• sharkeeCZ

    Jelikož jsem stvoření, které si nechá poradit ve chvílích kdy váhá, budu rád za každý názor při mém dilematu do čeho jít.

    Stevenson Monarch s převodem 3×9, http://www.stevensbikes.cz/…onarch-trail

    nebo Spešl RH Pro 2013 (s vidlicí jako Stív) ale pro mne lákavých 2×10?

    http://www.specialized.com/…khopperpro29#…

    případně český Maxbike Tana s Recon Gold vidlicí 3×10?

    http://www.maxbike.cz/…e-kolo-tana/

    Stavbu, nebo objednání z DE jsem zamítl, neboť pro mne zajímavé 29 jsou vyprodány a čekat na jaro se mi nechce a v obou případech dostanu zajímavou slevu.

    Všem předem děkuji za konstruktivní komentáře.

    • tonik666  

      Desítku. Jestli 2× nebo 3× je jedno, jen Spešl má 22 pilu a Max 24, tak nebudeš mít úplně nejlehčí převod.

      • sharkeeCZ  

        tak on ten Stevens je asi taky v 3×10

        •11–36 (11–13–15–17–19–21–24–28–32–36)

    • sharkeeCZ  

      případne MRXo

      Rám: MRX RACE ELITE 750 tb,

      Vidlice: ROCK SHOX REBA

      Výbava: SRAM X9-X7, brzdy AVID ELIXIR 1, kola FULCRUM

      • sharkeeCZ  

        překvapuje mne, že na jendou stranu se tady často objevuje rada, nechat si poskládat něco od scalara, pro kola od 20.000 Kč, a teď toto kolo nikdo nedoporučí. Evidentně má nejlepší výbavu, tak by mne zajímalo proč třeba tohle kolo ne? Ten použitý rám nevypadá vůbec přece špatně a komponenty taky, nebo se pletu?

        • Zerocool  

          osobne ten stevens, s tím že dostaneš funkční vidlici, jen ta vaha:(

          • sharkeeCZ  

            12,6 kg mně nepřijde strašná

            to MRX má váhu cca 12,4 kg pokud si dobře pamatuji info z prodejny

            • Zerocool  

              jakou beres velikost, ta vah je vetsinou pro male velikosti vetsinou M a bez pedalu, takze pocitej dal a 13kg na HT je opravdu moc

              • sharkeeCZ  

                prave ze Mko, respektive 17.5

                merim jen 176

                • Zerocool  

                  tak si pridej pedaly za 300gr a jsi tam, kde jsem rikal + kosiky

                  • sharkeeCZ  

                    to uz bych ale musel jit do carbbonoveho ramu a to uz je nad muj limit financi i vyuzitelnosti

                    • sharkeeCZ  

                      A jeste k tem vidlicim, REBA by nema byt horsi nezli EPicon, nebo se pletu? To MRX ma prave REBU, coz je na tom kole pro men nejvetsi lakadlo.

    • Neunzikger  

      Pokud často šlapeš v rychlostech nad 30km/h, tak velká pila 36z u Spešla je málo – příliš bys frekventoval nejmenší pastorky kazety. Mají málo (11 a 13) hodně mělkých zubů a jejich životnost je krátká. Nebylo by hospodárné měnit kazetu kvůli sjetí jen dvou pastorků. Přes velkou placku 42 z se ani řetěz tolik nenamáhá. Řazení převodníků o 8 a 10 zubů není taková událost jako řazení o 14z (procentuálně si to spočteš sám), chodí to (na větší) snáze.

      • JakeF  

        Ale jdi ty… Musíš si uvědomit, že 29ka má větší obvod. 42ka převodník je na 29ce naprostej nesmysl.

        • Datel Stepní  

          jezdil jsem už všechny rozměry kol

          • JakeF  

            Tak to se máš… A proč mi to píšeš?

          • ovčák  

            Na TS mi nejde zvuk…

            A máš sluchátka ve správném jacku?

            Mě to tam strčil profík.

            To ti moc gratuluji. A máš sluchátka ve správném jacku?…

        • Jakobo  

          Ma pravdu. Na krosovi s plasti 622–40 mam ted vepredu 36 z a vzadu 11–34 a pri jizde po silnicich mam zarazene nejcasteji 11 a 13 (15) z i v mirnem kopci. Naopak nejvetsi pastorek jsem jeste nezaradil ani v horach na sotolinovych cestach a singlu takze pro me jezdeni budu kupovat 38 z, to uz jsem kdysi mel a bylo to OK. U 29 je sice ovvod kol o neco vetsi je, ale pokud 2 pila, tak klidne 39/28.

          • JakeF  

            Nemůžeš srovnávat 29 a cross. Já 29 bajk jezdím a vím, co píšu.

            • fousac  

              Hele a jaký převody bych si měl dát na kolo já? Ty to určitě budeš vědět mnohem líp..

            • Neunzikger  

              Tak ať máš klid, já Ti svoji výše uvedenou implikaci doplním. Ale pokud v rychlostech nad 30 km/h šlapeš nepříliš často, pak Ti velká pila 36z na Spešlu postačuje.

              • JakeF  

                Já mám 38/24 a taky výkonnost počítám trochu jinde a nemám problém šlapat někam kolem 45km/h ještě celkem na pohodu.

                Na 30km/h ještě není ani zdaleka potřeba 36/11 řadit… 39/26 bych viděl na 29er tak hraniční, pokud tam člověk nemá crossový pláště, trojplacka je prostě nesmysl.

                • Peslezedirou  

                  Hele, vždyť jsi v jednom vláknu psal, ze jezdiš turisticky a najednou čtu, ze máš výkonnost. Tak jak to je? :-)

                • jIrI___  

                  40 km/h je rychlost, kdy s 38 z pilou přestávám šlapat, protože pak na tom kole už skáču :))

                  • JakeF  

                    Na 36/11 by stejná kadence odpovídala 38km/h, takže jen potvrzuješ, že to s těma 30km/h je nesmysl…

                  • JakeF  

                    A počkat, ty máš 29ku? Za co jsi Treka vyměnil?

                    • jIrI___  

                      Právě že ne, stále 26".

                      • JakeF  

                        No, tak to bys na 29ce byl i s 36z plackou na vyšší rychlosti, odhadem kolem 44km/h a jsme zpátky u toho, co píšu…

              • JakeF  

                Při běžný rovinový kadenci 90rpm máš na 36/11 skoro přesně 40km/h. Ale to se na rovinkách moc běžně na bajkovejch pláštích nejezdí, že? :) A z kopce není problém jet kadenci vyšší, na silnici mám měřič kadence a 100rpm celkem běžně, tam už jsme na těch 45km/h… Tak kde máš ten problém se 30km/h? :D

                • Singlespeed  

                  Soudíš vše zásadně podle sebe a to není úplně správně. Je třeba se spíš dívat kolem sebe a pak zjistíš, že běžná rovinová a mírně zkopcová frekvence velké části jezdců je kolem 60 ot/min, velmi často i méně. Takže jim samozřejmě menší převodníky nestačí.

                  • JakeF  

                    A takový jezdci pak jezdí 30km/h po rovině? Většinou když takový vidím, tak se sotva plazí… Ale jo, uznávám, pokud někdo neumí šlapat, dá si na 29er crossový pláště a jezdí po silnici, tak pro něj dvojplacka 36/22 fakt není.

                    • MlokCZ  

                      Viděl jsem už spoustu nízkokadenčních jezdců drtit 30km/h a více. Nemusí to být nutně na čisté rovině, ale často třeba nepatrně z kopce nebo na té rovině zrovna foukne vítr do zad.

                      Vůbec to ale není jen o nejtěžším převodu. Pokud někdo jezdí trošku více těžší převody, tak to bude pěkně blbé i když mu 36/11 nejtěšžší bude stačit.

                      Bude jezdit opravdu hodně 36/15, 36/13 a 36/11. A výsledkem bude rychle odcházející kazeta jen díky malým pastorkům.

                      • JakeF  

                        Snad se na těch bajkách nejezdí pořád jenom po rovinách po asfaltu, ne?

                        • MlokCZ  

                          To jistě ne, jenže mimo náročnější terén (a ti na které to platí najedou náročnějšího terénu většinou naprosté minimum) to bude úplně to samé.

                          A ze sedla ty převody budou ježděny i třeba do mírného stoupání, kde tací lámou ještě daleko nižší kadenci.

                          • JakeF  

                            Pro takové byla vynalezena kategorie crossových kol, kde si můžou vesele ničit kolena na 48/36/26 :). Jenže tady je holt potřeba full s 2,2" gumama i na ježdění po cyklostezce…

                • Neunzikger  

                  Pro obvod kola 2,35 m a převod 36/13 rychlosti 30 km/h odpovídá frekvence šlapání 77 otáček za minutu. To je frekvence šlapání, kolem které se řadí na lehčí převod. Tedy hranice, že od rychlosti 30 km/h se spotřebovává 13z pastorek sedí.

                  • JakeF  

                    Vždyť to sám píšeš, řadí se na lehčí, ne na těžší :D. Tak se spotřebovává 13z a 11z pastorek, vždyť to je jenom dobře. Pak člověk zajede do terénu a jezdí zase horní půlku kazety a tak to má bejt.

                    Osobně bych viděl jinej problém, u týhle kombinace už by to chtělo odstupňování kazety 11–12–14, která se dost blbě shání, pokud člověk chce 11–36. I když ono nakonec i na těch 11–13–15 si člověk zvykne, jak jsem si letos vyzkoušel.

                    • wong  

                      Jo proto vaham s prechodem na desitku. 2×9 mne staci a kazeta XT 11–32 je odstupnovana v pohode. Proc se nedela 10-kazeta odstupnovana stejne jako ta 9-XT akorat s 36z pastorkem navic?

                      PS: prevodniky mam 36/22 a 26" kola (2,4" gumy) a tezky prevody mi trochu chybeli zatim jenom jednou – na Drticovi pri prujezdu Frenstatem.

                      Zato lehci prevod nez 22/32 bych nekdy i vyuzil.

                      • JakeF  

                        Taky to nechápu… Sram to dělá ve vyšších verzích, takže třeba X0 a XX tak odstupňovaný jsou, jenže ta cena…

                    • Jakobo  

                      Jen ze zajimavosti, kolik kazet jsi zatim musel vymenit na vsech svych kolech a proc?

                      Ja na prvnim horskem kole s 6-ti koleckem 14–28 jsem menil minimalne jednou za rok prave kvuli ojetym 2 nejmensim pastorkum, retez skakal, ostatni stale OK. Za tech par roku minimalne 6 kusum, celkem blba ekonomika.

                      Na jednom crossovem kole jsem mel z 80 % zarazeny prostredni tac a 8kolecko jsem vyuzival nekde uprostred, super. Retez jde pres vice zubu, min se krizi, jak pise DoomHammer, pocitove se to lip toci. Na 48/11 doslo taky, nejmensi pilu jsem zaradil snad jen s bagazi na tezko v prudkem vyjezdu v horach, kdy uz skoro bylo lepsi jit pesky.

                      Kazety, kdyz jsem vyhazoval byly celkem rovnomerne ojete od nejmensiho (nejmene pouzivane, ale nizsi vydrz) az nekde za prostredek kazety, horni 3 pastorky jako nove. Kopcu je tu dost, kazeta vydrzela zhruba 15 000 km – asi 2 roky vcetne nejakych cest po Lofotech, kolem fjordu atp.

                      Ted mam na novem crossovi 36 tac vepredu, budu menit za 38, protoze jsem hodne posunuty k mensim pastorkum. Je to dost podobne, jako u toho 6-ti kolecka se zarazenymi 48/14.

                      Hlavne zas napis, ze 29 je neco jineho nez kros a ze ma vetsi prumer kol. To tady vi asi vsichni. Ve skutecnosti to neni jen o tech prevodech a obvodu kol.

                      Jinak chce to trochu tolerance chlapce. Mozna to tobe tak vyhovuje, ale nepresvedcuj furt ostatni, ze jim to musi stacit taky. Konecne vidis to na nazorech ostatnich, ne kazdy chce tocit nohama jak trotl kdyz jede 20 km po silnici.

                      • JakeF  

                        Aktuálně mi na závodních kolech odchází Sram XX kazeta, protože mi střílela na pastorcích 28 a 32z. 36z překvapivě ne, ale to je spíš tím, že jsem jí při tréninkách cíleně šetřil, protože je narozdíl od odstatních hliníková. Ježděno na prakticky odpovídající kombinaci 42/28 na 26" a teď 38/24 na 29eru.

                        Křížení řetězu vůbec nemá smysl řešit.

                        A nezaměňujme pojmy. Točit 90rpm na rovině neznamená šlapat jak trotl, to znamená umět šlapat. Jo, když to někdo láme na 50rpm na rovině a 40rpm v kopci, tam už se o trotlech dá mluvit :).

                        • tonik666  

                          Jo, většina lidí jezdí nízký kadence a nic s tím neuděláš. To, že někdo ojede dva nejmenší pastorky, je obrazem toho, že je bajkový „silničář“ a nejezdí moc terénu/převýšení.

                          Na druhou stranu bych s ním mohl měnit kazety, protože já nejmenší pastorky v podstatě nepoužívám. Převodník 36, kola 26.

                          • DoomHammer  

                            já na ty nejmenší tři pastorky s velkou pilou v podstatě taky nechytám, v tomhle se snažím držet opravdu ten střed kazety

                        • newbie  

                          optimální kadence souvisí s wattama… pro většinu rekreačních cyklistů je tvá „běžná rovinová kadence“ 90 rpm prostě šlapání jako trotl. z hlediska pocitu i z hlediska účinnosti.

                          • JakeF  

                            A to maj ty rekreační cyklisti podložený wattmetrem nebo si to jen tak myslí, protože se nikdy ani nezkusili naučit pořádně šlapat?

                            Jinak už jsem to tu psal, je jasný, že když někdo neumí moc dobře šlapat a hodlá na tom bajku jezdit převážně po asfaltu, tak pro něj 36/22 není.

                            • kubad  

                              hmm to třeba taky Jan Ulrich asi neuměl šlapat co?

                              • JakeF  

                                Pár výjimek se najde vždycky a těžko to srovnávat, když profi jezdci maj v kompenzaci výkon jak běžnej hobby jezdec maximálku :).

                                • kubad  

                                  s tím pár bych hrubě nesouhlasil :D

                                  prostě někomu sedí kadance, někdo to hrne silově, dá se to změnit treningem, ale rekreačního jezdce budeš těžko předělávat

                                  • JakeF  

                                    Já se to přeučil a vidím v tom akorát pozitiva. A přeučit se to nebylo nějak extra těžký, šlo hlavně o to si v první řadě uvědomit, že na to, abych jel rychlejš nepotřebuju hned řadit těžší převod.

                                    • kubad  

                                      ty asi nebudeš ideální příklad rekreačního jezdce, a hlavně si ještě mladý

                                      • MlokCZ  

                                        Kdysi dávno jsem jezdil šíleně nízké kadence. Ne že bych cíleně chtěl, ale na kolech s převodem jednotác 48 zubů + trojkolečko, později pětikolečko s malým rozsahem to ani jinak nešlo.

                                        Takhle jsem jezdil mnoho let (určitě přes 10 let). Pak přišli kola s daleko větším rozsahem převodů, takže šlo už jezdit daleko vyšší kadence.

                                        Takže jsem se začal cíleně přeučovat na mnohem vyšší kadence. I třeba proto, že mi občas zlobilo koleno při drcení těch nízkých.

                                        Prvních půl roku a cca 2tis. km jsem se opravdu hodně trápil. A až po celém roce a cca 4tis. km to bylo na těch vyšších kadencích příjemnější.

                                        A přeučoval jsem se taky ještě mladej, cca někdy 22–23 let, už si to nepamatuju přesně.

                                        Takže naprosto chápu, že pokud někdu léta drtí nízké kadence, že se jen tak přeučovat nebude chtít.

                              • Peslezedirou  

                                Taky musel brát doping, že jo :-)

                • fantomsilnic  

                  Tak 90rpm není rozhodně běžná frekvence ani u mnohých profiku,natož u hobiku.Běžný hobík,co to trochu umí točí 60–70rpm bavím se o pruměrné frekvenci třeba na 100km.Většina ,ale co potkávám,tak tam mají naloženo to nejtěžší,co mají,točí tak 35rpm,ale jedou 30km/h.

                  Taky jezdím dost frekvenčně,ale točit tvých běžných 90rpm 100km tak pokud je to pro tebe běžná věc,tak Contador byl ve své době proti tobě skoro béčko:))Když 90Rpm je běžné,tak kolik točíš na max.150?

                  • JakeF  

                    Tak když máš při tý kadenci a převodu rychlost 40km/h, tak se asi sotva počítá, že bys tak měl jet 100km, nemyslíš? :)

                    Co se týče maximálky, tak celkem běžně z kopců mívám 105–110rpm, nejvíc jsem tam měl na jaře na Slovensku 182rpm, když jsem si dělal srandu z pokynu „a teď si z kopce vytočíme nohy na vysokou kadenci“ :D. Těch 90rpm na rovince je celkem normální, ono pokud tam chce člověk táhnout ty vysoký rychlosti, což těch 35–40km/h fakt je, tak přes sílu se to svalům moc nelíbí a chce to kadenci.

                    • kubad  

                      tohle neni vseobecne dogma, optimalni kadence je pro kazdeho trochu jinde

                      • JakeF  

                        Vždyť o tom se vůbec nehádám…

                        Ale celý to tu vzniklo pod tím, že s 36/11 bude problém jezdit přes 30km/h, což není ani 70rpm a problém to fakt nebude. Dál jsem napsal, že 39/26 vidím na 29eru jako maximum, což cca odpovídá velký placce 44z na 26", s čímž teda nevím, že by měl někdo problém, naopak většina lidí dává míň. A napsal jsem, že 42z považuju za kravinu, za čímž si stojím, protože to odpovídá 47z na 26" a to by snad nikoho ani nenapadlo na MTB dávat…

                        • kubad  

                          jj s tim souhlas

                          sou i kazety co maji nejmensi 12z.

                          :-)

                          pak je 42z. cajk

                          • JakeF  

                            Jo, s 12–36z kazetou už to nějakej smysl má, když někdo chce jemný odstupňování.

                            • DaSnail  

                              22:04

                              42z považuju za kravinu, za čímž si stojím

                              22:16

                              s 12–36z kazetou už to nějakej smysl má

                              evolušn…

                              co bude dál?

                              00:14

                              dycky jsem tvrdil že 42z je fajn pro lidi kterí nezávodej ČPXC a netočej vysoký kadence. pro mne osobně je maximum

                              39z

                              ;o)

                              • JakeF  

                                Vytrháváš to z kontextu… S 12–36 ten nejtěžší převod odpovídá 38/11, což sám vozím, tak v tom asi těžko budu vidět problém :).

                                Původní problém byl o jeho výběru kola, kde je klasická kazeta od 11z pastorku a tam to prostě je kravina a převod odpovídající 47/11 na 26" kole.

                                • DaSnail  

                                  nevytrhávam. tvrdil si že 42z je kravina a teraz sa snažíš uhrat remízu skrzeva kazetu.

                                  takže keby si borec nastavil doraz na hazke aby nechodila na 11ku, ale začínala 12 alebo 13, tak 42z má zmysel.

                                  ked povolí šrób aby hazka chodila aji na 11ku, tak síce získal jeden prevod ale automaticky je to blb ktorý neví šlapat a má nezmyselné prevody.

                                  ;o)

                                  • JakeF  

                                    To už ale vaříš hodně z vody, nemyslíš? To už bych moh třeba začít tvrdit, že jsem to s tou 36z dvojplackou myslel tak, že si k tomu dá XX1 kazetu a řazení a malou placku zablokuje dorazem na smyku :D.

                                    • DaSnail  

                                      ne.

                                      varil by som, keby som napr tvdil že borec ktorý má na biku len placky 44 a 32 určite jazdí len cyklostesky po rovine, lebo na tom sa do nejakého kopca vytáhnut nedá.

                                      a navyše mu to ani nemyslí gramovo, lebo zhodil malú 22z placku a pridal si tam obrí 36z pastorek.

                                      proste losér.

                                      ale to ja nerobím. ;o)

                                      • JakeF  

                                        Dneska fakt nejsi ve formě, já dvojplacku 44/32 vozím s 11–32z 9-speed kazetou :). Ale zkus to teď uhrát, že jsi nemyslel mě :D.

                                        • DaSnail  

                                          ja na remízy nehrajem.

                                          btw v každom príspevku sa nejak šikovne vyhneš vecnej reakcii, ale zas presne víš čo vytrhávam, čo varím a kde som. dobre. ;o)

                                          • JakeF  

                                            To nehraješ, tys totiž prohrál už v okamžiku, kdy jsi začal brát jako argument moje uznání, že s 12–36z kazetou to má smysl, což ale nemělo nic společnýho s původní diskuzí o výběru kola, kde je ve všech třech případech kazeta od 11z a což byl důvod, proč jsem řek, že tam je 42z převodník nesmysl.

                                            • DaSnail  

                                              asi sa začíname motat v kruhu.

                                              42z má zmysel s 12–36z kazetou

                                              42z nemá zmysel s 11–36z kazetou

                                              a dovod je ten, že ty so svojou kadenciou už prevod 42/11 neutáhneš.

                                              tak to myslíš?

                                              • JakeF  

                                                Proč se tu diskuzi snažíš zatáhnout na to, co já utáhnu a neutáhnu?

                                                42/11 na 29eru je převod odpovídající 47/11 na 26" bajku a je to převod těžší, než se dává běžně sériově na silničky. Ale podle BF je potřeba na MTB a já jsem loser, že to neutáhnu… Že mě to nepřekvapuje, starý dobrý BF plný polobohů :D.

                                                I když co tak koukám do profilu, tak spíš potrefená husa, co si nechce přiznat, že točit kadenci 40rpm po rovině je blbost. Ani nevím proč jsem si vzpomněl na toho borce, co nám tu vyprávěl, jak není tlustej, že to je tak silnej a že tak chlap má vypadat :D.

                                                • DaSnail  

                                                  tyvole, ti si fenomén.

                                                  z profilu si mi vyčítal že som tlustej polobuh a točím 40rpm.

                                                  som mal smoke jak singla a na mestskom singli stále dost jazdím, takže som zvyknutý točit vyššie aji nižšie kadencie. ;o)

                                                  ja ked koukám tebe do profilu tak vidím len jednu bakelitovú silnicu a žádneho bika. a fotku nejakého vyhublého mladíčka s propadnutými tvářemi.

                                                  ale závery z toho žádne nerobím, varenie z vody je tvoja doména.

                                                  takže 42z na 29 je nesmysl, lebo to prej odpvídá 47z na 26.

                                                  hm, toto na remízu asi nedáš 8o)

                                                  • JakeF  

                                                    Jak jsem ti psal, nejsem to já, kdo tady hraje o remízu :). Vytrhnout argumenty z kontextu a pak je obhajovat úplně jinou kazetou, než je na kolech, o kterých se mluvilo, tím fakt neuspěješ. To by na 29er bajk mohly být v pohodě i silniční kliky od 53z. Jé, jenže to DaSnail zapomněl dodat, že to myslel s juniorskou kazetou, co začíná na 16z :D.

                                                    Nojo, jsem vyhublej, nemám bajk a jsem loser, protože neutočím nízký kadence. Hele, asi se s tím klidně smířím :D.

                                                  • DaSnail  

                                                    hele foryste, ja nič kazetou neobhajujem.

                                                    ked ty kubad napísal, že 42z je v poho s 12z najmenším pastorkom, tak si otočil a tvrdíš že tak teda ano, s 12 je to vpoho ale s 11z je to furt nesmysl.

                                                    což je chujovina jak vačšina vecí ktoré píšeš. ;o)

                                                    reagovat na to, čo si myslíš že si myslím ale zapomnel sem dodat…to fakt nebudem.

                                                    mozeček ti nebere napr to, že kde ty už drtíš 11ku, borec s vačšou plackou može 13ku. a ked nekdo točí nižšie kadencie jak 90–100 po rovine tak logicky potrebuje tažší prevod. menší pastorek jak 11 sa moc často nevidí, takže riešenie je prekvapivo – vačšia placka.

                                                    bike máš, to šeci víme. specialized z radotína. ale v profile neni.

                                                    btw, si fakt až renesanční všeználek. keby brúk pytlík voprcal sám seba v kine, furt by jeho broučátko nebolo spoloviny tak chytré jak ty.

                                                    ale žádný strach, snad z toho vyrasteš ;o)

                                                  • JakeF  

                                                    Převod 42/11 na 29er bajku je nesmysl a za tím si stojím. Je to převod odpovídající 47/11 na 26" bajku, čímž ta nesmyslnost většině lidí docvakne. Tobě ne, tak bych ještě dodal, že to je těžší převod, než 50/12, což se běžně osazuje jako nejtěžší na silniční kola. Co napsal kubad s 12z kazetou je pravda, ale to je úplně jiná diskuze, protože na všech kolech ve výběru jsou klasiky od 11z.

                                                    Že ty jsi potrefená husa, co 42/11 na 29eru vozí a strašně ho potřebuje má dvě vysvětlení. Buď jsi klasickej BF polobůh, co na MTB jezdí 40km/h po rovině (kadence 75rpm, na rovinu pořád hodně silová, při klasický 90rpm už jsme na 48km/h :)) anebo prostě neumíš šlapat. Jiná možnost není, když potřebuješ na bajku převod, co velká část lidí nemá ani na silničce, na který se při stejný zátěži jezdí někde kolem 5km/h rychlejš na průměru :).

                                                  • DaSnail  

                                                    42/11 nemam, mám 44/11. ;o)

                                                    Nepotrebujem ho strašne, Radim ho zriedkavo. Ale napr včera som ho mal tak pól hodky. Asfalt a vietor

                                                    Napriek tomu že najťažši prevod moc nepouzivam, nijak mi tam nevadí.

                                                    Kupovať novú kazetu alebo prevodniky kvôli tomu aby sa to hmyzim zavodnikom zdalo smyslne a navyše jak bonus mat menší rozsah prevodov, to fakt ne

                                                    Btw, 30km/h som jazdil aji na 32/16 singly ;o)

                                                  • JakeF  

                                                    No jsi prostě borec, co na to říct :). Ještěže nemáš silničku, tam už bys musel mít převodníky z časovkovýho kola a stejně by nejspíš nestačily :).

                                                    Je celkem zajímavý, že dáváš 30km/h na singlu s lehkým převodem, kde to dává kadenci 110rpm a pak na zpřevodovaným kole potřebuješ 44/11, kde stejná kadence dává rychlost 60km/h. Něco mi na těch tvejch tvrzeních nesedí :D. Ale ne, počkej, teď mi to došlo… 60km/h a půl hodiny ve větru, tys byl dělat na svým bajku předjezdce ve včerejší etapě Tour de France na Mt. Ventoux :D.

                                                  • DaSnail  

                                                    všetko sa dá vysvetlit. bohužial ne všetkým. ;o)

                                                  • Ruprt2  

                                                    Nádhera :-)

                                                  • newbie  

                                                    :-) tvl ty nenecháš Jakea zakopat se ani na poslední obranné pozici 42/11?

                                                    postupně tu tvrdil naprostý nesmysly jako že

                                                    • 42 je na 29" naprostej nesmysl
                                                    • trojplacka je na 29", která nemá krosové pláště, prostě nesmysl
                                                    • běžná rovinová kadence je 90 a ten, kdo ji netočí, prostěneumí moc dobře šlapat

                                                    teď už obhajuje jen „42/11 je na 29“ nesmysl" a i tady tvrdě útočíš :-)

                                                  • JakeF  

                                                    Všechny 3 jsou pravda. Že do toho taháte extrémní situace jako je nestandardní kazeta 12–36z, která vůbec nesouvisí s původním problémem, je už taková BF klasika. Jak už jsem psal, zkuste to ještě přes juniorskou kazetu, co začíná na 16z, pak teprve všichni pochopí, že je vlastně ideál dát na 29er MTB silniční kliky s 53z největším :).

                                                  • newbie  

                                                    je mi líto, ale všechny tři jsou bláboly

                                                    u prvního bys možná uhrál remízu s tím, že z kontextu vyplývalo, že šlo o převod 42/11

                                                    druhý je blábol prostě proto, že trojplacku na 29" vozí spousta lidí, kteří využívaj celý rozsah převodů

                                                    a třetí je platný jenom pro závodníky a hobíky s vyššími výkony

                                                  • JakeF  

                                                    První je z kontextu jasnej.

                                                    Že to vozí nemění nic na tom, že to je nesmysl, odpovídá to crossovým klikám na 26" MTB a to je všem jasný, že je blbost, u 29eru to chce trochu inteligence, aby si člověk uvědomil, jaký to jsou reálný převody, bohužel často chybí a potrefený husy pak kvákaj :).

                                                    Pokud někdo jezdí běžně 30km/h na MTB, tak se mezi hobbíky s vyššími výkony jednoznačně řadí, takže zase z kontextu platný. Obecně máš pravdu.

                                                  • newbie  

                                                    první teda vynechávám

                                                    u druhýho nějak zřejmě nemám ani tu trochu inteligence, abych pochopil, co jsi chtěl říct… mám trojplacku, používám běžně převody na obou krajích rozsahu – takže bych „si měl uvědomit, jaký to jsou reálný převody“, přestat kejhat, zastydět se, trojplacku vyhodit a… co?

                                                    u třetího to na kontext nemáš šanci uhrát, zopakoval jsi to tady několikrát jako absolutní tvrzení a jako takové prostě neplatí

                                                  • JakeF  

                                                    Ty to vozíš se 12z kazetou, takže jsi úplně jinde, než původní příklad a máš převod téměř odpovídající 39/11, což jsem označil jako nejtěžší rozumnej převod v zásadě tak jen potvrzuješ, co jsem napsal.

                                                    Můžeš tvrdit co chceš, ale v kontextu řešenýho problému platí. A ono co si budem povídat, v drtivý většině bude platit i obecně. Pokud někdo točí kolem 60rpm na rovinkách, tak v kopcích bude kolem 45rpm a to úplně vidím, jak asi bude to šlapání kruhový a teda pořádně šlapat stejně neumí.

                                                  • Ruprt2  

                                                    crossovým klikám na 26" MTB

                                                    Asi se raději nebudu ptát, co to znamená :-)

                                                  • JakeF  

                                                    Zkus google :)

                                                  • Ruprt2  

                                                    Tvůj standardní způsob odpovědi.

                                                    Teď se budeš hádat, jestli existují kliky pro krosová kola.

                                                    Ale to přirovnání, které jsi napsal je nonsenc.

                                                    Já to raději nechci rozebírat, takže se ani nenamáhej.

                                                  • JakeF  

                                                    Vždyť se ti v tom odkazu ty kliky přímo zobrazí, hned první odkaz na kupkole :D. To přirovnání sedí téměř přesně, respektive je mimo o 1z rozdílu. Ale holt to je na tebe asi příliš přemýšlení :).

                                                  • DaSnail  

                                                    ja vím, je to trochu sadistické. asi jak šťouchat do křečka v kleci dráteným ramínkem a bavit sa na tom jak skáče a prská.

                                                    su zlej, za to si dám neska enem jedno pivčo 8o(

                                                  • JakeF  

                                                    Křečci by pivo neměli vůbec :).

                                                  • DaSnail  

                                                    tak ty si dáš jonťák, ne?

                                                  • JakeF  

                                                    Až se dosměju, bych ho vylil :).

        • DoomHammer  

          a do prdele… já kokot mám kliky 42/32/24 :D

          no nic, jdu se zabít :D

          • JakeF  

            No a schválně, jak často potřebuješ 42/11?

            • DoomHammer  

              málokdy, ale na rovinkách při asfaltových přesunech, kterých máme u nás na Hané požehnaně, točím 42z s prostředkem kazety při kadencích kolem 75–90 otáček. zkoušel jsem jezdit střední pilu a konec kazety, ale pocitově mi to nesedlo, na 42z pile se mi jezdí líp, subjektivně mi přijde, že se ten řetěz líp odvaluje :)

              čili, nechme lidem jejich volby :)

              • JakeF  

                Málokdy… Druhej nejtěžší máš 42/13, kterej je nepatrně lehčí, než 36/11 a pokud teď jezdíš prostředek kazety, tak bys takhle jezdil na velkou a na kazetě o 1–2 převody na těžším, takže pořád s rezervou. Já lidem tu volbu neberu, jen vysvětluju, proč 36/22 fakt není problém a zbytečný kvůli tomu brát trojplacku, kde je ten nejtěžší převod na bajku prakticky nevyužívanej a fakt není problém ušlápnout 30km/h :).

                • KAITEN  

                  tejd mam na 26tce placky 39/26 a vubec zadnej problem. asfalt klidne 30 a vzadu 15ku

          • MlokCZ  

            V pohodě, jezdím taky 42/32/24 a to na 29" už rok a půl. A je to nejlepší zpřevodování co jsem kdy jezdil. To jsem rád, že vím, že nejlepší zpřevodování co mi sedí je naprostej nesmysl.

            Nejde vůbec o ten nejtěžší převod, ten by mi 36/11 stačil. Jezdím to s 12/36 kazetou (36/11 je ještě o chlup těžší než 42/12).

            Rozsahem by mi taky stačilo vozit 36/24 + 11/36. I když rozsah by byl ok, tak by to celé bylo pro mě s prominutím úplně na hovno:

            • přišel bych o skvěle odstupňovanou 12/36 kazetu, hlavně o 12/13/15začátek
            • řadil bych mnohem více na plackách (takhle na asfaltu jezdím hodněvelkou placku mimo větší kopce a zase v terénu mi to vychází opravduhodně na střední 32jku, kterou bych neoželel)
            • mnohem rychleji bych zrušil kazetu, takhle jezdím na 42jku dost většípastorky a 12tku neřadím moc často a když už ano (v situacích kdy jeduv háku kolem 40km/h) tak tam mám ten super začátek a jsem hodně rád, žemám jemnou volbu 12×13 pastorek
            • Singlespeed  

              36/11=3,273

              42/12=3,5… vcelku znatelně těžší.

              36/11 má spíše blíž k 42/13=3,231

              • MlokCZ  

                Jasně, máš pravdu. Už jsem si to ani nevidělil a přitom je to vidět na první pohled (dělám moc věcí najednou) a jen jsem to vzal dle toho co jsem počítal minule přesněji (ale to bylo pro 39/26 dvojplacku).

                36/11 je opravdu jen jako 42/13, takže by mi nestačil ani ten rozsah.

                A s 39 by to bylo už zcela k h…u.

            • Peslezedirou  

              Souhlas s Mloke, na 29er jsem také jezdil 42/32/24 a nebylo to vůbec špatné, pila 44 byla už moc. Chtěl jsem dát malý 22, ale než jsem se pro to rozhoupal, tak jsem bajk prodal :-) Pilu 32 jezdím co se dá, pokud už to nejde, tak dám malou, takže s malou jezdím poslední dva pastorky (tři?). Je pravda, že jsem na velkou jezdil po rovinkách s pastorkama ze středu kazety, ale variabilita převodů za to stojí, navíc se tak nesjíždí řetěz, ale asi není zásadní.

              Jinak jsem zkoušel 38/24, ale tam to nevyšlo z důvodu devítky, horšího odstupňování a rozsahu.

            • JakeF  

              Co si budem povídat, ty máš ale celopevňáka 29ku jako náhradu silničky nebo cyklokrosky a do terénu máš enduro… Když to vezmu z pohledu svýho celopevňáka na slickách, tak tam jsem rád i za převod 44/11 a mám tam dvojplacku 44/32 :).

              • MlokCZ  

                Náhradu určitě ne. Sice jezdím na celopevňáku více jezdivé trasy, ale to neznamená, že nejezdím i terén. Jezdím na tom prostě všechno. Terénu poslední dobou čím dál více.

                Fulla beru až když je trasa terénější z větší části a už bych se na celopevňáku moc trápil.

                Naposledy opravdu terén třeba koncem června Jizerky a zelená ze Smrku směrem na Stóg Izerski.

                Na celopevňáka slušných 1,5km šutrů. Takovýhle úsek bych samozřejmě raději jel na fullu, jenže tak jak jsme tu trasu zrovna ten den jeli, tak tam byly už jen další dva úseky (oba asi 1km), kde bych opravdu výrazněji ocenil full a na zbytku se zbytečně trápil, že to nejede. Znova bych na tu stejnou trasu vzal zase raději celopevňáka než fulla.

                Nebo teď o posledním víkendu přejezd Brd z Řevnice do Plzně. Z těch 120km byla převážná část rychlá a jezdivá. Ale hned ten začátek byl taky nějaký ten terén (jeli jsme z Řevnice po zelené, hned odobčka na žlutou a modrou na rozcestí k Jezírku, pak po žluté na červenou na Červený kříž a dále po červené na rozcestí Vysoká Jedle).

                Tedy začátek jasně bikový (a jel jsem i nejlehčí převod na začátku v pár prudších kratších úsecích) a přesto jsem na té stejné trase následně točil 42/13 opravdu hodně (i když je pravda, že všechno na 42/13 bylo odjeto v háku za výkonějším kamarádem) a 42/12 taky zařadil.

                Tohle mi nepřijde jako náhrada silničky či cyklokrosky. Ani jednu tu trasu bych na cyklokrosce tedy nechtěl jet ani omylem (z toho Smrku bych to na cyklokrosce asi ani nedal, tam to celé bez šlápnutí nedali někteří ani s odpruženou i když to není nijak extra těžký úsek, na celopevňáku to ale už pro mě lehké nebylo a dal jsem to celé).

                A čistě jen asfalt (náhrad silničky) jezdím na celopevňáku pouze v chladnou část roku, když bývá všude opravdu hodně bahna a do toho se mi nechce. Pak také nahazuju druhá kola se Super moto (letos někdy do dubna, už nevím kdy v dubnu jsem přehazoval na RaR).

                • JakeF  

                  Výborně… Takže sáhodlouhej příspěvek k tomu, že těch 42/11 stejně není potřeba a točil jsi v háku většinu doby 42/13, který odpovídaj 36/11 a jen jsi potvrdil, co celou dobu píšu.

                  • MlokCZ  

                    Já jsem celou dobu psal o tom, že může někomu vyhovovat trojplacka včetně 42 převodníku. Ty jsi začal tím, že to je nesmysl.

                    O 42/11 jsem nenapsal ani slovo, jen jsem u sebe doplnil, že by mi 36/11 už nestačila (42/12 jsem řadil a řadím ne zase tak ojediněle i když na tenhle převod najedu daleko méně než na 42/13 a 42/15).

                    S dvojplackou s 36 velkou plackou by to pouze znamenalo, že bych točil hodně času 36/11 (místo 42/13) a že by 11tka šla rychle do kopru. A převod odpovídají 42/12 by mi zcela chyběl. A na druhé straně potřebuju 24/36 nejlehčí, takže ani varianta větší placky na dvojplacce typu 39/26 neřeší nic (nehledě opět na nutnost použít daleko hůře odstupňovanou kazetu).

                    Takže jsem jen potvrdil, že s 36/11 by to bylo pěkně na h…o.

                    A to, že já nepotřebuju 42/11, tak z toho nijak nevyplývá, že ho nepotřebuje někdo jiný.

                    • JakeF  

                      Podle tvý potřeby nejlehčího 24/36 a nejtěžšího 42/12 mi tam vychází prakticky přesně 38/24 dvojplacka ;). Jen by to chtělo tu 11–12–14 kazetu, aby to bylo rozumně odstupňovaný…

                      Ale už jsme to tu párkrát řešili, mi přijde, že jsi se šprajcnul, že prostě tu trojplacku potřebuješ a teď už to obhajovat musíš. Vzpomínám si, jak to posledně došlo do argumentace potřeby těžkýho převody při závodění s kamarádama na dovolený v Alpách z kopce po asfaltu na enduro fullu :).

                      • MlokCZ  

                        To je přesně varianta (38/24), která by byla pro mě naprosto hrozná. To je to nejhorší co bych mohl pro sebe mít. Vezmu to pro ten nejlepší případ s 11/12/14 kazetou, pořídit se dá:

                        • tahle kazeta je odstupňovaná trošku hůře ve středu kazety, hlavněskok 18–21, který já mám posunut mírně výše na 19–22), to je ale tonejmenší a zkousnout by se to dalo
                        • rychlé úseky na velkou placku celkem ok, i když odstupňování 11/12/14je pořád znatelně horší než 12/13/15 (12/14 skok je pořád nechutný 17%,13/15 přitom už jen 15%), asi by se ale ještě také dalo zkousnout, kdysijsem takový počátek kazety jezdil, tak vím, že se to dalo i když tobylo horší
                        • jakmile bych vjel do terénu, kde teď jezdím převážně na středníplacku, tak bych najednou řadil pořád mezi velká/malá, je to úplně nahovno (už jsem si tímhle prošel při ježdění 22/36 dvojplacky)
                        • nesnáším velký skok na plackách a nutnost pak dořazovat o tolikpastorků vzadu pro navazující převod, skvěle mi sedí ty menší odstupyu 24/32/42 oproti dříve 22/32/44
                        • do sjezdů, kdy nechávám prostřední bych na velké neměl krytý řetězproti padání směrem ven; tohle dost řeší novější přehazky a časem asistejně přejdu na Sram type 2, ale zatím nemám

                        A přínos by pro mě nebyl naprosto žádný.

                        Dvojplacku už jsem kdysi právě jezdil a šla brzo pryč, protože to bylo pěkně k h…u. Dříve to bylo sice 22/36 s 11/34 kazetou, ale ta výhoda současného 36 pastorku se ztratí v nutnosti dát 38 a vyjde to úplně stejně blbě.

                        Spíš mi přijde, že nemůžeš pochopit, že někomu může dvojplacka naprosto nesedět a vyhovovat daleko více trojplacka.

                        PS: Nejprve jsem před rokem a půl přešel na desítku 12/36 + 24/32/42. A chtěl jsem nechat na fullech devítku. Ale tak mi to po vyzkoušení zachutnalo, že jsem vyměnil za stejné převody i na obou fullech. Jak je to full, tak je akorát ten posun do lehčích převodů za menší kola.

                        A že na fullu bych jeden dost podstatný přínos měl a to rokring a ani kvůli němu to měnit už znovu nehodlám.

                        Právě kvůli rockringu jsem to dříve s 22/36 zkoušel.

                        Full + asfalt a větší rychlost, to byla jen taková ojedinělá okrajová záležitost (spiš takový recesistický příklad), že i tam se může hodit těžší převod. A jak je tohle nepodstatná záležitost jsem psal i v tom vláknu předtím. Ten převod co jsem tam tenkrát měl, tak už dávno tak těžký na fullu nevozím (měl jsem tenkrát 44/11 a teď už mám jen 42/12). Takže na 26" fullu už to opravdu do moc velkých rychlostí točit nemůžu.

                        A nebylo to v Alpách, ale v Jeseníkách z Ramzové :-)

                        • JakeF  

                          Přiznám se, fakt to pochopit nedokážu, zvlášť u tebe, co má na každý užití jiný kolo. Chápu to u lidí, co maj jedno kolo a jezdí na něm všechno, i když i tam to je dost o technice šlapání při tý potřebě těžkejch převodů.

                          Když to máš rozdělený, tak nevidím problém…

                          Silnice 53/39 nebo 50/34

                          XC 29er bajk 38/24 nebo 39/26

                          Enduro full 36/22 anebo tam ideálně rovnou 32z s 11sp Sramem :).

                          • MlokCZ  

                            To, že je více kol ale nic striktně nerozděluje. To ani dost dobře nejde.

                            Ani v horách (natož kolem Plzně) když vezmu fulla, tak nejedu jen pořádný skutešný terén. Ono ani kdyby ta možnost byla, tak bych asi ani nechtěl jet trasu typu 40km souvislého náročnějšího terénu.

                            Takže jak na fullu běžně jezdím i delší rychlejší úseky (klidně i asfalt), tak na celopevňáku jezdím občas náročnější terén.

                            Když se to tak vezme, tak jsou to pořád podobné trasy se děma rozdíly.

                            První je, že se trochu liší procentuální zastoupení typů povrchu. Tedy na celopevňáku je o něco více jezdivých úseků a na fullu zase o něco více náročnějšího terénu.

                            A druhý je, že na celopevňáku preferuju náročnější terén směrem nahoru a na fullu směrem dolu. Není to samozřejmě pravidlem, ale stává se tak častěji.

                            Na obojem ale ve výsledku jezdím úplně všechno.

                            A jinak o 22/36/rockring jsem si myslel kdysi jak je to výborný nápad. Předem jsem si jen spočítal, že rozsah s 11/34 kazetou bude zcela ok a tím si myslel, jak to bude super a žádný problém mi ani nenapadnul.

                            A rovnou jsem naivně koupil dvoje SLX kliky (22/36/rockring).

                            Nakonec jsem nahodil jen ty jedny a ty mi jeté doma leží dodnes. Až v praxi jsem zjistil, jak je to pro mě debilní řešení.

                • MlokCZ  

                  A k tomu hned ještě můžu doplnit, že kamarád jezdící 29" Radona tam má 24/32/42 + 11/36 a na té stejné trase Řevnice-Plzeň 42/11 občas řadil.

                  Moc dobře vím co kdy a kde řadí, protože právě za ním jezdím v háku nejčastěji.

                  Oproti mně točí v rychlostech 30km/h+ kadence o trošku nižší než já. V menších rychlostech pak točíme většinou podobně.

                  • tonik666  

                    V tom háku jezdíš v terénu? :)

                    • MlokCZ  

                      Ne, proč? V háku se také jede i na těch jezdivějších trasách, kde terénu je poměrně málo třeba jen 1/3 trasy.

                  • Peslezedirou  

                    Já jsem třeba na 29er neřešil, že na poslední dva pasotrky prakticky nejezdím, ale psíš ten komfort, že jsem mohl jezdit velkou v terénu i do mírného kopce. Nevím jak to vycházi matematicky, ale je mi příjemnější točit třeba prostřední placku, v zádu všechno, než točit malou pilu a pastorky někde ze středu kazety, což takhle jezdí dost lidí a mění řetězy o 100 6 .

                    • MlokCZ  

                      O tom to samozřejmě je taky, tedy o to nepřijít o 32 placku na kterou jde pak odjet hodně bez řazení na malou.

                      Tohle má každý posunuté jinak dle výkonnosti a toho co jezdí. A jsou jak tací co jim to vychází na 32 placku (i s 11/36 kazetou) a i tací co jim to vyjde u dvojplacky (že odjedou většinu na velkou).

                      • tonik666  

                        To bych rád viděl přesmyk, kterej vezme na střední placku jak nejmenší, tak největší pastorek.

                        • jIrI___  

                          Starý LX to dokázal :)

                        • MlokCZ  

                          Tak u mě úplně každý který jsem kdy jezdil. Skoro všechno to byly XT přesmyky a to 10sp, 9sp, 8sp. A jak down swingy, tak top swingy.

                          Na střední placku mám vždy seřízeno, že mi bez škrtání o přesmyk chodí celá kazeta.

                          Asi to bude rukama :-)

                          Nejmenší pastorek ale už většinou na střední placku stejně nejezdím, střední jezdím nejvíce od 3 nejmenší až po největší pastorek. Jak už je to na střední placku a nejmenší pastorky, tak to už je většinou v takové situaci stejně lepší řadit velkou placku.

                          • tonik666  

                            Všechny XTčka co jsem měl na jedné nebo druhé straně škrtají.

                            Asi to budou fakt ty ruce.

                  • JakeF  

                    Asi jste holt o mraky rychlejší, než já. Na 42/12 to vychází při 90rpm kadenci na 43km/h, to já holt na rovinkách nejezdím ani na silničce. Zato kadence jezdím klidně i vyšší, asi bych měl začít točit 60rpm, ať jsem konečně taky tak rychlej.

                    • ELx  

                      Ty voe, tak proč to pořád tak strašně řešíš. Ať si jezdí každý převody a kadence jaké mu vyhovují.To, co si myslíš, že je dobré pro tebe, nemusí někomu jinému vůbec sedět.

                      • jIrI___  

                        Dělá to pro dobro světa, ať si lidi neničí kolena :)

                      • JakeF  

                        Znáš to, vyzkoušíš a nebudeš chtít jinak :D.

                        • ELx  

                          Já to znám,ale rozhodně bych si netroufal ostatní lidi poučovat,že dělají„chybu“. Je to příliš individuální. Ale ty jsi všeználek, ty můžeš :D

                    • MlokCZ  

                      O rovině a 42/12 tu nepadlo nikde ani slovo, to je jen tvůj výmysl.

                      Já jsem psal, že jsem na té trase točil hodně 42/13. Na té konkrétní trase je minimálně 40km mírně z kopce a to v dlouhých souvislých úsecích, třeba nejdelší úsek Dobřív-Ejpovická nádrž (ten je nejdelší, ale zase klesá nejméně, na trase byly více rychlejších o něco kratších úseků).

                      Takže to nebyla rovina, k tomu jsem to jel 42/13 a někde 42/15 (a ne 42/12) a ještě k tomu v háku. Střídal jsem tam tyhle dva převody (a z toho ve výsledku bylo hodně na 42/13).

                      Jen sem tam jsem ta dal i 42/12 v místech, kde to klesalo více.

                      Rovina na té trase nebyla takřka žádná.

                      A kadenci točím v poslední době v podobné situaci kolem 80–90ot./min.

                      Obvod kola mám 2,28m.

                      80ot/min + 43/15 + 2,28m obvod kola → 31km/h

                      90ot/min + 43/13 + 2,28m obvod kola → 41km/h

                      Tedy dle konkrétního místa a situace byla rychlost v tom rozmezí 31–41km/h.

                      • JakeF  

                        Mně ty místa nemusíš popisovat, mezi Plzní a Řevnicema to celkem znám ;).

                        Každopádně jsme pořád u toho, co píšu… Píšeš rozsah do 41km/h při 42/13, což odpovídá 36/11 a přesně tomu, co tady od začátku píšu, že s 36/11 není problém normálně jezdit a cpát na 29ku převod 42/11 je kravina. Což potvrzuješ i ty sám tím, že v první řadě 11z pastorek vůbec nemáš a jak sám píšeš, 12z moc neřadíš, i když to máš na celopevňáku, kam dáváš i semislicky.

                        • MlokCZ  

                          Celé to ale není o 42/11 převodu, ale o celkových výhodách a nevýhodách 3×10 oproti 2×10 pro konkrétního jezdce.

                          A jak jsem psal, pro mě je už 42/11 zbytečné, ale to neznamená, že je tak pro každého.

                          A co se týká plášťů, tak naopak na RaR jezdím těžší převody více. Na Super moto jezdím téměř výhradně v období, co jezdím sám čistě asfalt a tam na rovině a v hodně mírných pasážích to sám neutáhnu (tam mi stejně brzdí aerodynamika). A když to klesá více, tak to zase jede už hodně dobře samo, tak to také už málokdy při sólo jízdě točím.

                          Ono je vůbec sakra rozdíl, když někdo jezdí sám a nebo v partě. A u party jak jezdí ostatní.

                          A zvlášť když se chceš častěji za někým vozit v háku (což když ostatní jsou mírně výkonější je nejlepší varianty pro všechny). Pak si ho nenecháš zbytečně ujet ve chvíli kdy to kousek klesá trošku více a sám bys třeba nešlapal vůbec.

                          A ve sjezdu když to jede více, tak si většinou nechávám naopak bezpečnostní odstup, takže v háku už se většinou nevezu a klidně se tedy stává, že sem tam točím chvilku nejtěžší převod jen aby mi těžší jezdec bez šlapání neujížděl.

                        • MlokCZ  

                          A vím, že to znáš. Jen kromě toho začátku co jsem popsal už na začátku, tak jsi ale nemohl vědět kudy jsme jeli, možností je spousta.

        • DaSnail  

          ale 44 ujde, ne?

          • JakeF  

            To už bude převodovým poměrem skoro odpovídat kompaktům na silničce :D.

            • DaSnail  

              kompakty sú mělká a krátké rodla, vole.

              velká placka je fajn, šetrí sa retaz a pri danej max. kadencii dosiahneš vyššiu rýchlost. niektorí obratlovci sa pri hmyzom mydlení nožičkami nemusia cítít príjemne ;o)

              • JakeF  

                Kompakty jsou 50/34, u řidítek se to používá taky.

                Ale je to zvláštní, na BF jsou většinou všichni mistři techniky a jezdí strašlivou kudlu a najednou se tu hromada lidí přizná, že neumí pořádně šlapat :).

                • Peslezedirou  

                  To že někdo nejezdí dvou placku, nemusí znamenat, že neumí šlapat :-)

                  Kdyby se nezvýšil rozsah kazety a netlačilo to shomanio a sram, tak by si se o dvou placce ani neodvážil uvažovat :-) Dvou placku jezdili jen nejvíc největší maséři a vokolci…

                  • DoomHammer  

                    to platí i teď, ne? trojpřevodník je jenom pro plebs :D

                  • JakeF  

                    Ale notak :). Vozil jsem na závodním bajku dvojplacku i s 11–32 kazetou, loni chvíli i 42z jednoplacku, ale teda s 11–36z kazetou. Na celopevňáku mám i teď dvojplacku 44/32 s 9sp 11–32z.

                    A navíc přesně o tom zvýšení rozsahu to je, dřív s trojplackou byl stejnej (nebo menší) rozsah jako dneska s dvoj, tak proč všichni najednou potřebujou mít daleko větší rozsah a pak tu stejně přiznaj, že ho nevyužívaj nebo rovnou s trojplackou vozí menší rozsah kazety…

                    • Peslezedirou  

                      Jenom škoda, že nejezdíš singla, to by byla teprve s tebou legrace :-)

                      • JakeF  

                        Ty jsi sem začal tahat, co vozím a nevozím já a o čem bych uvažoval a neuvažoval. Já tu jen napsal, že cpát na 29ku 42z převodník je nesmysl a 36z stačí. Objevilo se tu pár lidí, co vozí 42z a jali se mi to vyvracet a pak z nich vylezlo, že s tím vlastně řadí prostředek kazety anebo rovnou vozí kazetu odstupňovanou od 12z, kterou vlastně taky řadí akorát ve sjezdech na silnici v háku :D.

                        • Peslezedirou  

                          Mě je fuk co vozíš, říkám jen, že kdyby jsi vozil singla tak tady budeš dávat moudra, že stačí jeden převod a ještě by jsi to podpořil výpočtem.

                  • Ruprt2  

                    Ale důležité je co používá JakeF.

                    Protože, když nepoužíváš to co on, tak to děláš rozhodně blbě.

                    Nicméně buďme rádi, že nemá na kole 1×11, to by teprve byli hlášky.

                    • JakeF  

                      Jednoplacka je výborná věc, ale není pro každýho, narozdíl od dvojplacky. A ani s rozsahem 11sp ještě nebude.

                      • Ruprt2  

                        Dvojplacka pro každého není a pro každýho už vůbec ne.

                        • JakeF  

                          Po tý tvojí hrubce budeš opravovat, že nepíšu spisovně? Ty jsi komik :D.

                          • Ruprt2  

                            Nevykládej mi, že co je dobré pro tebe, je dobré i pro mě. Díky šmudlo.

                            • JakeF  

                              Tobě jsem nic nepsal, ty ses akorát do týhle diskuze přicpal rejpat, jako ostatně vždycky :).

                              • Ruprt2  

                                Jednoplacka je výborná věc, ale není pro každýho, narozdíl od dvojplacky

                                • JakeF  

                                  Ok, vraťme se k věcnejm argumentům. Ty jsi teda z lidí, kdo potřebuje převod 42/11 na 29eru? Je celkem zajímavý, že takový převody většinou nejezdí ani jezdci svěťáku na závod na krátký závody, ale na BF ho potřebuje každej na pohodový vyjížďky :D. Holt BF klasika, každej by top světový jezdce dával s prstem v nose po předním kole :).

                                  • Ruprt2  

                                    To není ryba to je kokot.

                                    Já potřebuju trojplacku. A to že si to nemyslíš, na tom vůbec, ale vůbec nic nezmění.

                                    • JakeF  

                                      :) Na otázku jsi neodpověděl proč?

                                      • Ruprt2  

                                        Aha já si prve žádosti o reakci nevšiml. Rád ti odpovím.

                                        Já teda 42 používám, abych se dostal k XC trati světového poháru, neb ji nemám za barákem. A na trati již poslušně shodím a jedu jenom na ty dvě placky stejně jako Jarda a ostatní kucíí. Ovšem s prstem v nose si je fakt nedávám a po předním už vůbec ne. Většinou jim nědělím jenom zhruba kolo.

                                        Ano uznávám, že by to tak být nemuselo, a vždy před specializovanou tratí bych mohl vyměnit kliky, ale jsem fakt lenoch. Takže sorry.

                                  • newbie  

                                    mám 29, tlusté gumy, 3×10, vpředu klasiku 44–32–22, vzadu 12–36… oba krajní převody, tj. 44/12 i 22/36, používám… a ne nijak výjimečně… pocitově OK kadence kolem 75

                                    • kubad  

                                      neumíš šlapat :D za chvilku tu bude reakce

                                    • JakeF  

                                      Klobouk dolů, když na tvých pláštích jezdíš „ne nijak výjimečně“ 40km/h a potřebuješ ještě šlapat. Každopádně to pořád ale vyvrací původní tvrzení o problémech přes 30km/h, protože s 36/11 bys i při týhle (relativně nízký) kadenci měl 35km/h.

                                  • JSt  

                                    //Je celkem zajímavý, že takový převody většinou nejezdí ani jezdci svěťáku na závod na krátký závody, ale na BF ho potřebuje každej na pohodový vyjížďky :D. //

                                    jakou das top speed na trati svetaku a jakou das z prvniho kopecku na silnici, kdyz vyjedes z baraku? co tam mas dal? ;-)

                                    • JakeF  

                                      Pokud potřebuješ ten převod na závodění po silnici z kopce, tak budiž, proti tomu se nedá argumentovat :).

                                      • ELx  

                                        Jaku, nebuď tak sebestřednej. Uvědom si, že většina lidí tady nejezdí hustokrutopřísný XC jako ty, ale hodně po asfaltu, šotolině. A třeba si rádi zašpurtujou na cedule :)

                                        • JakeF  

                                          Kdo říká, že po asfaltu nejezdím? Dneska jsem to měl skoro hodinu, než jsem se dostal do terénu… A za celou dobu jsem 38/11 nepotřeboval, pak jsem ho tam hodil v jedný asfaltový spojce, ale to je kousek a stejně se tam jezdí přes 60km/h, takže to už bych moh říct, že potřebuju silniční klasiku :).

                                          Ale tak ještě jinak… 42z převodník odpovídá přes průměry kol cca 47z převodníku na 26". Takže kdyby tu přišel někdo, že chce dát na 26" MTB crossový kliky, tak bys o tom neřek, že to je kravina?

                                          • ELx  

                                            Nevztahuj proboha všechno pořád na sebe !!! Někomu zkrátka vyhovuje jezdit po rovině kadencí 40. Tak ho nech žít a nešťourej se pořád v tom. Ze závodního hlediska to samozřejmě není optimální, ale na to ti každej hobík z vysoka sere. Pro něj je mnohem důležitější jeho osobní pocit a ne co vnucuje nějaký blekota z B-F.

                                            • JakeF  

                                              Osobně jsem nepotkal žádnýho hobbíka, co by na 26" MTBčku vozil víc, než 44z velkej převodník. Rozhodně jsem nepotkal žádnýho, co by tam měl 47z, tak moc nechápu, proč by to najednou s rozšířením 29erů mělo bejt dobrý řešení :).

                                              Jinak celá tahle diskuze vznikla pod jiným blekotou, co tvrdil, že na 36/11 bude problém jezdit přes 30km/h. Jinak já ani nikde netvrdil, že 36/22 bude stačit každýmu, nakonec sám vozím 38/24 a jak jsem napsal, tak 39/26 mi přijde tak maximum, za čímž si stojím, když to odpovídá 44z na 26ce, kam nikdo víc nedával.

                                              • RUSH  

                                                Více méně souhlasím s JakeF.

                                                1. Převod 38/24 a 11–36, který mám na 29HT mi přijde lepší, než

                                                původní klasika 44/32/22 a 11–32, kterou jsem měl na fullu 26. Lepší proto, že tác měním méně často.

                                                Na mých tréninkových okruzích jsem nezaznamenal, že by mi nějaký převod chyběl. Po silnici by mi dokonce asi (98%)stačil jen ten 38 tác.

                                                1. Je jisté, že převod 42(44!)/11 na 29HT nepotřebuji.
                                                2. Souhlasím i s tím, že vyšší otáčky, jsou efektivnější.
                                                • Ruprt2  

                                                  Nic proti tomu. Jenomže ty píšeš, jak to máš ty a proč.

                                                  JakeF píše, jak to mají mít ostatní, protože on je borec. :-)

                    • ELx  

                      Ty vole buď zticha, nebo se tady rozjede jeho další 150 příspěvková one man show na téma : Já,já,já a moje převody jsou úplně nejvíc :D

                      • JakeF  

                        Moje převody tu řeší akorát všichni ostatní… Já se tu zastal dvojplacky 36/22, kterou na žádným svým kole nevozím. Ještě nějakou teorii vysypeš? :)

                        • ELx  

                          Omyl. Ty řešíš převody všech ostatních, aniž bys znal jejich dispozice a potřeby.

                          • JakeF  

                            Zajímavý, že se tu ještě neobjevil nikdo, kdo by převod 42/11 fakt využíval :D. Ale nečekám, že bys ty vytáhnul nějaký argumenty k tématu, že ty vlastně ani vůbec nejezdíš 29ku? :D

                            • ELx  

                              Ano souhlasím s tím,že výkonově efektivnější asi budou vyšší kadence, ale každý člověk to má nastavený jinak. Bez nějakého wattového měření přece nemůžeš říct někomu, že jezdí úplně na hovno kadenci.

                              Pro tvojí informaci: jezdím 26" fula 42(40)/27–11/34 a 29" HT 39(38)/26–11/34.

                              • newbie  

                                ale ono to právě ani absolutně neplatí… pro nižší watty rekreačních jezdců jsou efektivnější kadence rozhodně nižší než Jakeových 90 rpm… i sám velký guru Vojtěchovský píše, že energeticky nejvýhodnější je 60–70

                                • JakeF  

                                  Dočet sis ten odstavec celej? :D

                                  Bohužel zkušenost ukázala, že tato rychlost šlapání neumožňuje dosažení dostatečného výkonu pro závodění, respektive vyžaduje tak vysoké síly na pedál, že při vyšších výkonech příliš zatěžuje svaly cyklisty a znemožňuje akceleraci. Proto se za optimální kadenci považuje rozmezí přibližně mezi 90 – 100 otáčkami za minutu po rovině a nad 70 ot./min při jízdě do kopce.

                                  Píšu tu úplně to samý. Nebo tady snad někdo uvažuje o tom převodu 36/11 a rychlosti 30km/h při jízdě do kopce? :D

                                  • newbie  

                                    dočetl. jsi na základě toho, že sis ho doufám dočetl taky, akceptovat fakt, že pro nás nezávodníky může být optimální frekvence šlapání i o dost níž než 90 rpm, se kterými jsi tu pořád počítal?

                                    • JakeF  

                                      O tom se nehádám… Nicméně pokud se nebavíme o honění maximálky z kopce po asfaltu, tak 30km/h je na bajku celkem slušná palba a pokud někdo potřebuje jet rychlejš při nezávodní intenzitě zátěže, tak musí mít sakra natrénováno a tudíž už se těžko řadí do tý kategorie „pro nezávodníky“ :).

                                      • newbie  

                                        nepotřebuju, neb nejsem závodník

                                        ale chci, neb mě to občas prostě baví

                                        ale vlastně není co řešit… napsal jsi, že „42ka převodník je na 29ce naprostej nesmysl“… :-) já mám 44, tak je vše OK a naštěstí můžu jezdit dál

                                        • JakeF  

                                          Taky tam se 44/12 máš pořád lehčí převod, než 42/11, o kterým jsem to prohlásil ;).

                                          • newbie  

                                            možná neumím číst, ale ve větě „42ka převodník je na 29ce naprostej nesmysl“ jsem nic o převodu 42/11 nenašel

                                            o kousek dál jsem naopak našel „39/26 bych viděl na 29er tak hraniční, pokud tam člověk nemá crossový pláště, trojplacka je prostě nesmysl“

                                            takže přece jen vozím nesmysl… jsem rád, že mě ten bajk i přesto baví

                                            • JakeF  

                                              To už je ale velký slovíčkaření… Z kontextu je celkem jasný, že jsem mluvil o nejtěžším převodu, teda 42/11. To už bychom tu do toho mohli začít tahat juniorský kazety začínající na 16z :).

                                              Tady aby člověku všechno přepisoval právník, aby to nikdo nebyl schopnej překroutit :D.

                                              Mimochodem, těch 39/11 bude jen o málo lehčí, než těch tvých 44/12 ;).

                                              • newbie  

                                                ale no jooo… :-) já zase jako netvrdím, že s 39/11 by se nedalo přežít… jenže s žádnou dvouplackou by to rozhodně nešlo. nejsem nějak úplná lemra, ale vážím zhruba jedenatřičtvrtě­vrchaře, tak ten rozsah prostě potřebuju

                              • JakeF  

                                Takže další, kdo svýma zkušenostma potvrzuje, že 42/11 na 29eru je kravina a vozí na něm lehčí. Zatím se tu ukázal jen jeden, kdo ten převod používá a i ten uznal nižší kadenci a i při ní by byl s 36/11 pořád bohatě přes těch 30km/h, nad kterýma celá tahle diskuze začla…

                                • ELx  

                                  Já netvrdím, že je to kravina. Jen jsem napsal co používám a co mi pro moje využití vyhovuje. A úplně chápu a respektuju ostatní. Ať si klidně vozí 48 nebo 32. To akorát ty z toho tady děláš kovbojku.

                                • Bafoon  

                                  viz 29er v profilu 44/11 a 22/34 jsou převody bez kterých to prostě nejde, vyhovuje mi to.

                            • Peslezedirou  

                              Já jo!

                              • Ruprt2  

                                už jsme 3.

                                Chudák Jakef

                                • JakeF  

                                  Chudák JakeF si mezitím jezdil na bajku :D.

                                  • Ruprt2  

                                    To já taky, ale kdybych ti napsal jakou jsem tam měl pilu, tak by tě trefil infakt.

                                    • JakeF  

                                      U tebe je mi zrovna jasný, že na svým MTB sprintuješ na cedule s knížetem a ve druhý půlce vyjížďky jdeš něco přiučit Kulhavýho v terénu :). Jen moc nechápu, k čemu tam pak potřebuješ ten malej převodník :).

                                      • Ruprt2  

                                        To se stačí zeptat.

                                        Malou placku mám na tahání vozíku (což už teda padlo), a teď ještě letos poslední sezónu závěsu od Bareše.

                      • Ruprt2  

                        Dneska už mám volno :-)

                • DaSnail  

                  to přiznání si vyčítal z niečoho čo som písal ja, alebo to bola len náhodná myšlienka?

                  btw, dalšie bicykle mám 2×9 a 1×1. dalo by sa niečo diagnostikovat aji z toho?

                  • JakeF  

                    Spíš tak náhodně k celý týhle diskuzi… Ale ono to určitě bude jen tím, že je tady tolik silovejch jezdců :).

      • sharkeeCZ  

        díky za připomínky

        2×10 mne nadchlo jednoduchosti pro použití, ale je pravda, že je to na úkor nečeho

        z těch 3×10 asi nejlépe vychází to MRXo

        • JakeF  

          42ka na 29eru odpovídá cca 47z na 26". 42z převodník je dobrej tak na tu 26ku.

          • fíha  

            47–11! To znie jak Prevod Snov! Sem s ním.

          • M3phisto  

            42z i na 26" nebrat! :-D Na jednom kole mám 39–26, na druhém „zbytkáčku“ 42–28 a už se poohlížím na Gebhardtu po 39–26 plackách.. čím déle na kole jezdím, tím volím lehčí převody, začínal jsem s bikem s trojplackou 44–32–22 a to pro mě bylo slušný peklo! :)

            ale když to někomu sedí, ať si to klidně jezdí :)

    • Datel Stepní  

      Jestli chceš mít pocit, že jsi in, ber dvojku, jestli chceš větší rozsah převodů, vol trojplacku.

      Nejlepší je si porovnat s tím, jaké převody teď jezdíš a jaké nesmí chybět. Budeš to používat ty. Já jsem kupříkladu lemra a na prudkých kopcích v Alpách bych snesl trojplacku i na silničce.

      • sharkeeCZ  

        nejsem na tom lépe :-)

        • Fran-tic  

          řešíš naprosté chujoviny, prostě si kup jedno z těch kol, běž jezdit. časem zjistíš, co potřebuješ a nebudeš zakládat taková vlákna, která pro tebe mají nulovou vypovídající hodnotu. kupovat kolo podle převodů…lol

    • vacuto  

      moje hlasovani neber vazne :) to omylem jsem na to kliknul :)

    • šlapatko  

      Zase řešíte hovna, trojplacka dá nejvíce převodů.Osobně nechápu proč by každý jouda měl vozit dvojplacku. Je super že je velký výběr a každý si vybere.Na 2placce máte přesmyk, na 3placce taky, tak co řešíte?Časté tlachy o jednoduchosti neberu, pořád tam smyk je.Ideální by byla 1 placka.Ta bude zase nahovno pro většinu lidí:-) A tak tady můžeme kafrat donekonečna.

    • Georrge  

      furt se nestačím divit tomu, že na 29" se dávají úplně stejné převody, jako na 26"… na 29" jsou kvůli vetšímu obvodu převody o 12% těžší, to mi nepřijde zrovna málo… pokud by kazety měly zůstat stejné, tak by to chtělo kliky 20, 29, 40 zubů pro 29".

      Jinak za mě steevens, mimochodem má desítku.

      • pepek  

        tak je přece jasné, že 29 si koupí ti největší borci-a ti to musí utočit a malou pilu musí sundat prostě proto, že je to teď in, i kdyby měli do kopca tlačit.

      • Peslezedirou  

        Někdo tu dával fotku sady deore 2014, kde jsou kliky 40/30/22, nevím už přesně, pro 29 fajn.

    • Hynas  

      (38/24)+(36/11)*29= +1.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.