• krokus

    Přemýšlím, jestli nevyměnit karbonový Spark (viz profil) za hliníkový Anthem X – jenom rám, komponenty by zůstaly stejné.

    Zadní stavba Sparku se s originálním tlumičem Nude při šlapání pohupuje. Nude jsem proto vyměnil za X-fusion O2 PVA (tlumič s propedalem) – efektivita šlapání se díky tomu zlepšila. Přesto je Spark stále velmi pohodlné kolo: zadní stavba ochotně chodí do zdvihu a při šlapání se vůbec nezamyká. Spark výborně „zobe“ menší překážky jdoucí rychle po sobě (polní cesta, cesta s ostrými kameny apod.) a je výborný ve sjezdech. Čím rychleji se jede, tím je jízda pohodlnější. Vyzkoušel jsem nedávno GT Force a Spark je žehlivější, houpavější (samozřejmě, v těžkých sjezdech je už rozdíl ve zdvihu znát). Daní za pohodlí je ovšem pohupování zadní stavby při kadenční jízdě po rovině / z kopce, a to i s aktivovaným propedalem rozhoupe. Při jízdě do kopce zase Spark chodí do zdvihu víc, než je potřeba (zejména na překážkách typu prohlubeň).

    Anthem X jsem si vyzkoušel na Test festu a pak jsem si ho ještě vypůjčil na jeden den. Přišlo mi, že kolo jde za pedálem o hodně lépe než Spark. Zadní stavba se chová kultivovaně: nechodí zbytečně do zdvihu a při jízdě po rovině se ani nehne (mohlo to ale být ovlivněno tlumičem – Floatem R). Stinnou stránkou zamykání zadní stavby je menší pohodlí. Jel jsem na Anthemu na Okoř a zpět a na konci už jsem byl z těch polňaček dost vyklepaný.

    Na Sparku mám v určitých situacích pocit, že mi někdo stojí na brzdě. Maestro zdá se mi funguje líp, i když není tak pohodlné. Anthem se zkrátka víc blíží HT. Do Sparku jsem narval spoustu peněz, dostal jsem ho pod 10 kg, barevně jsem ho (myslím) pěkně vyladil. Nevím, jestli není šílené vyměnit karbon za hlínu. S prodejem rámu by byly starosti, určitě bych na tom nevydělal. No, poraďte:-)

    Anketa: Mám vyměnit Scott Spark za Anthem X?

    Ano
    1x
    6%
    Ne
    17x
    94%
    0 0
    • mr.antik  

      Anthem s Rkem nebude to pravé pohodlné :-) U obou systémů je dobrý pracovat s páčkou propedálu.

      Ale primárně přizpůsobit šlapání :-))

      0 0
    • kubad  

      Nevymyslej nesmysly, pokud potrebujes tak chrtit tak prifoukni tlumic, pripadne vymen za tlumic s lockem. Treba DT

      0 0
      • krokus  

        Chtělo by to tlumič s propedalem i lockem, ovládaný páčkou z řidítek:-)

        0 0
        • Jenda  

          az na ten lock z riditek pro tebe bude asi OK fox 2012 – tam bude prepinani mezi PP a lockem a nepujde to v podstate vubec otevrit :-/

          0 0
          • krokus  

            Aha, o tom jsem nevěděl.

            0 0
          • MlokCZ  

            Tak otevřít to naštěstí ještě půjde, když pro tu nastavitelnou pozici (open/propedal 1/propedal 2 nastavíš open. Pak budeš mít ale jen open/max propedal.

            A lock tam pořád nebude, ta pevná pozice bude pořád jen propedal 3

            0 0
        • bradek  

          FOX FLOAT RL ?

          ADJUSTMENTS

          • Lockout lever with 2 positions

          ProPedal

          Lockout

          • Air spring pressure- Rebound

          FEATURES

          • Remote option available*
          • Lockout
          • Angled air valve positionfor easier access- Lightweight chassis

          *Original Equipment only

          0 0
    • kesu  

      zkusil bych se ještě naučit šlapat do kruhu, čas od času potkám skupinku dost vymazlených ibisů mojo a houpe se jim to za jízdy víc než moje FR…

      0 0
    • MlokCZ  

      Spíš bych si položil zásadní otázku. Zrychlí Tě nějak výrazně stavba, která jde o trošku lépe za pedálem? Udělá to aspoň nějaký znatelný výsledek na průměru?

      Já si totiž myslím, že ne.

      A pak bych možná spíš trénoval kruhové šlapání. Spark sice je opravdu spíše houpavější, ale při tom zdvihu a ještě aktivované platformě to rozhoupat nějak více při kadenční jízdě, to už se musí šlapat hodně blbě.

      Já nějak více nerozhoupu při kadeční jízdě na rovině u 100mm zdvihu ani extra houpavé stavby bez omezení platformou.

      Pocit, že to jede trošku hůře na houpavějších stavbách nízkého zdvihu taky mám, ale ve výsledku to na průměru neudělá rozdíl takřka žádný.

      0 0
      • mr.antik  

        taky bych řek že to zrychlováním za pedálem je spíš psychologický a projeví se pocitově uprvních dvou šlápnutí.

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak někoho to deptá po psychické stránce klidně pořád, takové případy taky znám.

          A naopak někoho to vůbec netrápí ani na začátku. Mě to třeba netrápí vůbec. Ale zase na druhou stranu z toho co píše, tak mně i obě Sterea se pohupují při kadečním šlapání mnohem méně (to novější třeba téměř vůbec, což znamená tak 1–2mm na tlumiči při vypnutém propedalu a tlumiči s extra nízkou kompresí). Samozřejmě při krátkodobém ostřejším záběru se to zhoupne více (zvlášť ze sedla už opravdu hodně, to klidně taky 1–2 ale centimetry).

          0 0
      • krokus  

        Jde o to, čemu říkáš rozhoupat. Píšu o tom níže…

        0 0
      • JSt  

        jj. ale treba mu jde o ten pocit. ty bys urcite taky nectel mit z kola spatny pocit ;-).

        0 0
    • assassin  

      anthem praska :)

      0 0
    • McBlacky  

      já bych se spíš zaměřil na správné nastavení tlumiče.

      Hlavní otázka je jak byl ten Force a Anthem nastavený. Jestli podle tabulek, tak to nic neříká. Pro srovnání je potřeba zkusit různá nastavení a pak porovnat optimum proti optimu.

      0 0
    • Georrge  

      nevěřím tomu, že houpání o 5–10mm na zdvihu kola žere tolik energie, aby to šlo poznat na lehkosti šlapání… nebo to fakt poznat jde?

      0 0
      • MlokCZ  

        Houpání vždy dělá aspoň trošku pocit, že to nejede. I když to pak často má zcela minimální vliv na rychlost při stejném výkonu jezdce.

        V případech, kdy někdo šlape hodně špatně do kruhu mohou i ztráty být znatelné a poznat na rychlosti při stejném výkonu.

        0 0
    • MlokCZ  

      Kolik zhruba mm se Ti pohupuje tlumič na té rovince při kadenční jízdě a to zcela otevřený a na platformě?

      0 0
      • krokus  

        Zcela otevřený: nejsem si jistý, pořád je to asi v řádu mm. Tlumič O2 PVA má 4 polohy. Krajní polohu bez propedalu skoro nepoužívám, zadní stavba se subjektivně houpe hodně. Na rovině to až tak nevadí, ale do kopce se s tím jezdit nedá (můj názor:-) PP 1: zadní stavba je pořád ještě citlivá, maličko se pohupuje i při jízdě do kopce. PP2: zadní stavba výrazně přituhne, pří jízdě v sedě do kopce (po asfaltu) se ani nehne. Když s PP2 jedu po rovině a šlapu nízkou kadencí, tak je rovněž v klidu. Když šlapu frekvenčně, tlumič se pohybuje v řádu 1–2 mm. PP3 je dost podobný jako PP2.

        I při PP2 zadní stavba ochotně chodí do zdvihu a mám pocit, že v určitých situacích (např. najetí do prohlubně při výjezdu) jakoby kope. Při PP1 nekope, ale zase se lehce pohupuje. Jsou to ale jen pocity.

        Fakt nevím, jestli šlapu tak mizerně do kruhu. Anthem se pode mnou ani nehnul.

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak to jasně ukazuje na techniku šlapání. Pokud s vyšší kadencí se Ti výrazně zvýší pohupování oproti nízké, tak to je špatně. To by rozhodně nemělo.

          Mně se přesně to samé stane, když zkusím točit extra vysokou kadenci (třeba 120–130ot./min+), kterou už nezvládnu se slušným kruhovým šlapáním. Pak se pohupování najednou proklatě zvýší.

          A i při kadencích co běžně jezdím se mi občas stane, že najednou stavba houpe mnohem více. Např. když jsem někdy hodně prošitý, tak najednou jde technika šlapání úplně do háje. Stavba hned upozorní větším houpáním a já se snažím na techniku trošku zase soustředit a hned se to zlepší.

          Otázkou je kolik je ten pohyb při tom výjezdu se kterým Ti přijde, že se nedá jezdit.

          Když ale už na rovině při poloze platformy 2 to dokážeš rozhoupat 1–2mm, tak si dokážu představit, že v krajní poloze s vypnutou (nebo minimální, neznám přesnou vnitřní konstrukci) platformou může houpat opravdu hodně.

          Pokud to houpe třeba 5mm+ na tlumiči, tak to je jasné, že to pak vadí. To by mi taky už vadilo.

          0 0
      • krokus  

        Na Test festu jsem si vyzkoušel i Stereo. Při zcela otevřeném tlumiči podlě mě Spark houpe víc. Ale je to jen dojem. Stereo jsem testoval jen chvilku, mohl jsem ho mít blbě nastavené, nevím, jaký tam byl tlumič (zřejmě s boost valve?) atd.

        0 0
        • MlokCZ  

          S origoš tlumičem s high volume komorou a BV to tak klidně mohlo být. Kvůli high volume komoře je nutné to přefukovat a k tomu ještě pak BV, to se Stereo v téhle kombinaci ani nehne (tedy u mě to tak bylo).

          Oproti tomuto stavu houpě více téměř cokoliv (třeba AMS Pro se 100mm taky houpe oproti tomu znatelně více s otevřeným tlumičem).

          S vhodnějším (standardní komora) a současně extra citlivým tlumičem mi tam ten 1–2 pohyb na tlumiči už vznikne.

          Možná že by se ti líbil Sting, to je opravu raketa i přes 120mm zdvihu. A je znatelně svižnější oproti Stereu.

          0 0
    • capo  

      Anthem je podle mě lepší kolo ve všech ohledech, kromě hmotnosti. To že Spark žehlí líp se mi moc nezdá (i když to bude asi tím FloatR). Nicméně si myslím, že vzhledem k pracnosti a výši investice o tom nemá smysl uvažovat, že ten rozdíl není tak velký, aby stálo za to o tom uvažovat.

      0 0
    • jonti  

      Me pri otevrenem tlumici prisel Anthem stejne houpavy, mozna i houpavejsi nez otevreny Spark. Chybu bych nehledal v kole..

      0 0
      • assassin  

        ja teda muzu srovnat anthemX s reignemX(tlumic se snizenou kompresi) oba na bezdusakach a prijde mi ze ten anthem zehli lip (samo mensi nerovnosti-umerne zdvihu) zase naopak mi prijde ze pres rozdil hmotnosti a velky zdvihy ty kola „jedou“ skoro stejne … ale ja sem takovej svatecni jezdec, po 3km mam dost a moc toho nenajezdim, takze srovnani ktery je asi silne subjektivni…

        0 0
    • -Alan-  

      Sám Anthem mám a kdybych kupoval nové kolo, šel bych do něj raději než do Sparku. Ale pokud už jednou máš full v karbonu do 10 kilo, tak ti to finančně přijde velmi draho měnit. Anhtem rám bych určitě bral s Float RP23, tedy ten co se prodává i samostatně. Když si nemůžeš nastavit úroveň propedalu, může to být méně pohodlné (mimo závody jezdím úroveň 1 a při nich 2). Tlak v tlumiči dělá hodně, ale nastavení odskoku to samé. Jestli máš teď i na Sparku možnost „propedalu“, tak prvně polaď tyto dvě věci.

      A na závěr moje malá zkušenost s odemčeným Anthemem. Když už jsem totálně prošitej (např. dlouhý Sudety), tak kromě asfaltových rovinek (už ani nevím, zda ke konci jsou) mívám tlumič otevřený. Šlapu si to pak spíš frekvenčně, na sílu už nemám. A když jsem to zkoušel zamknout, tak jsem rychle zase otevřel.

      Já bych nejdřív zkusil jiné věci, než měnit rám.

      0 0
    • krokus  

      o této změně uvažuji už delší dobu, ale možná je to fakt blbost. Včera jsem zažil věc, která mé pochyby prohloubila.

      Jel jsem podle Vltavy z Řeže do Prahy a předjel jsem cca 60letého dost tlustého chlápka na hodně starém horáku. Chlápek mě dojel a jel za mnou (ne v háku). Postupně jsem zrychloval, jeli jsme proti větru. Přesnou rychlost nevím, nefungoval mi zrovna tacháč. Ale přes 30 to snad bylo. Tep jsem měl 180–190, jazyk na vestě. Jeli jsme takhle třeba 15 minut. Chlápek jel úplně v pohodě, chtěl si povídat. V klidu mě stíhal i v terénu. Říkám si, že to snad musí být v kole a ne ve mně:-)

      0 0
      • jIrI___  

        To bude v nohách, ne v kole ;-)

        0 0
        • krokus  

          Asi jo. Ale špatně se s tím vyrovnávám.:-) Ten dědek vypadal, že jede z hospody.

          0 0
          • blaf  

            však ti maj naježděno nejvíc :) víš co toho najedou, když jedou od příkopu k příkopu :D

            0 0
      • JSt  

        doufam, ze na zachodku neuvidis nikoho s vetsim lofasem. uplne se bojim, jak bys to chtel resit :-))

        0 0
      • MlokCZ  

        V tohle jiná stavba nepomůže.

        Moc hezky to vidím na celopevňák x Stereo. Teď už navíc mám zase RaR/RaR i na celopevňáku 29, tak budu moct srovnat se stejnými plášti i 29tkového.

        Celopevňák celkově na pěkných cestách je samozřejmě rychlejší, ale ten rozdíl na průměrné rychlosti nakonec je jen kolem 10% a to pro kopcovitější trasu. A z toho něco udělá 3kg rozdíl. Tohle je srovnání ještě pro 26tkového celopevňáka (pro stejné osazení, stejná kola i pláště jako na Stereo, srovnáváno právě s RaR/RaR; teď už mám na fullu vepředu zase NN).

        A dlouhodobě mám srovnání s ostatními v partě. Někteří mají jen jedno kolo, které vozí na všechno, třeba jeden HT.

        A rozdíl když vezmu celopevňáka a jedeme více asfalt nebo když vezmu Stereo (a tam srovnávám úseky s pěkným povrchem), tak si tím celopevňákem pomůžu jen trošku.

        Nic to ale nezachrání, pomůže to jen ve srovnání s těmi, co jezdí ± stejně jako já. Třeba jeden v partě je o třídu lepší (fyzicky) a tam mi je celopevňák prd platný, stejně mi ujede kdy se mu zachce.

        To jen abys nečekal nějaké velké zrychlení od výměny rámu. Zvlášť když to bude stejný zdvih a teď to stejně můžeš omezit tlumičem.

        Můžeš dosáhnout pouze toho, že snížíš trochu pohupování i při otevřeném tlumiči, což je určitě do terénu výhoda.

        0 0
    • Jenda  

      popravde nevim co resis – reigna uz jsi jezdil a s vekou slavou prodaval takze jak se chova system se spravne nastavenym tlumicem vis.

      Jak popisujes chovani toho tlumaku nemas nahodou moc povolenou expanzi? Pak ten tlumic rychle vyleti zpet do zdvihu (ve vetsich vecech te to kopne) a myslim ze to povede k vetsimu houpani.

      Kazdopadne bych ti doporucil min ladit a vic jezdit :-)

      0 0
      • MlokCZ  

        Máš pravdu, že s hodně povolenou expanzí to pohupuje mírně více. Ale stejně přeci nemůžeš přitahovat expanzi jen pro snížení pohupování. Takže pokud ji má ok nastavenou aby to nekopalo, tak expanzí nic nevyřeší.

        0 0
        • Jenda  

          no jo jenze kdyz pise ze ho to po prejezdu vetsi prohlubne kopne tak mam obavu ze ji uplne dobre nastavenou mit nemusi – popravde mi prijde ze nastavit ji spravne na nizkozdvihovy fulu je daleko vetsi problem nez na nacem se 150 mm.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak on má ještě komplikace s používáním i hodně omezující platformy. Expanze nastavená pro otevřený tlumič nemusí být uplně ok pro zapnutou výraznější platformu.

            0 0
      • krokus  

        Expanze je to samé co odskok? Jak píše Mlok, kopání asi souvisí s hodně omezující platformou (PP2 je u daného tlumiče dost omezující). Při PP1 zadní stavba kope podstatně míň – ale zase se víc houpe.

        0 0
    • mr.antik  

      ten PVA tlumič má přeci páčku – takže tam lze nastavit pohodlí-chrcení.

      U toho Anthema by to bylo stejný – možná by byl projev trošku jiný, ale stejně bys pro chrcení musel přepínat.

      0 0
    • krokus  

      Tak jste mě přesvědčili, že výměna rámu by byla blbost – anketou i argumenty. Anthem X je asi více chrtí full než Spark, ale hlavní problém bude v nohách. Když nemám tolik času na ježdění, sedím u počítače a vymýšlím:-)

      Udělám na Sparku ještě jednu úpravu: pošlu RS Sid na úpravu do TT. Zadek je při současné konstelaci daleko citlivější a aktivnější než předek, chytěl bych ten rozdíl trochu srovnat.

      Vlákno nechám odemčené, klidně přispívejte dál:-)

      0 0
      • MlokCZ  

        Abys pak nepsal, co udělat s vidlicí, že se teď taky moc houpe :-)

        0 0
        • krokus  

          Ne, vím, co se s vidlicí stane, nechal jsem si už takto upravit Rebu. A nehoupe se:-)

          0 0
          • jonti  

            Novou Rebu nebo starou Rebu? U nove Reby, podobne jako u Sida, uz neni ta progresivita tak velka a pravdepodobne ani po uprave nebude tak velky rozdil.

            0 0
      • McBlacky  

        zadek bude citlivější vždy. díky rozložení hmotnosti a hlavně konstrukci pákování

        0 0
    • kolda  

      vcera jsme jeli s kamaradem na sviznejsi vyjizdku, byl tam i nejaky asfalt, ja na anthemu (hlina), on spark (carbon). vzhledem k tomu, ze cerstve presedlal z carb, Scale, tak neustale nadaval, ja se to houpe :)

      na chvili jsme to vymenili a pocitove mi prisel Spark houpavejsi, ale v terenu zase pohodlnejsi. ale ani to houpani nebylo tragicky,resp. mel lock z riditek.

      takze bych to resil tim lockem, technikou slapani atd, zmenou ramu ne. nebo to s tebou klidne vymenim :))

      p.s. a to, ze te utavi chlapek jedouci z knajpy – to na kolo fakt nesvadej :))

      0 0
      • krokus  

        Heh, dobré srovnání:-) Původně jsem na Sparku měl tlumič Nude, ale zbavil jsem se ho kvůli absenci propedalu. Zkusím stručně popsat chování zadní stavby s oběma tlumiči.

        Nude: Zadní stavba se houpe v all travel módu i traction módu, lock ji samozřejmě zcela zamkne.

        X-fusion: Řekl bych, že zadní stavba chodí ochotněji do zdvihu. Zadek také lépe reaguje na sérii rychle po sobě jdoucích nerovností, např. schody, rozbitá polní cesta apod. Otevřený mód X-fusionu je houpavější než otevřený mód Nudu. Propedal zadní stavbu přitvrdí, ale jak ukazuje můj případ, při nedokonalém kruhovém šlapání se stejně trochu houpe:-)

        Oba tlumiče mají svá pro a proti. Na Nudu je dobré dálkové ovládání a lockout, na X-Fusionu propedal a větší pohodlí.

        0 0
        • kubad  

          proč tam nedáš DT Swis tlumák z dálkovám lockem?

          0 0
          • krokus  

            Protože nemá propedal a protože jednoho DT Swiss už jsem se zbavil:-) Nude pokud vím vyrábí pro Scott DT Swiss…

            0 0
        • mr.antik  

          A když zamkneš ten X-fusion propedál na maximum, je to použitelný?

          Pak bych si k tomu jen dobastlil nějaký dálkový ovládání (pokud se nedá koupit)…

          0 0
          • krokus  

            Lockout to není, při šlapání vestoje (a v mém případě i při kadenčním šlapání vsedě:-) se zadní stavba trochu houpe. Na jiném typu zadní stavby to ale může být opravdu jako lockout.

            0 0
          • krokus  

            Byl by ideální tlumič s polohami open, propedal, lockout, ovládaný páčkou z řidítek. A při lockoutu by se mohla zamknout i přední vidlice. Scott to tak teď dělá, jenže bez propedalu.

            0 0
            • mr.antik  

              Takhle by podobně mohl fungovat Monarch. Pak by se dala vyrobit páčka, která ovládala současně i Motion Control na vidlici i páčku na tlumiči :-))

              Ale bude jednodužší se naučit šlapat s citem…

              0 0
    • richard_majer  

      Ani jedno kolo jsem nejezdil. Ma uvaha proc Giant vychazi z porovnani Meridu 96 carbon a Klein Palomino… :-) trochu jine kola nez tady probirane, ale vyhody jednocepu zatim hledam…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.