vliv hmotnosti jezdce, na opotřebení všeho co má zuby/články :)

42 nepřečtených
  • pajasimi

    na to samé jsem se ptal v jednom dredu, ale dovolil jsem si založit samostatný..tedy: měl bych dotaz pro zkušenější..je možný že má hmotnost jezdce zásadní (!) vliv na vytahávání kazety/řetězu/pře­vodníků? vážim totiž nějakýc 50kg, stavim zimáka, dal jsem na něj dva roky ježděný stařičký noname sedmikolečko (né kazeta!) (na něm ježděny jen dva řetězy pro 8000km!) a sedlo si to s 300km ježděným devítkovým řetězem a klikami naprosto bez problému..nic nestřílí, řadí jak má

    0 0
    • maxtor  

      Co může mít hmotnost jezdce společného s opotřebením zubů a řetězu?? Dovedu si představit že 120 kilový pořez bude mít daleko mejší záběr než šedesátikilový trénovaný borec. Příjde mi to jako naprostá kravina.

      0 0
      • pajasimi  

        ok je to blbost ale proč si to teda sedlo..a to kolečko je už od oka hrozně ožužlaný ale prostě si to sedlo bez problému..to by pak znamenalo že střílení řetězu je blbost a neni to tak horký, jak se zdá

        0 0
        • maxtor  

          Spíš bych to řekl takhle: řetěz může střílet, ale neznamená to, že za každou cenu musí. To neřeš.

          0 0
      • Rokro  

        Rozhodne to za blbost nepovazuju. Stokilovej „parez“ musi zkratka slapat vetsi silou. To je fyzika, tu neochcijes. A vetsi sila = vetsi opotrebeni.

        0 0
        • kubad  

          Má hmotnost se občas k této hranicy blíží jezdím hodně silově, navíc mám jen dvě placky na klikách, a problémy s opotřebením nemám, naopak řetězy a kazeta drží většinou víc než kamošům co jezdí frekvenčně.

          0 0
          • Rokro  

            Tak v tom už musí být jedině kouzla a čáry …

            0 0
            • McBlacky  

              pečlivá udržba, kvalitný pily, C9 řetěz a kámoši používaj XT pily a Sram kazety :)

              0 0
              • kubad  

                Přesně tak to asi bude, i přes mou muší váhu řetěz cca 2t.km (Connex, občas míň když je hodně bláto) kazeta cca 15t.km (XTR) pily taky tak.(Midleburn) cca 4-sezony. Takže můj názor, na životnost má vetší vliv údržba a čistota než váha jezdce. A díly trpí víc při frekvenční jízdě.

                0 0
                • pepek  

                  Konečně to tady někdo řekl! Ten řetěz se mnohem častěji otočí kolem všech koleček a kladek, otáčí ty články po čepech a vytěsňuje to mazivo. To je taky, kromě prachu, příčina, proč na silnici vydrží řetěz mnohem déle (tam k tomu přilepšují eště ty velký převodníky.(

                  0 0
            • kubad  

              Nechci samozřejmě tvrdit, že hmotnost nemá vliv na životnost, jen tvrdím, že to není jen v hmotnosti, ale těch faktorů co ovlivní životnost je víc.

              0 0
    • hodny soused  

      tipnul bych už jen z logiky věci

      těžší jezdec=větší síla do pedálů (musí tahat víc kilo do kopců) a tím větší zátěž na řetěz to samo platí jen pokud lehký i těžký jezdec mají stejný převod.

      0 0
      • maxtor  

        Hmm, to má taky logiku, ale když těžší jezdec valí piánko do kopce na nejlehčí převod, určitě nedává pohonné jednotce takové kapky jako sice lehčí trénovaný jezdec, který to ale krosí na největší pile silově.

        0 0
        • hodny soused  

          ano,pravda
          proto jsem tam psal „to samo platí jen pokud lehký i těžký jezdec mají stejný převod.“ beru to za stejných podmínek pro lehkýho i těžkýho jezdce. Ale větší měrou záleží na technice přesně jak jsi psal než na váze

          0 0
          • maxtor  

            Jo nějak jsem asi tvůj příspěvek nedočetl do konce. Ale hlavně, že jsme se shodli:-))

            0 0
        • MirkoCarver  

          Zde si dovolím nesouhlasit, řetěz přenáší největší sílu právě na malé pile, nikoli na velké.

          0 0
          • Rokro  

            Ne-e. Jedine pokud bys bral silu na jeden zabirajici zub (nebo clanek). U malych pastorku nebo prevodniku je ve styku s retezem min zubu. Je vsak otazka, kolik zubu velkyho prevodniku ze vsech, ktery jsou ve styku se retezem, skutecne zabira. To zase bude zalezet na pomery vytahanosti retezu a vymackanosti zubu. To je vsechno velka teorie. Ale absolutni sila natahujici retez je dana opravdu silou slapani. Pri maly pile do velkyho kopce muze byt stejna jako pri velky pile do malyho kopce nebo po rovine.

            0 0
            • pepek  

              Při stejné rychlosti, stejném převodu a kadenci bude tahová síla v řetězu při použití menšího převodníku a menšího pastorku větší, než při použití velkého převodníku a většího pastorku. To je fyzika ze ZŠ.

              0 0
              • Krys  

                Zaujímavé, sedliacka čast môjho rozumu tvrdí opak. Hodil som ale na papier niekoľko základných vzorčekov a zistil som, že máš pravdu. :)

                0 0
                • pepek  

                  A já jsem na to přišel právě tím sedliackým rozumom. Vzorčeky už jsem zapomněl.

                  0 0
                  • Krys  

                    Tak teraz z odstupom mi to už pripadá logické. Menšie koleso → menšia páka → väčšia sila.

                    0 0
              • Rokro  

                OK, to je 100% pravda. Ale není to to, co jsem ve svém příspěvku porovnával. Psal jsem cosi o malé pile do velkého kopce a velké pile do malého kopce nebo po rovině, tj. neměl jsem rozhodně na mysli konstantí rychlost a řazení převodů křížem, ke terému by to takhle nejspíš vedlo. Zkusím na příkladu vysvětlit, jak jsem to myslel:

                1. Jedu po rovině, vpředu velká pila, vzadu druhý nejmenší pastorek. Šlapu silou a kadencí, které mi vyhovují, považuji je za optimální, nejmíň mě unavují.
                2. Začne se to trochu zvedat, nechci zacit vic makat, tak davam lehci prevod, vzadu radim o pastorek vys. Nohy toci stejnou silou i kadenci, jedu pomaleji, na retez pusobi mensi sila.
                3. Zacne foukat vetrik proti, radim zase lehci prevod, vzadu uz ctvrty pastorek (od nejmensiho), vpredu zustava nejvetsi pila. Makam furt stejnou silou i kadenci, zase jsem zpomalil a sila v retezu klesla.
                4. Ted skoncil asfalt a jedu po sotolince, sklon kopce stejny, ale valivy odpor vetsi. Domu je to jeste daleko, nechci se vystavit silovou jizdou, proto zase zlehcuji prevod. Tentokrat uz musim preradit na stredni pilu a vzadu zase o pastorek niz, tj na mensi. Sila v retezu stoupla a je stejna, jako v bode 3). Mensi prevodnik vpredu s tahovou silou v retezu nehne, jen meni k lepsimu pakovy pomer, kterym zabira moje noha (zvetsila se vzdalenost mezi osou pedalu a obvodem aktualne pouzivaneho prevodniku.
                5. Zase se ten sklon trochu zvednul, musim zaradit lehci prevod, takze vzadu jdu na ctvrty nejmensi pastorek a retez je namahan stejnou silou, jako v bode 3).

                Myslim, ze takovehle chovani a razeni prevodu je v praxi obvykle. K pouzivani duplicitnich prevodu (si myslim) vetsina lidi pristupuje spis kratkodobe, kdyz napr. v kratkem kopci da k velke pile vetsi pastorek, protoze vi, ze je to jen na chvili a ze na vrcholu kopce zase hned pujde na tezsi prevod a nechce hybat s presmykacem (precejen na tech pastorcich to vetsinou radi svizneji a lehceji, nez na prevodnicich).

                0 0
                • Krys  

                  To je práve ten vtip. „¼ahší“ prevod umožňuje preniesť na zadné koleso väčšiu silu. Zavádzajúce je, že keď podradíš, tak ty musíš vyvinúť menšiu námahu. Pritom zadné koleso pôsobí väčšou silou.

                  Vždy keď sa pridá ďalšia sila, ktorú musíš navyše prekonať (vietor, stúpanie, odpor povrchu …) podradením umožníš vyvinúť väčšiu silu.

                  0 0
                • Rokro  

                  Sypu si popel na hlavu a všem se omlouvám. Se tu rozepisuju jak mistr světa a mám pravdu jen zpola. Jsem se tak snažil to podat, až jsem to poplet :-) Když jsem dnes po práci šlapal do pedálů v okolí Berouna, tak mi to došlo a zbytek cesty jsem si nadával a styděl se. Samozřejmě za předpokladu šlapání stále stejnou silou znamená jakékoliv zařazení lehčího převodu zvýšení síly přenášené řetězem, tzn. i při přeřazení na menší převodník.

                  0 0
                • MirkoCarver  

                  Asi takhle, pokud šlapeš stejnou silou, síla v řetězu závisí jen na zvoleném převodníku, čím menší převodník, tím větší síla v řetězu… Co se týče hmotnosti jezdce, při jízdě do kopce, čím těžší cyklista, tím větší síla v řetězu při stejném pastorku… Jinak, těžký jezdec devastuje veškeré součásti kola, hlavně tedy vidlici při brždění daleko víc než lehký…

                  0 0
    • pajasimi  

      tak jinak..ještě nikdy na žádným kole se mi nestalo že by střílel řetěz..jedno jak dlouho ježděnej atd..vrcholem bylo právě to že si sedl skoro novej devítkovej, se starým ožužlaným sedmikolečkem­..jediný co mě napadlo je moje nízká váha..málo bikerů váží jako já, a každej řeší střílení řetězu..já ne..proto jsem to svedl na hmotnost..

      0 0
      • maxtor  

        Mě osobně se to taky ještě nestalo – na biku měním kazetu společně s řetězem (Deore si nic jiného totiž nezaslouží) a na silnici měním pravidelně. Stalo se to ale kámošovi na švihu a některým jeho nadávkám jsem ani já nerozuměl:-)))

        0 0
    • skibob  

      čau, mám cca 110 kg. řetězy a k tomu přiměřeně kazety měním jako ponožky. při porovnání s Tomem z týmu skibob.cz mi vychází výdrž všech pohyblivých a po sobě se troucích (brzdy) komponent asi o 1/3 nížší. Tom má asi 65 kg. sice jsem fyzicky silnější, ale poměr výkon/tělesná hmotnost je u mně samozřejmě mnohem horší. představ si situaci, kdy bys jel do kopce, byl bys v maximálně špičkové kondici( třeba o 20% lepší než jindy), ale dali by ti do dětské sedačky na pakltrégr vlastního 50-kilového bráchu. Odsraly by to všechny pohyblivé části pohonu. počínaje kyčlema přes kolena, osy pedálů, … až po Z náboj a pláště. takže každé kilo navíc maří nejen síly a výkon, ale i životnost celku. to vše s předpokladem, že bys to udýchal. pokud se ti povedlo dát dohromady komponenty s podobným opotřebením, takže to spolu funguje, bude to asi náhoda. když si nepohlídám řetězy, zruším obvykle střední pilu. dával jsem nový connex 808 před 2 dny /100 km a ikdyž jsem čekal střelbu aspoň 10 km, po 2 km všechno ztichlo. stávající kazeta už absolvovala 4 sramy natáhnuté na 3. zoubek měrky. kazeta už zpívá své poslední blues.

      0 0
    • MirkoCarver  

      Zde si dovolím nesouhlasit, řetěz přenáší největší sílu právě na malé pile, nikoli na velké.

      0 0
      • skibob  

        prd. bereme stejné podmínky u štíhlého a zpuchlého jezdce. stejné stoupání a stejný převod.

        při daném úhlu stoupání přenáší řetěz při tvrdším převodu větší tažnou sílu než při měkkém převodu tahaném frekvenčně.

        0 0
    • Daf  

      Podle me urcite jo. Tezky jezdec tahne vetsi zatez a musi slapat vetsi silou.

      0 0
    • karliner  

      proboha, jsi zdravej, když v 16 vážíš 50 (padesát) kilo?????????????

      0 0
      • chodec  

        Jasně že to má velkej vliv. Nutný je jediný předpoklad. bavíme se o stejném typu ježdění – podobné výkony pokud jde o terén, rychlost a zacházení. Pak musím se svými 100 kg tlačit do pedálů sakra víc než ty s 50 kg abych se vyšplhal podobně rychle do stejného kopce a nebo musím točit proklatě rychleji. Obojí znamená podstatně větší opotřebení.

        Nekončí to jen u kazety a řetězu – víc namaháš i přehazku, vidle a brzdy si také užijí svoje a konečně i ten rám spíš povolí pod 100 kg než pod 50 kg.

        0 0
        • Jenda  

          jinymi slovy mela by se zavest nejaka specialni dan pro hubenoury ze ktery se bude nam mene hubenym prispivat na castejsi obnovu komponent:-)

          0 0
      • pajasimi  

        naprosto!

        0 0
        • pajasimi  

          za hmotnost nemůžu, sem drobnej, mám nadměrně rychlej metabolizmus a že fakt rád papám:) neuvidíš mě bez jídla v hubě ale o tom to neni..a když ti řeknu že sem v životě neležel v nemocnici, v životě sem neměl žádnou horší chorobu než je horečka z prochladnutí (a to už je dost dlouho snad dva roky co sem byl doma v posteli) tak se mi jistě vytlemíš..

          0 0
    • ememem  

      jasne ze to ma vplyv a ako sam pises uplne zasadny a uplne na vsetko (ak predpokladame aspon priblizne rovnaky typ jazdenia). vidim to na sebe mam cca 90kg a nicim veci vyrazne viac ako lahsi ludia. vsteko – plaste, defekty, platnicky, retaz, zavesy… ako maly dokaz si tu zober niektore diskusie napr. kolko vydrzi nejaky plast. ludia okolo 80kg a viac pisu radovo o 1500km, lahsi cca 60kg 2000–2500. podla mojho odhadu pri vahe okolo 90kg nicis vsetko tak o 35–50% rychlejsie ako 60kg „chrt“.

      0 0
    • yetti  

      Spoustu let jsem jezdil na silnici s kamaradem, ktery ma o 20kg min nez ja. Jezdily jsme oba na 7mi kolove Ultegre a ja jsem vzdy retez menil po 2–4 tisicich kilometru, zatimco pro nej byly 4tis minimum, ktery na retezu natocil. Vzhledem k tomu, ze jsem se mu o kolo vzdy staral ja, tak vim ze vzdy natocil na kazete skoro dvojnasobek co ja a to mame oba dost podobnej styl jizdy. Rozdil je v tom, ze on pri sve vaze nemusi jit tak casto do pedalu aby udrzel zarazeny prevod a kdyz si ja se svymi 95kg stoupnu do pedalu, tak je mi toho kola az lito, co si pode mnou musi vytrpet.

      0 0
    • Bohumyl  

      Když jsem tenkrát jezdil dost na silnici, zaregistroval jsem velký rozdíl v živitnosti komponentů někde kolem hmotností 85 – 90 kg. Toť má zkušenost. A jinak doporučuji většině zůčastněných otevřít knížku fyziky. Howgh.

      0 0
    • jjhartmi  

      Je to sice trochu OT ale nechtělo se mi kvůli tomu zakládat další dred.mám problém asi s klikami LX hollowtech II při záběru ať levou nebo pravou se v nich ozývá takové lupání,nevíte čím by to mohlo být.kamarád říkal že to prý nejsou kliky ale náboj tak nevím

      0 0
      • kubad  

        Na 99% je někde něco volné, nebo bordel v závitu popř spoji kliky s osou. Vše rozdělat vyčistit a mělo by to být OK

        0 0
      • screamercz  

        jj, jak pise kubad, otevrit sundat kliky a vycistit a promazat stred, taky se mi tam furt dostava bordel a dela to samy co popisujes.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.