• zacatecnikamater

    Dobrý den, koupil jsem v cyklo shopu měrku řetězu od BBB. Měrka má ale 2 strany. Na jedné straně je napsáno 0,75% a na druhé 1%. Jak tedy správně tuto měrku používat? Mám sadu dura ace a řetěz dura ace 11s. na straně 0,75 mi měrka nezapadne, ale silou bych ji do řetězu už zasunul. Na straně 1% ani silou do řetězu měrku nedostanu. Co to o řetězu vypovídá?

    Děkuji za odpovědi

    • novas752  

      Normálně měříš na straně 0,75. Pokud měrka sama nezapadne, je to OK. Když zapadne, měříš na straně 1 a jakmile měrka opět sama zapadne (někdo mění i trochu dřív), je potřeba vyměnit řetěz, aby si nezlikvidoval kazetu.

      Je tu tady někde o měření řetězu sakra dlouhé vlákno, tak si to můžeš nastudovat. :D

      • zacatecnikamater  

        Díky, nebyl k tomu manuál tak jsem si v prvé chvili myslel, že je to na 2 druhy řetězu :)

      • scalar  

        To je na českých internetech dost rozšířený názor. Já mám na originál obalu uvedeno:

        „Please use side b) (1.0) if you have steel sprockets. Use side c) (0.75) if you use alloy sprockets.“

        • couffy  

          Taky to tak používám 0.75 na Al a1.0 na ocel.převodníky.

        • novas752  

          A když je část ocel a část alu? :) Např. SLX kazeta nebo Deore kliky.

          • scalar  

            No já nevím, moje angličtina není top, ale řekl bych, že jde o pastorky na kazetě.

            • novas752  

              Jo asi jo, převodník je chainring, sry.

              No jo, ale některý kazety maj ocelový malý pastorky a hliníkový velký pastorky, a co pak?

              • scalar  

                Pak bych se logicky řídil podle těch s rychlejším opotřebením…

              • plzakj  

                A některý i titanový :-) Mě přijde, že se ten návod snaží zohlednit to, že hliník je měkčí kov než ocel, a že vytahání řetězu nad 0.75 může hliníkový pastorky ničit víc, než ocelový …

                • novas752  

                  No asi jo. Pak je otázkou jak moc je ta hliníková část využívaná, ale to by bylo na podobnou „diskuzi“ jako s měřením eliminující vůli rolniček. :D

    • Zoidberg  

      Tak jsem si od kamaráda půjčil měrku Force a v dobrém rozmaru jsem si na cestě domů koupil i oboustrannou měrku BBB. Výsledky měření oběma stranami měrky BBB a měrkou Force jsou na fotkách. Řetěz byl napnutý a zatímco Force hladce zapadla, BBB nešla ani zatlačit. Jsem jediný, kdo je z toho na rozpacích? Mění majitelé Force měrky řetězy zbytečně brzy, nebo si majitelé měrek BBB zbytečně ničí komponenty pohonu? Řetěz má najeto cca 1500 km.

      • novas752  

        Mám měrku Force i šupleru a ta moje sama zapadla právě při 132,8 = správně. Ale možná se to liší kus od kusu.

        Měrka je podle mně jen usnadnění – se šuplerou se to neměří tak snadno, ale je mnohem přesnější.

        • Zoidberg  

          Jo, těch cca 132,8 jsem naměřil taky. Podle měrky BBB bych ale mohl spokojeně jezdit další stovky kilometrů. Beru to tak, že na měrku by měl být spoleh… Nemělo by být třeba další „kontrolní měření“ čímkoli jiným.

          • novas752  

            No měl no. Technicky vzato, je to kalibr = měla by být velmi přesná, ale je to jen blbá měrka na řetěz a potřebujou z toho vyrežovat co nejevíc a to se neslučuje s minimálníma tolerancema…

            • Lamer  

              Jak se řešilo ve vlákně s rolničkama, tak při jinym stylu jízdy, převýšení, terénu a ceně kazety a ceně řetězu by „délka“ pro výměnu měla být jiná, takže těžko říct, že je 132,8 mm správně. Na základě zmíněnýho vlákna jsem začal řetěz měnit až kolem 133 mm. Řetěz KMC 10.93 (cena 550 Kč) mam na cca 800 – 900 km a kazeta XT 771 (cena 1100 Kč), takže se mi teoreticky vyplatí nechat řetěz přes 132,8mm, ale při mojí výdrži řetězu to je třeba jen o 100 km víc (podle toho jestli jedu hodně kopce nebo spíš rovinku)…

      • Delkim  

        takhle když mi měrka BBB zapadne, tak měním řetěz

        ti tam podle mne nemá spadnout celá

        • Zoidberg  

          No, podle mne by si (ne)měla sednout tím vykrojením pro článek uprostřed – což je víceméně ekvivalentem toho, že zapadne celá. Cokoli jiného nechává prostor pro spekulace typu „takto zasunuté je to ještě OK, ale takhle už ne“.

    • Honza03  

      Mám ji také a na 10s je 0,75 v pohodě a výměna je už na snadě, nejlépe někde v půlce té 1 měnit, když sem to nechal zapadnou na 1 měl sem už poškozenou kazetu (neskákalo to ještě, ale už to dělalo bordel).

    • plzakj  

      Měním při 0.75 a řetězy schovávám. Když kazeta přestane „žrát“ nový řetězy (skáče a nesedne si), tak začnu opakovat cyklus se starejma řetězama až do 1.0 a pak kazetu vyhodim :-)

    • doubleingram  

      Hlavne je potreba pocitat s tim, ze mohla nekomu upadnout nebo se jinak deformovat a nemusi byt presna. U nas v servisu je pry po roce vyhazujou, kvuli presnosti. Mam doma 2 ruzny a kazda ukazuje jinak.

    • McBlacky  

      měním u 0,75

      • Zoidberg  

        Tedy v momentě kdy 0,75 zcela zapadne? Mě ta „přísná“ Force měrka tedy zvyklala…

        • McBlacky  

          Jj, mam jeste jinou merku a ta zapadne na treti ze ctyr kdyz ta bbb zapadne .75 tzn dalo by se to jezdit o malinko dele, jenze pak jako na potvoru prijde blativej marast a po par desitkach km merka propadne :)

          • plzakj  

            Jj. Vetsinou zkousim 2–3 mista na retezu a taky oba smery.

            Taky to chce nejdriv retez vyprat ;-)

            • tromboonen  

              Ty retezy to na nas hrajou a vyrobci merek to jen podporujou :)

              • novas752  

                A to preskakovani novyho retezu po nadmernym ojeti je taky hrany? :)

                Ja jsem teda jeden (prvni) retez prodlouzil az asi na 135mm :) (a stale drzel, i kdyz lital vsema smerama, tak jsem ho zahodil), ale dalsi si na to sedal (resp. se vytahoval na 135) asi 1000km neustaleho strileni na mensich pastorcich pri naznaku prudsiho zaberu (a vydrzel dalsich asi 7000km, pak jsem zahodil vsechno okolo a koupil to znova).

                • Alojs01  

                  1000km neustálého stříleni na menších pastorcích může vydržet jen ignorant-flegmatik s nezměrnou dávkou trpělivosti :-))

                  • novas752  

                    Já tehdy s kolem zrovna začínal a teprv se do toho dostával, takže o nějakym včasnym měnění jsem vůbec neměl tucha. :)

                    Naštěstí to vyšlo zrovna do mého prvního zimního najíždění, takže se to jakš-takš dalo přežít, akorát akceleraci bylo nutné omezit na rychlost „zaoceánská loď“. :D

              • jonti  

                Ten novy retez, idealne na novych nebo ne moc jetych pastorcich a prevodnicich proste jede i pocitove o dost lip. Proto spis jezdim co nejlevnejsi retezy a casto je menim.

            • 01carbon  

              Také je docela dobré změřit to přes spojku – jsem se nestačil divit jak byla oproti jiným článků „vytahanější“ – proč a jak to nastalo netuším, KMC s novým řetězem nová spojka.

              • McBlacky  

                Spojku davam na zavodni kola vzdy novou na ostatni vyhazuju po dvou. Nic dobryho ji roztrhnout diky zeslabeni vybrousenim :/

                • 01carbon  

                  spojky netočím – nový řetěz = nová spojka. Jako měrku používám již delší dobu tohle:

                  https://www.bikepart.cz/…retezu-unior

                  Když mi padla někdy v létě měrka přes spojka a protočil jsem to kolečko kolem dokola, tak mi spadla čelist. Pokaždé měřím řetěz na více místech. Od té doby to sleduji víc a když je řetěz 0,5 tak většinou přes spojku 0,7. Teď dojíždím řetězy co mají 0,7 a ty jsou přes spojku 1,0 (vyměňuji za nové sram 10) Na posledních 3 řetězech KMC 10 SL kupovaných loni na jaře. Na mém kole i u syna. Takže teď když měřím řetěz tak to přes tu spojku alespoň 1 nebo 2× změřím. Trhnout spojku se nám zatím nepovedlo – řetěz ano – na 4 kusy :-) nebýt toho že nás jelo víc a kupodivu každý měl spojku navíc to dopadlo ok.

    • Zoidberg  

      Našel jsem doma ještě obal a výrobce (BBB) radí následující (dle obrázků měrka zapadla zcela)… Pro mne je každopádně zajímavé, že je měrka o dost „benevolentnější“ k opotřebení řetězu než měrka Force (obě nové či zánovní, nepadané). Pravda je, že je to třeba brát s rezervou a jak už tu padlo, je toho potřeba zohlednit víc, věk ozubení a spojku nevyjímaje. Co se kvality provedení týče, Force na mne působí lépe – silnější materiál s čistější „hranou“.

    • Delkim  

      řetěz Ultegra 6701 po 2500 km zralý na výměnu

      měsíc a půl předtím Dura 7901 v podstatě totožný výsledek

      • tromboonen  

        Tohle už zralý na výměnu? Nějakej čas bude trvat, než to tam spadne úplně, ne?

        • Delkim  

          už to blbě řadí, je to znát

          • McBlacky  

            si seřiď řazení ;) případně vyměn kladky. Dost často nový řetěz je na půlce (zvlášť SH). Já to měním, když to jde dotlačit lehce na zapadnutí a že by to mělo vliv na řazení se mi nezdá.

            Ale můžeš mít nějaký aušus řetěz, že se vyvaklá víc do stran než natáhne. Taky se to děje na ojetým širším řetězu než bys měl mít, ale to počítám není tvůj případ.

          • Honzis  

            zkus to schválně hodit na druhé kolo, možná to bude řadit úplně v poho. Asi bych takové řetězy schoval „do zásoby“ a dojezdil je na kole, kde nemáš Duru kazetu. A jak psal Blacky, možná zkus dát nové kladky, případně v nynějším bordelu už může být špatný bowden k šaltru.

          • tromboonen  

            Myslím, že BBB měrka na mých řetězech je na tom v současnosti podobně a v poho, tak možná je ta Tvá nějakej souběh tolerancí, nebo bude problém jinde, řetěz co je tak akorát na výměnu (ne 100pro jetej co už ničí kazetu) by přece pořád měl řadit OK, nebo ne? Nevšim jsem si nějakého extra zhoršení řazení

            • McBlacky  

              když přetáhneš hodně (což je ale situace když zapadne ta 1,0 měrka v rezervou) tak to zejména na 10s silničních systémech shimano na pikaču – paradoxne jedenáctka řadí líp (jak novej tak vytahanej retez).

              U devítky SH to je taky patrný, co třeba řadí uplne peckove pořád i s retezem totál natazeným je 9s Sram.

              Naproti tomu 10s MTB mi přijde, že SH vytažený je lepší než Sram.

              a ted se v tom vyznej :)

              • novas752  

                Já s řazenim na 9spd Shimanu neměl nijak velký problém ani při vytažení na asi 136. :)

              • Honzis  

                já dojíždím poslední zásoby Dur 7701 9speed a je to super řetěz, chod super, akorát se už nedělá :-( Sram 971 mi tak dobře na silničním 9Shimanu nechodil.

                U Delkima mě překvapilo 2500km na Duře. Ultegru bych pochopil vzhledem k jeho wattům, ale 2500km na Duře mi přišlo fakt zoufale málo.

                • Delkim  

                  poslední 4 řetězy si píšu a měnil jsem je po 2400–2600 km

                  zkusím najít šupleru a změřit tu rozteč na tom aktuálním řetězu na kolika „mm“ to vlastně měním

                  ale pokaždý to je skutečně znát, prostě to už řadí „jinak“, horší, přeskakuje

      • Zoidberg  

        …a podle měrky (asi) ACOR identické s měrkou BBB a jejich návodu k použití je řetěz „v pohodě“…

      • Delkim  

        tak jsem ho tam nechal a najel dalších 1500 km

        přijde mi to stejné… když to otočím, tak to tam až na minimááální rozdíl zapadne stejně…

        šuplera vnitřní čepy 132,71 mm (předtím jsem měřil špatně)

        • Delkim  

          najeto dalších 600 km

          tak co s tím? má tam zapadnout jen špička? nebo celé skrz? je to na výměnu?

          • 01carbon  

            Co šupléra? Rozumím dobře, že za 10 dnů na trenálu 500km – by mě asi jeblo :-)

          • plzakj  

            Vymenou nic nezkazis, ale schoval bych ho, az kazeta prestane akceptovat nove retezy. Pri tomhle najezdu budes menit pozejtri :-)

          • jenda95  

            Tohle je uplne v pohode, nemenit, ujet dalsich 500–1000 a potom premerit.

            Pokud nemas trenazer v tovarni hale, kde se prasi, tak jezdeni na trenazeru retez moc neopotrebovava – ja na jednom dal 2500 venku a dalsich 3500km uvnitr, potom uz jsem to psychicky nevydrzel – a novy po vymene ani jednou nepreskocil, tj kazeta uplne v pohode.

            Mam stejnou merku, menim az 0.75 zapadne skoro cela.

          • Delkim  

            tak jsem ho vyměnil, přikládám fotky měrky na novém řetězu

    • wladeq  

      Pokud ti zapadne 0,075, vyměň řetěz, jinak dojebeš hliníkovou kazetu, pokud zapadne 0,1, vyměň řetěz, jinak dojebeš ocelovou kazetu

    • Vtomas  

      potřebuju znát váš postup/názor jak správně měřit: Měřím jak měrkou kovys tak digitální posuvkou a to vždy na vypraném řetězu, ale otázkou je jestli bejt zapřenej do klik nebo měřit jen při napnutí hazky. Když se zapřu do klik tak rozdíl je velkej a i na novém Campa řetězu sem naměřil 132,15->132,18mm a to každý tvrdí, že Campa je o dost kratší, KMC X10EL 132,38mm, Shimano a SRAM sem radši nezkoušel. Na každém videu měří řetěz pouze naplej hazkou tak co je správně?

      https://www.youtube.com/watch?…

      začínám mít depku z toho, že letos hrozně žeru řetězy…KMC X10EL 500Km a při velkém zapření do kliky 3zoubek 132,75mm

      • Mr.Bajk  

        Při měření by měl být řetěz napnutý, jinak měření nemá smysl. Stačí když řetěz napneš roztažením posuvky, ale v tom případě nemusí být digitální posuvka zrovna ideální řešení. Další možnost je nahodit takový převod aby hazka napnula řetěz opravdu pořádně, ale to nelze aplikovat zcela jednoznačně, každá hazka napíná jinak. I zapření se do klik je dobré řešení. Při měření by ale opravdu měl být napnutý, je víceméně jedno jakým způsobem jej napneš. Měřit nenapnutý řetěz je bezvýznamné, protože ti ten údaj neřekne nic. Když šlapeš, tak řetěz napínáš a ten napnutý řetěz nabíhá na pastorky a převodníky, tudíš potřebuješ znát rozměr při napnutí, ten je z hlediska opotřebovávání zásadní. Měrkám bych se vyhnul, výrobní tolerance jsou opravdu velké a můžu ti říct, že ze 3 kusů stejných měrek mi v servise každá naměřila něco jiného…

        Jinak s tou životností řetězů je to občas opravdu o nervy, já letos měnil řetěz po 380km… Ono taky hodně záleží na tom jak šlapeš a jaké jezdíš převody. Čím menší převodník, tím větší je tahová síla v řetězu a taky na tom menším průměru udělá řetěz více cyklů. Křížení řetězu hraje taky velkou roli. Třeba ten co mi vydržel těch 380km, tak zažil 120km v dešti a bahně a ještě k tomu jsem šlapal z 90% frekvenčně, podepsalo se to na něm znatelně…

    • Vtomas  

      měrku používám jako orientační rychlé měření. Posuvka je jednonačně jediná volba. Už začínám bejt nejistej i u Campa C10 řetězu, když jak sem psal: zapření do klik a já naměřil skoro 132,2mm na novém a Campa se má měnit na 132,6mm. Na novém mi tam vůbec nevlezla měrka a teď po 300Km už zapadne první zoubek :-/

      Už fakt nevím jestli nejít volbou levnejch řetězů a po pár vyjížďkách ho rovnou vyhodit. KMC mě těžce zklamalo už jen díky tvrdému řazení, Campa řadí perfektně…SRAM nějak moc nechci díky tomu, že je to nejměkkčí řetěz a Shimano nějak nechci.

      Bych chtěl vidět ten kdo ujede na Campa 5tis. Km. Mažu Motorexem, peru ho každejch 200Km a stejnak to vidím, že nenajedu ani 1000Km

      • LM  

        Měrku používám jako orientační ukazatel. Řetěz měním když po namazání začne opět velmi rychle šustit + při mazání vidím jak moc se hýbou pouzdra na válečkách. Obvykle to nastane po cca 1400 km a měrka 0.75 ještě nepropadne celá (jenom kousek).

        Kupuju nejlevnější SRAM 11sp řetěz – Sram PC 1110

        Radši na 5000 km protočím 4 řetězy (cca 1200 Kč) než abych dojebal kazetu za 6000 Kč „šetřením“ na řetězu.

        Až začne nový řetěz přeskakovat, tak postupně tu hromadu řetězů protočím ještě jednou a pak vyměním kazetu+převodník :-)

    • theedge  

      Chci si koupit měrku řetězu a nemůžu se rozhodnout kterou:

      Park Tool CC-3.2 základní ocelová s opotřebením 05 a 0.75:

      https://www.kupkolo.cz/…3-2_z102007/

      Park Tool CC-2 posuvná:

      https://www.bike-discount.de/…hecker-48399

      Unior 1643/4 posuvná

      https://www.kupkolo.cz/…7170_z97412/

      Dík za vaše zkušenosti

    • Delkim  

      Force vs Acor

      Jedna měrka mi ukazuje, že je vše OK, druhá ukazuje už i výměnu kazety..........

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.