Lehká kola (karbon?) enduro pro 95kg

88 nepřečtených
  • boo-beek

    Takže, situace na trhu je taková jaká je, ale chci odlehčit kolo (GT Force 29), nejkritičtější jsou z tohodle hlediska asi kola, jsou tam ZTR Flow S1 na Formulích, reálně to má okolo 2300g, chci se dostat o cca 500–600g dolů Vážím 95kg, kolo přes 15, jezdím blbě, takže ty kola budou dostávat zabrat :D

    Budget je mezi 30 a 40k, takže asi karbon, ale vlastně pořád nevím, jestli má smysl to utrácet za kola nebo ne. Fajn je, že v téhle relaci jsou věci pořád rozumně dostupné ve skladech :D U těch karbonů mě láká záruka s crash replacement (Weareone, Santa, DT Swiss), ale vlastně nevím, jestli to má smysl, protože dva ráfky navíc od Nextie ve finále vyjdou podobně, možná o kousek levněji… Takže zvažuju několik variant:

    • Nějaké hotové záplety (ex1501, teoreticky se asi vejdou i Zipp moto…)
    • Lepší exotiku (Weareone na i9?)
    • Nechat zaplést něco rozumného (Nextie, LB apod) na DT350 nebo co bude zrovna kde k dispozici
    • Nechat zaplést něco lepšího (SantaCruz, Weareone apod.) na DT350 nebo co bude kde zrovna k dispozici
    • Rozumný hliník a za zbytek upgradovat třeba vidlici

    Odlehčit výměnou rámu v plánu nemám, jen pro jistotu ;)

    Díky!

    Anketa: Jaká kola, resp. ráfky

    6x
    23%
    2x
    8%
    13x
    50%
    • krabica  

      Není třeba panikařit, ale ber co je, zítra už to být nemusí… :-D Šel jsem, po zjištění dostupností, nakonec do DT EXC1501.

    • novas752  

      Minimálně dozadu počítej s vložkou navíc (pokud jí tam nemáš už teď = cca 200g nahoru).

      Já rok a něco jezdim na Nextie, DT350, Sapim Race + Polyax. Ve 27,5" to má cca 1850g + ta 200g vložka…, taky to nešetřim, ale mám jen něco kolem 75kg. Dosud nebylo třeba centrovat, vše drží úplně v pohodě, pár slušných ran ještě bez vložky taky dostaly…

      Počítej taky s tim, že jsou znatelně tužší = ovládání je přesnější, kolo lépe drží v bordelu stopu, ale je to méně pohodlné. U mě to uspíšilo přechod na pružinový tlumič a lepší vidlici než jsem měl. Na karbonových kolech mě začaly dříve „umírat“ ruce a chodidla, po apgrejdu odpružení už nic neumírá. :-)

      • boo-beek  

        Vložky mám, takže kalkulace platí :) Stran podvozku, to je druhá varianta upgrade, ale spíš chci nejdřív řešit kola… Dojmy beru na vědomí, díky :)

    • Woko_O  

      A co nechat si udělat Kastary?

      • boo-beek  

        Dík, nenapadlo mě, podívám se.

      • krabica  

        Mně ta váha přišla podezřele nízká na EN použití, moc bych tomu nevěřil…

        • krabica  

          Sakra, jsem to poplet s Equatorem… :-D

          • boo-beek  

            Ale u Kastaru je to podobné, resp. pro enduro použití je ten limit nižší, než potřebuju, podle popisku. A stojí v podstatě 2× tolik… Kastar to taky nebude :)

      • boo-beek  

        Vím o nich, cenovka zajímavá, ale vzhledem k hmotnosti kol, mojí a neexistujicího crash replacement programu se jich bojím :D

        • krabica  

          Přesně, proto bych do nich taky nešel.

        • boo-beek  

          Neexistujícímu, samozřejmě…

        • doubleingram  

          Když uděláš nextie tak taky žádné CR nemáš. Za tu cenu jsou IMHO hodně slušný. Stavím teď víceméně to samé a vyjde to dráž a hrozný sraní.

          • boo-beek  

            Nj, jenže Nextie ráfek má limit 180kg, u Equatoru je to nejasné, jsou nízký, toho materiálu tam prostě asi bude míň.

            • novas752  

              Jenže co je to vlastně hmotnostní limit…

              Samotné číslo je v podstatě nic neříkající hodnota. Nezahrnuje jízdní styl/prasostyl jezdce, nezahrnuje případné záležitosti, které ráfku uleví (vložka, objemnější plášť, tlaky…).

              • boo-beek  

                Hele, chápu tenhle směr úvah, ale nechci se do nich pouštět :D Trošku o tom Equatoru uvažuju, ta cenovka je fajn, ale nejsem si prostě moc jistej kolama, co mají být univerzální od XC po enduro pro 120kg sestavu.

                • novas752  

                  Jo to je jasný, do Equatoru bych taky nešel. Jen jsem narážel na ten hmotnostní limit.

    • A2735  

      Nevín jestli je honění gramů na výpletech zrovna pro enduro a více s 95 kg zrovna to pravé ořechové.

      To tak mít dva páry co neustále reklamuješ.

      Zadní náboj doporučuji DT SWISS 350 hybrid s ocelovým ořechem.

      Jak těžké vozíš pneu?

      • boo-beek  

        Pneu vozím těžký ale ne nejtěžší (Exo tr+).

        Honění gramů… Ty kola jsou prostě velkej „problém“ aktuálního setupu, tady jde o půl kila na kolech, pokud pořídím nějaký normální, nesháním žádná ultralight kola…

    • Lochy13  

      Jen bych upozornil, ze pokud koupis nove reverse (santa) tak mas dozivotni plnou zaruku a ne jen crash replacement. Tzn. Znicis je pri jizde, mas novy zadara.

      Ja mam 30mm 27.5, za 3/4 roku jsem centrovat nemusel. Ale mam jen 75kg

    • Lochy13  

      Ale nejak extra lehky nejsou, mam je na dt350 a maj myslim 1850g

      • boo-beek  

        To je pořád skoro půl kila rozdíl :D

        Jinak, proto, co píšeš, uvažuju o SC a Weareone. Enve je mimo cenově, Weareone je blbý logistikou (Kanada), SC se jeví relativně rozumně. Na druhou stranu, i když to není cena jak za Enve, finančně asi bude podobný nechat udělat Nextie a vzít náhradní ráfek… Ty SC jsou případně reklamovatelný nějak rychle?

        • Lochy13  

          Zalezi jak je schopnej dealer/dovozce. Ve statech do par dnu, ja bydlim v UK a ujistovali me ze do tejdne.at uz ram, tak kola – vymenej cely kolo (ty jim posles praskly) takze odpada prepletani. Ale je fakt, ze dovozce je v UK celkem schopnej co jsem slysel.

          Nevim jak je to v CR nebo jinde v evrope. Ale vsude po forech je na SC zaruku.chvala.

          • kubad  

            :)

          • boo-beek  

            Situaci neznám, mám takovej matnej dojem z různých diskuzí, že v ČR komunikace s dovozcem úplně jednoduchá nebyla (sám jsem SC nikdy neřešil a mimo ty ráfky asi nejsem moc cílovka), ale ve finále bych se stejně dostal cenou asi moc vysoko… Ještě se podívám k Polákům a uvidíme, každopádně díky za postřehy :)

      • novas752  

        Podobnou váhu má asi většina enduro karbonových výpletů. Co je výrazně pod už trochu smrdí.

    • Smazaný účet  

      na Acros ses nedíval? https://acros-components.com/…-wheelset-29?… Cenově by ses vešel do limitu

      • boo-beek  

        Hm, nevypadají zle, ale vlastně mě na nich nic neoslovilo tak, abych si řekl, že ano. Cenovka podobná jako u EXC1501, parametry taky, DT je mi asi milejší z hlediska dostupnosti dílů, servisu,… ale spíš to stejně vypadá zatím na custom výplet :)

    • A2735  

      To je prví věc, co na dt swiss zadním náboji pos..e. Až se ti na HG ořechu a microsplinu protočí pastorky.

      • kubad  

        a teď tu o karkulce,

        by mě zajímalo kolika lidem se to stalo

      • novas752  

        Když málo dotahneš kazetu… Na DT350 s hliníkovym MS ořechem mám asi 350h jízdy a ani známky poškození toho drážkování. Kazeta XT.

      • doubleingram  

        Blbost, osobní zkušenost na x kolech.

    • A2735  

      Ti co váží 65 kg později. JInáč každý náboj co jsem vypletl.

      • kubad  

        pobavils :D

        ja to na DT ořechu ještě reálně neviděl, že je vyplétám hodně let je jedna věc, že je dlouhé roky vozím a určitě jsem těžší než ty, a bez problémů, jestli není problém někde jinde

        jo a zkus se naučit řadit příspěvky netuším na koho reaguješ

    • A2735  

      Zaleží na konstrukci kazety. Platí to po pastorky 11–12–13–14. Nejen že se kazeta blbě sundáva, ale i hůře řadí díky různě pootočeným zahryznutým pastorkům. Už nesedí náběhy. Platí to pro převody 1X , kdy se začaly více požívat nejmenší pastorky.

      • kubad  

        11–12–13–14 je snad na všech kazetách volně co jdou na tento typ ořechu, doporučuju dotahovat kazety jak je výrobcem doporučeno.

        • A2735  

          Souhlasím. Ale ty duralové matice a duralový ořech ten utahovací momen dloho neudrží. Pokud mám tak dávám aspon ocelovou matici z jiné low kazety.

          • kubad  

            Proč by to ALU matice nedala?

          • novas752  

            Která ti pak visí na jednom závitu. Gratuluju. To bude asi ten problém proč se ti pak protočí pastorky.

            • A2735  

              Na jednom závitu?

              Ještě jste se nepotkali s takovými " duraly " ?

              • kubad  

                Ne netusim co používáš

              • novas752  

                Oni jsou totiž ty microsplinové matice o dost delší než ty ostatní, protože nejmenší pastorek je úplně mimo tělo ořechu, druhý nejmenší částečně také a matice je o tuto vzdálenost prodloužená. Když to stáhneš kratší maticí, tak to pak drží jen na velmi krátké části závitu, snáze se to může povolit což vede k protočení toho druhého pastorku na okraji drážkování ořechu. Záhada vyřešena…

                Nemluvě o tom, že osazení matice má i menší průměr aby nevadilo řetězu na nejmenším pastorku. Ostatní matice mají osazení větší, pro 11 nebo 12+ zubové pastorky.

                • A2735  

                  Microspline ne. Týká se to HG.

                  JINÁČ OK.

                  • novas752  

                    AHA

                    „To je prví věc, co na dt swiss zadním náboji pos..e. Až se ti na HG ořechu a microsplinu protočí pastorky.“

                    • A2735  

                      Ta matice.

                      • kubad  

                        A bavíme se o kolech? Nebo elektro a ještě s čipem?

                        • A2735  

                          No duralové ořechy a hlavně jejich západky podepřené v duralu na elektrokolech ? kolik to mu dáváte?

                          Doufám že to nikdo nedělá.

                          • kubad  

                            :)

                          • novas752  

                            Elektrokola jsou likvidační linka pro komponenty pohonu celkově, to všichni problematiky znalí vědí. Řetězy, kazety, ořechy, ložiska v ořechu i v náboji… Akorát se to blbě vysvětluje majitelům, že mají za chvíli půlku kola ve stavu mrtvola. :)

                            • A2735  

                              JJ. A přidal bych pod dimenzované brzdy u většiny modelů

                              A tak jsme mu s těmi karbonovýma kolma na vláknu určitě pomohli :)

                              • novas752  

                                Spolu s neuvěřitelnou neschopností valné části jejich majitelů normálně brzdit a neuvěřitelném talentu pálit kotouče. :)

    • tomfree  

      Mám kola Dt exc 1200 a zipp moto na nábojích dt swiss, exc lépe jedou do kopce zipp zase z kopce,tak si vyber :-)

    • pumpy  

      Torchu otazka k tematu, jsou ty karbon kola o tolik lepsi nez hlinikove? Vyplati se priplatit za ne? (a to myslim na trailove pouziti a sem tam lehci skoky – obcas neciste?)

      Pozna hobby jezdec vubec ten rozdil a prinos?

      • kubad  

        tuhost, odolnost, váha, lepší záběr poznáš, ale může to být i na obtíž víc tě naklepou.

        Cenově už to není tak daleko, kvalitní alu ráfek je 2t. slušný carbon cca 5t.kč

      • novas752  

        Na trailovém kole to neni nijak extra podstatné, řešil bych to až když bych nevěděl co jinýho vylepšovat.

        Ano je to tužší a trochu lehčí, je poznat že to prostě neuhýbá. Ale zase je to náchylnější na nárazy – hliník se ohne, karbon buď zapruži a nic se nestane nebo praskne. A je méně pohodlné než hliníková kola, pokud neni citlivé odpružení tak to v terénu dokáže docela vytřást.

        • tomfree  

          Tak zkus ty zipp kola,ty jsou pohodlnější než všechno,co jsem zkoušel.

          • mirorek2  

            Kolik vazis? Taky po nich pokukuju

            • tomfree  

              90kg

              • mirorek2  

                Jde mi o to, aby se pode mnou nekroutila moc. To bys mohl odhadnout? Mám 105

                • tomfree  

                  Já nemám pocit,že by se to nějak kroutilo,ale když jedu po hranatých kamenech,kde jsem už jel předtim mockrát,je to jako by byly méně hranaté a když to nakloním do zatáčky tak to drží a neodskakuje,tlumení muže být dobré,ale tak rychlé žádné není,musí to být těma kolama.

          • novas752  

            To ano, ty Moto jsou trochu mimo tohle srovnání díky úplně jiné konstrukci.

        • pumpy  

          Chtel jsem ot na nukeproofa co mam v profilu, pro je to to pruzeni citlive (ale ja se v tom prd vyznam), no uvidim, co a jestli vubec neco vyberu, kazdopadne dekuji za tyto poznatky.

      • čel.A  

        Měl jsem carbonové e13 tři roky na Jeffsy a sáhnul jsem na ně jednou. Jezdil jsem na nich primárně přírodní traily TT, RS, okolí Phy, švýcarské traily a vydržely všechno bez problémů. Mám 88kg.

      • Mr.Duck  

        Za mě je to hlavně o nesrovnatelné výdrži.

        Hliníkové ráfky mi většinou vydržely pár jízd. Životnost různých značek co jsem zkoušel tak od 3 dní do měsíce. Centrovat a dotahovat pnutí jsem musel po každé jízdě na EN nebo dni v parku.

        Karbonový ráfky jsem za 5 let na DH zničil 2,v obou případech v situaci kde by se hliníkový ráfek asi rozsypal – pod 10psi,žádná vložka a větší gap přímo na ostrý kámen. Mimo to jsem na ně nemusel sahat, žádné centrování. Přední jsem po 5 letech zkontroloval jen tak pro dobrej pocit.

        Jinak se mi dost líbí i ta tuhost, hlavně v odkloněných situacích tomu mnohem víc věřím, prostě to jede kam má :)

        • McBlacky  

          Ja tomu sice nanakladam tolik, ale taky po prechodu na carbony resim o rad mene problemu s kolama a to jak xc tak en pouziti. Uz bych si hlinik nekoupil.

      • Lochy13  

        Ja to bral tak, ze chci s kolama minimum starosti. Zadny centrovani, dotahovani, rovnani jen jezdit no a kdyz nahodou praskne, tak novej.zadaco. Z toho mi ty reserve vysly nejlip.(klidne bych vzal weareone, kdyby meli stejnou dostupnost v evrope). A I ta cena se da lip zkousnout :)

        • krabica  

          Osobně bych vzal Nobl TR37 na i9 nábách, kdyby byly dostupné v Evropě.

          • mirorek2  

            Takže pruba zipů je fakt na mě jo? :D

            • kubad  

              pokud si to pamatuju dobře Kubánec je vozí

              • filous  

                To asi jo, nicmene dostat z nej nejaky objektivni feedback je otazka ;-)

                • mirorek2  

                  Tak ony budou asi supr, je to zajímavá technologie, do jisté míry jedinečná v MTB. Navíc doživotní záruka je super!

              • mirorek2  

                Jj vím, ale on je jiná váhová

                Potřeboval bych je zkusit sám :-)

    • boo-beek  

      Tak, a ještě jsem objevil Crankbrothers Synthesis. Záruka podobná jako u SC, chování by mělo být podobné jako u Zipp, náboje u těch základních asi nebudou nic moc, cena s I9 vlastně není nesmyslná, ale už je to moc, no… :D

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.