Změna geometrie snížením zdvihu vidlice

44 nepřečtených
  • Listr

    Ahoj

    Mám dotaz pro nějaké experty v oblasti geometrie rámů, vidlic a vlivu na jízdní vlastnosti.

    Mám rám o velikosti XS, který je pravděpodobně konstruován pro vidlici o zdvihu 100mm (dodáno z obchodu i dle tabulky geometrie to cca vychází). Úhel hlavové trubky je 70°.

    Na podzim jsem na něj namotoval vidlici se zdvihem 80mm, čímž došlo k „podseknutí“ rámu a změně úhlu hlavové trubky na 71.8° Jezdil na tom synek a nemohl si to vynachválit po přechodu z 24" kola. Nepozoroval jsem žádný problém s jízdou v jakémkoliv terénu i silnici.

    Momentálně na toto kolo chci namontovat pevnou vidlici, která rám podsekne o dalších 35mm. Tím dojde ke změně úhlu hlavové části na 73.7°. Sice podle údajů dovozce je vidle ekvivalentem 80mm, ale rozměr nohou (410mm) ukazuje o dost níže. Za ekvivalent 80mm považuju cca 445mm, když počítám s 20mm sagem.

    Nevím, jestli už to není moc velká změna a nevím, jestli se to kolo nezačne chovat nějak nebezpečně.

    Najde se někdo, kdo se k tomuto může odpovědně vyjádřit ?

    Předem díky.

    0 0
    • deekay  

      73.7 mi prijde uz fakt brutus, bude to vic nervozni s tendencema se zavirat v zatacce, zalezi taky dlouhej predstavec na tom bude, s kratkym by to asi mohla bejt docela solidni vrazda :)

      Reba 80mm mela 455–460 takze tech 410mm je uz fakt hnus.

      Ja bych tam tohle uz nedaval.

      0 0
    • Singlespeed  

      Na rámu určeném na odpruženou vidlici (červené Cube v profilu) jsem měl dlouhou dobu vidlici 39 cm vysokou a objel jsem s ní tisíce km v terénu. Žádné nebezpečné chováná nehrozí. Je třeba změřit světlost osy šlapacího středu nad zemí. Měl jsem ji tehdy pouhých 27,5 cm a taky to nějak moc nevadilo, jen jsem občas (hodně zřídka) zavadil pedálem o nějakou překážku. U krátkých klik to však nehrozí.

      0 0
      • Singlespeed  

        Pevná vidlice mi snížila předek o celých 10 cm. Naprosto ničemu to nevadilo a vesele jsem hrkal dolů vypečené sjezdíky v Queyras nebo šplhal extratěžký balvanitý výjezd na Le Presse.

        0 0
      • Listr  

        kliky na tom jsou 165mm. Snížení středu je o 19mm

        0 0
        • JSt  

          tos meril nebo teoreticky pocital, protoze to se mne zda hrozne moc.

          0 0
          • Listr  

            Nakreslil a změřil, takže teoreticky. Vše CAD, takže tereticky přesně.

            0 0
            • Singlespeed  

              To bude s velkou pravděpodobností dobré. Moji krátkou pevnou teď vozí 8-letá holčička taky na mini 26-palcovém bajku místo odpružené a je spokojená.

              0 0
            • JSt  

              mas to dobre. snizeni predku o 1" mi delalo na stredu cca 5mm a ted jsem precetl od singlespeeda, ze predek pevnou vidli utopis o 10cm, coz ± odpovida.

              0 0
    • Listr  

      pro vyjasnění kresba

      0 0
      • elbandito  

        Když vidím ten obrázek, tak to radši rovnou zahoď, protože na tom se nebude dát jezdit.

        0 0
      • deekay  

        skoro 74st uhel hlavy, to je holt mazec :)

        mozna jsem sam, ale me to proste prijde sileny.

        nadruhou stranu decka jsou hrozne prizpusobivy :)

        0 0
        • vsn  

          jakej uhel budu mít já s vidlicí

          473 (+/- 5)

          nebo

          493 (+/- 5)

          ( http://www.sram.com/…8_15×100.pdf )

          tedko mám na kole RST First Air ale je vysoká spíš jak 120mm vidla… a ve výjezdech se mi zvedá předek tak SIDa budu používat na 100mm

          jaký uhel teda budu mít? … podle geometrie rámu je uhel hlavy 71 stupnu .. ( http://www.author.cz/…i-geometrie/ ) – modely 09

          dík

          0 0
        • Singlespeed  

          74 stupňů uhel hlavy není žádný mazec, ale standard u silničních kol. Takže to vadit nebude, na závody naopak ideální, bych řekl.

          0 0
          • mr.antik  

            tady jde ale o MTB a to bude slušná divočina

            0 0
          • deekay  

            Na horaka je to mazec, dyz je to standard na ziletkach, proto muj dotaz vyse, co se na tom bude jezdit. Protoze co muze byt OK v kombinaci s dlouhym predstavcem, tak s kratkym bude nervozni jak harajici fena :)

            0 0
            • mr.antik  

              no hlavně v těch 180stupňových zatáčkách na louce plné drnů to bude sranda.

              Já bych teda ještě třeba o 2cm nechal snížit tu rebu a dost… Zbytek tréning techniky a fyzičky.

              0 0
              • Listr  

                Tak to uvedu na správnou míru – nepotřebuji snižovat hlavu. Rebu 80mm máme na normální ježdění po horách nebo na závody když je těžší terén vyžadující Rebu. Běžné závody po loukách nebo cestách se pojedou s pevnou a zde je ta otázka, zda se ve variantě nohou 410mm a úhlem 74°hlavy nebude chovat nebezpečně.

                0 0
                • deekay  

                  Tak ono by bylo potreba definovat „nebezpecne“

                  Pro nekoho neni treba jednokolka nebezpecna a pro me by se chovala velmi nebezpecne :D

                  Rozhodne to kolo bude zvlast s kratkym predstavcem nervik a bude se v zatackach imho docela zavirat.

                  0 0
                • mr.antik  

                  No v kombinaci s krátkým 50mm představcem a úzkými řidítky už to imho nebezpečné bude :-)

                  Hlavně asi je dobrý si zvyknout na jednu geometrii. Ono i na tom hladkým závodě se bude sjíždět třeba nějaká mez a takhle se tam zbytečně zapíchne nebo v nějaké prudší zatáčce/otočce se mu zavřou řidítka.

                  Vyfoukni tu rebu a uvidíš, co to udělá.

                  0 0
                  • deekay  

                    dobrej napad, reba je dualair, takze ani nemusi vyfoukavat, staci pridavat do negativky az dosahne pozadovane vysky.

                    0 0
                    • Listr  

                      jo, tak to můžeme zkusit. Ještě mě napadlo na vyzkoušení montáž 24" kola dopředu :-)

                      Nebezpečně … třeba že v cíli když zvedne ruce nad hlavu ve vítězném gestu mu to kolo samo nezatočí nebo se mu „nezvrtnou“ řidítka :-)

                      0 0
                      • Vilém  

                        Kazdopadne zatoci riditka mnohem snaze, nez pri polozenejsim uhlu. Osobne bych mel spis strach z chovani v prudsich sjezdech.

                        Ale zkuste a uvidis, treba to pujde.

                        0 0
                      • deekay  

                        tak treba to ze zvedne ruce nad hlavu je krasnej pripad kdy si da s timdle mnohem snadnejs na drzku nez s normalnim hlavovym uhlem pro MTB.

                        0 0
      • Singlespeed  

        Geometrie se dá malinko poladit velikostí plášťů. Vepředu jsem vozil 2,25 a vzadu 1,9 a hned byl předek aspoň o půlcentimetřík výše :-)

        0 0
    • blevil  

      Řeším momentálně stejný problém. Na starší rám Author Context, kde byla původně odpružená vidle 100mm, jsem nyní koupil tuto vidlici http://www.kupkolo.cz/…14610_z1854/. Je to kolo určené na jízdu po městě a jízdě po silnici, když se mi např. kvůli blátu nechce do terénu. Uzké nízké pláště ritchey tom slick 26×1,4. Geometrie se samozřejmě s touto vidlí dost snížila. Výška dle internetových obchodů 440mm (kupkolo 430mm). Je možné mezi spodní misku hlavového složení vložit vyfrézovaný „nástavec“(silon, dural, nebo AL) cca 1,5–2cm aby se geometrie alespoň částečně vyrovnala?? Nebo je to kravina?? Díky :-)

      0 0
      • Lister  

        100mm vidlice by měla mít výšku cca 46cm. Po nasednutí ti půjde do zdvihu 2–3cm, takže při jízdě bude vysoká cca 43–44cm, což je přesně to, co má nová vidlice – geo při jízdě by tedy měla být ± stejná.

        0 0
        • blevil  

          no když jsem porovnával novou pevnou a starou odpruženou vidli byl tam rozdíl cca 4cm. Když jsem tu projížděl všelijaký vlákna o pevných vidlicích dočetl jsem se, (jak píšeš) že 100mm zdvih má odpovídat zhruba 460–470mm. Takže SAG 2–3cm by to měl opravdu zkompenzovat. Problém bude asi v tom, že odpružená vidle co byla původně na tom kole – olejová RST OMega Tnl SAG s mejma 70kg prakticky neměla a tak se mi teď zdá ten sklon rámu razantně změněný. Konkrétně se bavíme o tomto medolu kola http://www.author.cz/…8/context-6/ teď s pevnou vidlí mám horní rámovku skoro vodorovně. Odpoledně sem mohu postnout fotku. Takže říkáš ať to neřeším a jezdím :-)

          0 0
          • Vilém  

            Nic jineho ti ani nezbude:)

            To tebou navrhovane reseni bych si nelaznul. V miste, kde sedi spodni konus hlavoveho ma krk silnejsi stenu a je jinak namaham, nez kdybys podlozil krouzek nejakou redukci. Navic u hlinikoveho krku.

            0 0
    • xshreck  

      Sice staršího data, ale já měl problém se škrtáním s pedálama při zatáčení, jen při snížení zdvihu ze 100 na 80 na zimáku :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.