Spesl Stumpjumper FSR Comp vs Trek Fuel EX 8

24 nepřečtených
  • marekk

    Ahojte, zaujimal by ma vas nazor na uvedene biky. Podla mna je Spesl pekny ale v porovnani s Trekom ako by zaspal na vavrinoch a neprinasa nic nove (okrem designu). Zaujimalo by ma aky mate nazor na system ABP (active braking pivot) a Full Floater od Treku v porovnani s FSR od Speslu. A najlepsie ak mate aj nejake vlastne skusenosti. Ake to ma jazdne vlastnosti do kopca, z kopca …

    www.specialized.com/…CBkModel.jsp?…

    www.trekbikes.com/…_ex/fuelex8/

    Anketa: Radsej by som ...

    0 0
    • MlokCZ  

      Fuel se docela dost rozebíral tady: www.bike-forum.cz/…8/forum.html#…

      Názor na Fuela mám jednoduchý, pro svoje požadavky na fulla bych ho rozhodně nechtěl. Dost jsem toho psal už v tom odkazu. Tenhle systém nepřináší žádnou zásadní výhodu, jen má o malinko lepší průběh než loňský model.

      0 0
      • MlokCZ  

        A tady v tom threadu úplně na konci: www.bike-forum.cz/…9/forum.html#… se vysvětluje přitvrzování zadní stavby při brždění v závislosti na poloze čepu u zadního náboje. A právě nový Trek je ukázkový příklad toho nejjednoduššího případu, kde je to jasně pochopitelné, že se bude jednoznačně zamykat díky tomu čepu v ose náboje (více v tom odkazu).

        Prostě jsem nějak nepochopil, co ten nový Trek vlastně měl přinést za výhody.

        Z těch dvou bych osobně vzal raději Spešla, i když ani Spešla bych určitě nekoupil. Na trhu jsou nepatrně lepší FSR (i když rozdíl bude velmi malý, Spešl samozřejmě funguje slušně), které jsou současně výrazně levnější (nebo za stejnou cenu výrazně lépe osazené).

        Ale jak tu už zmiňuje vždy, tak se nedá říct, že tenhle full je lepší a tenhle horší. Každý má nějaké vlastnosti, které jsou lepší na nějaký styl jízdy a každý požadujeme od fulla trošku něco jiného (akorát u toho Fuelu nevidím ani žádnou specifickou vlastnost, která by byla lepší než u konkurence a kterou by měl někdo ocenit, takže nevidím žádnou cílovou skupinu pro koho by to kolo mělo být tak dobré jak oni tvrdí).

        0 0
        • coffield  

          Cílová skupina Treka i Stumpjumpera(?): Lidi, kteří jezdí terénem sportovně, pro radost a sem tam si dají nějaký ten delší hobby závod… …to je neuvěřitelně velká skupina. Dobré je i to, že to její členové to o sobě ví. Nekupují si ne zcela dokonalý křižník kvůli parametrům, ale spíše emotivně. Jsou to starší lidé nebo mladší lidé, kteří nemají ambice ani čas jezdit profesionálně, zato mají peníze si ta kola koupit atd. Vybírají podle vzhledu a sympatie ke značce (ta u drahých výrobků více než existuje) a nebo kolům nerozumí.

          Těžko jim můžeš nutit Cube nebo Canyon, to je pro ně no-name, nakonec si vždycky najdou důvod pro koupi „legendárního“ Treka (jakkoli se mi fully od Treku nikdy moc dobré nezdály).

          A Trek působí velmi emotivně. Je to vyloženě hezké kolo. Své zákazníky si najde (známí v USA je měli naobjednané už dopředu).

          0 0
          • MlokCZ  

            To jsme si nerozuměli s tou cílovou skupinou. Co je to za kategorii kola je jasné. Mě šlo o to, co by měla být za cílovou skupinu, která by měla ocenit ten systém u Treka oproti jiným systémům ze stejné kategorie kol. Tedy aby ocenili nějakou vlastnost toho systému, která pro ně bude lepší než u jiných kol. A právě mě nic nenapadá a netušim, v čem je ten nový systém zajímavý.

            Samozřejmě že kolo mohou kupovat kvůli značce, ale o tenhle důvod mi nejde. Tam pak nezáleží vůbec na systému a tedy bylo by úplně jedno, jestli udělali něco nového nebo ne. Teď to myslím pouze z pohledu funkce.

            A teď vůbec nemyslim oproti Treku jen nějakou jednu dvě značky jako třeba Cube, ale mnoho různých značek a systémů, které dokážou nabídnout vždy nějakou výbornou vlastnost konkrétní vlastnost pro určité použití i když je to skoro vždy něco za něco a zase nabídnou i nějakou nevýhodu. Ale vždy tam je nějaká specifická vlastnost, proč daný systém koupit a proč by měl být pro někoho a jeho specifické použití vhodný. A to je co u Treku postrádám.

            0 0
            • MlokCZ  

              Prostě se snažím pochopit, co tím novým systém Trek myslel a pro koho ho navrhoval (z hlediska funkce).

              To, že si spoustu kupců najde je mi jasné. Ono většina lidí, co si kupuje fulla vůbec netuší jaké jsou vlastnosti jednotlivých kol a jaké vlastnosti chtějí a tedy podle funkce stejně těžko mohou výbírat.

              0 0
              • coffield  

                Špatně jsem to napsal: Trek se snaží ukázat se jako novátor, což je víceméně marketingový tah, pokud ty grafy nakonec nepřiznají žádnou změnu oproti konkurenci. Leckoho bez znalosti těch grafů (nebo se zprostředkovanou znalostí) to může přitáhnout.

                Navíc Trek se drápe z brindy. Vem si, že Fuel EX 2006 vážil při 100mm zdvihu a podivné líné ohebné konstrukci přepákovaného jednočepu hodně přes 13 kilo. V roce 2007 převzali koncepci čistého přepákovaného jendočepu, což sice právě v očích kupců nemohlo zabrat jako bůhvíjaká originalita, ale aspoň ubrali na hmotnosti a přidali zdvih. Letos se chtějí ukázat ve světle inovátorů, jen jim ta jejich inovace zatím moc nefunguje. I kdyby to NEBYL jenom marketing, je krok správným směrem, že se snaží aspoň něco změnit. Aspoň je Trek, americký bajk, na podobné vlně jako (z jejich pohledu jistě) podřadná Merida. Dřív na Meridu mohli jenom obdivně hledět se zaťatými pěstmi.

                Vezmeš-li to z pohledu „co to dává navíc oproti jiným“, je to NIC. Vezmeš-li to z pohledu „odkud kam se pohnuli“, musíš zatleskat.

                0 0
                • coffield  

                  Pochopitelně mohou těžko sěsit hlavu, říct „FSR je nejlepší“ a začít dobrovolně Specialized platit licenční poplatky. Ale to je právě motor inovace a třeba Trek později přinese něco SKUTEČNĚ dobrého…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To máš vlastně pravdu, já pořád zapomínám na tu situaci v USA, kde se vlastně FSR nemůže moc rozvíjet, když tam maj tu jejich podivnou licenční politiku. Ještě, že jsme v Evropě a tady to může dělat každý a pak z toho začínají vznikat i zajímavé nové nápady typu Cube Sting/Stereo/Fritz.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A i mezi klasicky přepákovaným FSR se jednoltlivá kola poměrně liší (přeci jen stačí třeba jen trošku jiný úhel vahadla a zadní stavby a už je tu trochu jiný průběh zadní stavby), takže je jedině dobře, že to v Evropě dělá xx značek. Každý si pak může vybrat přesně to provedení jaké mu sedí.

                      0 0
              • coffield  

                Ale souhlasím, že tím novým z pragmatického hlediska Trek nic nového nepřinesl, žádnou přidanou hodnotu nad to, co už existuje…

                0 0
              • K2  

                Je to jednoduché – licenci na FSR (možná nejlepší systém zadního pružení) vlastní Spešl, takže ostatním nezbývá než vymýšlet opičárny (inovovat) s přepákovaným jednočepem aby dosáhli podobných ne o moc horších výsledků, než které nabízí FSR. FSR se v USA bez licence Spešlu prodávat nesmí. Dobře to vyřešil Giant, který přišel s jiným hodně dobrým systémem VPP a nebo evropské značky, které se vykašlaly na export do USA a FSR v klidu vyrábějí. Samořejmě zajímavé řešení má i Canondale, který tvrdí, že nic lepšího než jím odladěny jednočep není :)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ještě že žiju v Evropě. Mít kvůli patentu Spešlu tak omezený výběr mezi FSR bych vážně nechtěl. Ono je spousta trošku jinak přepákovaných FSR, kde se vlastnosti liší poměrně hodně a vybere si pak každý s rozdílnými požadavky.

                  0 0
        • fluider  

          Čaute, tak sa môžem zase vyjadriť k vplyvu brzdenia na funkciu odpruženia. Potom ako ma Milan upozornil v tom threade www.bike-forum.cz/…9/forum.html#… na to, že wheel rotation nie je jediná vec, ktorú treba brať do uváhy, resp. on povedal že viac záleží na rotácii strmeňa okolo zadnej osi, som svoje grafy musel prerobiť.

          Moja „súčasná“ teória je takáto: vo všeobecnosti dochádza k nútenému „pootočeniu“ zadného kolesa (wheel rotation) počas práce zadnej stavby. Toto pootočenie môže byť v smere aj proti smeru „dopredného“ otáčania kolesa. Toto je podľa mňa prvý dôležitý bod a síce toto nútené pootečenie by malo byť ČO NAJMENŠIE. Druhý bod je rotácia brzd. strmeňa okolo osi zadného kolesa. Táto rotácia by mala mať ROVNAKÝ smer ako je smer pootočenia kolesa !!!. Ak sa strmeň otáča opačným smerom, proti rotácii kolesa, potom brzdenie „blokuje“ prácu zadnej stavby.

          Do prehľadu som zahrnul viac modelov. Rotáciu strmeňa okolo zadnej osi som vypočítal rotáciu vahadla/ramena/lin­ku na ktorom je umiestnený strmeň okolo zadnej osi. Toto rameno sa totiž neotáča len okolo svojho čapu, ale aj okolo zadnej osi ktorá je jeho časťou. Na priloženom obrázku je Mlokov model Sterea v počiatoč. polohe a plnom zdvihu. Červené šípky označujú smer rotácie ramena a teda aj strmeňa. Je tam aj vidno wheel rotation, ktoré má síce opačný smer ale ich pomer je veľmi malý !!

          A práve pomer týchto rotácií, wheel rotation / „brake-bar“ rotation, som vypočítal a dal do grafov. Malé vysvetlenie: Ak sú obe rotácie v rovnakom smere (čo je dobre), pomer je kladný. Ak sú opačným smerom (to už nie je moc dobre), pomer je záporný a preto by mal byť čo najbližší NULE.

          A teraz mi dajte čas, kým tu dám všetky grafy, Díky.

          0 0
          • fluider  

            Porovnanie FSR/Horstlinkov

            0 0
          • fluider  

            Porovnanie prepák. 4-čapov

            0 0
          • fluider  

            Porovnanie VPP/FPP

            0 0
          • fluider  

            Stereo – Fuel EX – Trance X

            0 0
          • fluider  

            Sorry za ten bold hore, nejak som to prehliadol.

            Týmto by som chcel poprosiť ľudí, ktorí poznajú uvedené modeli a majú čo to odjazdené na nich, aby sa pokúsili tieto grafy porovnať so svojimi skúsenosťami z jazdy.

            0 0
            • Fana.A  

              Mě osobně se ten Trek líbí moc.

              0 0
              • fluider  

                Jazdíš ho už teraz ? Zatia viem len o 2 ľuďoch tu na BF, ktorí ho majú. Možno len jeden.

                0 0
                • Fana.A  

                  Jen jsem četl Velo a nehanili ho. Vzhledově u mě boduje, ikdyž jednička asi GF Hifi Plus.Černá se neokouká.

                  0 0
          • kesu  

            hele to je docela zajimavy,nicmene jak sem tak koukal na graf tak by na tom ransom nemel bejt az tak spatne.Pritom kdyz ho srovnam pocitove s endurem tak se preci jen zamyka pod brzdou..

            0 0
    • mizzo  

      caf, rozmyslam o tom treku aj ja, toto ma ale odradza, co vy na to?

      http://forums.mtbr.com/showthread.php?…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.