Specialized Stumpjumper FSR Comp 08 nebo Radon Stage 6

83 nepřečtených
  • kral

    Ahoj ,

    prosím o radu : zvažuji koupi fulla a nyní se vyskytly Specialized Stumpjumper FSR Comp nebo Elit modely 08 se slevou .

     http://www.lyze-kola.cz/…s/detail.php?…

     http://www.lyze-kola.cz/…s/detail.php?…

    Původně jsem zamýšlel koupit Radon Stage 6 nebo 5, ale s tím dnešním kurzem už to asi není tak výhodné .

     http://www.bike-discount.de/…60-2009.html

     http://www.bike-discount.de/…50-2009.html

    Chtěl bych to na pohodové ježdění u nás na Vysočině, 2× do roka jedu hobby maraton. Výška 173cm , vnitřní délka nohy 79cm , váha max 64kg. Prosím o vaši radu co vybrat, z fully nemám žádnou zkušenost , ale slibuji si od něho pohodlí .Canyon jsem vyloučil z důvodu velikostí pro mne nevhodných (18,5" by byla pravděpodobně moc vysoká, napsaly mi, že má 80cm výšku rámu , 16,5" malá na délku)ten Spešl je 17,5" a líbí se mi , že to je nízký rám.

    Díky moc za vaše názory

     
    0 0
    • Kubiczech  

      V nasem mestecku maji Spesla Comp levneji, mrkni na jejich eshop. Ta cena by asi nemusela byt konecna.

      0 0
    • MlokCZ  

      Poměrně složitá volba.

      Radon a Stump mají odlišný průběh zadní stavby a tedy i odlišné chování. Radon je jeden z nejméně progresivních rámů na trhu (tedy snadné využití zdvihu vhodné na pohodové ježdění bez většího skákání, při větším skákání je to nevhodný rám). Spešl je progresivnější. Díky těm rozdílným průběhům se pak ten zdvih na Radonu chová jako větší než na Stumpu.

      Který bude vhodnější záleží na stylu jízdy. Mně se Stump. průběhem až tak moc nelíbí a raději bych vzal Radona (ale tohle je můj pohled ovlivněný mojemi požadavky na fulla). Spešl v rámci FSR podle mě není žádný zázrak a jsou tu lepší rámy (třeba Canyon AMko pro 09 po změně přepákování a snížení progresivity je teď lepší rám než Spešl).

      Stump je pak obecně hrozně předražený, tedy za standardní cenu bych ho určitě nevzal.

      Ovšem ty ceny po slevě už jsou velmi slušné, takže problém ceny to vcelku řeší.

      A hlavně geometrie. Radony jsou kratší než Canyony, tedy pokud chceš nižší delší rám, tak tady Radon nebude vhodný a v tomhle bude ten Stump. lepší.

      Když tam máš Radon, tak bych zkusil případně i Cuba AMS 125tku a to klidně u nás se poptat, jakou by který prodejce dokázal nabídnout cenu.

      0 0
      • Pajoncek  

        Hoj. V com sa vlastne lisi radon stage a ams 125ka? je cube v niecom lepsi?

        0 0
        • MlokCZ  

          Po funční stránce jsou to téměř totožné rámy, takže tady bych je hodnotil nastejno. Co se týče provedení (tím myslím třeba čepy, použitá ložiška a jejich životnost), tak tady netuším, tady vím jen jak vypadají u Cubu, kde jsou velmi dobré a životnost je parádní. Radon na tom může být ale klidně také dobře, tady prostě nevím.

          Jedinou výhodu bych viděl u Cubu, že se dá za dobrou cenu koupit i v ČR (tím myslím za nižší cenu než jsou doporučené MOC na českých stránkách Cubu), což při rostoucím kurzu je teď aktuální slušná výhoda (při nízkém kurzu Radon vycházel levněji).

          0 0
      • kral  

        skákat určitě nebudu , takže by to spíš  vypadalo  na Radona nebo Cube . Kratší rám by mi taky asi spíš vyhovoval víc , ale u obou asi bude vysoko rámová trubka (mám vůči tělu velmi krátké nohy, jednou jsem se zkoušel posadit na Scott Genius 08vel .M  , délka rámu byla OK ,ale výška na mě ukrutná , cítil jsem se na tom hrozně, proto jsem zavrhl i Canyona)  V tom se mě právě líbil ten Stump.

        AMS jsem našel za 52Kč, to je zase o něco víc než stump.A stumpa by mi dali na splátky bez navýšení , ale za každou cenu to nechci.

         http://www.maxsport.cz/…ce-3971.html

          Poznám vůbec jako laik ty rozdíly v chování zadní stavby ? A co vidlice? 

        0 0
        • MlokCZ  

          To není dobrá cena, K18 varianta má doporučenou moc rovných 52tis. Kč. Pokud bys chtěl brát Cuba, tak doporučuju osobně navštívat pár prodejců Cubů a zkusit domluvit cenu. Důležité je tam přijít osobně. Nevím kolik půjde domluvit sleva teď, na podzim na předobjednávky to bývá vždy lepší (větší sleva) a také s nárůstem kurzu to bude také horší. Ale aspoň 5% by to snad někde jít mělo.

          Na těch 52tis. by se spíš mělo dát dostat s variantou XT. A K18 variantou by to mělo jít pod 50tis.

          Ty krátké nohy jsou trošku problém. Já na AMS 125tce žádnou extra výškovou rezervu nemám (na 79cm nohy to už bude špatné) a mám Mko a nohy 84,5cm (měřím 182–3cm, ale mám hodně krátké ruce, proto mi na délku je Cube 18tka přeně akorát). Bohužel tahle konstrukce rámu je z tohoto hlediska horší (výše horní rámová trubka) a nejde při tomto přepákování více snížit.

          Radon je v tomhle ohledu trošku lepší, tam se snaží v rámci typu přepákování dostat to maximálně dolu, co to jde. Ale tím nepatrně mění průběh k horšímu (ale rozdíl je velmi malý). Takže asi si zjistit, o kolik je to lepší u Radonu.

          16tka Cube je už hodně krátká (přeci jen Cube má obecně krátké rámy).

          0 0
        • MlokCZ  

          A pozor na geometrii u AMS 125tky na stránkách Cubu. Pořád to tam mají blbě a mají tam geometrie, která patří k AMS Pro.

          0 0
        • MlokCZ  

          A u Canyona by šlo Amko. To je na tom s výškou vcelku dobře a tam bys podle mohl mít Mko v pohodě (i když AMko v Mku už je i dost dlouhé).

          A Sko Canyon XC by bylo opravdu příliš krátké? Těch 570mm není zas tak málo, jen o 1cm kratší než třeba Radon 18tka.

          0 0
          • kral  

            proto se mi líbil ten spešl , že by byl na mě příjemně nízký. Po té zkušenosti z geniem bych nechtěl udělat chybu. Canyony zvažuju už rok(sleduju to tady na B-F ),  a pořád mi ta geometrie nějak na mě nevychází : 16,5 moc malá a 18,5 už velká , a to ji tenhle rok ještě o půl centimetru protáhli. Ptal jsem se přes mail na výšku XC velikost M a prý je 80 cm , takže to by nepřipadalo v úvahu , přitom v loni psali , že má 78cm a letos rám  snižovali , tak nevím.

            Jinak už pět let mám sectora 17ku a výška je OK , mohl by být o centimetr delší (představec mám 10,5cm)

            stage 6 jsem měl asi vzít na podzim, když byl ve slevě za 1500 EUR a kurz 25.Myslím , že tam v loni měli uvedou výšku 78 cm v M, což by taky nebylo OK

            Původně jsem měl v plánu počkat na podzim , jestli ho zase slevní na 1500 a kurz půjde dolů , v tom jsem narazil na tohohle spešla a myslel jsem si , že bych jezdil už od jara za stejné peníze a měl jednodušší nákup a servis.

            Skutečně by to byl krok vedle s mými požadavky na pohodovou jízdu ?

             
            0 0
            • Honzyn  

              Stump je primo urcen na pohodovou jizdu,na zavodeni je tu Epic.Znamy ho ma,ale mne to pripada uz moc trail bike az lehci enduro,kratky posed,vzprimeny(coz treba mne nevyhovuje,rad se na biku natahnu,riditka nizko,mene boli zadek i zada,o poznani lepe se vyjizdi).Ale pokud toto chces,tak je paradni,odolny,spo­lehlivy a lety provereny.Pokud je rec o skakani,tak na to ma Specialized SX Trail,pripadne Enduro nebo Pitch.

              0 0
              • MlokCZ  

                Máš na těch fullech vůbec aspoň něco najeto, když píšeš, co píšeš?

                Nemůžeš popisovat geometrie Stumpa z pohledu chrtího HT. Stump vůbec moc krátký není, je naopak spíše dlouhý (AMS 125tka i Radon Stage je kratší než Stump), ne extrémně, ale rozhodně nepatří ke krátkým fullům. Řeč je tu o 120–140mm fullech, ne o srovnání s jinými kategoriemi kol.

                A pokud je řeč o skákání, tak skákat se může i na HT. A dle stylu jízdy a právě tohle hodně ovlivňuje jak si kdo moc poskočí je třeba volit vhodně průběh zadní stavby a to stále v rámci kategorie kol o kterých je tu řeč, tedy SX Trail sem není třeba vůbec plést.

                Skákání dejme tomu do 0,5m výšky je běžné na jakémkoliv typu kola, ale rozdíl je dle jezdce. Někdo končí se skoky třeba na 10cm, někdo třeba až na tom 0,5m. A pro 0,5m výšku skoku už je třeba právě AMS 125tka i Stage 6 nevhodný, protože by na nich chodil po dorazech (nebo by je musel přefoukat a tím zabít počátek zdvihu a mít hrozně malý sag).

                A co myslíš tím, že Stump je lety prověřený, to už vůbec nechápu. Stump byl více let přepákovan právě jinak, což předtím mělo úplně jiný průběh zadní stavby, právě velmi blízký zde probíranému Cubu a Radonu. Ta změna přepákování (což je od 08 modelů) je podle mě krok k horšímu a lety prověřené to těžko být může, když je to na trhu rok a něco málo. A Pitch není na skákání o nic více než Stump, tyhle dvě kola jsou chováním a vhodností na skákání právě úplně stejné, ten průběh zadní stavby je totožný. A to že se liší o pár mm zdvihu je v tomto ohledu zcela nepodstatné.

                0 0
                • vok  

                  Neni nad osobní zkušenost:-)

                  TESTCENTRA

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To jistě, problém bude ale v tom, že tam nebude mít přitom srovnání s těmi ostatními koly. A pokud to bude ještě navíc jeho první full…

                    Já kdybych na Stumpa vlezl před 4 lety (to tedy ještě v té době nebyla současná verze Stumpa), kdy jsem ještě neměl žádné zkušenosti s fully, tak prohlásím, že je skvělý a klidně ho na základě toho koupím. Jenže by to bylo pouze kvůli tomu, že by chybělo to srovnání.

                    A bohužel něco ve stylu stavby Radonu/Cubu jsem nikde na půjčování neviděl.

                    0 0
                    • vok  

                      Já vím, že to je jednostraný. Aspon bude mít možnost jak funguje FSR od Specialized a udělat si malej obrázek o teorektických vlastnostech výše popsatelnejch.

                       
                      0 0
            • MlokCZ  

              Tak samozřejmě, že Stump nechodí nijak špatně, to zase ne. Při té slevě a těchh výhodě nejlepší geometrie pro tebe bych do něj klidně šel, i když třeba Radon/Cube by mohl být průběhem té zadní stavby o trošku lepší.

              0 0
              • Honzyn  

                Jasne,ze zkusenost mam,nepsal bych jinal,ne?!Jen mi nesedi ten posed trail biku,enduro,back country..nemam rad skatulkovani.Fulla jsem i vlastnil-jednu sezonu,bylo to neco na pomezi XC a all-mountain,to mi stacilo najet temer 10tis. km hlavne v terenu a vratil jsem se k hardtailu.Ne­souhlasim s nazorem,ze posed na tzv.trail biku ci all-mountain biku je vhodny na celodenni jezdeni,ze je pohodlny,neboli zada atd.Je to naopak.Tim,ze je lety provereny myslim FSR jako takove,ne design ramu,princip je shodny mnoho let. 

                0 0
                • fousek  

                  No tak u me je to presne naopak, jak nemam vzprimenej posed tak sem nestastnej, i silnicku sem prekopal, s vyvracenou hlavou a vetsi vahou na rukou bych celej den nevydrzel ani nahodou. A z fulla na HT bych fakt nepresed ani nahodou, v jedinym pripade kdy bych byl schopnej vyhody HT ocenit je silnice a na to existujou i vhodnejsi kola.

                  Proste je to vec nazoru, zvyku, fyzicky a dalsich veci

                  0 0
                •  

                  ach jo, to jsou zase bludy, už prosím nepředávej Tvý „roční“ zkušenosti s fullem dál a věnuj se dál hardtailu.

                  0 0
                  • Honzyn  

                    Az ujedes 210km v terenu(Salzka­mergut MTB)behem jedineho dne na enduru se vzprimenym posedem,tak budes fakt borec.Sama rovna ridla,sportovni posed,prevaha hardtailu..nebo snad vice jak 15 hodin v sedle neni celodenni jezdeni? :-)

                    0 0
                    •  

                      se divím, že vůbec ty celopéra vyráběj.

                      0 0
                      • Honzyn  

                        Nejsem proti celoperum jako takovym,pokud to tak vyzniva.Biker s horsi technikou jizdy,biker s nadvahou,biker skutecne vetsinu casu jezdici v rozbitem horskem terenu..urcite full.Ale myslim,ze vetsina z nas se spise otravuje s delsim mytim kola,starostma s udrzbou apod.,nez by vyuzila naplno potencial celopera.Take musi byt vyrazne drazsi,aby mel hmotnost HT.

                        0 0
                        • gargamel  

                          Takže ty jseš hubenej biker s výbornou technikou jezdící po silnici…

                          0 0
                          • Honzyn  

                            Jsem biker jezdici Drasala na pevnem Stumpym s pevnou vidlou.Silnicku sice mam,ale jen na dojizdeni do rachoty,vede MTB a singletracky!!

                            0 0
                    • Motyll  

                      Nemám si FSR, ale mám tak AM kolo se vzpříměnějším posedem. A tento posez je pro mě jednoznačně pohodlnější. Nemám už závodní ambice a spíš mě baví prostě si jezdit. Nemám nejmenší problém strávit celý den v sedle!

                      0 0
                      • mastihuba  

                        si nemužu pomoct, ale drtič se mi líp jezdíval na HT.

                        0 0
                        • Motyll  

                          Nemíchej věk, Tvojí váhu a fyzičku s posezem na kole!

                          0 0
                        • Honzyn  

                          Zrovna Drtice jsem jel na fullu :-)

                          0 0
                          • mastihuba  

                            já ho jezdíval na HT i na fullu a dodneška nevim co bylo větší utrpení :),

                            I přes větší pohodlí na fullovi mi přijde že se na něm strašně nadřu a že prostě nejede. Proto sem si taky teď ze zbytků poskládal pevňáka, kterej na lítání do práce bude bohatě stačit.

                            0 0
              • kral  

                takže se mi to víc ujasňuje .To co píšeš by mi určitě vyhovovalo víc , spíš kratší posez (menší váha na bolavé zápěstí) a méně progresivní zadní stavba ( protože skákat rozhodně nebudu a nyní vážím 62kg)

                Vysvětluju si to správně , že méně progresivní stavba pobere menší nerovnosti i v menší

                rychlosti?

                Bohužel Cube a asi i Canyon musím vyloučit kvůli výšce rámu , zbývá tedy Radon Stage nebo by byla i jiná varianta za podobné peníze?

                0 0
                • MlokCZ  

                  S tou progresivitou je to jinak. Vysvětlím na dvou případech, první pro ježdění bez skákání (samozřejmě malé skoky typu do 20cm výšky nejsou problém):

                  • na stavbě typu Radon Stage/Cube AMS 125tka nastavíš sag vhodný pro tuto stavbu, což je kolem 20% a s takto nastaveným kolem se bude využívat celý zdvih; počátek zdvihu bude fungovat jak má
                  • na výrazně progresivnější stavbě když nastavíš vhodný sag pro danou stavbu, tak počátek zdvihu bude opět fungovat jak má, tohle bude sronvatelné, ale kvůli tomu, že je stavba hodně progresivní, tak nebudeš využívat celý zdvih a třeba poslední 2cm zdvihu budou trvale nevyužité (konkrétně to samozřejmě záleží na přesném průběhu a stylu jízdy)
                  • tu výrazně progresivnější stavbu ufoukneš, abys využíval celý zdvih, v tu chvíli bude ale hrozně velký sag, což už se výrazně negativně projeví, hlavně ve výjezdech a začne se kolo výrazně více houpat při šlapání a reálně chodící zdvih stejně nenaroste (protože se sníží o ten sag)
                  • tedy dejme tomu do poloviny až dvou třetin zdvihu se obě stavby budou chovat velmi podobně, ke konci zdvihu ta progresivnější pak bude potřebovat mnohem větší sílu, aby šla do zdvihu

                  Druhý případ, na kole se budou provádět větší skoky, kolem 0,5m výšky:

                  • na tom málo progresivním nafoukáme vhodný sag, aby počátek zdvihu chodil jak má; v tu chvíli při skokách se bude chodit po dorazech a to hodně a to není dlouhodobě udržitelné (něco by to časem nepřežilo)
                  • tedy nuceně se přifouká tlumič, v tu chvíli bude příliš malý sag a žehlení na počáteku zdvihu bude bídné
                  • na tom progresivnějším kole se nafouká vhodný sag a současně díky skokům se bude využívat celý zdvih

                  V každém z těch dvou případů je tedy vhodný jeden z těch typu stavby. Ale není to tak, že by méně progresivní stavba pobrala menší nerovnosti v menší rychlosti.

                  Stump ale samozřejmě ještě není zase tak extrémně progresivní, takže to ani bez skákání zase tak hrozné není. Našly by se ještě progresivnější ko­la.

                  Stavba s chováním podobným Cubu a Radonu za dobré peníze, o takové nevím.

                  Pokud chceš ale spíše kratší rám, tak jak už jsem psal výše, Canyon v Sku je jen o 1cm kratší než Radon 18tka, tedy není tu už velký rozdíl.

                  0 0
                  • kral  

                    díky moc za vysvětlení . Takže ono tam jde o konec zdvihu  a ne o začátek, to znamená , že  pokud nebudu jezdit nějaký úplně obtížný terén, tak by se to mohlo chovat podobně ,ale vliv tam bude mít přece i kvalita  tlumiče a vidlice?

                     

                    Jezdím tak 30% rozbité silnice třetí třídy ,30% polňačky, zbytek terén (po turistických na Vysočině) 

                    Jde o to , že pokud budu mít fulla tak  asi budu  víc vyhledávat terén , neboť nebudu tak vyklepanej :-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Když budeš jezdit to co píšeš + nebudeš skákat, tak se to bude chovat podobně jen v první části zdvihu. V té druhé pak na tom progresivnějším nebudeš využívat celý zdvih. Tedy bude se to chovat tak, že ta méně progresivní stavba bude pocitově se chovat jako by měla o 1–2cm více zdvihu.

                      A vyhledávat terén mnohem víc můžeš, té málo progresivní stavbě by vadily pouze ty větší skoky (pak by se musela přefoukat a už by se to nechovalo podobně ale ta přefoukaná málo progresivní by velmi bídně žehlila menší a střední nerovnosti).

                      Ale jak jsem psal, zas až tak progresivní ten Stump není, tak ten rozdíl až tak extrémní nebude.

                      0 0
                      • kral  

                        a co ty ostatní komponenty ? vidlice , tlumič , to musí přece taky ovlivnit.Navíc u toho spešlu je nějaká speciální verze tlumiče dělaná Foxem přímo pro ně, tak by potom asi mohl být  i problém se servisem.Co vidle Float 120?

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Komponenty jsem nesrovnával, tady jsem předpokládal, že to si srovnáš sám, jak moc dobré osazení je za ty prachy.

                          Float je slušně chodící vidlice, jen nemá snižování zdvihu. Ten tlumič na Spešlu má v postatě jen tvrdý lock navíc, jinak je to totéž.

                          0 0
                        • Marccoo  

                          lepší výbavu najdeš u radonu s6

                          0 0
                          • kral  

                            při současným kurzu to musím srovnávat asi spíš se Stage 5 než 6 , tam potom asi ten spešl

                            vychází líp (vidle a kola) , kliky jsou asi oboje XT, jinak nevím co bych ještě měl porovnat .

                            Náklady na údržbu ?

                            0 0
                  • Thidney  

                    "Co Iron Horse MKIII? ":http://www.realcycles.com/products.php?…

                    0 0
                  • hph  

                    Mohl bys prosim srovnat stavbu noveho Treka EX s RP2 a Stumjumpera FSR ohledne progresivity? Dik.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Průběhy jsou podobné. Na opravdu přesné srovnání by musel být precizně provedený model 09 od obou těch kol (což není k dispozici). Takže přesně nedokážu říci.

                      Stump x Radon/Cube, tam je to jasné, tam se liší ty průběhy zcela zásadně.

                      0 0
                  • kral  

                    to Sko Canyon by bylo krátký (a to mně Canyony moc lákají), měřil jsem sectora má okolo 58cm délku + 11 cm představec, to bych pak vozil 12cm představec a to nechci . Z toho plyne , že Stump s 59cm a 9cm předstacem by měl být OK.

                    0 0
    • amnon  

      A nebyl by dobrej na Vysočinu i maraton třeba Lapierre X-control 310 takovej kompromis.

      0 0
      • kral  

        10cm vzadu je málo, to už jsem tady nastudoval dříve:-)

        0 0
    • kral  

      z Radonu mi napsali , že Stage má uprostřed horní rámové trubky okolo 85cm v 18"(to snad ani není možné)

      Takže do toho Stumpa budu muset jít už jen  z důvodu výšky rámu (73cm).

      0 0
      • MlokCZ  

        Uprostřed nic divného, díky vysoké vidlici to takhle hodně narůstá vždy, když není horní rámová trubka lomená nebo jinak speciálně profilovaná. Nechal bych to změřit spíše v 1/3 od sedla.

        Ten Spešl má těch 73cm v polovině trubky? Ono tam to bude pak taky směrem k vidlici rychle narůstat a to na úplně stejně vysoká čísla, akorát to bude u Spešlu o pár centimetrů blíže k řídítkům, což je samozřejmě podstatné.

        0 0
        • MlokCZ  

          AMS 125tka v místě, kde se akorát stojí měla znatelně méně než 85cm a ten Radon na tom musí být o něco lépe. Můžu to doma ještě znovu změřit (někde jsem to tu už psal, ale nevim už kde).

          Já mám nohy 84,5cm a u 18tky Cubu mám reálně v praxi, v místě horní rámové trubky, kde je to potřeba ještě nějakou tu rezervu, i když ne moc velkou. Tedy ten údaj 85cm není zrovna směrodatný pro reálné použití.

          0 0
          • kral  

            no taky jsem se tomu divil , u canyonu mi psali 80cm, ale i kdyby to mělo 78cm tak je to moc (když mám 79cm nohy)

            0 0
            • MlokCZ  

              Našel jsem zatím, že jsem tu měřil AMS Pro, tam to bylo 80cm. 125tka bude mít tak o 2cm více (ještě přeměřím). A Radon odhaduju díky konstrukci tak o 3cm níže, tedy na hraně to bude určitě (tedy ideální to být nemůže).

              Otázka je kolik je v kritickém místě u Spešla (ten údaj je podle mě pro nejnižší místo), ale je jasně, že to bude o něco lepší než u Radonu (jednak něco za konstrukci rámu a pak něco málo za nižší zdvihy, tím myslím hlavně vidlice).

              0 0
              • kral  

                Dík , myslím , že v loni tam měli na stránkách uvedeno  78cm , ani to by nebylo OK

                0 0
    • kral  

      Ahoj , tak nakonec jsem nakonec po dlouhém uvažování vzal toho stumpa FSR Elite .Byl ve slevě . Padne mi jak ulitý . Včera jsem ho přivezl , dám sem fotky.Udělal jsem dobře kvůli té výšce rámu (jinak bych šel do Canyonu nebo Radonu)

      Prosím poraďte mi než se prokoušu těmi manuály jak to mám aspoň zhruba nafoukat ?

      Je tam vidle  Talas a Fox Triad tlumič , vážím 63 kg a chtěl bych to maximálně pohodlně nastavit .

      Díky moc .

      0 0
      • MlokCZ  

        Začni dle sagu, na tomhle kole tak kolem 20–25% jak na vidlici, tak na tlumiči a pak dolaď dle využití zdvihu a stylu jízdy.

        0 0
        • kral  

          díky za trpělivost se začátečníky :-), vím , že se to tady pořád opakuje . Mám to počítat z plného zdvihu např .12 cm na tlumiči tzn. 20 % SAG aby byl  2,4 cm? A jak to spočítat na tý talasce  ze 14 nebo ze 12cm?  Chci to naladit co nejvíc  do pohodlna (žádné skoky, co nejlepší žehlivost).

          A Rebound tím pádem co nejmenší?

           
          0 0
          • MlokCZ  

            Na Talasu se vždy fouká na plném zdvihu, tedy i sag bych měřil vždy na plném zdvihu. Na tlumiči to stačí brát dle délky chodu tlumiče (nezávisle na zdvihu), nevim z hlavy jak dlouhý chod má Stump, bude to někde kolem 51mm (možná má nestandardně o trošku méně).

            To že to ovlivní přepákovaní zadní stavby a tedy 20% na tlumiči může v jednom případě být 23% zdvihu a v druhém třeba jen 18% není třeba řešit, stejně to pak doladíš dle pocitů a využití zdvihu.

            Hlavně ale nedávej SAG 2,4cm na tlumiči, to by byl dobrý nesmysl, to by bylo cca 50% zdvihu zadní stavby (cca píšu proto, že nevim z hlavy délku chodu tlumiče).

            Rebound na tlumiči co nejmenší a pak přidávat, dokud to nepřesnate kopat. Je možné na tlumiči použít pro začátek ještě pomůcku sjíždění obrubníku. Sjedeš obrubník (nebo jinou podobnou překážku) a jako pecka sedíš v sedle a po prvním zhoupnutí by nemělo dojít k druhému zhoupnutí následnému. Tohle pravidlo ale přitlumí expanzi spíše více, já třeba jezdím o trošku méně přitlumenou expanzi (tedy náznak druhého zhoupnutí tam pak je).

            Na Talasu hledej v historii, tam je to složitější s nastavením expanze, protože nastavuješ low speed a tu můžeš díky přítomnosti high speed přitlumit více.

            0 0
            • kral  

              Díky Mloku ,koukám , že se mám hodně co učit . A nejlíp se člověk naučí od profíků.Takže pro mě prosím polopaticky : na tlumiči 10,2 mm SAG (20% z 51mm) a na vidli 28 mm SAG (ze 140 mm)

              Jde mi o úplně první nastavení , časem se to snad naučím , nemohl bys mi prosím poradit

              aspoň orientačně přímo tlaky , abych se měl od čeho odrazit ?

              Díky

              0 0
              • MlokCZ  

                Ne, tlaky poradit nemůžu vůbec, protože závisí nejen na hmotnosti jezdce, ale na přesném přepákování rámu a také geometrii rámu a použitém představci, takže mohou být opravdu velmi rozdílné (a to třeba způsobem, že stejný jezdec bude foukat totožný tlumič na jednom kole na 120psi a na druhém na 180psi).

                Žádný konkrétní tlak nepotřebuješ, to hned zjistíš. Na tlumiči je fuk, jestli začneš na 100/150/200psi, prostě tam cokoliv foukni a pak změř sag a dle toho ufoukni/přifoukni.

                Pro Talas můžeš začít dle tabulky Foxu, co je v manuálu i na webu.

                0 0
                • kral  

                  díky , odpoledne začnu ladit a zítra dám fotky a info jak to jezdí . Ještě jsem se totiž nestihl svézt .

                  0 0
                  • fousek  

                    Pro lazeni kola sem se nestacil svest, tomu rikam pravej bajking:-) Ja co sem koupil/postavil novy kolo, tak sem na to sednul, ufouk sem jak vidli tak tlumic projel to a pak zase az to bylo OK, manualy  sem vubec nezkoumal, sag sem koukal podle oka, cely stelovani trvalo tak max 10 minut. Bych v tom nehledal vedu a milimetry, proste jezdit a pripadne to lehce poupravovat

                    0 0
                    • kral  

                      jsem to privezl domu vcera v pul desaty , rano do prace a tak cekam na odpoledne . Ne ze bych se pro ladeni nestacil svezt:-)

                      0 0
                      • kral  

                        kolo mi skvěle sedlo velikostí ,nějak jsem to nafoukal a je to euforie (první full:-)

                        Ta talaska je super , budu ladit dál , snad se to časem naučím.

                        prosím poradte mi , jaký mám dát pláště :Nobby Nic 2,25 dopředu a Smart sam 2,25 dozadu (nebo jen 2,1 dozadu , aby to pěkně jelo?)?

                            
                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.