Zdravím chtěl bych začít jezdit na kole ale moje váha je kolem 145kg výška 185 cm a potřeboval bych poradit jízdní kolo na jízdy do práce a na vyjíždky po silnicích/cyklostezkách. Rozpočet je cca 20 tis. Děkuji.
Zdravím chtěl bych začít jezdit na kole ale moje váha je kolem 145kg výška 185 cm a potřeboval bych poradit jízdní kolo na jízdy do práce a na vyjíždky po silnicích/cyklostezkách. Rozpočet je cca 20 tis. Děkuji.
https://www.decathlon.cz/…_/R-p-332473
Kdyz zdvojnásobíš, budeš mít krásný kolo.
presne na nej jsem koukal. za ty $ se mi zdálo super. jel jsem se na něj podivat a zas takova nadhera na živo to neni. a hlavně mě odradila ta váha.. jinak pro těžší expeditátory fajn kolo.
Tak ono pokud má cyklista 150kg tak jestli to kolo má o kilo víc nebo miň je asi celkem jedno.
Mám 125kg a ruplo, takže to fakt na 150KG není.
To jako vážně ?
Co jako vážně? Mě ruplo kolo pod 75kg… Všechno praská, i kola za 300 tyček mohou prasknout.
To ano, ale tohle tvrdí že unese 170kilo.
Mě ruplo RB které mělo nosnost tuším 125kg a mám 90kg, mě teda až po zaruce rupla zadní stavba. RB bylo docela ingot, tak ze prasknout muže vsechno
Tvrdit se dá ledacos, už z principu je to nesmysl.
3× ráfek, vyměněno a jednou rám. Vrácení platby. Za mě to bylo fajn kolo, pohodlné, sice těžší ale na slušné sadě a plaštích.
No a ted jeste vloz foto celeho kola, jako v tom druhem vlakne.
to je velmi nemilé, začal jsem nad ním docela uvažovat, protože jak hledám jak chci tak nikde nemůžu nic najít.
A tohle se zdálo že by se možná dalo minimálně zkusit.
no a kolik měříš? Pokud víc jak 190cm, tak to kolo není pro tebe.
185 cm
Kolo bez odpružení je na takovou váhu nesmysl. Stejně tak kolo s beranama, vždyť by ses k tomu ani neohnul.
Koukej po horskym kole na pevných osách s nějakou tužší vidlicí (34 nebo 35mm nohy) a širšíma pláštěma okolo 2,4". Za 40 sotva seženeš kolo které delší dobu vydrží takovou zátěž.
Tak za 40k má karbonovej dekáč. https://www.decathlon.cz/…_/R-p-323483?…
Kterej těch 150kg těžko dlouhodobě unese
Tak počítám, že dlouhodobě to nebude těch 150kg ale třeba 110kg. Zas tak vysokej není aby těch 100–110kg nedal.
Akorát sram Level T je ukrutně slabá brzda i na 75kg. Natož na dvojnásobek.
Vymění az MT200–400 a je to.
To je jako z bláta do druhýho bláta. Stejně tak 160mm kotouče jsou málo.
No nevím, já je měl a docela v pohodě. Deore a výš to nejsou ale brzdí suprově a hlavně jsou téměr bezservisové.
Bude jezdit po cyklostezkách na to mu to bude stačit.
Tohle kolo jsem si právě koupil. Asi jej vrátím. Vážím asi 115 kg a hledal jsem kolo co mě uveze s rezervou. Tady to nevypadá dobře.
Nevíte někdo co je to na tom Dekáči za řídítka??? Dík
Zkusim ti poradit.
Nepredpokladam, ze jako zacatecnik chces jezdit na „zavodnim“ kole s oblouky, jak tu nekdo daval odkaz na kolo z Decathlonu. To je hovadina. Normalni rovne riditka a klasicky posed.
Doporucil bych uplne obycejny horak a je jedno, jestli 26", 29" nebo trekove kolo. Jestli tam bude vzduchova, pruzinova nebo pevna vidlice je pro tebe momentalne opet JEDNO (ted se tesim, az se sem nahrnou odbornici, kteri doted mlceli). V cene kolem 15 000 Kc nemuzeme vzduchovou Rebu a zrejme ani nejaky Suntour.
Nejlepsi vybirat v miste bydliste pro pripadne upravy a reklamace. Nebal bych se kola v cene kolem 15 000, klidne neco z Decathlonu. Tam je skutecne dobry pomer cena/uzitne vlastnosti. Pekla jezdit nebudes, stacit budou i nejake zakladni brzdy, co nevyjedes sesednes a vyjdes pesky, tak na prevody neber ohled.
Co bych si ale rozhodne pohlidal jsou bytelne kola minimalne s 32 dratama a v cykloservisu nechat zaletovat vyplet. Mel by to zvladnout kazdy prumerny mechanik. Kola budou nejslabsi clanek a timto se razantne zvysi bytelnost na tech 150 kg bez rizika. Je to dobre ukazane v tomto videu nekde od poloviny https://www.youtube.com/watch?… Opet, zkuseny mechanik uz bude vedet.
Dulezite je zacit jezdit, ostatni prijde casem. Uvidis sam, co je nejslabsi clanek retezu – co se bude opakovane kazit, jestli budou stacit prevody, jestli to bude drcat. To nema cenu resit teoreticky dopredu.
Zacni jezdit, casem nejake kilo shodis, mozna se dostanes ke 110 kg a tam uz bude minimum limitu a koupis si plnohodnotne, klidne i zavodni kolo. Ted zajdi do obchodu a at vyberou neco bytelneho, co nebude stat vic jak 15 000 Kc.
S těma brzdama si nejsem tak jistý. Na minulým kole byly základní Shimano MT-200, které jsou běžně osazovány, a se svýma 95 kg jsem je uvařil při sjezdu po cyklostezce. Naštěstí přestávaly brzdit až dole a byla tam odbočka do protisvahu.
No na druhou stranu pokud někdo neumí brzdit tak uvaří Shimano saint v polabské nížině. V dlouhém sjezdu se brzdí krátce a intenzivně
Hele todle me zaujalo, nerikam ze to je nutne kravina, ale zni to divne.. jakoze v delsim sjezdu mas lepsi zabrzdit – pustit to – zabrzdit a tak furt dokola, nez proste furt trochu brzdit? Uplne to vidim ve skupince:)
Tak samozrejme ne, ze zastavis na 0, pak to nechas rozjet, popojedes 10 m, opet zabrzdis na 0… Citelne brzdit prerusovane, vsak kolo ma nejakou setrvacnost, zatacky projedes s nizsi rychlosti, rovinku nechas co to jede, pak prijde mensi proti kopec, kde samovolne pribrzdis atd.
Zkus si najít něco jako kopec, stačí ta silnice z Výrovky do Pece a zkus celou cestu trvale pribržďovat, pokud možno to natoč na video, jsem moc zvedavej co s tím budeš v té ostré pravé dělat, protože tou dobou už ti budou destičky hořet plamenem.
Teď vážně, brzdí se opravdu tak ze pribrzdiš do zatáčky pustiš brzdy a necháš to jet aby brzdy měly čas vychladnout. Na asfaltu není důvod brzdit když jedeš rovné. Ve složitém terénu to samozrejne muže být něco jiného.
Přesně tak, stejne jako v aute, na motorce atd.
Jak se na kole „brzdí motorem“ jako v autě?
Pokud chceš jet z kopce co nejpomaleji bez použití brzd tak je potřeba zaujmout takový píšeš aby jsi měl co největší čelní plochu.
…a kdyz chces naopak pri prejezdu na silnici z kopce predjet silnicku, staci dat sedlo dolu a prilepit se k rámu :-D
Když sjizdis někde napr z hor, tak ti jenom motor leckde nestačí.
Vidim často pak před sebou borce, kterým ta brzdová svetla sviti téměř v kuse.
Nic neobvyklého.
Přitom by stacilo zařadit třeba trojku a obcas víc na par vteřin přibrzdit.
Netusim ovšem, jak se chovají různé verze automat převodovek.
Nicméně způsob brzdění na kole je v principu stejný.
Nemyslim, ze borci třeba na TdF brzdí 10km z kopce přiměřeně trvale:).
A na biku v terenu je to úplně jasný.
Tak to záleží jaký motor a v jakém autě a jak naloženém. Někde to moc nebrzdí ani prázdné, někde to brzdí docela fajn i s paletou cementu :-) Ale spousta lidí to v autě neumí ovládat, stejně jako na kole.
Brzdit na závodě celý sjezd v kuse, to je konečná. :-)
No jo, postihnout všechny mozne situace by bylo na dlouhy článek:).
Hele, ridicak mas? Vzdyt tohle je uplnej zaklad…
Brzdit naplno – vubec – naplno? Ne, to me v autoskole neucili, no:) Tak dobry, naucil sem se neco novyho.. nejaky ty profi XC zavody za sebou mam, silnicni maratony v Alpach a Dolomitech taky.. ale ze by nekdo timdle stylem brzdil jsem proste nevidel, uz proto, ze by pres nej prepadlo padesat lidi. Lec, jdu prehodnocovat.
Neříkej mi ze při maratonu v dolomitech brzdiš cely kopec, snad to vališ co to dá a před zatáčkou ostré brzdy, za ni par šlápnutí, zabalit a valím co to dá, každou ušetřenou vteřinu z kopce nemusíš s vypětím sjíždějí na rovině nebo do kopce.
Brzdí se maximální možnou intenzitou aby jsi mohl začít brzdit co nejpozdeji, tak aby jsi to kolo bezpečně ovládal samozřejmě a v závodě je to snad samozřejmost ne?
No prave, to je takova jako samozrejmost.. jasne ze jedes proste co nejvyssi prumernou rychlosti. Sme se asi uplne nepochopili, nejak jsem si blbe predstavil ten uvodni priklad. Du drzet hubu:)
:-)
V autoškole tě učili na kopci vyřadit na neutrál, šlápnout na brzdu a dole jí pustit? To asi ne, že?
Kolo narozdíl od auta neumí brzdit „motorem“ – teda pokud to neni fixka. Takže zbývají akorát brzdy.
Sorry, ale “naplno – nic – naplno” sis z toho udelal az ted ty.
Ano to dokáží víkendový elektrikáři i snad na rovince.
Ty jsi dobrý odborník tvl, borec má 150 kg a koupí nějakou jebku na „základních“ brzdách, rozvalí to z kopce a prů_ser je na světě. Zrovna rám a brzdy a ano kola bych si opravdu pohlídal.
Kolo z dekáče? Píšou tu borci, že servis tam stojí totálně za vyližprdel, kolo v záruce tam budeš chtít dělat, jinak ty rámy docela praskají pod normální zátěží (zdroj s fotkama opět BF), natož 150 kg…
Koupit u mě týpek takto přetížený obyč kolo, pošlu ho s reklamací nejspíš k šípku, stejně tak si myslím normální bajkshopy.
Hlavne se neposrat. Ne, to nejsem ja. To je z knihy od Gerda Schranera The art of wheelbuilding.
Ty fotky prasklin ramu nemaji spojitost ani tak s vahou cyklisty jsko spíš s jeho vyškou okolo 200cm. Když nekdo jezdi na rámu 450mm dlouhou sedlovku, tak už je mu kolo male. Decathlon tomu jde samozřejmě naproti protože ten ram doporučuje do 201cm. Ten klučina mel jezdit XXL ram, ale ty Decathlon nevyrábí. Sam jsem si pri 194cm kdesi koupil 19" Heavy Tools Alu Comp a praskl ve stejném místě s 400mm Roox sedlovkou. A to jsem měl 79Kg. Od te doby si kupuji 21" velikost a sni s 120Kg nemam problem.
Zacni na MTB kole. Hlavne, at maji kola 32 dratu a vidlice je vzduchova, at si ji fouknes na svou vahu. Na dekaci takove kolo v tve cene najdes. Uvidis jak ti to pujde, pak muzes resit vic. Rady mistnich chrtu ber s rezervou, nevi o cem mluvi.
Tak dekáč má garanci do 110kg plus kolo. Jiné značky mají i 135KG a víc. Možný bych v jeho případě zkusil elektrokolo, mají větší nosnost plus, by měl hubnout rychleji.
Tím pádem 5× větší rozpočet… :-)
Nejhorší je smrt z vyděšení. O stanovování hmotnostního limitu mám svoji představu. :) Základ jsou pevná, tuhá kola a vzduchová vidlice. Pro začátek na jezdění po cyklostezkách to stačí. Má na to 20 tisíc. Jestli má peníze nech si klidně koupí elektrokolo. Být vydřený z hmotnostního limitu je zbytečné.
Akorát za ty prachy můžeš mít leda tak ty pevný tuhý kola + vidlici když dobře koupíš, rozhodně ne celý kolo s takovým osazením.
Kupodivu tady levné základní kola udělají větší službu než něco drahého.
No mám zkušenost se základními koly a fakt nechceš. Scott Aspect 910, od výrobce vidlice s 30mm nohama, základní kola – vše docela ok než jsem potřeboval pořádně zabrzdit. Vidlice se zkroutila, ráfek nevydržel a zlomil se v kolíkovaném spoji, já naštěstí přistál bez úrazu. Třeba jsem měl smůlu na blbý kus, ale už bych to znovu nechtěl zkoušet.
Nahradil jsem to 32mm Axonem a předním kolem od remerxu (rocky disc tuším). To už bylo o dost lepší – axon od té doby najezdil dost km a je stále plně funkční.
Aspecta jsem nahradil před 2r kolem poskládaným podle představ: https://www.bike-forum.cz/…327-rb-cr290
My se s Novasem teď bavíme jenom čistě o kolech (přední a zadní). :) Ten dekáč za 20 000,– má 32drátů a vidlici 32mm nohy. To že se pod tebou jedno kolo rozsypalo neznamená, že jsou takové všechny.
Však já také reagoval na ty „základní kola“ – oni tomu výrobci moc nedají a tuhost základního ráfku nebývá kdovíjaká. Ono to bude fungovat, ale i tak bude při váze metrák a půl muset umět vyměnit sem tam prasklý drát a v nářadíčku na kole mít klíč na centrování, aby případně doladil na výletu a dojel v pohodě domů ;-)
Tobě se takové věci běžně dějí? Taky nejsem peříčko, ale drát mně nepraskl leta letoucí. Lepší těžká základní kovadlina než vymýšlet něco zeslabovaného.
Jenže lepší kola nemusí být nutně zeslabované, odlehčované apod. ;-) Mohou být lepší ve směru tuhosti a odolnosti. Například DT 350 Hybrid + FR 541 ráfky, 32 drátů 3× křížené, mosazné niple + podložky a máš kola která tohle zatížení vydrží úplně v pohodě.
Na „základních“ kolech jsem s tím míval dost problémy. Nejvíc drátů mi prasklo na silnici při záběru, v terénu si nepamatuji, že by nějaký prdnul. Základní kola (něco pod značkou bontrager?) na Scott Aspect 910 – to šlo do hajzlu rychle, pamatuji si, že jednu vyjížďku mi prdly tři dráty postupně za sebou, domů jsem to měl ještě 50km. Výměna celého kola za Remerx Rocky Disc – praskání drátů výrazně ubylo, ale sem tam nějaký prdnul. Tam zas odešel ten jejich náboj – opakovaně jsem oholil praporky, novatec potom také prd vydržel.
Po tom co jsem si pořídil DT EX511 ráfky nevím co je prasklý drát. Zapletl jsem si stejná kola jako mám na celopéru, takže je mohu vyměňovat podle obutí :-) I na HT to sem tam beru i ze schodů apod. a žádný Drát nepraskl.
Výplety jsem vždy kontroloval a měl dotažené a vycentrované (mám doma i tenzometr).
Nechej si v servise zaletovat vyplet a unesou te i zaplety ze zakladniho kola se supermarketu.
na druhou stranu když můžeš tak je lepší si udělat radost a pořídit si nějaká normální kola a ta zákadní těžítka která se pod takovou hmotností musí kroutit jako had je lepší zahodit.
zaletovat i ráfek nejlépe
Jo, do tý doby než se ohne/prdne ráfek.
Tak ať RB slouží,mě po 5,5 letech praskla zadní stavba na straně převodníku, všimnul jsem si toho při mytí před dovolenou, bylo to prasklé asi do půlky, jako celá vnitřní strana, nějak jsem nepochopil proč to prasklo takhle svisle, čekal bych že to rupne ve vodorovné rovině. vyměnil jsem rám a tenhle mám pověšený v garáži že bych ho třeba jednou nechal zavařit, no nevím jestli k tomu dojde.
No jsem zvědavý jak dlouho mi rám vydrží, hlavně vůbec netuším kde seženu pak další, protože xxl rámů moc není :-/
Já měl XL, jsem proti tobě prcek, asi to byla normální únava materiálu v těch místech to ani nemohlo být provařené, je to tak 2–3cm od středové mufny, vůbec jsem to nepochopil, to kolo mohlo mít najeto tak 20 000km cestou necestou, ale minimálně polovina byla nějaká šotolina polní cesty a silnice tak že určitě žádný extrém
Tak tady jde spíš o to, že když rupne, tak ti nemusí uznat reklamaci. Což u kola za 20k nechceš.
To už fakt vymýšlíš hodně zbytečné problémy.
Ja borcovi fakt uprimne fandim a preju mu, at si koupi kolo, ktere klidne po mesici rozlame. Klidne at jich rozlame jeste dalsich 5, nez se nakonec po case dopracuje k nejakemu pro sebe idealnimu klikostroji, mozna se mezitim bude posouvat do jine vahove kategorie. Preju mu to proto, ze az se jednou ohledne zpet tak bude moci konstatovat, ze zkusil nez si vycitat, ze k tomu nikdy nenasel odvahu. Od cehoz ho spousta lidi svyma blbyma, byt nevedomky blbyma kecama odrazuje (beru ted i to druhe vlakno o kole do 150 kg). A vo tom to tady proste je.
Realne je blby, ze se nevyrabeji kola i pro vyssi vahovou, ale tak proste dnes je. Nicmene, mam ze sveho detstvi radu vzpominek na sousedy 150 kg+, co roky jezdili na skladacce (!) svou denni davku km do obchodu, pak na sad a zpet s taskou na riditkach. A podobne kola. Pravda, ze ocelovy ram podobny, jaky treba ja mam na cestu do rachoty s torpedem by tady udelal lepsi sluzbu, bohuzel to je asi dnes problem sehnat. Ale pokud by ta moznost byla doporucuji uprednostnit oproti HT (fotka).
Ale porad je dobre si ujasnit, ze tady na zacatku zadne sjezdy nebudou. Proste nebudou. Bude se jednat o neagresivni jizdu po cyklostezce. Mozna to kolo ve vysledku dostane mensi cocku nez od kohokolv z vas, co s tim pojede trail. Tady skutecne vydrzi i obyc kolo, budou stacit nejake Tektra, vidlice 32 mm vzduch budiz minimum, ale pujde to i s XCT. Opet – skladacka a taska na riditkach. Hlavne se neposrat :-)
Na základě čeho ti neuznají reklamaci ?
Řekl bych, že kvůli překročení váhového limitu. Když ti přijde 150 kilovej řízek do prodejny s tím, že mu ruplo kolo které má v manuálu že je pro max. 110kg jezdce. Tak mu určitě tu reklamaci neuznáš.
vzhledem k tomu že nemáš šanci ověřit váhu toho borce tak těžko :-)
Kolo které je stavěné na 120kg jezdce pro ježdění v terenu, někde na cyklostezce jen proto že jezdec váží o 30kg víc rozhodně nepraskne, není to žádná zátěž proti tomu když to nějaký 115kg pořízek valí někde v lese po cestě kde skáče přes díry a kořeny
Vzhledem k tomu, že tu reklamaci mu v můžeš v klidu odmítnout a on pak musí prokázat že je oprávněná, tak to jde docela lehko.
jen jsi opomněl že důkazní přemeno přechází na spotřebitele až po uplynutí 6 měsíců od data nákupu
No předpokládám že se mu to nerozpadne hned a ten rok mu to vydrží.
Pokud na tom bude rok jezdit tak je v pohodě v hmotnostnim limitu. To musí zhubnout alespoň 30kg pokud se bude snažit k tomu nějak normálně jist
Dobře ty!
Nechal bych ho soudně převážit… :-)
Ciste teoreticky pokud na reklamaci posle pritelkyni, ktera ma 50 kilo a jezdila po cyklostezce? Nikoho nenavadim, poukazuji jen na absurditu debaty.
A co je na tom absurdní?
To je úplně jedno kdo jej kupoval. Staci doklad o nakupu . Ja taky kupoval xc500 v M a jezdi na ni syn.
Absurdní je až na vyjímky celý vlákno. Pohádkově/katastrofický scénáře o neustále praskajících drátech, rozpadlých rámech, uvařených brzdách a z toho plynoucí nezbytnosti hi-tech řešení. Co Čech, to závodník a technickej vizionář. Psal to tazatel a někdo už to v komentu taky zdůrazňoval, ale se 145kg nebude jezdit ani traily, ani Dolomity, ale silnice a cyklostezky a to strašení „znalých“ mu fakt hodně usnadní výběr. Místo normální, dotazu adekvátní rady, klasický BF honění ega, jak moc jsem zkušenej.
Videl bych to podobne. Tady v okoli jsem roky potkaval chlapa, ktery musel mit tak k 200 kilum. Jezdil po silnici na normalni MTB 26" Meride a vubec nic se nestalo. Na tom kole jsem ho potkaval roky, pomerne pravidelne.
a zhubl?
Ne, byl furt stejnej.
Poslat muze. Akorat by ho ta pritelkyne musela i kupovat.
Jo? Ty mas nekde na uctence napsany kdo to kupoval? I kdyby to bylo kupovany v eshopu, tak bych rekl, ze naprosto nehraje roli kdo to kupoval.
Ano. Mám :) Ono totiz abys dostal tu dozivotni zaruku na ram, tak musis provest registraci ;)
U tzv „dozivotni“ zaruky zalezi jen a pouze na uvazeni te ktere znacky, co uznaji a co ne, jak si to zduvodni a co bude znamenat to „dozivotni“.
V teto diskusi resim variantu, ze by to teoreticky prasklo v ramci zakonne zaruky.
Docela hraje když už by se v tom někdo chtěl šťourat. Už hen proto že záruka většiniu platí jen pro prvníhi majitele.
A jak tedy prokazou, kdo to kolo uzival a zda vahove odpovidal pozadavkum vyrobce.
Me spis prijde, ze toto odviji od sebe, kdy mel na kole 45cm sedlovku vytazenou do nebes. Pokud s necim takovym osobne prijde k prodejci, tak je jasny, ze se mu prodejce vysmeje.
Mne se ale prodejce nevysmal a reklamaci uznal ;)
Tak co plasis? Jak tu padlo, nejhorsi smrt je z vydeseni. Az by neco takoveho nastalo, tak to bude resit.
Elektrokola mají jistě vyšší nosnost, ale ta nosnost je rovna hmotnosti soustavy kolo + jezdec.
Jak psal někdo výše, nejhorší je smrt z leknutí. Před 3 lety jsem se vyžral na 148kg, vzal jsem synovcovo ST120 z Decathlonu s ráfkovýma brzdama (chtěl ho vyhodit, protože 3 roky překáželo ve sklepě), namazal řetěz nafoukal a šel jezdit. Podle některých komentářů už bych asi měl být skoro po smrti, ale nejsem. Kolo je stále ok a i když jezdím na jiném, stále ho občas beru když jdu třeba courat se synem kolem komína. Teď jsem jen pár kilo od svého metráku a řeším kam dál, jestli cross nebo gravel.
Osobně bych tedy vzal klidně první bazarové horské kolo (bude pohodlnější a s lehčími převody) co mi vyskočí na bazaru za 5 – 10 tisíc, nechal peníze stranou a šetřil a počítal s tím, že to je na 1 až 2 roky a pak si vybereš, co Tě bude bavit a budeš mít o dost širší možnosti výběru…ono z těch velkých vah to jde na zpočátku poměrně rychle dolů.
všechna čest!
rozumný přístup a gratuluji k výraznému posunu.
Moje rada – gravel si napřed zkus – ideálně najít nějaký testovací den. Drncá to a předklon v oblouku není pro každého.
MTB je pořád MTB.
Díky moc. Budu muset vyzkoušet. Před sebevyžráním jsem jezdil více a vždy bez odpružené vidlice, takže toho se nebojím, ale s berany nemám zkušenost (ale jsem na to zvědavý).
Už jsem byl rozhodnutý pro crosse se vzduchovou vidlicí a už se jen rozhodoval mezi konkrétními koly (asi i v tomto pořadí):
Vše levnější než gravely, vše asi i pohodlnější, ale ty zahnutý řídítka mi pořád vrtají hlavou :-) 90% času strávím na silnicích 3. třídy a zbytek jsou zpevněné cestičky, takže asi chybu nemůžu udělat ani jednou volbou…
Pokud budes casto pouzivat horni uchop, tak se riditka jeste o to vice zkrati, budes mit ruce nevim, 400–500 mm od sebe. Na rovne casti vedle predstavce jeste min. To je slabina gravelu u lidi, co se vetsinu casu stejne drzi v horni casti.