• Lachtis

    Ahoj všem,

    prosím o radu a doporučení. V současné době mám 4 roky starého hliníkového Stumpjumpera na 26 palcových kolech. Kolo má najeto celkově odhadem kolem 20 tis. km, přičemž v rámci pravidelných servisů byly měněny opotřebené díly jako kazeta, převodníky, lanka, destičky, kotouče, servis vidle spod. Všechny díly, jako kola, kliky, hazka, řazení, brzdy atd. jsou původní, žádný upgrade neproběhl. Kolo mám jako jediné a jezdím s ním za deště, v zimě, na závodech, zkrátka dostává zabrat.

    Letos musím udělat velký servis spočívající v:

    výměna kazety

    řetězu

    oba převodníky, respektive klik se středovým složením

    hazky – má vakl, KO kolečka

    řazení KO – páčka se nevrací – už jednou opravováno

    smyk – taktéž na konci životnosti

    vidlice OK – funguje, ale posezónní servis by zasloužila

    Dal jsem to tedy do servisu, s tím, že mi udělají nejvhodnější cenovou kalkulaci. Nakonec mi nabídli sadu GX (kliky, střed, řazení, smyk, hazka) včetně repase vidlice, servis brzd další s tím, že odhad ± práce a materiál kolem 20 tis. Kč. Což je darda, když si uvědomím, že kolem 40 tis. se dá sehnat nové kolo, shodně osazené, v 29, ale nové a s plnou zárukou…

    Servisák byl rozumný a sám mi povídá, že by do toho nešel a ani já jsem to neakceptoval. Domluvili jsme se na servisu brzd (už mi předek nebrzdil) a seštelování řazení, aby to aspoň nějak fungovalo – ať mám chvíli ještě na čem jezdit.

    Teď jsem postaven před otázku, zda to zkusit odservisovat sám a nakoupit materiál přes internet (asi to vyjde levněji…), ale reálnou zkušenost mám pouze s výměnou kazety, řetězu a destiček (jinak jsem ostatní řešil přes servis – třeba na výměnu klik a složení nemám ani vybavení) anebo kolo střelit třeba za 8 tis. Kč (pokud tedy vůbec) a koupit něco nového v 29tce…

    Jaký je Váš názor?

    Díky

    Tomáš

    • novas752  

      Sram je dost drahej no. Se Shimanem by te to vyslo lip (a aspon moje zkusenost – hazka, presmyk, razeni po 20 000km vcetne zim a chodi bezproblemu.) + muzes usterit docela dost, kdyz bys to nahodil sam (A neni to nic zaludnyho, proste spravne vyberes komponenty a pak je akorat pridelas a jednoduse seridis. Tskze treba Shimano SLX + samodomo = minimalne o 4 min nez GX + v servisu.

      Koupit/nekoupit novy: Pokud bys uvital prinos 29" kol a nevadi ti mensi ztrata mrstnosti, tak asi kup novy.

      • Tomcat  

        SRAM je dost drahej ? Hmm no podložíš to větším množstvím odkazů ,které by to dokazovali?

        • Espen  

          To je novas737 a jeho teorie :-D.

        • Čipera  

          tak třeba kazeta 11s sram gx 2900,– a shimano xt 1500,– šaltr 11s sram gx 2500 shimano xt 1500 atd........ a mrkni se na xtr vs xx1 taky docela cenovej rozdíl

          • Tomcat  

            Jenže LOL jenže GX není označení konkrétní kazety , důležité je tam to číslo

            Když porovnáváš kazetu z vyšší řady která má konkurovat XTR a né XT je to nečekaně dražší že ? ;-)

            • novas752  

              součástí sady GX je kazeta XG 1150 a ta stojí 3000. ;)

              kazeta X01 je aktuálně za 7500 a XX1 za krásných 8000.

              oproti tomu XT za mizivých 1500 a XTR za 4500. (ano, maj dole o zoubek víc)

            • Čipera  

              Sram ke každé sadě přiřazuje určitou kazetu stejně jako shimano, ale máš pravdu nejmenujou se podle řady, ale maj označení 1130–1199. K sadě gx sram dává kazetu 1150 která je prostě konkurenční sadám od shimana xt která je furt o polovinu levnější. A ano sram má i kazetu 1130 která stojí skoro stejně jako shimano xt ale materiálem je jinde a vydrží podstatně méňě.

              • Tomcat  

                Jenže GX řada není určena taky pro XC gumy.

                • novas752  

                  Kromě toho, že zcela nahrazuje X9 a dokonce i X7 (což jsou běžný mtb sady na úrovni okolo SLX).

                  Jestli si to nepleteš s GX DH.

                  • Tomcat  

                    s GX si začal ty puso :-*

                    • novas752  

                      GX si nechal napočítat zakladatel vlákna v servisu.

                      Já jen porovnával GX s adekvátníma sadama od Japonců a GX z toho po ekonomický stránce moc dobře nevyšlo, viď.

                      O důkazy k mému tvrzení že SRAM je drahej si požádal ty. ;)

                • Čipera  

                  Dobře ty gumo tak to přiřadíme k řadě zee která je furt o 1500 levňější co se týče třeba šaltru a páček a klik atd......Teď už se jen snažíš trapně vykroutit z toho, že jsi neměl pravdu v tom, že sram není drahý o proti shimanu.

        • novas752  

          Např:

          Kazety

          • 11spd SLX 11–42 = 1500Kč
          • 11spd XT 11–42 = 1800Kč
          • 11spd GX 10–42 = 3000Kč

          Přehazky

          • SLX RD-M7000 = 1500Kč
          • XT RD-M8000 = 1700Kč
          • GX (11spd) = 2600Kč

          řadící páčky

          • XT M8000 = 1700Kč
          • GX (11spd) = 2400Kč

          (zdroj: kupkolo)

          Přitom pro Shimano je 11spd aktuálně top a SRAM má ještě superdrahýho Vorla a i přestom maj 11spd sady dražší.

          Mám pokračovat?

          Takže třeba už jen na blbý kazetě (SLX) ušetří litr a půl (ano, přijde o nejtěžší převod), na přehazce dalších 900. To je rozdíl skoro 2500 jen na dvou komponentech.

          • Tomcat  
            • Označuj konkrétní typy kazety, GX není celé označení
            • Označuj ročník výroby, výprodej XT proti novému SRAM není moc dobré
            • Srovnávej konkurenční řady . Srovnat SRAM který má konkurovat XTR s XT je opět mimo

            Kupkolo není jediný prodejce , proto sem říkal více odkazů

            • novas752  

              GX fakt nemá konkurovat XTR ale SLX.

              • Tomcat  

                GX sada u Sramu není moc „XT“ https://www.sram.com/…in/family/gx

                Označení kazet je XG, PG, né GX

                https://www.sram.com/…nt/cassettes bez ohledu na to k jaké sadě u SRAMu patří.Určují je to číslo. jinak nikdo neříká že musí kupova 50ku může koupit jen SRAM PG1130

                • McBlacky  

                  30ka to je ale z nejnižší sady a už se ztrácí největší výhoda a sice 10z pastorek.

                  mě přijde, že se tady nemáš pravdu s tvrzením, že Shimano je se Sramem cenově stejně. Když porovnáváš NX tak bys u Sh měl vzít Slx atd.

                  • Tomcat  

                    PC1130 z nejnižšší sady ?

                    Není to tahle pomýlení hon za tím, že vyšší sada musí mít víc stupňů? A že lepší sada je ta která začíná 10z pastorkem? XG-795 MINI nebo obecně kazety na XD ořech neberu jako základní sadu.

                    SRAM nemá tři prdele různých sad jako Shimano. Kde Shimanu už chybí asi jen sada pro národnostní menšiny. SRAM měl v základu 5/7/9/0 a konkurentem XT byla 9. Sady 1 x …10/11/12st. jsou mimo hlavní řadu, protože hlavně necílí primárně na mainstream. …tedy zatím.

                    Podle mně SRAM zruší/přeznačí starý řady 5/7/9 aby v tom nebyl bordel s duplicitními sadami.

                    • novas752  

                      Neprijde mi ze Shimano ma nejak moc rad. 8+2 mtb zakladnich (Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT, XTR a XT Di2 a XTR Di2) a 2 sjezdovy. Takze 10–12 dohromady.

                      SRAM ma X3, X4, X5, X7, X9, X1 X0, X01, XX, XX1, X01 DH, GX, NX, GX DH, X01 Eagle, XX1 Eagle a mozna jeste neco, takze minimalne 14 (GX nahrazuje X7 a X9) aniz by meli elektriku. ;)

                    • Čipera  

                      Právě že shimano to má velice dobře vyřešené má řadu a k ní, řetěz, kazetu, převodníky odpovídající kvalitě a cenovce té sady. Sram má řadu a k tomu milion kazet, řetězů a převodníků různých kvalit a materiálů. A vůbec nejde o nějaký 10z pastorky jde o materiál a životnost.

                      • tomxxx  

                        To je tim, že se v těch sadách spíš nevyznáš, protože Sram to má úplně stejně.

                        • Čipera  

                          no má i nemá sram má právě vždy na výběr o pár kazet a řetězů víc třeba jako je zrovna ta 1130

                    • McBlacky  

                      vyšší sadu myslím s ohledem na váhu a životnost u kazety. 10z je největší výhoda Sramu proti SH – beru to ve srovnání jedenáctek, tzn bez Eagle.

          • tomxxx  

            On se ale momentálně Sram a Shimano srovnávat nedaj a už vůbec né sady nějak navzájem. Každej přijde ke GX a hned řekne, to je na úrovni staré X7 nebo SLX, jenže ve skutečnosti grip je stejnej jako X01 a XX1, liší se jen plastovou krytkou, přehazovačka je stejná jako X1 a od XX1 se liší nekarbonovym ramínkem a kladkama s normálníma ložiskama vs keramickejma. Jediné páčky nejsou nic moc, tam je GX špatné, protože má kluzná pouzdra, proti X1, X01 a XX1 na ložiskách. Jo, celkově XX1 je proti GX lépe zpracované, ale zas né nějak výrazně.

            Kazety jsou jen o hmotnosti, ale GX odpovídá cenové své hmotnosti (je o pár gramů těží než XTR, ale lehčí než XT)

            A kdo řeší řetěz je magor, když se jezdí, stejnak ho mažu a že by se lišil i ten nejlevnější ve funksi od toho nejdražšího…mi nepřijde.

            Naopak rozdíl mezi XTR a XT mi přijde dost velkej.

            • Čipera  

              U řetězů jde především o výdrž a o funkčnost méně, ale také je rozdíl jestli najedu na řetěz 500–700km nebo 1000–1500 km a řetězy sram chodí trochu lépe jsou trošku užší o proti shimanu a jsou tižší. Ale samozřejmě o dost dražší.

              • Tomcat  

                Otázka zní jestli skupina pro kterou jsou jednotlivé řady určeny výdrž 500 vs 1000 vůbec řeší.

                Ono aď Shimano nebo SRAM opravdu pro ČR nebo výhodní bok nedělá a výrobky jsou nastavení určeny pro země s vyšším HDP.

              • tomxxx  

                To je pekna blbost, vydrz je vzdy ± stejna, jen ten retez musis umet zmerit, viz vlakno o mereni retezu. Kazdej retez se vyrabi s jinou toleranci, proto vsem pripada, ze slavna C10 je nesmrtelna. I kdyby nebyla vydrz stejna, tak nejlevnejsi sram je za 290 a pochybuju, ze jakejkoliv jinej retez bude mit aspon 2× vetsi vydrz. Zivotnost retezu se posuzuje hrozne blbe, protoze staci jeden zavod v bordelu a dostane takovou cocku, jako by nedostal za 500 km na cyklostezce.

    • Espen  

      Nakoupil bych sám. Buď nové, ale spíš zde na bazaru nebo ve vlákně daruji, levně prodám. Na YouTube je ke každé činnosti video, podle kterého se dá vše zvládnout. Jezdíš dost a tenhle základní servis by přeci bylo fajn umět. Pár let zpět jsem o kole nevěděl lautr nic a teď se krom servisu vidlice a centrování pustím do všeho. Není na tom fakt nic složitého. Cenou by ses dostal min na půlku a ještě dobrý pocit, žes to dal sám je super.

      • Lachtis  

        Asi mas pravdu, uplna lama nejsem, zkusim si to nakalkulovat, podivam se na bazary popr, slevy na internetovych obchodech. Udelam servis, aby to jakz takz fungovalo na pristi sezonu a rozmyslim si, do ceho pripadne nove jit (hlinik/karbon/ce­lopero). Idealne na konvi srpna, kdy zacnou vyprodeje modelu 2017 koupim treba nove.

        • Espen  

          No vidíš. Taky to tak dělám. Nedávno sem se pustil i do nábojů shimano a v pohodě. Podle YouTube se dá zvládnout vše. A na bazaru se dá koupit spousta skoro nových věcí. Teď budu předělávat s 3×9 na 2×10.

          • Lišák  

            Proč 2×10? Já zkusil alternativu k 3×8 tak, že jsem dal místo 44 a 32 z převodník 36. Přišel jsem o jeden nejtěžší převod 44 – 11. Když jsem to sledoval, tak je fakt, že na FS jsem ho skoro nejezdil. 36 – 11 je téměř to samé jako 44 – 13, což byl druhý nejtěžší. Na velkou jezdím celou kazetu, na malou bez dvou nejtěžších.

            Má to ovšem samé nevýhody:

            1. Nemoderní
            2. Nesere se to
            3. Nestojí to štanglu zlata
            4. Nepadá řetěz ani při velká – velká, ani při (zkusmo) malá – malá
            5. Nepřijdeš o žádný lehký převod
            • Espen  

              Chtěl jsem taky jen 2×9,ale dobře jsem koupil řazení, hazku, 10sp kazetu,řetěz a převodníky 38/24. Takže bude 2×10.

    • Alojs01  

      Dost podobný servis (řazení, kladky, kazeta, řetěz, převodníky, brzdy) dělal kolega, kupoval to, co tam měl, takže kombinaci Deore a XT (3×10) a vešel se do 12 tis i s novou vidlicí (SR Suntour od test tuningu)…

      Na nové kolo neměl peníze a tohle dělal postupně…

      Pokud k tomu kolu nemáš nějaký velmi silný citový vztah, tak prodat a koupit nové :-)

    • Čipera  

      Spíš je potřeba si ujasnit priority pokud si budeš chtít udržet nějakou úroveň na kterou jsi zvyklej váha, vidlice atd..... chce to počítat myslím si s nákupem nového kola cca 35 000 vejš a dát to najednou dohromady může být pro někoho taky horší. Do tzv. upgradu starého kola můžeš investovat postupně a tolik to nebolí peněženku, ale investovat to do něj najednou se určitě nevyplatí. Protože když by si kolo slušně prodal přihodil si k tomu nějakou kačku a těch 20 000 tak máš kolo komponentově na stejné úrovní a nové .

      • Tomcat  

        Brát v potaz význam slova investice… …pro nás to není investice nikdy.

    • tomxxx  

      Do toho kola bych peníze necpal nebo to opravil nejlevnější cestou a jezdil.

      Kup nové, prodej staré a máš vyřešeno.

      • tomasjirka.cz  

        Ja to ted resil dost podobne. Spočítal si, kolik by stal upgrade / oprava do neolitaneho stavu a rozhodl prodat a koupit nove – 29 konečně vzhledem k me vysce a rovnou fulla kvůli pohodlí a jsem naprosto spokojen, i když jsem původní rozpočet docela presahl :)

        Opravil bych nejlevnější moznou cestou a testoval v sezoně, do ceho chci jít dalšího (jako jsem to letos tropil ja) – ht, full, zdvih? Karbon… ;)

        Hodně štěstí, bude te to stát dost casu… :D

    • t29  

      Tak si to shrnem: olítaný 26" HT s nájezdem cca 20 tisíc km včetně závodů, deště a bláta, pohon a řazení komplet na výměnu, brzdy poštelované „aby to chvilku fungovalo“, vidlice „funguje, ale servis si zaslouží“. Nejjednodušší samozřejmě je se toho za levno zbavit a víc neřešit. Pokud to řešit chceš, tak bych napřed zkontroloval rám a vidli – pokud by byl rám prasklý nebo vidle vydřená, nemá cenu do toho kola dál vrážet peníze.

      Za předpokladu, že rám, vidle (a kola) jsou v pořádku, tak si to kolo nějakou desítku za díly a nářadí zaslouží a může fungovat další dva, tři roky. Vyměnit pohon a řazení zvládneš, s klikama bude možná sranda ale půjde to. Domácí servis vidle je větší alchymie, a je otázka jestli stačí ji rozebrat, vyčistit a vyměnit olej, nebo budeš muset vyměnit i těsnění atd.

      Někdo tady doporučuje překopat řazení na levnější Shimano – tady bacha na dvě věci, Shimano myslím nepasuje na společnou objímku s Elixir brzdama a páčky se ovládají trochu jinak než Sram, tak abys nebyl překvapený.

      A taky bacha, až to kolo spravíš a půjčíš si nějaké 29" celopéro. Možná zjistíš, že ho chceš a v prasátku ti chybí přesně tolik, kolik vrazils do servisu :)

      • novas752  

        Pěkně sepsaný.

      • Lachtis  

        Shrnu-li to, tak rám je v pořádku, má samozřejmě odřeniny a běžné oděrky z provozu, ale jinak s ním není žádný problém. Vidlice neteče, šavle nepoškrábané, funguje. Jen dva roky neměla repase, ale možná zbytečné, když není žádný problém… Ostatní tj. pohon je před výměnou nebo už dávno měla proběhnout :-D.

        Nechal jsem si to proležet a asi to zkusím odservisovat sám a nakoupit pohonné ústrojí – jen to nejnutnější a v případě, že něco odejde, dokoupím.

        Chci se tedy zeptat, zatím mám vše v dikci Sramu 2×10 (mix X7 a X9). Kliky bych asi nechal, levnější bude koupit pouze nové převodníky: 24z a 38z, dále pak kazetu 11–36, řetěz, hazku a možná řazení.

        Zeptám se, kdybych koupil hazku od Shimana, třeba SLX, tak řazení SRAM X7 s tím asi nebude kompatibilní že? Ale to je takové polo řešení. Napadlo mne koupit řazení Deore nebo SLX, hazku Deore nebo SLX (dle rozdílu cen), kazetu Deore, nějaký řetěz Shimano a převodníky (ještě nevím od jakého výrobce). Aktuální hazka Sram X9 má střední ramínko, u Shimana jsem se dočetl, že střední má rozsah někdy 34, někdy max 35 zubů – musím tedy koupit dlouhé? a kdybych nechal smyk X7 a koupil řazení Shimano, bude smyk s řazením Shimano fungovat?

        Díky

        Tomáš

        • McBlacky  

          sh se srame ti fungovat nebude.

          s tou vidlí bacha, přesně takhle totiž dochází k vydřeným šavlím – neservisuju protože to funguje a bum najednou je hotovo

          • Lachtis  

            dík, to jsem si myslel, že SH a SRAM nebudou kamarádit…

            No, proto jsem o tom servisu vidle uvažoval a pokud si to nechám, tak jej přeci jen radši udělám…

            • Espen  

              Udělej ti jak říkáš. Zrovna vedle ve vlákně někdo prodává řazení 2×10 deore. Převodníky třeba Gerhard. Klidně bowdeny Force. Tohle dáš v pohodě :-).

        • t29  

          Shimano a Sram nekombinovat. Když chceš měnit všechno, tak vezmi všechno od jedné značky.

          Pokud stačí kolo „udržet při životě“, nejlevněji vychází asi Shimano Deore 2×10 (napřed si osahej, jestli ti sedí Shimano páčky). Vzal jsem ceny z Kupkola, třeba najdeš jinde levnější:

          Kliky FC-M615 za 1690 Kč (včetně Hollowtech II osy/ložisek a převodníků 38/24)

          Kazeta CS-HG50–10 za 679 Kč (pastorky 11–36)

          Řetěz HG-54 za 299 Kč

          Řadící páčky SL-M610 za 790 Kč (s normální objímkou na řidítka, existuje i verze i-spec-B která se montuje na Shimano brzdy)

          Přehazovačka RD-M615 za 949 Kč (pouze dlouhé ramínko)

          Přesmykač FD-M618 za 490 Kč

          Celkem 4987 Kč, k tomu bižuterie jako bovdeny, koncovky atd. a taky klíč na misky Hollowtech II ať máš jak namontovat nové kliky – sundat staré zvládne cykloservis.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse