• Fofrník

    Ahoj,

    mám skromný dotaz na opravdové „cyklofily“, na bikové nadšence a neustálé sledovače vývoje a novinek.

    Zima je sice daleko, ale hodlám ji využít ke stavbě nových kol pro rodinu. Když odhlédnu od současného nedostatku komponentů, co bude – pokud vůbec bude, technickými novinkami v oblasti komponentů?

    Když jsem stavěl naše současná HT kola, například pohon jsem volil 2×11. Možnosti trhu byly buď 1×11, nebo 2×11. Volil jsem přesmykač, protože u nás v lesích jsou super krpály a my to máme rádi hlavně směrem nahoru. Pár týdnů po dostavbě kol ale přišla novinka v podobě pohonu 1×12, čili za nedlouho po dostavbě se stala moje volba pohonu zastaralá. Od té doby navíc přišly nové standardy typu BOOST, DUB a podobně. Chtěl bych proto předejít situaci, že na jaře vytáhnu kola z dílny a technika bude opět o kus jinde.

    Jasně, mohl bych začít pročítat časopisy, weby, sledovat novinky, ale myslím, že je tady určitě někdo, kdo by mi rád potvrdil, že vývoj má nastudovaný a rád se o své znalosti podělí. Za to předem moc děkuju.

    Zajímá mě oblast MTB AM/XC – hardtail, případně full, pohon za své, zdvih vpředu 100mm, velikost 29". Jde mi o to, že zatím to vypadá na cestu BOOST 1×12, ale nevím, jestli tahle kapitola nebude už třeba končit. Děkuju za reakce.

    • tomxxx  

      1×12 bude v kurzu minimálně do roku 2024, sram loni v podstatě jen upravil kazetu na 10–52 (přidal dva zuby). Shimano nejspíš udělá něco podobného letos na podzim.

      Osobně vozím i na závody stále 1×11, protože je to levnější, lehčí a spolehlivější. Hodně lidí přešlo zpět na 1×11, i když vozilo chvíli 1×12.

      Na kolo na vejlety bych si dal Sram GX 1×11, převodník zvolil podle toho nejlehčího co potřebuji a neřešil bych. Za ten jeden převod navíc mi 12sp nestojí.

      • Fofrník  

        Děkuju.

      • Delkim  

        Já byl teď rád, že jsem vůbec sehnal nové kolo, ale z toho Sram Eagle nadšený tedy nejsem. Dneska jsem vyměnil aspoň převodník ze 32 na 36z.

        Z ceny a výdrže zadní kazety mi už jde několik dní hlava kolem :(((

        • Cavendish  

          Kazeta za 3k :) nová doba…

          Zlatý 2×10, kde stála ani né litr no

          • tomxxx  

            3k by bylo v pohodě. To stávala i desítková XTR, ale spíš těch 7 až 10 tisíc za xx je fakt hodně.

            • snas89  

              Vyfrezovat z jedonoho kusu kvalitni ocele takovouhle vec proste neco stoji.

              I ten garbaruk nebi uplne levna soucastka.

              • tomxxx  

                Mně to nevysvětluj. Prostě si to koupím, když to chci a nekoupím, když na to nemám.

                Spíš mě překvapuje, že sram nezkusil tu kazetu udělat jako Číňan. Jednotlivé paskorky k sobě heftnutý bodově svařováním. Vypadá to jako XX1 a výrobně levněji než GX.

          • Delkim  

            Za trojku je NX, pro ořech XD je nejlevnější kazeta GX a když je v akci a je vůbec skladem, tak 4500 viz aktuální Kupkolo :(

            V Německu druhovýroba NOW8 je za cca 3500, ale kvalita a výdrž bída.

            https://www.bike24.com/p2473169.html

            • McBlacky  

              Ono to gx vydrzi tak pulku xo xx, takze to vyjde ve finale podobne, akorat u gx vozis tezkej ingot ;)

              My mame v teamu dva tabory. Jedni vozi 11s druzi 12s, oboje ma neco. Je fakt, ze 11ka lip chodi a je levnejsi a lehci. No velkych kopcu to ale chce hodne na to mit, s pilou 34 nebo spis 36

              • LM  

                Nebo k té jedenáctce „pilu“ 30z OVAL, ale na závody tahle kombinace vhodná nebude :-)

                • McBlacky  

                  No 34/10 je minimum a vetsina vpredu jezdi 36/10, par hovad 38 :)

                  32/10 jsem vozil jednu sezonu a minimalne jeden zavod jsem diky tomu ztratil par pozic v poslednim slapavym sjezdu pred rovinou do cile. S 30/10 se odpalis uz na zavadecich par km klasickych dvouhodonovych poletu.

                  • LM  

                    Tak já naštěstí po rovině a do kopce nikam nespěchám (leda před bouřkou), a s kopce šlapat nepotřebuju, ani by to mezi těma šutrama a kořenama nebylo vhodné a beztak na to nemám dostatečně těžký převod :-)

                  • tomxxx  

                    Proto píše 30 ovál. To podle některých jede jak 32 :D :D

                    • LM  

                      30z kulatej a 30z OVAL jedou po rovině úplně stejně – oba mají po obvodu 30z (zběžně jsem to měřil na jednom úseku když jsem s oválem začínal). Ale OVAL je pocitově lepší do prudkých výjezdů pokud jezdíte spíš silově.

                      • tomxxx  

                        Já vím, mechaniku umím. Jen některý lidi tu dělali z ovalu perpetuum mobile, tak si z toho dělám srandu.

                      • Netiaq  

                        ja to testoval na dceri :D dal jsem ji tam oval 34T misto klasiky, prvni dojem byl, ze to nejak divne slape, na druhej vyjizdce uz nic neresila, ji to pomohlo, jak po rovince tak do kopce, ze je tam siska, tak nato neprisla, az kamos, co prej to tam ma :D

                      • Cyklista009  

                        Spis muzes vozit oval o 2 zuby vetsi a vyjedes to taky.

                        Moje zkusenost ze silnice je, ze 39×25 kulatej a 42×25 O.Symmetric je pocitove srovnatelny.

                      • plzakj  

                        Ja mam oval AB 32 a pokdu si vzpominam, tak prumery odpovidaly 34 a 30

                  • Lachtis  

                    Tvoje výkonnost je někde jinde právě. Top 50, tam asi opravdu 34z minimum, spíše 36z a výše. Ale ostatních 95% lidí v klidu může jezdit 32,34 i dokonce 30z. Třeba moje nejlepší „závodní“ hobby sezóna v roce 2019, kdy jsem hnojáky (kolem cca 100 závodníků) jezdil do max. 20. místa a KPŽ na dlouhé atakoval tu první stovku, tak jsem jezdil dokonce jen 32z ale s 11–46 a stačilo to v klidu. Teď mám 32z s 10–51 na fullu pro delší a těžší tratě a mega ideální kombinace. Na HT jsem dal 34z s 10–52 a taky ideál.

                    • Delkim  

                      Vyměnil jsem hned po první jízdě minulý týden 32z za 36z ovál a dneska první test, max spokojenost, šlapavé úseky se dají letět 40 a ještě je tam trochu rezerva.

                      • Lachtis  

                        když Ti to sedí, tak paráda. Já jsem frekvenční jezdec a ovál pro mne není a víc, jak 34z je pro mne nesmysl… Je to dost individuální…

                      • TheJD  

                        Od kdy jezdis mtb? Jsem myslel, ze ty jen silnici.

                        • Delkim  

                          je to zpestření, už loni jsem začal, ale furt jen jako doplněk klasického tréninku na silnici/koze

                          nejsem žádný extra technik, ale taky se tam dá využít síla a pak to hezky jede a je to prostě zábava

                          v létě se ochladíš v lese atd. a občas uhnout tomu klasickému provozu na silnicích je fajn…

                          baví mi to na bajku když mám svižné tréninky v tempu

      • Netiaq  

        mam to stejne, mohl jsem ted prejit celkem lacino z 11 na 12, a jak pises, nestoji to zato

    • grafik  

      Těžko říct. Snad jen to, že se osazují ráfky 30 mm (TREK) a kratší sedla (S). Morálně a technologicky z uvedeného nic tak rychle nezestárne; a s touto výbavou bych si dokázal představit HT klidně na 10–12 let ať se děje v budoucnu cokoliv. + Samozřejmě bezduše.

    • vojt466  

      Osobně bych se vůbec nebál Advent X od Microshift. Rozsah 11–48 si myslím, na blbnutí po lese bude stačit, a na rozdíl od předchozího Adventu uz není potřeba pro řazení používat ukazováček.. Navíc 10ka kazeta, takže to nebude tak citlivé jako 12-rychlostní systémy.. Ale samozřejmě záleží co má člověk za ořech na kole..

    • LM  

      Z tohodle názvu vlákna asi Tina mít radost nebude :-)

      • Melvin  

        Já bych to přejmenoval. Jsem čekal, že konečně někdo založil pokračování novinek a tady se řeší krapet něco jiného.

        • Fofrník  

          Pro klid rád udělám, jen nevím jak.

          • plzakj  

            Napis adminovi / jecnakovi sz.

            • Netiaq  

              a kdyz uz mu budes psat, tak mu vyrid, at smaze ty nesmyslne zalozeny TEMA od josefa bikera, tj fak naposrani, ze to tam jeste strasi

    • Jáchym 1  

      Já jsem zvědavej,kdy Sh.nebo Sram oznámí,že 12sp není úplně ta jediná a neotřesitelná varianta pohonu.

      Asi nikdy,ale nenápadně vypustí něco pro rekreační cyklisty do lehkého terénu.

      Nebo něco úplně,,překva­pivého,,

      • tomxxx  

        Nic takového se nestane. Příští Shimano bude 12sp 10–53 a možná nějaká elektrika.

        Ke smyku se už nikdo nevrátí a lépe odstupňované kazety menšího rozsahu se mezi masou nějak nechytly.

        Pak přijdou s 13sp a odedneska za nějakých 12 let budou muset vymyslet fakt revoluci :D

        • scota  

          Campagnolo Ekar

        • Jáchym 1  

          Je mě jasný,že Sh.i Sram ve svých vývojových centrech pracují min.o pět let v předstihu a že musí ty novinky nějakej čas hrnout do lidí,aby se jim vrátily investice.

          O uchycení něčeho mezi masou ale spíš rozhodnou výrobci kol tím,co namontují na kola a zakazníkovi určí co si koupí.Jen mu dají na výběr kolik do nového kola investuje.

          Lidi co si koupí kolo a pak si ho upravi dle sebe je 0 0 nic.

    • jeniiiik  

      Pokud jsi stavěl kola na 2×11 a na výběr bylo 1×11 tak jsi stavěl kdy? Cca 2014–16? Sram s XX1 Eaglem v 2016 tak odhadují podle toho. Věř, že v takovém horizontu vždycky přijde něco nového, takže je to úplně fuk co bude 2022 a 2023 pokud zase stavíš kola na tolik let.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.