• jizby

    Zajímalo by mě, jaký vliv má na jízdní vlastnosti šíře ráfků. Tohle se tu dosud moc neřešilo. Tedy -valivý odpor, -boční stabilita, -odolnost proti cvaknutí, -odolnost samotného ráfku, porovnání hmotnosti a ceny. Má smysl vozit širší ráfky?

    Sám na širších momentálně jezdím (kalíškovaný Alexy 32mm) a pozoroval jsem na širším ráfku lepší boční stabilitu, resp. stejnou při nižším tlaku. Ale to může být chováním konkrétního pláště, nevím jestli to platí obecně.

    • xshreck  

      Mě se při menším tlaku strašně bortí pláště 2,2 na 18mm ráfku … hlavně do zatáček, vydávalo to i šílené zvuky

      • souky junior  

        Opravdu je to tolik špatné? Mám na 16mm ráfku vepředu RK2.2 (obyč. kevlar) a to žvýkání je na hranici únosnosti. Chci dát stejný plášť na zadek, při použití 18mm ráfků, teď jsi mě dost rozhodil. Jinak vážím 64kg a hustím málo..

        P.S.: Viděl jsem tu někde RK2.2 supersonic i na Crossmaxech, které jsou 17mm.. tak nevím :(

        • xshreck  

          no tak zase já mám 80kg … Tolik špatné to není, ale s minimálníma tlakama se můžu rozloučit. Stejně to je o cvaknutí duše .-) a tak jak to mám teď mi to vyhovuje, až na zadek. Tam mám ale užší a nějak mi nesedí vzorek

      • jizby  

        Jo, přesně tohle mi to dělalo dost výrazně a to byl důvod, proč jsem na širší přešel. Víc to vadilo na předním, protože určuje stopu a taky že obvykle má menší tlak.

    • Nimrod  

      odpor se zvýší, si myslím, celkem dost málo, šířka pláště se zas tolik nemění s šířkou ráfku (ale v extrému to dá už hodně), ale přidá se ta stabilita v zatáčkách při nižším tlaku, snižuje se riziko procvaknutí duše. porovnání hmotnosti a ceny je jen a jen na tobě a tvých prioritách, s tím ti asi nikdo moc nepomůže. odolnost samotného ráfku je dána konstrukcí jako takovou, šířka už na to nemá moc vliv, takže to nejde zobecňovat

      • jizby  

        K vlivu na šířku: protože řez pláštěm je kulatej, tak se u širšího ráfku přesně vzato zvětší obvod (myslím ten přes boky, korunku a ráfek)

        Takže on plášť nabyde i na vejšku a chová se pak jako větší.

        Jinak souhlas, gramy mě tak ani netrápí.

        K tuhosti si myslím, že širší ráfky mivaj větší tuhost bočně. A protože kvůli váze mívaj zase menší výšku, tak mají zas menší tuhost na výšku. V praxi bych řekl, že se to u stejně těžkýho plus mínus vyrovná i když při konkrétním namáhání tam bude rozdíl.

        Spíš mě zajímalo, kdo s tím má jaký zkušenosti.

        I třeba z DH. I když to je už jiná kategorie.

        • lukas aka mitro  

          Ja mam na 19mm rafku conti MK 2.2" coz je docela balon a pri nizsim tlaku se zvejka docela dost. Zkousel jsem to i na rovince a pri poskakovani s kolem se mi predli plast zvejkl takovym zpusobem, ze jsem skoncil na zemi…proste nejak uplne uhnul.

          Na DM24 rafku-vnitrek ma 24mm jsme zkousel pri podobnem tlaku ale jinych gumach-NN 2.4" to same a guma se tolik nebortila.

          Hodlam prejit na ZTR Flow rafky-22.6mm vnitrni roztec a verim, ze budou fungovat stejne dobre:)

          Tech 21mm by mohlo byt pro bezne jezdeni s gumama do 2.2" (podvyzivene schvalbe 2.25") uplne vpohode…

        • Nimrod  

          k vlivu na šířku: jsem to nepobral :-) řez pláštěm není koule, ale elipsa, to by mi musel díky širšímu ráfku i narůst plášť, aby se zvětšila jak šířka, tak výška, což nejde, že jo :-)

          tuhost u ráfků jsem nikdy takhle nepociťoval, tady nemůžu sloužit. v podstatě jsem zničil jen rigidu dh 30, která mi odešla ve spoji, syncros big box, z kterýho jsem udělal šišku o hranu dopadu, a pak jen nesčetně moc bouchnutí, ale to nemělo nikdy vliv na celkovou tuhost ráfku…

          jinak jsem jezdil ráfky od vnitřní šířky 17,5mm po 30mm, takže nějaké zkušenosti mám :-)

          • jizby  

            psal jsi: „šířka pláště se zas tolik nemění s šířkou ráfku“ bylo to tedy ode mě myšleno k vlivu na šířku pláště.

            O elipse se dá diskutovat – vnitřek pláště je tlakem vzduchu tlačen vždy dokulata, vnějšek může jít do elipsy podle toho, jak je tvarovaný a tlustý dezén. Každopádně ale i zvětšením obvodu elipy se zvětší velikost obou jejích poloos, takže i výška pláště. Nevím proč ty smajly.

            Šířku jsem uváděl vnější, takže to odpovídá asi těm 30, cos jezdil sám. Ještě jsem je neboural, ale jezdím opatrně, takže o jejich odolnosti nemůžu nic říct.

            • Nimrod  

              vnitřek je sice hnán dokulata, jenže pokud jsou dost tlustý boky nebo dezén, tak ani ten vnitřek nebude kulatý…

              smajly pro odlehčení, protože se stejně bavíme v maximálně pár milimetrech, a to nemá moc vliv na nic. nicméně si to furt neumím moc představit, protože když vezmu širší ráfek, tak bych čekal, že se mi spíš zmenčí obvod pláště, protože by musel plášť narůst do šířky (jako myslím od patky k patce)

              • jizby  

                Podle toho, jak snadno i tlustý pláště ohneš v prstech bych řekl, že tlak vzduchu případná předpětí gumy překoná a vyformuje to dokulata. Kord, kterej se tím napne je přeci uvnitř. Šířka ráfku bude na tom kruhu tvořit tětivu, takže když bude tost velká, že přesáhne průměr, tak pak budeš mít pravdu i s tím, že s dalším rozšiřováním by už výška pláště klesala. Ale k tomu je v praxi dost daleko. Takovéhle proporce jsou u pologalusek.

                Jinak jistě jsou to milimetry, ale může to účinkovat podobně jako přechod od pláště 2,1 k 2,2 což by mělo jít poznat. Možná to zkusím spočítat, kolik to dělá pro konkrétní rozměry v praxi.

                • Nimrod  

                  s tím prvním máš asi pravdu, já do toho zas tolik nevidím..

                  nicméně s tím druhým bych byl opatrný, viz třeba racing ralph a jeho odpory, kde 2,25 má menší jak 2,1…

                  • jizby  

                    Jo, uvědomuju si, že to je odvážný tvrzení, je to zatím jen úvaha, skutečný vlastnosti pláštů se tomu můžou vymykat. Myslel jsem to obecně a snad se k tomu ještě někdo vyjádří, protože tohle by bylo fajn, kdyby to platilo.

                    A pokud by to zlepšení bylo objektivní, tak je to dobré i když by nebylo přímo poznat. Gramaří se přeci taky i když pár gramů nikdo nepozná. Ale víme, že fyzice můžem věřit.

        • Vilém  

          S tim rezem bych to negeneralizoval. Ruzni vyrobci to maji ruzne. Jen kdyz vzpomenu na nektere modely WTB, tak tam byl plast vyssi nez sirsi, bylo to zamerem vyrobce.

          • jizby  

            viz výše 22.02.2011 10:40:55

            Zevnitř to bude vždy kulatý, schválně si to rozřízni :)

    • JSt  

      13mm rafek a trosku prifouklejsi 2.1 nanoraptor se da ;-)

    • esko  

      jak se bude chovat NN 2,4 na 17 ráfku?

      • soap  

        žvejkat ,17mm jsem dal pryč a zapletl NoTubes ZTR Flow šířka 23mm-bomba ještě nižší tlaky bez žvejkání.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.