• jecnak

    Uz se tady objevilo vselicos, ale co trebas udelat takovy maly brainstorming na tema budoucnost kol. Myslim tim jake technoogie by se mohle v blizke budoucnosti pro vyrobu pouzivat atd.

    Me treba napada uzasne vyuziti nanotechnologii – uhlikove nanatrubky a kompozitni materialy s jejich vysokym podilem by skvele slouzily pro vyrobu uzasne pevnych a lehkych ramu a komponentu. Pouzitelny bike pod 6kg by pak nemusela byt utopie. Doslova inteligentni maziva a dalsi podobne vecicky.

    0 0
    • Lance  

      hm tak z toho dnes neusnu:)

      0 0
    • Pá-dlista1  

      Mas pravdu, ze dnes tu tohle jeste nebylo. Bikova technika se ubira milovymi kroky, tak treba od posledniho podobneho threadu se za tech par mesicu neco zmenilo :) Vsimnul jsem si tvoji uhlikove uchylky na bajk.cz Nikdy tam v galeriich nemuzu najit veci co zajimaji me :) Mame uplne rozdilny vkus.

      0 0
      • jecnak  

        Hm, tk to jsem nejak prehlid, skoda.

        Uhlikova uchylka – ani ne – ono tam stejne nic poradnyho zajimavyho nebylo, takze jsem fotil ty uhlikovy vecicky, oblezal lehokola a zkousel jezdit na nejakym skladacim pidikole (lehokolo jsem zousel na sportlifu :-) a pak jeste fotil ruzny hezky maluvka na ramech.

        0 0
        • kovar  

          ty lehokola, to je docela zajímavá věc. Osobně tuto možnost beru jako nástroj překonání mého odporu k asfaltu, hrbení se na silničním kole jsem nikdy nepřivykl. Až bude víc pěněz, asi jdu do něj, hlavně proto, že se za mnou každý (každá) bude otáčet :-)

          0 0
          • jecnak  

            Me to zajimalo uz davno, ale jak jsem se na tom jednou projel, tak je uz jasny, ze misto silnicky bude lehosilnicka.

            0 0
            • mastihuba  

              bych měl strach že na tom usnu. :) dyž ležím tak ležím eště abych u toho šlapal. :)

              0 0
              • jihra  

                Ty lehocipedy mají jednu velkou nevýhodu – jsou dost nízké a mám obavu, že by mne nějaký řidič přehlídnul a sejmul. To bych snad musel na tom lehocipedu vozit nějaké dvoumetrové tyšky z praporkama nebo s blikačkama či něčím takovým.

                0 0
    • Smazaný účet  

      Na uhlíkové nanotrubky si eště dlouho počkáme. Mě fascinují obyčejnější věci – proč eště nikdo nevymyslel, resp. nevymyslel do použitelné podoby, třeba chytřejší přenos síly? Plynulou volbu převodů? A taky se možná nevyhnem „udržitelnému rozvoji“, čili bude větší masa recyklova(tel)ných materiálů a náročné technologie stále dražší.

      0 0
      • cabbage  

        hele kolo je prakticky cely recyklovatelny, mozna mimo vyjety vazeliny, oleje a pod… napad zbavit se retezu je starej a ja doufam ze se to nekdy povede, je to asi nejproblemovejsi soucast kola. s plynulou volbou to asi nebude moc jednoduchy kdyz se zatim moc nerozsiruje ani u aut.

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Problem u obojiho bych videl v ucinnosti.

          0 0
          • cabbage  

            hlavne spolehlivosti…

            0 0
          • homat  

            http://www.audi.cz/…/tec_mul.php

            problém není v účinosti, problém je v tom, že to někdo musí zapaltit.

            0 0
            • Pá-dlista1  

              No tohle provedeni by se na kola asi pouzit nedalo. Kdyby to melo dostatecnou ucinnost (a mensi hmotnost a vyssi spolehlivost:), tak by se vyvoj zaplatil ze zisku z prodeje preci. Jako u vseho jineho. Neco podobneho, ale v daleko jednodussim provedeni na kolech tu bylo. Remen byl obepnut kolem „pastorku“ a „prevodniku“ slozeneho ze segmentu na pruzinach, ktere se slapanim stlacovaly. Tzn. pri silnejsi zatezi (do kopce treba) se zmensil prumer prevodniku a tim zlehcil prevod dokud se sily nevyrovnaly. Jak dobre se to vyrovnalo s nekruhovym slapanim a ucinnosti remenoveho prevodu nevim. Ale asi moc dobre ne, kdyz se na tom nejezdi. Vhodne by to bylo tak pro mestska kola.

              0 0
        • robero  

          u aut je to hlavne dany tim, ze vetsinu patentu na plynulou prevodovku ma jedna firma z Holandska. Dalsim problemem je „kupodivu“ retez, kterej nezvlada prenaset vetsi silu nez myslim 350Nm… tolik k autum Ke kolum bych rekl jen to, ze tenhle system nikdy od aut nebude prevzatej kvuli prostorovy narocnosti takovy prevodovky! (jsou to v podstate dva pary proti sobe jdoucich kuzelu spojenych retezem) – nemam paru jak by tohle mohl nekdo zakomponovat na kolo…

          0 0
          • jecnak  

            350Nm je tocivy moment ne sila.

            Dobrym prikladem jak to zakomponovat na kolo je treba klasicky variator ze skutru. Jak ale psal Padlist, problem je ve ztratach.

            0 0
            • robero  

              nejsem technik, tak sorry za nepresnosti… :-)

              0 0
            • homat  

              točivý moment je síla. Pro zjednodušení se počítá síla na rameni jednoho metru, proto newtonmetr. měřeno na dynamometru. Jedná se o sílu, kterou je stroj schopen vyvýjet trvale.

              0 0
              • homat  

                a sakra „vyvíjet“

                0 0
              • Koala  

                A v tom je právě ta fyzika krásná :-) 1N na páce 1m je něco jiného než 1N na páce třeba 10m. Analogicky 350Nm na pastorku o průměru 70mm vyvine na řetězu jiný tah (sílu) než na průměru např. 30mm. Proto je výdrž řetězu 350Nm trochu mimo, ale to jen tak na doplnění. Někde ty léta studia musím uplatnit :-)

                0 0
                • homat  

                  To znamená že řetěz je schopen trvale přenášet sílu 350 Nm, nic víc.

                  1N na páce 1m = 1Nm 1N na páce 10m = 10Nm

                  Tak a teď k tomu přidáme otáčky a máme výkon.

                  Někde tu praxi uplatnit musím :-)

                  0 0
                  • kovar  

                    Všem fyzikůme teď nezbývá než roztrhat si diplomy. Hele, tady se ti někdo něco snaží naznačit a je to jak hrách a štěně. nebo hrách na stěně? už si to nepamatuju.

                    0 0
                    • homat  

                      Asi tomu nerozumím, začíná se to vyvíjet jako diskuze o brzdách. Chtěl jsem tím říct že 350Nm zůstane vždy 350 Nm. Pokud tedy má řetěz vydržet 350 Nm je mu úplně jedno jestli je to 350 N na páce 1 metru nebo jestli je to 3,5 N na páce 100 m.

                      To naznačování pro mě víc polopaticky, neumím myslet v hádankách. A zatím nevím co mělo být naznačeno.

                      0 0
                      • homat  

                        PS: pokud jste misleli tohle: Analogicky 350Nm na pastorku o průměru 70mm vyvine na řetězu jiný tah (sílu) než na průměru např. 30mm. Proto je výdrž řetězu 350Nm trochu mimo, ale to jen tak na doplnění

                        Pak není mimo řetěz ale autor. Pokud uvažujeme o výsledným momentu 350 Nm na páce 70 nebo 30 mm, pak moment zůstává stejný, pouze se mění síla, kterou je nutné na páku působit 5000 respektive 11.666 N. Ale to je problém cyklisty, jestli je schopen takovou sílu vyvinout nebo ne. Vstupen není moment, ale síla proto nelze uvažovat, že působíme 350 Nm, ale odpovídající sílou, která uvedený moment na danné páce vyvolá.

                        0 0
                        • homat  

                          jsem se nějak zamyslel :-) opravuji: pokud jste mysleli …

                          0 0
                          • Koala  

                            Neřeš ani češtinu ani fyziku. Myslim, že je to úplně jasný. V podstatě jak jsi napsal:

                            Chtěl jsem tím říct že 350Nm zůstane vždy 350 Nm. Pokud tedy má řetěz vydržet 350 Nm je mu úplně jedno jestli je to 350 N na páce 1 metru nebo jestli je to 3,5 N na páce 100 m.

                            Jenom ten chudák řetěz sám nepozná, na jakým průměru (páce) ta síla působí a proto se zkouší na pevnost v tahu (N) a ne pevnost v kroutícím momentu (Nm). No a konstruktér si s tím pak už nějak poradí :-). (Fakt nic ve zlým)

                            0 0
    • BH  

      otazka jak vzdalenou budoucnost myslis. Pokud uvazujes o nanorobotech tak asi hodne vzdalenou. Uvahu o budoucnosti kol bych rozlozil do nekolika okruhu:

      1. pouziti kola v budoucnu , bude to vice sportovni nacini a nebo dopr. prostredek?
      2. moznosti pouziti kola, budou moznosti jeste vjet do nejake prirody?,jake komunikace budou pro cyklisty budovany?

      3.jak pujde vyvoj dalsich dioparvnich prostredku? co vozidla- vznasedla na vodikovy pohon ? 4. jake zmeny dozna konstrukce kola?, jake prvky v pohonu se uplatni?Jake nove materialy? To jsou ovsem jen otazky. ja bych na odpovedel ve dvou variantach a sice podle toho zda se podari vyresit zdroj energie pro pohon vozidel (super akumulatory a nebo vodik)a nebo ne. Casovy horizont bych dal tak za 100 let, tedy v roce 2105.Var. A. pokud se podari nahradit klasicka paliva necim levnym , tak se kola pujdou cestou sportovniho nacini. Ovsem zapomente na les, prirodu, pokud tu nejak zbude bude zadratovana a nepristupna.Pro kola budou vycleneny specialni okruhy a na nich s ebude prohanet par blaznu, kteri jsou natolik konzervativni, ze nevyuzivaji moznot posilovani a udrzovani kondice ve virtualnich telocvicnach a salonech, nemluve o chemickych prepaaratech a nahrade vadnych organu. Var. B, dojde ropa a nebude nahrada, pak se po sponavych a potemelych a preplnenych ulicich budou prohanet vychrtle postavy na ruznych spalapacich samohybech.Bezna bude transmestaka doparav na sinicich pro cyklisty dalnicniho typu. Co se tyce technicke stranky, to necham na jindy uz jsem se rozkecal dost.

      0 0
      • jecnak  

        Zas tak do budoucna jsem to nemyslel – uvazoval jsem tak 10–20 let. Nemluvil jsem o nanorobotech, ale o nanomaterialech a jejich vyuziti. Nanomaterialy se uz nejakou dobu pouzivaji, takze je jen otazka casu, kdy to prijde i ke kolum.

        Rozhodne se nebranim tomu co jsi napsal – pohledu dal do budoucna, ale pride mi to ani ne tak o technice, jako spis o vizich jako takovych.

        Hodne z nas ma nejaky specialni zajem, nebo pracuje ve vyzkumu, tak me proste zajima pohled ostatnich, kteri urcite vedi o spouste veci, o kterych ja ani netusim.

        0 0
        • BH  

          jo nanoroboti, to mam ze sledovani Cerveneho trpaslika. Ovsem i tak, pohled na rozvoj techniky musis zaradit do nejake spolecenskeho kontextu. Pokud se tyce techniky za za par let, vidim budoucnot v plastovych ramech v kombinaci(vyuziti plastovych odpadu) se sklenenymi vlakny, elektronice (autonaticke – elektronicke razeni).Uctine dojde i na vzpominane variatory ci podobne plynule menice prevodu(ztraty klinoveho remenu se daji eliminovat napr.ozubenim) velkou budoucnost vidim v elektrickych .systemech prenosu hnaci sily(zjednodusene el. motor ve stredu a el. motor v zadnim naboji) a posilovacich pohonne sily. Dojde k velkemu rozsireni kol jako dopravniho prostredku .

          0 0
          • Mata.Lan  

            Už se těším, až si budu moct z kopce našlapat trochu energie do zásoby a do kopce se pak povezu:)

            0 0
      • -b-n-x-  

        jeste jsi zapomel na vyuziti kol ve vesmiru. Prvni cykliste na Marsu, na Mesici, na orbitalni stanici. A nakonec osobni zarizeni pro prepravu osob v meziplanetarnim prostoru se slapacim pohonem.

        0 0
    • Lada1  

      vzhledem ke vzrustajici lenosti lidstva budou kola konvertovat k motorovym jednostopym vozdilum. Clovek budoucnosti se odprosti od te driny a nebude otrokem nejakeho stroje ! Nebude muset slapat, aby mohl vozit kolo, ale „kolo“ bude muset samo vykonavat praci !

      0 0
      • kovar  

        take si zavěštím: a tomu kolu se v budoucnosti bude říkat moped

        0 0
        • Lada1  

          ja uz v te budoucnosti ziju, kde se tomu rika moped :P

          0 0
      • homat  

        lol

        0 0
      • Vrci  

        Určitě se tomu ve stoupáních nezvedá přední kolo.

        0 0
      • jihra  

        U nás v Ostravě se pohybuje podobný pošuk – akorát, že na řídítkách nemá milión světel, ale má na nich namontováno asi 30 rohů jeden na druhém, má je různě propletené a s nasazenými „mechovými“ gripy. Vypadá to velmi bizardně, ale opravdu by mně zajímalo, jak vlastně drží řídítka.

        0 0
        • Lada1  

          taky si ho videl ? ? ten dedek vypada, ze na tom projel pulku sveta :-)

          0 0
      • wraftler  

        chcel by som tu masineriu videt po jednom pade pripadne drope:))

        0 0
        • CZiko  

          taky tě to napadlo? Jsem si tak představil, že by se někde roztřískal, a teď by všude lítaly kusy těch světel, kalkulačky, rádia, dráty a kusy všeho možného. :))) to by byla legrace:)

          0 0
    • McBlacky  

      PLAST is future :)

      0 0
    • prodi  

      Já jsem zvědavej, jestli můžem čekat i v terénu různé tvarové kreace, jako je to u triatlonových speciálů…

      0 0
      • cabbage  

        bych rek ze uz jich tu byla spousta(treba takovej artur sovereign:)

        0 0
      • Pá-dlista1  

        Oproti sjezdovym kolum jsou triatlonove specialy jen nesmelym pokusem trochu pozmenit klasicky tvar kola.

        0 0
    • Krutohlav  
      1. Keby ste pozerali StarTrek tak viete, že budúcnos? je v teleportoch. Hlasovým povelom – zadaním koordinátov sa dostaneme kam budeme chcie? bez fyzickej námahy a okamžite.
      2. Ja by som uvítal nejaké antigravitačné oblečenie. Pri páde by človek nespadol na zem, ale ostal by levitova? 10cm nad povrchom. Samozrejme by pád bol tlmený, makký ako do perinky…
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.