daná) hranice?

      0 0
      • Vevoda  

        A včem je vlastně rozdíl cross X 29 mtb? V rámu!

        0 0
        • kubad  

          geometrie rámu, vidlice s větším zdvihem, širší pláště.

          0 0
    • wroum  

      pro velkyho cloveka super alternativa, jinak tomu nefandim.

      0 0
    • jecnak  

      Ja myslim, ze bys mel prestat resit kraviny a vic jezdit.

      0 0
      • tonda.bavorak1  

        ne ne, v zime na to kaslu, chodim plavat a do posilky, kolo ma zimni spanek…

        a pokud ti neco vadi tak moje diskuze cist nemusis nikdo te nenuti a uz vubec ne reagovat…

        Ja nereju do tebe ty nerej do me ano? Diky

        0 0
        • jecnak  

          Ja do tebe nereju, jen ze zkusenost je vetsinou neprenositelna. Lepsi by asi bylo si nekde 29" pujcit at vis do ceho jdes. Ono totiz takhle stejnak nic moc nezjistis, kazdej bude chvalit to sve. Trochu me jen zarazi, ze potom co se tu to resil asi tak 20× za posledniho 1/4 roku tak zakladas dalsi thread, kde bude v blede modrym totez.

          0 0
        • Vevoda  

          „má pravdu předsedo“

          0 0
        • šlapatko  

          To já reagovat musím:-D Taky mám 194cm,nohy dlouhé do alelůja.Pro velké lidi se mi to zdá v pohodě.29 v 16,5 t­aky nemusí být špatná.Človíček co si takového prcka s velkýma kolama koupí,nejspíš čeká lepší prostupnost terénem aj.Vždyť myšlenka GF nebyla taková,že jeho kola si koupí jen čahouni kolem 2m.

          0 0
          • v POHODÌ klokan  

            No, nejsem si právě jistej, jestli by se 29" vůbec do nějakýho menšího (dámskýho – třeba 15 – 16,5") rámu narvaly. A jestli jo, stejně by to aspoň ,,esteticky" vypadalo dost divně… Ale jinak 29" fandím, už pro lidi od 180 cm bych řekl, že super.

            0 0
            • Skater  

              Taťka jezdí paragona 17,5´´ a splní to samý co větší rám. Měří možná 170–175cm (nevim přesně) a zpočátku o 29 hodně pochyboval, ale dneska už by klasiku nechtěl. Dovedu si představit i menší velikost, jediný problém by potom mohl nastat s výškou řidítek. Výhody 29 – prostupnost terénem a pohodlí, nejsou závislý na velikosti rámu, a pokud je dobrá geometrie (a GF ji má dost vychytanou), tak není co řešit

              0 0
            • Skater  

              Jinak Gary dělá HT 29 i 15,5´´ a fully 29 16´´. Osobní zkušenost nemám, ale trofám si tvrdit, že takový kolo není v ničem horší než třeba 19 nebo 20´´.

              0 0
            • Skater  

              Jinak Gary dělá HT 29 i 15,5´´ a fully 29 16´´. Osobní zkušenost nemám, ale trofám si tvrdit, že takový kolo není v ničem horší než třeba 19 nebo 20´´.

              0 0
            • Martin  

              proč by se nenarvaly? se správnou geometrií? podívej se do fotogalerie, kolik je tu maličkých silničních rámů… a to jsou taky záležitosti pro velká kola

              0 0
              • MlokCZ  

                Pokud se tam mají vejít pořádný balóny pláště, tak oproti silničce potřebuješ výrazně více prostoru a průměr kol máš výrazně větší (průměr silničních kol je cca ± stejný jako průměr bikových klasických 26 palcových s pořádnými plášti kolem 2,25–2,35). K tomu když to má být třeba full a mít ještě k tomu vyšší zdvihy…

                0 0
              • Medunka  

                Se vsemi nevyhodami malych silnicnich ramu…

                0 0
          • vladaza  

            i kdyby tu Toník Bavoráků založil založil ještě x přípspěvků na omílané téma, tak mi to stejně nedá a napíšu. že mám 175 cm a moje další kolo bude na 29-tkách. viděl jsem, svezl jsem se /zatím GF Hifi 29 PLUS/ a rozhodnul jsem se – akorát nevím jestli mám koupit kolo hotové nebo nechat poslat zvenku rám, škoda, že Gary nenabízí rámy solo

            0 0
            • Bafoon  

              a máš „garyho z venku“ nějak osondovaného? Já jsem se po něm taky ptal a řekli mi „zapomeň“ slušně řečeno :-) tak bych uvítal info co jak kde please

              0 0
              • vladaza  

                pozor, špatně jsem se vyjádřil, zde by se nejednalo o rám Gary – ten jsem nikde nevyšňupal, ale zkus se mrknout pro inspiraci na výrobce z USA / zadej třeba twenty nine/, kteří vaří často z oceli – Salsa, Niner,Surly,…, myslím, že by se rám dal získat na nějakém evropském zastoupení, mě by vyhovovala pevná vidle, proto mě kombinace ocelový rám a ocelová vidle docela přitahuje, očekávám při pořádně tlustých gumách i dostatečný komfort na cestách, kde se převážně pohybuji /polňačky a cesty lesní/

                0 0
    • Opice  

      Jak jsem tu již někde psala.., pro lidi od 2M je to dobrá věc. Bohužel musí mít tak trochu páru, aby byl v terénu výkonný. Jinak je to slepá ulice dle mne jelikož zkušenost mám.

      0 0
    • ddd - andy  

      Horsi akcelerace. Horsi brzdeni. Horsi ovladatelnost. ..pruchodnost terenem? 26 bohate staci XC – DH.

      A bod nadevsechny: NELIBI. :-)

      0 0
      • Francy  

        16,5" rám s 26" koly je vzhledově téměř stejný jako 21,5" rám s 29" koly.

        0 0
      • carpenter  

        Zjevně další kdo něco někde četl, slyšel, ale nezkusil (jestli se pletu tak se omlouvám). Takže příště by možná bylo vhodnější hodnotit něco co´s aspoň držel v ruce. P.S. vyjádření obsažené v bodě „nadevsechny“ respektuju, i když s ním nesouhlasím.

        0 0
      • Skater  

        Na to horší brzdění jsi přišel jak? V době kotoučovek o efektivitě brždění rozhoduje už jenom adheze mezi pneumatikou a povrchem a tady snad neni co řešit. Nemluvě o projíždění zatáček, kde 29 výrazně líp drží. Doporučil bych ti někdy porovnat jízdu na 26 a 29 na rozbitý drnovatý louce nebo po kořenech a poznáš co je prostupnost terénem. Logicky bude 29 ztrácet v kličkování mezi stromama, ale všude jinde je vždycky výhoda na straně 29. Akceleraci nemá cenu řešit, to je jasný, že 26 akceleruje líp.

        0 0
      • Milenius  

        Horsi akcelerace – Pokud bude start z klidu, tak o zmene rychlosti pri stejnem jezdci a stejnem prevodu a stejne vaze kola bude start temer identicky. Jedine co muze hral roli, je setrvacnost tocicich se kol, ale to nebude velky rozdil, navic pri startu z klidu tam zadna hybnost neni, tak to bude nulovy. Pokud pujde o akceleraci za jizdy, tak to bude lehce horsi, ale zase to bude lepsi v lepsi setrvacnosti, takze se to vyrovna

        Horsi brzdeni – 29 brzdi lip, protoze ma vetsi stycnou plochu kola a povrchu, to je bez debat

        Horsi ovladatelnost – Jezdec je o neco vyse a kolo je o neco delsi, takze ano, kdyz pojedu slalom tak ma mozna vyznam, zatim jsem ale na zadnym maratonu nic takovyho nevidel.

        Pruchodnost terenem? 26 bohate staci XC – DH. Jo trabant taky staci :-)

        Nechci obhajovat 29", podle meho nazoru tam krome lepsi pruchodnosti zadne rozdily nejsou, at si kazdy jezdi na cem chce, ale uvadet za kazdou cenu neco mi prijde nesmyslne

        0 0
      • karel III  

        Horší akcelerace ano ale není to silničák na časovku takže v rychlostech 0–30km a v terénu zanedbatelné. +1Kg hmotnost +30%moment setr. kol –10%valivý odpor. Horší brždění. Větší průměr = i větší rameno brzdné síly. (V brzdy) Moment setrv. kol nepodstatný. 1kg navíc vzhledem k váze člověka zanedbatelná. Horší brdění nepozorovatelné. Horší ovladatelnost ano na slalom se nehodí je třeba dříve a více klopit. Průchodnost terénem – 10% valivý odpor podstatný rozdíl

        0 0
        • MlokCZ  

          Nemám nic proti 29kám a určitě je to pro někoho dobrá volba.

          Ale zdá se mi, že se tu akcelerace v terénu hrozně podceňuje.

          Když jezdím technictější prudké výjezdy (a to jen na pohodu, ani nejde o žádné závodění), tak nemám na to, abych celý výjezd drtil rychlostí třeba 10km/h+ potřebnou k nájezdu na překážky. A nemyslím si, že i když má někdo lepší fyzičku, že to vždy dokáže (zase dá těžší výjezdy než já a bude na tom tedy v tom těžším stejně). A tedy v praxi vždy jedu výjezd pomalu + neustále zrychluju na překážky, abych je přejel. A tedy je to jedna akcelerace za druhá, žádná plynulá jízda.

          A právě to srovnání s časovkou je podle úplně špatné. Na časovce se právě naopak jede celou časovku co nejplynuleji a zrychluje se mnohem méně (v podstatě pouze na startu a po ostré zatáčce, do které bylo třeba hodně brzdit – proti terénu tedy téměř vůbec).

          0 0
          • karel III  

            Myslel jsem to trochu jinak. Největší rozdíl je v nárustu hmot. kola jako celku min +1kg oproti stejné výbavě na 26. Setrvačné hmoty kol v teréhu a při malých rychlostech jsou zanedbatelné. Mnohem větší energetický význam má zrychlení mojí hmotnosti + hmotnosti kola. (Je to kolo ne silniční válec) Vztažnost výroku k silničnímu kolu je že potřebuji minimálni setrv. kol abych získal setiny sec. Jinak z praxe jsou moje výjezdy i v těžkém terénu na 29 rychlejší a pohodovější. Méně se zapichuje do bahna a listí. Zkoušel jsem teréní výjezd na 29 a potom ten samý na 26 a rozdíl byl daleko větší než jsem očekával. Ve velmi technickém výjezdu je rozdíl v rychlosti zanedbatelný ale to je snad lepší a rychlejší vyběhnout.

            0 0
    • marapara  

      Mě tahle skupina bajků moc neoslovila. Většina, až na vyjímky se mi moc nelíbí.

      0 0
      • Francy  

        Hezké porovnání vzhledu 26 a 29 je tady. Omlouvám se Miťovi za krádež.

        0 0
    • Francy  

      Osobně si myslím, že není důvod si myslet,že zrovna 26" kola jsou z fyzikálního hlediska to jediné možné a ideální. Spíše záleží na vzájemných poměrech všeho (kol, rámu, jezdce,…) Bohužel z obchodního i výrobního hlediska není únosné, aby se dělaly všechny komponenty na míru jezdci, takže se ustálil parametr 26" kol. S rozvojem cyklistiky, s množstvím výrobků, se zdá, že by mohl být udržitelný i nový parametr 29". Pro prcky užívající rám 16,5" bych kola 29" vůbec neřešil, stejně jako pro dlouhány na velkých rámech je použití 26" kol anachronismem. Sporná záležitost je to U jezdců na rámech 19".

      0 0
    • madcat  

      Nelíbí se mi to – pro mě jakožto starýho konzervu je jediný přijatelný MTB to s 26". Chápu, že pro velký lidi je to asi jediný řešení jak se nějak poskládat na kolo, ale už to není to „vono“… stejně tak se mi nelíbí 24" kola vzadu (nebo i vpředu) na FR kolech…

      0 0
      • carpenter  

        Respektuju tvůj názor, ale trošku mě zaráží pojem konzerva v souvislosti s MTB, poněvadž si pamatuju, když jsem si v roce 90 pořídil něco na způsob horskýho kola, že se ještě vedly diskuze o jeho použitelnosti a mělo (obecně) spoustu odpůrců – konzerv, pro který byla jedině silnice to pravý a my si říkali, že tomu nerozuměj a nikdy nebudeme stejný.

        0 0
    • šlapatko  

      Psalo se tu něco o anatomii.Nebylo by kolo obruče 24 dobré pro lidi malého vzrůstu?Vycházím z tvrzení. 29 pro 2m 26 do 160 24 menší než 160 Předem se omlouvám menším lidem,nemá to být rejpání.Jak už bylo psáno 26ka se stala univerzální.

      0 0
    • Bafoon  

      no já bych měl názor asi takovýto: přecházet na 29" z důvodu estetiky je poněkud tristní chci říci že při přechodu na 29" by měly hrát prim technické výhody (zdůvodněné osobním testem) a nekoukat ad absurdum na to jak na kole vypadáme (mám 194) ale jak se nám na něm bajkuje ve stylu sobě vlastním. Nerad bych dával rovnítko mezi velkým chlapem a 29". Na horáku mi přijde nejdůležitější hravost, flexibilita zkrátka živost toho kola a jak jsem tak vyrozuměl takřka jediná 29" která to splnuje je Duratec a Gary. V tom případě u mě 29" vyhrávají neb výhody těchto rámů-kol sou tu hodně zmiňované. Ostatní mi přijde opravdu jen na estetiku, ale ku své hanbě musím a rád uznat že obecně ty kola lahodí mému oku :-D

      0 0
      • vladaza  

        jaká hanba, když jsem doma postavil vedle sebe 26-tku HT Treka a GF Hifinu 29, tak mi bylo hned jasno, že budu válcovat do budoucna terén na těch nehorázně velkých kolech / a pak je to něco nového, kolik už bylo v dílně kol běžné velikosti, je čas na změnu!/

        0 0
    • miťo  

      Ať si každý zvolí co mu vyhovuje. Věřím však, že dvacetdevítky si pro svoje nesporné výhody najdou spoustu přívrženců. Jen tomu brání konzervatizmus dovozců… Já už na dvacetšestku nesednu :oD Mimochodem jedna z pro mě důležitých výhod je třeba lehčí přesun po silnici, to jste vy kluci dvacetdevítkářský nepoznali? (Přesuny po silnici třeba z HK do Orlickejch, tam biking po hřebeni a pak zpět).

      0 0
      • vladaza  

        však taky stejný pláště mají v 29-tce o cca 14 procent nižší valivý odpor / viz. test v něm. Biku/

        0 0
    • petebike  

      nevim no, nikdy sem na tom nejel to je pravda, ale asi pro dlohany je to dobry, v nejakym tezsim Xcku to nebude s prostupnosti ono, no pripada mi to jako Stafle..sorry

      0 0
    • tazzik  

      jakou 29" byste mi doporucili? Vaham mezi GF Cobia a Supem 929. U GF mi prijde ram maly 21" na 195cm, nebo myslite, ze to bude v poho? A nebo jsou jeste jine varianty? Nic jineho jsem v cesku prodavat nevidel :(

      0 0
      • miťo  

        Mám 193cm a na zimáku mám Apache 21" a na závodce Duretec 22". Velikost 21" mi připadá v poho, vozí ji Ice-goofy a je vyšší.

        0 0
        • Ice-goofy  

          Presne jak rikas ja se na ni vejdu ;) a s Geometrii jsem spoko (jinak ohazuji ten pevnej ram modrej tak jsem zvedav ;) )

          0 0
      • Bafoon  

        taky jsem tu níc jiného prodávat neviděl, bud Garyho nebo supa jestli máš vatu tak duratec, velikost 21" je dle mých 194 akorát koupit podle toho co přeferuješ jestli rám a geometrii tak z tvé volby Garyho jestli si spíš na komponenty tak Supa 929, vidle maj oba stejné :-)

        0 0
      • Pebe  

        Kona Kula 2–9 www.kona.cz/2k8_kolo.php?…

        0 0
        • Skater  

          kolo pěkný, ale pokud vim, tak snad všechny Kony zvedaj přední kolo ve výjezdech, což je pro mě hodně důležitý. Gary má univerzálnější geometrii.

          0 0
          • Pebe  

            tak toho jsem si nevšiml, ale je fakt, že hodně prudký kopce neušlápnu. Ale co jsem zkoušel stejnou trasu jako na 26, tak vyjedu víc…

            0 0
            • Skater  

              To je jasný, velký kola držej víc. Jinak mám od tebe ty rohy sinlgletrack solutions (nový kolo – novej nick:-), už jsou namontovaný na hifině, ještě musim udělat fotku, ale řekl bych, že to je přesně to co tomu chybělo:-)

              0 0
    • burnout/syndrome1  

      Dobrá věc,zvláště pro dlouhány :-),ale ne do opravdu těžkého terénu,prostupnost je přeci jenom menší,a¡si kdo chce co chce říká.Na XC v rozumných dimenzích ale super§

      0 0
      • miťo  

        Ono se tu asi musí ujasnit, jakou prostupnost myslíš. V čem by měla být konkrétně horší?

        0 0
        • burnout/syndrome1  

          Prostě se mi jelo hůře po úzkých a užších cestách s mnoha zatáčkami až serpentýnami,se spoustou kamenů a kořenů,musel jsem jet pomaleji a dávat ještě většího bacha,hlavně abych nespadl do strany.Moje zkušenost,moje pocity.V lehčím terénu bez ostrých zatáček ale naopak příjemná jízda

          0 0
    • Smazaný účet  

      Docela me prekvapuje, ze tu nikdo neuvedl skutecnost, ze pri stejné konstrukci plaste a rafku ma 29" kolo oproti 26" o celou tretinu vetsi moment setrvacnosti. Proste vice materialu je vice vzdaleno od osy otaceni. Navic pro dosazeni stejne tuhosti by mel byt i vyplet o neco silnejsi. Tech cca 30% narustu momentu setrvacnosti je podobne jako rozdil v hmotnosti kola např 12 a 16 kg. Vetsinou se to komentuje pouze konstatovanim o neco horsi akcelerace.

      0 0
      • Skater  

        A v čem jiným se to projeví než v akceleraci? Jak to roztočíš a urdžuješ tempo tak to je naopak výhoda. V terénu je to určitě otázka, ale 29´´ se prezentují jako maratonský kola a maratony vedou zz valný části po širokých cestách. Navíc tím, že máš větší průměr, tak se je jízda plynulejší a menší nerovnosti tempo nerozhodí, tudíž zase nemusíš tolik akcelerovat.

        0 0
        • Smazaný účet  

          To je pravda. Ja spis reagoval na to, ze se zde casto resi hmotnost kola a komponentu, coz hodne lidi povazuje za dulezity parametr, ale v pripade debat 29"/26" se to nejak opomiji. Vyssi celkova hmotnost se take projevi zejmena pri akceleraci.

          0 0
          • Francy  

            Jasně. Taky se dá říct, že 21" rám je jistě těžší než 16" a 26" kola než 24". Taky 2metrový biker je většinou(ne vždy) těžší než 1,6metrový. Ale co z toho plyne?

            0 0
        • MlokCZ  

          Pokud jde o pěkné cesty, tak tam ta akcelerace nijak zásadně nevadí, tam to tempo můžeš držet plynulé. Ale jakmile jde o výjezd v terénu, jak píšu výše…

          A pokud se bavíme o rovnoměrném tempu na trošku větších nerovnostech, tak tam je rozdíl 26 × 29 hrozně malý oproti rozdílu HT x full. Pokud tedy mám fulla (ať už 26 nebo 29), tak plynulost jízdy na nerovnostech je úplně někde jinde a oproti tomu zlepšení plynulosti na 29 HT oproti 26 HT je zanedbatelné.

          0 0
    • RB_Rider  

      29" je fakt jen pro dlouhany, ale zajimavejsi jsou ty hybridy 69ER. To je zajimave, co rikate na tohle? Ma to nejaky smysl ty 69ER?

      0 0
      • Vevoda  

        Možná nový směr nebo slepá kolej? Budeš muset vozit dvě duše, 26,28

        0 0
      • Skater  

        Jedině full a i tak je to sporný. U HT 69 ti velký kolo vepředu vezme překážku a pak dostaneš pořádnej kopanec do zadku, nebo v horším případě zůstaneš viset v díře. Zadní kolo zabírá do kopce, čím vetší plocha tím lepší, to samý brždění. Osobně vidím výhodu 29 v zadním kole, přední má vždycky odpruženou vidlici a rozhodně je jednodušší přizvednout si přední kolo, než zadní. Podle mě to je jen marketingový tah, snaha treku se odlišit. Dvě duše asi vozit nutný není, malá by se měla natáhnout provizorně i na velký kolo.

        0 0
        • vladaza  

          z mnoha mých příspěvků je jasno, že jsem velký fanda 29-tek, ale ten obojaký Trek se mi nelíbí – ani ryba, ani rak. s podobným konceptem přišla už před lety fy. Nishiki a nápad zcela zapadnul, teď se koncepce chopil velký hráč na trhu a může ho díky reklamě víc prosadit a možná se mu to někde povede, ale v České republioe to nebude. to kolo vlastně popírá oba směry vývoje současně, ale pozor nejel jsem na něm /přestože bych si ho možná mohl vypůjčit, ale neláká mě to/

          0 0
    • Herspa  

      Mám na 29 (GF XCaliber) najeto asi 1000 km, měřím 190. Jak jsem na 29 sedl, hned si mě získala. Ale souhlasím, že pro prcky to není – nad 180 je to v pohodě. Teď budu kupovat 29 full a Caliber je na prodej, kdyby jste někdo chtěl.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.