MTB cca 20,000Kč; stavba vs. cykloněmčík?; jaký rám, apod.

88 nepřečtených
  • otakar.hirs

    Ahoj kluci, dobrý den pánové i dámy.

    Rád bych se s vámi ve svých 17 letech poradil o koupi svého prvního lepšího kola.

    • výška: 181cm
    • váha: 62kg
    • rozpočet: 20,000 ±3000

    Kolo plánuji využívat především na lesních zpevněných cestách, ale mělo by zároveň zvládnout i nějaký ten kořen a nejlépe i svištět po asfaltu (jednoduché vam to neudělám), poměr předpokládám tak 10:60:30 (terén:cesty:as­falt).

    Za zmíněnou cenu bych snad už mohl očekávat vzduchovou vidlici, kvalitnější lehčí rám a že kolo bude aspoň o trochu lehčí než moje váha bez postele.

    Rád bych, kdybyste mi poradili velikost kola (26")/27,5"/29" a nastínili minimálně základní komponenty, které mám za takovou cenu čekat. Rozhodně neplánuji najezdit tisíce kilometrů za rok, mojím hlavním sportem je orientační běh, ale zároveň to může být moje kolo na dalších 5, 10 let.

    Kupovat kole ze seriovky asi nemá cenu, jen nevím jestli je lepší koupit něco od němčíka např. max. něco takového případně na kterém rámu nebo jestli mám oslovit nějakého stavitele?!

    Omlouvám se za gramatické chyby a těším se na Vaše odpovědi,

    Otakar Hirš

    • scalar  

      Rám Force 29er vel. 19", vidlice Rock Shox Reba, osazení Shimano Deore M610, kola třeba Remerx Sting/Sram X.9

      • otakar.hirs  

        Ahoj, díky za rychlou odpověď; myslel jsem že zrovna ty preferuješ u svých staveb rámy MRX :D

        Doporučil by jsi známým něco od němčíka nebo si kolo nechat postavit?

        • Erknold  

          Hezká otázka na stavitele :) To se musíš rozhodnout sám, zda chceš kolo z malofabriky s vidlicí co má slušně přes dvě kila uváděno. Přístup ke stavbě je vidět i z fotky, kdy někdo nasadil pláště, jen jak mu to přišlo do ruky a nějaký umístění nápisu mu bylo šumák. Tak to bude asi u všeho.

          A nebo zkoušet, co budě někdo umět v ceně 17–23k, což může být slušný rozdíl.

      • ALLforBIKE  

        hmm, tak za 20tis si nechám taky postavit kolo s Rebou a na Deore…:-) akorát ten rám bych možná volil jiný, než Force.

        • HUPÍK  

          ..když ptáčka lapají,…

        • Drobeczech  

          20 tisíc s rebou a deorkem úplně v pohodě.

          • hovanec  

            Při nákupkách ano, pak stavitel vydělá pouze na práci. ;) Ale takový je trh…Otázka, jestli je to nutné tolik podstřelovat. :)

        • BikeříkCZ  

          Neni to za 20 tisic, ale 20 tisic +/- 3000 :D

          A do 23k se ta reba proste vleze.

    • Drobeczech  

      Mrkni sem tady se probírali nabídky stavitelů na moje kolo. http://www.bike-forum.cz/…0-25k-2.html

    • otakar.hirs  

      Ok, díky za názory, teď už jen oslovit nějakého stavitele, co vím tak poblíž Brna je zde znám jen Víťa Gromeš . Tak mu zkusím napsat a uvidíme, co spolu vymyslíme. (snad se dohodneme na pěkným rámu i Rebě)

      Kdybyste měli ještě nějaké tipy na další stavitele poblíž Brna, tak se nebojte ozvat.

    • otakar.hirs  

      Můžu se tedy zeptat,

      Vás těch světa znalých,

      kdo všecko tu kola staví,

      z Brna či okolí?!

    • Knute  

      Zdravím, nemá někdo tip na nějaký shop na Morave, který prodává starší modely MTB kolem 20k? Smířím se i s horšímy komponenty, ale raději sériové. Mám špatnou zkušenost se stavitelem. Díky

      • Erknold  

        To me mrzi. Kola-online maji obcas zajimave nabidky a prodejnu by meli mit za Brnem

      • otakar.hirs  

        Prozradíš nám co se stavitelem nedopadlo podle představ? (klidně napiš zprávu)

        • Knute  

          Komponenty na kole spolu moc nehrály. Na kole jsem najel cca 500–600km a ve finále stálo víc po servisech, než na cestě. Vystřídal jsem s tím celkem 4 servisy v okolí, takže nějaká transparentnost tam asi byla. I přes takové ty obchodní názory se většinou shodly, že jde o skládačku, kde není jednoduché nastavit vše, aby to šlapalo.

          Netvrdím, že mi stavitel prodal šmejd, to určitě ne, jen je to prostě moje špatná zkušenost s tím, že já od kola čekal bezúdržbových třeba 5000km. Kolo jsem dal na velký servis a prodal. Pán se asi rok neozval, takže mu asi slouží. Proto chci něco sériového, kde to kolo opravdu jen umyji, namažu řetěz a hotovo. A ne si pořád hrát s přesmykačem, brzdama apod.

          • vojta1616  

            5000 Km bez údržby? tak to bych rád viděl které kolo by to vydrželo a přitom vše chodilo jako nové …

          • hovanec  

            5000 km bez údržby je možná sen, ze kterého by ses měl probudit do reality. :) Běžné je 2 tis. a kolikrát je to tak na hraně. kdo jezdí náročnější věci, tak klidně i 500–1000 km.

          • MlokCZ  

            Nechápu, kde jsi přišel na to, že sériovka vydrží bez údržby déle (teď ani neřeším těch utopických 5000km, to dnes nehrozí vůbec u žádného kola).

            „že jde o skládačku, kde není jednoduché nastavit vše, aby to šlapalo.“

            Tohle už nechápu vůbec. Sériovka je úplně stejná skládačka, jen to poskládal někdo jiný. A v sériovkách je naopak často dost nevhodný výběr dílů dohromady, protože se zaměřují na poměr cena x „wow efekt“. Tedy zvrhlosti typu přehazovačka o jednu až dvě sady výše než zbytek nebo ošizená vidlice/kola jsou vidět právě na sériovkách.

            Kolo od stavitele může být naopak daleko vyváženější. Pokud by opravdu mělo platit, že „Komponenty na kole spolu moc nehrály.“, tak to by stavitel musel být opravdu hodně špatný.

            Schválně napiš, co jsi to vlastně měl za přesnou stavbu. To hned ukáže, kde byla chyba (jestli špatně navrženo stavitelem, špatný servis a nebo prostě jen smůla, že nějaký konkrétní komponent byl vadný či problémový což se může stát u jakéhokoliv ko­la).

            • Erknold  

              no tuten rok mi přijde, že se řady stavitelů rozrostly a stavbu tu nabízí, kdo má v pokoji kus místa. Tak kdo ví, co to bylo za stavbu, kde byla chyba.

              • hovanec  

                Je těžké posoudit, kdo to umí, pokud neuvidíš hotová, poskládaná kola. Smůla, že někteří střelci dělají pokusy na zákaznících, to tady šikovným mechanikům akorát kazí jméno a odrazuje lidi od custom bajků.

              • MlokCZ  

                Proto by mě zajímala konkrétní sestava na čem to vlastně jezdil.

                • hovanec  

                  Ono to může mít řadu příčin. Stačí blbě zafrézovat úchyty na brzdy, křivá patka, nevhodně vybrané hlavko, neseřízená hazka… To už tady na papíře nepoznáš.

                  • MlokCZ  

                    To sice nepoznáš z napsané sestavy, ale nic z toho není neopravitelné a problém, že komponenty spolu moc nehrály. Po ofrézování, narovnání patky, seřízení přehazky by to bylo v pořádku a pokud ne, tak by musel být problém i ve všech těch servisech, kde to měl následně.

                    • hovanec  

                      O tom mluvím. Ať tedy napíše konfiguraci a případně práskne i stavitele. :)

            • RomanH  

              Tak je otazkou, co povazuje za udrzbu. Najedu zhruba 4 – 5tkm / rok a vidli + tlumak + loziska na fullu rozebiram / cistim / mazu cca 1× rocne, pripadne hned po nejakem extremu. Jinak ale pravidelne po kazde vyjizdce u vidle / tlumaku otiram a mazu vnitrni nohy.

              Ostatni veci (retez, desky, kotouce…) nepovazuji za udrzbu.

              • hovanec  

                Ale to ostatní údržba je. Bohužel, cokoliv na kole děláš je údržba. :) Tak, že na to nesáhneš 5k km, není technicky proveditelné, aniž by se něco neposralo. Ale to všichni víme. Jen se vždy divím, že se lidi díví, když se divím nad tím, že neví, že to potřebuje servis. :)

                • RomanH  

                  Tak retez / desky a podobne beru jako spotrebak, ne jako udrzbu :-)

                  I kdyz u toho retezu… Pokud se na to nekdo vysere a nebude ho menit, tak tech 5tkm na tom taky asi udela. Jen se mu bude casem zhorsovat kvalita razeni a nasledne bude muset vymenit vsechno.

              • MlokCZ  

                Bez údržby = nemusíš na kolo vůbec sáhnout.

                Tedy nový řetěz, desky, seřízení přehazky, nové bowdeny, atd., to je právě údržba. Co by to bylo jiného?

                • RomanH  

                  viz. vyse. Ja to beru jako rozborku vidle / tlumice / cepu / naboju… A to tech 5tkm bez provozu v extremu da vetsina kol.

            • Knute  

              Přišel jsem na to osobní zkušeností, kdy jsem měl 2 kola a za 10 let a nemusel jsem nastavovat nic. Možná je termín „bez údržby“ špatně volený a meta 5000km ještě hůř, ale myslel jsem tím, že tak jak mi stavitel kolo seřídí, tak nebudu muset nic předělávat apod. Výměnu řetězu, bowdenů, údržba vidlice apod. na kole po „x“ najetých km považuji za spotřební věc a o tom se nebavím.

              Prostě to beru jako u auta, olej, filtry, fridex, brzdové destičky…to je spotřební věc. Sám si měním olej, dobíjím baterku, měním kola apod. Ale kdybych si koupil nové auto, prokluzovala spojka a já to dal do servisu s tím, že mi spojku musí vyměnit, tak je něco špatně.

              Jméno stavitele ani sestavu kola tady dávat nebudu, nechci dělat žádné rozbroje, vlastně ani nevím, zda se ten člověk na tomto foru vyskytuje. Takže proto tohle téma nechme prosím být. Ale chápu, že se může někdo cítit ukřivděný, pokud amatér vyjádří svůj amatérský pohled na věc.

              • oddie  

                Předělávat? Předělávat na tom opravdu není nic potřeba, pokud je stavitel solidní, dodá to tak, jak to naspecifikoval.

              • nitraq  

                Tady asi vzniklo jen nepochopení na obou stranách. Často se totiž stává, že někdo vybírá nové kolo a přichází s myšlenkou „bude stát spoustu peněz, tak se na něm nebude muset nic servisovat.“ Jaké je pak jeho/její překvapení, když zjistí, že po roce nebo dvou je řetěz dvakrát přetažený, brzdové desky sjeté na kov a bovdeny a lanka vytahané, že to řadí dost vágně.

                • Knute  

                  Četl jste můj příspěvek? Pokud ano, tak nechápu proč mi vkládáte do úst to, že se mi nelíbí spotřební záležitosti spojené s jeho dlouhodobým provozem. Neměl jsem to vůbec zmiňovat, jen jsem chtěl poradit nějaký shop, kde se dá koupit výprodejové kolo.

                  Tam byla chyba v člověku, kdy poté odmítl jakkoliv komunikovat a řešit dané problémy. Také byla chyba u mě, že jsem to pak nechal být a řešil na vlastní náklady.

                  • oddie  

                    Četl jsem tvé příspěvky a patláš dohromady obdivuhodné nesmysly. Co mají být ty „sériové komponenty“? Když především sériová kola vynikají tím, že je na nich splácáno všechno možné i nemožné dohromady tak, aby „vypadalo“ pro kavku, ale bylo co nejlevnější? Typu přehazovačka XT a zbytek Altus, nejsou výjimkou ani kola za 30tis + pohledové věci SLX/XT, aby to „vypadalo“, ale klidně Deore kazeta na hliníkovém ořechu (nedávno tu někdo řešil). Kdežto od solidního stavitele to osazení bývá podstatně vyváženější – buď kompletní řada třeba Deore (tedy ta „sériová“, jak sis tak děsně přál), nebo aspoň blíž sobě a ne excesy XT s Altusem. Každopádně VŽDY jsou komponenty SÉRIOVÉ, nebo si snad myslíš, že si stavitel vyrábí svoje nesériové komponenty doma na koleni??? Ne, dává tam SÉRIOVÉ brzdy, řazení, součástky pohonu.

                    No a ta pohádka o 4 servisech, co se „shodly“ na tom, že jsou s tím problémy, protože to je „skládačka“ (ačkoliv tzv. sériovky jsou leckdy mnohem větší bastly, viz výše), ale nakonec po „velkém servisu“ s tím kolem problémy nejsou, tak ta je taky dojemná, spíš to něco vypovídá o těch servisech samotných, když to uměl dát pořádně dohromady až ten poslední.

                    Pravdu máš v tom závěru, chyba byla v tom, koho sis vybral na skládání, že nekomunikoval a to kolo nedodělal, když nefungovalo tak jak má. Z tohoto ohledu škoda, že neuvádíš, kdo to byl.

                    • Knute  

                      Nechápu proč jste všichni tak negativní a každý můj příspěvek otáčíte na jiný význam. Já jsem spojení „sériové komponenty“ nikde nepoužil, takže celý tvůj první odstavec je omyl. Stojí tam, že se spokojím s horším vybavením, ale raději sériové (myšleno kolo – viz kontext celého prvního příspěvku)

                      Pohádka o 4 servisech se bohužel realita dnešního dnů, kdy v první servisu byl tak neskutečně arogantní pán, který kolo zkritizoval od A do Z a nechápal jak jsem mohl dát tehdy 15 tisíc za obyčejný rám, řazení na 3 polohy, přitom kliky 2 talíře, nevhodný přesmykač apod. Proto jsem šel do druhého, kde byl v pohodě pán ale taky na to nadával. Nakonec se na to díval kamarád, který fušuje do oprav všeho druhu, to nebyla dobrá volba. A ve finále jsem to dal do „značkového“ servisu, kde si pán účtoval kolem 1500 za plný servis (asi cena obvyklá).

                      Je to tu zřejmě uzavřená komunita, jelikož když jsem si přišel pro radu, tak se mi dostalo jen překrucování mých příspěvků a nic víc. Každopádně děkuji uživateli Erknold, který jako jediný odpověděl na moji otázku. Mějte se tu pěkně.

    • otakar.hirs  

      Tak tady mám nabídku od jednoho obětavého stavitele, co na to říkáte?

      Rám MRX Elite X-5 – zelná

      Vidlice SR Suntour Raidon Air

      Zapletená kola Remerx FastDisc CL – černá

      Kliky Deore FC-M612 3×10 40–30–22z

      Přesmykač SLX FD-M670 Top Swing 3×10

      Přehazovačka Deore RD-M610 SGS

      Řetěz Sram PC 1031

      Kazeta Deore CS-HG50 11–36

      Řadící páčky Deore SL-M610 2/3×10

      Kotouče Shimano SM-RT20 CL

      Brzdy Shimano BR-M445

      Řídítka Force Alu 600 mm

      Představec Force Alu 70 mm

      Sedlovka Force Alu Ofset

      Sedlo Force Ros Hole

      Duše Continental

      Pláště Continental RaceKing drát

      Gripy Force s objímkou

      Celková cena sestavy včetně DPH 22 900,– Kč

      *Varianty:

      Vidlice:

      • Epicon +3300,–

      • RS Recon Silver +3300,–

      • RS XC32 SoloAir +2800,–

      Kola:

      • Remerx Fast Disc Light +500,– rychloupínák

      • Fulcrum Red Power SL 2014 +1000,– rychloupínák

      • Mavic CrossOne 2014 +1500,– rychloupínák

      Pak na pevnou přední osu:

      • Mavic Crossride Disc +3500,– + redukce zadního náboje na RU za 200,–

      • Ostatní značky kol ± stejná cenovka

      Brzdy:

      • Deore 615 +900,–

      • SLX +1100,–*

      Tři tisíce za Epicona už se mi moc připlácet nechce, ale přemýšlel jsem třeba nad koly Fulcrum.

      • Erknold  

        mě by stačily deore :) jen nevím, co tam je za náboje, zda nějaké konusy, nebo něco na průmyslech. No a abych připlácel 1000 za Fulcrum s jeho 2085 g, tak bych se spokojil s klasikou, pokud by byla na průmyslu.

      • honhav  

        priplatil bych si v tomto poradi za nejlepsi kola (mavic, fulcrum), slx brzdy a mozna se i rozmazlil epiconem – zalezi na jak dlouho kolo kupujes… ;)

        • MlokCZ  

          Brzdy případně stačí i Deore (i když zase nejsou stejně o moc levnější než SLX, já bych vzal SLX, ale pokud to má finančně na hraně).

          Banjo u SLX se využije zejména u některých staveb fullu, kde se vede atypicky hadice, jinak není potřeba. Takže už zbývá jen štelovátko vzdálenosti od řídítek, kde to je u SLX pohodlnější bez nářadí.

      • honhav  

        mimochodem kola remrx (sice jina ale aktualni a dole v tematu…) http://www.bike-forum.cz/…-kola-remerx#…

      • hovanec  

        Náboje remerx, takže průmysly.

      • scota  

        Za těch 26 200 Kč máš už RB CRR 290, nebo CRR 275 i s Epiconem a komponentami Race Face místo Force a pevnými osami.

        • Drobeczech  

          Když vemu co jsem koupil za 26000KČ já, tak nic moc :D

        • hovanec  

          Taky jsem navrhoval stavbu na jiném rámu, ale ten MRX je prostě předražený… to by ta cena byla jinde.

    • Markony  

      Země jen o brzdách připlatit tech + 1100 za SLX , měl 446 a byla to velká bída .

    • otakar.hirs  

      Ahoj, potřebuji od Vás poradit, řeším dvě varianty:

      1. vidlice Raidon Air + kola DT Swiss
      2. vidlice Epicon + naboje Force/ráfky FastDisc
    • otakar.hirs  

      Rám Force Epigoni – mat. Zelená

      Hlavové složení Token TK011A

      Vidlice SR Suntour Raidon Air

      Zapletená kola Mavic CrossOne 29“ Disc 15/9 + redukce bez RU

      Rychloupínáky Force s titanovou osou – černé

      Kliky Deore FC-M615 2×10 40–30–22z

      Přesmykač Deore FD-M616

      Přehazovačka Deore RD-M610 SGS

      Řetěz Sram PC 1031

      Kazeta Deore CS-HG50 11–36

      Řadící páčky Deore SL-M610 2/3×10

      Kotouče Shimano SM-RT-66

      Brzdy Shimano BR-M615

      Řídítka Force Basic H 6.4 740 mm

      Představec Force Alu 70 mm

      Sedlovka Force Alu Ofset

      Sedlová objímka Force Alu černá

      Sedlo Force Ros Hole

      Duše Continental 29“

      Pláště Continental RaceKing 2.0 drát

      Gripy Force s objímkou černé

      Pedály Shimano M520

      Celková cena sestavy včetně DPH 24 800,– Kč

      Prosím o poslední zhodnocení ;)

    • otakar.hirs  

      velikost: 19

      rám: Scud

      vidlice: Rock Shox Reba

      počet rychlostí: 2×10

      kliky: Shimano Deore FC-M610

      řazení: Shimano Deore 2×10

      přesmykač: Shimano Deore FD-M610

      přehazovačka: Shimano Deore RD-M593

      kazeta: Shimano CS – HG 62

      řetěz: Shimano HG-54

      brzdy: Shimano M615 Hydraulic

      brzdové kotouče: Shimano 160mm

      přední náboj: Sram X7

      zadní náboj: Sram X7

      ráfky: Profil Race

      pláště: Maxxis Crossmark 29×2,1 Kevlar

      pedály: M520

      gripy:Force lock

      řidítka: Profil Race 680 mm

      představec: Profil Race 31,8mm, 90mm

      hlavové složení: Force

      sedlovka: Profil Race 31,6/400 mm

      sedlo: DDK / Profil / MRX

      Cena 26.999,–

      Co Vy na to? :)

      • scota  

        Reba p*** ;-) Deore bude mít dobrý cena/výkon. Já bych se podíval ještě na to RB :-)

        • Drobeczech  

          Taky bych radši vzal to RB.

          • otakar.hirs  

            A hodnocení této sestavy/ceny?

            Je to prostě z Brna

            • scota  

              RB má 5 let záruku na pevné rámy a kvalitní komponenty Race Face. Profil race bohužel neznám. Force a Scud je low-end. Doporučuji kvalitní hlavové složení, protože to má dost vliv na potencionální problémy s přenosem vibrací apod.

              Většina firem láká zákazníky na super přehazovačku, ale daleko důležitější je řazení.

            • Drobeczech  

              Hodnocení je nic moc.

            • scota  

              Chybí popis o jakou Rebu se jedná a u rámu to samé.

      • hovanec  

        A nechceš si rovnou vzít to kolo z Německa??? Nebo bych zkusil RB, jestli honíš cenu. Maržově jsou samostatné komponenty vždycky úplně jinde (hůř), než sestavené kolo, proto ty indi-vindi stavby vycházejí dráž. Já se třeba s Rebou nedostanu pod 9 tis (na 26"), to bych byl pod nákupem. O ceně za 29" Solo Air ani raději nemluvím. :)

      • roman II  

        źádná hitparáda za ty prachy, má to rebu no

      • ˘Ö˘ Krab  

        Nic proti navržené stavbě, ale když se proti tomu podívám na RB 27,5" s Epiconem, tak vidím jeden zásadní rozdíl, kterým je pevná osa i vzadu. (Mohl bys namítnout, že se svou hmotností ji nevyužiješ, ale časem poznáš, že opak je pravdou.) U RB stačí sériovou výbavu BASE v kofigurátoru „vytunit“ o pláště Scylla, aby to jelo i po asfaltu a máš vymalováno. Jen škoda, že aktuálně nenabízejí záplety WTB Frequency i19 (jen SpeedDisc a KOM), ty za příplatek pro nasazení v lehkých podmínkách a švihovou jízdu stály.

        U stavby bych orodoval za větší kotouč 180mm dopředu, v terénu jako když najdeš. Pohledej profil ráfků a hmotnost zápletů.

    • otakar.hirs  

      Tak jsme to trochu vyvážili a už by to mohlo být konečně OK?!

      velikost: 19

      rám: Spyder Press

      vidlice: Rock Shox Recon Silver RL

      počet rychlostí: 2×10

      kliky: Shimano Deore FC-M615

      řazení: Shimano Deore SL-M615 2×10

      přesmykač: Shimano Deore FD-M615

      přehazovačka: Shimano Deore RD-M593

      kazeta: Shimano CS – HG 62

      řetěz: Shimano HG-54

      brzdy: Shimano BR-M615 Hydraulic

      brzdové kotouče: Shimano 160mm

      přední náboj: Sram X7

      zadní náboj: Sram X7

      ráfky: Profil Race

      pláště: Maxxis Crossmark 29×2,1 Kevlar

      pedály: SPD M520

      gripy:Force lock

      řidítka: Profil Race 680 mm

      představec: Profil Race 31,8mm, 90mm

      hlavové složení: Force

      sedlovka: Profil Race 31,6/400 mm

      sedlo: DDK / Profil / MRX

      Cena: 24.800,– Kč ±200,–Kč

      • scota  

        Má to pevné osy? Jaká je záruka?

        • otakar.hirs  

          pevné osy to nemá

          záruka předpokládám klasicky 2 roky

          • scota  

            Za cca 1200 Kč navíc máš u RB pevné osy a záruku na rám 5 let a Race Face komponenty, ale je to tvůj boj.

      • Drobeczech  

        No nevím jak stouply ceny ale březnu jsem měl lepší nabídky. Epicon a mix slx/deore

      • roman II  

        Za ty prachy jako vždy žádná hitparáda to teda není, tolik lepších tipů tady padlo, je to tvůj boj a peníze

        • scalar  

          To máš pravdu, za 25 tis. tam měla být Reba a ne dost poruchový Recon Silver.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.