• blaza.7

    V listopadu jsem byl naposledy na kole, od té doby ho mám doma. Přední i zadní brzda je totálně měkká (páčka). Při sjezdech jsem měl problém s přehříváním brzd. jaké byste doporučily destičky? Kotouče mám oba 160mm center lock. Má cenu investovat do větších 180mm? A poslední otázka jak je to s destičkami s chladičem, zda to výše uvedené brzdy podporují, ba naopak?

    Předem děkuji za všechny vaše rady. :)

    • Vilém  

      V prvni rady bych je zaservisoval a prekontroloval. Desky s chladicem lze.

    • MatS  

      Jestli je paka mekka, tak tam mas vzduch. Odvzdusnit. Urcite 180mm kotouc aspon ve predu smysl ma. Desticky s chladicem pouzit muzes, ale necekej moc zazrak, moc velky efekt to nema. To spis kvalitni kotouce a sintrovane desticky udelaji lepsi sluzbu.

      • blaza.7  

        A vzadu 180mm pomůže to nějak nebo stačí ve předu? A díky za radu.

        • LM  

          Začal bych větším kotoučem vepředu. Tam je brzda víc namáhaná díky přesunu váhy dopředu při brždění…

          • MatS  

            Presne tak. Pokud brzdis tak jak se ma spravne, tak mnohem vic brzdis predni nez zadni. Proto se vetsinou pouziva vetsi kotouc vepredu. Jeste pro jistotu se podivej na info od vyrobce k tve vidlici, jaky je povoleny max prumer kotouce.

            • MlokCZ  

              To není tak jednoduché, zvlášť pokud jde o problém přehřívání.

              Dokud při brždění není omezení povrchem, tak samozřejmě dominuje přední brzda a může v extrému odbrzdit až 100% při nejostřejším brždění (zadní je na hranici ztráty kontaktu s povrchem a nebrzdí vůbec).

              A problém s přehříváním nebývá tolik, protože můžeme brzdit ideálně (přerušovaně krátce ostře, atd.)

              Jenže jakmile se posuneme opravdu do terénu (takže si každý musí uvědomit co jezdí), tak je to úplně jinak:

              • čím náročnější terén, tím více omezuje použití přední brzdy až se to může dostat do exterému, kdy přední brzdou nelze brzdit i delší úsek vůbec
              • když je to k tomu i extra prudké, tak najednou jsme u exrtrémní náročnosti pro zadní brzdu
              • zadní i při maximální snaze zatížit co nejvíce zadní kolo nebrzdí tolik
              • takže se to může dostat až do extrému, kdy nezbývá nic jiného než brzdit souvisle zadní a přední se pokoušet vždy když to aspoň na pár metrů jde

              Takže pak najednou je potřeba kvůli přehřívání (ne kvůli výkonu) větší kotouč naopak vzadu. I když základ jsou pro takové extrémy vždy sintry.

              • ceo  

                Máš pravdu, ale znáš takový extrém v reálu? Kopec dost dlouhý a přitom tak prudký, že skoro nejde použít přední a zadní skoro nebrzdí i když je celou dobu zakouslá? Tohle se děje na opravdu prudkých úsecích v délce spíš pár metrů. Za tu dobu člověk brzdu nepřehřeje.

                V reálu při turistické jízdě normálně těžkého jezdce přehřátí způsobí špatně naplněné/zavzduš­něné brzdy nebo ultra blbá technika brzdění. Kamarádovi přestávaly třeba hodně brzy brzdit Magury ve výškách nad 2000mnm

                • MlokCZ  

                  V horách (tím myslím i v ČR) pokud jezdíš těžké věci to není tak neobvyklé. Já jich sám zase tolik nejezdím, protože takový úsek je současně na hranici (nebo někdy i za hranicí) mojí techniky, ale existuje jich dost. Navíc do hor se dostanu jen dovolené, na Plzeňsku takové věci nejsou.

                  Ono to nemusí být až tak super prudké, použít přední znemožnění nebo ji to minimálně hodně omezí) už jen těžký terén. A také může přidat to, že nemáš techniku na to projet daný úsek hodně rychle a jsi tak nucený to udržovat na malé rychlosti a tím zase více brzdit souvisle.

                  Každý si ale musí sám uvědomit co jezdí, někdo takové sjezdy třeba nejezdí vůbec.

                  • ceo  

                    Já bych řekl, že prudší věci docela jezdím a zadni brzdu jsem nikdy neuvařil. Ono zase pokud je zadní kolo už zablokované, tak se brzda nijak nezahřívá, protože na ní není tření. To vzniklo jen do zablokování.

                    Nejhorší na přehřátí je konstantní přibržďování a opakované silné brzdění z vysokých rychlostí, ale v takové frekvenci, že se brzdy nestihnou zchladit, což je ale záležitost bike-parku a jízdy na krev na známém trailu. Při AM užití je přehřátí zadní brzdy na 90% špatná technika. Předek uvařit jde právě při jízdě na jistotu v neznámém, kdy to člověk šoupe se zablokovaným zadním a předkem kontroluje i tak rychlost. To fakt v horách příležitostně přehrát může.

                    • MlokCZ  

                      Tak zablokované zadní být nesmí (a je jasné, že pokud by bylo, že brzdu neuvaříš), to v kombinaci omezené až žádné brždění přední by už neubrzdíš nic.

    • Pista.Wassermann  

      Já mám vzadu i vepředu 180mm. Brdi se samozřejmě nejvíce přední, takže tam má větší kotouč opravdu zásadní smysl, ale vzadu ho mám proto, že stačí menší síla na prstu ke stejnému brzdnému účinku, jako s kotoučem menším. Takže třeba pro mě je tím pádem i zadní pocitově citlivější a ostřejší, nedával jsem 180dozadu primárně kvůli brzdnému účinku, na to mám přední.

    • Mildee  

      Větší kotouče určitě pomůžou. Desky bych doporučil keramické disco brakes, vyjdou i líp než Shimano.

    • ceo  

      Nech si vyměnit kapalinu v brzdách a brzdy důkladně odvzdušnit a problémy zmiznou.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.