• desperado600

    jakou znacku retezu preferujete?

    jaka je realna vydrz retezu pri „optimalni“ udrzbe?

    doposavad pouzivam Shimano HG 93 a ten mi vydrzi cca 800 – 1000km nez merka propadne.

    mazu za sucha po cca 60km, jakmile retez zacne „sustit“.

    fulla sem koupil na KMC X10 a tady mi merka propada uz pri 450km. ( jezdeno temer za sucha )

    za co se dle Vas vyplati dat peniz?

    diky.

    0 0
    • xtonda  

      Kupuju to nejlevnější, sjel sem dva HG54, oba něco přes 2000 km, teď sem na zdejší doporučení, že 11r řetěz chodí na 10r pohonu stejně dobře koupil Sram PC 1110, na něm mám zatím 300 km.

      Jaká měrka jak propadla? Moje zkušenost je, že měrky indikují výměnu předčasně.

      0 0
    • novas752  

      Výdrž řetězu je velmi individuální záležitost.

      HG 93 mi na 26" HT s 3×9 vydržel cca 1800km (měněno při 127,6cm na 100 článcích).

      SRAM PC-1130 mi na AM fullu s 2×11 vydrží jen cca 1000km (stejný styl měření, který narozdíl od měrek nezahrnuje neškodné zvětšení vůle v rolničkách, navíc měrky co kus měřej jinak).

      Jsem docela lehkej, ale jezdim dost frekvenčně, lehký převody a docela dost kopce (poměr zhruba co 35km to kilometr nahoru), obvykle za sucha, čistim a mažu když začne být slyšet = 30–200km, obvykle 80–150km.

      Místo toho 1130 chci vyzkoušet 12spd GX Eagle řetěz.

      0 0
    • filipino_23  

      pouzivam Shimano Ultegra/XT CN-HG701, zatial 2000km, este natocim 200–300km a uz pojde do pryc

      0 0
    • plzakj  

      Doporucuju pohledat vlakno o mereni retezu a vymezovani vule.

      0 0
    • Lachy  

      Řetěz SRAM PC 971 + spojka zatím asi 2200 km a ještě něco ujedu. S řetězem byla měněna kazeta, převodníky a kolečka na přehazce.

      0 0
      • Namtos  

        Jaký má smysl na životnost řetězu nová kolečka do přehazovačky – vždyť ty jsou jen vodící …

        0 0
        • Lachy  

          Vím, ale píšu co jsem vše vyměnil s řetězem.

          0 0
    • milan.v  

      Nekonečné téma potisícáté…

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Ještě že jsi na to upozornil, bez toho připomenutí by to tady nebylo ono.

        0 0
      • desperado600  

        doba i trh se vyviji ..

        muj pohled ..

        0 0
        • Singlespeed  

          V době, kdy byl 5–7× nižší průměrný plat než dnes a řetězy stály úplně stejně jako dnes asi mělo nějaký význam debatovat, co koupit. Ovšem dnes, kdy mámě 5× tolik peněz a řetězy si drží pořád stejnou nominální cenu, nemá dle mého názoru se spotřebním komponentem za 300 Kč vůbec zabývat. Prostě, opotřebuješ, zahodíš, koupíš za pár korun nový a jezdíš. Netřeba o tom zbytečně rozumovat na B-F :-).

          0 0
          • desperado600  

            mozna mas pravdu, proc ne?

            ale pokud trh nabizi tolik, proc se vracet k tomu samemu, i kdyz to celkem funguje. je nektere lepsi?

            no jo, ale ktere .. ?

            toz nevim, nevim :)

            0 0
            • atty  

              Problém je trochu v tom, že jinej rok/výrobní řada a kvalita se může změnit. Ale u řetězů v ceně 300,– na MTB v plánovaném nájezdu do 1000km to opravdu nemá cenu řešit.

              0 0
    • Pessinger  

      Shimano…mtb 2200-max2500km…a silnice 6000km

      0 0
      •  

        Cross cca 3200 na hg93.

        0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Osobně brávám SRAM PC 1110 (dávám ho na 10sp systém), na gravelu na něm dávám 1100–1500km (jsem těžkej, jezdím bordelem a řadím jako prase). U Shimana se mi stávalo přesně to co tobě u toho KMC, tj. že někdy se životnost nevysvětlitelně smrskla pod 500km a většinou jsem si toho všiml až tak, že při šlapání cvakaly zuby (v pedálech jde cítit takové to vrnění). No a hlavně při ceně toho řetězu by mi bylo i jedno kdyby se sjel předčasně. Řetěz stejně vyhazuju s předstihem abych to neprošvihl a šetřím na kazetě. PC 1110 se dá normálně sehnat pod 250kč. Tady pak lze aplikovat jednoduchou matematiku: Pokud dvakrát tak drahý řetěz nevydrží více než dvakrát tolik km, nevyplatí se ho kupovat.

      0 0
      • Jezevec70  

        Na horáku s 10sp. mi Sram 1110 vydržel 1700km. Teď jsem zkusil Force P1003 – zatím má nejeto 2300km a ještě docela dost dá. A to včetně asi 1100km na těžko s brašnama, z nich hlavně písčité cesty v Polsku mu museli dát docela zabrat.

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          To je tento? https://www.kupkolo.cz/…682_z103647/

          Mám sice teď zásobu minimálně tří řetězů, ale jak budu nakupovat tak bych vyzkoušel.

          0 0
        • desperado600  

          to je docela najezd na retez ..

          jokou odhadujes zatez vcetne tebe a nalozeneho kola?

          ja mam v souctu kola, sebe a svaciny cca 110kg

          0 0
          • Jezevec70  

            Naložené kolo + jezdec má asi 105 až 110 kg. Podle množství vody a jídla, co momentálně vezu.

            Jezdím hodně po zpevněných cestách, spíš v rovině a točím lehčí převody. Dá se říct, že veškerý materíál mi vydrží poměrně dlouho.

            0 0
    • Wal  

      Ahoj, jaké máte zkušenosti s KMCX10?

      0 0
      • plzakj  

        Na silnici 4tis a furt ok

        0 0
        • Wal  

          Na MTB

          0 0
          • jirpl  

            Mám na něm 500km 80% terén, měrka na prvním zubu.

            0 0
          • xaver  

            900km :(

            0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          4 tis. na silnici by snad vydržely i dámské silonky místo řetězu :-)

          0 0
    • Wal  

      Najezdím ročně 3000 lehký terén, lehký převod, tak že by mohl vydržet sezónu?

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Lehký terén ano, lehký převod je otázkou, záleží, jak šlapeš a co máš za převodník/pře­vodníky. Výdrž řetězu prodlužuje velká-velká, snižuje malá-cokoliv, bez ohledu na křížení. Výdrž snižuje bahno a také za sucha ostrý prach a písek, ale zdaleka ne tolik.

        Naposled jsem HG93 sundal z MTB po 2.000 km cca v polovině opotřebení, ještě by asi 1000 dalších dal, ale ty si odkroutí na jiném kole s levnějšími převodníky a kazetou. Ta výdrž je výrazně ovlivněna letošním suchem, jinak bývá po 1500 km KO.

        0 0
        • MartyM  

          má pravdu předsedo! :-) Už to tu kdysi psal i mlok tuším, že více než křížení hraje roli pro výdrž po kolika zubech řetěz chodí. Teď jsem si to ověřil v praxi na svých strojích. Jezdím frekvenčně, jsem typ „leštič“, takže pohon v čistotě a mazaný, nejezdím v dešti a sračkách. Na obou kolech byl HG95, celopevňák dvouplacka a v drtivé většině jetá velká (40z), najeto 4tis a ještě by to něco sneslo než by měrky (šuplera) propadly. HT více do lesa trojplacka (42–32–24) ježděno celkem hodně na prostřední a do stejného stavu měření cca 1800km. Teď je lepší forma a i na tom HT jezdím více velkou, tak jsem zvědav jestli se nájezd zlepší. Na celopevňáka jsem dal teď kmc tak uvidíme co předvede oproti shimanu…

          0 0
    • černápole  

      stejněje trochu škoda, že se víc neprosadil řemen nějakou integrovanou převodovkou, což by mělo vydžet věčnost…

      0 0
      • pepek  

        Spíš to nevydrží majitel.

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Za me zadna skoda. Lide u takovychto veci vidi jen to dobre a ignoruji nevyhody.

        Konvencni systemy maji nejlepe vyvazene vlastnosti – vaha, zivotnost, servisovatelnost, nahraditelnost, odolnost vuci prostredi, odpor/vykon atd. Ostatni systemy obvykle vyrazne pokulhavaji v nektereych aspektech. Integrovane prevodovky jsou tezke, spatne servisovatelne, maji docela vysoky odpor, a vecnost rozhodne nevydrzi.

        0 0
        • černápole  

          no, třeba co tak padá z uživatelú třeba rohloffu, tak mi nepřišlo, že by s převodovkou byl v průběhu let problém a řemen po 18tisících km stále v pohodě, tak ti nevím-)

          0 0
          • Singlespeed  

            Rohloff je v dnešní době úplně mimo, je to jen záležitost pro fandy značky nebo systému. Dnes bikeři ohrnují nos nad 500 gr kazetou, nejlehčí rohlík má 1,7 kg. S řemenem ho na běžný rám nedáš, na celopéro už vůbec ne. Pro montáž s řetězem na běžný rám potřebuješ adaptéry a napínák (ten je bez brzdy, to už se dnes nenosí). Vyndávání zadního kola je opruz, v záběru se nedá řadit (teda alespoň já jsem neměl odvahu to tam násilím zarvat) a vše je korunováno tím, že to nejede. Nelze se divit, že za ty prachy to vozí tak málo lidí. V porovnání s moderními lehkými řetězovými vícepastorkovými systémy je nekonkurences­chopný.

            0 0
    • danis7  

      Na 3×8 a 3×9 mi řetěz vydržel cca 1800km, aktuálně na 3×10 už mám na řetězu cca 4000 km a ještě něco vydrží. Nevím čím to je, ale u desítky se mi výdrž zvedla.

      0 0
      •  

        Asi ti slábnou věkem nohy.

        0 0
        • danis7  

          Mám to na AM kole, jezdím s tím větší terén, více kopců

          0 0
      • Wal  

        A co to máš za řetěz?

        0 0
        • danis7  

          HG54

          0 0
          • Singlespeed  

            To je bláto, jeden z nejměkčích na trhu. Předpokládám, že už bude dávno po smrti, jen to špatně měříš.

            0 0
            • danis7  

              jj, určitě špatně měřím :) u x kol jsem měřil dobře a teď u tohoto špatně

              0 0
          • Wal  

            No ten je za hubičku. Plánoval jsem, že koupím nějaký kolem litru, aby vydržel 3000 s ty s mnohem levnějším najdeš 4000? Tak teď fakt nevím…

            0 0
            • novas752  

              Ze na nem najede trojku on neznamena ze i ty.

              0 0
            • danis7  

              To je řetěz co byl na novém kole, předpokládám tím, že točím častěji vepředu větší pilu (i za cenu křížení řetězu) tak to prodloužilo výdrž.

              0 0
      • Alojs01  

        Tak já to mám přesně obráceně, na 3×8 mi řetěz vydržel přes 4tis km, 3×9 cca 3tis km a na 2×10 dá 1500 max 2tis km. Všechny řetězy od Sh ve stejné kvalitativní řadě.

        0 0
    • petrun  

      Až do letošního roku jsem jednoznačně preferoval Campagnolo. C9 a později C10 mi vždy vydržely minimálně 6000 km než padly na 3. zub měrky. To se celkem vyplatilo a proto jsem je jezdil poslednich cca. 15 let.

      Letos mi C11 Potenza vykázala stejné opotřebení už po 3000 km. To je pouhá polovina oproti dřívějšku při vyšší ceně za kus. Navíc se mi v září přetrhnul v záběru. To se mi u Campagnola ještě nikdy v životě nestalo.

      Po této nemilé zkušenosti zkusím příští rok opět levné řetězy od Shimana. Když totiž nasadím 2 řetězy s polovičním nájezdem za poloviční cenu, budu na tom úplně stejně.

      0 0
      • Pajaa76  

        Co to vůbec znamená 3 zub? Kolik je to mm podle měření Campagnola? Obecně je známo, že Campagnolo je z výroby kratší než Shimano, takže rozměr který je dle Campagnola pomalu na výměnu je často rozměr nového Shimano řetězu.

        0 0
        • MlokCZ  

          Řetězy jsou všechny dlouhé stejně (tedy mají stejnou rozteč článků palec na dva články), jinak by to vůbec nefugnovalo.

          To, že se u některých řetězů naměří méně nebo více je pouze špatným měřením bez vymezení vůle (minimální vůle rolniček nového řetězu naměří špatným měřením bez vymezení vůle kratší řetěz, velká počáteční vůle delší řetěz).

          Nicméně souhlasím, že pokud nemá měrku s vymezením vůle, tak měřit špatnou měrkou na 3. zubu současné řetězy je nesmysl. Klidně je možné, že C11 má větší vůli rolniček a při stejném (stejně špatném) měření teď mění petrun řetěz s mnohem menším opotřebením než ty předchozí a zdá se mu tak, že méně vydrží.

          Jak jsou na tom konkrétně C11 vs C9 řetězy s vůlí rolniček oproti sobě netuším, protože je nejezdím.

          0 0
          • Pajaa76  

            Ano osy čepů vnějšího článku jsou 1/2 palce a to mají všechny cyklo řetězy stejný. Bavíme se ale o měřené délce – jak se řetěz vytahuje a měří. Možná jsem to špatně napsal, takže raději dám obrázek. Každopádně kdysi jsme měřily nové řetězy Campagnolo a Shimano (na jiném portálu) a výsledek byl, že Campagnolo (C9+C10) byl kratší – většinou se rozměr pohyboval kolem 132mm, zato Shimano bylo vždy delší a někteří hlásily i 132,4mm. Takže ti co měly Campagnolo měli prakticky 0,6mm k výměně a ti se Shimanem třeba i jen 0,2mm k výměně.

            0 0
            • novas752  

              Jenže to může být jinou výrobní vůlí v rolničkách – mezera mezi rolničkou a zahnutými částmi vnitřních článků – což je naprosto nepodstatné. Když změříš 100 článků nového řetězu, vždy bude mít 127,0cm (50") a měnit se má při „vytažení“ o 0,5%, což je zhruba 127,6 (přesně ,635).

              Měření měrkou i šuplerou měří i s vůlí rolniček a je to dost extrémní – např u pc1130 měrka propadne, šuplera 132,8mm, ale když si změříš 100 článků, zjistíš že maj jen 127,3cm, takže řetěz cca v polovině životnosti.

              0 0
              • Tom-T45  

                Takže jinými slovy, měřit by se mělo správně nikoli mezi rolničkami, ale vždy na stejné straně rolniček (zleva nebo zprava), aby se eliminovala vůle mezi rolničkou a čepem. Existuje na to nějaká měrka nebo postup jak to třeba změřit šuplerou?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Buď nečím tu jednu vůli vymezíš nebo třeba Shimano měrka TL-CN42, ta to takhle měřit umí rovnou. Ale zase jen jen on/off (tedy nemá zoubky ale rovnou propadne), takže se mi také na měření nelíbí (mám ji doma a moc nepoužívám).

                  https://www.kupkolo.cz/…/46208_0.jpg?…

                  0 0
              • Pajaa76  

                A kolik ti vydrží kazeta/převodník, když podle tvé teorie 132,8mm je polovina životnosti…

                0 0
                • MlokCZ  

                  Mění při 0,5% prodloužení, což je právě jednoznačně včas a převodníky a kazeta vydrží. Naopak v některých případech si šlo dovolit až 0,7%, ale to už je s rizikem, že to může odnést kazeta.

                  A není to žádná jeho teorie, ale doporučená hodnota od začátku existence řetězů. A je jen náhoda, že dříve těch 132,8mm přibližně odpovídalo 0,5% prodloužení. Prostě to tak dříve pro konkrétní vůli roliniček vycházelo a tedy nevadilo, že se řetěz měřil blbě (bez vymezení vůle).

                  I dnes si můžeš pro každý konkrétní typ řetězu najít hodnotu měření bez vymezení vůle, která odpovídá 0,5% prodloužení. Problém je, že to bude pro některý řetěz 132,6mm, pro některý 132,8mm a pro některý klidně i 133–133,1mm. A musíš to pro daný typ řetězu zjistit.

                  0 0
                • novas752  

                  Zatim jedu na kazetu i převodníky čtvrtej řetěz a nejeví žádné známky opotřebení.

                  A pozor neříkám že 132,8 je polovina vždy! Jen to tak na pc1130 s mym stylem použití a údržby vychází.

                  0 0
            • MlokCZ  

              Proto je základ neměřit řetěz blbě bez vymezení vůle. A nebo používat nějaký typ měření celého řetězu (jak jednu z variant popisuje novas752), tam to není potřeba už řešit (ale zase to nejde měřit na nahozeném řetězu).

              0 0
              • jIrI___  

                Pro mě to měření dle novase zkrachovalo na tom, že jsem nebyl schopný za rozumnou cenu sehnat měřidlo s přesností desetin/setin mm v délce aspoň 1300 mm,

                0 0
                • MlokCZ  

                  To vůbec není potřeba. Stačí k tomu měřit použitý řetěz vs nový a hlídat hranici půl jednoho článku. Tedy jen pověsíš řetězy vedle sebe a hned vidíš…

                  Spolehlivá a rychlá metoda pokud jsi ochotný k tomu sundat řetěz.

                  0 0
                • Tom-T45  

                  Jestli to dobře chápu, tak novas hraje na milimetry, nikoli na desetiny. Takže teoreticky by ke změření mohl stačit hřebík zatlučený ve futrech a čára v požadované vzdálenosti.

                  0 0
                  • jIrI___  

                    To by šlo. Teď ještě říct ženě ať mi v bytě vybere futra, do kterých můžu natlouct hřebík :D. Nejjednodušší varianta je asi ta měrka od Shimana, ale ta zas nikde není k dostání…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ale jak píšu, tak je on/off, což také není zrovna ideální. A ještě je dost drahá.

                      0 0
                      • Tom-T45  

                        530 za měrku, to je dost… Napadlo mě zkusit si vyrobit měřící lištu, aspoň by mě to jednou za čas donutilo řetěz sundat a pořádně vyprat.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Opravdu stačí jen porovnat nový vs starý řetěz a na to netřeba nic. Zavěšení je jednoduší, ale jde to i bez toho jen položením na zem (tam akorát si pohlídat, že jsou oba natažené).

                          0 0
                          • Cavendish  

                            Já si teď koupil měrku od kolisty a budu v caiku :D

                            0 0
                        • xtonda  

                          Pokud nechceš řetěz sundavat, tak stačí kvalitní pravítko, změříš 12 dvojčlánků zboku, nejlépe se to dělá od kraje čepu nebo plátu zase ke kraji čepu nebo plátu. 304,8 mm je nový řetěz, 306,324 mm je 0,5% prodloužení, to je vidět okem na kvalitním pravítku s ryskami po půl mm. Případně 10 dvojčlánků 254 mm a 255,27 mm.

                          http://atbicycle.blogspot.com/…h-ruler.html

                          https://bike.bikegremlin.com/…ain-bicycle/

                          Kdo preferuje video

                          https://www.youtube.com/watch?…

                          https://www.youtube.com/watch?…

                          0 0
                          • xtonda  

                            Měrky jsou dělané, aby se měnilo radši dříve než později. Mám měrku typu Kovys a na řetězu HG54 propadla úplně, tj. 5. stupeň, přesto řetěz byl při měření metrem – pravítkem akorát na těch 0,5% a nový řetěz chodí na tom pohonu dobře.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              To ale není podle mě tím, že jsou dělané na dřívější výměnu (i když některé třeba i jsou, ono stačí jak spousta měrek ani není přesných a dvě měrky stejného typu se liší klidně i o zub – samozřejmě to není pravidlo). Ale jen tím, že měrky vznikly v dobách, kdy řetezy měly menší vůli v rolničkách a tenkrát to ještě tomu 0,5% odpovídalo.

                              0 0
                • novas752  

                  Nalepíš si na futra dílny 2 metry z ikey, klepneš hřebík, hlavičku ucvakneš a když řetěz umyješ tak ho tam pověsíš a změříš. Dá se s tim odečíst polovina milimetru a to úplně stačí – měnim při 127,6cm = setiny milimetru vůbec nepotřebuješ a desetiny taky ne, jen celej milimetrba půl.

                  0 0
      • petrun  

        Tohle není žádná jaderná fyzika! Měřím to tak od roku 2000 a nemám s tím sebemenší problém. Na začátku jsem do C11 měrku ani nenarval, po 3000 km propadla na třetí zub kalibrované kalené měrky (tehdy se ještě vyráběly poctivě). Délka řetězu je jedna věc, rozteč zubů věc druhá. Rozteč zubů s tou měrkou perfektně koresponduje. Když padne řetěz na druhý zub, lze dát nový který si na kazetu v pohodě sedne a nic nestřílí. Když padne na třetí, je nasazení nového už na hraně. Když padne na čtvrtý je kazeta na odpis a jde do popelnice i s řetězem. Takhle je to jednoduché!

        0 0
        • MlokCZ  

          Takže jsi to celé do teď ještě nepochopil. Ale když chceš měnit řetězy častěji než je nutné, tak prosím…

          To se ti také může stát, že koupíš řetěz a rovnou ho zahodíš, protože je na trhu celá řada řetězů, které s velkou vůlí rolničky zapadnou na takové měrce na druhý zub už jako nové.

          „Když padne řetěz na druhý zub, lze dát nový který si na kazetu v pohodě sedne a nic nestřílí. Když padne na třetí, je nasazení nového už na hraně. Když padne na čtvrtý je kazeta na odpis a jde do popelnice i s řetězem. Takhle je to jednoduché!“

          Tohle právě není pravda, ale zřejmě nestačí to tu řešit už po x-té…

          Pro některý konkrétní typ řetězu to náhodou může platit, pro novější řetězy to neplatí téměř pro žádný. Už ani u desítky to pro většinu řetězů neplatilo.

          Kdysi to tak platilo pro skoro každý řetěz, protože bývala vůle rolniček daleko menší a hlavně podobná u všech typů řetězů. A dle toho byly ty měrky tak navrženy. Jenže to dávno už neplatí.

          Může to platit pouze u měrky, která vymezuje vůli (nebo si ji musíš sám dovymezit něčím jiným). Ale nevím na trhu o žádné měrce, která vymezuje vůli a má přitom jednotllivé zoubky (možná už nějaká existuje, když jsem před časem kupoval tu Shimano, tak jsem ještě nic nenašel).

          0 0
          • bodlak2  

            Obdivuji tvou trpělivost :-)

            0 0
          • Tom-T45  

            Přesně, minulým řetězem Tiagra mi měrka propadla při mírném přitlačení hned po nasazení a po 1000 km tam lítala snad milimetr. Pak jsem nasadil Yaban a to je pravý opak. Takže měrce jsem přestal věřit a hledám alternativy.

            0 0
          • petrun  

            No a z vymezení vůle je taky zbytečné dělat raketovou vědu. Úplně stačí srovnat řetěz rovnoběžně s převodníkem na střed řetězové linky, zatížit zadní kolo, pořádně se opřít do pedálu a měrku do řetězu mírnou silou zatlačit. To je rozumnější než blbnutí s dřívky.

            0 0
            • krabica  

              Ty vůbec netušíš, o jaké vůli se tu debatuje…

              0 0
              • petrun  

                Ne vole, nikdy jsem neviděl roznejtovanej článek na jednotlivé díly!

                0 0
            • novas752  

              To si ale nepochopil o jakou vůli jde. :) Rolničky ti mimo řetězový kola na řetězu visej volně.

              0 0
              • petrun  

                To snad už ví i malé dítě. Zkus si roznýtovat celý článek na díly a pochopíš proč. Jde o to přitlačit rolničky při měření na nýty ve stejném směru. Je kolosální ********** kvůli tomu řetěz sundávat, věšet ho na hřebík nebo ho nesmyslně vložkovat dřívky! Při použítí kalené měrky stačí narvat za první měřený článek malý šroubovák a ten poslední si bez problému vymezí měrka když ji do řetězu natvrdo narveš. Co je na tom k bádání?

                0 0
                • satch  

                  myslím, že právě ten tvůj šroubovák je to jejich podstatný dřívko.

                  Jinak při ceně těch řetězů to hrotíte všichni docela slušně. Jasně, je lepší, když se nemění zbytečně brzo, ale při ostatních životních nákladech řešit řetěz je trochu úlet :-)

                  0 0
                  • MartyM  

                    Tak kdyz nekterym zde vydrzi retez na mtb jen 500–800km a jsou lidi co najezdi 10tkm+ tak to bych i pri cene tohoto spotrebaku resil :-) Pri mojem najezdu a zivotnosti neresim vuli rolnicek a v klidu vymenim jednou za dve sezony i kdyby retez jeste neco dal, zvlaste s prihlednutim k cene zbyvajiciho pohonu…

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Myslím, že úměra je spíš taková, že lidé, kteří najedou 10 tis. ročně právě řetězy nelikvidují předčasně, tedy (ale až od určité nemalé roční kilometráže) se větší nájezd snoubí s větší výdrží (vyjma závodního nasazení).

                      Což by se asi dalo vysvětlit lepší technikou šlapání a lepšímu odhadu pro řazení, nikoliv samotným kilometrům. Ale třeba se mýlím.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Na tom sice něco bude, ale zase tu je jeden opačný vliv a to výkon jezdce.

                        Nejlepší kombinace pro životnost řetězu je dobrá technika šlapání současně s malým výkonem jezdce, nejezdit v bordelu a prát tam k tomu velkou.

                        0 0
                        • oo.viper.oo  

                          Těžko najdeš 10k ročně a současně budeš málo výkonný. Jedině snad že bys k tomu každý den obědval vepřovou se zelím zapíjel to pivem.

                          0 0
                          • Alojs01  

                            Nic těžkého na tom není, jezdím jen do práce, ostatní výlety na pohodu a vepřo knedlo s pivem jsem neměl ani nepamatuju… :-))

                            0 0
                        • danis7  

                          S tím „per tam velkou“ to asi fakt funguje. Při přechodu na 3×10 (s novým kolem) mám na původním řetězu (HG54) přes 4 tis. km a pořád je v normě. Při přechodu na 3×10 jsem zároveň přehodnotil postoj k řetězu a pokud to jde, tak řadím velkou pilu (40z) s rozsahem k polovině kazety nebo lehce i za polovinu, bez ohledu na křížení řetězu. Řetěz čistím jen hadrem, nikdy jej nesundávám a neperu, max když myju 3× ročně kolo, tak řetěz prostříknu Cyklostarem a mažu Brunoxem.

                          Řetězy měřím pořád to stejnou měrkou a až se blíží k limitu, tak používám to „lepší“ měření s nanukem.

                          Za mě s 3×10 větší pokrok v životnosti řetězu oproti 3×8,9.

                          0 0
                        • ms82  

                          10k mi asi soucasny retez neda. Vypada to (budu muset zmerit dle vasi metody az ho sundam) na neco pres 8k, coz je zaroven i muj rocni najezd. Maly vykon je zajisten mou nizkou vahou a chybejicim talentem ;-)

                          0 0
                • novas752  

                  Hele a jak měrkou dělanou na měření s vůlí můžeš něco změřit bez vůle, vždyť ta měrka 0ak měří úplný nesmysly??? Navíc měrka by měla zapadnout sama, natvrdo jí narvu i do novýho řetězu.

                  A řetěz rozpojuju abych ho umyl a věšim aby uschl, pak ho změřim za vzeřinu pohledem a nemusim dělat nesmysly se šroubovákem a měrkou.

                  0 0
                  • petrun  

                    Ona není ani tak důležitá technika měření jako spíš přesně dodržovat pokaždé stejný postup. Jedině tak to dává nějaký smysl.

                    0 0
        • xtonda  

          Ano, na každou otázku existuje jednoduchá, snadno pochopitelná nesprávná odpověď :-)

          0 0
        • petrun  

          Mám to vyzkoušené v praxi a funguje to bezchybně. Je naprostý nesmysl, že by nová C11 byla na vyhození. Odpovídala na měrce nové C9. Tak proč bych jí měl vyhazovat? Stejně tak ojetá C11 délkou přesně odpovídá ojeté C9. I podle šupléry to přesně souhlasilo (někde v tvých starých příspěvcích jsem našel délku). Pokud je takto natažený řetěz tak neexistuje žádný důvod proč dále ničit kazetu. Nehledě na to, že 3000 km je už i tak celkem dost.

          0 0
    • Smazaný účet  
      0 0
    • detoxy  

      Dosud jsem měl řetězy s běžnou vydrží HG601 3500, taya onze 4000, sram 1110 2500 (tento bylo třeba často mazat, což mě moc nebavilo). Nicméně teď mám konečně jeden který můžu doporučit. Je to SRAM XX1. V současné chvíli mám na něm kolem 7000km a stále ještě není na výměnu. Jezdím gravel, vesměs asfalt 70/30 k terénu a snažím se frekvenčně.

      0 0
      • Singlespeed  

        Zajímalo by mě, čím měříš opotřebení. U těchto úzkých řetězů se může stát, že trošku tlustší měrka už nezapadne, neboť se nevleze do úzké mezery, takže se řetěz tváří, že je ok i když už je 5000 km po smrti :-).

        0 0
        • detoxy  

          Měřím posuvkou. Ale dávám si pozor abych nezajel pod rolničku nebo neměl nasazeno málo a měření opakuji. Zkusím si ještě odpoledne vymezit vůli dřívkem, ale to výsledný rozměr zmenší, tedy oddálí nutnost výměny.

          0 0
          • jIrI___  

            Na B-F se přeci už dávno zjistilo, že měření posuvkou je úplně k ničemu a svádí k výměně řetězu dříve, než je potřeba :)

            0 0
            • MlokCZ  

              Když vymezí vůli a umí šuplérou měřit, tak je to naopak dobrý postup.

              0 0
              • Wojtkingson  

                Chtěl bych se zeptat, jak vymezím správně vůli, když měřím posuvným měřítkem od pana Šuplery :D Obávám se, že jsem obětí vůlí v rolnách a měním řetězy zbytečně často :D

                Edit: Snažil jsem se to najít na foru, ale nenašel jsem.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Cokoliv vhodného tvaru (třeba mnohokrát zmiňované dřívko od nanuku, doma se vždy něco najde) narveš mezi měřený článek a ten sousední.

                  A nebo si najdi tu správnou hodnotu pro daný řetěz bez vymezení vůle. Až budeš měnit řetěz a sundáš ho, tak ho porovnej s novým, jestli už je o půl článku delší nebo ne.

                  0 0
              • detoxy  

                Vymezení vůle zabrání vyřazení řetězu příliš brzy, kvůli větší vůli rolniček.

                0 0
      • Wal  

        SRAM XX1 – tady mi vyhledavač píše, že je vhodný pro 11 rychlostní systémy.Já ale potřebuji 10-ti. byl by vhodný třeba SRAM PC 1090 R? Máte někdo zkušenost?

        0 0
    • desperado600  

      A fcil otazecka?

      Kdyz uz najedete na MTB 2000 – 4000km, coz teda ja nedokazu.

      Pri cisteni, pouzivate pracku retrzu, znamej prodejce kol mi rikal, ze pracky vyplavuje vnitrni mazivo a retez degraduje mnohem rychlej.

      Mam takovej postup na spinavej retez:

      1. vemu to z hruba ocel kartacem
      2. na hadru nastrikam benz. cistic a sudlam a sudlam
      3. jemny kartac
      4. cyklo cistic na haru a setru spinu
      5. oplachnu
      6. necham oschnout, nebo kompresor
      7. nanesu mazivo na kazdy valecek, necham navzlinat, nanesu na kazdy valecek
      8. necham navzlinat
      9. setru zustatek

      Je neco spatne?

      0 0
      • Singlespeed  

        Tohle se tady probírá pořád dokola, Plho… :-))

        0 0
        • desperado600  

          Trenink dela mistra ..

          To vis mi tady na jihu dost pijem ..

          Ja enom po 100 + 1 furt nechapu, jak najedu tech 4000km na MTB. Toz to furt analizuju ..

          0 0
      • Pajaa76  

        U MTB to dělám takto:

        1. Sundám řetěz (spojka)
        2. Hodím do sklenice s odmašťovadlem a jdu mýt kolo
        3. Vytáhnu a hodím do ultrazvuk čističky na 10min
        4. Vytáhnu a nasadím zpět bez zadního kola
        5. Čep po čepu namažu – z 90% voskem do sucha
        6. Protočím, počkám, setřu zbytek (včetně kladek přehazovačky)
        7. Nasadím zadní kolo

        Domazávám každých 50–100km (setřít a pak bod 5+6), celé je to pak pěkně čisté :)

        0 0
      • Bubaaak  

        Roznejtuju celý řetěz článek po článku,

        properu benzínem

        vyfoukám kompresorem

        properu benzínem

        vyfoukám

        pak ho nechám v olejové lázni od brunoxe

        složím řetěz

        promažu

        nechám odstát s občasným pootočením řetězu

        setřu zbytek oleje

        Zhruba každých 100km, za deště častěji

        0 0
        • Singlespeed  

          Taky to tak dělám. Když už čistit a mazat, tak pořádně. Navíc lze v tomto případě i snadno zjistit skutečné opotřebení řetězu podle opotřebení čepů (zjišťuji mikroskopem u 25 náhodně vybraných čepů).

          0 0
          • Martin  

            Amatéři. Na tuhle operaci mám jednorázového robota… bych se mohl vykašlat, dělat to ručně.

            0 0
        • jIrI___  

          Co to je za olejovou lázeň? Něco speciálního nebo jen vylitý olej Brunox?

          0 0
          • Bubaaak  

            Osvědčila se mi kombinace 50át na 50át topp kettu a na číštění zbrání, cca 380át ml, vždy čistý olej samozřejmě

            0 0
            • drood  

              Padesátát, tři sta osmdesátát…???

              0 0
              • Tom-T45  

                Děkuji, nečekal jsem to tak rychle.

                0 0
              • Bubaaak  

                Si to přečti po 2.hý, když si to nedal na 1.vni pokus :)

                0 0
                • Bubaaak  

                  Jen upozorňuji, že pul litru brunoxe vyjde cca. 500kč a co 100km vylejvat 0,5l olej na údržbu řetězu za 450kč, je přinejmenším nerentabilní

                  0 0
        • Pajaa76  

          Není to moc práce? Co takhle udělat řetěz jen ze spojek :)

          0 0
      • Rychlej turista  

        Je neco spatne?

        Per tam velkou, jezdi a neřeš.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Akorát na XT785 originál velká prd vydrží.

          0 0
      • xtonda  
        1. přejedu hadrem
        2. namažu
        3. přejedu hadrem
        0 0
    • Tom-T45  

      Možná se tím už někdo zabýval, ale docela by mě zajímalo, co vlastně způsobuje „opotřebení“ řetězu. Je to spíš vybrušování materiálu tam, kde se o sebe články opírají, nebo je to protahování článků, jak na ně působí síly, které řetěz přenáší?

      0 0
      • Vilém  

        Vybrusovani.

        0 0
      • Singlespeed  

        To by mě zajímalo, komu se to bude chtít tady po dvacáté šesté vysvětlovat :-). Je to tady poslední dobou samý Plha, co neumí googlovat.

        0 0
        • Bubaaak  

          Příspěvky ze Zbraslavského FCB –

          Dobrý den, dají se koupit papírový draci? děkuji

          Dostanu se z Radotína na Zbraslav?

          Nevíte kde seženu instalatera..­........

          Mně přijde, že ten internet je jen na připojení na nějaký fb, bf… na nic jinýho

          0 0
      • Singlespeed  

        Roznýtuj a rozeber si články a čepy nějakého opotřebeného řetězu a vyfoť v makrorežimu foťákem. Pak ti bude vše jasné a nebudeš k tomu potřebovat B-F ;-).

        0 0
        • Tom-T45  

          OK, omlouvám se za stupidní dotaz, myslel jsem si to, jen mě napadlo, jestli třeba nějaký výrobce na to nedělal nějakou studii, kde by to rozebral podrobněji. S tím makrofoto je to zajímavý nápad, možná to někdy ze zvědavosti zkusím hodit pod mikroskop. Každopádně jsem rád, že UTFG vsuvku máme vyřešenou a zbývá už jen tradiční jazykové okénko.

          0 0
    • lunochod  

      Zeptám se – mám koupenej Campagnolo Chorus – můžu tam hodit Sram spojku? (nemám tu jejich speciální nýtovačku…)

      0 0
      • Cavendish  

        Jo mám to stejně na Potenza řetězu

        0 0
    • Wal  

      na kolokrámu mi doporučili

      Deore CN-HG54 HG-X

      0 0
    • Hrabex1  

      kdyz se vratis zpet k 8kolu, HG71 stoji 180Kc a i zivotnost je bezkonkurencni.

      0 0
      • odik  

        Tak to bych úlně netvrdil. Jezdím 8 mi kolo a výdrž řetězů mám cca 1000 – 1500 km. Je pravda že je to v jiné cenové relaci.

        0 0
    • Alhas  

      Čím užší řetěz, tím menší výdrž.

      0 0
      • novas752  

        A pak je tu Eagle kterej vydrží víc než kdejaká desítka…

        0 0
        • MlokCZ  

          Nejen Eagle. Ono to neplatí skoro vůbec. To jen z osmičky na devítku bylo výrazné zhoršení. Na desítku u mě pak mírné zlepšení z devítky a jedenáctku nevím ještě přesně, ale už určitě to nemůže být výrazné zhoršení z desítky dle aktuálního nájezdu na obou kolech ještě bez výměny řetězu.

          A Eagle si už zmínil.

          Tedy žádné pravidlo čím užší řetěz, tím horší životnost opravdu nehrozí.

          0 0
          • Hrabex1  

            No ze urcitej konkretni desitkovej retez vydrzi vic nez urcitej devitkovej vubec neznamena, ze to plati plosne.

            Rozdily v jednotlivych typech ruznych vyrobcu jsou obrovsky. Dle jednoho nemeckyho testu desitkovych retezu z 2011 se je opotrebeni nekterych retezu po urcitym najezdu az nekolikanasobne vyssi nez u premiantu testu.

            0 0
    • pavlix  

      Campagnolo. C9 kolem 5000 km, na stejnem kole pri stejnem stylu jizdy retezy Sram bo Shimano pouze 1000 – 1500 km dle druhu.

      0 0
      • Martin  

        Sram protože Shimano? Co je to za konstrukci? :D

        0 0
        • satch  

          Tak to holD u některých je, no :) Ale vysvětlovat to furt dokola je k ničemu…

          0 0
        • Alojs01  

          Vypadlo mu před „bo“ „ne“, takže ne protože, ale nebo…:-)

          0 0
        • Rychlej turista  

          Bo mu vypadlo „ne“ před „bo“ :-)

          0 0
          • creater  

            Bo ví pyču, co to znamená :-D

            0 0
            • Cavendish  

              Ale hovno. Bo nemusí nutně znamenat protože. U náš je to zkráceně nebo vy gumy :)

              0 0
    • Stancek  

      Tak tady zjišťuju, že jsem 100 let za opicama a měřím řetězy blbě, no bylo mi divný, že poslední dobou ty nový řetězy vydrží nějak míň, než za mladých let. Vždycky jak mám chvilku, hledám, kde je tu nějak názorně popsaný, jak teda ty zatracený vůle vymezit? Kam strčit šroubovák/nanuk… pak změřit šuplerou. A nenašel jsem nic.

      Nebo odkaz, kolik naměřit u konkrétního řetězu? Taky žádný odkaz. Buďto blbě hledám, nebo už senilním :-)

      0 0
      • Wojtkingson  

        Když jsem to pochopil, a dozvěděl včera, tak to posunu do precizní grafické podoby :D Ještě jednou díky Mlokovi za vysvětlení

        0 0
        • team_daddy  

          Tedy tím správným pohodlným řešením by byla tato měrka?

          https://www.kupkolo.cz/…ez-fe_z1656/

          0 0
          • Vilém  

            Tato merka taky meri celni stranou, stejne jako posuvka.

            0 0
          • MlokCZ  

            A jak si představuješ, že tahle měrka vymezí vůli? Nijak.

            Musí být kostrukce jako ta Shimano.

            0 0
            • Bubaaak  

              Doplním o foto jak nevymezuje vůli, kovys

              0 0
        • MlokCZ  

          Jen k tomu doplním, že i když se takhle správně vymezí vůle, tak je tenhle typ měření pořád hodně závislý na použité síle. A to i třeba při použití Shimano měrky s vymezením vůle, u té se zase snadno při větším zatlačení deformuje měrka.

          Oproti tomu řešené měření starý vs nový řetěz (nebo měření délky řetězu celého) jen s pověšením na tohle netrpí.

          0 0
        • desperado600  

          Dik za zazrak pro blbce jako ja.

          Az obrazek mi to objasnil.

          Furt sem nejak nemohl pochopit proc mam u mereni lizat nanuk ..

          0 0
      • petrun  

        Stačí si představit jak dosedá řetěz na převodník. Rolničky se přitlačí na nýty vždy ve stejném směru. Pak to stačí napodobit při měření. Je to prosté :-)

        0 0
      • Stancek  

        Nevím na koho odpovědět, tak píšu sem. Pochopil jsem, díky všem co přispěli. Jak bude čas, přeměřím řetezy, co jsem v poslední době sundal :-) a napíšu.

        0 0
    • petrun  

      Úzký šroubovák je pevnější a máš ho pořád po ruce.

      0 0
    • platypus  

      Já preferuju shimano, protože vozím všechno shimano a je jasný že i když je to jedna značka tak kvalita řetězů různých typů se bude lišit, a kterej se osvědčí tomu zůstanu věrnej.

      0 0
      • Maka123  

        105 na silničce 1600km a  CN-HG700 po 4000kn pořád OK a to něco vážím.

        0 0
        • platypus  

          Vozím 6701 a spokojenost, můžu doporučit, jak se zajel pěkně tichej, po 2,5kkm druhej zoubek ještě ho nechám dojet na druhých zápletech na zimu, spíš jaro, kde mám jetou kazetu, mám v plánu.

          0 0
    • couffy  

      Tady je řešení.Prodloužení o 49 procent a stále to chodí :-) https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?…

      0 0
    • exxonvaldez  

      Tak nějak mi z té ,,bramboračky,, vychází jako nejschůdnější výše popsaný postup měření střed čepu-střed čepu na jedné stopě (tj.12 palců neboli 304,8mm), vytažení na této délce o 0,5% dělá cca1,6mm a to je hodnota při který by se asi měl řetěz měnit.

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce