Zadni vyplet silnicni kolo na 105-110kg - Draty? Sapim Strong?

46 nepřečtených
  • ales112

    Ahoj, poradil by mi prosim nekdo se zadnim vypletem na silnicni kolo? Konkretne draty.....prumer, Sapim nebo DT.

    Rafej – Mavic Open Pro

    Naboj – Campa, 36der (prumer otovoru pro drat 2.4 mm dle webu Campy)

    Uvazuju o dratech Sapim Strong, ale maji prumery – 2.3mm u hlavicky, 2.0 mm stredni cast

    Lze pouzit draty Sapim Strong aniz bych si nejak ponicil naboj Campa? to se mi nechce

    Jak poznam ze silnejsi drat (2.3mm) sedi dobre na naboji?

    Nebo radeji pouzit drat s prumerem 2.0mm po cele delce?

    Sapim Strong

    https://www.sapim.be/…utted/strong

    https://melodywheels.com.au/…G_3928-1.jpg

    Campa – str. 41

    https://www.campagnolo.com/…mpagnolo.pdf

    • Jakobo  

      Tech 110 kg je asi tvoje hmotnost bez kola, obleceni a dalsi vybavy (voda). Celkem teda se maji navrhnout kola do 130 kg. Predpokladam 3× krizeny zaplet a bezne symetricke rafky, mosazne niple.

      Dal bych plne Championy 2 mm bez zeslabeni. Budou mit vysi tuhost oproti zeslabovanym 2 /1.8/ 2, ktere bys mohl dat dopredu a vzadu nalevo.

      Trochu premyslim nad kladnym vlivem „mekciho“ vypletu zeslabovanych dratu, ktere budou vice pruzit, u lidi vyssi hmotnosti. Nedokazu rict, jestli by to melo vyznam nebo ne, melo by to klady i zapory. Kazdopadne plne 2 mm stoji par korun (obcas kupuji za 3 koruny vcetne niple).

      Pro porovnani na expedicnim kole s 3×36 draty 2 mm mam nalozene minimalne 30 kilo, ja vc. obleceni 80+kolo 20+naklad 30=130 kilo. Zaplety maji za sebou celkem nekolik mesicu po ruzne dobrych a spatnych cestach bez jakekoliv zavady na vypletu.

      Graf ref. Schraner, The art of wheelbuilding.

    • ales112  

      Otazkou take je, zdali do naboje Campa 36dr, lze dat draty Sapim Strong, ktere jsou zesilene 2.3mm u hlavicky – muzu si tim nejak poskodit naboj? i po nekolika letech jezdeni a tisice km?

      • kubad  

        nevím jak u těchto Camp, ale většinou jsou otvory 2,5mm takže bez problémů

      • michomin  

        Neplaš. Na 110 kg 36 drátů 2 mm, třeba Sapim Leader, když už jsi zmínil Sapim, bohatě stačí, na silnici obzvláště. Zesílené dráty jsou nesmysl.

        Někdo tě zblbnul, ne?

        • ales112  

          aktualne mam 36dratu/der, prvny draty Sapim (praskly po 3letech), ale to jsem jezdil kdyz jsem mel i 130/140kg, druhe draty DT 2.0mm po cele delce (nevim presny nazev) a praskla mi naboj (ne Campa) po 4letech, asi to mohlo byt pretazenym dratem

          premyslim jak zaplest novy vyplet (na105kg) a predejit, nezadelat si na problemy

          • michomin  

            Jestliže ti až po letech se 140 kg praskly nějaké dráty, tak nevím, čeho se teď bojíš.

            • ales112  

              praskla mi naboj, rad bych tomu predesel, aby se mi to nestalo podruhe

              • Prazak0  

                Prasknutí příruby náboje v místě drátu, to se může stát i lehkému jezdci. Buď nekvalitní materiál, nebo jen přetažený výplet.

                • Cavendish  

                  Nebo extrémně tuhý výplet, který nemá kam uhnout. Pak prdne příruba

                  • Prazak0  

                    Asi najít kde centrují kola a měří napětí drátů. Tam by mělo jít i zohlednit hmotnost jezdce, aby to bylo optimální a v limitech toho, jaké napnutí snese příruba a ráfek. Kalíškovaný by měl vydržet víc.

          • Prazak0  

            110 kg nebo 130 kg je docela rozdíl. Hlavně v tom, že konstrukčně kola (např. výplety) bývají navrženy třeba pro jezdce do 100 nebo 110 kg. Ty sériové výplety mívají maximálně 32 drátů. 36 drátů unese více. Ono nějakých 110, 115 kilo má dost lidí. 130 nebo 140, těch už je docela méně. Takže výrobci si nějak nastavili váhu jezdce, které kolo ještě unese se zárukou.

            105 kg, to vůbec není váha, kterou by mělo málo lidí. Tady by byl problém u silničních výpletů, kde to je třeba 20 a vzadu 24 drátů. Přitom s takhle málo dráty to jezdí lidi, co váží třeba 70, 80 kg. U třikrát kříženého výpletu to je taky pevnější. Dokonce bych řekl, že výplet s 32 dráty by jezdce s 105 kg unesl. Jak tu někteří psali, ke jezdci připočítávat i váhu oblečení, vody co si veze s sebou ap., to je nesmysl. To má smysl řešit u kola s bagáží, jinak se nepočítá, že jezdec pojede nahý a bez bot.

            • Kubajsu  

              Myslím, že to dramatizuješ. Mám Campa Eurus (16 a 21 drátů), lehce přes 100 „suchou váhu“ a žádný problém…

              • Prazak0  

                Tak tady je celkem dané, že je 36 drátů. Chtěl jsem vyjádřit, že dle mého názoru by mohlo stačit 32 drátů. Asi taky záleží na ráfku. Takže jsem chtěl spíš ubezpečit, že tam je rezerva. Jinak si myslím že někde se to láme. Že 105 kg může být v pohodě ale 125 může už být problém.

    • TommyP3  

      Na 2,3 dráty bych moc nespoléhal. Mají v oblibě praskat v ohybu. Příruba je ustřihne dřív než kvalitní 2 mm drat. Klidně zakrizit i 4×. Spíš bych měl strach z toho 15 mm rafku. Úzký plášť znamená vyšší tlak a nemusely by to vydržet boky.

    • milan.v  

      A proč nevyužít stávajících vláken pro výběr zapletených kol?

    • Cavendish  

      Na tenhle počet drátů a tvoji váhu bych dal klidně Sapim Race a mosaz niple. Ten výplet bude pracovat a déle ti vydrží.

      • kubad  

        +1

        Strong jsou zbytečné na tohle použití,

      • Prazak0  

        Já bych dal nezeslabované dráty, Sapim nebo nějaké jiné, co jsou z nerezové oceli. Tj ne dráty, které jsou jen poniklované, jak bývalý ty s čtyřlístkem před lety, ale celé z nerezu. Jestli to bude Šroubárna Marek, Sapim nebo nerozové Mach je asi jedno.

        Myslím, že pevnostně budou na tom s plným profilem lépe, určitě na tom nebudou hůře. Menší odpor vzduchu nebo rozdíl několika gramů u výpletů, to mi přijde bezvýznamné. Ale asi si najít někoho kdo, za prvé to bezvadně vycentruje, nejen že to nehází, ale aby všechny dráty měly stejné napětí. A kdo ty dráty optimálně vypne. Přetažený výplet se může vytrhnout z ráfku nebo příruby, nedotažený zas se rozcentruje. Kvalitně vycentrovaný výplet je asi důležitější než výrobce drátů, půjde-li o nerezovou ocel.

        Myslím, že výrobci tandemů dávají výplety s 36 dráty, někde možná 40 ale více ne. A ty tandemy vezou mnohdy větší váhu.

        • Cavendish  

          K plným drátům tdky není ale vůbec důvod. Paradoxně to s nimi může být horší, než s těmi zeslabovanými. Plný drát vydrží méně cyklů, protože méně pracuje a všechno pohlcuje do sebe. To se pak projeví na struktuře. Může se stát, že za 2 roky mu to začne praskat právě kvůli plným drátům :) Když mě praskl drát, tak dycky plná 2mm varianta. Zeslabovaný ještě nepovolil…

          • Georrge  

            Ono kdyz se kouknes na parametry pevnosti dratu (treba sapim), tak ty zeslabovane maji vyssi pevnost nez zakladni 2mm. Jednak je to asi dane technologii vyroby (pri zeslabovani dojde ke zvyseni pevnosti), ale nedivil bych se kdyby na zeslabovane draty pouzivali kvalitnejsi material, ktery proste vic vydrzi.

            • Cavendish  

              Mají vyšší pevnost, ano. Ale to je bráno na 1mm2 plochy, takže když si to přepočítáš, tak ti Leader pořád vyjde lépe pevnostně, proto je i tužší :) Ale Race ti udělají trvanlivější výplet právě kvůli pružnosti (nižší tuhosti)

              Sapim Leader 2mm = 3,14mm2 = 3,14 × 1080–1180 = 3390 až 3700N

              Sapim Race 2–1,8–2 = 2,54mm2 = 2,54 × 1300 = 3300N

              • Georrge  

                Jen jsem chtel poukazat na mozny rozdil v materialech, ktery muze ovlivnit i cyklickou unavu. Ale ano, vyssi pruznost take hraje roli.

          • Prazak0  

            Nedokážu toto posoudit, asi by musel odborník na mechaniku. Tady pak nejde jen o drát jestli je silnější nebo slabší, ale i nakolik je vypnutý a jaký je jejich počet. Dobře vypnutý výplet, ovšem ne zas přetažený. Snad je nějaký software, který umí určit optimální vypnutí drátu.

            Prasklý drát jsem někdy zažil, ale bylo to asi hodně dlouho. V posledních 10 letech, tak si nevzpomínám na jediný prasklý drát. Před mnoha lety (cca 96) si vzpomínám na drát, který vytrhl kus ráfku, výplet byl ale asi přetažený. V cykloservise to bezvadně centroval, vypnuté, jen to zvonilo asi to bylo přetažené moc. Těch drátů, co praskly, nejspíš to nebyla legovaná ocel, už si nepamatuji.

            Ale jak jsem už psal, má nyní v zásadě váhu v normě, co se týče zatížení kol, na co jsou stavěná, na horní hranici. Takže by to zvládal i výplet s 32 dráty.

    • cibi  

      Řešil jsem obdobnou situaci, ale na 26". (já měl tehdy cca 110, ale jezdil jsem puťáky s naloženým kolem- takže řekněme 130–140 kg)

      Použil jsem tehdy 2-ložiskový Novatec a výplet DT alpine III, křížení 3×. Niple české, ráfek Remerx Jumbo.

      Výplet vlastnoruční, ale bez tenzometru. (psal se rok 1997)

      Dvoumilimetrové DT praskaly v ohybu, alpiny, ne.

      Ujeto cca 4000 km natěžko + cca 5–6000km „nalehko“ bez praskání drátů.

      Výměna ráfku po těch třech letech , to jsem měnil i niple a jeden drát který nechtěl povolit. Kolo používáno dalších 5 let, ale už jsem nejezdil „natěžko“ ani takové dálky, takže tak dalších 6000km., opět bez problémů s dráty.

      Jak by se DT Alpin III (příp zesílené Sapimy) snesly s Campa nábojem nemám tušení. Podíval bych se hlavně, zda je správná délka ohybu drátu – aby se dráty nepáčily přez přírubu, resp aby ohyb sednul na náboj zvenku a pod hlavičkou nebylo volné místo.

      • Jakobo  

        Po jake dobe zacaly ty 2 mm Championy praskat, nez jsi je vymenil za Alpine?

        • cibi  

          původní kolo bylo 32 drátů. náboj LX, ráfek Mavic s nýty. (asi 317)

          noname výplet 2mm odešel od podzimu do konce jara/ začátku léta, nevím tak do 1500 km z toho možná 500 natěžko, dráty odcházely víc v hlavičce, ale některé i u niple. (praskaly víc u kazety)

          Přepletl jsem na 32× 2mm DT (přesné označení si nepamatuji), začaly praskat po 3/4roce-koncem jara, když už se dalo jezdit na vandry s přespáním. Tak 1500 natěžko+ 2000 nalehko. Ty praskaly u hlaviček, navíc se na pár místech rozběhly pavučinky od nýtů v ráfku. Pokud si pamatuji, praskaly jen u kazety. Poté stavba nového zadního kola. a viz výše.

          Dle mého byly důvody :

          • přetěžování
          • 32 drátů,
          • lehký ráfek který byl jen nýtovaný, ne kalíškovaný. Remerx byl výrazně těžší a kalíškovaný.

          Náboj mi připadl ten Novatec ± rovnocenný LX co do zpracování, byl o poznání těžší, ale měl navíc ložiska ne konusy.

          V té době byly ovšem standardem ráfkové brzdy. Od kotoučů narůstá zatížení výplatu.

    • roupik  

      Mam malinko pres metrák a jezdím už léta Mavic Aksium, 24 dratu vpředu i vzadu a drát mi rupnul jen jedou a to moji chybou kdy jsem v zatáčce vzal šutr co se válel na silnici, vloni jsem Mavicy přestěhoval na zimaka a na léto mam panchowheels od Radka z Bikepart.cz, ty mají 28 dratu, ráfek široký 20mm a jsou parádní i na moji váhu…doporucuju

      • jecnak  

        Souhlas. Řekl bych, že jde zbytečně s kanónem na vrabce.

        Klidně bych vzal Aksia, být tazatelem. Ideálně tu novější dražší verzi Elite UST, která je rovnou na bezduš a má i širší ráfek.

      • Prazak0  

        Má-li hmotnost 105, max. 110 kg, tak si myslím, že 32 drátů by mělo určitě stačit.

    • ales112  

      premyslel jsem o tom jaky pouzit drat,

      spise asi Sapim, Strong (2.3mm) asi ne, kdyz uvazim hlavicku…, pak uvazuju mezi Leader (2.0mm) a Race (2.0–1.8–2.0mm) spolecne s jejich Mezemi pevnosti.

      • kubad  

        Dej Race

      • Cavendish  

        Race…

      • Jakobo  

        Mez pevnosti radeji prenech mistnim odbornikum na pevnost a pruznost, spis by te mohla zajimat mez kluzu, to ale jen v pripade dratu pod 1.8 mm nebo u zapletu s 24 draty, ktery bys musel hodne presponovat. Ani jedno asi nevyuzijes. Navic tyto veliciny jsou staticke promenne, ktere te az tak nezajimaji, protoze jak vidis z grafu nahore, nez dosahnes meze pevnosti u 2 mm nebo 1.8 mm dratu, zborti se ti rafek a hlavne mnohem dulezitejsi jsou dynamicke vlastnosti. Ve vysledku je ale uplne jedno, jestli zapletes zeslabovane nebo plne, podstatne bude spravne napnuti vypletu.

        Hmotnostni rozdil zeslabovane vs. plne bude asi 70 gramu na 72 dratu, cenovy rozdil za ofiko ceny asi dvojnasobny, 700 vs. 1500 Kc. Vyber si sam. Ja bych v tvem pripade postavil levne a bytelne kola na plnych 2 mm a usetrene penize radeji venoval rafku a koupi tenzometru. Ani bych nedaval Campa naby, ale levnejsi Shimana, klidne Tiagra. Po zlusenostech teprve poridil lepsi kola a tyto nechal na najizdeni km. Jinak zminovane prasknuti v ohybu neni dusledem nizsi pruznosti plnych dratu, ale vuli mezi dratem a prirubou. Resenim je pouziti podlozek DT Praline (doporucovane pro profi zaplety, kdy rozdil prumer dratu prumer otvoru >0.3 mm). Navic zpevni i prirubu a zamezuje jejimu prasknuti. Je nutne pridat asi 0.5 – 1 mm k vypoctene delce dratu.

        Rafky bych vybral s nytovanim, ikdyz u nekterych vyrobcu je to jedno a rafky vesel praskaji i kolem nytu. Pokud chces opravdu pevne zadni kolo tak je dobry asymetricky rafek, dosahnes stejneho napnuti na obou stranach. Skutecne to pomuze.

        Jen pro uplnost, pro Alpine III bys musel prevrtat nabu na 2.8 mm, jinak drat neprojde.

      • mykovec  

        Myslím, že co se trvanlivosti týče, je zadní kolo s 36 dráty a 3 křížení dobrá volba, i když aerodynamicky nic moc. Vzhledem k počtu drátů můžeš použít nějaké zeslabované, u kazety 2–1.8–2 a nebál bych se ani 2–1,6–2. Kdysi jsem četl nějaký rozhovor s někým od DT Dwiss a zazněla tam myšlenka, že velmi tenké dráty se spíš natáhnou, než by roztrhly přírubu, ale samozřejmě to bude mít své meze. Mám tréninkové open pro na 36 děr, dráty Revolution 2–1.5–2 a nemusel jsem na ně v podstatě 5 let sáhnout, nába stará 105 Shimano. Právě naby bych dal s konusama, podle mě to u vyšších vah vydrží víc než ty lisovaný ložiska, každopádně servis, pokud se to posere, je jednodušší. Sehnat ložisko a přelisování není někdy jen tak jednoduché, u konusů je to práce na 5 minut. Ale určitě se najdou tací, co preferujou prumysly a nad kónusy lámou hůl

        • Jakobo  

          Ty revolution nebo Ritchey superlogic na 130 kilo radeji ne, vyplet by se kroutil a i pro nekoho, kdo ma 80 kilo je to na hrane a pri dotahovani vypletu se napeti musi poctive hlidat tenzometrem. Nepamatuju si uz, parkrat jsem pouzil DT i Ritchey, ale uz neco malo nad 1000 N se draty protahovaly. Mozna vzadu nalevo, ale nic tim neziska. Zeslabovane 2/1.8/2 je dobra volba, ikdyz ja bych tady nejprve spis postavil nizkonakladove, ale bytelne kola s 2 mm Championama.

          • mykovec  

            Ještě by to šlo vyšperkovat čtverným křížením. Nedávno jsem přepléltal jednu dětskou 20" a tam bylo 36 drátů na 4×, trochu málo místa, ale nakonec dobrý

            • Jakobo  

              4× pouze pro vysoke priruby, jinak je to spis nevyhoda. Spis zaletovat vyplet. Pak ty kola unesou klidne 2 metraky.

          • Georrge  

            Asi bych to taky dal na 2mm draty, bude mit pekne tuhe kola. Pokud to pri jeho stylu bude dratum vadit a zacnou za par let praskat, tak vzhledem k cene dratu je muze po par letech vymenit :)

            • Vilém  

              Nektere ztencovane jsou levnejsi nez normalni kulate.

              • Jakobo  

                Jestli to nejsou zrovna ty Ritchey Superlogic, Bottico se jich porad jeste zbavuje, aspon predloni jsem je tam bral.

                Nicmene plne DT se daji sehnat kolem 3 korun, takze porad je to nejvyhodnejsi. Ikdyz ty dostupne rozmery uz budou dost probrane. Spis teda cekat 10 korun/plny a kolem 22/zeslabovany. Neco se da sehnat na kolonet.cz http://www.kolonet.cz/eshop/19_draty/

                • Vilém  

                  Jo, ty Ritchey jsem mel na mysli. Kdyz jsem je naposled asi pred rokem bral, tak staly neco kolem 4 Kc/ks.

                  • mykovec  

                    No taky jsem je brával, 1.5Kč bez daně za 2–1.6–2 byl dobrej kup. Naneštěstí je to pryč, délky na výplety 29" a 27.5" už jsou v tomto provedení pryč. Na 26" bych řekl, že ještě budou, ale kdo na tom dneska jezdí…Nedávno mi nabízeli ještě 1.8–1.5 nebo 1.6 –1.8, to mě ale přišlo slabé jak v ohybu tak v závitu. Ale pro nějakou muší váhu by to být mohlo

        • Prazak0  

          Zřejmě by stačilo mít 32 drátů a kvalitně vypletné a vycentrované. Jestli budou dráty zeslabované nebo ne, tak to je asi málo podstatné. Váhový rozdíl i rozdíl odporu vzduchu je vzhledem k hmotnosti jezdce bezvýznamný.

          Já mám taky rád kónusové náboje. I ty levné od Shimano jako Deore nebo staré Paralax, tak mají zcela hladký chod, lehce se seřídí a po odjetí 7 tisíc km jsem zjistil, že vevnitř zcela čisté, v podstatě zbytečný servis.

          U průmyslových ložisek to taky rozdělat jde, někteří psali, že nové ložisko zaplní mazacím tukem, pak to déle vydrží. Nemám s tím moc zkušeností, nějaké náboje na průmyslech mám taky, zatím jsem nic neměnil a chodí hladce.

          • mykovec  

            Zeslabované dráty jsem zmínil hlavně z důvodu větší pružnosti výpletu, pravda není to tak tuhé, ale přijde mi to tak, že se těmi tenčenými dráty šetří jak příruba náboje tak ráfek kolem niple. Ale zase tolik jsem toho ještě nezapletl abych to mohl tvrdit jako fakt. Každopádně na výpletu s Revolutionama mi nepraskl jediný drát, kolo nikdy nemělo osmu. Jediný, co jsem kdysi ladil bylo vystředění ráfku, které se po zajetí pohnulo směrem ke kazetě, po přecentrování ale už dobrý. Příruby ani ráfek, ten je lehoučký open pro, nevykazují známky praskání. Kola jsou využívaný v podstatě každou vyjížďku na silovou jízdu v kopcích. U kupovaných setů s 20–24drátů vzadu byl problém, buď praskl drát, příruba nebo popraskal ráfek kolem niple.

            Na těch Ritchey supelogic jsem v podstatě napletl všechny kola, co jsem kdy stavěl, s několika výjimkama, když nebyl potřebný rozměr a zatím se mi nestalo, že by mi někdo donesl výplet k reklamaci. Na duhou stranu je to v počtu několika desítek kol, takže to asi nebude zrovna reprezentativní vzorek.

            • Prazak0  

              Co se týče těch ztenčovaných drátů, tak těžko to posoudit. Pružnější výplet by snad šel docílit i dráty neztenčovanými a menším vypnutím drátů. Obojí by šetřilo jak přírubu, tak i ráfek kolem niple z hlediska prasknutí či dokonce vytržení. Nějaký exaktní výpočet by asi byl hodně složitý. Ale myslím, že ten rozdíl nebude tak zásadní. Plné dráty bych bral jako levnější a spolehlivé řešení. Zas ten finanční rozdíl není takový, pokud to vydrží.

              Celkově se mi ale zdá, že při současné hmotnosti by neměl být s ráfky a výpletem problém. Uvedený ráfek a náboj, pořádně vycentrovat, s 36 dráty tam je značná rezerva. Zas ten větší odpor vzduchu není zas tak podstatný, závody asi nejezdí.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.