Změna chování kola výměnou vidlice

95 nepřečtených
  • Pijer

    Vyměnil jsem na kole vzduchovou MZ MX 100mm zdvih za vzduchovou R7 také 100mm zdvih a kolo mi přijde o poznání neklidnější. Obě foukám na ± stejný SAG. Je možné, že jedna vidlice je oproti ose krku víc „podkopnutá“ než druhá a že se to takhle projeví? Nebo se takhle projevuje menší tuhost R7? Nebo se mi to jen zdá a mám víc jezdit a míň „řešit“ :-)

    0 0
    • Daf  

      Geometrie vidlice muze byt trochu jina. Myslim ze Marzocchi je vyssi, a muze byt taky citlivejsi nez R7, nebo mit vic predsazene patky.

      0 0
      • Pijer  

        Ten rozdíl v patkách, jestli je, může být třeba 10mm a nechce se mi věřit, že 10mm na rozvoru tolik poznám.

        0 0
        • Daf  

          O 10mm nensi predsazeni patek je docela vyrazny podkopnuti ;)

          0 0
          • Troll  

            POkud se nepletu, uhel se meri na desetiny stupne = muze byt znat cokoliv…

            0 0
            • Pijer  

              Ten úhel udělá taky rozdíl v rozvoru, ale já jsem sy myslel, že je spíš důležitý pro chování vidlice. Jinak tak velkej vliv těch třeba 10mm na rozvoru by znamenal i hodně rozdílné chování kola třeba ve velikosti L a XL.

              0 0
              • Lister  

                no ono to předsazení patek má velký vliv na velikost stopy předního kola a to má na ovladatelnost poměrně velký vliv, bude pravděpodobně nižší než maruš, takže se tí úhel hlavy napřímil a to bude mít taky vliv, ale je zvláštní že sis toho všiml, já vnímám rozdíly až od cca 15–20mm délky.

                Zkus změřit jak jsou ty vidlice dlouhé…PS: ale o tomhle neříkej nic Milanovi1 :oDDDDDDDD

                0 0
                • Pijer  

                  Zkusím to změřit, jinak tady na výšku vidlic byl někde okaz – nebo se pletu?

                  0 0
                • milan1  

                  Jsem opravdu zvědavř co z tohohle stvoříte.

                  0 0
                  • Pijer  

                    Už se tu trochu bojím něco napsat, za chvíli přiběhne vlk a zase bude mela :-) Tvořit z toho nic nehodlám, jen mě překvapila ta změna v chování kola, proto jsem se zeptal. Jestli k tomu máš nějaké vysvětlení, tak ho sem napiš a třeba ušetříš fórum od další porce „zcestnýho tlachání“

                    0 0
                    • milan1  

                      Tvůj dojem je tak divně popsaný, že se jedná nejspíš právě o ten dojem a začínáš zbytečně hledat nějaké měřitelné problémy. Na pohled tě zaujalo předsazení patek ale to je jenom dojem optický. Vidlice jsou dělány s jednotnou geometrií a když má jedna více vysunuté patky, tak je to zase kompenzováno jiným úhlem v korunce vidlice. Tohle hodnocení napohled mátne mnoho lidí a dělají se z toho neprávné závěry. Rozdíl ve výšce vidlice, i kdyby to bylo těch 10 mm bys rozhodně poznal změněným posedem ale těžko samotnou jízdou, jak to popisuješ. To píše Lister správně, že rozlišuje jízdou jedině větší rozdíly. Tvůj dojem může s největší pravděpodobností dělat rozdílná tuhost vidlic. není se co divit R 7 je stavěna hlavně na nízkou váhu. k posouzení toho, jestli to může být správný závěr ale chybí tvoje váha. Pokd jsi těžší než 80 kg a rozdíl v ovladatelnosti pozoruješ hlavně v členitém terénu, tak je s velkou pravděpodobností tvůj hlavní dojem způsoben právě menší pevností v krutu.

                      0 0
                      • Pijer  

                        O patkách psal Daf ne já. Vždycky jsem si právě myslel, že vidlice mají ± hodně podobnou geometrii aby byla možná jejich záměna, ale po výměně vidlí jsem o tom trochu zapochyboval. Jinak mám cca 85kg a rozdíl v chování mi přijde spíš při ryhlejší jízdě třeba na polňačce než v členitém terénu. Mám dojem, že kolo musím víc „řídit“ a dávat větší pozor aby přední kolo neustřelilo – no možná je to jen dojem :-)

                        0 0
                        • milan1  

                          Právě tvé popisy jsou zvláštní a nic se z nich nedá odvodit. „Aby kolo neustřelilo“ to by svědčilo o chybě v tlumení ale TPC Manitou je kvalitnější, než to staré SSV u Marzocchi. Právě od toho aby se dalo dohadovat a rozlišovat jsou mé zjednodušené testy. Odlišení, jak jsi měl nastavenou pružinu u Marzochi a jak je na tom teď R 7 dokáže přinést hlavně graf charakteristiky. To, že máš u obou stejný sag nevypovídá o průběhu. obě vidlice tvé stará i nová jsou problematické a téměř no sag vidlice. Citlivost na počátku je díky tomu špatná. Další průběh se u obou může lišit záleží na tom, jak jsi měl nastavenou Marzochu. Další rozebírání asi nemá smysl. A teď k tuhosti. Tu bys mohl na místě porovnat opřením kola o zeď a pokuisem o lehké zatočení. Musel bys mít ale obě vidlice vedle sebe a osazené. Jak bys poznal rozdíl jízdou? Ber tohle jako rozšíření laického testu. Zase si musíš zjednodušit podmínky a proto by to měla být hladká silnice a ty bys na ní ve větší rychlosti ( stačí i 20 km/h vykružoval jednu myšku za druhou. Rozdíl jízdou bys po následném přesednutí poznal okamžitě, méně pevná vidlice vyvolává takový hobovitý pocit, jako rekce se zpožděním, nabo je to takové nejisté na ovládání. Třeba, když zrovna tohle zkusíš, tak máš vyřešeno. A jsem zvědavý jestli Vlk už tohle nedělal alespoň před třemi lety :-)

                          0 0
                          • vlk  

                            Zdravím. Popravdě myšky jsem dělal už jako malej a kaluže krosil také :o)

                            Ne teď vážně k debatě. Takhle jsem tuhost vidlice nezkoušel. Mě jen tak napadá u tohoto testu"myškami"-přecijen v určitých momentech toho oblouhu u myšky působí větší síla na vidli a ta se i stlačuje. Nějak si nedovedu představit, že by se nepromítlo do takopvého hodnocení rozdílné zanořování 2 různých vidlic(stejný graf jistě nemají). Nebo myškami bereš něco jiného?

                            Jinak jak jsem psal již v jiných threadech souhlasím s tebou rozdíly výšky okolo 1cm také neregistruji.

                            A k původnímu dotazu.Když budu mít 2 vidlice se stejnou „geometrií“ a jedna bude od krčku kolmějšíi a bude mít potom více vystouplé patky dopředu. Jak byste zhodnotili teoretické reakce na překážku. U vidle je asi nejlepší, když jde náraz co nejvíce podél osy vidle-tedy ve směru nohou vidle.Není pak tak velké tření ve futrech. Vzhledem k tomu, že nárazy nebudou vlastně nikdy přímo kolmo od podložky, ale v rámci nájezdu na překážku zešikma od země směrem dozadu tak je otázka -pro určitý terén zda jsou vhodnější kolmější vidle nebo více položené. Nebo myslíte že tato hodnota je vzhledem k nízkému odporu f u futer zanedbatelná?

                            0 0
                            • vlk  

                              PS: Tou poslední částí jsem myslel to, že u sjezdových kol mají menší hlavové úhly-asi kvůli větším překážkám-že jdou nárazy více zepřadu než ze spodu, ne?

                              0 0
                    • vlk  

                      Neboj do žádné mely se již nepřipletu.Ale jestli si přeješ, abych v tomto threadu nedebatoval, stačí říct. Vlastně napsat.

                      0 0
                      • Pijer  

                        Na nic podobného jsem ani nepomyslel, vždyť tam byl :-)

                        0 0
                        • milan1  

                          Odpovídal jsem ti na mail, vyzvedni si to. Teprve po tvém mailu jsem tě přiřadil. Pijerovo R 7 samozřejmě znám, ladil jsem mu jí nedávno. Vím, tedy co má teď ale nemohu posoudit jak na tom přesně byl předtím. Budu rád, když se to probere tady, protože si myslím, že obdobný problém mívá více lidí. pomineme pevnost a přejdeme jenom a tu citlivost. Jízda na opravdu citlivé vidlici generuje pocit, jako by se jelo an podhuštěném pneu a nebo na větších balónech. Není to ovšem zozbředlý dojem, je to kulturní šok pro někoho, kdo jezdil na necitlivé vidlici a rázy od terénu vnímal jako kontakt s terénem. Tenhle pocit je ale velmi mylný a poznal by to okamžitě, kdyby jel v zatáčce. Onen pomyslně třaslavý pocit s kontaktem s terénem by ho pěkně odskákal mimo vytýčenou linii, jízda musí být ovšem trochu agresivnější, nikoliv nějaké ploužení se zatáčkou. Naproti tomu ona citlivá a kopírující vidlice předvede perfektní kontakt s terénem a vykrouží vše v daleko větší pohodě a klidně i vyšší rychlostí. zdá se mi, že nárazy od terénu jako důkaz o kontaktu s terénem tu už někdo dost malně interpretoval a tohle by konečně mohlo být to pravé, co je míněno dotazem pijera. Dávno navrhované společné otestování nabývá i tomhle problému na čím, dál větší intenzitě. A pro případné pokročilé, neřeší se tady váš případný dojem z jízdy ale hledá se jak to vnímá Pijer.

                          0 0
                • la-da  

                  Výkresy R7 jsem nikde nenašel ale marzochy mají patky předkoplé o 44mm od osy hlavy,což je relativně dost.Třeba Rock Shoxy mají 39mm,těch 5mm změní stopu zhruba stejně jako bys úhel hlavy změnil o stupeň.

                  0 0
    • Pijer  

      Tak se mi sešlo kolo i sundaná vidlice vedle sebe, takže jsem je mohl porovnat. Porovnání je to ale spíš hrubé, protože něčeho konkrétního se doměřit na zakulacených vidlích (ještě když je jedna namontovaná a druhá ne) je trochu problém. Největší rozdíl je asi v korunkách, ta u R7 je s větším úhlem(to její Véčko je víc otevřené) a proto jsou nohy o cca. 8mm méně předsazené než u MX. Patky jsou podle oka stejné. Na výšku je R7 také tak o necelý centimetr nižší. Za týden budu mít srovnání stejného rámu s původní vidlí, jen na jiném obutíí, tak se na to docela těším. Změřím o kolik se liší rozvor a pokusím se změřit o kolik je změněné předsazení na korunce (jestli je jen rozdíl v rozvoru, nebo i v úhlu vidlice)

      0 0
      • milan1  

        Kromě předsazení samotné korunky je tam jeětě jiný úhel mezi krkem a nohama vidlice. Když už chcete takhle zkoumat vidlice. tak si je upněte za krk a odměřte si při stejném zdvihu přesnou pozici pro osu kola. Zkoumáte ale zbytečnosti.

        0 0
    • morlo  

      Taky uz si zacinam rikat, jestli neni chyba ve me, ale mam stejnej problem jako ty. Posledni cca 2,5 roku jsem jezdil RB CRX XL s Marzocchi MX Comp 105 mm a potom, co jsem zacal jezdit v tezsim terenu, mi zacalo vadit chovani kola – mel jsem pocit, ze je kolo neposedny, ze ma tendenci porad zatacet a pri sebemensim impulsu se lehce lame do zatacky, coz znamena, ze clovek porad musi korigovat smer a pri narocnejsich pasazich pri pomaly jizde paralelne s vrstevnici, kde jsou koreny nebo sutry, je to hodne cejtit a jizda je neprijemna. Zacal jsem to resit riditkama – koupil jsem sirsi a zvednuty vlajdy, ale problem se nevyresil, spis jsem s tim musel jeste vic tocit. Tenhle rok jsem se rozhod, ze koupim novou vidli, pac jsm byl presvedcenej, ze by to mohlo bejt malou tuhosti Marzosky. Chtel jsem nejdriv zkusit, jak se zmeni muj pocit po vymene vidle, a tak jsem si pujcil tstovaci RB CRX vel L (teda o cislo mensi, nez moje stavajici), ktery melo FOXku. Z kola jsem byl prijemne prekvapenej, dojem byl uplne jinej, pocit nejistoty jsem vubec nemel, takze subj. velkej rozdil. Byl jsem presvedcenej, ze je to ramem a tak jsem si k novy vidlici (Reba Race 100 mm) koupil i mensi CRXko L. Na kolo jsem byl natesenej, ale po prvni vyjizdce jsem byl zklamanej, pocit nejistoty byl jeste horsi, nez u predchozi kombinace XLka a Marzosky. Cim dyl na tom jezdim, tim vic me to stve, uz jsem si zvyk na mensi ram a uzsi ridla a mam pocit, ze cim agresivnejs jezdim, tim se to vic projevuje. Takze jsem ted ve stejny situaci – ted budu otravovat v RB, aby mi zase pujcili jejich testovaci Lko s FOXkou a budu hledat rozdily, naprosto mi unika, jak mezi temahle prakticky stejnejma kolama muze bejt takovej pocitovej rozdil.

      0 0
      • vlk  

        No přesně to chování co popisuješ jsem na CRX v minulosti na bike-foru dost kritizoval, za což jsem si odnes docela kritiku a i nadávky. Je to přesně tak jak popisuješ. To v čem asi bude to kolo jiný je v délce té vidlice. Kamoš má to crx. Zkusil dát mezi rám a vidlici 2cm podložku,tím se zmenšil hlavový úhel a jezdilo se s tím mnohem lépe.Teď tam má RS Tora na 120mm je to ideál.Nejvíc ten neklid kola jde poznat v zimě na kluzkém povrchu a ve sněhu.Navíc i jakoby se s novou delší vidlí i mírně změnilo těžiště, což v zimě je také lepší. takže toto beru u CRX jako vyřešené a už ho od té doby tak nekritizuji :o)

        Škoda, že jsi místo těch investic nepročet bike-forum historii, ušetřil bys.

        0 0
        • morlo  

          No pak to neni ramem, ale vidli, btw nejak se mi nezda, ze pridanim podlozky mezi ram a vidli dojde ke zmenseni hlavovyho uhlu – spis ke zvetseni – vidle se vic polozi, ne?

          0 0
          • vlk  

            Sorry zase jsem to poplet, samo že se úhel zmenší.Tím se také kolo zklidní.Vyráběl si z hořčíkové slitiny 2cm podložku.Měl tenkrát krátkou vidlu.Schválně si někde na webu najdi délku té Foxky co tam mají u RB a porovnej se svojí.

            0 0
            • morlo  

              Hehe, ted jsem zjistil, zes mel pravdu ty, hlavovej uhel se opravdu zmensi pri vetsim polozeni, sorry za zmateni :).

              0 0
              • vlk  

                To je dobrý, ty odpovědi jsme trefili na sekundu stejně :o)

                0 0
            • vlk  

              Teď to čtu znovu a napsal jsem to předtím správně. Ten úhel se zmenší-beru v úvahu úhel mezi zemí a vidlí -tak jak je to na tomto obrázku www.spyder.cz/?… pod písmenem F.

              0 0
      • Pijer  

        Tak to jsi mě moc nepotěšil, myslel jsem si, že si za nějakou dobu zvyknu a přestanu to vnímat, ale když tobě na to nestačilo ani 2,5 roku :-(. No, v nejhorším jsem ještě neprodal tu svou starou Marušku… :-)

        0 0
        • milan1  

          Prosím, vnímej morlův popis, jel na zcela jiné velikosti kola a nelíbí se mu, že se mu kolo láme do zatáčky. Jeho popis je zcela jednoznačně dán geometrií a on vnímá geometri. Tvůj popis je dost odlišný.

          0 0
          • morlo  

            No tim si nejsem uplne jistej, uplne stejny ram s jinou vidlici (stejny riditika, predstavec, sedlovka) a pocit se diametralne lisi, proto tu patrame po geometrii vidlice…

            0 0
            • milan1  

              V tom případě rozeznáváš i nepatrné změny, protože tam moc rozdílů v geometrii nenajdeš. A aby to bylo k tématu. Zkus vnímat co popisuje pijer a zkusit z něho dostat opravdu jeho cítění, jeho vnímání a jeho popis. Myslím, že sem dáváš další a jiný případ a nevymotáme se z toho. Tvůj, podle mě odlišný problém, může být řešen potom, zkus reagovat hlavně na Pijera a jeho popis.

              0 0
              • Pijer  

                Možná že problém morla a můj bude podobný, protože on má CRXko a já CR1500 a tam ta geometrie je ,myslím, hodně podobná.

                0 0
                • milan1  

                  Já jsem vlastně ovlivněn i tvým popisem z mailu, kde mi popisuješ hlavně vliv na drobných nerovnostech a myslel jsem, že ty popisy se tady trochu upřesní. Zkuste schválně oba přeměřit úhel své hlavové trubky, měřák u mě doufám znáte.

                  0 0
                  • morlo  

                    Tvuj merak neznam, uhel jsem si zkusil zmerit a na zaklade nepresneho mereni a presneho vypoctu a vychazi mi to na 70,7°.

                    0 0
                  • Pijer  

                    k měřění jsem se ještě nedostal, ale obě kola maj ve velikosti XL 70,5° www.racebike.cz/index.aspx?…

                    0 0
                    • vlk  

                      nj jenže to je pro případ, že máte 476mm dlouhou vidli. Pokud ji máte někdo z vás kratší a spolu se saq se to ještě zkrátí tak dostanete úhel větší. V případě delší vidlice bude úhel menší. U kola v tom navíc dost hraje i poloha těžiště a to má RB dle mého pocitu trochu někde jinde než jiná kola. Však změřte. A pro porovnání mezi sebou by jste to mohli změřit když na to nasednete, aby se projevil i saq.

                      0 0
                      • Pijer  

                        Takže pomocí měrky jsem změřil 70° nezatížené a necelých 72°při SAGu.

                        0 0
                        • morlo  

                          Takze moje laboratorni prace vydaly tato cisla: 70,5 v klidu a 71,5 se sagem. Ale jizdni dojmy nejsou dany pouze timto, zalezi, jak jsou predsunuty patky od osy krku.

                          0 0
                          • Pijer  

                            Taky jsem na to myslel, největší vliv asi bude velikost vzdálenosti osy předního kola od osy krku vidlice. Čím větší vzdálenost, tím větší moment na konstantní délce řidítek potřebný k otočení kola. I když tak jednoduché to taky nebude, protože to by pak šlo řešit změnou délky řidítek a to jsi psal, že jsi zkoušel.

                            0 0
                            • pepek  

                              Měří se to jinak: vzdálenost prusečíku osy krku s vozovkou a bodu dotyku pneumatiky. Protože průsečík je PŘED bodem dotyku, tak zvětšení této vzdálenosti jakýmkoliv způsobem, způsobí zhoršení „točivosti“ a naopak. Je to tzv: stopa řízení (obdoba poloměru rejdu u auta).

                              0 0
                          • milan1  

                            Nechte už konečně ty patky na pokoji. Kolikrát je ještě třeba zopakovat? Patky vidlice přesazení v korunce a úhel krku verzus nohy dělá to, co nejde oddělit a je to celová geometrie a je to u všech vidlic stejné. Geometrie které máte jsou takzvaně hravější a plně to odpovídá popisům. Příště až na něčem pojedeš a bude to mít pro tebe vhodné parametry neváhej a změř si úhel hlavové trubky.

                            0 0
                            • morlo  

                              Uhel krku vs. nohy? Ten je snad 0°, alespon ja jsem to tak zmeril, nejdriv jsem meril uhlomerem prilozenym na hlav. trubku, pak primo na nohy vidle, vysledky byly na chlup stejne, s tou vyhodou, ze na nohach vidle se to meri lip. Pokud jsou opravdu patky u vsech vidli predsazeny pred osu krku stejne, tak pak by meli vidle se stejnymi zdvihy mit uplne stejny jizdni vlastnosti (kdyz odhlidnu od tuhosti a systemu pruzeni/tlumeni), ale neni mi jasny, proc ze 100 mm FOXky mam uplne jinej pocit nez ze 100 mm REBY, kdyz vsechny ostatni dily jsou prakticky shodny…

                              0 0
                              • milan1  

                                CELKOVÝ VÝSLEDEK JE STEJNÝ na postupu můžeš nalézt různé cesty, jak kdo řeší a protože to opticky vypadá každé jinak, tak jste z toho vedle.

                                0 0
                              • milan1  

                                Tak jsem si to ještě prohlédl a vidím jedno dost rozhodující. Oba jste měli Marzocchi MX, to je vidlice téměř bez sagu. Zvykli jste si na chování své gometrie a záměnou za vidlici se sagem je tu najednou změna geometrie, která je rozhodující. Sedíte na stejném kole a na místě máte opticky stejnou geometrii ale po nasednutí se vše mění. Ta změna by měla být max v rozsahu 1,5 stupně ale vy jste už na hranici, kterou začínáte vnímat dost výrazně. Takhle bych to viděl podle posledních popisů.

                                0 0
                                • morlo  

                                  Na Maruskce jsem mel uplne stejny sag jako na Rebe, na obou vidlich vozim pasku, kterou merim jak sag tak vyuziti zdvihu, u obou vidli byl sag 2 cm, na takovy jsem je foukal. Btw. pokud by ty opravdu bylo minimalnim sagem Marusky (coz neni), tak by vyrazne ovlivnilo chovani zamknuti Reby, coz nema zadnej vliv, zkousel jsem ji foukat na tvrdo, zkousel jsem ji foukat na vetsi sag, ale rozdil v nejistote to neprineslo. Vedle nejsem ani tak ze vzhledu vidlic, jako spis z rozdilu v jejich chovani.

                                  0 0
                                  • milan1  

                                    tak tohle vyřeší jedině ten zázračný FOX.

                                    0 0
                                    • morlo  

                                      No to doufam ne, ale jak vidis, neni to tak jednoduchy, rozdily se muzou kumulovat – teziste preneseny vic dopredu, jiny gumy, myslim, ze mi nekdo tvrdil, ze soucasny RaceFace flatbary jsou o dva cm srsi, pokud maji i jiny zahnuti, muze byt i rozdil v posedu, podobne predstavec, kterej mam ja r oku 2004 a ten, kterej jsem testoval s FOXkou, je stejnej model, ale jinej rocnik, myslim 2005 nebo 6, takze pokud by clovek vzal vse v uvahu, dalo by se to urcite vysvetlit… nejjednodussi cesta bude postavit kola vedle sebe a zjistit rozdil. Vim, ze tvy presvedceni je, ze si vymejslime a trochu mi to pripomina pristup lekare, ktery tvrdi, ze „tohle Vas nemuze bolet“ :).

                                      0 0
                        • milan1  

                          Tak podle toho, co jsi naměřil musíš mít sag 40 mm.

                          0 0
                          • Pijer  

                            SAG mám cca. 20mm, no a v tom měření úhlu může být určitá nepřesnost (když si jednou rukou držím kolo, druhou šablonu, třetí povázek se závažím a měrka je dělená po celých stupních, tak …). dejme tomu, že rozdíl úhlu díky SAGu bude zhruba 1,5stupně nebo lehce pod.

                            0 0
                            • milan1  

                              Podívej nahoře, co jsem psal asi současně :-) Ještě zkus uvést jaký sag jsi měl na marzoše, já myslím, že nulový.

                              0 0
                              • Pijer  

                                Také na Marušce jsem vozil pásku pru zjištění SAGu a maxima vidlice a SAG nulový určitě nebyl. Čím dál tím víc se těším na kamarádovu CR1500 se stejnou MXkou, prujedu je hned na střídačku a zkusím proměřit :-)

                                0 0
                                • milan1  

                                  Na sag nepotřebuješ žádnou pásku. Jestli kdokoliv vozí MX, které má sag 20 mm jak tady uvádíte, tak má buď ode mne laděnou a nebo něco velmi zvlášního.

                                  0 0
                                  • milan1  

                                    tu pásku myslím, že nepotřebuješ sledovat sag po jakémsi projetí ale jen a jenom při nasednutí a jestli se při tom nasedání zhoupne jednorázově vidlice a posune pásku, tak to není sag. sag je ponoření vidlice v ustálené pozici a tu Marzocha MX rozhodně nedosahuje 20 mm ale spíš 0.

                                    0 0
                                    • Lister  

                                      …že by jádro pudla :o)

                                      1cm rozdíl v délce (Maruš delší) + její minimální sag............no ja bych to tady uzavřel .o)

                                      0 0
                                      • milan1  

                                        Dalo to práci ale nakonec to tak vypadá. A tohle bylo třeba pro rozklíčování jednoho dojmu, jen tak mimochodem, to hlídání aby nebyla vidlice příliš vysoká, to jistě znáš. Tak tohle je důkaz o tom jak nesmyslné jsou ty strachy hlavně u XC provedení a geometrií motajících se okolo 70 stupňů.

                                        0 0
                                      • milan1  

                                        Osobně si myslím, že mohlo dojít jízdou i k rozdílům nad 20 mm.

                                        0 0
                                  • morlo  

                                    No to uz je hodne sebevedomy tvrzeni, ze neni co merit :)), ja jsem vozil Marusku nafoukanou tak, aby tam byl sag 2 cm, mozna ze tomu trochu pomahalo mych 100 kg, ale proste je to tak, ja exaktni pristup preferuju, ale pokud clovek pristupuje exaktne k 50 % parametru a zbyle zanedbava, tak mu rozhodne exaktni vysledek nevznikne… btw. rozdil mezi Maruskou a tou Rebou prave v jizdnich vlastnostech neni cejtit (kdyz opominu pruzeni, tlumeni a tuhost), pred tim jsem mel Marusku na XLkovym ramu s 64 cm vlajdama, Rebu mam ted na Lkovym s 60 cm rovnyma ridlama, takze rozdil by tam mohl bejt velkej, ale neni… kolo je sice obratnejsi, pocitove se s nim lip skace, zase tu mam teziste posunuty vic na riditka a ocekavam, ze i niz, ale pocit nejistoty je skoro stejnej, mozna je tady na mensim ramu vetsi, vic se to lame, vic to taha za ruce, bez drzeni se na tom v maly rychlosti jezdi o dost hur, nez na tom XLku .

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      A jak vlastně ten sag měříš, aby tu nebyl hned problém. Ono změřit správně sag není až tak jednoduchý, jak to vypadá. Já s tím měl třeba na Talasu docela problém a sám jsem to ani bez asistence druhé osoby nedokázal.

                                      0 0
                                      • morlo  

                                        No sag merim tak, ze nasadim pasku, opatrne nasednu, trochu popojedu a pak zase opatrne slezu :). Pak to zmerim… u Marzosky nekdy bylo nutny overit, ze vidle neni zalezla po sesednuti, kdyz byla malo nafoukana, u Reby je to ok.

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Co takhle změříš, to už není sag. Jednak jakmile se popojede, tak už se vždy vidlice trošku pohne navíc a opatrně nasednou a slézt téměř nejde, aby se opět o kousek nepohla. Přesně tímhle způsobem, co popisuješ naměřím u Talase mnohem více než je skutečný sag.

                                          U Reby se mi měřil lehce, tam jsem si sednul a kouknul na stupnici. U Talase jsem musel požádat někoho o asistenci, aby v klidové poloze, když sedím na kole to změřil.

                                          0 0
                                          • RUR  

                                            Podle mě to moc prožíváte kluci:-)) Jinak nasednout na kol a lehce vytočeným kolenem se opřít o nejbližší zeď a voi-la je změřeno.

                                            0 0
                                            • pepek  

                                              Já se opřu o botník .
                                              A eště se při tom podívám do zrcadla :-)

                                              0 0
                                              • RUR  

                                                No jo, evidentně starší a zkušenější soudruh:-D Já bych se musel opřít o umyvadlo, bo mám zrcadlo jenom v koupelně:-)

                                                0 0
                                          • Archer  

                                            Ja jsem s TALASem mel opacny problem. Doma namerim sag mansi, nez je potom skutesne v terenu.

                                            Nastavim doma sag 25% (30–35mm), a v terenu zjistim, ze jeden na pulku ponorene vidlice :)

                                            Ted' jsem se po nekolika pokusech dopracoval k tlaku kolem 60psi. 50psi uz malo, 70psi uz hodne.

                                            Vazim v obleceni, s Camelbag, vodou a naradim kolem 80kg.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              To mám podobné.

                                              Nedivim se, že 50psi už bylo na tebe málo. Na 50psi jsem já zůstal. A vážím se vším všudy (tedy i s camelem s plným vakem) do 75kg (spíš ještě méně, mám teď 68–69kg). Sag v klidu mám tedy relativně malý (ale mám teď díky řídítkám dost vysoko poměrně malou část váhy na předním kole), dokonce ani ne celých 30mm (takže cca jen 20%) a v reálu se to pak chová přesně akorát, jak bych si představoval.

                                              0 0
                                    • milan1  

                                      O co jsme tě ochudili, co jsme zanedbávali? To, že ti opakovaně vysvětluju, že když vidíš patky vidlice že to není všechno, to zanedbáváš ty. Tam, kam jsem tě odkazoval pro vytištění měřáku máš i vysvětlení co je to stopa kola, vysvětluje ti to mimochodem i někdo tady nahoře a správně. Kdo se tříští na podružnostech a zanedbává celek jsi bohužel ty. Končím, tady se z toho už nedá víc dostat.

                                      0 0
                                      • morlo  

                                        Dela mi trochu problem tohle neokomentovat, ale budu se drzet :)…

                                        0 0
                                        • milan1  

                                          Tak já to okomentuju. Celý tenhle dlouhý thread se snažím rozklíčovat co je za tím zvlášním popisem a bráním hlavně tomu aby bylo rozebíráno, že předsunutí patek vidlice jsou tím rozhodujícím vlivem a pořád dokola vysvětluju jedno. Jsou prostě principy, které jsou platné, a zásady, které se nemění. Nebudu ale tyhle zásady bránit donekonečna, když se v tom někdo chce vyznat, tak by se měl naučit právě základní zásady. Když nakonec debaty začneš vytahovat vliv těžiště a šířky řídítek, tak to má samozřejmě taky vliv ale na počátku tématu to nebylo. Je to ostatně zcela jiná kapitola, je to přenos vnímání do řízení. Na stopu kola a jeho ovladatelnost to vliv nemá. A teď k tomu vnímání ovládání. Tady to není ještě pojmenované, tak to uvedu. Když někdo rozlišuje ovladatelnost kola podle toho, jak se mu jede bez držení řídítek a z toho vyvozuje ovladatelnost kola, tak k tomu musím uvést jeden příklad. Pro jízdu bez držení za těchto podmínek bude nejvýhodnější upravit úhel vidlice nikoliv proti směru jízdy ale po směru jízdy dosáhneme tím efektu koleček vozíků v nákupních centrech a jízda bez držení řídítek bude úplně nejlepší. Právě z takovýchhle podivných hodnocení a dojmů se nedá dát dohromady nic dobrého. Ovladatelnost kola je tak široký termín, že omylů v hodnocení může být spousta a je vyloženě na každém, jak si bude co vnímat a jaké pro své vnímání nalezněe řešení. Jsou ovšem vždy platné zásady ze kterých může vycházet a ty by neměly být míchány dohromady podle podivných a zběžných dojmů.

                                          0 0
                                          • morlo  

                                            Ok, snaha z my strany byla, ale ty se nejspis potrebujes v kazdym druhym threadu pohadat bez ohledu na osobu: mas neuveritelne konfrontacni styl debaty, jedinou tvou snahou je presvedcit ostatni, ze mas pravdu. Mas neustalou tendenci nekoho vychovavat a poucovat a z druhych delat blbce. Ciste hypoteticky, pokud bys mel pravdu, stejne bych tenhle tvuj pristup kritizoval, myslim, ze uz ses dost starej chlap na to, abys byl trochu velkorysej, ale spis mam pocit, ze mas problem se zpetnou vazbou, jak jsem pozoroval drive, model tvyho chovani se nemeni, jen jsem s nim jeste osobne nemel „tu cest“. A nejhorsi na tom je, ze i pres upornou obhajobu svy verze nemas pravdu, pac predsazeni patek se u jednotlivych vydlic opravdu lisi (Marzsoka MX Comp 2004 ma 43 mm, Reba 2006 39 mm, FOXku jsem zatim nenasel), coz by v bezny debate bylo zjisteni, ktery obohati vsechny ostatni, ale tady uz jde tvoji upornosti pomalu „o zivot“. Predpokladam, ze stejne uporne budes tvrdit, ze se teda mozna lisi, ale ze to stejne nema vliv – popravde pro me to neni az tak dulezity, jako spis to, ze si tu clovek muze pokecat s ostatnima lidma, ktery spojuje stejnej zajem – rozhodne ne o to, aby tu nekdo ostatnim ukazal, kdo je tu nekrasnejsi/nej­chytrejsi/nej­lepsi. To taky ukazuje fakt, ze se rad uchyluje k demagogii – kdyz ja reknu, ze je rozdil v rizeni pri jizde bez drzeni, zacnes mi podsouvat, ze hodnotim kola podle jizdy bez drzeni, i kdyz sam vis, ze je to nesmysl – je to pouze jeden z priznaku z celku, kterej pomuze vyresit duvod rozdilny subj. ovladatelnosti. Nevim, co te k tomu vsemu vede, protoze jsem presvedcenej, ze vidlim rozumis, podle me tohle chovani nemas zapotrebi, ale kazdej svyho stesti strujcem…

                                            0 0
                                          • morlo  

                                            Ok, snaha z my strany byla, ale ty se nejspis potrebujes v kazdym druhym threadu pohadat bez ohledu na osobu: mas neuveritelne konfrontacni styl debaty, jedinou tvou snahou je presvedcit ostatni, ze mas pravdu. Mas neustalou tendenci nekoho vychovavat a poucovat a z druhych delat blbce. Ciste hypoteticky, pokud bys mel pravdu, stejne bych tenhle tvuj pristup kritizoval, myslim, ze uz ses dost starej chlap na to, abys byl trochu velkorysej, ale spis mam pocit, ze mas problem se zpetnou vazbou, jak jsem pozoroval drive, model tvyho chovani se nemeni, jen jsem s nim jeste osobne nemel „tu cest“. A nejhorsi na tom je, ze i pres upornou obhajobu svy verze nemas pravdu, pac predsazeni patek se u jednotlivych vydlic opravdu lisi (Marzsoka MX Comp 2004 ma 43 mm, Reba 2006 39 mm, FOXku jsem zatim nenasel), coz by v bezny debate bylo zjisteni, ktery obohati vsechny ostatni, ale tady uz jde tvoji upornosti pomalu „o zivot“. Predpokladam, ze stejne uporne budes tvrdit, ze se teda mozna lisi, ale ze to stejne nema vliv – popravde pro me to neni az tak dulezity, jako spis to, ze si tu clovek muze pokecat s ostatnima lidma, ktery spojuje stejnej zajem – rozhodne ne o to, aby tu nekdo ostatnim ukazal, kdo je tu nekrasnejsi/nej­chytrejsi/nej­lepsi. To taky ukazuje fakt, ze se rad uchyluje k demagogii – kdyz ja reknu, ze je rozdil v rizeni pri jizde bez drzeni, zacnes mi podsouvat, ze hodnotim kola podle jizdy bez drzeni, i kdyz sam vis, ze je to nesmysl – je to pouze jeden z priznaku z celku, kterej pomuze vyresit duvod rozdilny subj. ovladatelnosti. Nevim, co te k tomu vsemu vede, protoze jsem presvedcenej, ze vidlim rozumis, podle me tohle chovani nemas zapotrebi, ale kazdej svyho stesti strujcem…

                                            0 0
                                            • morlo  

                                              Zweimal, bitte…

                                              0 0
                                            • milan1  

                                              Podívej se kolik jsem toho popsal a dopad to stejně nemá. Stále jsi přesvědčen o své pravdě, tak opravdu nemá cenu pokračovat, najdi si své závěry a buď spokojen. Není v tom nic, že bxch musel mít svojí pravdu a když ty víš, že to je jinak, no tak je to pro tebe jinak.

                                              0 0
                                • Pijer  

                                  Tak porovnání s kámošovou CR1500 moc nedopadlo, protože má o malinko starší rám ještě bez integrovaného hlávka a ten má jinou geometrii :-(. Jinak jsem měřil vzdálenost p.osa-z.osa u obou vidlí ma mém kole a u R7 je oproti MX o 6–7mm menší (1070×1076mm).

                                  0 0
      • Lister  

        myslím že tobě i pijerovi by hodněpomohly vidlice s pořádným XC zdvihem, tedy něco mezi 120–130m :o)

        to už tu ale bylo probírané minimálně 100× – CRX se prostě nejlíp chová s vidlicí kolem 120mm......

        0 0
        • vlk  

          Však jasně že jo, to tu mohu opakovat donekonečna. V jednom threadu mi dal zapravdu i výrobce.Však nemusí hned kupovat novou vidlu, ať si kluci zkusí dát na vidlu mezi krček a dolní misku hlavového nějaké podložky-o ty 2cm více a zkusí si to.

          0 0
          • Lister  

            no vhledem k tomu že R7 je asi jediná vidlice, kterou bych si na RB nedal tak bych doporučul jinou :o)

            Prostě to je divná kombinace, RVL nebo třeba Recon na 130, případně nějaká maruš se 120 tomu kolu sedne líp, nevím proč ale spojení Manitou a RB je rp mě nezvyklé.....asi proto že je mám zafixované buď z Maruškou nebo s Foxem :o)

            0 0
          • Pijer  

            Problém je, že délka krku mi povolí 5mm podložku :-( Ale jak jsem psal na začátku tam byla 100mm Marzoška a nebyl problém.

            0 0
          • Pijer  

            Myslíš sundat vidlici, sklepnout spodní kroužek hlavového složení, dát tam distanční kroužek o délce co dovolí krk vidlice a pak tam vrátit zase vše zpátky?

            0 0
            • morlo  

              Jj, tak je to mysleno, alespon tohle uz jsem resil i v RB, bohuzel mam zkracenej krk, takze pro tyhle experimenty uz neni prostor… ja zkusim jit s Rebou na 115 mm zdvihu, to je asi jediny, co muzu…

              0 0
              • Pijer  

                Takže jestli to dobře chápu, tak jako nouzovku jen na vyzkoušení tam můžu použít i podložku co se normálně dává pod představec.

                0 0
                • morlo  

                  To bohuzel nemuzu rict, pac jsem to nezkousel, ale nekdo to tu urcite zkousel…

                  0 0
                • vlk  

                  No vidla má ten krček dole víc rozšířen, takže to chce něco většího průměru.Na to dát pak ten kroužek-Tam ale záleží, jak je dělanej.Když bude úzkej, tak se pod to musí dát nějaká podložka. A kroužek do hlavového se musí zajistit, aby nelítal doboku.

                  Kdyžtak zkus napsat darjanovi.On si to vyráběl a docela dlouho s tím jezdil. Teď má novou vidli a tak by ti ten kroužek moh vyfotit.

                  Taková domáci tvořivost(impro­vizace).

                  0 0
    • morlo  

      Jinak musim rict, ze v RaceBiku mi vychazeji maximalne vstric, mam uz pocit, ze si trochu „vymejslim“, presto se vzdycky najde nejaky reseni, uz pri koupi prvniho kola se chovali nadstandardne a jejich pristup se po leta nezmenil, naopak muzu rict, ze je to cim dal lepsi.

      0 0
      • milan1  

        Pro tebe bych uvedl. Zkusil jsi někdy změřit hlavový úhel na svém kole? Budu zase opakovat na mých stránkách máš měřák. Tohle je to nejdůležitější, co musíte změřit, snažíte se hledat problémy v geometrii vidlic ale ta jsou přibližně stejné. Když jsem se díval na foto tvého kola v profilu, tak je to hodně postavené a tvůj dojem a popis jednoznačně sedí.

        0 0
    • Pijer  

      Tak jsem dneska mluvil v RBčku s Petrem Hejníkem a oni tu redukci prodávají. Říkal ale, že to nedělaj mezi vidli a hlavové složení, protože to nedělá dobrotu. Oni dělají mezi hlavovou rouru a hlavové složení, takže vlastně jakoby nástavcem tu hlavovou rouru prodloužej.

      0 0
      • morlo  

        Pujdes do toho?

        0 0
        • Pijer  

          Jo, už ho mám objednané, skladem mají jen na jiné hlavové složení.

          0 0
          • morlo  

            Tak to jsem zvedavej, ja nejdriv zkusim zvysit zdvih na 115 a uvidim, zda to bude mit vyraznejsi vliv, mam strach, ze ne, navic Reba ma patky min predsazeny nez Marzoska (39 vs. 43 mm), coz je sice hodne malej rozdil, ale spolu se 105 mm zdvihu Marzosky tomu odpovida mirne horsi projev. Jeste zmerim FOXku, predpokladam, ze bude mit patky predsazeny nejvic. No, jsem na to zvedavej, nevim, jestli jsem precitlivelej nebo to opravdu ma takovej efekt, kazdopadne se mi v technickejch usecich s tim kolem nejezdi dobre. Stve me, ze tenhle tejden se do RB nedostanu, radsi bych jezdil a neresil tyhle pitomosti…

            0 0
            • Pijer  

              Já jsem na to taky zvědavej, ale těch 10mm je strop s odřenejma ušima. Jinak na mě nekoukal jako na blázna a působil dojmem, že se to docela běžně používá.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.