MtB 29r., 26r., alebo Cross pre manželku

82 nepřečtených
  • McKenzie

    Ahojte,

    k štátnici chcem kúpiť manželke bicykel cca. do 700 eur… Ona dokola točí Cross, Cross a Cross a ja jej vravím, milá moja, MtB 29r. bude pre Teba lepšie :))) – že sa nevyznám a tak… Tak teda píšte sem, reakcie bude čítať aj ona… Predtým, ako napíšeme do manželskej poradne chceme počuť váš názor!

    Bicykel bude využívať prevažne na rovinatých asfaltkách… Ak správne obuje MtB, vyrovná sa výkonom Crossu na asfalte?

    Prosím, hoďte mi pár tipov na bicykel do 700 eur… Má výšku 174 a váhu 64 kg…

    0 0
    • maajkee  

      GARY

      Na 29ku může s klidem obout stejný pláště jako na cross, naopak to většinou nejde, pokud nemá cross třeba Apache Wakan, Matto.

      Takže 29ku a je to :)

      0 0
    • M_ishak  

      Lidé žijí v mylné představě, že široké pláště = pojede to ztuha. Na šířce nezáleží (pokud nebereme v potaz odpor vzduchu), záleží na dezénu, tvrdosti směsi a míře nahuštění. Pokud bude mít obuté něco takového , nandá to crossařům s drapáky, které mají větší valivý odpor.

      Já sám mám cross, protože jsem dřív jezdil výhradně po asfaltu. Teď už se silnicím vyhýbám a např. i na obyčejné polní cestě se musím krotit víc než kolegové s širšími plášti, abych necvakl. Proto jsem ho přezul z 700×32 do toho nejširšího, co se na crosse dá obout (700×47) a zároveň to projde skrz zadní stavbu. Příští kolo už bude plnohodnotné MTB.

      0 0
      • Farmer  

        No, nesouhlasim, že by na tloušťce pláště nezáleželo, ale rozhodně máš pravdu, že záleží hlavně na tom dezénu. A taky na průměru kol, takže 26 bych vyřadil.

        Teď k topicu: Nevim jesli se dá sehnat za stejný peníze lepší kross nebo 29, ale tuhosti rámu bych se nebál, když bude v pořádku při koupi, tak pro >>průměrnou

        0 0
        • Farmer  

          Ha! Chyba na stroji

          0 0
        • Farmer  

          No, nesouhlasim, že by na tloušťce pláště nezáleželo, ale rozhodně máš pravdu, že záleží hlavně na tom dezénu. A taky na průměru kol, takže 26 bych vyřadil.

          Teď k topicu: Nevim jesli se dá sehnat za stejný peníze lepší kross nebo 29, ale tuhosti rámu bych se nebál, když bude v pořádku při koupi, tak pro průměrnou (se vší úctou k manželce) českou ženskou je jedno jesli je rám o pár % křehči, downhill asi jezdit nebude. A kross přece jenom nejni tak robustní a ženuška se s nim spíš zžije. A vzhledem k tomu, že sama chce krossa, tak bych jí do horáku nenutil. Do lehkýho terénu je to jedno a jinde spolu jezdit nebudete. Tkže za mě kross

          0 0
          • Gorgov  

            mas pravdu, cim sirsi plast, tim nizsi valivy odpor se da rict.

            0 0
            • maajkee  

              snad obráceně ne? :)

              0 0
              • DaSnail  

                ne

                0 0
                • maajkee  

                  ty jo, tak to nechápu, vlak má úzký kola proto, aby měly co nejnižší valivej odpor a u kol to je obráceně, prosím vysvětlit :)

                  0 0
                  • DaSnail  

                    tu

                    0 0
                    • maajkee  

                      jéjda, to než přelouskám :) takže vlastně na silničky by se měli dávat co nejširší gumy aby to víc jelo jo? :)

                      0 0
                      • DaSnail  

                        ne

                        0 0
                        • maajkee  

                          ne, umí napsat každej…

                          0 0
                          • DaSnail  

                            jo

                            0 0
                            • maajkee  

                              nemůžeš mi prosím napsat na icq, jestli se to nechce psát tady, 283395082, jako nedělám si prdel, rád bych aby mě tohle někdo vysvětlil…

                              0 0
                            • maajkee  

                              když jsme měl kros, s úzkejma pláštěma, tak mi to po asfaltu jelo teda rozhodně rychlejc, než když jsem teď párkrát projel svojí 29ku s 2,2 širokou gumou vepředu a s 2.1 vzadu.

                              Takže z praxe vím, že když bych si dal teď na bajka tenký pláště tak mi to asfaltu prostě pojede líp, ale dle tebe ne, to mi nejde na rozum :)

                              0 0
                              • DaSnail  

                                dle mne ano

                                0 0
                                • maajkee  

                                  nerozumím, jakože to, že širší plášť má menší valivej odpor, než užší, za předpokladu stejnýho vzorku?

                                  Nechápu proč mi to nechceš vysvětlit když to prostě nechápu, od toho tady tohle fórum přece je ne? :)

                                  0 0
                                  • DaSnail  

                                    sorry, čučím na film.;o)

                                    okrem valivého odporu sú tam aj iné odpory, napr. odpor vzduchu.

                                    je tu toho o tom kopa. začni napr. tu

                                    0 0
                                    • maajkee  

                                      no hele, příjde mi to jako už moc velká věda :) na to teď po celým dni shonu nemám buňky :/

                                      0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Už se to tu řešilo v historii mnohokrát.

                                    Pro slicky platí, že při stejném tlaku má širší plášť menší valivý odpor.

                                    Jenže na kole není jen valivý odpor, ale taky odpor vzduchu. A také nelze široké pláště foukat na tak vysoké tlaky.

                                    A také širšímu plášti roste hmotnost.

                                    Proto vždy záleží na rychlosti jakou se jezdí a pro každou rychlost je rychlejší jinak široký plášť. A láme se to někde mezi 20–25km/h. Do 20km/h je aerodynamika nepodstatná, tam tedy zcela kralují širší pláště. Pro 25km/h+ je aerodynamika rozhodující (a čím větší rychlosti, tak o to více), takže tam kralují uzoučké pláště.

                                    0 0
                    • pepek  

                      Soudruzi ovšem zcela nepochopitelně porovnávají ty gumy při stejném tlaku, což v praxi nenastává.

                      0 0
                      • DaSnail  

                        napr RRalf sa imho dá voziť s rovnakým tlakom 2.1 2.25 aj 2.4

                        23mm na žiletke sa s rovnakým tlakom jak 2.3 na biku asi nevozí, to máš pravdu.

                        0 0
                        • pepek  

                          Dá sa voziť, ale pro účely porovnávání by to mělo být jinak. Při snížování tlaku nastane okamžik, kdy pláš´t přestane jet pouze po středovém vzorku a pak nastane jakoby skokový nárůst odporu. Při užším plášti tento okamžik nastane dřív – pak to může snad vypadat, jako že ten užší nejede. Když mu přidám, aby „vyskočil“, tak bude odpor podstaně menší. Např. u RR je to uplně markantní, když mu dám míň jak 2,4 tak je to brzda, když 2,8, tak jede jak dráha. Nevím, kdo by to tak mohl posoudit líp, než já, když mám tak slabej motor :-)

                          0 0
                      • MlokCZ  

                        Stejný tlak nenastává, ale stejně pro slicky širší plášť téměř vždy vyhraje ohledně valivého odporu. Tím myslím pokud srovnatelné pláště (směs, konstrukce) nafoukáme oba na jejich maximum, tedy ten širší bude nafoukaný o něco méně, tak i přes ten nižší tlak ještě stále bude širší plášť mít menší valivý odpor.

                        U plášťů se vzorkem žádné obecné pravidlo neplatí, u každého pláště to je jinak.

                        A ten hezký extrémní příklad srovnání, co jsem tu několikrát uváděl v historii dle měření. RR UST na 2,5 baru se vyrovná valivým odporem průměrnému silničnímu plášti na 7 barů.

                        0 0
                        • pepek  

                          Ani ho..o :-)

                          0 0
                        • maajkee  

                          stejně mě to příjde nějaký divný, na slabý silniční motorky se dávaj užší pneu aby rychlejc jeli, takže dle týhle teorie je tam dávaj vlastně proto, že maj menší aerodynamickej odpor, ale maj vlastně větší valivej odpor. ale ten aeorodynamickej odpor by byl prpostě větší než valivej, jestli tomu dobře rozumím :)

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Při rychlostech moterek je nějaký valivý odpor téměř nezajímá. Při rychlostech 100km/h+ bude výkon potřebný na překonání odporu vzduchu třeba 50× větší (to jsem tak plácnul, není to přesné číslo) než výkon potřebný na překonání valivého odpor.

                            Výkon potřebný k překonání valivého odporu roste s rychlostí lineárně, pro odpor vzduchu nikoliv.

                            0 0
                            • maajkee  

                              no ale třeba u vlakových kol, je ten valivej odpor zajímá :) proto tam maj tak moc úzký kola :) Kdyby na to dali balóny tak jim ten vlak blbě pojede, sory už kecám z ounavy, du se už uspat k telce :)

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Vlak je opravdu super srovnání, ten běžně jezdí na pláštích z gumy foukaných vzduchem a běžně jeho kola při jízde deformují svůj tvar.

                                0 0
                          • Smazaný účet  

                            Imho uzsi plneu jsou kvuli nizsi rotacni hmote, nizsi setrvacnost, vyssi zrychleni.

                            Pokud jsem pochopil pointu, tak sirsi plast by mel mit mensi valivy odpor, bo se tlak rozklada na vetsi plochu, je mensi tlakova sila a tim se plast mene deformuje. Energie spotrebovavana na deformace se projevuje jako valivy odpor?

                            ha, nectu dal, gorgov uz napsal to same…

                            0 0
                        • MlokCZ  

                          Tady má Schwalbe jeden grafík pro dvě různé šířky a závislost na tlaku:

                          http://www.schwalbe.de/…lwiderstand/?…

                          0 0
              • Gorgov  

                Zjednodusene…uzsi plast- mensi stycna plocha plaste a povrchu po kterym se vali. Tedy tim vyssi tlak na stenu plaste a z toho vyplyvajici vetsi deformace plaste a tedy vetsi valivy odpor. To je teorie, v praxi se ovsem uzsi plaste foukaj na vyssi tlaky, cimz se deformace plaste snizuje. Druhej dulezitej fator je odpor aerodynamickej, kterej samozrejme se sirkou plaste roste. Tedy cim jezdis rychleji, tim pro tebe bude vetsi prinos uzsi guma.

                0 0
                • maajkee  

                  jo takhle, no tak to je pro mě ale samozřejmost, že užší gumu nafouknu na větší tlak, do tvrda pěkně. To potom jo, to už mi nějakou logiku dává :)

                  0 0
    • Singlespeed  

      Manželka je moudrá žena. Jsem taky pro cross. Ovšem koupit svižný kros za necelých 20 litrů je problém. Všude cpou pseudoodpružené vidlice a těžká kola. Nejlepší je si kolo sám postavit. Přes zimu jsem postavil pár krosů s rámy Maxbike 40/49 s pevnou vidlicí a na výpletech Fulcrum nebo Mavic a byla to zcela jiná káva. V cenové relaci od 17000 do 19500 Kč (včetně nosičů a blatníků) , vybavení New LX, SLX, XT, kola Ksyrium Elite nebo Fulcrum Racing 5, hmotnosti od 10,1 kg do 10,8 kg (bez nosičů a blatníků). Majitelé a majitelky byly nadšeni, v obchodech jim nabízeli monstra 13–14 kg těžká ;-)

      0 0
      • maajkee  

        no, nevím jestli je na rekreační ježdění uplně super pevná vidlice, ona občas i ta pseudoodpružená vidlice trochu uleví rukám.

        0 0
        • Singlespeed  

          Mám jiné zkušenosti. Na přesuny po asfaltě jedině pevnou vidlici. Kolo je hned o kilo i víc lehčí a jezdkyně má najednou příjemný pocit, že to jede. Při manipulaci s kolem je nižší hmotnost taky znát, to taky ženy ocení. Nemluvě o tom, když jede s kamarádkami. Pokud se kamarádce vybavené běžným krosem nebo mtb s odpruženou vidlicí dostane do rukou lehoučký rychlý pevný kros, okamžitě po něm zatouží (to jsou moje osobní zkušenosti).

          0 0
          • maajkee  

            jo, sory, přehlídnul jsem, že chce drtit asfalt, v tom případě je tvoje doporučení ideální, nějak mě nenapadlo, že chce ještě dneska při týhle dopravě někdo jezdit po asfaltu :)

            0 0
        • M_ishak  

          Dovolím si nesouhlasit. Vidly v hodnotě kolem 850 – 1400, co se cpou na crosse, se chovají jako pevné (pokud mluvíš o brnění rukou), akorát že váží místo 850g 1,8kg+

          0 0
          • Marskatin  

            i dvoukilové kousky jsou…

            0 0
          • maajkee  

            no ajsný, ono záleží na váze, já to bral podle mých 95kg, takže na takovou váhu docela fungujou :)

            0 0
      • M_ishak  

        Smím se zeptat, cos tam montoval za vidle? Já uvažuju dát místo odpružené nějakou pevnou pellsku.

        0 0
        • Singlespeed  

          Jasně, že se můžeš zeptat. Dával jsem buď starý typ crossové Al vidlice Noxon vysoké 410 mm(670gr!, někteří ji zatracují, mě se dlouhodobě osvědčila), nebo 400 mm ocelovku (cca 1000 gr), kterou mi dají novou za pár desetikorun v kamenném krámu a já ji nechám stříknout na požadovanou barvu. Na obrázku kros s Noxonkou a Ksyrii, vybavení SLX/XT, 10,1 kg, majitelka nadšená, kamarádky bledé závistí.

          0 0
          • Singlespeed  

            Nový typ Noxonek, který je teď většinou v prodeji už stojí zahovno, je vysoký jen 390 mm a nevejde se do něho pomalu ani blatník :-(

            0 0
          • scalar  

            Jak řešíš uchycení zadního kola? Silniční náboje mají osu 130 mm a crossové rámy jsou dělané na 135 mm…

            0 0
            • Singlespeed  

              V tom problém není. Osu Fulcrumů snadno o pár milimetrů vypodložím mezi osou a koncovkami, Mavicy nechám tak jak jsou (možná by šla použít osa z Crossmaxů, to jsem však nezkoušel). Pokud má rám solidně rovné patky, jednoduše to stáhnu rychloupínákem a šavle se přizpůsobí (teď mě Patar zabije, ale je to tak, dělám to tak už roky a zatím úplně bez problémů, sám jsem na Aksiích v krosovém rámu najel desetitisíce km.)

              0 0
              • scalar  

                No, mám to taky tak (tenké podložky a stáhnout), já jen jestli jsi nevymyslel něco lepšího :-)

                0 0
    • Marskatin  

      Pokud nesleduješ pročti si i aktuálně probíraná témata

      http://www.bike-forum.cz/…ss-kolo.html#…

      http://www.bike-forum.cz/…rono-xt.html#…

      0 0
    • McKenzie  

      A pokial by som samal rozhodnúť čisto pred MtB29 so slickmi a crossom???

      Ktoré MtB29 sú vhodné aj pre nežnejœie pohlavie s výškou okolo 170 cm?

      0 0
      • Singlespeed  

        Vidím, že asi nečteš příspěvky v x vláknech o 29-er mtb. Dvacetdevítka je monstrum do terénu! Kameny, bořivý štěrk, kořeny, ohavně těžké výjezdy, přejezdy pohoří, hřebenů, to je terén pro 29-er. Proč to pořád chceš vnucovat manželce na asfalt? Zde je opravdu jasná volba lehký kros s pevnou vidlicí, jinak tě žena prokleje a budeš si muset hledat novou! :-)

        0 0
      • M_ishak  

        Holky si vybírají kola podle barvy, tak ji kup ten bledě modro stříbrný cross a zbytek neřeš. stejně bude jezdit 15 km/h max 30 km denně (spíš míň, jinak byste tu neřešili takové otázky) o víkendu jednou za měsíc, tak nač to hrotit a dělat dusno ve vašem vztahu kvůli takové pitomosti jako je bicykl :O)

        0 0
        • McKenzie  

          V poriadku, presvedcili ste ma :) Hladam na nete cross s pevnou vidlou a nic neviem najst… Date nejaky link na kvalitny cross s pevnou vidlou?

          0 0
          • Shooter1  

            nebo http://www.bikeservis.eu/eshop/index.php…

            a mají jich tam víc…

            0 0
          • DaSnail  

            ja by som sa možnosti obuť aj širšie gumy nevzdal, a išiel do 29". tie 32 alebo 35mm plášte tam môžeš hodiť kedy chceš a krosiť si to po asfalte.

            naopak to nejde. na peknom asfalte je to jedno, ale na rozbitom asfalte, panelke alebo polnej ceste je rozdiel v pohodlí výrazný.

            0 0
            • Shooter1  

              To je pravda. Někde tu byla anketa, jak se kdo dostal k 29" a tuším, že většina vývojem právě z crossu (včetně mě).

              0 0
            • Singlespeed  

              Nezapomínej, že to je pro ženu. Obyčejnou ženu, nikoliv vyšvihanou dračici. Obyčejná žena jde v terénu pěšky, povídajíc si s kamarádkou, nebo spíš do terénu vůbec nejede. Na ježdění kolem Bratislavy po cyklostezkách dvacettevítku skutečně ne.

              0 0
              • DaSnail  

                s takými nevyšvihanými nedračicami ktoré jazdia na pohodu toho mám najazdeného dosť. kvôli tomu som si kúpil smoke. ;o)

                imho práve ony viac ocenia pohodlie ktoré prináša objemnejší plášť, ako vyššiu akceleráciu, menšie prepružovanie pri silovej jazde a menší odpor vzduchu, ktoré prináša nabúchana 32mm-ka.

                s tým terénom súhlas, ale keď sa za terén na hranici zjazdnosti považuje panelka alebo polňačka, tak to dosť limituje.

                a stále tu zostáva možnosť, že keď bude chcieť tak na tú 29" obuje úzke plášte. pri krose túto možnosť voľby šírky obutia má hodne obmedzenú.

                0 0
                • McKenzie  

                  takto ma zneistovat…

                  tak skú sem hodit nejaku 29 mtb s limitom do 700 eur, ja poznam len jeden author…

                  0 0
                  • mitch  

                    Marin Alpine Trail :)

                    0 0
                  • M_ishak  

                    A co geometrie? Nebude na 29" (předpokládám s rámem cca 16,5") jak vosa na bonbónu?

                    0 0
                  • DaSnail  

                    jeden miestny užívateľ za 16–17tis czk postavil toto

                    váha slušná a ocel bude o niečo pohodlnejšia jak hliník.

                    0 0
            • Smazaný účet  

              Mam Supa 829, nahodil jsem na nej 1.9" plaste Schwalbe Land Cruiser a diky souvislemu strednimu pruhu po asfaltu lita hezky, bohuzel je to docela tezka guma(okolo kila, nemam zatim presne zvazeno).

              0 0
          • M_ishak  

            Samozřejmě se řiď tím, co ti přijde nejvhodnější. Já myslím, že už z psychologického hlediska je do budoucna výhodnější, ať má co chce. Jde totiž o to, že kdyby byla při výletě unavená, tak první co bude, svede to na tu 29", cos ji vnutil. A veškeré argumenty jdou v ten okamžik mimo.

            Konkrétně cross s evnou vidlí je většinou k sehnání jen v těch nejnižších cenových relacích. Do modelů od cca 6000 Kč / 200€ dávají výrobci „odpružené“ vidle, které mají jedinou funkci – vypadat jako odpružená. Jinak je to zbytečná zátěž navíc. Ale zákazník to chce, proto se to tam montuje.

            Kdyžtak se tedy koukej po fitness kolech, což je něco mezi crossem s pevnou vidlí nebo silničkou s rovnýma řidítkama, případně ti v každém slušném obchodě předělají komponent jaký chceš, tedy i vidlu. No a v případě nutnosti zajet i do terénu by těch 700×47 na šířku mělo pro málo vážící holku, která asi nebude divočit, stačit.

            0 0
            • McKenzie  

              Eh, odborník čo vidí do ženskej hlavy a duše??? :)))

              0 0
              • M_ishak  

                Přesně, myslím, že ani netušíš, jak velké máš štěstí, žes na mě narazil. Jsem odborník i na hromadu dalších věcí :O)

                0 0
          • Hejdik  

            Třeba já osobně nejsem přesvědčen o tom,že je úplně vhodné kupovat kolo s pevnou vidlicí.

            Že by se v dnešní době nedalo za ty prachy koupit slušnej cross?Podle mě nesmysl.

            Mrkni na tohle:

            http://www.velo-blazek.com/…oss-2010.htm

            Viděl jsem naživo tento rám a musím říct,že mě se líbí maximálně.Má celkem sportovní geometrii a přitom to není žádnej chrt,výbava slušná,takže nevidím důvod proč kupovat kolo s pevnou vidlou.

            0 0
    • nooski  

      Když na asfaltu, tak nějaký fitness popř. rovnou silničku samozřejmě, že s pevnou vidlí. Pofičí to neskutečně rychleji proti různým traktorům.

      0 0
    • McKenzie80  

      Celkom slusne ma na ostatnych diskusiach nalomili na Speeder od Meridy…

      http://www.merida.sk/…peeder-t2–09

      Viem, že nebude často chodiť do ľahkého terénu, preto ani nehľadám bicykel, na ktorom sa bude v tom teréne cítiť pohodlne, ako pri crosse… Len by som nerád, aby na prvej poľňačke ten bicykel zlomila (kedze su tam ine komponenty od ramu cez kolesa…)

      Je to model 09, takze cena je predsalen uz nizsia… Tak co hovoríte, mám ist do toho? Alebo za tu cenu mozem zohnat este njeco lepsie?

      0 0
      • Shooter1  

        Což o to, vypadá to pěkně, ale s tím bych asi nejel ani do lehkého terénu… Převody, pláště, nevím jak jsou rám a vidle připraveny na terén … Jinak to má vzadu 8-mi kolo, ale ne že by to vadilo.

        0 0
      • Hejdik  

        Tak trochu nechápu,že jsi se nechal přesvědčit o té pevné vidlici…

        0 0
      • Shooter1  

        A ještě něco. Pokud chce drahá polovička crosse, tak ať ho má. Jak tu už někdo psal, aby se pak nevymlouvala, že jí to nejede, protože má něco jiného, než chtěla :-) Na silnici je jasný, že cross bude v pohodě. Pokud by se jí zachtělo do terénu, tak bych na crosse dal nějakou pružinovou/olejovou Suntourku poladěnou od Milana Slance, zdvih sice jen 6 cm, ale žehlí pěkně, citlivě. Pláště dáš široké max. asi 1,8" (např. Smart Sam 47–622, Jones XR 29 1,8") což už taky nejsou úplné nudličky a je to. Lehký a střední terén v pohodě. Objel jsem na tom (viz můj profil) 2× krátkého Manitoua.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.