• 9700

    Rád bych se zeptal, zda zde nějaký brňák nemá předěláno kolo s řazením 3×10 na 1×10, případně zda mi nemůžete doporučit servis, který by mi to předělal.

    Dále bych se zeptal, zda by má představa vůbec fungovala.

    kolo mám Felt 29

    95% své jízdy jezdím pouze na střední převodník a ten mám již opotřebovaný. Cena převodníku je dosti vysoká, tak mě napadlo, tam dat jiné kliky a kazetu a přesmykač vyhodit.

    nové komponenty:

    Kliky Shimano ZEE FC-M640, 34z, 175mm (osa BB83mm)

    Kazeta Shimano Deore CS-HG62–10 Dyna-Sys (11–36)

    staré by zůstalo:

    Přehazovačka: Sram X.9, 10 rychl.

    Vím, že je zde téma 1×10, ale nechtěl jsem ho celé za.rat, tak snad mi to zde nikdo nesmaže.

    • romachain  

      Bude potřeba tam dát jiný kliky, ty co sis vybral potřebují domeček 83, což na tvým kole není, tam je 68 nebo 73. Jinak nevidím problém, jen bych ještě místo přesmyku dal nějaký vodítko aby nepadal řetěz. Když se dohodnem, tak ti to klidně provedu… (Nejsem servis, ale pár let jsem v jednom dělal a teď pro známý a jejich známý a známý jejich známých doma občas něco udělám…)

    • wong  

      Ja mam na starym horakovi 1×8 predelano z 3×8, kliky jsem nechal puvodni, velkej (42z) jsem dal na pozici prostredniho a funguje to. Mam na tom 1,3" slicky, takze tech 42z se da zvladnout. Po silnici nebo sotoline s tim neni zadnej problem, do nejakyho terenu by to chtelo napinak nebo voditko, protoze tam obcas pada retez (ale mam tam vyglajdanou X.4 hazku, s jinou by to mohlo byt lepsi).

      Myslim, ze je zbytecny kupovat novy kliky, prevodnik staci. Z 3×10 na 1×10 bude dobre vychazet i retezova linka.

      Pokud si na to netroufnes sam, tak ti to klidne premontuju, nic na tom neni :)

    • rim  

      tak trochu nevím, proč dávat nový kliky, pokud chceš udělat z 3×10 1×10. Pořádně se podívej na netu, vyber si velikost převodníku, která ti vyhovuje a pasuje na stávající kliky, ostatní odmonutuj a jezdi. Jeden převodník bude určitě levnější než komplet kliky.

      Nejsložitější, co tě může potkat je rozdělání řetězu, abys sundal přesmyk (máš ale určitě rychlospojku) a pak zkrácení řetězu (nebudeš mít velkej tác, nepotřebuješ tak dlouhej řetěz, kterej by pak padal = nýtovačka). Imbus na sundání ostatních převodníku snad doma najdeš.

      A můžeš jezdit…

    • Wrecko  

      Zdravím

      chtěl jsem se zeptat zda bude fungovat když z 3×10 (XT šaltr a kliky deore FC-M612 a kazeta slx 11–36) udělám 1×10 tím že hodím 30z placku na prostřední pozici ? díky

    • hovanec  

      Ahoj,

      potřeboval bych trochu nasměrovat ohledně přestavby z 3×10 na 1×10, případně zda nebude lepší zůstat u 2×10. A teď to všechno vysvětlím jak a proč.

      Stávající setup mám 26" kola, kliky 40/28, kazeta 11–32, 9 rychl. Jde o to, že rozsah je celkem ok, ale při posledním závodě jsem měl pocit, že pořád řadím převodníky.

      Nakupuji nové kolo, 29" full a řeším, jaký ekvivalent by byl vhodný. Pravda, že na 26" kole občas do výjezdu zařadím 28–32, podle výpočtů to je 0,88 poměrově. Kdybych nechal na 29" kolech 34–36, tak je to poměrově 1,08.

      Další možnost je na 29" kolo dát kombinaci 38/24 a kazetu 11–36.

      Otázka na Vás, je to reálné ušlápnout v kombinaci 34 a kazetou 11–36? Nebo co byste mi doporučili? 32Z převodník mi přijde už dost lehký a ty kadence by byly dost vysoké.

      Jezdím místní přebor, takže žádný svěťák se nekoná…

      • JSt  

        jestli myslis realne usplanout mistni xc zavody, tak 1:1 bohate staci. ale to bys mel vedet nejlip ty sam, jake kvalty potrebujes. ;-)

      • Dejv94  

        Jezdim 29, loni s dvouplackou 39/26 a 11–36 kazetu, často jsem malou placku ani neřadil a vše odtáhnul na velkou. Pak jsem si postavil zimáka s 1×10, 36 převodník a 11–36 kazeta. Toto řešení mě nadchlo, na 99% terenu mi to stačilo.

        Po předchozích zkušenostech jsem překopal závodáka taky na 1×10, ale s 34z převodníkem a 11–36 kazetou. Po prvním závodě naprostá spokojenost, je to pro mě zatím to pravé. Do kopců nemám problém utáhnout 34–36 (chrt co má 66kg a kolo pod 10kg) jen na rovinkách a mírných sjezdech nad 45km/h už točim dost velkou kadenci. Přestavbou jsem přišel o jeden nejtěžší převod a dva nejlehčí převody.

        Velikost převodníku si musí rozhodnout každý sám, hlavně tedy podle toho co má v nohách. Hod si to kalkulátoru co máš ted a co bys chtěl, zjistíš jak se ti změni rozsah a na projíždce mužeš zkusit jet bez krajních převodů o které nejspíše příjdeš. Uvažuj také u výpočtu to, že 26 a 29 mají jiné obvody, pro stejnou rychlost se 29 točí pomaleji a pokud chceš mít stejnou kadenci, budeš muset mít lehčí převod než na 26.

        • hovanec  

          Právě tak jsem to do kalkulátoru zadával a vyšly mi právě ty poměry, co píšu. Jen mám trošku obavu, z 24 hodinovky. Je to sice jeden závod ročně, který si dávám jako vzpruhu, ale nevím, co na to nohy v kombinaci s 29". To bych snad i přehodil kvůli závodu převodníky. Byly právě fáze, kdy jsem jel na 26" HT 28–32 a byl jsem rád, že to není těžší. Na maratony v Brně a okolí to bude ale ideál.

          Prostě to zkusím, pojezdím a kdyžtak prohodím zpět. Morálně s tím ale problém nemám, jen dořešit technické detaily ohledně padání řetězu a bude to ok. Každopádně díky za názory.

        • hovanec  

          Právě tak jsem to do kalkulátoru zadával a vyšly mi právě ty poměry, co píšu. Jen mám trošku obavu, z 24 hodinovky. Je to sice jeden závod ročně, který si dávám jako vzpruhu, ale nevím, co na to nohy v kombinaci s 29". To bych snad i přehodil kvůli závodu převodníky. Byly právě fáze, kdy jsem jel na 26" HT 28–32 a byl jsem rád, že to není těžší. Na maratony v Brně a okolí to bude ale ideál.

          Prostě to zkusím, pojezdím a kdyžtak prohodím zpět. Morálně s tím ale problém nemám, jen dořešit technické detaily ohledně padání řetězu a bude to ok. Každopádně díky za názory.

          • Vilém  

            Predpokladam, ze sis to pocital normalne na kalkulacce.

            Zkus kouknout na vytvor jednoho mistniho usera, ktery zohlednuje i velikost kol.

            Jinak technicke veci se obsahle resily v nejednom mistnim vlakne, tak pohledej.

            • hovanec  

              Divil by ses, ale přesně podle toho kalkulátoru jsem to počítal. :) Proto jsem psal přesná čísla, nejsem tady poprvé. Ano, technické věci jsem proklikával a vím jak na to.

              Spíš mne zajímaly názory lidí z Brna a okolí, co jezdí místní terén, jaké kombinace používají a jak se jim s tím šlape. Jestli sem chodí i lidi, co jezdí pohár…

              • obda  

                Jezdím místní terén a kašpárka 22×34 potřebuju ;) Trojplacka ideál. Ale to sem ti nepomohl, co? :D

                • zbartos  

                  Potvrzuji Honzova slova. Vozil jsem 20×32, teď mám 22×32 a na „zimních/rezer­vních“ kolech mám 22×34 a převod 20×32 byl rozhodně nejlepší.

                  Údajně se tam (kliky SLX 44/32/22) vejde i 21z, tak to časem zkusím…

                  • Erknold  

                    já už jsem si také začínal říkat, že jsem hrozná lama, když jsem rád za 26/32 na svém krosu a občas bych si přál tam mít alespoň 24/34 :) Nějaký táhlejší kopec po nezpevněné cestě a postupně měknu až na nejlehčí převod :)

                    Rozhodně těm co stačí převod 1:1 musí mít ukrutnou sílu :)

                    • Singlespeed  

                      Az tak uplne to neni. Jeste pred par lety jsem jezdil v kopcich na singlu s prevodem 34×21 nebo 32×20 a vyjel jsem kde co. Proste jen pomaleji slapes vetsi silou.

                      • obda  

                        V hodne prudky sypkych vyjezdech to pak ale protocis …

              • Vilém  

                OK. Ja jen, ze mi ty cisla z nej vypadly trochu jiny.

                Pokud jezdis, tak myslim, ze by ti ta jednopila mohla stacit.

              • Tina  

                Dnes si si mohol prísť na Brnenskú ligu vyskúšať aké prevody ti na závode budú vyhovovať. Trať nebola náročná čo sa týka výjazdov. Jazdilo sa na skrátenej trati, ktorá bude na Českom pohári XC 11.7.. Osobne mám dosť malý výkon, ale cca hodinový závod som odjazdila na 32z prevodníku a neradila som ľahší ako 31z vzadu na kazete. Najrýchlejší prevod mi stačil 15z. Takže rozsah cca 206%.

                • hovanec  

                  Já vím. Jsem Měl po 24 hodinovce trochu špatnou achilovku, tak jsem ji nechtěl pokoušet. Jinak Ligu jezdím pravidelně, XCO na nové trati jsem jel posledně, bajk dorazí tento týden, tak vyzkouším a uvidíme…

              • mastihuba  

                pokud jezdíš tak by ti 38/11–36 mohlo stačit. Mne se tydle převody teda netýkají. :)

              • Jakobo  

                Ja byt tebou, tak se poradne zamyslim, propocitam pouzivane prevody na te soucasne 26" a prevedu na obvod 29" kol. Pak zvolim velky prevodnik s kazetou, se kterou bys nejmin radil vepredu, S dvoutacem ti tak moc nebudou chybet rychle prevody a lehke budou dost. Ja na mojem hlavnim kole, coz je lehka 29" mam opet 3×9 a je to super, trojtac je ale dneska out, radeji te ani nezkousim presvedcit, ale na mem dalsim kole to opet bude 3×. Mel jsem to tak jak ty, vetsinou stredni prevodnik tak jsem se rozhodl vyzkouset 1× a neco pres rok (8000 km) jezdil 1×9 s 36×11–34, ale bylo to naprd. Po rovine s vetrem v zadech bych radil i vetsi a ve skutecnem kopci ani ten nejlehci nestacil. Po asfaltce vyjedes cokoliv, ale staci sotolina, hrubsi kameny, vetsi stoupak a koncis. To pul kilo navic uz neresim, navic neco malinko usetrim za lehci kazetu, obyc hazku bez brzdy atp. Minuly vikend jsem zrovna jel nejaky maraton tady u nas (v tymu, skoncili jsme na 2. miste) a tam jsem byl za ten rozsah 3×9 rad, radil jsem 32 a 42, malou 24 z jen v terenu na kamenech, ale slo by i 32/… Nejtezsi prevod jsem radil 42/13 (na 11 mi hazka z nejake zahady neradila). V kategori Elite meli uz skoro vsichni 1×11, ale to je zas jeste o kus dal nez ty samodomo bastly. Takze za me radeji 2×10 zvlast pokud jezdis i zavody.

                Jo jinak me by ani ten 2 tac asi nevyhovoval, 2prevodnik vychazi presne mimo ten ' ‚zlaty‘ ' stred, coz je tech 32 zubu, na ten se da jet 80 % a tech zbylych 20 % na velkou nebo malou pilu. Asi bych zmatene radil vepredu a vzadu hledal vhodny prevod.

                • Singlespeed  

                  Tzv. ´lovení převodů´ je u bajkové dvojplacky klasika. Stačí pozorně sledovat hobíky s dvojplackama na závodech, poměrně velká část vesele loví a vůbec jim to nevadí. Ale marketingoví odborníci rozhodli, co se na kola bude dávat, tak se nedá nic dělat. Největší loviči pak raději oželí krajní převody a dají jednoplacku (tedy s velkou úlevou se vrátí k prostřední placce).

                • hovanec  

                  Jezdím teď na 26" 2×9. Na rychlejších maratonech ani menší převodník neřadím, občas to teda bývá dost na španěla, hlavně, když jsem tam narval 40–32, tak to už se kolu nelíbilo. Nicméně 2.-3. pastorek společně s velkým 40Z převodníkem tam řadím až podezřele často. Pokud malý 28Z převodník, tak tam jezdím spíše prostřední část kazety. Čili mi z toho plyne, že bych to mohl ušlápnout. Každopádně převodníky nechám v záloze, na některé typy ježdění se vyplatí 2 placka. 3 převodník už nikdy, s tím jsem nebyl nikdy kamarád, pocitově bych řekl, že jsem lovil převody ještě víc než u 2×9.

                  Takže pojezdím 2×10, než dorazí 34Z převodník a uvidí se… :)

                  • Jakobo  

                    Tak to nakonec musis vedet ty sam nejlip, jake prevody ti vyhovuji. Jednoprevodnik muzes vyzkouset vzdycky, nic moc to nestoji. Ja jsem mel Shaman, mel vysoke lichobeznikove zuby. Nic jineho v nejake rozumne cene tehdy jeste nebylo.

                    Zas na druhou stranu jestli ted hodne casto radis 40/13, tak obcas by se hodil i tezsi prevod a ty ti budou chybet. Dalsi problem je, ze v tech krajnich polohach, hlavne na velke pastorky to bude dost skripat. Sam pises, ze radit spanela se kolu nelibilo. Ted si uvedom, ze to bude presne ten pripad, jestli vymenis velkou placku na 2-prevodniku za jednu. U dvoutacu na vnejsi bude vychazet retezova linka jeste o dost hur, nez u trojtacu na stredni. Optimalni by bylo mit jednoplacku nekde na 46 mm, to je tusim stred kazety a klidne i min, protoze retez jde snadneji na male nez na velke a hazka neni tak vysponovana. Napada me jedine dat podlozky mezi pilu a pavouka a ocelove sruby.

                    • hovanec  

                      Packy budou mít podložky, takže se to o chlup zlepší. Ještě to budu testovat. Převodník dorazí někdy během 2 týdnů. Našel jsem člověka, co mi vyfrézuje z alu 7075 kopii sramu. No a pokud to nebude vyhovovat, tak převodník prodám a hotovo. Každopádně 32z je málo a 38 zase moc. Takže jsem zvolil 34. I podle výpočtů by to mělo být na velkých převodech OK.

    • hovanec  

      Tak a je to tady. Převodník nahozen, převody sedí, zatím jsem v Brně ušlápnul vše, i ty šílenosti v kopci do kohoutovic, kolečko v pisárkách…

      Jen mám na vás zkušené jednu otázku. Na poslední 2 největší pastorky je to španěl jako kráva. Jak silné jste dávali podložky? Nechám si fréznout tvarově pro M785, tak to potřebuju zadat. Typuju, že by toho španěla mohly zmírnit 3–4mm podložky, ale absolutně netuším, jestli to nebude moc…

      • Vilém  

        tak idealne odmerit na stred kazety. Ciste teoreticky by to melo byt 2,5mm.

        • hovanec  

          Hm…A právě člověk, u kterého jsem si nechal vyrábět převodník, mi řekl, že v oddíle kluci dávají 4mm podložky. Jenže to je asi vážně individuální. Místa je tam dost. Vejde se tam i 9mm podložka, ale délka šroubů zase. :)

          Zatím teda zkusím obyč podložky za 3,50. Ty mají právě 2,5 mm, některé 3 mm. Snad to bude stačit, pak nechám vyfrézovat podložky přímo pro kliky M785.

          Btw. Kdybyste někdo takové podložky pro M785 chtěl, tak mi napište rozměr a zadám je do výroby.

          • Tina  

            Tak hlavne by si mal mať reťazovú linku cca 50–51mm. Keď bude veľmi malá (napr 44mm), bude sa ti zase moc krížiť reťaz na najmenších pastorkoch.

            Hodne to ešte ovplyvňuje dĺžka reťazovej vzpery. Čím kratšia tým väčší problém s krížením. Dlhšia zadná stavba je zase menší problém s krajnými polohami.

        • wilda81  

          To ale není úplně pravidlo, ne? Není lepší dávat na střed té části kazety, kde se po ní pohybuješ nejčastěji?

          • Singlespeed  

            Samozrejme, je to tak. Pod delsim kopcem pridas pod prevodnik podlozky, aby se to na velkych pastorcich moc nekrizilo. Pred delsim sjezdem zase podlozky pryc, at to nehrka na malych pastorcich :~).

        • Jakobo  

          Dal bych to klidne i malinko dovnitr za polovinu kazety. Krizeni retezu na male az tak nevadi, na velke je to horsi. Chce to vyzkouset.

          • hovanec  

            A kolik to tak vychází? Dnes tam budu strkat nějaké 3mm podložky. Mám obavu, že pak už se budou těžce shánět šrouby. Koupil jsem šrouby A2Z. Vykuchám matky – ty jsou delší než origo Shimano a ktomu dlouhé šrouby Shimano, co byli na malé placce.

            • Jakobo  

              No jak psal Vilem, 2.5 mm dostanou prevodnik na stred kazety. Ty 3 mm urcite pomohou lepsimu chovani na velkych. Pokud na male pasotrky bude retez behat porad dobre, tak muzes vyzkouset pozunout jeste blize stredu. Srouby muzes na zkousku dat obycejne.

              • hovanec  

                OK. Díky. Dneska to vyzkouším. Bez podložek je to vážně tortura řetězu. :) Když jsem protočil klikami dozadu, tak to z největšího skákalo na 3. od spodu.

            • Singlespeed  

              Extra dlouhé šrouby do převodníků dělal Gebhardt, tak by ses mohl v případě nouze zeptat tam.

            • hovanec  

              šrouby byly… Uááá

    • RapMan  

      při přestavbě z 3×10 na 1×10 u tohoto kola by stačilo vyhodit velký a malý převodník, přesmykaš a páčku, a je to? Případně dát NW převodník a vodítko?

      • raschi  

        přesně tak, NW převodník rozhodně doporučuji, vodítko netřeba. Mám to tak na kole v profilu

      • bikemike  

        Pokud dáš NW převodník, vodítko asi nebude třeba. Co tam máš za kazetu? Nějakých 11–32 bude málo do kopců. Chtělo by to aspoň 11–42 a hazku Deore m6000 gs.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.