Torpédo a (výrazně) menší pastorek než 14z?

73 nepřečtených
  • 3022

    Mám na kole do města klasické torpédo, původní 20z pastorek jsem vyměnil za nejmenší běžně dostupný se 14 zuby… chtěl by tam ale dát co nejmenší pastorek, ideálně třeba s 11 zuby, nebo i méně.

    Běžnou výměnou se tam méně než 14 zubů asi ani nevejde… nějaké technické řešení podle mě ale existuje. Zajímalo by mě, jestli to tu někdo už ne(vy)řešil a zda už nepřišel s nejakým elegantním řešením, abych nevymýšlel už vymyšlené… Na první ránu nic takového nemůžu najít.

    Důvodem proč by se mi líbil pastorek s co nejmenším počtem zubů je možnost výrazného zmenšení průměru převodníku při zachování převodového poměru – vím, že to má i své nevýhody, ale myslím, že na kole do města, které bude jezdit sice často, ale spíš kratší trasy a za rok žádné závratné kilometry neodjede by pro mě výhody převažovaly. Trochu jsem se inspiroval BMX, kde k podobné změně v průběhu posledních let došlo, ale komponenty jsou tam samořejmě jiné a já bych si rád zachoval torpédo a protišlapnou brzdu, kvůli její spolehlivosti a účinku za špatného počasí.

    • Chlebovnik  

      Zajímaly by mě ty výhody, které vidíš. Na BMX se vozí kombinace jako 25/9 kvůli vyšší světlé výšce, trikům na copingu a grindům. To na dojížděcím kole asi dělat nebudeš, ne?

      Nezapomínej také na to, že menší převodníky a pastorky mají také zákonitě kratší životnost. Řekl bych, že to je pro městské kolo celkem podstatný parametr. No, ale nechám se překvapit tvou odpovědí.

      • Jakobo  

        Nejen kratsi zivotnost, ale i vetsi ztraty. Mensi pastorek nez je prumer priruby by tam dostal jak? Musel by pres nejaky adapter vyvest pastorek nad osu a celou nabu prepodlozkovat, aby pastorek nedrel o zadni vzperu. Imho jakakoliv takova prestabva bude tak slozita, ze prijde o jednoduchost torpeda.

        • 3022  

          Nižší účinnost převodu s malým pastorkem bude myslím pro praxi asi tolik „podstatná“, jako rozdíl účinnosti mezi řetězem na řemenem, nebo nížší „technická“ účinnost převodu s přehazovačkou oproti singlespeedu – na teoretické úrovni jde o nesporná fakta, ale v praxi to bývá vykoupeno natolik podstatnými výhodami, že to pro někoho prostě bez debat stojí za to.

          Když obrátím Váš argument naruby, tak bychom asi všichni jezdily na kolech s převodníkem 52 zubů, protože přeci každý ví, že se stejným převodovým poměrem pak budeme mít i větší pastorek a tím pádem lepší účinnost a to se přeci vyplatí…

          • Chlebovnik  

            Běž to prosím rychle vysvětlit týmům ProTour, že mají s okamžitou platností přezbrojit na převodníky 44/32 a kazety 9–24. Jistě ti dají za pravdu. =)

            v praxi to bývá vykoupeno natolik podstatnými výhodami

            Nicméně faktem zůstává, že jsme od tebe zatím žádnou neslyšeli.

            • 3022  

              Ono se snad Pro Tour jezdí na městském kole s torpédem?

              By jste se myslím měl zamyslet čím to vlastně argumentujete, v jakém tématu a možná taky proč vlastně.

              • novas752  

                A ty výhody budou?

                • 3022  

                  Zmenšení převodníku, zkrácení řetězu a celého „soukolí“. Lepší pro manipulaci, špinění řetězu i váhu.

                  • Čipera  

                    páni toje výhod kvůlu kterým se to jistě vyplatí :-D:-D

                  • novas752  

                    Hmotnost mi přijde na dojížděčku zcela irelevantní, navíc kolik to ušetří? 100–150g?

                    Zkrácení řetězu = urychlení jeho opotřebení (kratší řetěz vykoná více otáček za stejnou vzálenost + jak už jsem psal, větší napnutí a větší opotřebení pastorku/převod­níku).

                    • 3022  

                      No, vzhledem k tomu kolik vydrží na jednorychlostním kole běžného provedení široký řetěz, pastorek a převodník a kolik typicky stojí, tak mě nejspíš ani zásadní snížení jejich životnosti trápit nemusí.

          • Jakobo  

            Spousta prubehu ve fyzice neprobiha linearne po primce, ale exponencialne nebo logaritmicky. Navic mnohdy lze definovat urcitou kritickou hranici, na ktere se vyrazne meni prubeh. Hledat ti to ale nebudu, to si musis najit sam.

            • 3022  

              To velmi dobře chápu. Ale bavíme se tady o něčem kde sice asi snad skoro každý tuší, že k nějakému zhoršení tam dojde, ale nikdo tu ve skutečnosti neví k jakému. Kde je ta „kritická hranice“, kdy se to opravdu začně exponenciálně tak výrazně projevovat, aby to bylo podstatné? Předpokládám, že to tu nikdo neví a nikdo nedohledá. Argumentovat tedy tímto zhoršením jako nějakou zásadní nevýhodou, nebo důvodem proč je to nesmysl, je tedy podle mě minimálně „velmi předčasné“.

              O kolik procent životnosti a účinnosti mě připraví pastorek s počtem zubů 14,13,12,11,10,9,8 ?? Pokud to bude jedno dvě procenta, může mi to být u zmíněného kola docela jedno a zájem o zmenšení převodníku u mě může převažovat. Kola BMX to používají a nezdá se, že by proto měly nějaké zásadní problémy. Ano, dá se říct, že ta kola toho moc nenajezdí. Ale to malé městské „přibližovací“ kolo také nemusí.

              • novas752  

                Může to být docela dost – 14 vs 9 zubů je cca o 1/3 míň, kromě toho bude na řetěz působit větší páka (ať už z klik nebo ze zadního kola) a bude víc napnutej.

                Ale hlavně: 9z na tvoje torpédo nejspíš mensbastlíš, takže to nemusíš vůbec řešit.

                • 3022  

                  Může to být také docela málo.

                  Pokud vyjdu z patní kružnice průměr 35mm jako „finálního“ omezení, tak bych se teoreticky mohl dostat na 10 zubů. To by mi umožnilo převod 40×14 vyměnit za 28×10. Převodník okolo 40z a pastorek 28z má dost lidí na kolech s přehazovačkou, takže věřím, že ten celkem značný rozdíl ve velikosti převodníků je tu pro mnohé docela dobře představitelný. Vizuelně a z hlediska „přesahů“ by řetěz skoro „zmizel“ z kola.

                  U 9z by měla být patní kružnice průměr 31,5mm a 8z průměr 28mm, což by přinejmenším vyžadovalo daleko víc bastlení. Tyto průměry už asi zasahují do uložení ložiska, tzn. chtělo by to větší povysazení pastorku do strany (pastorek by možná pak dokonce až fungoval jako „prachovka“) a společně se zmenšením pastorku by mi pak možná řetěz dost snadno neprocházel kolem rámu.

                  • kubad  

                    vycházej si z čeho chceš, už 10z je poměrně problematický hlučný převod, 9z je nesmysl dlohodobě standardně používat – praxe!!!

                    pod 12 bych osobně nešel pokud je to jeden pevný převod

                    • lukas aka mitro  

                      Pro 10z se uz musi delat zuby s korekci…tzn. proste se poradne nevlezou a musi se upravit geometrie aby to aspon fungovalo…9z si nedovedu snad ani predatavit…kdo to kdy pozival?

                      • pepek  

                        JdS ?

                      • Vilém  

                        Shimano dela uz dost dlouho 9–26z. Jak to funguje a co to vydrzi, to netusim.

                        • 3022  

                          U tohohle 9 rychlostního by to nejspíš šlo do háje celkem rychle… pokud by se tedy na ty nejmenší pastorky jezdily nějaké zásadní kilometry a pod kdovíjakou zátěží což se myslím typicky nejezdí – jestli se nepletu tak tyhle kazety bývají určené pro lepší skládačky s malými kolečky a ty nejmenší pastorky jsou tam prostě pro jízdu z kopce, nebo „udržovací“ šlapání, když člověk nabere nějakou pořádnou rychlost a náhodou ji dokáže držet, např. s větrem v zádech. Jednorychlostní řetěz a pastorek bude výrazně širší a žádné křížení, zase na tom pojede neustále… tzn. celkově životnost toho s tímhle by se nejspíš moc nedala vzájemně srovnávat.

                        • lukas aka mitro  

                          To jsou veci. Diky za rozsiteni obzoru.

                      • 3022  

                        Jinak pokud si dobře pamatuju tak korigované ozubení v daném smyslu je jen otázkou ozubených kol a ne kol řetězových? U řetězového kola myslím těžko může docházet k podřezávání paty zubů hranou zubu druhého zabírajícího ozubeného kola, když místo něj v řetězovém kole zabírá váleček kruhového průřezu.

                    • 3022  

                      U 9z se z hlediska velikosti převodů bavíme o variaci na něco takovéhohle:

                      http://www.youtube.com/watch?…

                      http://www.youtube.com/watch?…

                      Pochybuju, že by jste s něčím zhruba takovým měl nějaké osobní zkušenosti, ale pokud ano, pak se omlouvám a určitě si je velmi rád a pozorně poslechnu a budu za ně vděčný.

                      • Vilém  

                        A ted nam jeste rekni, jak to naaplikujes na to svoje torpedo a zda budes ochoten kupovat 9z drivery rekneme od 800,– vyse?

                        Nebo si budes nechavat delat zakazkove pastorky? Kolik tipujes ze to vyjde?

                        • 3022  

                          Ne že bych se Vám musel zpovídat, ale teď to vidím, že kdybych do toho šel zatím předpokládaným způsobem, tak zmíněná zabírací hlava torpéda závitová koupená za 60,– Kč/Ks a pastorek známému soustružníkovy lahev rumu za polotovar (závit + průměry) a pak nějaká vlastní práce na děličce udělat do toho zuby. Nejspíš bych rovnou dělal asi tři kusy (kdyby se ve finále při výrobě něco pokazilo nebo jako náhradní pro pozdější opotřebení), nákladově a časově to pak je už celkem jedno. Takže když nepočítám vlastní čas, tak „čisté náklady“ asi 200,– Kč? Paradoxně daleko „horší“ by nakonec mohlo být sehnat vhodný převodník.

                          • Vilém  

                            Ten pastorek vezmes kde?

                            • 3022  

                              Ten pastorek „se vyrobí“ jak jsem psal.

                              • Vilém  

                                To tam jaksi nikde nevidim, ale pokud to povazujes za takovou hracku tak smele do toho. Snad se pak dockame alespon nejakeho fota vysledneho vytvoru a nebude to opet tajne.

                                • 3022  

                                  http://www.bike-forum.cz/…orek-nez-14z#…

                                  Nevím co tam chcete víc popisovat a vymýšlet. Vysoustružit průměry a závit zvládne každý lepší soustružník. „Vyřezat“ zuby na „horním průměru“ pak, pokud máte k dispozici děličku a umíte s ní zacházet, dokázal svého času každý učeň.

                                  Je zajímavé, jak je dnes každý lempl na internetu „chytrý“.

                                  • novas752  

                                    :)

                                  • kyl  

                                    Co úprava pastorku ohledně tvrdosti materiálu??

                                    • 3022  

                                      No je otázka nestli tam vůbec něco řešit, protože 14z pastorek který jsem koupil za „celých“ 18,– Kč a který je zjevně bez povrchové úpravy a nejspíš jen vyřízlý vodním paprskem nebo čím, z nějakého asi celkem obyčejného plechu (ani se to neobtěžovaly udělat např. z Hardoxu), tak po cca. 1500 km zatím nemá nejmenší známky opotřebení.

                                      U pár kusů by to pro mě ale nebyl problém to nechat udělat z kalitelného materiálu (rozdíl v ceně skoro nula) a nechat zušlechtit na pevnost (prostě bych to přihodil známým k výrobkům ze stejného materiálu které pravidelně „kalí“).

                                      • kyl  

                                        Já měl před lety na kole pastorek s 12 nebo 13 zuby z plného materiálu a ten byl dost tvrdý.Pak jsem dával větší,odlehčený,jak máš v odkaze a to bylo blato.Zuby se celkem rychle od řetězu vymačkaly.Nakonec jsem torpédo předělal na 5ti kolečko a jezdil ještě pár let.

                                        Rozebral jsem 5ti rychlostní vícekolečko,použil část torpéda ze staré ukrajiny kde se kolečko ještě šroubovalo a nechal si to svařit dohromady.Nechal si udělat delší osu.

                                        • 3022  

                                          Zajímavé.

                                          To z odkazu stojí pár korun, takže by mě vůbec nepřekvapilo, pokud by to adekvátně tomu vydrželo, ale mě to zatím drží… jak jsem psal min. 1500 km bez znatelného opotřebení, tzn. předpokládám, že to minimálně ještě 3× tolik vydrží… a při té ceně… vadilo by mi asi nejvíc, že já tam mám zaklapávací pastorek a ten vyměnit je se mi zdá nevyhnutelně vždycky práce pro 4 ruce, ikdyž tahle fáze trvá třeba jen 10 minut. Jinak prostě nevidím problém pastorek za 20 Kč měnit klidně každou sezonu.

                                          On ten celý ten problém se zvýšeným opotřebením by nejspíš částečně šlo řešit použitím lepšího materiálu. Pokud by se pastorek nechat vyříznout vodním paprskem z Hardoxu 500 asi by rozhodně neměl s materiálem problém :). Pokud jde o ménězubovou variantu, tak zkusit upravit tu zabírací hlavu torpéda – osazení na menší průměr + drážku na obvodě, aby se na menší průměr ten pastorek nasadil z boku, zafixoval za drážku a proti vypadnutí zafixovat přivařením, nebo třeba připájením stříbrem. To by mohlo fungovat a být celkem jednoduché na realizaci. Při ceně té zaklapávací hlavy ji člověk klidně může „zprasit“ a netřeba si hrát na nějakou „jemnou mechaniku“ a řemesnický styl.

                                  • Vilém  

                                    A na to narazim, frezare, kalice atd mas sehnanyho taky? Uz vidim, jak ti toto nekdo bude vyrabet za par Kc.

                                    Zatim si ve svych tematech vse predstavujes jako Hurvinek valku akorat ty.

                                    • lukas aka mitro  

                                      Staci odvrtat a dojet pilnikem…zakalis doma v oleji..

                                    • 3022  

                                      Myslím, že úplně nejlíp bych udělal, kdybych to nekomentoval. Ale budu hloupý a zkusím Vás trochu „vzdělat“:

                                      Soustružník a frézař jsem já, víceméně – na té úrovni která je zapotřebí bych si s tím snad i dnes poradil dostatečně, jen jsem se tím prostě nikdy neživil a neživím, takže než bych někomu jinému lezl na jeho mašinu, tak pro nás oba bude mnohem lepší, když mu řeknu „Franto až budeš mít chvilku udělej mi prosím tohle“ a dám mu za to čokoládu, kafe, nebo flašku, nebo co si chcete pro klid vlastní duše představit. Problém spíš je toho člověka přinutit, aby si za to vůbec něco vzal. Věci téhle „šložitosti“ se za peníze neřeší, alespoň tedy pokud pracujete ve výrobním sektoru.

                                      Kdyby jste to řešil zakázkově, tak hlavní problém je, že lidé kteří dělají dobře a za rozumné peníze mají práce, že neví kam skočit. Takže pokud Vás neznají, většinou nějakou podobnou jednorázovku odmítnou a pošlou Vás jinam. A pak bohužel často narazíte na nějakého líného lempla co chce „zbohatnout“, za hodinu práce si řeknou 800 Kč nebo i víc (O.K. pro kdejakou firmu, režije a tak, ale pro samostatného živnostníka až tolik ne) a když uvidí, že jste technicky mimo (což se pozná velmi snadno) ještě se Vás pak zkusí okrást natáhnutím údajné pracností a složitostí té věci a ještě Vám to třeba udělají blbě, protože je to prostě líný lempl.

                                      Nicméně postupem/variantou kterou jsem popsal potřebujete jen ten soustruh – na tři průměry a jeden atypický závit. Největší problém je ten atypický závit (předpokládám alespoň že bude dost atypický, ještě jsem ho ale neviděl), který vyžaduje nastavovat mašinu, ale zas jak je nastavena, tak počet kusů už víceméně nehraje roli. Po tom soustružení pak lze zbytek udělat i na obyčejně stojanové vrtačce, jen s vrtákem, důlčikem a šablonou. Dělička nebo jiné to prostě jen usnadní, ovšem zas jen pokud víte jak s tím.

                                      A „kaliče“ nemusíte schánět, pokud víte, že určitá firma z určitého materiálu tepelně zušlechťuje určité výrobky (což pokud nevíte, Vám zas zpravidla může dohodit např. ten soustružník) – z toho samého a tak jak to potřebuje na vpodstatě to samé (míněno tvrdost nebo pevnost apod.). Pokud ty lidi znáte a víte, prostě vám to známí přihodí do pece s tím a je vyřízeno. Když tepelně zpracovávají např. 60 kg materiálu v jedné vsázce, těch cca. 1/4 Kg za tři „pastorky“ jim jaksi reálně vůbec nijak náklady nenavýší, a nikomu to neublíží. Kdyby jste za to chtěl někomu oficielně platit, spíš je problém, že Vás většinou lidé pošlou do háje, kvůli tomu, že kvůli pár korunám nebudou vypisovat fůru papírů atd. A některé firmy taky vůbec se soukromníky pracovat nechtějí a nebo úplně odmítají kooperace, takže tam ty oficiální cesty prostě nejsou.

                                      Takže jestli to ze své perspektivy zjevně zcela neinformovaného amatéra s pokřiveným pohledem na věc chcete slyšet jinak, po vašem, tak ano: „Hurvínek“ má sehnaného soustružníka, frézaře a kaliče… a další specialisty devatero řemesel když na to přijde. Jestli Vám to přijde neobvyklé, případně jako nefér postupy, Váš problém. Omlouvat se za to, v jakém oboru pracuju opravdu nemám zapotřebí a byl bych hloupý kdybych když to nikomu neublíží, kvůli nějaké rádoby spravedlnosti záměrně volil složitější a dražší cesty ke zcela stejnému výsledku.

                      • kubad  

                        Kupodivu mám zkušenost s 10 i 9z

                        Cos tím odkazem chel říct Netuším, svůj názor sem ti napsal ,

                        • 3022  

                          Máte zkušenost s 10z i 9z na singlespeedu? Tedy se širokým řetězem a zcela rovnou řetězovou linkou a bez přehazování?

                          Názor jste napsal, ale omezil se na to, že je to „problematický a hlučný nesmysl“. To je poněkud omezeně použitelné, nezdá se mi že by to korespondovalo s tím co lze vidět u BMX a také vůbec nevím proč a na základě jakých zkušeností to píšete. Takže jedna moznost je že můžete být skvěle informován a jen jste se nerozepsal, ale druhá možnsot je, že může jít o výkřik hlupáka který má jen potřebu neobvyklý nápad druhého jen negovat. Bohužel se po internetu s lidmi bavím dost dlouho na to, aby věděl, že daleko pravděpodobnější bývá ta druhá varianta.

                          • kubad  

                            Na závodním BMX se opravdu najezdí kopec Km jak na městském kole

                            Na singlu sem jednu dobu vozil 12z s širokým řetězem, pak jsem přešel radši na větší.

                            Pokud opravdu je potřeba, jde to, dál už je to tvůj boj a peníze

                            • look_as1  

                              Tak watty na BMX jsou dost brutal. Lepsi nez sprinteri v profi petolonu. A kadence taky, 160 bezne.

                  • 3022  

                    Pro snadné srovnání je v příloze vidět označený rozdíl mezi 27z vs. 40z na kazetě.

      • 3022  

        Ze způsobu jak se vyjadřujete, mi přijde, že to máte tak jasné a jste tak dobře informován, že je zcela nadbytečné Vám jakkoliv odpovídat.

        Nicméně vzhledem k tomu jaké mají řetězy, pastorky a převodníky na kole bez přehazovačky typickou životnost a vzhledem k tomu jaké „horentní“ sumy stojí, bych řekl, že mě osobně asi nějaké snížení životnosti reálně moc trápit nebude.

    • Vilém  

      To by me zajimalo, jak bys tam ten pastorek dostal? Ale tak muzes zacit rozjizdet teorie podobne tomu vlaknu o nejrychlejsim ko­le.

      Kdyby to nemelo byt torpedo a singlespeed, tak se dela vicerychlostni shimano capreo, jinak leda nejaky bmx zadni naboj.

    • kubad  

      tudy cesta nepovede :)

    • 3022  

      K té realizaci: nejde mi o to se tu handrkovat s kdekým, kdo si myslí, že to nepůjde. Ptal jsem se na rady a zkušenosti lidí kteří dokáží pomoci a buď něco takového viděly, nebo zkoušely, nebo mají. Nicméně pro ty kteří si tu realizaci vůbec představit nedokážou, tak moje základní představa v hrubých rysech:

      U zaklapávacího pastorku 14 zubů mám průměr patní kružnice cca. 49mm, zatímco vnitřní „zaklapávací“ průměr je 35mm – tzn. na každé straně pastorku je k „zaklapávacímu průměru“ pastorku 7mm materiálu. Boční plechy řetězu samozřejmě patní kružnici pastorku trochu přesahují, ale přesto by mělo být teoreticky možné např. 5mm z toho materiálu ubrat (tzn. D=39mm), pokud se pastorek povede upevnit na ten díl, kam se zaklapává, jiným způsobem.

      Ten díl by se měl jmenovat „zabírací hlava torpéda“, existují dvě varianty a lze je samostatně koupit za cca. 60 Kč/Ks:

      http://www.dajsport.cz/…vaci-torpeda

      http://www.dajsport.cz/…tova-torpeda

      Nejsnažší by mohlo být koupit závitovou variantu a udělat pro ni nový pastorek, celý z jednoho kusu i s „maticí“. Jde vpodstatě o vysoustružení kroužku +/- průřezu T s vyříznutím atypického závitu (tedy nic co by normální schopný soustružník nezvládl) a to vrcholu toho T vybrousit nebo vyfrézovat otvory/zuby (s děličkou nebo CNC legrace).

      Pro lepší představu jsem v příloze do sestavy torpéda narychlo udělal škicu.

      Pastorek by se uvedeným řešením tím nejspíš nezbytně bude musel posunout o něco dál od osy kola. Tím se posune řetězová linka, ale její narovnání by asi mělo být snadno řešitelné novou, o pár milimetrů delší osou na 4 hran (takové se prodávají a jsou za 50–70 Kč/Ks). Další „cenou“ z toho vyplývající by bylo určité snížení tuhosti klik a pastorku, ale k obdobnému nevyhnutelně dochází v ještě větším měřítku u kol s přehazovačkou a dvoj- nebo troj-převodníkem, takže by v daném případě mělo jít jen o další spíš jen „teoretické“ zhoršení nějakého parametru.

      K „zisku“ vyplývajícího z menšího pastorku a převodníku: pokud je počet zubů pastorku přímo úměrný obvodu patní kružnice, pak přechodem ze stávajcího průměru 49mm (tzn. O=154mm) u 14 zubového pastorku, na průměr 42mm (O=132mm) by měl být výsledek 11 zubů, což by mi konkrétně na mém 20" kole mělo umožnit při zhruba stejném převodovém poměru z 40×14 přejít na 32×11. Průměr patní kružnice převodníku se 40 zuby by měl být početně cca. 140mm (neměřil jsem) a u převodníku 32 zubů cca. 112mm, tzn. velikostí převodníku bych se dostal asi na 80% stávajícího stavu.

      Původně jsem na tom kole měl převodník 46 zubů, který by početně měl mít průměr patní kružnice asi 161mm. Přechod na 40z (tzn. D ~140mm) jsem v pozitivním smyslu opravdu hodně poznal v „manipulaci“ s kolem. Například jsem zcela mohl demontovat kryt řetězu – prostě už nebyl potřeba.

      • Jakobo  

        Ja nevim. Zkus se spis podivat na nejake vicerychlostni naby s protislapnou brzdou a zaradit nejtezsi prevod. Stare 3r Torpeda Sachs byly ocelove a vydrzely hodne.

        • 3022  

          Hmm… taky mě napadlo, že cenově možná asi ne, ale jestli by z hlediska praktického nakonec nebylo lepší vyřešit to zmenšení převodníku převodem do tvrda převodovkou v náboji.

          Převody u třírychlostních nábojů jsou tuším 0.75 ; 1.00 ; 1.36 tzn. oproti stávajícím 40×14 při 1:1 bych s zařazenou rychlostí do tvrda mohl mít 29×14. A měl bych pak v záloze dvě rychlosti do kopce, odpovídající při 1:1 převodu 40×19 a 40×25 :).

          • Vilém  

            Tak proc ty ztraty trochu nenavysit planetovou prevodovkou, ze?

            • 3022  

              Vzhledem k tomu, že 3-rychlostní Sachs a Sturmey Archer prokázanou mají účinnost (90–94%) srovnatelnou s nejlepšími systémy s přehazovačkami (za předpokladu, že ty přehazovačky jsou v ideálním stavu, tzn. vyčištěné a namazané) tak nevím o čem to zase blábolíte.

              • Vilém  

                Na rozdil od tebe, jsem na tom i neco malo najezdil a ty ztraty tam rozhodne citit jsou ty blabole.

                • 3022  

                  Myslím, že mj. i ohledem na to jakou formou a s jakou přesností jsem už Vás tu zažil se projevovat, budu i v této věci více věřit jiným, tzn. zde např. testům účinnosti těch převodovek které jsem viděl, než vašemu prohlášení; ale i tak děkuji za milé upozornění.

                  • pepek  

                    Ten sachs náboj ti prodám, jestli chceš a k tomu celý kolo zadarmo. Ovšem upozornuji, že rozhodně nemá stejné pasivní odpory jako běžná přehazovačka. A to kolo je taky nepoužitelný, má 28".

                    • 3022  

                      Hmm… to zní opravdu zajímavě, ale potíž je, že o tom náboji uvažuju přinejlepším „výhledově“ – tak nejdřív za 1/2 roku. Aktuálně jsem spokojený s tím jak mi to kolo jezdí bez přehazovačky (pořád přemýšlím jestli do převodovky v náboji jít nebo ne – prostě další „kurvítko“) a další modernizaci plánuju postupně tak po měsíčních intervalech, po drobnostech a začít spíš od jiných věcí (přední vidlice, V-brzdy, širší pláště apod.). Přeplétat zadní kolo se zrovna teď nechystám… a prostě nechci aby mi to tedy leželo ani u mě fyzicky, ani v penězích.

                      Myslím, že ten náboj, pokud je uvnitř v pořádku by mělo stačit rozebrat, vyčistit a promazat – s čímž bych si klidně rád pohrál, jsem kutící typ. Viděl jsem „nezávislé laboratorní“ testy a tam jim to prostě u 3r Sachse a Sturmera vycházelo +/- stejně jako přehazovačky, tak proto si to alespoň myslím.

              • Vilém  

                A jeste dodatek. Jaksi se me tato myslenka neslucuje s puvodnim zamerem a to byla, mimo jine, nizsi hmotnost.

                Takze tam, misto pulkiloveho torpeda dam 3/4 kilove torpedo, k nemu nejaky lanko, bowden, radici packa…

                Ale tak hlavne, ze je o cem blabolit a je mozny rozvijet tu sve posahane teorie.

                • 3022  

                  No, děkuji za dodatek, ale původním záměrem bylo zmenšit převodník. Je pravda, že se tu kdosi ptal na výhody použití stejného převodu s menším pastorkem, tak jsem mj. podotkl i menší hmotnost, protože někteří to na kole děsně řeší. Možná Vám ten rozdíl unikl. Pro mě je tedy v tomto kontextu rozhodující věcí zmenšení převodníku, tzn. mě osobně by nárůst hmotnosti o nějakých 250 gramů při použití torpéda s převodovkou (při jejích odpovídajících výhodách) asi moc netrápil.

                  Ovšem osobně považuju za docela zajímavé, že snad vždy když jsem viděl že se tu řešila převodovka v náboji, zpravidla se nějaký „odborník“ ozve ohledně její hmotnosti, ale téměř nikdy si pro srovnání nedá na váhu převodník, pastorky, napínák a přesmykače přehazovačky co sám vozí, aby ten zásadní rozdíl porovnal. Přehazovačku z kola asi kvůli 250 gramům „navíc“ také nikdo nevyhodí, ale u torpéda s převodovkou je ta samá hmotnost zdá se „vážný argument“.

                  Jinak za „pošahanou“ bych já osobně označil spíš snahu některých tu vše co oni nepoužívají nebo čemu oni „nerozumnějí“ znegovat a snažit se dělat z jiných mermomocí blbce. Místo aby se tu hledaly řešení, alternativy a sdílely rady a zkušenosti, značná skupina uživatelů má zjevně jiné „preference“ proč tu působí.

                  • KAITEN  

                    ty budes jednou legenda :-) takovej brouk pytlik

                  • Vilém  

                    Co tu zase placas za teorie? Kdyz kouknes ke me do profilu, tak zjistis, ze kolo s prevodovkou jsem mel, takze tvoje poucovani o hmotnostech, at uz usetrenych na odstranenych komponentech, nebo pridanych na prevodovce, opravdu nepada na urodnou pudu.

                    Stejne tak doma uz dlouho mame mestske kolo s 3 rychlosti sturmey archer nabou.

                    • 3022  

                      Já nestuduju lidem profily. Koukám co píší a jestli mi to dává hlavu a patu. A abych tak řekl, v některých ohledech jste na mě zrovna tím nejlepším dojmem nezapůsobil, tak si nemyslím, že je moc nerozumné být vůči určitým Vašim výkřikům spíše kritický.

                      Jinak když teď koukám do Vašeho profilu, tak vidím, že máte Rolhoffa, což je o něčem jiném. Daleko dražší a z určitého pohledu i daleko lepší… ale až to asi pro Vás zase bude „problém“, ale v tom testu co jsem viděl to vícestupňové Rolhoffy z hlediska ztrát při přenosu docela projely, oproti starým 3r Sachsům. Modernější a složitější prostě vždy a ve všem není lepší.

                      3r Sturmer by asi měl být stejný jako 3r Sachs, odhadoval bych. Otázka je na základě čeho to porovnáváte. Řekl bych, že rozdíl okolo 5% mezi koly jiného typu nemusí být tak lehko poznat. Ale to jsou jen moje spekulace. 5% podle mě udělá i blbě vyčištěný řetěz. V rodině máme např. několik kol a hodnotit „konstrukční účinnost“ jejich přehazovaček bych si tedy netroufl, ikdyž jsou tam značné rozdíly. Spíš bych to přisuzoval stavu v jakém jsou.

                      Každopádně rozebírat tu převodovky v náboji, se kterými nemám osobní zkušenosti, jsem vůbec neměl v úmyslu, ale nemyslím, že když sám máte v rodině na jednom kole 3r sturmer archer a na druhém Rolhoffa by jste byl ten pravý, kdo by mě tu měl kritizovat za případnou myšlenku dát si případně něco podobného taky na městské kolo. Nějak pak zkrátka Vaši logiku nechápu, tak jako tak.

      • 3022  

        Zjistil jsem tedy, že řešení ve smyslu uvedeného nákresu je nerealistické – nedošlo mi, že závitový pastorek tu potřebuje k zajištění samostatnou matici (na nákresu poz. č. 27), tzn. nelze to dost dobře provést tak jak je v návhu v vpravo na nákresu – při záběru nazpět, při brždění by se totiž pastorek povolil. …samozřejmě pokud by to nebylo v závitech zavařené nebo zalepené, což by pak zas nebyl důvod to takto vůbec udělat.

        Závit na závitové zabírací hlavě pro pastorek má vnější průměr cca. 35 mm a závit pro pojistnou matici cca. 33 mm a osazení / cca. pata závitu je tam průměr cca. 31 mm. Jako „optimální“ tedy teď vidím prostě tu (60,– Kč) závitovou zabírací hlavu „obětovat“, závity odsoustružit, udělat tam osazení, „nalisovat“, zkolíkovat nebo pevně na to navařit dělaný pastorek. Zcela bez problémů by měl jít použít pastorek 10z (patní kružnice 35 mm), 9z už asi ne (patní kružnice 31.5mm by se těsně vešla, ale nešel by do ní nasadit řetěz).

        V rámci mého uvažovaného „řešení“ by mi to pak pastorek 10z umožnil z převodu 40×14 přejít na 28×10, což znamená rozdíl v patní kružnici průměr 140 vs. 98 mm, tzn. vpodstatě zcela logické zmenšení pastorku o 28% by dovolilo zmenšit i převodník o 28%…

        Jestli se o to budu pokoušet netuším. Lepší řešení mě zatím nenapadá.

    • jecnak  

      Normalne vylamat par zubu. Myslim, treba se trema by to mohlo fungovat.

    • parduba  

      Další zaplevelené vlákno

    • spv  

      Ahoj,

      zaujalo mě, žes měnil v r. 2016 na torpédu původní 20z pastorek za menší. Já bych rád na stařičké české skládačce, na které ani jméno nepřečtu, vyměnil pastorek torpéda 16 zubů (1-kolečko) za větší kvůli lehčímu převodu, ideálně za 20 zubů.

      Jenže zatím netuším, jak to kolečko demontovat.

      Prosím kdo ví, poraď.

      Díky

      P.V.

      • Vilém  

        Tak bud je sroubovaci, nebo nasazene v drazkach a jistene segrovkou.

        Tzn, bud povolit , nebo vyloupnout segrovku, dat jiny pastorek a dat zpet segrovku.

    • spv  

      Ahoj,

      díky, kolečko 16z je zajištěné kulatou plochou matkou s jedním zářezem, jenže se mi zatím nadaří ji roztočit ani sikovkama ani sekáčem + kladivo ???

      P.V.

    • spv  

      Je to tak, pojistná matice má opačný závit.

      Jenže to jsem zjisti až když jsem matici majzlíkem a palicí rozlomil :) Zaboha nešla roztočit, i když jsem zkusil i opačný směr.

      Stará skládačka má možná 50let.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.