Problematický kupec aneb záruka bazarového kola

221 nepřečtených
  • swinx

    Všechny zdravím,

    prosím o radu… Loni jsem prodávala své kolo, standartně přes netové bazary. Po pár mailech se na něj přijel podívat týpek ze Slovenska. Něco málo o kolech věděl, na další věci se doptával. Všechno si prohlédl, vyzkoušel, projel. V mailech jsem mu psala, že kolo bylo koupeno na kamenné prodejně u českého prodejce a mám originál fakturu i záruční list. Stejně tak osobně měl možnost si všechny papíry prohlédnout. Neseděl mu prý předtavec a dvouplacka, ale jinak se mu kolo moc líbilo a rovnou si ho i odvezl. Všichni spokojeni, jenže…

    Hned další den mi psal, že kolo je sice super, ale chtěl by po mě delší představec, protože ten krátký mu fakt nesedí :D Dále by pak chtěl zpětně kupní smlouvu (tu jsem mu nabízela hned v den prodeje, ale odmítl). Ok, s představcem jsem ho jasně odmítla a smlouvu mu poslala poštou.

    Za pár dní mi nevrle napsal, že objímka lockoutu je prasklá a jak to, že jsme si toho před prodejem nevšimli. Opět ok, tak jsem mu objímku vyreklamovala sama a poslala mu novou, i když kolo přebíral a prohlížel osobně. Ale co už, ať jsem fér prodejce… nijak bych stejně nezjistila, jestli už byla objímka prasklá při prodeji nebo ji později moc utáhl.

    A teď tomu všemu nasadil korunu… prý mu vytekl olej ze sedlovky, šel to reklamovat do nějakého obchodu na SK, tam po něm samozřejmě chtěli peníze. Vyměnili jsme si pár mailů s tím, že jsem ho informovala, že záruku je třeba uplatňovat u prodejce, dovozce nebo výrobce, a že tu sedlovku bude muset poslat do ČR prodejci, u kterého bylo kolo zakoupeno. Teď mě v mailech osočuje, že jsem mu před koupí měla jasně říct, že to kolo na SK nevyreklamuje, že ho bude muset posílat do ČR. Jak jsem si prý dovolila mu tuto informaci zatajit a navíc to ani není uvedeno v kupní smlouvě :D No moje nervy…

    Tak jsem magor já nebo on? :)

    Nebo oba? :D

    0 0
    • racek_chechtavy  

      On je magor. Bud v klidu :-)

      0 0
    • Kouba_2005  

      B je správně, magor je on.

      0 0
    • Al Stra  

      teď ještě aby s ním nebyla nějaká větší polízanice, jinak slováci jsou magoři všichni-)

      0 0
      • Mirec.K  

        Áno, a ty si lietadlo :)

        0 0
      • myscho  

        A Zemana Vam zvolili slovaci?

        0 0
        • tromboonen  

          Jo, a my Vam Kotlebu :)

          0 0
          • myscho  

            Chcel si povedat Pitomia?

            0 0
            • tromboonen  

              Dobry, to jsem ani nevedel ze se mu tak rika, ja se jej snazim nevnimat… chcel som povedat, ze jestli Vy jste nam zvolili Zemana, tak my Vam na oplatku Kotlebu… kdo volil Pitomia nevim, asi nejaci pitomci

              0 0
          • swinx  

            Hoši, hoši… já nechtěla vyvolávat CZxSK bitku :) To, že je pán z SK je jen náhoda. Na obou „stranách“ se najdou skvělí lidi i naprostí id*oti ;)

            0 0
        • volumed  

          co sem tahas politiku… deges…

          0 0
          • tromboonen  

            Mozna proto, ze nejakej omezenec o par radku vejs se vyjadril, ze vsichni Slovaci jsou debilove nebo tak neco? Kontext je kíč..

            0 0
            • Al Stra  

              mám tam smajlík, tak si to dej do kontextu-)

              0 0
              • tromboonen  

                ale ja reaguji na volume, kterej se osiva ze do toho zatahujem politiku… rict ze vsichni slovaci jsou debilove neni politika (teda dosud tady nemame narodni stranu proti Slovaum), ale debilita, smajlik z toho intelektualni sdeleni neudela, prepac..

                0 0
      • Ricci  

        Skus mi to prist povedat osobne do oci

        0 0
        • scret  

          nikdy jsem nechapal tyhle mezi narodni zabomysi valky… Nekdo je proste kkt, a at je to slovak nebo cech…

          0 0
          • -b-n-x-  

            Tak ale zase by treba mohlo vzniknout nejakee dobre video :-)

            0 0
        • Smazaný účet  

          Divná maďarština.

          0 0
    • jonti  

      Kupec je mimo. Kdyz ho trapi, ze zaruku neuplatni doma, at ho posle postou. Neni to vas problem.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Pan si mel sam telefonicky zjistit na prodejne,kde bylo kolo kupovane,zda maji na Slovensku servisni zastoupeni.Koupi kola veskere veci spojene s kolem prechazi na nej.Nenapada me jediny duvod,proc by zarucni opravy mel resit puvodni majitel a uz vubec ne,proc by si mela nekomu rikat ci zjistovat,ze kolo tam a tam nevyreklamuje. :) :)

      0 0
      • Pohys  

        Záruka se vztahuje k prvnímu majiteli, tzn. že je nepřenosná na dalšího majitele. Prodejce ti tak může reklamaci zamítnout…Nedávno jsem volal do Progresscycle kde mi tohle potvrdili, ale říkali, že většinou primhouří oči a neřeší to. ;-) .

        0 0
        • skorpion  

          Zaruka sa vztahuje na tovar a nie majitela (vseobecne). Alebo mozno na biky je to inak. Zaruku poskytuje vyrobca, nie predavajuci. Ten je len sprostredkovatel, aj ked moze niest cast nakladov (postovne atp.). Ale kedtak skus postnut zarucne podmienky od niecoho, mozno mas nakoniec pravdu. S niecim takym som sa vsak este nestretol a ani sedliacky mozog mi to neberie :-)

          0 0
          • Luke96  

            Mýlíš se

            0 0
          • blaf  

            V ČR ne.

            0 0
            • ememem1  

              samozrejme ze ani u nas ne. trocha komplikacia je, ze vztah vyrobca predajca sa riadi obchodnym zakonnikom a vztah predajca kupujuci obcianskym takze je tam dost nezrovnalosti co ale koncoveho zakznika zaujimat nemusi. teda az na to, ze ro moza mat vpkyv na koncovu cenu…

              0 0
        • racek_chechtavy  

          Tak to je pěkná blbost, co jsi napsal :-D

          Tohle může platit u prodloužené (smluvní) např na rám, atd.. záruky

          Ze zákona je záruka 2 roky.

          0 0
          • Breakpain  

            No, ale záruka platí pro kupce v daném obchodě… Když to předprodáš, tak ten další už má smůlu, ale kdo to tak dnes řeší … ;)

            0 0
            • sharkeeCZ  

              Není pravda. Záruka není vázána na kupujícího, ale na produkt.

              0 0
              • Smazaný účet  

                A jé je zase se chceš hádat o nečem o čem víš prd.

                0 0
                • nitraq  

                  :))

                  0 0
                • Člověk a jeho svět  

                  +100

                  0 0
                • Vrci  

                  U auta je záruka spojená s vin a přechází na nového majitele. Takže negeneralizuj. Převoditelné je lecos i práva ze záruky nebo garance.

                  0 0
                  • wilda81  

                    A na základě čeho přechází ta záruka? ;)

                    0 0
                    • Vrci  

                      V předávacím protokolu resp. záručním certifikátu je uvedeno,že se váže k vin a přechází na další vlastníky. Vlastnické právo k vozu se převádí na základě kupní nebo darovací smlouvy, případně výkonem rozhodnutí, dědictvím.....

                      Práva ze záruky jsou převoditelná jako jiná práva.

                      0 0
                • ememem1  

                  mozes mat pravdu(aj ked napr. u auta by som si az taky isty nebol) nicmenej ako to chces dokazovat? snad predkladas pri nakupe op?

                  0 0
              • scret  

                pojd, jeste stavicku…:))

                0 0
          • Luke96  

            Záruka ze zákona 2 roky platí automaticky jako smluvní vztah pouze mezi prodávajícím a koncovým (konkrétním) spotřebitelem.

            V případě reklamace „neoprávněnou“ osobou může být toto důvodem k zamítnutí reklamace.

            Koncovému spotřebiteli může být úplně jedno jak dlouhou záruku má prodávající od dodavatele, resp. výrobce. Ta nemusí být ani zdaleka 2 roky.

            0 0
            • TeryPV  

              Já teda nevím, ale když něco kupuju tak nikde v záručáku není moje jméno, takže jak mi někdo dokáže, že jsem druhý majitel? Tohle je fakt blbost…

              0 0
              • Espen  

                Přesně tak. Koupím kolo jako dárek. A jak se tu všichni snaží tvrdit, obdarovaný by ho neměl možnost reklamovat?

                0 0
              • Luke96  

                To je dobře pro tebe,ale když např. kupuješ na netu tak většinou máš fakturu s údaji.

                A blbost to opravdu není. Smiř se s tím.

                Ještě jsem někde četl, že by se to mohlo řešit plnou mocí, nebo smlouvou s postoupením práv, ale to už je spíš na právníky.

                Když prodejce reklamaci řeší v tomto případě, je to jeho dobrá vůle. Většinou proto, že ho to moc nestojí, když to následně sám může vyreklamovat u dodavatele a neztratí tak zákazníka.

                0 0
              • Člověk a jeho svět  

                A co třeba registrace produktu prvním majitelem? S tím ses nikdy nepotkala? Pak může úspěšně reklamovat pouze ten registrovaný.

                0 0
                • ememem1  

                  to je povinne?

                  0 0
                  • jIrI___  

                    Povinné to není, ale někteří prodejci tím mají podmíněnou prodlouženou záruku.

                    0 0
              • scret  

                Blbost to neni, precti si zakonik…

                0 0
                • TeryPV  

                  ale já nerozporuju zákon, já jen říkám, že pokud si něco koupím a mám od toho lístek/fakturu tak to většinou není na jméno a tak přece je jedno kdo to reklamuje…

                  0 0
                  • scret  

                    Ale mas prave treba objednavku pres eshop, fakturu… Pripadne mas vyplnenou registraci kola…

                    Ale jinak mas samozrejme pravdu, ze pokud mas klasci. paragon, tak tam to nikdo nezjisti…

                    0 0
                  • maajkee  

                    Zboží nad 10 000 tisíc by mělo mít na faktuře všechny údaje odběratele, pokud je prodejce plátce dph, což někdo kdo prodává kola za desetitisíce korun rozhodně bývá. Nestačí zjednodušený doklad.

                    0 0
                    • Martin  

                      čili nad 10 milionů?

                      0 0
                    • Člověk a jeho svět  

                      Nemusí to být faktura, ale úplný daňový doklad (což je např. i faktura, ale nejen ta) :)

                      0 0
              • zdenal8  

                Tak to je jenom kuli prodejci, že to tam nevyplní.

                0 0
              • Petr L2  

                U Spešlu se do záručáku píše jméno

                0 0
                • myscho  

                  A maju pravo po mne chciet meno?

                  0 0
                  • Medunka  

                    nikdo tě nenutí kupovat si spešla

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Tak to nemůže kupovat ani GT :-)

                      0 0
                    • myscho  

                      Ja sa pytam, ci ma Spesl právo po mne chcieť meno. Nebavim sa o tom, ci si ho chcem kúpiť.

                      0 0
                      • kubad  

                        měl by ti vystavit fakturu, jako daňový doklad a tam musí být nacionále kupujícího

                        takže bych řek že má

                        0 0
                        • myscho  

                          Blocek pri kupe bicykla nestaci?

                          0 0
                          • Breakpain  

                            Jasně že stačí, pokud to nemá servisní knížku na jméno ;) … Někde ji můžou vyžadovat.

                            Třeba u Cannondalu je nezajímá nic jiného, než Warranty Card – kus kartonu s nalepeným kódem. Účtenku neřeší, ale bez té kartičky nezmůžeš nic … Každý výrobce to má jinak ;) …

                            0 0
                            • kubad  

                              První dva roky je musí zajímat účtenka :)

                              Ze zákona!

                              Nemůžou si měnit zákony, pak už je to jak pises

                              0 0
                              • Breakpain  

                                Já to nezkoumal, jen mi při koupi řekli, že bez kartčiky budu v řiti, tak ať ji opatruju ;) …

                                Stejně mám vždy „smůlu“ … připlácím za značku s lepší zárukou a zatím jsem to nevyužil :) …

                                0 0
                                • obda  

                                  Vono s kartičkou nebo vyplněnou serviskou ti to typicky vezme každý smluvní servis (jde to přeš výrobce), zatímco s paragonem musí jen prodejce.

                                  0 0
                          • scota  

                            A není bloček zjednodušený daňový doklad tedy do 10 000 Kč?

                            0 0
                    • ememem1  

                      na to sa ale nepytal. mimochdom po mne nic nechceli aj ked som si ho potom dobrovolne zaregistroval.

                      0 0
                • tromboonen  

                  To je kvuli te dozivotni zaruce, ne te ze zakona… ale u nas ta prvni zas tak moc nefunguje..

                  0 0
            • Cemik  

              Koupil jsem od kámoše telefon který si vzal k paušálu (krabice, zarucak,doklad o zaplacení, to vše podepsáno na jeho jméno jsem dostal), on ho měl 2 týdny a ja ho po roce reklamoval… nikdo se me v tmobilu na nic neptal, nahlásil jsem své jméno, adresu, tel (jiné než na smlouvě) a za týden dostal nový kus :-) sorry za offtopic ale nedalo mi to.

              0 0
              • obda  

                Nicméně se na tebe mohli za zákona vykašlat. Na druhou stranu, proč by to dělali.

                0 0
                • Cemik  

                  No ja taky čekal nějaký bullshit ale kupodivu žádný problém ani divné pohledy :-)

                  0 0
                • lukasmohapl  

                  hloupost, ze zákona je majitelem věci ten kdo je držitelem dokladu o koupi či alternativy – tzv. záručního listu. Stejně tak reklamovat vadnou věc nemusí jen majitel – vůbec netuším kde jste k takové blbosti přišli.

                  Výklad zákonů je různý, většinou se ohýbá jak se nám obchodníkům hodí… nicméně nikde není specifikováno že je záruka pro prvního majitele.

                  Pokud mi něco uniklo, hodte prosím daný paragraf, at si oživím informace.

                  Podpis: bývalý zaměstnanec T-Mobile :-D

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Tak to ten zákon zde určitě postneš když jsi si tak jistý.

                    0 0
                    • lukasmohapl  

                      jsem ted líný to hledat, nicméně jak jsem psal výš, to platí.

                      Záruku definuje záruční list potažmo doklad o koupi. Obojí je záměnné. (bud jedno či druhé).

                      Byla li nějaká novelizace od roku 2014 kdy jsem se tím zabýval , to nevím.

                      0 0
                  • Luke96  

                    Zákon neřeší vztah mezi prodávajícím a majitelem, ale mezi prodávajícím a kupujícím.

                    0 0
                    • lukasmohapl  

                      to samozřejmě že ano. Také jsem pochopil že tu byla řeč o koupi nového kusu… a k tomu jsem reagoval.

                      Dále pokud vím, tak ze zákona je v CR záruka na nové zboží 2 roky a (at jsme k tématu) na použité zboží 6 měsíců. – zde se jedná o záruku na skryté vady což u bicyklu je poněkud ošemetné uplatnit :-))

                      0 0
                      • Luke96  

                        Tak si to tu nejprve pročti, než začneš házet urážky. Řeší se tu obecně prodej kola z druhé ruky, dokonce do jiné země. Reaguješ na příklad, že někdo – někdy – něco vyreklamoval, co nebylo na jeho jméno, jako dobrou zkušenost. Nikdo nepopírá, že se to neděje, mě se to taky několikrát povedlo.

                        Ale to neznamená, že je to podle zákona povinnost prodejce, spíš jeho dobrá vůle.

                        0 0
                        • lukasmohapl  

                          Muzu se prosim te zeptat kde „hazu urazky“?? :-))

                          0 0
                          • Luke96  

                            Tak je fakt, že na místní poměry to nic není, ale v jednom příspěvku napsat, že někdo píše hlouposti a blbosti (tudíž je podle tebe zřejmě hloupý a blbý) se může jednoho dotknout :D

                            0 0
                            • lukasmohapl  

                              Pouzil jsme slovo HLOUPOST :)

                              1. i velice vzdelany clovek nepronasi jen moudra nybrz obcas i hlouposti .
                              2. to ze je nekdo hloupy, nemusi byt nutne urazka- nybrz i pouhopouha pravda :) nicmene…->
                              3. ja o nikom nerekl ze je hloupy!
                              4. reagoval jsem z pozice dlouhe obchodni praxe

                              Tož tak :)

                              0 0
            • ememem1  

              k poslednemu odstavcu – jak som pisal vyssie casto ani neni kvoli tym rozdielnym zmluvnym vztahom.

              0 0
          • Smazaný účet  

            Akorát že má pravdu.

            0 0
        • swinx  

          To je pravda, záruka se opravdu vztahuje k prvnímu majiteli, ale stejně jako Progress zatím reagují i další obchody a většinou se to neřeší. Proto jsem předpokládala, jako u všech svých prodaných kol, spokojenost nového majitele a průběh případných reklamací bezproblémový.

          Když už by se stalo, a prodejce reklamaci uznat nechtěl (kvůli druhému majiteli), nemám nejmenší problém vyreklamovat kolo/kompoment sama, samozřejmě po předchozí dohodě.

          Ale fakt mě nenapadlo, že týpek vezme sedlovku a zanese ji na reklamaci do cizího shopu na SK a ještě se diví, že po něm chtějí peníze. Do mailu se mi pak vzteká, že jsem mu zamlčela informace o záruce :D

          0 0
          • scret  

            „.....aj takych kktou je treba…“ :)))

            0 0
          • standoslav  

            Jsi prostě hodně měkká, hodná, chováš se moc slušně, nebo se mu líbíš a chce se s Tebou scházet. To by ovšem byla zajímavá taktika :-))).

            Já jsem taky takový vůl: prodával jsem dětské kolo Pionýr, růžové na holku, fungl nové; zájemkyni z třince jsem na to upozornil a ona, že to synovi nebude vadit ! Znovu jsem ji na to upozornil u setkání, dala mi 1000 a odjela. Za dva dny mi volala, že chce kolo vrátit, že se kamarádi synovy smějí a já blb se s ní zase sešel a prachy ji vrátil. Prostě to chce mít pro prodeje náhradní simku, chovat se slušně, ale nebýt za vola. Chovat se tržně !!!

            0 0
            • Breakpain  

              Ale prd náhradní simku – pokud jí na to vysloveně několikrát upozorníš, tak bych jí sladce řekl, že ses jí nato několikrát ptal, tak ať ho pošle dál a pápá ;-) … nic jsi netajil :-) …

              0 0
              • zdenek  

                Ale tak když je člověk dobrák, který chce jinému vyjít vstříc přitom ho to nic nestojí, tak proč ne. Když si ale kupující nechá poslat zboží poštou na dobírku a pak si ho ani nevyzvedne, tak to už vyhozené peníze za poštovné naštvou.

                0 0
                • swinx  

                  Jo, nevyzvednutí dobírky je pěkný humus.

                  0 0
                  • Pain  

                    Přesne takhle jsem tu minulý rok prodával helmu Bell.Kupujici me ujišťoval jak jí chce atd atd.Ve finále mi přišla zpátky že si jí nevyzvednul.Radost s takovýma lidma obchodovat.Našťestí jsem ji obratem prodal asi za tyden,tentokrat už platba předem na učet.

                    0 0
                    • lukasmohapl  

                      Tim jsi mi pripomel ze ja neco tady prodaval,se zajemcem si mailoval, zmeril mz co chtel, vyfotil co chtel…nic netajil. Poslal penize na ucet , postu jsem nabidl napul, ten den co se pripsali penize jsem to odeslal … a zbozi mu lezi od 18. na poste. Jestli se vrati tak ja uz nic neposilam…

                      0 0
                      • Breakpain  

                        Na to pozor – třeba mě se už stalo – že pošta mi nedoručila papírek … volal jsem tam, prý tam nic nemám a pak mi z pošty přišlo, že balík vrátili kvůli nevyzvednutí …

                        To jsem myslel, že jim tu poštu podminuju … byl jsem tam, ptal jsem se … volal tam co druhý den … Od té doby, vždy když něco posílám, dávám i číslo balíku, aby si to dotyčný mohl pohlídat a to samé vyžaduji.

                        0 0
                        • lukasmohapl  

                          my byli domluveni že mu napíšu až odešlu, prave at si to muze pohlidat :-)

                          Psal jsem mu 2×..zpětna vazba nulová, prestal psát.

                          0 0
                          • Breakpain  

                            Já to chápu, jen narážím nato, že i když jsem byl na poště, bez čísla mi řekli, že tam nic není a přitom to tam leželou celou dobu …

                            Nikdy nevíš – mohl mít nehodu atd … neodsuzoval bych, kór, když to platil předem … ale bůh ví …

                            0 0
                            • lukasmohapl  

                              já rozhodně neodsuzuju, právě z duvodu platby předem je mi to lehce jedno :) Peníze zpět posílat nebudu, já svou část práce odvedl.

                              Ale stále doufám že si to vyzvedne.

                              0 0
                    • jIrI___  

                      Právě proto se už snažím věci prodávat a kupovat už jen tu na B-F mezi aktivními členy. U těch má člověk většinou jistotu normálního jednání, v naprosté většině případů zaplatí předem (stejně jako já při koupi) a je to jednodušší pro obě strany.

                      0 0
                    • Breakpain  

                      Je fajn se u dobírky domluvit na 100kč předem na účet ;) … aby to pokrylo případné náklady ;) …

                      Stejně to nechápu … lidi se bojí poslat peníze předem, raději dobírka. Přitom to není žádná jistota … vezmu krabici, dám do ní cihlu, pošlu … on zaplatí a pak zapláče ;) …

                      0 0
                      • -b-n-x-  

                        Vidis, s tou cihlou to je dobry napad :-)

                        0 0
                        • Breakpain  

                          Hech, to vycházím z reálné zkušenosti mého kamaráda … objednal si cosi těžkého a zřejmě vyčůraný prodejce, aby to mělo podobnou váhu, tak mu do krabice zabalil cihlu …

                          0 0
                    • Breakpain  

                      Mimochodem s takovými zákazníky mám nejhorší zkušenost – jakmile mě x krát ubezpečí, jak moc to chce a stojí o to, obvykle to nikdy nedopadlo, takže u těhle typů chci minimálně platbu za poštu dopředu na účet.

                      0 0
                      • Pain  

                        Jj už jsem taky poučen :-)

                        0 0
    • Zdibar  

      Ten pán ze Slovenska je mimo. To že musí kolo posílat do Čech je jen a jen jeho problém. Kupní smlouvu podepsal a tím to hasne

      0 0
    • nooski  

      Je to cyp a vůbec mě to nepřekvapuje.

      0 0
    • tromboonen  

      Celkem trpeliva a vstricna si uz byla, ted je cas jej poslat nekam… ve smlouve na koupi takoveho kola (nebo cehokoli jineho druha ruka) byva ustanoveni, ze to kupujici kupuje „as is where is“… jak to lezi a bezi, ve stavu podle prohlidky atd… u drazsich veci jako auto NEKDY nejake ustanoveni o zaruce nebo skrytych vadach, ale jen nekterych a striktne vymezenych… na tohle se nic z toho nevztahuje, smlouvu jste meli v dobe prodeje pouze ustni (kde je to vsechno vyse implicitne predpokladano)… nevim, jestli neco takoveho bylo v te dodatecne poslane smlouve (jestli jsi ji mela ze slusneho vzoru tak asi ano)…

      Takze mu neco takoveho napis a sbohem a satecek..

      0 0
      • swinx  

        Vzor smlouvy byl klasika – předmět prodeje/koupě, jeho stav, cena + výčet originál dokladů ke kolu.

        Zbytek smlouvá přejímá ze zákonku ČR… nebo tak nějak je to tam uvedeno.

        0 0
    • blaf  

      a co bude teprve delat az zjisti, ze na druheho majitele se zaruka nevztahuje… myslim, ze vstricnosti uz bylo dost…

      0 0
    • scota  

      Myslím že je spíš vychcanej jak mraky. A není v té smlouvě napsáno např. dne toho a toho např. v Ostravě?

      0 0
      • swinx  

        Jo, ve smlouvě je uvedeno datum i místo prodeje, i když smlouvy byly podepsány později.

        Není tam ani zmíňka o záruce, jen co je předmětem prodeje, stav, cena a jsou tam uvedeny i originál doklady, které spolu s kolem předávám novému majiteli.

        0 0
    • Evilcleaner  

      myslím, že je na čase vyčůránka poslat k vodě…

      0 0
    • mr.antik  

      normální ****, škoda se tim zabývat

      0 0
    • Smazaný účet  

      Neřešit, slušně poslat do oněch míst.

      0 0
    • Edwin  

      Nemyslim si, ze je vychcanej. Nekteri to tak proste maji. Ale je treba byt vytrvale asertivni. Ze koupil neco, co mu nevyhovuje, je jeho problem. Jeste muzes nabidnout, at ti to doveze v puvodnim stavu, ze to od nej odkoupis. Schvalne by me zajimalo, jak by reagoval.

      0 0
    • Edwin  

      Nemyslim si, ze je vychcanej. Nekteri to tak proste maji. Ale je treba byt vytrvale asertivni. Ze koupil neco, co mu nevyhovuje, je jeho problem. Jeste muzes nabidnout, at ti to doveze v puvodnim stavu, ze to od nej odkoupis. Schvalne by me zajimalo, jak by reagoval.

      0 0
      • Breakpain  

        Důvod proč nedát do blokace jeho číslo a e-mail?

        0 0
    • Edwin  

      Nemyslim si, ze je vychcanej. Nekteri to tak proste maji. Ale je treba byt vytrvale asertivni. Ze koupil neco, co mu nevyhovuje, je jeho problem. Jeste muzes nabidnout, at ti to doveze v puvodnim stavu, ze to od nej odkoupis. Schvalne by me zajimalo, jak by reagoval.

      0 0
    • Breakpain  

      Tady cítím potenciál… udělám si popcorn :D

      0 0
      • TeryPV  

        bezva nápad :D

        0 0
      • lukasmohapl  

        porci aj pro mě, děkuju…a vyjímečně si dám i colu :D

        0 0
      • swinx  

        Jsem ráda, že Tě pobavila :D Jestli máš sýrový, dám si taky :)

        0 0
    • tigermoth  

      A přebalit nechtěl?

      0 0
    • Polka  

      Čobolům NEPRODÁVAT!

      0 0
      • rasto  

        neprodavat primitivum, vid Polko?!

        0 0
    • sharkeeCZ  

      Poslal bych jej k šííííípku.

      0 0
    • hannawald  

      Ja prodal kolo a pozdeji se vyskytl problem. Kupujici mi slusne napsal, ja vyridil reklamaci a protoze s tim bylo docela dost prace (neslo to uplne hladce), poslal mi kupujici ze sve iniciativy neco malo na pivo jako podekovani. Tak nejak si predstavuji vzajemny respekt obou stran..

      0 0
      • swinx  

        Tak bych si to představovala taky a doposud jsem s nikým neměla problém. Naopak, ještě mi jeden super týpek poslal fotky, kde všude s kolem pojezdil (tuším prvních 1000km) a jak je spokojený.

        Holt to asi jednou muselo skončit no…

        0 0
    • -b-n-x-  

      Hele a uz ti nejak vyhrozoval, nebo tak neco?

      0 0
      • swinx  

        Teda ne že by přímo vyhrožoval, ale vzteká se mi do mailu, že jsem mu zamlčela informace a že by si to kolo nekoupil. kdyby věděl, že ho musí kvůli reklamaci nevyřeší na SK.

        0 0
        • tigermoth  

          Nech ho podusit vztekem, za tuhle povahu zaslouží pořádně potrestat:)

          0 0
        • Rubi  

          to je snad jasne ze z ciziho statu vetsinou musis uplatnovat tam, pan ze SK si stale mysli ze jsme Ceskoslovensko ne?

          0 0
        • mirorek2  

          Poslat ihned do číči, týpek je absolutně mimo. Vůbec se tím nezabývej, blokuj mail a je to. Pokud je vše tak jak říkáš!

          0 0
          • swinx  

            Pokud mi ještě jednou do mailu napíše, že jsem mu zamlčela informace o záruce nebo něco podobného, nezbyde mi nic jiného a ten mail opravdu zablokovat.

            „Pokud je vše tak jak říkáš!“ …

            ráda bych to dokázala zveřejněním celé mailové komunikace, ale obávám se, že k tomu nemám a už ani nezískám jeho souhlas :/

            0 0
            • Člověk a jeho svět  

              Když vymažeš jeho osobní údaje, tak klidně můžeš i bez souhlasu. Leda by se to dohmátl a cítil se být poškozen ve věci práva autorského :)

              0 0
        • zdenek  

          Nebude to zrovna myšlenkový gigant. :-)

          To je jako myslet si, že si z Číny objednám světlo na kolo, které mi pak v případě problémů zdarma v rámci záruky vymění nejbližší elektro prodejna…

          0 0
        • -b-n-x-  

          Vzteka se do mailu? :-) Tak chapu ze to je takove neprijemne, ale na druhou stranu je to az usmevne. Normalne mu na rovinu napis, ze jsi doted s nim jednala nadstandardne a nemusela jsi, ale na takove dalsi neoduvodnene reakce uz dal nebudes nijak reagovat. On mozna jeste par nejakych mailu napise a tim to skonci.

          0 0
          • swinx  

            Jj, tak nějak podobně jsem to sesumírovala, viz níže :)

            0 0
    • swinx  

      Tak, po delší úvaze jsem pánovi napsala toto:

      ___

      Zdravím Vás,

      pane XXX, prosím uvědomte si, že jednáte se soukromou osobou a NE se zástupcem nějaké firmy! Ve všech směrech jsem se Vám vždy snažila vyjít maximálně vstříc, ale i má ochota má své meze.

      Nejsem povinna Vás informovat o tom, jak záruka obecně funguje, předpokládá se, že každý svéprávný člověk to ví nebo se na to u prodejce daného produktu informuje. V kupní smlouvě je jasně uvedeno, že spolu s kolem Vám dávám originál prodejní doklad a originál záruční list (kde by měly být podmínky uplatnění reklamace také explicitně uvedeny).

      Nezlobte se na mě, ale já přebírat zodpovědnost za Vaše činy nebudu. Ke kolu jsem Vám sdělila vše potřebné – stav kola, cenu, datum nákupu, prodejce, u kterého bylo kolo zakoupeno s tím, že jsem jeho výhradní majitel – nic víc po mně nemůžete žádat. Plus jste si kolo osobně důkladně prohlédl (včetně všech dokumentů) a vyzkoušel. O žádných slovenských servisech nepadlo ani slovo!!!

      Do budoucna stále platí, že pokud budete potřebovat cokoliv vyreklamovat, ráda Vám pomohu. Jinak Vám ale pomoct nedokážu.

      S pozdravem, XXX

      ___

      Může být? :)

      0 0
      • Polka  

        Moc mekky a zbytecne dlouhy :-) Ale jo, akorat ten posledni odstavec bych tam preventivne nedaval, jinak se toho v budoucnu nahodou chytne a bude s nim i tak tezke porizeni.

        0 0
      • Pavel  

        Za mne dobrý, jen bych teda trošku šetřil s vykřičníky… ;-)

        A do ****** ho můžeš poslat v dalším kole… :-))

        0 0
      •  

        až moc slušný, je to styl sluníčkových lidí alá mladý Stropnický, někdo by to vyřešil jedním slovem: ******

        0 0
        • nomecz  

          +1 obdivuji trpělivost pisatelky

          0 0
        • jIrI___  

          To je aspoň slovo chlapa!

          0 0
          • Al Stra  

            spíš slovo dementa..

            0 0
            • jIrI___  

              Nechtěl jsem to psát tak na rovinu :)

              0 0
        • mirorek2  

          +1

          a za to předchozí jednání do budoucna taky ******

          0 0
        • swinx  

          „…styl sluníčkových lidí…“ :D

          Já vím, že jsem moc měkká, ale je to hloupý zvyk z dob práce v krámu s koly. Každopádně ještě jeden vztelký mail a budu se řídit Tvou radou ;)

          0 0
          • -b-n-x-  

            Kazdopadne pak tady dej vedet jak to dale pokracuje.

            Jeste by me zajimalo, zda-li si to tady dotycny cte?

            0 0
            • swinx  

              Nezklamal a reagoval viz níže.

              Myslím, že ten týpek nemá ani tušení o existenci tohoto fóra :)

              0 0
              • Pavel  

                Pošli mu jako odpověď odkaz na toto vlákno… :-DD

                0 0
      • roud  

        Ten řádek do budoucna … bych tam nedával jinak vše OK

        0 0
      • Člověk a jeho svět  

        Nezlobte se na mě… Tento obrat bych tam nedával, ať se klidně zlobí. Prostě nebudete přebírat odpovědnost za jeho konání, ať se staví třeba na hlavu.

        0 0
    •  

      Swinx: Ono stačí dát do kupní smlouvy jednu formulaci: Prodávající prodává věc uvedenou v čl. XY této smlouvy za dohodnutou kupní cenu dle čl. XY této smlouvy kupujícímu, který ji za tuto cenu kupuje, jak stojí a leží.

      To je formulace z občanského zákoníku, která znamená, že kupujícín na sebe dobrovolně bere veškerá rizika související s kupovanou věcí, a jakákoli záruka či jiná odpovědnost prodávajícího je zcela vyloučena.

      0 0
      • swinx  

        Díky za info, to je skvělá formulace… příště (pokud nějaké bude) už ji ve smlouvě mít budu ;)

        0 0
        • scota  

          Nejsem právník, ale pokud ve smouvě je uvedeno např. místo Ostrava tak myslím že je jasné, že se jedná o smlouvu sepsanou podle našeho právního řádu a případné reklamace se tedy uskutečňují v ČR a v českém jazyce. Když si nakoupím např. na německém e-shopu tam taky musím počítat s tím, že se reklamace řídí jejich pravidly a těžko budu něco reklamovat v Praze a v češtině.

          0 0
          • Kouba_2005  

            Takže na mejl psaný „vo slovenčině“ nemá reagovat? Nebo odepsat, že nerozumí :-)

            0 0
    • ememem1  

      docela by ma zaujimalo kolko by tu bolo prispevkov keby si bola stary obtlstnuty chlap. :-)

      0 0
      • lukasmohapl  

        myslím že je tu tolik prispěvků protože je to zajímavé téma… To že je to holka je irelevantní – vždyt je to anonymní, fotku neposlala… může to být žena, ale taky žena 60let+ a 130kilo :-) (nic proti nikomu)

        0 0
        • swinx  

          :D tak tak

          0 0
          • kyl  

            To jakože 60let+ a 130kilo??:-D

            0 0
            • -b-n-x-  

              Tahle informace ovsem vrha na cele vlakno uplne jine svetlo. Uz se tomu slovenskemu kupujicimu tolik nedivim. To kolo musi byt v hroznem stavu :D

              0 0
              • swinx  

                Já myslím, že to kolo má váhový limit 120kg, to už bych mu prodávala jen placku :D

                0 0
            • swinx  

              To naštěstí ne :D Souhlasila jsem s tím, že je irelevantní, že vlákno založila holka ;)

              0 0
              • lukasmohapl  

                Myslim ze ti je jasne ze ted musis postnout svou fotku!:-D v plavkach samozrejme… A me do zprav bez plavek, at je tady jistota ze nemas pindoura :-D

                0 0
                • kyl  

                  :-D

                  0 0
                • -b-n-x-  

                  A aspon bychom i vedeli jestli to nahodou neni cele tak, ze Swinx je tak krasna, ze se tomu kupci zalibila, a ted se s ni snazi udrzovat kontakt. A treba on chce vzdycky napsat neco hezkeho, ale pokazde to dopadne jak v tom vtipu o rozvodu, co tu nedavno nekdo daval :-)

                  Proste ja porad verim ze ten clovek neni zas tak spatny :-)

                  0 0
                  • swinx  

                    Je od Tebe hezké, že si o nikom nechceš myslet nic špatného… ale tohle fakt nebude ten případ :D

                    0 0
                • swinx  

                  Aha :D

                  Tak můžu Tě tedy ujistit, že piňdoura fakt nemám, ale fotkou v plavkách (bez nich) tu nebudu raději nikoho děsit ;) :D

                  0 0
    • swinx  

      To už se fakt nedá nezveřejnit… mé trápení má pokračování :( Týpek opět nezklamal a na poslední mail (viz tato diskuze) mi odpověděl toto:


      Dobry den,

      Tak teda podmienky reklamacie a zaruky na Slovensku v zar.liste nie su,ani v kup.zmluve,a snad nechcete zatajit,ze som bicykel viezolna Slovensko,a aj o tych zaruc.podmienkach sme hovorili.Je to od vas dost necestne tvrdit teraz,ze zaruka na Slovensku neplati,pri predaji ste mi potvrdili opak,inakby som si ten bic.od vas nekupil,opaku­jem.Tak sa teda prislus.servis zo Slovenska obrati na firmu XXX,a musi to fungovat,inak mozem zrusit kup.zmluvu.

      S pozdravom XXX


      Jen upřesním jeho slova: ano, řekla jsem mu, že záruka na kolo je dva roky od data prodeje a zůstane platná i když si to kolo odveze na Slovensko – tím myšleno u konkrétního prodejce v ČR – i kdyby to kolo bylou koupeno na SK např. u prodejce v Bratislavě, stejně ho nevyreklamuje u jiného prodejce např. v Košicích, maximálně ho vyreklamuje u dovozce, je-li nějaký. Opravdu mě nenapadlo, že existuje někdo tak hloupý a nechápe základní principy reklamace, byť je z SK. Beru jako samozřejmost, že člověk z ciziny se zájmem o kolo si je vědom, že reklamace kola bude podléhat zákoníku ČR.

      0 0
      • Pavel  

        Tak třeba Škoda Auto má záruku celoevropskou, tzn. na auto koupené kupř. v ČR lze uplatnit záruční opravu na Slovensku. Ale to je jen „konkureční výhoda“ Škoda Auto, jinak se dle zákona uplatňuje záruka vždy a pouze jen u prodejce.

        Takže chlapec ať si políbí… Co chce, dle vkusu každého soudruha. ;-)

        0 0
      • lukasmohapl  

        za kolik peněz bylo kolo? jak dlouho ho má?

        Asi bych debatu s ním ukončil nějak takto:

        Vážený pane.

        Vzhledem k nedorozumění viz předchozí komunikace, jsem ochotna Vám vrátit částku za kterou jste bicykl zakoupil. Ovšem vzhledem k tomu že jde o zboží užívané, částku pokrátím o ...... x dny ,počínaje dnem odvozu. Taktéž vzhledem k užívání bicyklu musím požadovat amortizaci, v hodnotě 20% kupní částky.

        Prosím oznamte mi kdy mi bicykl přivezete at mohu připravit peníze.

        S pozdravem…

        0 0
        • Sindy  

          Myslim, ze by kolo bylo uz zase náhodou v pořádku a pan by se taky umoudril… :)

          0 0
        • lukasmohapl  

          a ještě doplním, nereagoval bych na jinou zprávu než na odpověd na danou otázku, at si vypisuje co chce… :-)

          0 0
        • swinx  

          Kolo jsem mu prodala za 52 000,– a má ho přesně 253 dnů.

          Takže když to sečtem (třeba 85Kč/den + 20% amortizace) dostanem se někam na 20 000,– za kolo… to není zlé, na to bych možná i kývla :D

          0 0
          • Pavel  

            No a navíc k tomu ta nefunknční sedlovka… Na to by ti měl dat slevu taky, ne? ;-)

            0 0
          • Smazaný účet  

            A po takovy dobe chce jako co?Vse je spotrebni zbozi a ani vyrobce nedava zaruku na tesneni,loziska atd. delsi jak 90dnu.Koupil pouzitou vec a ceka,ze bude nesmrtelna zrejme. :)

            0 0
            • lukasmohapl  

              nooo ja koupit kolo za 60 tak taky čekám že mě přežije :D

              0 0
              • Breakpain  

                Auto stojí násobně víc a vydrží pár let … ;-) …

                0 0
                • lukasmohapl  

                  sice jsem to myslel v humoru, nicméně nelze srovnávat bytelnost 1,4tuny auta a 10kilového bicyklu

                  0 0
              • Smazaný účet  

                Vsak nemyslim cely kolo,ze bude v haji.Ale sem tam proste neco odejde tim,ze kolo pouzivam. :) A po takovy dobe nepobezim s tesnenim za prodejcem,ze ho chci vymenit.Oba vime,kam by nas poslal. :)

                0 0
          • lukasmohapl  

            85 denně? vůbec, našel bych si cenu obvyklou v místě tvého bydliště za zápůjčku srovnatelného (******** drahého) kola z půjčovny.. hádám tak 200kč denně. A z toho vycházel. Má li kolo 3/4 roku a chce li rušit kupku, tak to nic jinýho než zapůjčení kola není… :))

            0 0
            • Breakpain  

              tak tak …

              0 0
            • swinx  

              Jj, chápu… ale to mi to kolo může rovnou dát zpět zadarmo a ještě mi bude dlužit :D

              0 0
      • Smazaný účet  

        Ja koupil kolo z Nemecka a zarucni podminky plati Nemecke.Jeste nedavno jsem resil reklamaci s tim,ze na urcite komponenty maji sjednany servis tady v Cechach,ale pokud se reklamuje kolo,jako celek,coz se stalo,bylo odeslano zpet do Nemecka a reklamovano podle Nemeckych pravidel.Pokud bych se rozhodl jit kamkoliv do cyklo servisu,opravu bych si musel zaplatit sam a seslkym rozumem to snad musi dojit kazdymu.Zadny z majitelu cykloservisu nebude zdarma opravovat kolo koupene jinde.Stejne tak to plati u garancni prohlidky.V miste koupe je zdarma,jinde si ji plati kazdy sam. :)

        0 0
      • -b-n-x-  

        A co ze se na tom kole vlastne posralo? (uz jsem to asi tady nekde videl, ale nechce se mi to hledat)

        0 0
        • swinx  

          Vytekl mu olej ze sedlovky.

          0 0
      • tigermoth  

        Teda já jsem většinou blbý jak troky, ale teď vidím, že mám ještě kam padnout. Hned se cítím líp:)

        0 0
      • kubad  

        vcelku šílené :D

        každopádně bych posunul komunikaci trochu do formálního hlediska a odpověděl ve stylu:

        *Ano záruka platí jak bylo uvedeno, v souladu s Českými zákony, a v souladu s nimi máte samozřejmě možnost postupovat dále,

        rozhodně není povinností prodávajícího je kupujícímu vysvětlovat. *

        případně můžeš citovat ze zákona jak se v CZ řeší reklamace, ale myslím s ohledem na toho osla to nemá smysl

        0 0
        • Pavel  

          Zbytečně složité. Jak už jsem psal, poslal bych mu jako odpověď link na tuto diskuzi. Nic víc… ;-)

          0 0
      • skorpion  

        zbytocne sa s nim natahujes. Za predpokladu, ze dostal zarucny list a doklad o zaplateni:

        1. nech si to vyreklamuje u predajcu
        2. nech si zisti od vyrobcu bicykla, alebo komponentu, kde maju oficialny servis/zastupenie v SR a ci mu to tam vyreklamuju

        Ak nepochodi s b), tak a) musi fungovat urcite (debatu o ne/prenose zaruky pri second-hand predaji nebudem brat do uvahy)

        0 0
      • scret  

        tak to je slusnej kkt!!!! :)

        Jak pise kubad, poslal bych ho formalne do rite neco ve smyslu, at si chlapec precte cesky zakony a bla bla…

        0 0
      • vlk  

        Vůbec bych ho neřešil. Záruka na používané zboží je dle českých zákonů 6 měsíců-to by měla být záruka, kterou mu teoreticky dáváš na skryté vady, pokud máš ve smlouvě tu formulaci jak leží atd…-to jsi z obliga úplně. Pokud jsi mu do smlouvy nedala výslovně, že mu sama dáváš delší záruku a ve smlouvě je u podpisu nejen datum ale i místo podpisu-nějaké město, vesnice v ČR tak se smlouva řídí českými zákony. Říkat si může co chce, že jsi tvrdila. Být Tebou se vůbec nevyjadřuji k ústnímu jednání ani tady na foru ani v odpovědích na jeho emaily a držím se čistě té smlouvy. Cokoliv v tomto kdekoliv napíšeš, může on poté použít.

        Prostě bych mu napsal něco ve smyslu, smlouva byla uzavřena toho a toho data na území ČR, tudíš se na ní vztahují české zákony a předpisy. Zboží máte v užívání již 6 měsíců, tudíž nelze u mne dané kolo reklamovat. Můžete zkusit reklamaci na základě dokladů, jenž Vám byly předány spolu s kolem u prvotního prodejce v ČR a to již bez mé účasti.

        Jsi až moc hodná, prostě Tebe se to již netýká a ať se hádá s prodejcem v ČR, když chce.

        0 0
        • alinceb  

          Já z toho tak nějak dedukuju, že to natahuje jen proto, že nás chce trošku pobavit…

          0 0
          • Smazaný účet  

            Porad doufam, ze mu posle email s mavrhem vraceni kola se snizenou cenou kola…viz vyse…ta reakce by mohla byt k popukani:))

            0 0
          • swinx  

            Ne, to ne… věř, že mnohem raději bych tuto diskuzi vůbec nezakládala a nějak smířlivě to s ním ukončila hned při vzniků problému.

            Ale mám pocit, že dobře už to dopadnout nemůže, tedy si pak někdě na netu (cyklobazar apod.) o sobě přečtu jaká jsem nečestná swině a ať ode mě nikdo kolo nekupuje :( Tak ať ty jeho odpovědi aspoň někoho pobaví, když už z toho nic lepšího nevzejde ;)

            0 0
    • volumed  

      zazil som nieco obdobne..

      nereaguj na neho a hotovo.

      0 0
    • swinx  

      Taaak :) po delší době přidávám snad už poslední příspěvek. Chvíli nebyl čas ani chuť týpkovi odepisovat na jeho poslední výhružný mail o zrušení kupní smlouvy, nakonec jsem se ale ukecala, poslechla místní rady a napsala mu mail viz níže… když už nic, tak snad se aspoň pobavíte… dodnes (cca přes dva týdny) jsem odpověď nedostala a doufám, že tak už to zůstane :D

      Krásné léto všem ;)

      ___

      Dobrý den,

      vzhledem ke státnicím jsem se dříve k odpovědi nedostala.

      Už mám toho dohadování dost. Zatajovat nic nemusím, jako prodejce (soukromou osobu prodávající přes bazar) mě absolutně nemusí zajímat, co s kolem budete dělat. Při prodeji Vám byly jasně sděleny všechny údaje (i ukázány dokumenty) o koupeném kole, víc k tomu není co dodat. Informaci o tom, že byste měl případnou reklamaci řešit v nějakém servise na Slovensku, jsem Vám rozhodně sdělit nemohla, protože takový nesmysl by mě nenapadl.

      Upřímně v tuto chvíli i mě mrzí, že jsem Vám kolo prodala. Je úsměvné, jak se horlivě oháníte nějakým zrušením kupní smlouvy po cca roce. Ale ok, opět Vám vyjdu vstříc… na zrušení smlouvy zapomeňte, ale pokud chcete, smlouvu ukončíme, kolo od Vás přeberu zpět s tím, že Vám vrátím původní zaplacenou částku mínus částku za půjčovné – za každý den, který kolo používáte, bude účtován průměrný standardní poplatek dle ceníku půjčoven kol. Výsledek si můžete spočítat sám, při půjčovném cca 150,–Kč/den za cca rok.

      Tímto to považuji za vyřízené.

      S pozdravem,

      swinx

      ___

      0 0
      • beranek666  

        To je ale blábol. Od vysokoškoláka, který zrovna státnicuje, bych očekával, že vyplodí dopis na patřičné úrovni – jasně, stručně, výstižně a bez těch keců kolem dokola a o ničem. Ani se chalanovi nedivím, že to zkouší, když ho nedokážeš odmítnout jak se sluší a patří.

        0 0
        •  

          ano, udělala chybu že ho do tý ****** neposlala hned

          0 0
          • beranek666  

            rozhodně, takové vykecávání nevede k ničemu..

            0 0
            •  

              Poučení pro příště, lidé chybují

              0 0
        • swinx  

          Kdezto Ty jsi to sve pojednani o vysokoskolacich napsal fakt strucne, Ty blabole :D

          Jak jsem psala, posledni mail uz byl hlavne k pobaveni, tedy ty blaboly tam byt maji.

          0 0
          • -b-n-x-  

            Ted uz je tomuto vlaknu a pribehu konec. Leda, ze by se tu objevil dotycny borec z druhe strany. Tim by to jeste mohlo ozit :-)

            0 0
            • swinx  

              :D jn, to by bylo zajimave. Pravda, receno uz bylo asi vse, takze zamykam.

              Diky vsem za nazory ;)

              0 0
          • Člověk a jeho svět  

            To chce klid :)

            A máš to napsané pěkně ;)

            0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce