• Prazak0

    Omlouvám se za stupidní dotaz, ale chci něco koupit, půjde-li to přes Amazon.de. Co jsem se koukal, tak umožňují platbu leda kreditní kartou, kterou nemám. Mám jen kartu k běžnému účtu, což je karta debetní, s tou normálně platím po Česku, když mám něco uhradit, provést převod peněz. Kreditní kartu pro nákupy jsem nepotřeboval, i v obchodě můžu platit s debetní kartou, kde mi nehrozí, že mi někdo bude úročit, pokud zapomenu na kartu převést peníze. Máte někdo s platbou pro Amazon.de zkušenosti, nejlépe v mojí situaci. Ještě něco, v současnosti bez mobilu, takže nemůžu platit přes internet, ale jen z terminálu, kam se karta strčí (na poště, mám u poštovní spořitelny čsob).

    • scota  

      A číslo karty + expirace + kontrolní kód nestačí?

      On Amazon.de zasilá do ČR?

      • Prazak0  

        Díky za reakci, oni uvádí několik platebních možností, některé jsou jen pro Německo a Rakousko, tj. platba na fakturu, jinak to je přes kreditní karty, já mám jen debetní kartu, což je něco jiného.

        Ano, amazon.de zasílá velkou část zboží do ČR, u artiklu je vždy uvedeno, jestli sem posílají nebo ne, záleží na obchodu, který prodává, Amazon je jen jakýsi prostředník, prodává fakticky jiný obchod. Při platbě přes 29Eur by mělo být poštovné zdarma.

        • mr.ricardo  

          Kreditni nebo debetni karta je v tomhle pripade jedno, pokud mas povolene internetove platby, tak to pujde. Bezne platim debet kartou Visa i Mastercard, ale radsi mam teda Paypal.

    • plzakj  

      4.3. jsem tam platil debetkou mbanky. Pak jsem nakupoval jeste 3×, ale platil kreditkou. Vzpominam si, ze posledni nakup mi tou debetkou nesel udelat, ale nijak moc jsem to neresil a zaplatil kreditkou. Nasel jsem ale tento clanek Jestli to chapu dobre, tak je to pro zahranicni zakazniky pouze kreditkou. Melo by ale jit poslat si na konto amazonu penize (viz clanek – konto aufladen).

      • Prazak0  

        Díky za odkaz, potvrdilo to, co jsem zjistil, totiž že nejde debetní kartou platit. U toho převodu nebo spíš nabytí konta u Amazonu nebo jejich karty, tam bych musel poslat peníze, co by mi tam pak zbyly. To nechci. Já to chtěl co nejjednodušeji.

        • čel.A  

          Na amazon.de platím asi 5 let klasickou debetni kartou a vždy OK. Kupuju tam víceméně každý měsíc.

        • MlokCZ  

          Ten článek je úplně mimo. Ten podle mě (rychlý překlad) prostě kartě říká kreditní karta a vůbec neřeší debetní vs kreditní.

          Ono to ani z principu rozlišovat při platbě nejde. Ty karty se při platbě nijak neliší, u každé máš prostě nějaký disponibilní zůstatek se kterým můžeš platit. A obchodník ani nemá jak poznat, co je to za typ karty. Pro něj se kreditka i debetka chová stejně.

          A také běžně platím na amazon.de i debetkou i kreditkou.

          Problém bude jinde.

          • Prazak0  

            Díky za info, já jsem do Německa platil před lety. Nevím, jak mi to půjde bez mobilu. Funguje mi bankovní převod kartou z pošty, kde je terminál, což má každá pošta, prostě normálně tak platím plyn, elektřinu, posílám lidem peníze ap.

          • plzakj  

            Samozrejme, ze tam rozdil pri schvalovani transakce je. U kreditky se jedna o „uver“. Zatim co u debetky jde o vlastni prostredky.

            Zpusoby overovani limitu a transakce se pravdepodobne u jednotlivych bank a poskytovatelu karet lisi. To muze znamenat ten rozdil, kdy to s nejakou debetkou jde a s jinou ne.

            Clanek mimo bejt muze. Moc detailne jsem ho nezkoumal.

            Jestli jsi byl nekdy treba v USA, tak jsi na problem s platbou debetni kartou musel narazit casto.

            • MlokCZ  

              Ani to obecně neplatí, že u debetky se jedná o vlastní prostředky a u kreditky o úvěr. A tím myslím ani jedno z toho.

              Debetku mám třeba vázanou na účet, který má kontokorent, takže i debetka může jet na „úvěr“ a pořád to je debetka. A naopak na kreditku si můžeš poslat více peněz než jen zplacení předchozích operací a následnou transkakci neplatit na úvěr, ale ze svojich předem převedených prostředků.

              To je ale vše úplně fuk. Na každé kartě jsou ve chvíli platby dané disponibilní peníze. U kreditky je to dané výškou úvěrového rámce (a kolik je z něj už aktuálně čerpáno), u debetky disponibilní částku na účtu (ať už danou vlastními prostředky nebo + ještě kontokorent).

              S tím druhým odstavcem souhlasím. A kromě nastavení daného konkrétního kusu karty (povolení internetových transkakcí, správné nastavení limitů – některé banky mají více limitů typu celkový a pak zvlášť pro jednotlivé typy transakcí a je potřeba nastavit všechny adekvátní limity) to bude souviset i s tím jakou obchod používá platební bránu.

              Takže ano, může se stát, že nějaký konkrétní typ karty v konkrétním obchodě nemusí zafungovat, ale není to způsobeno tím, jestli je to kreditka nebo debetka, ale prostě nejde ta konkrétní karta.

              V USA jsem osobně nebyl, ale už tam vícekrát nakupoval (i když proti nákupům v EU to mockrát nebylo, cca jen 20 nákupů) a tam je to jiný svět u platebních karet a mnoho problémů, na které v EU nenarazíš. I když v posledních letech to už bylo lepší. K tomu ještě problém, že často do Evropy nechtějí posílat a nutnost to řešit ještě přes sprostředkovatele přeposílače.

              V EU mám odhadem 400+ operací platební kartou mimo ČR a ještě se mi nestalo, že by mi nešlo něco zaplatit z důvodu, že danou kartu vůbec neberou. Těch pár ojedinělých případů, kdy mi nešla platba kartou jsem vždy dohledal (tedy většinou jsem se přímo informoval v tu chvíli telefonem u poskytovatele karty), že to bylo z důvodu nefunkčnosti v danou chvíli na straně poskytovatele karty (někdy jsem počkal a zaplatil později, když to spěchalo, tak jsem použil kartu jiného poskytovatele).

              Ale i když mám hodně operací, tak na druhou stranu zase jen málo typů platebních karet. Většinu operací mám s virtuální internetovou kartou eBanky/RB a kreditkou Cetelem (která jako jedna z mála karet umí kurz střed + 3% bonus za internetové platby – škoda jen omezení bonusu na platby za 20tis. Kč měsíčně – tzn. 600Kč měsíčně je maximální bonus, takže není žádný důvod používat cokoliv jiného).

              A je možné, že jiné karty jsou problematičtější.

              • De.Fly  

                Zkus použit svoji jakoukoliv kartu v Německu nebo v Rakousku na " vesnici" a nekoupis si ani rohlík, tam je to jiný svět a frčí na svých ec a vesnických kartách.

                Jinak USA – když platis, terminál se te zeptá jestli je karta debit nebo credit, když das tam strcis debetni a reknes po pravdě, ze je debetni, je platba zamítnuta. Takže v USA lhát a vždy říkat i o debetni, ze je kreditní.

                • MlokCZ  

                  Tady ale snad řešíme platby na internetu.

                  A ten druhý odstavec jen ukazuje, jak to ten terminál vůbec sám nepozná a je mu to jedno co do něj dáš za kartu.

          • myscho  

            Myslím, ze uz podla prvych dvoch číslic sa da rozpoznat Visa od MC. Takže si viem představit, ze v čísle karty je zakodovany aj debit/kredit.

            • MlokCZ  

              Kazdy vydavatel katet musi mit svoji pridelenou ciselnou radu, tam je to jasne.

              Dale je to otazka jestli jsou nejaka presnejsi pravidla, zkusim pohledat, tohle nevim.

              Sam k tomu nevidim moc duvod. Cekal bych ze poskytovatel sluzby (treba Cetelem) dostane od MC nebo VISA balik katet a ty si sam naparuje na svoje produkty. Treba je to ale jinak.

              • MlokCZ  

                Tak se to obecně nejspíš nepozná dle čísla karty.

                Dohledal jsem:

                Visa 4×xxxx

                MasterCard 51×xxx – 55×xxx

                Discover 6011×x, 644×xx, 65×xxx

                Amex 34×xxx, 37×xxx

                Tedy předčíslí určuje vydavatele dle uvedeného. Do uvedených xxxx je pak kódován kód banky (ale ne ve tvaru jako se používá u čísel účtů). Sedmou cifrou u všech karet už začíná osobní číslo účtu patřící ke kartě. A to může být různě dlouhé dle typu účtu.

                Takže by se něco dalo poznat jedině dle čísla účtu, že bys identifikoval, že takový typ patří k takovému typu karty. Ale silně pochybuju, že by někdo vlastnil kompletní databázi (jen tak by se dal určovat typ karty) všech typů a všech párování na typ karty, když je to vždy záležitost každé jednotlivé banky.

                A poslední číslice je kontrolní.

                • myscho  

                  Asi jo. K tomu Cetelemu. Cetelem si navrhne dizajn karty. Ten musí odsuhasit Visa/MC. Cetelem posle do firmy na výrobu kariet dizajn+tech specifikaciu karty. A prebehne výroba s tým, ze aj dana firma musí mat Visa/MC certifikáty.

    • KoudakT  

      Včera jsem platil Garmin Vivoactive debetkou a Amazon neměl sebemenší problém. Dokonce měli nad nějakou částku i dopravu do ČR zdarma.

      Ale je pravda, že občas do ČR neposílají, ale to je problém spíše britského Amazonu.

      • Prazak0  

        díky za info, snad se mi to podaří zaplatit, i bez mobilu, teď momentálně ho mám zrušený.

      • čel.A  

        Pokud je odesílatel Amazon či třetí strana využívající skladu Amazon, tak do ČR zasílají. Pokud je odesilatelem třetí strana, tak je většinou drahé poštovné a velmi často neposílají mimo DE/AUT. Vše je viditelné v detailu výrobku.

        • KoudakT  

          jj, v Německu se mi to nestalo, v UK už jsem na to párkrát narazil. I rychlost dodání je pěkná – v pondělí ráno objednáno, v pátek by měla dovézt UPSka. Už se jich nemůžu dočkat :-)

    • scota  

      Všude platím debetní kartou a žádný problém.

    • myscho  

      Platil som pred par mesiacmi debetnou MC od CSOB. No problem.

    • De.Fly  

      Debetni karta a vždy bez problému. Amazon de/co.uk/ com

      Vůbec neřeším typ karty…

    • my_dudesty  

      Taky na de amazonu platim klasickou debetni a v pripade, ze prodejce nezasila do CR a jiny dane zbozi nenabizi, tak to nechavam poslat pres ty preposilaci sluzby, ktere poskytuji nemeckou adresu. Par nakupu uz tam bylo a zatim zadny problem.

    • AussigBiker  

      Musíš mit na kartě povolený placení přes internet a nastavený dostačující limit pro internetový platby. Buď osobně v bance nebo přes internetový bankovnictví, jestli to karta / banka na debetce / internetový bankovnictví / androidí aplikace banky umožňuje.

    • Joe_Pike  

      Běžně jsem platil debetkou na britském Amazonu a nikdy nebyl žádný problém. Je potřeba mít všechno správně nastavené v bance/IB a neměl by to být problém.

    • Prazak0  

      Díky všem za reakce, nakonec nejspíš udělám nákup přímo na Bike24.de. Některé věci na tom Amazonu neměli, na Bike.24 ano. Mohl bych sice udělat nákupy dva, jenže moje blbá banka docela zpoplatní převod na zahraniční účet, sice 500Kč navíc, takže to dělit na dva nákupy nebudu (šlo jen o maličkost co Bike.de nemá a Amazon ano). Spíš zvažuju, že jestli si neudělám do Drážďan výlet, zatím nevím. Moje původní představa byla, že když tu existuje Amazon v naší zemi, tak budu moci platit jemu, což jsem rychle zjistil, ženejde. Ale vím to aspoň pro příště, každopádně zde napsané zkušenosti nebo rady byly většinou cenné. Přes Amazon můžu kupovat i jiné věci než cyklo, poznatky se můžou hodit.

      Jen dodatečný dotaz, ne že bych teď hned využil. Když na Amazonu koupím víc věcí, některé prodává Amazon přímo, jiné dodává jiný obchod, tak to pak platím najednou v jedné transakci? A Amazon jim peníze přepošle sám?

      • mr.ricardo  

        Ano, vsechno nahazis do kosiku, zaplatis a prijde to v jedne zasilce.

        Poplatek za prevod bys mel platit jen pri prevodu prikazem, pri platbe kartou by zadny poplatek byt nemel.

        • čel.A  

          Jedna věc je, kdo prodává a kdo „versand durch“. Pokud jsou rozdílni odesilatele, tak platis každé zboží zvlášť a většinou se to nevyplatí. Téměř vždy vybírám versand durch Amazon.

          • Prazak0  

            Díky oběma za reakce, asi to bude tak, že když to bude prostřednictvím Amazonu, tak to bude jedna platba, kdežto pokud by to prodával někdo jiný, tak to vypadá na platby dvě.

            • čel.A  

              S tím ze to poštovné od jiné třetí strany je většinou výrazně vyšší…

        • Prazak0  

          Tak co jsem koukal do ceníku čsob, tak u plateb do zahraničí tam dávají přirážku 500Kč. Pokud platím kartou v obchodě, tak zdarma, i když jednou za nákup v Lidlu jsem platil. Pokud ale dělám bankovní převod, o což by asi tady šlo, tak za to něco platím. Pro platbu v ČR a bez konverze měny to je malý peníz, ale u převodu kurzu a do zahraničí to je docela zpoplatěné. Ještě jiné je, kdybych kartou platil v německém obchodě, ne teda Amazonu, ale třebe Bike24, tak tam je taky myslím nějaká přirážka. ČSOB na platby do zahraničí výhodná není, to už mám vyzkoušené.

          • plzakj  

            Neznam csob ale prijde mi to moc. To 500 je za prevod z uctu na ucet v zahranici ne? Za platbu kartou na netu to bude jako platbou kartou v kramu. Tam jedina nevyhoda je prevodni kurz, kterej urcuje poskytovatel karty (visa/mastercard). Zbytek je proste platba kartou (v zahranici).

            • Joe_Pike  

              +1

            • Delkim  

              Přesně tak, u klasické karty nic takového jako přirážka za placení v zahraničí neexistuje. Převod je něco úplně jiného.

              Btw výjimkou je samozřejmě výběr z bankomatu v zahraničí, tam různé poplatky mohou být. Některé banky ale třeba jen chtějí, aby ten výběr byl vyšší než ekvivalent 2500 Kč a pak je to zadarmo a podobně.

              • Prazak0  

                Pozor, tady se nabavím o platbu kartou v zahraničí, to je jiná věc. Tady jde o platbu do zahraničí internetovým bankovnictvím.

            • Prazak0  

              Díky za reakci, koukal jsem na sazebník ERA, což je pro poštovní spořitelnu. Pro platbu do zahraničí je poplatek 250Kč u té částky, co se to týká. Pokud bych dával písemným příkazem na pobočce, tj. poště, tak plus 250kč za toto, takto to je u internetového příkazu. Jenže, ještě tady je poplatek další. Banka si účtuje za příchozí platbu, tady jsou tři možnosti, kdo to platí a tři možné kódy pro transakci. OUR – vše hradí plátce, BEN – vše hradí příjemce, SHA – plátce platí poplatky banky , ostatní poplatky hradí příjemce. U kodu SHA píšou, že je povinný v zemích EU a EHP. Pamatuji, že minule toto chtěli, myslím šlo o 6EUR, co jsem musel zaplatit navíc, aby oni dostali plnou částku, prostě příchozí banka jim něco strhne a to chtěli uhradit. Podobně to funguje i u čsob, za příchozí platbu SEPA se musí zaplatit 150Kč. Kdo mi pošle peníze, tak zkrátka on zaplatí za to něco bance, ale já ještě musím platit za příchozí platbu, platíme oba. Obchod pochopitelně chce dostat celou částku.

              Toto se týká internetových plateb, pokud bych platil kartou na místě v Německu, tak tam to je zas jiné. V ČR podobně, v obchodě by mělo být zdarma, když se platí přes internet, tak zaplatím 2kč, přes bankomat nebo poštovní terminál 8kč.

              • MlokCZ  

                Vše co jsi popsal se týká převodu z účtu na účet, kterému se máš vyhnout a platit kartou bez jakéhokoliv poplatku.

                • Prazak0  

                  Ne, co jsem popsal platí pro internetové bankovnictví. Což se chápe jako platba kartou. V ČR můžu v obchodě platit kartou na místě, pak zdarma. Nebo přes internet, pak zaplatím 2kč, z pošty nebo bankomatu platím 8kč. U té pošty nebo bankomatu to je pochopitelně taky kartou. U internetové platby v zásadě kartu nepotřebuju pro transakci, ale je to vázané na to, že kartu mám.

                  Pokud platím do zahraničí, tak přes internet to stojí 250kč (plus obchod bude chtít poplatek za příchozí platbu 6Eur). Na místě v Německu bych neplatil asi nic, z bankomatu výběr v Německu jen 100kč. Bavíme se tady o internetové platbě?

                  • sodek  

                    máš hokej v pojmech a dojmech. Pokud při internetové platbě do zahraničí zvolíš jako způsob platby „platbu kartou“, neplatíš ty vysoké poplatky bance.

                  • MlokCZ  

                    Máš v tom úplný guláš. Internetové bankovnictví nemá s platbou kartou také nic společného. Kartou v internetovém bankovnictví zaplatit nic nemůžeš (to z principu nejde), tam maximálně spravuješ nastavení karty (limity, povolení internetových transkakcí).

                    Kartou platíš na stránkách obchodu, který k tomu musí mít sám zřízený nějaký systém (konkrétně využívá nějakou platební bránu). A buď tě na tu platební bránu rovnou přesměruje nebo případně zadáš údaje karty přímo v tom obchodu a ten je předá sám platební bráně.

                    V internetovaném bankovnictví neděláš nic (tam jen předem musíš mít správně ty limity, aby to prošlo + povolené internetové transakce – což může jít buď přímo v internetovém bankovnictví povolit nebo musíš volat do banky a nechat si to nastavit).

                    Jediné, co by se mohlo stát je, že daná konkrétní karta vůbec neumožňuje internetové transkace (běžné to není, běžně je potřeba jen povolit a mít správně limity, ale nějaká vyjímka asi i dnes ještě existovat bude, zvlášť pro nějaké méně běžné typy karet).

                    • Prazak0  

                      Díky za vysvětlení, koukal jsem se do internetové aplikace, tak skutečně platba kartou není. Ale musím si v aplikaci aktivovat Platby kartou na internetu, což je něco jiného. Bohužel čsob informuje mizerně, kdybych se ptal na pobočce, tak jejich info je ještě horší, než co najdu na jejich stránkách, které nevynikají přehledností.

                      Teď jsem konečně pochopil, po aktivování Platby kartou na internetu budu platit 3D Secure, což by mělo být teda zdarma, jak kdybych platil přímo v obchodě. V aplikaci pro internetové bankovnictví bych to měl moci nastavit sám, vč. změny čísla mobilu apod.

                      Banky ty stránky přehledné moc nemají, já hledal platbu do zahraničí a nabídlo mi to, co jsem uváděl dřív. Toto mají uvedeno u stránky Platební karty, kde mě nenapadlo to hledat. Asi není jejich cílem, aby lidi našli co nejvýhodnější způsob platby. Podobně jako železnice, která klientům taky nesdělí cenově nejvýhodnější možnost, to si musí lidi najít často sami.

                      • MlokCZ  

                        Teď už to snad chápeš.

                        Jen k 3D Secure. To je přidaný bezpečnostní prvek pro platbu kartou (a je dobře když se používá), který může a nemusí být použit.

                        O tom, jestli platba kartou proběhne pomocí 3D Secure ale rozhoduje implementace v daném eShopu, např. dle toho jakou použijou platební bránu a jestli ta využívá 3D Secure.

                        Ty ani banka od které máš kartu to nijak ovlivnit nemůžeš. Banka by pouze mohla zakázat platby bez 3D Secure, ale to si většinou nedovolí, protože na internetu je ještě celá řada obchodů (z velkých třeba play store Googlu), kde platíš bez 3D Secure a tam bys platit kartou kvůli tomu nemohl a tím by si naštvali moc zákazníků. Tím je 3D Secure takové polovičaté zabezpeční a opravdu 100% bude fugnovat, až půjdou banky tou cestou, že bez 3D Secure platbu neumožní vůbec.

                        Velké zavedené obchody typu bike-discount/bike24 používají snad všechny (vyjímka se najít může, ale nevybavuju si teď žádnou) platební bránu s 3D Secure.

                        • Prazak0  

                          Ano, už jsem pochopil, prostě jsem vycházel z toho, co jsem na internetu našel, na stránkách poštovní spořitelny čsob. Mají to skutečně dosti nepřehledně, když si dám před google vyhledat zahraniční platba, tak mě to navede tam, kde jsem z toho citoval. Jít rovnou na karty mě nenapadlo.

                          Neprošel jsem to důklaně, ale v zásadě bych mohl zaplatit kartou a poté tu službu deaktivovat. Prostě po přiřazení platby to mít uzavřené, aby někdo náhodou to nezneužil. Usuzuju z toho, že když pomocí internetový aplikace to můžu aktivovat, tak i opačně. V ČR to moc nepotřebuji, platit na účet můžu internetovým bankovnictvím převodem, transakce stojí 2kč a doufám, že to je bez dalšího rizika. Do zahraničí ta platba kartou je ale právě to použití, kde ji chce maximálně využít. Jinak koukal jsem na obchod Nubuk, tam nabízí jen placení přes pay pal a převodem na účet. Amazon a bike24 by ale měli brát karty, výslovně to uvádějí.

                          • čel.A  

                            Většina karetnich plateb se ještě ověřuje přes mobil/mail, aby se snížilo riziko.

                            • MlokCZ  

                              Jenže problém je v tom slově většina. Jak už jsem psal, aby to vyřešilo bezpečnost, tak to musí být každá platba. Jinak to neřeší v podstatě nic.

                              Ty nepotřebuješ mít druhý ověřovací kanál u plateb, které děláš sám. Ty potřebuješ, aby při ukradení údajů karty druhý ověřovací kanál zajistil nemožnost ty údaje zneužít někým jiným.

                              Jakmile existuje možnost i platby bez ověření druhým kanálem, tak to pak útočník udělá.

                              • čel.A  

                                U dobrých bank je to standardem každé platby – 3D secure.

                                • MlokCZ  

                                  Nejaky priklad? Ja takovou kartu jeste nevidel, tim samozrejme netvrdim, ze neni.

                                  Mam u vsech svojich karet aktivni 3D Secure a u vsech z nich neni blokovana platba bez 3D Secure.

                                  Sice by to bylo vyrazne navyseni bezpecnosti, presto bych to nechtel.

                                  Jak bys platil platby, kde to obchodnik nema implementovane? Znovu zminim Google. To je obrovsky hrac na trhu, kde jsou platby bez 3D Secure.

                                  A znovu opakuji, ze banka nemuze vynutit u kazde platby 3D Secure, to musi zajistit i obchodnik napr. pouzitim vhodne platebni brany. Banka by pouze mohla takove platby odmitat.

                                  • čel.A  

                                    Třeba Amazon ji nemá, pak ale nese zodpovědnost za případné úniky dat.

                                    Mám to takto u Airbank. A mnoho CZ obchodu to takto ma nastavené.

                                    • MlokCZ  

                                      U Airbank máš kartu, která neumožní zaplacení bez 3D Secure? Tzn. nelze s ní zaplatit např. u zmiňovaného Google nebo Amazonu nebo jiného obchodníka, který má platební kanál bez 3D Secure?

                                      A proč zmiňuješ větu „A mnoho CZ obchodu to takto ma nastavené.“ vůbec nechápu. Vždyť o tom přesně píšu v předchozích příspěvcích, že je v podstatě k ničemu.

                                      Tedy ještě jednou. Když ti ukradnou údaje o kartě, tak ti bude zcela k ničemu, že většina eshopů používá 3D Secure. Pokud nebude banka blokovat platby bez 3D Secure (a na to se ptám, takovou kartu jsem ještě neviděl), tak bude stačit existence jediného obchodu (který ty vůbec ani nemusíš znát, natož použít), který umožní platbu bez 3D Secure a kartu ti zneužijí (pokud tedy nebude zabezpečena ještě jinak).

                                      A s tou odpovědností už to vůbec nechápu. U obchodníka, který nevyužívá 3D Secure už budou jen zneužity ukradené údaje (a ten s tím nic udělat nemůže, když mu tam někdo zaplatí platnými údaji). A ty mohou být ukradené úplně jindy a jinak (klidně třeba při platbě v kamené prodejně nebo pomocí phishingu). To je celkem fuk, toho co ukradnul ty údaje stejně nic nedostateš (ten se většinou ani nenajde, kdo to byl).

                                      Tuhle problematiku řeší schválená EU směrnice (nestudoval jsem její přesné detaily), která nařizuje obchodníkům ověřování pomocí dvou kanálů, kde jeden je v držení nakupujícího (to je právě např. telefon, tedy 3D Secure to splňuje). A v ČR byl už připravován zákon začátkem roku, ale neseldoval jsem v jakém je to stavu.

                                      Tohle by to zařídilo v rámci EU, což ale pořád nestačí, protože kartu půjde zneužít v obchodě mimo EU. Až to v EU ale začne platit, tak můj tip je, že si následně banky v EU už dovolí platby bez takového ověření blokovat.

                                      • Prazak0  

                                        Díky za věcný připomínky. Pokud člověk přes internet platit kartou nechce, jen výjimečně do zahraničí, tak mi jako nejbezpečnější přijde si jednorázově aktivovat přes internetovou aplikaci možnost této platby, po skončení transakce tuto možnost zase zrušit. Pokud kupuji něco přes internet v Česku, tak obvykle s dobírkou, radši platím při převzetí zboží. U platby předem poplatek za bankovní převod internetem je 2kč, takže neřeším.

                                        • Drobeczech  

                                          Já praktikuji jen přesouvání mezi spořícím učtem a kartou. Na účtu mám tak max. tisíc či dva. Jinak 3D secure má myslím podmínku že ti zasílá kod na mobil či mail. Jenže spousta shopů to tak mít nemusí, třeba Aliexpress.

                                          • Prazak0  

                                            Tak já mám spořicí účet, a běžný účet. Spořicí účty mám vlastně dva, o to nejde. Ale jsou s výpovědí, při nedodržení tam je nějaká pokuta, co praxi znamenala, že jako člověk měl bez úroku. Jak to funguje nyní nevím, když i na tom účtu je úrok nějaká desetina procenta či kolik zkrátka i u větší částky bezvýznamné, jestli zrušili tu pokutu nebo taky bude v řádu desetikorun.

                                            Pro převod mezi účty nebo i internetový převod na jiný účet musí být mobil, kam zašlou ověřovací kód. Bez mobilu můžu prohlížet, můžu si myslím změnit např. číslo mobilu, ale nemůžu dělat platby, tj. převody na účet.

                                            Takže u převod peněz vždy mobil, ale u karet to je jinak, jestli tam oni strhnou, nevím. V obchodě to je jasné, zaplatím a pak to mám strženné, jak to funguje do detailu jsem nezkoumal. Tady šlo o to prostě tu kartu blokovat, aby mi nikdo přes internet po ukončení platby nemohl dál strhávat peníze, do doby třeba za půl roku, kdy budu chít zas něco zaplatit.

                      • AussigBiker  

                        ČSOB na pobočce informuje úplně v pohodě, mám u nich účet už hodně dlouho.

                        • Prazak0  

                          Tak já sice mám čsob, ale Poštovní spořitelnu. Takže bankomaty společné, ale na pobočky nechodím do čsob, ale jen Poštovní spořitelny. Na poštách nevědí zpravidla nic, trochu kloudně informují v pobočkách poštovní spořitelny mimo poštu, třeba ve Spálené ulici. WWW stránky jsou dosti nepřehledné, vůbec ani nezmíní, že kartou je možné platit do zahraničí.

                          • čel.A  

                            Pak otázka, proč takovou banku?

                          • MaPa  

                            Ale telefonní číslo na helpdesk (karetní) bude asi stejný ne?

                          • sodek  

                            Na stránkách ERY (nechci ji obhajovat) se minimálně dozvíš „Mezinárodní platební karta“ a „… platby na internetu“. Z toho už se dá ledasco usuzovat. Zbytek informací, pokud ti není jasno z popisu, se dá ověřit na jejich infolince. Mně to přijde, že zbytečně brečíš nad situací a nedokážeš si informace vyhledat, nebo se na ně zeptat přímo u zdroje. Nic proti tobě, ale trošku aktivity to potřebuje.

                            Tady se třeba něco dozvíš

                            • Prazak0  

                              Oni mají dvoje pobočky, jednak na poště a dále skutečné pobočky, kde je jenom banka, nic jiného. V nečem jak u ČD, jde tam dohledat třeba když někdo hledá nejlevnější variantu spojení někam, ale aplikace ani personál ho k tomu nijak nenavedou. Pokud si to sám najdeš, tak ti jen řeknou, ano, tak to taky jde. Jinak snad není potřeba mít „mezinárodní platební kartu“, ale prostě kartu jako Visa či Mastercard, což jejich karta je. Další příměr, asi jako u lékaře. Některý bezvadně vysvětlí, jiný věci řekne, když se na to výslovně zeptáš, jiný mizerně informuje i na přímé dotazy. I tady má smysl se ptát i např. lidí, co mělu tu samou operaci nebo zákrok, jaká je jejich zkušenost.

                              Tady se lidi ptají na různé kraviny, třeba jak něco rozebrat na kole, něco nasadit. Mnohdy jde o triviální úkony, co může každý přečíst v nějakém návodu na internetu. Taky ho můžeš buzerovat, že si to tam může najít. Já se tady prostě zeptal, protože jak mě banka informuje není optimální a prostě tohle jsem neznal. Po dosti vysvětlování jsem věc pochopil, jsem rád, z www stránek jsem to chápal špatně. I když nakonec jsem zjistil, že to tam mají, ale musí se to hledat jinde.

          • MlokCZ  

            Jak už bylo uvedeno, platba kartou je vždy zdarma (ještě jsem neviděl případ, že by nebyla, ale samozřejmě nelze vyloučit nějakou specifickou vyjímku na nějaké netradiční kartě).

            Pro nákupy v zahraničí je platební karta základ, bez toho to nemá smysl. U placení převodem sice občas na některých typech bankovních účtů můžeš mít nějakou platbu zdarma (třeba jednu měsíčně, případně u nějakých dražších placených účtů i více plateb), ale i tak to komplikuje doba převodu. Při platebě kartou je blokace online a zboží tak může odcházet hned.

            Tedy na bike24 žádný přirážka není, stejně jako na žádném jiném eshopu.

            Pro dobré nakupování v zahraničí jsou tu i další důležité věci. Nejdůležitější je kurz, kterým platíš a to závisí na konkrétní použité kartě.

            Jen pár karet na trhu umí platit kurzem střed. A pokud máš nákupů v zahraničí více, tak se to postupně nasčítá a na kurzu se dá ušetřit hodně.

            A i když máš kartu, co neumí střed, tak i tam se liší kruzy jednotlivých bank dost.

            Tady jeden test

            https://www.mesec.cz/…odniku-test/

            kde jsou i karty co umí střed (Cetelem, Freepay a pak Citibank střed už s nějakou malou přirážkou).

            Novější test

            https://www.skrblik.cz/…tite-153-kc/

            Tedy koukám, že se to hodně posunulo a v testu 2017 mnohem menší rozdíly. V tom aktuálním testu bohužel nejsou žádné karty co umí střed. Tak k tomu jen doplním, že u Cetelem zatím stále platí kurz střed.

            A pak je tu ještě Paypal, kde to ještě komplikuje nastavení „conversion options“. Stručně řešíš, jestli to konvertuje už paypal do tvojí měny nebo to předá bance v původní měně a konvertuje až banka.

            Paypal má naprosto tragické kurzy, takže je potřeba se vyhnout konverzi Paypalu. A to vyžaduje jak správné nastavení na účtu paypalu, tak si to ještě hlídat i při platbě. Dříve se to jednou změnilo a nebylo třeba to řešit. Poslední dobou se to muselo někdy i měnit při každé platbě a pořád hlídat.

            Já to už moc nesleduju, protože od té doby, co jsem si toho jednou nevšimnul a zaplatil omylem kurzem paypalu (i když jsem to předtím už měl nastavené), tak na paypal kašlu a vůbec ho nepoužívám (pouze v ojedinělých případech, kdy to jinak nejde).

            • plzakj  

              Ja zas preferuju paypal, nez cpat udaje o karte do kazdyho druhyho eshopu v zahranici. Ale souhlas, ze je potreba pohlidat nastaveni platby a pouzit kurz karty, nikoliv paypalu.

              • sodek  

                Asi špatně hledám. Kde je prosím to správné místo v PayPalu pro nastavení „pouzit kurz karty, nikoliv paypalu“.

                • MlokCZ  

                  Bývalo to nastavení: Bill me in the currency listed on the seller's invoice.

                  A k tomu pak ještě u platby se vybíralo „other conversion options“

                  A různě se to měnilo, že to bylo v každém období trochu jinak. A také občas někdo řešil, že mu to při platbě vůbec nenabízí „other conversion options“ a musel to řešit až přímo s paypalem.

                  Mě to vždy fungovalo, jednou jsem kdysi nastavil na účtu paypalu a jen teď musím hlídat u každé platby a případně to pokaždé změnit.

                  Tady jak to vypadá u jednotlivé platby

                  https://www.paypal-community.com/…td-p/1101198

                  • sodek  

                    díky, byl jsem v situaci, že mi to při platbách nedávalo žádný výběr. Pomohlo mi řešení popsané uživatelem „therabbit“. Mají to syčáci v nastavení hooodně schované.

                    • MlokCZ  

                      Prostě se to snaží co nejvíce zkomplikovat (+ ještě občas chyba v systému) jen aby co nejvíce lidí využívalo jejich konverzi. Ono na tom taky musí rýžovat obrovské prachy.

                      • sodek  

                        Neřešili jste někdo nastavení konverze v poslední době? Zase to překopali a menu pro trvalé nastavení nemůžu najít.

                        Bývalo to: Nastavení – Payments – Manage Pre-approoved payments – Set Available Funding Sources – Conversion Options – Bill me in the currency listed on the seller's invoice.

                        • sodek  

                          Přijde mi, že teď mají nějaké domršené celé menu včetně nastavení. Míchá se starý a nový vzhled, těžko něco najít.

                          • zdenek  

                            To byl nejspíš účel. Vždycky se snažili tuhle volbu co nejvíc zkomplikovat.

                            • MiKED  

                              Co je na tom komplikovaného? Při checkoutu zakliknu, že nechci jejich konverzi. Nedělejte z toho raketovou vědu.

                • plzakj  

                  http://www.bike-forum.cz/…-paypal.html#…

                  A u konkretni platby pohlidat, aby byla v měně prodavajiciho(treba EUR nebo USD a kurz banka) nikoliv CZK(kurz paypal)

              • MlokCZ  

                Bezpečnost platby je jiná otázka.

                Samotný paypal to stejně neřeší, protože ten má zabezpeční minimální (jméno + heslo považuju za nedostatečné zabezpečení v případě peněz), takže zneužití samotného paypalu je ze všech rizik největší.

                Tedy pokud chceš jít bezpečnou cestou, tak stejně to i přes použití paypalu musíš řešit na úrovni platební karty. A tam je celá řada různých přístupů s různou úrovní zabezpečení.

                Za zdaleka nejlepší řešení považuju již bohužel historické řešení (přestalo fungovat letos v březnu) u Cetelem kreditky. Tam jsi pro každou platbu generoval nové údaje pro platební kartu (jak platnost, tak CVV kód) + to bylo generované pro přesnou částku.

                Tedy nejprve jsi udělal nákup na eshopu, pak pro výslednou částku teprve nechal vygenerovat online údaje (které přijdou přes SMS).

                Platnost údajů mohla být ještě časově omezená a případně je bylo možno prodloužit v případě, že obchodník neprovede blokaci okamžitě.

                Tohle bylo v podstatě nezneužitelné zabezpečení. Ukradení samotný údajů po cestě pro platbu nic neřešilo a pro zneužití karty by bylo potřeba ukrást i přístum na Cetelem účet + spárovaný telefon.

                Bohužel tuhle variantu Cetelem opustil a přešel už jen na 3DSecure. A to už tak dobré není. Samotná platba přes 3DSecure je ok, to je zabezpečeno zase přes další kontrolní kanál (SMS).

                Problém je v tom, že použití 3DSecure je na obchodníkovi, kde nakupuješ a tedy stejně stále můžeš platit i bez toho a stejně to projde. Samozřejmě takovému obchodníkovi se můžeš vyhnout, ale to není zrovna požadované řešení (třeba platbám v google play se těžko zcela vyhnu).

                K tomu jsou tu pak další prvky zabezpečení pomocí limitů nebo zamykání karet. Od zamykání karet už se také opouští (měla eBanka/RB a nedávno také zrušila), ale stejný efekt má online změna limitů.

                Limity ale nejsou bohužel úplně ideálním řešením, ty mají jeden problém a to případy, kdy si obchodník neblokoje částku online. Pak nemůžeš ihned po platbě limit snížit (nebo dát rovnou na nulu), protože čekáš na blokaci od obchodníka. Naštěstí tohle nebývá moc časté.

                Většina obchodníku to dělá dvoufázově. Nejprve online blokace (můžeš ihned snížit/nulovat limit) a až když odesílají zboží nebo mají aspoň zkontrolované, že vše mají, tak dají pokyn k zaúčtování. A mají tak prostor v případě nedostpnosti zboží a rušení objednávky (i když mají online sklad, tak se to může sem tam při chybě stát) nedat pokyn k zaúčtování a blokace tak sama vyprší (dle banky za různou dobu, většinou 2–4 týdny). U kreditky to pak ani není problém, protože nemám blokované svoje prostředky.

                Takže jen z 3DSecure + limity co teď používám nejsem úplně nadšený, ale už jsem naštěstí hodně dlouho neměl případ, kdy nebyla blokace online a tedy nebylo tam chvilku (třeba 1–2 dny) navýšené riziko nemožností snížit/nulovat li­mit.

                Samozřejmě můžeš kombinovat paypal + další uvedená zabezpeční karty a tím o ten paypal ještě mírně navýšíš bezpečnost nepředáváním údajů karty.

                To mi už nepřijde nutné na ověřených eshopech, pokud máš dobré zabezpeční na úrovni karty (a pokud ne, tak paypal to nezachrání).

                I přes obrovské množství plateb v zahraničí, tak mám téměř všechny platby na velkých ověřených eshopech (zejémna bike24, bike-discount, bike-comonents, CRC, Wiggle a pár dalších) a téměř nula plateb ze zdrojů, kde by mohlo být potenciálně větší riziko (třeba z Číny nakupuju naprosto minimálně) a když se ojediněle objeví, tak tohle platím jinou kartou se kterou neplatím větší částky a nikdy na ní nemám povolené větší limity (tím myslím ani jindy na pár minut platby na důvěryhodném eshopu).

                A u těch rizikovějších zdrojů typu Čína to pak dost často ani nejde jinak než paypalem.

                Phishing se zaměřuje zejména na paypal účet a chodí mi takové podvodné maily hodně často. A když nemám dlouho žádnou platbu paypalem, tak to šetří čas, protože podvodné maily mažu rovnou, ani to nemusím pořádně přečíst.

                Pokud mám nějakou platbu paypalem z poslední doby, tak už to musím podrobněji číst než to smažu, protože už se mi stalo, že jsem řešil nějakou nesrovnalost v platbě paypalem a přišel legitimní mail paypalu.

                • plzakj  

                  Principialne asi jo. Ale porad ziju v domeni, ze cisla kreditek se kradou a zneuzivaj castejc, nez ucty paypalu. Aspon jsem nikde neregistroval neco jako hromadny uniky.

                  • MlokCZ  

                    Tak samotná čísla karet se kradou často a to i celé seznamy, ale to už musí být opravdu pochybný obchod (pokud se bavíme o internetových obchodech), aby k tomu došlo. Každý normální obchod platbu přesměruje na rozumnou platební bránu a žádná čísla vůbec neuchovává.

                    Pokud máš dobře zabezpečenou kartu (jak jsem popisoval ty možnosti), tak bys neměl mít žádný problém, ani když ti ukradnou číslo karty včetně CVV a platnosti.

                    Oproti tomu kdybys měl kombinaci paypal + dále nijak nezabezpečenou karta a někdo se ti dostane na paypal účet, tak jsi v háji.

                    A phishing je dnes už poměrně nebezpečný (jak jsou čím dál kvalitnější podvrhy).

                    Tedy sice to nebude hromadné zneužití (to jsem u paypalu také ještě nezaznamenal, že by k tomu došlo), ale to tu nebezpečnost moc nesnižuje.

                • ememem1  

                  teoreticky mas ako vzdy pravdu, realita je taka, ze z kreditiek sa kradne. a nejde tu o doveryhodnst eshopu ale o to, ze vzdy zadavas cislo karty a lieta to webom hore dole, casto cez viac serverov a netusis ktory z nich pouziva sifrovanie a ake a ktory aj vobec nie.

                  v tomto ma paypal naopak esencialnu bezpecnostnu vyhodu ze ziadne cislo nikam neposielas resp. iba raz pri vytvarani paypal uctu a pocitam ze paypal stranka to asi bude mat docela slusne vyriesene.

                  neni zname zneuzitie paypalom vyjma uplnej blbosti ze si zachecknes „remember password“ pri trebars cross server autorizacii v internetovej kaviarnia pod. skor naopak,obcas ti proste z nicoho nic obstavia account kym to nezverifikujes lebo sa im proste cosi nezda.

                  • MlokCZ  

                    Číslo karty lítá internetem při platbě paypalem úplně stejně (ve srovnání s dobře udělaným eshopem), to, že ho tam v tu chvíli neťukáš to nevyřeší. A naopak musí být to číslo karty trvale uložené na paypal účtu, což u platby kartou přes platební bránu nemáš. Naštěstí hromadný povedený útok na paypal (kdy by útočník získal údaje všech karet) asi ještě žádný nebyl, ale ani tohle se nedá vyloučit.

                    Pokud platíš přes rozumný eshop, tak zadáváš číslo karty až do platební brány a číslo karty pak musí letět už jen k ověření do banky. A platební brány jsou zabezpečné také dobře. A přitom to číslo nezůstane uložené nikde.

                    Když platíš paypalem, tak k ověření do banky musí letět číslo karty internetem úplně stejně, je otázka jestli navíc stejně neletí ještě přes platební bránu (neznám detaily, jak má paypal implementované platby), což by bylo o krok horší.

                    O volbu obchodu jde tedy naopak hodně, protože při platbě rovnou vidíš jestli používá přímo platební bránu a pokud ano, tak i jakou.

                    V případě debilně udělaného eshopu (vyplňování karty přímo na stránce eshopu) to bude u eshopu o něco horší, to uznávám.

                    Zneužití paypalu je nejčastější přes phishing mailu, kdy prostě útočníkovi dotyčný uživatel rovnou předá svoje přihlašovací údaje. A jak jsem psal, tak kvalita phisnigu je čím dál vyšší a je obtížnější rozlišovat podvržené maily od mailu paypalu. A právě to ta aktivita paypalu ještě komplikuje, protože občas sami pošlou relevantní mail, že není něco v pořádku (a tím pro neznalého uživatele je ještě těžší odlišit phishing).

                    A základní pravidlo, že se do paypal účtu nikdy nepřihlašuje z odkazu z mailu (ale vždy ručním zadáním adresy v prohlížeči) stejně vždy čas od času někdo nedodrží.

                    A jak jsem psal, tak z dobře zabezpečné karty (což ale samozřejmě spousta, možná většina uživatelů nemá) ti nemohou nic ukradnout, ani když mají číslo karty, CVV kód a platnost karty.

                    O samotné číslo karty můžeš poměrně stadno přijít i v reálu (spousta lidí nedodrží při platbě v reálu, že kartu nedá z ruky a ani to stejně samo o sobě nestačí, abys zcela vyloučil ukradnutí čísel karty). A pokud tedy nemáš oddělenou kartu na platby v reálu, kde máš rovnou zakázané internetové transakce, tak tu máš další velké riziko.

                    • ememem1  

                      jaku branu ktory shop pouziva zistis az ked to odosles. a mimochodom zrovna na amazone to ulozene ostava v tvojom accounte.

                      a phishing to snad uz musi byt dotycny dost pripeceny aby na to naletel.

                      • MlokCZ  

                        Your acount/your acount/payment option a tam vidím seznam karet. Když můžu, tak si pouštím anglickou verzi Amazonu, teď jsem klikal na co.uk.

                        To your acount je tam uvedeno schválně 2×. Jednou to je samostatná nabídka a pak hned první položka v rozbaleném seznamu voleb.

                        • ememem1  

                          dik, uz som to medzisaom nasiel

                          edit: sorry, omylom som zmenil text povodneho odkazu na ktory si reagoval.

                        • MlokCZ  

                          A v německé verzi pak tedy Mein konto/main konto/Zahlungsarten a dostateš se na to samé. Je fuk, kterou použiješ verzi, data karet mají společná. Jen v německé verzi to vypadá graficky trochu jinak.

            • KoudakT  

              Střed bych vůbec neřešil. Ten už se nepoužívá a i v době, kdy se používal, byl zatížený poplatky, které spolehlivě vygumovaly valnou většinu jeho beneftiů. Jinak za střed nikdy nikdo neobchoduje a to, že se někde středový kurz objeví, není důvodem k jásání, ale k maximální ostražitosti, protože se tě někdo chystá pěkně natáhnout.

              Kurz je třeba hlídat u Amazonu, v pondělí mí na prodeji EUR nabízeli kurz 27,90 (nekecám). Takže vždycky platit v měně obchodu a nechat banku, aby provedla konverzi ona, jinak se člověk nedoplatí. Ostatně to platí i při platbě kartou v zahraničí na terminálu. Nikdy nezapomenou nabídnout, vždy je třeba to odmítnout :-)

              Poslední a asi optimální možnost je mít eurový účet s kartou a na ni si koupit za lepší kurz eura. Ale kdo by se s tím prcal..?

              • MlokCZ  

                Ty bys střed neřešil a raději platil víc.

                Já raději kurzem střed (možná to není trvale přesně střed, určitě ale do 0,1Kč/E maximálně navíc ke středu), platím už mnoho let a při tom objemu nákupů už jsem ušetřil opravdu hodně. Aktuálně v posledních měsících to bylo kolem 0,6–0,7Kč/E rozdílu proti jiným bankám.

                A pěkně se mi asi snaží natáhnout tím, že z každé internetové platby mám k tomu ještě 3% bonus, i když už je limitovaný na obrat 20000Kč/měsíčně (tzn. maximálně 600Kč měsíčně).

                Když to tak odhadnu za poslední rok, tak to u mě bylo 600Kč * 10 měsíců (vyčerpám ten bonus téměř vždy, jen sem tam ne, proto beru jen 10 měsíců a ne 12) + dalších cca 6000Kč za lepší kurz.

                Ale mohl bych to jako ty neřešit a mít každý rok o 12000Kč kvůi tomu méně…

                K tomu jsem ale také psal, že pokud má nákupů více, tak se to nasčítá. Pokud někdo nakoupí jeden nákup za 100E ročně, tak to opravdu nemá smysl řešit.

                Jinak je to tedy kreditka a ne debetka, ale neplatím za ní většinou nic ani za vedení (když se trvale využívá jen bezúročné období, tak i měsíční poplatky jsou nula). Občas tedy cíleně udělám převod peněz z té kreditky na účet a zase zpět, když je za to nějaká akce. Pak z toho za daný měsíc vyleze za poplatek + úroky do 100Kč což mi za akci typu poukázka na benzín na 500Kč stojí (kdyby ne, tak na akci kašlu).

                • KoudakT  

                  Takže mu popisuješ produkt, který nemá a ještě mu v tom děláš binec, i když moc dobře víš, že si plete hladkou platbu a platbu kartou… No to je rada za všechny prachy, minimálně za těch 12 tis. ročně :-D

                  • MlokCZ  

                    To jsem popsal jen v reakci na tebe, kdy píšeš, že střed nemá smysl řešit a že se s tím nedá bez natáhnutí nakupovat.

                    Jemu jsem jen uvedel informaci, že existují rozdíly v kurzech u jednotlivých karet a že v případě většího množství plateb je má smysl řešit a k tomu pro představu přidal přehled jak si jednotlivé karty stojí mezi sebou (aby se např. podíval na tu svojí jak na tom je).

                    • KoudakT  

                      Jenže on potřeboval informaci, že zaplatí na Amazonu normálně platební kartou (kreditku netřeba) a že si má pohlídat, aby platil v EUR, nikoliv v CZK, protože by dostal extrémně nevýhodný kurz.

                      Středové kurzy jsou opravdu jen tam, kde si to poskytovatel vezme jinde (např. tebou zmiňovaná kreditka), jinak se za ně opravdu nedělají v podstatě žádné transakce, pokud nechcou tratit obě strany :-)

                      U platebních debetních karet rozdíly jsou při platbě přes internet rozdíly v kurzech jen v kurzovním lístku bank, jinak je to stejné (z podstaty věci).

                      • MlokCZ  

                        Já reagoval na jeho příspěvek ve kterém bylo napsáno:

                        Ještě jiné je, kdybych kartou platil v německém obchodě, ne teda Amazonu, ale třebe Bike24

                        takže už nebyla řeč o Amazonu, ale obecně o platbách na webu a na to jsem reagoval.

                        U platebních debetních karet rozdíly jsou při platbě přes internet rozdíly v kurzech jen v kurzovním lístku bank, jinak je to stejné (z podstaty věci).

                        Které bývaly taky ještšě nedávno obrovské. Teď jak jsem dával ten poslední test jsem i koukal jak se rozdíly zmenšily.

                        U debetek tu dříve byla např. mBanka s kurzem, který byl často i ještě horší než kurz Paypalu. Zřejmě to štvalo tolik jejich klientů a konkurence účtů z darma je v poslední době mnohem větší, že už i mBank kurzy hodně zlepšila.

            • Prazak0  

              Koukal jsem se na sazebník Era, což je moje karta a konto. Platba kartou v zahraničí je něco jiného, než platba do zahraničí internetovým bankovnictvím. To má sazbu 250Kč, pokud bych dával papírovým dokladem na poště tak plus dalších 250kč. Internetová platba kartou je povinně kodem SHA pro země EU a EHP, tj. já platím poplatky své bance a poplatek za příchozí platbu, co strhne banka v Německu, to platí oni. Např. čsob účtuje za příchozí platbu v zahraničí 150Kč. Co se pamatuji, tak tehdy jsem jim musel plati o 6 EUR víc, zkrátka uhradit poplatek, co jim jejich banka strhne za to, že to přijde ze zahraničí.

              Kupodivu výběr v zahraničí z bankomatu stojí jen stovku, platba v obchodě je asi bez poplatku, teda jen se platí za konverzi měny.

              • MlokCZ  

                platba do zahraničí internetovým bankovnictvím není platba kartou, ale převod z účtu na účet

                Tedy znovu opakuji co píšu výše:

                Vše co jsi popsal se týká převodu z účtu na účet, kterému se máš vyhnout a platit kartou bez jakéhokoliv poplatku.

                • Prazak0  

                  Díky za upozornění, vycházel jsem z ceníku ERA. Kouknu se i do internetové aplikace, kde to nabízí platbu. Pochopitelně nemám zájem platit peníze navíc.

                  • MlokCZ  

                    Už píšu výše, ale ještě si to asi nečetl. Kopíruji jen část:

                    Internetové bankovnictví nemá s platbou kartou také nic společného. Kartou v internetovém bankovnictví zaplatit nic nemůžeš (to z principu nejde), tam maximálně spravuješ nastavení karty (limity, povolení internetových transkakcí).

                    Platební kartou platíš přímo v daném eshopu.

          • KoudakT  

            Nezlob se na mě, ale lidi jako ty mi vždycky dají do ruky argument, že na základce se mají porušit pičoviny typu výtvarná nebo hudební výchova a musí se začít učit finanční gramotnost.

            Neznat rozdíl mezi hladkou platbou a platbou kartou je v 21. století pro dospělého člověka mezera v základním vzdělání. Hlavně že jsme všichni devět roků zpívali a kreslili, jak kokoti.

            • Prazak0  

              Tak na zš jsem nesnášel jak kreslení, tak i hv, sice známky slušné 2/1, ale absolutní antitalent. Ano, finanční gramotnost by mohli učit, v zásadě by stačil rok výuky v devítce.

          • sodek  

            Několik lidí se ti tady snaží vysvětlit, že je rozdíl mezi platbou převodem z účtu na účet (do zahraničí) a mezi platbou kartou do zahraničí. Na platbu převodem se u ČSOB vztahují poplatky, přímá platba kartou je jen o převodu zahraniční měny na CZK bez dalších poplatků. Tak to zkus nějak vstřebat.

            • Prazak0  

              U pošto. spořitelny platí sazebník ERA. Platba co zahraničí internetovým bankovnictvím, což je platba kartou, ale fakticky převod na účet, se platí 250Kč. Plus poplatek si strhne příchozí banka, který obchod chce hradit. Při příchozí platbě SEPA (tedy ze eu) platím 150kč za platbu. Je tu povinný kod sdílení poplatků -SHA pro země eu. Já platím své bance, příjemce zas té své. Jiný kod v EU není možný, já musím hrdit vše, tedy kod SHA. Tj. obchod chce, abych jim uhradil navíc 6 EUR, aby oni dostali čistou částku a netratili ten poplatek, co jim strhává jejich banka.

              Jiné je platit kartou v obchodě v zahraničí, to je snad zdarma. Výběr z bankomatu v zahraničí stojí jen 100kč, což vzhledem k platbě z čr do zahraničí internetovým bankovnictvím je docela přijatelná částka.

              • MlokCZ  

                SEPA platba, SHA, OUR, BEN nemá s placení kartou (ať už v eshopu nebo v reálu) nic společného, to se týká převodu z účtu.

              • sodek  

                jak jsem psal výše (mimo jiné taky mám ERA a nikdy jsem ty poplatky neplatil), máš hokej v pojmech a způsobech plateb.

                Ty poplatky co popisuješ se vztahují pouze na platbu bankovním převodem z účtu na účet.

              • plzakj  

                Proste si neco kup na amazonu kartou a uvidis ;-)

    • ememem1  

      da sa nejako na amazone zaplatit cez paypal?

    • kali222  

      Cus, mam otazku na zkusene kupce. :) Vzdycky se mi neco na amazonu libilo, ale taky to vzdycky vychazelo ± stejne jako shopy, kde zaregistrovany uz jsem. Ted se to zmenilo (nedostupna knizka), ale rad bych si to vyjasnil. Pokud si hodim do kosiku zbozi (predstavte si ten list s cenami a prodejci) primo „amazon.de/co.uk“, tak nakupuji primo od amazonu z jejich skladu a amazon neni jenom zprostredkovatel. Napriklad reklamace a pod resim pripadne rovnou s nimi. Chapu to spravne? Díky.

      • AussigBiker  

        Na Amazonu byva napsany, kdo to prodava, jeslti primo Amazon, nebo nekdo jiny. Ja uz jednou skoro resil, ze nedorazilo nejaky CD, koupeny od zprostredkovatele. Poslal jsem email, ze nedorazilo a i „treti strana“ mi uz chtela vracet penize, toho bych se nebal.

        Pokkud chces koupit opravdu od Amazonu, tak proste bacha co davas do kosiku. Urcite vsichni, kdo prodavaji na Amazonu musi souhlasit temito pravidly, zakaznik je dost chranenej.

      • Drobeczech  

        Tak existuje už i česká linka kde se můžeš poptat. Ale podle mne by to tak mělo být. Reklamaci jsem ale ještě neřešil.

      • rdx  

        Ja ted cerstve resil reklamaci pres nemecky A. Zarovky od Philipsu z externiho shopu nedorazili (cca za 2000,–), napsal jsem reklamaci pres web, do par hodin prisla odpoved od amazonu a za dva dny jsem mel nove zarovky doma /zadarmo i s lepsim postovnym/

    • fery18  

      Hoj lidičky,

      Nechci zakládat nové, tak se zeptám zde.

      Teď jsem dělal objednávku z bike24.de. Jde o to že jsem platil kartou (mastercard) a nechtělo to po mě verifikační kační kód, co chodí do SMS když objednávám v Čechách.

      Je to normální?

      • Jinak zboží jsem měl v košíku, zaškrtnul jsem placení platební kartou.
      • pak to chtělo zkontrovat adresu
      • a pak napsat číslo karty, datum platnosti karty a trojčíslí karty co je vzadu.

      Potvrzení o objednávce přišlo do mailu a to je vše.

      Žádný verifikační kód do SMS, ani potvrzení o platbě. Ale peníze se už strhli.

      Tak jsem dost zmatenej. Tak se ptám jestli to je normální. Moc děkuji za odpověď

      • DoomHammer  

        Nevím, jakou platební bránu má přesně bike24, ale hromada platebních společností 3D secure neumí. Paypal, platby na Alíkovi a další a další…

        Druhá věc je absence účtenky…

        • fery18  

          Jasný chápu.

          A když to nešlo přes platební bránu, tak údaje o mojí kartě oni teď můžou kdykoli zneužít ne?

          To abych zablokoval kartu a vyměnil asi co…

          • DoomHammer  

            bike24 je docela velký hráč, takže ten pravděpodobně nebude mít nějakou podvodnost… na to ale odpoví znalejší :)

      •  jarek1  

        Kupoval jsem na Vánoce z Amazon.de, platba bez plat. brány taky přes debetku bez uvedení CVV a expiračního data, vše v pořádku došlo, faktura v balíčku přiložena včetně DPH CR. Samotná stránka shopu je a byla v pořádku, se zámkem, …, ale je to pro mne taky nezvyk.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse