Prosím o radu. Pokud upnu ráfek přesně tak jak si hezky sedl, tak se brzdový kotouč dotýká destičky a kolo se méně otáčí. Aby kotouč nedrhl o destičky, musím ráfek při upínaní vychýlit.
Jak se dá tento problém opravit?
Děkuji
Prosím o radu. Pokud upnu ráfek přesně tak jak si hezky sedl, tak se brzdový kotouč dotýká destičky a kolo se méně otáčí. Aby kotouč nedrhl o destičky, musím ráfek při upínaní vychýlit.
Jak se dá tento problém opravit?
Děkuji
Seřídit brzdovej třmen (2 imbusy 5 nebo 4 které ho upínají do rámu/vidlice) a zresetovat pístky (aby byl kotouč uprostřed mezery ve třmeni).
Pokud je třmen vůči kotouči nakřivo (jedna destička se dotýká na okraji kotouče a zároveň druhá uvnitř kotouče na jeho druhé straně), je potřeba zafrézovat dosedací plochy na rámu/vidlici = servis.
reset pístů – to se dělá jak?
Jako u hodinek. Zmáčkneš vše co zmáčknout jde a držíš min 20 vteřin :-)
Vyndáš destičky, opuchješ vnitřek třmenu a všechny pístky opatrně zatlačíš zpět do třmenu co o jde
Ničím ostrým, kovovým max na plocho. Pístek může u vyšších řad prasknout, u nižších poškrábat apod. Používám plastovou páku na sundávání pláště.
Pozor na to „co to jde“. Kdybys měl moc brzdovky (oleje) v okruhu, tak nejdou zatlačit úplně dovnitř.
Jak budou destičky venku, nemačkat brzdu, nebo hlídat, jinak vypadne pístek ven a máš další zábavu.
Nasaď kolo, povol třmen. Zmáčknout páku, držet a třmen dotáhnout. Tím by se měl vystredit a problémy zmizet
…pokud ovšem není jeden pístek o hodně víc venku než druhej, pak může začít škrtat kotouč ne o destičky, ale přímo o třmen.
Dotahování se zmáčknutím brzdy většinou nefunguje, kotouč stejně uhne, obzvlášť levnější kusy, a pak je to zase špatně nastavený. Lepší je si hlídat třmen rukou vůči kotouči.
.
Přesně tohle mi nikdy nefungovalo. Ještě jsem nepotkal brzdy (Formule, Avidy, Shimana), kde by pístky chodily symetricky :(
seřídit a rozchodit pístky při každé výměně desek ;-) … teď jsem nato zapomněl a zbytečně jsem si odepsal desky, kdy by ještě nějaký ten den zvládly :-/ …
Chce to hrát se s umístěním třmenu a pevné nervy… Já se tím „bavil“ skoro 2 hodiny než to bylo 100% OK :D
ty máš sram!?!
když mám brýle a slunce tak na první dobrou do minuty,se středěním desek do 5ti ,shimano :)
Ono to je kus od kusu, hodně záleží na přesnosti opracování navářek a případně adaptéru.
jasně,i shi podložky pod šrouby mají „excentr“ a je opruz to seřídit,naštěstí už prudí nového majitele :))
nedávno jsem se prděl s třmenem elixírů a vzdal to,jeden píst „přidřený“,výrobní závada a raději srovnal kotouč k dokonalosti a nechal být,protože i to jejich odvzdušňování stojí za pendrek..na tu plečku dost dobrý..
Co je na tom složitého??Povolím třmen,zmáčknu páku,zas utáhnu a jdu od toho (Avid Elixir R).Akorát si vycvaknu hadičku z úchytů ať mi to netahá zpět.
Taky je dobre utahovat srouby postupne a pred procedurou trmenem trochu zakvedlat, at se podlozky odlepi od sebe. Pri utazeni na keden vrz se muze trmen pohnout.
A pak je tu evergreen…a to, ze se zasni stavba pokrouti, kdyz na kolo sednes. Pricina 90% skrtani zadniho korouce.
Možná mi to tak jde protože mám vzadu jen 140mm kotouč.Věřil bych že to bude náchylnější u odpružené zadní stavby,během jejího pohybu se může něco lehce páčit(všechny ložiska nemusí být tak jak mají a může to stavbu kroutit).
Taky mi na tom nepřišlo nic složitého, ale ani jedny brzdy se mi tímto stylem nikdy nepodařilo dokonale vystředit (Juicy 7 , Elixiry, XT starší, XT novější, Deore, 105, Ultegra). A to jsem si dával pozor i na to, ať si před prací umyju ruce :)
Ruce, no, co se dá dělat
No je zajímavé, že někdy to mám během vteřiny, stačí jenom párkrát promáčknout brzdu s povoleným třmenem a utáhnout a někdy je to boj :D
Ono totiž to utahování kroutí se třmenem a má to tendenci „sjíždět“ do nějaké vymačkané polohy.
Tak tak, to jsem si taky všiml po těch hodinách středění :D :D
Shimano je sranda. Ale na jednom kole mám staré Magura Julie, bylo mi jich líto vyhodit, tak jsem vzal z Číny nové desky, že je vyměním, to byl ale blbej nápad. Přední v pohodě 5 minut komplet, ale ta zadní… Rám má IS a brzda taky, je napřímo, takže to nejde seřizovat jako u PM, jen tam dávat podložky. Přeházet tam komplet nová Shimana by bylo bývalo rychlejší :D
Jj ,je zajímavé,že dost často je to zadek ,viz ten elixír :))
Tak tady je to starej rám a stará brzda… Dneska už většinou dávaj PM i dozadu. Sranda je i ta vpředu, je PM rovnou na 180 kotouč, nejde tam dát menší.
Dneska je zase ale další debilní móda cpát vzadu třmeny do rámu a pak k tomu není přístup, nevejde se tam multiklíč, není na to dobře vidět apod.
Update: a stejně mě se*ou, takže tam ty Shimana stejně přeházím, až bude chvilka :)
Udělal jsem dle vašich rad a je to ok. Ale, brzdovou páku jsem musel asi 20× promáčknout úplně na prázdno než zabrala a začala fungovat. To je v pořádku? Nestane se ted, že zmáčknu a nezabrzdim?
Mas tam vzduch.
A ano, mize se ti stat, ze pri prudkem brzdeni pred krizovatkou nezabrzdis. Odvzdusnit-navod je tu napsan asi 100×-nebo predat do servisu:)
A jak se tam ten vzduch dostal? Měl jsem jen vydělané destičky. Teď to brzdí dobře.
Jak? To se nikdo nedoviiii…ale je tam…mohla byt bublinka v expanzce a dostala se do tlakove casti brzdy..
To nevis hlavne ty ;)…akorat se mu automaticky nastelovala vzdalenost desek, coz, pokud je ten rozdil velky, se projevuje presne takhle. On tam teda vzduch asi bude, jinak by ty pisty nesly az tak roztahnout, ale nemusi to byt az takovy problem
Pístky jdou roztáhnou úplně normálně, pokud je systém naplněn jak se má přesně podle vymezovacího bloku. Problém bývá, když to někdo dělá od oka a nalije tam moc brzdovky (oleje). Pak to samozřejmě nejde a musí se otevřít expanzka a upustit. S žádným vzduchem to nesouvisí.
No ze to bylo hned po roztazeni pistku mi nejak uslo. Ma chyba.
pokud jsi roztahoval pístky,tak to je normální,než se desky dostanou do pracovní polohy
pokud i potom,tak jak píše lukas
Roztáhl jsem pístky a pak to šlo naprázdno. Po několika zmáčknutí naprázdno dostala páka normální chod. Takže je to ok? Nepřestane to brzdit?
Ještě jsem koukal na video a bylo tam, že při roztahování pístku se má otevřít nádobka s kapalinou, aby se neprotrhla membrána. To jsem však neudělal.
Tak mělo by to být OK. Destičky se dali do optimální polohy a teď by to mělo fungovat :-)
Měla by se otevřít pokud je v oběhu hodně kapaliny. Pokud jí tam bylo tak akorát tak by to nemělo vadit.. Ale vždy je lepší to otevřít.
Úplně normální. Žádnej vzduch tam nemáš. Pístky se musí vystředit. Pokud už to pak brzdí normálně, vzduch tam nemáš. To bys musel pumpovat pořád.
Chci se pustit i do odvzdušnění, kolo je 2 roky staré. Minerální olej co se vytlačí při odvzdušnění se dá používat dál do aleluja nebo má nějakou životnost?
Brzda mi blbla od začátku..zhoršilo se to po 2letech a při výměně oleje jsem vytlačil z páky „gumovýho“ červa…dnes tedy doporučuji vypláchmout,olej je ok,ale je nasycen asi příměsí z těsnění..
Pokud jsou ok,tak bych to neřešil,nebo jako prevence
Novy (original Shimano) olej je ruzovy. Stary olej poznas, ze je uz jen nazloutly a navic v nem bude bordel. Takze stary vylejt a naplnit novym. Stejne se do okruhu vejde jen par mililitru. Nema smysl setrit.
V lékárně jsem koupil 3 stříkačky 20ml 15 Kč, větší neměly.
Ve zverimexu 1 M hadičky 4mm 6 Kč.
100 minerálního oleje.
U stříkačky kterou jsem šrouboval do páky jsem trochu zkrátil to čůro. V pohodě jde zašroubovat. A podle toho videa jsem během chvíle olej vyměnil. Dělal jsem to prvně.
ty kovové koncovky na stříkačkách být nemusí?
Zadne koncovky byt nemusi.
Nee. Jak píšu, zkrátil jsem to čůro na stříkačce a normálně našrouboval. Žádný problém
do paky bych asi pouzil ten kalisek, i kdyz nevim co je lepsi
Kalisek je lepsi, strikackou to jde taky v pohode.
stříkačka v poho a špejle jako špunt :))
Heleď, udělej si to jak chceš přeci :-D. Já jen napsal, že věci na výměnu oleje nebo odvzdušnění stojí 30 Kč, že se to tak dá udělat úplně bez problémů a není to žádný voser.
Ale klidně si nakup co uznáš za vhodné ty.
pohodlnější je kalíšek, ale jestli to děláš jednou za dva roky, tak se asi objedeš i bez něj ;)
Kalisek se da koupit samotny za cca 75kc. To se celkem vyplati a aspon nenacakas olej mimo :-)
jo, ten co dostaneš z brzdy do sběrného dvora ;) …
a počítej, že pokud to chceš udělat pořádně, brzdu naplníš několikrát ;)
Do alelůja? No nevim, možná při správném poměru s kadidlem i jo.
minerální olej – koupit 1 000 ml nebo 100 ml, využití pro 3 kola, netuším jaká toho bude spotřeba
Pokud se chceš zbavit starého černého oleje tak, jak to dělám já – protlačit odspodu – jsem spokojen, až když vytlačím čistý olej – tak si myslím, že takových 40 ml tím proženu (1 brzda …), takže já beru osobně litr ;) …
Navic pak nemusis stresovat, kdyz trochu vybryndas:)
hmm a nebo si drbneš hlavou do řídítek, kde máš nádobku s tím starým olejem a polovina toho paskvilu ti vyteče na hlavu :D :D
Měsíc sem to vymýval z hlavy ten olej :D
Si mel pouzit na vlasy cyklostar nebo odmastovac brzd :-D
To bych mohl skončit taky úplně bez vlasů :D :D
Řešení je jednoduché – plavecká čepice pro fajnšmekry :D
Chtěl jsem se pustit do odvzdušňování a zjistil jsem, že nemám potřebný klíč na povolení šroubu co je u brzdových destiček (na nějž se nasazuje hadička se stříkačkou). Neměl jsem ani šupleru abych jej změřil. Poradíte kolikátka tam je? A asi musí být nějaký plošší, co?
Na XT 785 je obyčejná 7. Nevím co máš za brzdy.
Shimano Deore BR-M615
taky 7???
Jen si postezuji – silnicni brzy BR R7070. Funguji super, zadne cinkani, pohoda. Vymenim zaplety za jine, ktere na jinem kole taky funguji ok. Ani jeden z koutoucu neni krivy. Uz serizeni na novych zapletech bylo trochu pracnejsi, ale ok je to flat mount a ten moc neumim. Ale seridim to, nic necinka, utahnu jako vzdy … ale jakmile zabrzdim, tak kotouc zacne cinkat! Opakovane!!!! Kolo se toci dobre, tj realne to nebrzi, ale cinka.
Moje teorie je, ze desticky s chladicem nejsou v adapteru uplne stabilne a na rozdil od jinych brzd se tam muzou trochu hybat, takze se po zabrzdeni trochu pohnout …? Jistici sroub, zavlacka vsechno zkontrolovano.
Tím zabrzděním myslíš jakékoliv i slabé zabrzdění a hned to dělá? Máš ten třmen dostatečně utažený? Co kotouč, máš utažený?
Uplne slabe zabrzdeni ne, takove ostrejsi zabrzdeni, ale porad ve stojanu.
Kotouc i trmeny jsou utazene spravne, teda tak jak je pokazde utahuji a nepohnou se – takze se musi pohnout desticky, tj nevratit se uplne dokonale zpatky. Pistky se pritom vrati ok. Operoval jsem i s rozpernou pruzinkou a nepomohlo to.
Jako bude to rukama … jen nevim jaky je spravny systematicky postup abych s tim nelaboroval tak dlouho :)
K te rozperce – ma to byt opravu ciste vecko nebo ty pacicky maji byt roztazene nejak jinak?
Jako destičky maj vždy dost velkou volnost v Shimano třmenu. Někdy si při brzdění i jakoby cvaknou. Pružinka má jedinou úlohu a to přidržovat destičky na pístku, když se pístek odtáhne po brzdění zpět.
Musíš to vypozorovat okem, co se děje ve třmenu, že ti to cinká. Popros někoho ať ti mačká brzdu a ty se koukej do třmenu. jinak to nepoznáš. Hodí se malá baterka, kterou si posvítíš skrz třmen, aby bylo lépe vidět.