• Brasi

    Zdravím, přečetl jsem si ostatní témata, ale pořád nejsem úplně moudrý a potřeboval bych pomoct s výběrem. Sháním již delší dobu gravel, ale problém je asi moje výška a váha. Měřím 196cm, ruka 65cm, vnitřní délka nohy 93cm, váha 106–110 a drtivá většina výrobců končí kolem 194–195cm.

    Mám už HT na horší terén a gravel bych chtěl na cyklostezky, silnice, lehčí terén a hlavně delší vyjížďky, kdy bych dával asi 40mm a užší pneu. Prostě bych si rád švihal, ale nechci jezdit primárně po silnici, protože v mém okolí extra nefrekventované pěkné silnice nejsou a chci mít tu svobodu zahnout do lesa. Od kola bych hlavně očekával kvalitní kola ideálně 32 drátů, abych nemusel hned měnit kola, aby nebylo úplně ultra těžké a ideálně bych chtěl ocelový rám, z hlediska životnosti a nějak se mi to líbí. Maximální částku k investici mám 50 000, ale radši bych investoval méně. Chtěl jsem si něco projet, což v dnešní době není možné a když jsem byl před vánoci v decathlonu, tak velikostně mi to vůbec nesedělo.

    Co mě zaujalo:

    Nejvíc asi NORCO Search XR S1, kvůli rozumné hmotnosti, pevné osy a vzhledově se mi opravdu líbí, ale oficiálně končí na 195cm 60,5 rám

    Marin Nicasio – těžší, absence pevných os, dobrá cena, ale zase jsem v recenzích četl, že protikorozní úprava musí být uplně top, končí na 194cm

    Author Ronin – supr cena, ale těžší a úplně nevěřím kolům, rám končí na 58, což mi přijde málo

    Qayron one dr. – těžší, nechci jednoplacku, papírově do 200cm, ale nevychází mi vůbec nosnost do 115kg.

    RB RX- hliník, vyšší cena, ale zase mají i xxl

    canyon grail-hliník, dostupnost, ale velikost je i xxl.

    Hlavně bych se asi chtěl zeptat zkušenějších, podle mých rozměrů, jestli je nějaká šance, na ocelového gravela, nebo bez šance a mám jít radši do levnějšího hliníku, který je na mi velikostně. Děkuji moc za odpověď.

    • tompca  

      Na ocelové gravely se nesmíš omezovat jen na ČR, tady je nabídka téměř nulová.

      Např. takové nejvíce profláknuté, i když zatím není jisté, jak to teď bude při dovozu z UK s DPH.

      https://vitusbikes.com/…re-road-bike

      https://konaworld.com/rove_ltd.cfm

      https://www.genesisbikes.co.uk/…0-vargn21041

    • MrtweyUbrus  

      Pokud budeě chtít slušná kola tak je stejně budeš měnit, tomu se nevyhneš, v tvojí velikosti ten rám bude těžkej a bude se kroutit,navíc ty gravel vyjížďky, mokro, bahno, nevím jestli je ocel to pravé.

      Author můžeš vyřadit, ta jejich 58 je malá, poradil bych ti Kellys Soot ale ten je taky malej :(

      • Brasi  

        Ocel kroutit, můžeš mi to prosimtě trošku přiblížit? O tom slyším prvně. A jinak proti korozi by snad každý slušnější rám měl být ošetřený ne? Právě přemýšlím, jestli se pro moje použití vyplatí kupovat hotovku, nebo jít stavbu :/.

    • TK75  

      Nicasio vypadá že má pevný osy

      https://www.marinbikes.com/…21-nicasio-2

    • tomekusti  

      https://qayron.com/…-crmo-q--p36

      ocel do padesáti a XLko bude i tobě, pevné osy, připraveno na bezduše, GRX sada, teleskopka. Tu buď chceš nebo obratem prodáš a tím si kolo ještě kapku zlevníš.

      • Brasi  

        No, trošku problém s nosností. 115 i s kolem. Mívám kolem 105–110, takže pro mě celkem nereálné.

        • tomekusti  

          to bych nebral zase až tak vážně. Jen se tím krejou. Určitě to vydrží i trochu víc, ale chápu. Na bajkpacking to není. Normální ježění výletního typu to musí zvládat. Sám jezdím na hliníkovém a mám 97 kilo. Takže taky na limitu a zatím není problém.

        • tomekusti  

          Ostatně aspoň to tam píšou. U spousty značek sem tuhle hodnotu ani nenašel. Snad jen Canyon píše u Grailů nosnost 120 kg celé soupravy. Tedy také včetně kola. A to jak pro hliník tak pro karbon. Takže asi tak. Myslím, že kdyby si začal pátrat, dostaneš podobná čísla od všech výrobců.

    • Pikaču  

      Kolo chces na 20 let nebo o jake zivotnosti je řeč.

      Se 106–110 kg neni problem ani hlína ani carbon a radši bych volil dle geometrie pohodlné na tebe. Třeba canyon grail ( canyon umí kola pro vysoké).

      • Brasi  

        tak aspoň, aby těch 10 let rám vydržel. Ta ocel by byla taková sympatická, ale vidím i ty nevýhody no :/.

    • vencacampa  

      Zde je tip na kvalitni a tuhe kolo od firmy Bombtrack. Podle tabulky velikosti je XL pro jezdce 188 – 199cm

      http://bikepack.cz/…te-bike.html#…

      Nebo jeste tuzsi kolo urcene i na bikepacking

      http://bikepack.cz/…te-bike.html#…

      • TK75  

        Bombtrack je super, chtěl bych tuhle verzi

        Ale je to drahota :-)

        Možná rám časem pořídím

    • Kubiczech  

      Hezkou ocel ma i britsky Ribble.

    • Prazak0  

      U takto vysoké postavy by mi přišlo asi nejjednoduší si nechat někde svařit ocelový rám a na něj sestavit kolo. Nemyslím, že by se to nevešlo do finančního limitu.

      • TK75  

        Já bych to neřešil, koupil Qayrona, dural+karbon vidle

        Nasadil 45 mm Riddlery bez duše a jezdil :-)

        • Prazak0  

          Psal, že chce ocelový rám. Hliníkový ho samozřejmě unese, jakou bude mít při jeho váze životnost je trochu otázka. Ocel by prasknout neměla nikdy, u hliníku to není jisté.

          • Brasi  

            No a ted zase otázka. Někdo píše, že ocel při mojí váze a velikosti rámu se bude kroutit, hliník, že zase nebude mít extra životnost a může pod váhou praskat :D. A babo raď :/

            • Prazak0  

              Zatížení pro rám je dvojí, jednak nese váhu jezdce – a tady ke kroucení docházet nemůže. K prasknutí ano, nejčastěji ve svaru, u hliníku časem, jelikož ten si pamatuje různá zatížení a jednou se může stát, že dojde k prasknutí. Potom tu je zatížení spojené se záběrem, tj. přenos síly z kliky na zadní kolo, což znamená námahu pro rám. Rám je víc namáhaný, pokud se přenáší větší síla a výkon, na hmotnosti jezdce to tolik nezáleží. Říká se, že hliník nepruží, kdežto ocel ano. Já osobně jsem vnímal pružení při změně rámu, když jsem starého favorita nahradil rámem od Bareše. Najednou jsem pocítil tuhost. Rozdíl mezi hliníkovým rámem a ocelovým z CrMo oceli nijak nevnímám. Bareš navíc ta kola dělal, že spodní rámová trubka je o něco (4 mm) širší. Což není ani moc vidět, ale z hlediska pevnosti to asi znát je hodně. Další kola mají tu spodní rámovou trubku širší víc. Není problém vybrat buď širší spodní rámovou trubku a nebo zvolit trubky s vysokou pevností, např. Reynold má různé řady, u těch vyšších je vyšší pevnost a váha se zmenšuje.

              Dle mého názoru je větší problém při prasknutí sedlovky. Dnes oblíbené slopingové rámy se vyznačují větším vysunutím sedlovky než dříve u rámů s vodorovnou horní trubkou. Celkově je tendence dělat ty rámy menší a tudíž i tužší. Rámové trubky se zpevňují navzájem, kdežto sedlovka je zatížená hodně a drží je jen podsedlová rámová trubka v zasunuté části. U těžšího jezdce bych asi volil rám, kde bude vysunutí sedlovky menší. Někdy se to řeší tak, že ta sedlová rámová trubka je prodloužená, nekončí hned po napojení horní rámové trubky. Tímto zpevňuje sedlovku.

            • TK75  

              Ocel mám rád, ale ve větší velikosti vypadají lépe mohutnější trubky.Dural nerezne, není tak drahý, je lehčí a současné gravel biky jsou od subtilnějšího silničního rámu dost daleko.

              Mám doma rám Diverge 2. generace a taky ten poslední 2021.Rozdil je tam obrovský.Ten novej je stejně mohutný jako kterékoliv horské kolo :-)

              A jen na okraj spousta „hardcore hardtailů“ je právě z duralu

              Nukeproof, Orange, Banshee, Dartmoor atd

              Stejně tak drsnější gravel biky

              Rocky Mountain Solo, Nukeproof Digger, Saracen Levarg.Landyachtz AB1 , Mason Bokeh a spoustu dalších.

              • Prazak0  

                Tak jistě je více rámů z duralu, které budou pevné. U větší hmotnosti jezdce bych počítal, že rám nemusí tak dlouho vydržet. Ocelový rám vydrží desítky let, nenechá-li se zreznout, nepraskne. I nějaká prasklina ve sváru je snadno opravitelná, u duralu to může být problém.

                Téma bylo, že shání ocelový rám. Říkám si, proč ne. U jeho hmotnosti je i bezvýznamný rozdíl hmotnosti duralového a ocelového rámu. Ocel je pohodlnější. Je ovšem pravdou, že se většina kol dělá z duralu. Proč ale si nenechat rám udělat na míru, je dosti vysoký a mít rám, který bude trošku malý není optimální.

                • TK75  

                  Ano, já jen chtěl trošku poukázat, že je dost značek, které zrovna ten dural při výrobě upřednostňují před ostatními materiály.Vsechny co jsem napsal nemají ani jeden model v karbonu nebo crmo a přitom to jsou kola dělaná na jízdu terénem.Přesto je dělají v kombinaci dural rám a karbon vidle. Jak jsem pochopil tak on chce ocel, protože myslí že nic jinýho by nevydrželo.

                  Zrovna s jeho výškou bych já v klidu koupil třeba gravel od Whyte.Jsou to dlouhý kola a odolnosti bych se vůbec nebál :-)

                  • Prazak0  

                    Kvalitní dural by měl vydržet, 10 let určitě, nejspíš i déle. Případné praskliny ve sváru, to by se mělo projevit ještě v záruce a u kvalitních značek by se to moc vyskytovat nemělo. Chce-li hotové kolo, tak aluminiové rámy má více kol.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.