Výběr kola vs převodník na klikách

24 nepřečtených
  • vixiv

    Dobrý den, na úvod se omlouvám za svoje laické podání dotazu popřípadě nesprávné umístění tématu. Do vašeho odborného světa teprve pronikám. Nebudu zde vkládat dotaz „jaké kolo do 30tis“. Tím jsem si již prošel a z nějakého důvodu mám vybrány tyto dva modely pro rok 2021:

    http://www.head-bike.com/cz/p/x-rubi-iv

    http://www.head-bike.com/cz/p/x-rubi-v

    Až do teď jsem jezdil na crossovém kole KTM 3×9 (26/36//48 × 11–32), takové ty obyčejné projížďky s dětmi, cyklostezky atd.

    Nyní bych se chtěl věnovat trochu sobě a zapracovat na kondici v kopcích, které máme za domem,cross si nechat na cyklostezky atd. Moje ambice nejsou profi ani závodní, jako spíše pravidelné ježdění a radost, že dojede a vyjede kam chce. Výška 173cm, váha 85kg.

    Moje preference je Rubi IV, myslím, že jako laik stejně možnosti Rubi V nepoznám (navíc když není s čím srovnat a parametry krom přehazovačky a kli jsou obdobné).

    A právě ke klikám směřuje dotaz:

    Moje představa je, že jako amatér/laik co se chce z počátku spíše bavit využiji více 32z kliku. Postupem času je možná nějaká úprava např. na 34z (za peníze ušetřené při koupi Rubi IV vs V).

    Je tedy 32z nyní pro mě/moje požadavky optimální? Nebo rovnou řešit 34z?

    Když se pak mění „zuby“, tak kupuje se jen převodník (pro Deore 6100–1 jsem 34z nenašel) nebo se mění kliky včetně převodníku tedy z 6100–1 např. na 7100?

    Jsou pochopitelně možné obě cesty tedy koupit Rubi V a jít na klikách směrem k nižšímu převodníku a nebo koupit IV a jít v budoucnu na vyšší (viz výše).

    Velmi děkuji za názory a do nového roku přeji hlavně zdraví a mnoho najetých spokojených km.

    JS

    • novas752  

      No nevím. Když už nic tak tam je dost zásadní rozdíl ve vidlici.

      Jak velký převodník budeš potřebovat do kopců předem nezjistíš. Ale tipuju že to bude spíš 32z, minimálně ze začátku.

    • plzakj  

      Vyber kola nebudu komentovat. Nemam prehled, jestli za tu cenu nesezenes neco lepsiho treba s lepsi vidlici nebo brzdy.

      K dotazum – prevodnim 32 vs 34z ti udela rozdil nejakych 4km/h v maximalni rychlosti na nejtvrdsim prevodu. A “sebere silu” na nejlhecim prevodu pri jizde do pridkyho stoupani.

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      Jestli budes jezdit hodne na silnici a po rovinach, tak by se 34z hodila, protoze nebudes hoblovat spodni pastorky na kazete.

      Kliky jsou kompatibilni, meni se jen prevodnik. Vymena je jednoducha. Ale na ty roviny bych dal klidne 36z, jestli se vejde do ramu. Zalezi, co chces jezdit. Jestli v terenu, tak 32z je Ok.

      • novas752  

        „Nyní bych se chtěl věnovat trochu sobě a zapracovat na kondici v kopcích“

      • vixiv  

        jak jsem psal, na teren, kopce bych chtel horske, na silnici, roviny ponecham soucasne cross

        cena je za IV 20k, za V 24k, kdyz jsem si delal porovnani tak jsem v teto kategorii nasel bud kola hure osazena, nebo tezsi.

        je pravdou, ze extremni kopce to asi nebudou.

        hledal jsem k tem klikam deore 6100–1 34z prevodnik ale nenasel, je mozny odkaz? ty 34z co jsem nasel mi prislo meli jiny zpusob prichyceni ke klice.

        dekuji

        • novas752  

          On se 34z prevodnik v rade Deore nevyrabi, ale pasuji tam SLX, XT a ty 34z jsou. Nebo jine znacky, treba Garbaruk.

          • Carpathia  

            Tipují, že během několika měsíců bude na Aliexpressu hromada použitelných převodníků pro Sh. 6100, 7100 a 8100 po cca 15USD, stejně jako nyní pro řady 6000, 7000, 8000.

          • vixiv  

            je tedy vlastně jedno jestli půjdu z Rubi V na 32z převodník nebo z Rubi IV na 34z převodník

            protože se jedná jen o převodník tak náklady by neměly být vysoké

            v tom případě, je možná lepší jít rovnou ro Rubi V…

            • novas752  

              Přesně tak. A pro začátek si ho možná hned nechat vyměnit za 32z. Ale zálaží co myslíš tim „kopce“ a jakou máš fyzičku.

      • vixiv  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • sserpx  

      Ahoj, jestli 32 nebo 34 zubu dost zalezi na kondici. Pro zacatek bych klidne vzal 32. Pripadna vymena prevodniku neni nijak extra draha zalezitost.

      Omlouvam se, ze ti do toho trochu kecam, ale kolik za to kolo Head X-Rubi IV chces zaplatit? Na Heurece jsem ho nasel nejlevnejsi za 24990. Za tu cenu ma mizernou vidlici a mizerne brzdy. Neco takoveho by za stejnou cenu bylo podle me mnohem lepsi.

      https://www.tsbohemia.cz/…d300221.html

      • vixiv  

        cena je za IV 20k, za V 24k, pochopitelně oba to jsou modely pro rok 2021, kdyz jsem si delal porovnani tak jsem v teto kategorii nasel bud kola hure osazena, nebo tezsi.

    • roupik  

      V téhle cenové kategorii jsem vloni kupoval SUPa a ikdyz neni dokonalej…jsem spokojenej, mám tam 1×12 s převodníkem 36z a vyjedu vše…ale to bude dost individuální

    • wert7  

      Volba převodů je vlastně úplně jednoduchá. Stačí kouknout do kalkulačky:

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      (Ve výchozím nastavení je to všechno přepočteno na rozměr kola 26", pro účely porovnání převodů to nemá na nic vliv, případně lze změnit na 28" nebo 29")

      Stačí tedy kouknout, jaké převody používáte na 28" (700C) kole 3×9 a tomu odpovídající převody na 29" kole 1×12. Protože kazeta je prakticky jen v jedné variantě 10–51 (10–45 teď nechme stranou), rozsah se posouvá na lehčí nebo těžší převody volbou převodníku. Začněte tedy tím, který převod 48/11–13–15 vám stačí jako nejtěžší a kolik lehčích převodů než 26/32 byste uvítal. Tímto srovnáním se současným kolem se nejsnáze dostanete k vhodné počáteční kombinaci. Až se rozjezdíte, není problém převodník změnit.

      Třeba mě vychází optimální kombinace 36/10–51 a nic menšího než 34T bych nechtěl :)

    • mirra66  

      Zhruba před půl rokem jsem řešil prakticky stejné dilema. Jezdil jsem cross 3×9 a po více než 15 letech jsem se rozhodl koupit mtb (před těmi lety jsem měl klasiku 26" a 3×něco). Zvažoval jsem tedy zda pořídit převod 2×něco nebo 1×něco, řešil jsem zda 29" nebo 27,5". Taky jsem porovnával poměry převodů podle kalkulačky a nakonec jsem se rozhodnul, že pořídím 1×12 a 29" kola. Toto rozhodnutí jsem si zdůvodnil tím, že pro mne půjde opravdu o mtb a nepotřebuji univerzální kolo, neboť na to budu mít i nadále původní cross.

      Kolo jsem koupil asi v polovině září a dnes mám na něm něco málo najeto (cca 800 km), takže Ti tady hodím pár postřehů, které Ti mohou pomoci při výběru. Mám konfiguraci SLX 1×12 (32z x 10–51z). Systém 1×12 má, jak už to tak v životě bývá, své výhody i nevýhody (zcela dokonalé řešení asi neexistuje). Chtěl jsem zakoupit kolo s převodníkem 34z, protože při srovnání s původním řešením na crossu mi to přišlo nejvhodnější, ale natrefil jsem na kolo s převodníkem 32z a vzal ho. Jako první jsem plánoval výměnu převodníku za zmiňovaný 34z, ale nejprve jsem tomu dal šanci a zkusil jezdit 32z. Byl jsem si jist (podle výpočtů kalkulačky), že to bude převod příliš lehký a že mi naopak bude výrazně chybět těžký (rychlý) převod. Jezdím Beskydy, které jsem předtím jezdil i na tom crossu. Jestliže jsem na crossu vyjel kde co, na rozumném povrchu pro takový typ kola (od asfaltu po nějaké hrubější šotoliny), tak na mtb je situace trošičku jiná (taky vyjedu kde co, ale je to mnohdy úporná lopota). Pokud člověk drtí na crossu např. Godulu, Prašivou, Lysou, Trávný apod., tak trošku jiná je situace na mtb, když tytéž kopce jedu po jiném povrchu (beskydský písek, prudká přírodní stoupání po turistických značkách nebo mimo ně), tam se mi osobně převodník 32z osvědčil a vzhledem ke své fyzičce (považuji se za průměrně zdatného cyklistu) mi absolutně vyhovuje a nápad na jeho výměnu za větší prozatím považuji za nápad zcela bláhový (byl jsem již v situacích, že jsem si při funění v kopci říkal, že bych tam hodil i 30z, ale po zdolání vrcholu pak tento nápad ihned zavrhuji a nechávám na pozdější věk). U rozhodnutí, jaký převod zvolit se člověk musí rozhodnout podle vztahu fyzická zdatnost vs prostředí ve kterém jezdí. Pokud bych bydlel u Mělníka a jezdil kolem komína, tak bych musel nasadit určitě převodník větší, ale zde v Beskydech se vzhledem k mé fyzičce převodník 32z hodí (musím uznat, že němečtí inženýři, kteří mi na kolo strčili uvedenou převodovou konfiguraci nebyli hloupí a asi věděli, kde to kolo bude jezdit).

      Teď jen pár postřehů k výhodám či nevýhodám systému 1×12, jak to zatím pociťuji:

      Nejprve výhody:

      1. jednoduchá údržba (čištění)
      2. zcela dostatečný rozsah převodů (lehký převod zcela vyhovující – viz výše, těžký převod dostatečný – občas by se hodil těžší),
      3. jednoduché ovládání (jedna páčka, nenastává chybné rozhodnutí v terénu a kletí, že jsem si dopředu před výjezdem neshodil převodník, protože jsem se při nájezdu do někam přecenil),
      4. vyšší světlost převodníku a řetězu nad povrchem po kterém jedu nebo když tlačím kolo přes překážky,
      5. přirozené využití celého rozsahu pastorků v průběhu jízdy (k nejlehčímu se snažím sahat co nejpozději, ale často není zbytí).

      Nevýhody:

      1. občas chybějící těžký (rychlý) převod – po rovině nechybí nikdy, převod 32×10 je zcela dostatečný a dlouhodobě jej na rovině při vyšší frekvenci neutáhnu, ale od určitého stupně klesání již absenci rychlejšího převodu pociťuji (ale nejde o univerzální kolo, takže to nevnímám jako dramatickou nevýhodu),
      2. odstupňování mezi prvním pastorkem 10z (relativně těžký) a druhým pastorkem (výrazně lehčí než první pastorek), kde mi pocitově chybí mezistupeň (ale dá se s tím žít – viz výše). Odstupňování mezi ostatními převody negativně nevnímám a naopak v terénu mi to zcela vyhovuje (až jsem byl překvapen, jak moc je to příjemná záležitost),
      3. v sadě SLX nemožnost odřazovat o více než jeden pastorek dolů. Nahoru lze řadil o více pastorků najednou, ale to nepoužívám, protože odstupňování vnímám tak akorát, ale dolů je zapotřebí někdy podřadit a to pak klikám jak magor (tedy bych určitě využil vyšší sadu XT), ale opět se s tím dá žít.

      Poslední zamyšlení:

      Oproti některým názorům zde na BF uvedeným se nedomnívám (možná se pletu), že by při systému 1×něco trpěly pastorky výrazněji tím, že jsou tzv. hoblovány, když se např. na rovině jezdí na posledním pastorku. Pokud mám silničku 2×něco, nebo crosse 3×něco, nebo mtb 1×něco, tak po určitých trasách (rovinách) jezdím na každém z těchto systémů přeci taky jen na jeden nebo max. dva pastorky (např. bezvětří vs protivítr, dolů podél řeky nebo proti proudu, do hor nebo z hor) a tak na každém z těchto systémů bude takový pastorek „hoblován stejně“, jedině převodník trpí u systému 1×něco více, protože je používán jen on, a to po celou dobu jeho života, bez ohledu na terén a zařazený pastorek.

      Doufám, že Ti mé postřehy pomohly. Osobně bych nyní systém 1×12 neměnil (měl jsem z něj obavy, ale byly liché) a kola 29" bych za menší již taky nedal.

      • novas752  

        K těm rovinám, právě záleží na tom odstupňování, 1×12 má odstupňování poměrně hrubé = když si to koupí někdo od Mělníka apod., většinu času na tom jezdí 3, možná 4 převody. Malé převody. Které se poměrně rychle opotřebí a pak vyhazjue celou kazetu která má většinu převodů sotva zajetých. U toho Shimana to až tak nevadí, kazety jsou levnější a teoreticky jdou vyměnit nejmenší 4 pastorky asi za litr (z německa apod., k nám se to asi nedováží). U Sramu je to horší, když máš GX za 4+, X0 za 8 a XX1 za 10. Pak speciálně na elektrokolech se ta kazeta dá odpálit třeba za 2000km na jednom řetězu úplně bez problému. Zkrátka 1×12 s velkou cca 10–50z kazetou na ryze rovinaté použití není moc vhodné.

        • mirra66  

          S tím samozřejmě souhlasím, ale stejně tak to platí pro každý jiný systém. Na co a jak lze u Mělníka využít 3×9, nebo 2×něco, vždy tam budou převody, které prakticky nebudou užívány a převody, které budou užívány prakticky pořád. K Mělníku (proboha jen se nikdo neurážejte, je to jen náhodně určené místo) by pro normální a běžné užívání kola, jako dopravního prostředku, postačil např. systém 1×3, 1×4, 1×5 jako byl např. na starých Eskách. Jinak samozřejmě zcela souhlasím s tím, že celkově je systém 1×12 finančně nákladnější (jen když jsem porovnával cenu kazety, tak to je maras). Ale opravdu pozoruji, že v podstatě využívám nějak přirozeně celý rozsah kazety, ale to souvisí s tím, kde a jak kolo užívám. Kdybych na něm jezdil 3× týdně do práce kolem Ostravice, tak nějaké dva pastorky dostanou záhul, ale mám za to, že obdobný záhul dostávají pastorky i na to crossu (avšak tam stojí kazeta snad 4 kila, kdežto ta SLX 12s snad 1800 nebo kolik. To je sakra rozdíl). To hrubější odstupňováni je fakt, ale pocitově mi to vadí opravdu jen u těch dvou nejmenších pastorků, tam ten rozdíl cítím výrazně a opět to bude asi zejména moji fyzičkou (fyzicky silnější jedinci s tím při přesunu někam asi problém mít nebudou). V terénu mi to nevadí vůbec, protože i u toho crosse jsem tahal vždy dlouho, než jsem přehodil a to jsem pak lupnul třeba o dva pastorky, takže nyní to je v pohodě. Na silničce by mi to ale vadilo, ale bavíme se o mtb, tedy o kole určeném převážně do hrubšího nebo náročnějšího terénu, než je cyklostezka kolem řeky. Taky je faktem osobní preference a zvyky každého soudruha, neboť sto lidí, sto chutí.

          • novas752  

            To je jasný, akorát na ten 1×12 jsou kazety prostě mnohem dražší. Kazeta za pár šupů na 3×9 asi nikoho nezabije. Navíc tam do hry vstupuje ten přesmykač a o dost větší převodník na roviny = větší pastorky pro stejnou rychlost.

      • vixiv  

        určitě ano, určitě pomohly.

        Já bych řekl, že jsem rovněž normálním cyklistou s horší fyzičkou, resp. ne ani tak fyzičkou, ale s náklonnosti se zadýchat, to mám nejen na kole, ale třeba i při plavání. Kopce budu zdolávat na severu, tedy Jizerky a okolí, jsem z Liberce.

        Ve tvém příspěvku jsem se vlastně poznal, protože moje úvahy jsou vlastně naprosto obdobné jen doplněné o myšlenku, že si nejsem jist jestli rozeznám/využi­ju/vymáčknu max kliku 6100 od 7100 a přehazku 7100 od 8100 a jestli si tak připlácet + ještě dokoupit menší převodník+ možná řetěz (třeba do budoucna)

        Je to vlastně o rozhodnutí buď rubi 5 a 34z a nebo rubi 4 a 32z.

        Z tvého povídání mám pocit, že cílíš na prudší kopce a máš lepší fyzičku, proto i já bych asi měl začít na 32z ať si to hned neprotivím od začátku a hlavně ať to udýchám.

        • novas752  

          Tam jestli budeš jezdit i terénem naohru tak asi ten 32z převodník potřebovat budeš, kopce se tam najdou docela dlouhé, prudké. Ale i pozvolné samozřejmě.

          Rozdíl mezi klikama za jízdy nepoznáš, rozdíl mezi přehazkama nejspíš taky ne, asi bys poznal rozdíl mezi řadícíma páčkama (mimochodem pro to výše popisované odřazení o 2 převody stačí XT páčka, neni potřeba hned celá sada).

          Ale upřímě na mtb mi přijde daleko podstatnější vidlice a brzdy než řazení po stránce „kvality“.

          • plzakj  

            Souhlas. Ten Head V, co daval do vyberu ma vidli a brzdy o neco lepsi, nez IV.

        • mirra66  

          Jo, můj problém jsou taky plíce nebo jak tady u nás říkáme, pajšl. Ale to řeším v případě potřeby lapací přestávkou (místo, kde lapám po dechu, abych tam nepoložil život

    • vixiv  

      děkuji všem za reakce, protože se nemá šetřit tak jsem dal na doporučení některých z Vás a nakonec objednal Rubi V (za 24,5tis) s tím, že si případně dokoupím 32z převodník

      tímto děkuji všem za reakce a přejí mnoho najetých km

      • Kouba_2005  

        Tak gratuluji! A kdy ti bude doručeno? Kdybys potřeboval, tak jeden origo 32z převodník mám :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.