Krossové kolo: staré vs. nové

28 nepřečtených
  • Hvezdice

    Zdravím vespolek. :)

    Ráda bych začala dojíždět na kole do práce, mám co 15km tam a 15km zpět, převýšení zhruba 120m, víceméně po silnici (mnohdy nevalné kvality), dá se spestřit polňačkou, šotolinou atp. Sem tam nějaká projížďka tak do 70km. Rozhodně žádné závodění.

    Rozhoduji se mezi dvěma možnosti:

    1. Máme doma Author Stratos (asi 20 let staré kolo), tak mě napadlo, že bych ho trochu oprášila, vyměnila to, co by bylo potřeba a směle vyrazila.
    2. Koupě něčeho nového (levného), případně bazarového (ale novějšího, než je ten Stratos).

    Chtěla jsem se tedy zeptat vás, zkušenějších, co by bylo lepší volbou? Upřímně, v komponentech se vůbec nevyznám, netuším, co by na to kolo pasovalo a co už ne, co by bylo záhodno vyměnit a co by ještě nějakou chvíli posloužilo. Rozhodně v tom nechci utopit desetitisíce. Do nového bych byla ochotna vrazit tak 10–15tisíc max.

    Díky moc za pomoc. :)

    0 0
    • Jakobo  

      Take jezdim do prace na kole, celorocne. Ze zacatku, kdy to bylo nejdal asi 17 km a hodne kopcu jsem mel Trek FX 7.2, obycejne trekove kolo s pevnou vidlici. Stacilo a vyzadovalo minimalni udrzbu. Ted mam o nekolik trid lepsi kolo. Jede rychleji a s mensi namahou. Vidlici mam porad pevnou. Ze zacatku jsem na nej namontoval vzduchovou odpruzenou vidlici, ale byl jsem citelne pomalejsi a vetsi pohodli jsem nezaznamenal. Hlavne vidlice byla po zime na odpis, uvnitr totalne rozezrana a vnejsi nohy mely praskliny.

      Co chi rict, na kole az tak moc nezalezi, spis obycejne. Co je dulezite je jednoduchost, funkcnost a samozrejme kolo pro tvoji postavu. Nutnosti jsou celoobvodove blatniky, nejlepsi jsou SKS.

      Tezko rict v jakem stavu je ten Stratos po tech letech. Pokud ti kolo neni male zavez jej do servisu a nech trochu seridit a namontovat ty blatniky. Zacni jezdit a pokud te to chytne casem poridis neco lepsiho. Pro vetsi pohodli jsou dobre sirsi gumy kolem 42 mm. Proti defektum je dobre mit neco s ochranou, to zase ale snizi pohodli a rychlost. Mam proto lehke plaste, defekty mam zridka kdy.

      Hlavne se v obchode nenech zblbnout. Jezdit se da na cemkoliv, ten Stratos bude dobry.

      0 0

        Výběr z produktů

        Amulet 29 Rival 1.0 kolo, modrá/stříbrná Skladem 2 ks

        Akce Amulet 29 Rival 1.0 kolo, modrá/stříbrná

        od 10 199 Kč -8% MOC 15 799 Kč

        Lapierre Edge 3.9 29 kolo, šedé Skladem > 2 ks

        Výprodej Lapierre Edge 3.9 29 kolo, šedé

        od 13 399 Kč -16% MOC 19 999 Kč

        Beany Zero 24 dětské kolo, žluté Skladem 1 kus

        Beany Zero 24 dětské kolo, žluté

        12 499 Kč -5% MOC 13 199 Kč

        Přejít do shopu (Kola)
      • novas752  

        To je prave problem novych trekovych kol – 95% ma odpruzenou vidlici ktera skoro nefunguje ani nova a vazi 3× tolik co pevna vidlice.

        0 0
        • Jakobo  

          Normalne se prodavaji kola pod oznacenim fitness, jediny problem je casto kratka geometrie, pac jsou stavene na silnicnich ramech. Je treba vybrat vhodnou geometrii. Co si matne vybavuju nejaky Radon, Cube nebo nejaka takova znacka z bike-discountu mela celkem normalni celku. Jinak ramy MRX jsou super a delane pro pevnou dlouhou 435 mm. Ten zrovna ja ve velikosti 23" od Scalara.

          0 0
      • Hvezdice  

        Než jsem začala dělat na směny, jezdila jsem na tomhle https://www.valleybikeandskiwerks.com/…tt-expert-29 2–3× do týdne (většinou přes ty polňačky a tak), zabralo mi to více času, ale to mi nevadilo. Co dělám na směny, tak už to na tomhle kolo nedávám (zkoušela jsem s ním jet jednou na noční a cesta zpět pro mě byla očistec).

        Tak jsem si právě říkala, že by bylo fajn něco rychlejšího na cesty do práce + vyjížďky s kamarády, které jsou z 80% obdobný terén. Člověk se pak alespoň tolik nenadře.

        V každém případě ten Stratos moje velikost je, tak to asi zkusím hodit do toho servisu a uvidím, zda mě pak někde něco neokouzlí. :)

        Díky :)

        0 0
        • kocers  

          Pokud máš stále tohoto specializeda, tak co nacpat peníze na koupi nového kola, které bude stát za prd (pokud by se teda nešlo cestou Scalar), do tohoto kola? Koupit lehčí záplety, gumy a vidlici (vše klidně z bazaru) a budeš mít jedno dobré kolo místo dvou, které budou obě nicmoc?

          Ten Specialized po upgradu pojede rozhodně lépe (a to jak na silnici tak v terénu) než nové kolo v hodnotě 10–15 tisíc.

          0 0
          • Hvezdice  

            Za zkoušku by to asi stálo.. Jen se v těhle věcech fakt vůbec nevyznám.

            0 0
          • Jakobo  

            No nevim, ja bych na takovem tanku do prace jezdit nechtel. To je kolo do terenu a ne na asfalt. Ja vim, ze se tady na BF denne dokazuje, jak se nejlip sviha po asfaltu s podhustenyma pluskovyma plastema a vidlici se zdvihem minimalne 120 mm. Vzdyt na to kolo nenamontuje ani obycejne blatniky nemluve o zadnim nosici, aby si mohla hodit do brasny suche hadry a svacinu. K tomu otrava s odpruzenou vidlici, ktera stejne bude po jedne zime KO bez ohledu na udrzbu. Zbytecne holce blbnes hlavu. At si opucuje ten Stratos, v servisu nebo znami trochu promazou a muze zacit jezdit. A jeste kdovi, kde to kolo bude parkovat.

            0 0
            • kocers  

              Šak nikomu nic nenutim, jen jsem nabídl jednu z variant. A tvé řeči v první půlce příspěvku radši ani nekomentuju. Druhá polovina s blatníky a nosičem budiž, ale i to se dá na spešl celkem bez problémů vyřešit.

              Pokud na tom spešlu chce jezdit i na dále řekněme na výlety a tak, tak proč mít dvě naprd kola. Lepší investovat prachy do relativně slušného základu a udělat z toho dobré kolo na kterém si užije jak jízdu na dopráce, tak výlet. Kupovat další kolo za 10–15tKč mi přijde jako nesmysl a vzhledem k 15km tam a zpět bych asi na starém kole jezdit moc nechtěl.

              0 0
        • Namtos  

          Ta cesta z noční, kdy jsi to nedávala není kolem. Také občas dělám noční a je cítit , jak si tělo pamatuje a člověk je takovej ospalejší a ikdyby se zbláznil, tak takovou pohodu (lehkost) s jakou dělá to samé při ranní a odpolední se v noci ani nepřiblíží , nohy ztěžknou a neposlouchaj:)

          Na noční bych klidně jel, to by mi nabudilo, ale z noční už bych musel těch 15km asi autem nebo autobusem :)

          0 0
          • Hvezdice  

            Je tedy pravda, že po ranních to bývala větší pohoda, cestou do práce i z práce to bývala úžasná kochačka a vůbec mi nevadilo, že přes polňačky to zas tak nesvištělo. :)

            Každopádně až opadnou mrazy, zkusím do toho zase naskočit a uvidím, jak to půjde nebo nepůjde.

            0 0
    • novas752  

      Zalezi v jak moc spatnem stavu je to stare. Nove krosove kolo za 15 neni zadna vyhra. Na dojizdeni bezproblemu ale neni to nic extra.

      0 0
    • detoxy  

      Osobně přesně na toto použití mám gravel/cx, nicméně málokdo je dnes schopen se k tomuto typu kol s berany, pevnou vidlí, atd., myšlenkově propracovat hned napoprvé. Včetně mě, také jsem začal na crossové Meridě. Osobně bych hlavně začal jezdit a co potřebuješ se časem vyjasní.

      0 0
    • sparrow_cz  

      15 km je tak akorát. 120 m převýšení už je dost, takže to chce babičkovské převody, aby se člověk v létě nezpotil. Jezdíval jsem do práce v plné parádě – dres, SPD, sprcha poté.. ale postupně jsem přešel na Holandský způsob, čili naprosto běžné civilní oblečení a poklidná jízda. Jak si člověk trošku zlepší fyzičku, a to se při dením ježdění stane skoro samo, tak už se při dopravní clyklistice ani tolik nezpotí. Na dopravní cyklistiku je nejlepší levné bezúdržbové kolo s nosiči a košíky na nákup. A potom druhého mazlíka na sport.

      0 0
      • Hvezdice  

        Babičkovské převody občas využívám fakt ráda, zvlášť s naloženým kolem. :) Jojo, těch 15km je příjemných, člověka to cestou do práce příjemně probere.

        0 0
    • Alojs01  

      Kdyz jsem pred par lety zacal jezdit do prace, tak jsem jezdil na 20let starem ocelaku. Az kdyz jsem u toho jezdeni vydrzel, vyzkousel jsem si ruzne cesty a teren domu, jsem si po 3 letech postavil jine pracovni kolo presne podle toho, co potrebuju.

      Jinak doporucuju, pokud ta moznost je, mit opravdu kolo jen na ty cesty do prace, aby si clovek „nenicil“ neco lepsiho.

      0 0
      • Hvezdice  

        Je pravda, že na to dojíždění do práce asi není třeba nějaké žihadlo. Zkusím dát nějak do pucu toho Stratose a když mi to ježdění do práce vydrží, možná zainvestuji do něčeho dražšího. Případně zjistím, že mi to bude vyhovovat takhle a nebude co řešit.

        0 0
      • pablo-cz  

        Já začal předloni dojíždět cca 2× týdně do práce 25 km/ 1 cesta a vlastně do loňského září jsem jezdil na 25letém mtb. Když jsem usoudil, že mě to začalo bavit a chtěl jsem zrychlit a více si to užívat, nechal jsem si na zakázku postavit gravela s uzamykatelnou vzduchovou vidlicí na crossovém rámu. Jsem spokojenej.

        0 0
    • makimaki  

      Jezdil jsem na ocelovém Stratosu asi deset let do práce – ani není důležitý řazení nebo komponenty, ale kvalitní pláště, celoblatníky se zástěrkou, zadní blikačka a přední světlo, reflexní tyčinky na dráty.

      0 0
      • Jakobo  

        Souhlas. Ty posledni 3 prispevky Alojs, Sparrow a tento maji smysl. Je videt, ze to psali lide, kteri maji s dlouhodobym dojizdenim nejake zkusenosti. Na tom bych to postavil a vlakno muzeme zavrit.

        0 0
      • detoxy  

        Pro mě blatníky nejsou nutnost, ale ostatní platí.

        0 0
    • bodlak2  

      Začal bych tím oprášením a zprovozněním. Něco si na něm odjezdi do práce a pak uvidíš, jestli tvé předsevzetí vydrží. Pak bych případně řešil jiné kolo.

      0 0
      • scalar  

        Pak už zas nebudou výprodeje loňských rámů a vidlic jako teď a z kolo dá o 2 tisíce víc…

        0 0
    • Rowdy  

      Mám taky Stratose. Tedy mám dva. Jednoho ještě z doby, co se na trekový kola nedávaly odpružené vidlice a druhýho už modernějšího, no snad jen 15 let starýho. Když jsem před prá lety znovuoprašoval svoje ježdění, začínal jsem právě takto. Je to ocelové, je to těžké, ale do cíle to dojede. Když mě po čase začala zajímat rychlost, tak jsem toho celopevňáka z devedesátek jako zrychloval tím, že jsem na něj dal silniční kola a pneu 25mm. Něco to udělalo, to jo. Ale pak jsem koupil nějakou základní silničku, měl jsem pocit, že to kolo snad lítá. No pravda, první kopec mě zas přesvědčil, že to lítání nebude až tak horké.

      Tedy z vlastní Stratosový zkušenosti. Seřídit, promazat, vyměnit spotřební materiál. Dát nové pneu, po dvaceti letech už stejnak nebudou úplně nové. Jestli je to po silnici a zpevněných cestách, klidně bych dal 28mm. Zvaž, v jakém stavu jsou kola samotná. Pro rychlejší jízdu jsou ty 36 paprskový, co se na to dávaly, zbytečně velká těžítka a brzda. Nějaký základní Aksia by odvedly mnohem lepší práci.

      No a jestli zvedneš průměr nad 20km/h, pak se poohlídni po gravelu. Stejně si myslím, že buď toho necháš, pak je nové kolo zbytečné, nebo se do toho fakt dáš (což ti přeju) a pak se v nějaké době novému kolu nevyhneš. Takže aktuální lehký upgrade stávajícího nemusí být špatná cesta.

      0 0
    • t29  

      Napřed vyzkoušej Stratose. Možná bude stačit namazat řetěz a nafoukat pláště, možná bude potřeba servis a vyměnit pár věcí (určitě bych dal nové brzdové špalky).

      Pokud Stratos nebude stačit, tak můžeš řešit jestli ho vylepšit (nové kola, lepší řazení a cojávím) nebo jestli kupovat nové kolo.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.