Jak máte nastavený útlum na tlumiči

87 nepřečtených
  • vasek80

    Řešil jsem na fullu při občasných rychlejších vyjížďkách pohupování zadní stavby. Můj tlumič má 4 st. přivření ale jakmile jsem tlumič přivřel, tak po nájezdu na nerovnost nebo díru se ozývalo od zadní stavby klepnutí. Jezdil jsem s tlumičem s plně otevřeným útlumem a s 25% SAG se tlumič při šlapání pohupoval okolo 1cm na polohu 1, při přivřen se hýbal jen max o 2mm ale za cenů toho klepání. Na 4 polohu se už při šlapání v sedle ani nehnul a klepání tu bylo stále.

    Útlum má 10 poloh a ja nedávno zkusil prvně dát 5, tedy střed útlumu a najednou se mi znatelně minimalizovalo pohupování z toho 1 cm na cca ty 2mm a stavba neklepe. Zkoušel jsem projíždět různé teréní pasáže přez kořeny aj ale nastavení útlumu na polovinu rozsahu takřka nepoznám. Takže místo 4 st. uzavření tlumiče nyní za jízdy točím kolečkem útlumu a minimum a polovina.

    Zajímalo by mne jak máte nastavený útlum na tlumičích ostatní. Nemyslím různé formy propedalů a přizamknutí tlumiče. Myslím útlum, který se ladí kolečkem :-)

    0 0
    • vasek80  

      Omlouvám se za překlepy. Jsem zvyklý si to po sobě kontrolovat po odeslání a pak upravit, ale teď se mi nepochopitelně ihned aktualizoval stránka.

      0 0
    • jIrI___  

      4 cvaknutí od začátku, nevím ale co ti to řekne :). Nastavil jsem to dle Mlokovy rady tak, že když sjedu z obrubníku v sedě, tak ať po prvním zhoupnutí nenásleduje druhé.

      0 0
      • vasek80  

        Kolik máš celkový rozsah kliknutí a pozoruješ také, že to na 0 víc houpe a na 4 méně a ještě nepřicházíš o citlivost na nerovnostech?

        0 0
        • jIrI___  

          Celkový počet kliknutí nevím (tlumič je Fox RP2), houpání je jasné, ale změnu citlivosti jsem nezaregistroval.

          0 0
          • MlokCZ  

            K omezení citlivosti při přetlumení expanze dojde, protože jak se tlumič nevrací zpět tam kam by měl, tak ho přetlumená expanze drží více ve zdvihu a tím je jakoby lehce předepnutá pružina a proto se snižuje citlivost.

            0 0
        • MlokCZ  

          Omezovat pohupování přitlumením expanze je nesmysl.

          0 0
          • vasek80  

            Proč, když přivřením na 2 st. ze 4 se podstatně zhorší práce zadní stavby v terénu a navíc se od ní ozývají taková klepání. Ten 2 st omezí pohupování stejně jako útlum expanze na polovinu a pokud s tím vlítnu na kořeny tak mi to nenaklepe zadek jako přivření.

            0 0
            • MlokCZ  

              To nevim. Já jsem X-Fusion nikdy více netezkoušel.

              0 0
              • vasek80  

                Já jsem tak trochu propadl hysterii z pohupování. Všude člověk čte, že jedině virtuál je to prvé řešení, protože dokáže nejlépe odfiltrovat vliv šlapání. Mě se při minimální útlumu kolo pohupuje při šlapání celkem dost. Opravdu o ten 1cm pumpuje a tak mě zajímalo jestli všichni vozí minimální útlum, nebo mají tlumič trochu přitlumený.

                Můj tlumič má dle mě útlum progresivní. Do 5 kliknutí není nic moc poznat a poslední dvě kliknutí tedy na 8 a na 10 hodně tlumí. To jen na okraj. Hodnoty nad 5 nevidím důvod používat, protože právě tlumič zůstává ve zdvihu a rychle po sobě jdoucích překážkách.

                0 0
                • vikicek  

                  Jako řešení vidim HT :o))

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Expanzní útlum se nastavuje tak, aby se tlumič vracel ze zdvihu co nejrychleji ale nekopal. To co popisoval jIrI je dobré k prvotnímu nastavení.

                  Já pak většinou vozím ještě o chlup povolenější expanzi, tedy při tom testu na obrubníku tam je náznak druhého zhoupnutí.

                  A takhle se projevuje každé omezování tlumení ať už komprese nebo expanze. Ze začátku je to vždy méně znatelné. Pokud už se tlumič na první pohled vrací pomaleji, tak je většinou hodně přetlumený.

                  Co se týká pohupování, tak to se řeší hlavně vhodným výběrem stavby pro konkrétního jezdce a jeho styl šlapání a jak umí kruhově šlapat.

                  A když už je třeba stavbu omezovat a houpe se opravdu moc, tak se omezuje na úrovni komprese (tedy propedal a jiné platformy případně u Foxe si nechat přenastavit interní nastavení komprese na vyšší hodnotu – samozřejmě se tím zhorší i citlivost).

                  1cm houpání přímo na tlumiči a to ještě při tlumiči s kratším chodem, tak to je opravdu tragické. To už bude tak cca 2,5cm reálného zdvihu (může být i ještě více nebo lehce méně dle přepákovacího poměru dané stavby), to je opravdu hrozně moc.

                  Na Stereu se mi otevřený tlumič (upravený v TF tuned s minimální kompresí, tedy maximálně citlivý) pohupuje tak 1–3mm dle situace.

                  Na AMS 150, což je hodně houpavá stavba, tak se mi tlumič pohupuje ještě méně, tak 1–2mm maximálně a to navíc je tam tlumič s 63mm chodem, tedy je tam menší přepákovací poměr.

                  Tam mám ale tlumič s vysokou kompresí (velocity tune firm) a s BV. Ta stavba je ale extra citlivá, tak to tak celkem jde, i když uvidím, jestli to nenechám přenastavit na velocity tune medium (maximálně citlivý tlumič by už byl na tuhle stavbu moc).

                  0 0
                  • vasek80  

                    Já zkusím obrubník, ale pokud bych ho sjel a seděl na sedle, tak se zhoupnu poté ještě 2×. Na minimální tlumení je to opradu houpavé.

                    Mě jen vrtá hlavou, že nikde v testech u Ghosta o vyšším pohupování nepsali. Třeba na MTBS psaly že „nedochází k výraznějšímu pohupování při šlapání“. A i v jiných testech co jsem před koupí kola četl Ghosta chálili za „propracovanou 4 čepovou stavbu, která eliminuje vliv šlapání“. Proto by mne zajímalo, jestli si v testech také nenastavili větší útlum a pak by mi to dávalo smysl.

                    Stavba je přepákovaná 2:1 takže skutečně 1 cm na tlumiči je 2 na kole. Problém je jak to objektivně zjistit kolik pracuje tlumič. Jeden kamarád tvrdil že tak 2cm, druhej 1 a mladá ta 0,5cm. Já se kloním k tomu 1. Někdy přidělám foťák na bidon a natočím si to.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      On je tam použit tlumič s 63mm chodu? Pokud ne, tak nemůže být přepákovací poměr 1:2.

                      K tomu ale navíc je průběh lehce progresivní, tedy na počátku zdvihu je větší přepákovací poměr.

                      Tedy přepákovací poměr v první části zdvihu je určitě větší než 2:1. A pokud je tam tlumič s kratším chodem než 63mm, tak o hodně.

                      A kolik pracuje tlumič můžeš na rovině na pěkném asfaltu, kde vidíš jak moc daleko se pohybuje od gumičky. Při rukou dobře dostupném tlumiči lze ještě posoudit i hmatem.

                      Ghosta AMR 5700 jsem nejel, na první pohled ta stavba bude spíše houpavější (dle umístění horstlinkového čepu), ale zase ne extrémní houpačka.

                      Jak kdo dobře šlape udělá propastný rozdíl.

                      A expanzní útlum nikdo větší než je třeba nenastavuje.

                      0 0
                      • vasek80  

                        Na vahadle je psáno 2:1 jak dlouhej chod má tlumič netuším. Jednou jsem to měřil posuvkou kvůli zjištění jakej mám SAG a tuším, že to těch 6 cm bylo.

                        0 0
                    • nox159  

                      ten tvuj ghost se houpal asi tak stejne jak muj anthem nejak moc jsem to nehrotil a nezkoumal… na tyhle veci zas tak citlivy nejsem…

                      nemas vylozene houpacku ( teda tedka jak nad tim uvazuju tak jsem to jel s foxem …) takze to asi muze delat nejaky ten rozdil…

                      ale proste ten ghost se extremne nehoupe takze mozna to bude o tom ze jsi na tohle extra citlivy.. nebo extra blbe slapes…

                      0 0
                      • vasek80  

                        Tak musím extra blbě šlapat

                        0 0
                        • nox159  

                          jako na druhou stranu jak pise mlok ze se mu to houpe jen 1–3mm tak kdyz vemu ze ma oproti mojemu kolo o dost vetsi zdvih tak ja musim asi tez slapat jak uplny magor protoze mi se tlumic taky houpe a to by se houpat pry nemel… :D

                          0 0
                          • vasek80  

                            Včera jsem jel vedle kluka na Athemu X2 s Foxem a také jsem koukal, že se mu to pohupovalo. Útlum říkal, že měl na polovině.

                            0 0
                            • nox159  

                              utlum nastavuju na pocit ne na to kde v jake pozici je… mam ho cca tak jak psal mlokCZ kdyz sjedu z patniku tak se mi to zhoupne jednou a pak jeste takovy naznak…

                              chvili jsem s tim laboroval i v terenu jak se to chovalo…

                              0 0
                          • MlokCZ  

                            Dost dělá také výkon jezdce. Pokud budeme šlapat stejně do kruhu a já pojedu nižší výkon (což pojedu), tak mi stejná stavba bude i méně houpat.

                            0 0
                            • nox159  

                              jako pokud se na to extremne zamerim tak se da jet tak aby se to nehoupalo spis houpalo fakt malo ale kdy tak pojedu? v terenu jiste ne a kdyz jedu asfalt tak zapinam propedal…

                              rekl bych ze slapu relativne dost slusne do kruhu ale proste se mi to houpe… ale nevadi mi to houpat se to ma protoze je to full, jen by to nemelo chodit po dorazech a to nekdy chodi ale co nadelam :D ( progresivnejsi tlumic u tak maleho zdvihu asi nema cenu resit…)

                              0 0
                            • nox159  

                              jinak zrovna uvazuju jak to resit pri zavodech… ( chcu na tom neco zkusit priti rok zajet – pokud nahodim lehke kola… ) budu mit jen 2 polohy PP ( tim kolcem kde nastavuju jak bude silny PP pri zavode tocit nepujde… ) RP23 tam ma.

                              sjez na otevreny, technicky vyjezd jezdim na 1cku a asfalt na 3ku tak laboruju nad tim jak na to… :D

                              0 0
                              • kubad  

                                na zavody podle terenu, případně trochu přefoukat tlumič + propedal

                                0 0
                                • jonti  

                                  Přefoukat tlumič NEEE – sníží se SAG, zvedne se zadek a rozbije geometrie, na mým haibike sleek cítím i 20PSI.

                                  0 0
                                  • Sobi  

                                    To já cítím i jednoho psa. Zrovna o víkendu mi při procházce zmokla čuba a pak když se sušila u krbu… ta smrděla! ( už chápu proč se říká, že smrdí jak zmoklej pes ).

                                    Opravdu jde cítit i jeden pes :-)

                                    0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Tak když už někdo chce přefukovat, tak přefoukne s tlumičem i vidlici a snížení sagů se vyrovná.

                                    0 0
                          • fousek  

                            Anthem se mi pri normalni jizde ani nehnul, snad jen jednou kdyz jsenm je ze zavodu totalne vysatej tak se kapku houpal. Reign cca 0–3mm

                            0 0
                            • vasek80  

                              Tak to musíš mít zase přefoukaný, nebo přetlumený tlumič. Co jsem pozoroval Athema X2 tak se při šlapání na pevném povrchu hýbal a fouknutej byl na 20% SAG a poloviční útlum.

                              To že se ani nehne nevěřím, ale pokud je to přeci jen tak, tak to musí být hoooodně na úkor pohodlí

                              0 0
                              • assassin  

                                noo ani nehnul.. s tim trosku prehani, kdyz necucis na tlumic tak si vychylky nevsimnes.. pohodli bylo ok, me prislo ze ten anthem zehlil lip nez jeho druhe kolo – reignX, asi je to dost o tom jak kdo slape, fouskovi se moc nehoupe zadny kolo na kterym jede…

                                0 0
                        • vasek80  

                          On ten FOX na AMR 5900 je méně citlivý jak X-fusion O2 PVA na AMR 5700. To tehdá psal někdo kdo 5900 reklamoval a dostal po dobu reklamace 5700. Myslím, že i spolu jsme to tam řešili.

                          Já nebudu mít klid, dokud se na Athemu nesvezu :-) abych zjistil, jestli v houpání je chyba ve mě, nebo ve stavbě a pokud se budu houpat i na maestru, tak budu mít klid a dám pokoj.

                          0 0
                          • Carlos.f  

                            Jel jsem na AMR Plus modelový rok 2010. Byl tam taky ten X-Fusion s těmi čtyřmi polohami přivření.

                            Když byl tlumič plně otevřený, tak na velkou placku to trochu pohupovalo.

                            Ta zadní stavba žehlila pěkně a přišlo mi že to i poměrně dobře jede.

                            Uvažoval jsem o něm, ale nesedla mi geometrie – moc strmý hlavový úhel a vyšší hlavová trubka.

                            Jinak když jsem tlumič přivřel, tak to trochu ztuhlo ale pořád to fungovalo normálně.

                            0 0
                          • Carlos.f  

                            Ještě chci dodat, že mi přišlo, že je to méně houpavé než Maestro od Giantu.

                            0 0
                    • Kynio  

                      Já když sjedu v sedě obrubník, tak jdu do zdvihu, vrátím se do normál pozice a tím to hasne. Žádný další pohupování..

                      0 0
                      • nox159  

                        nezatloukas to pak v kořenových pasažích…?

                        0 0
                        • Kynio  

                          jak to myslíš? Nemám sebemenší problém s využitím zdvihu. Jsem tak 3–5mm nad dorazem po vyjížďce těžkým terénem plným kořenů a děr :) jo to už musí bejt skok a tvrdší dopad, abych se dostal až na doraz..

                          0 0
                          • nox159  

                            no jestli se ti stiha vracet tlumic a najizdis na dalsi prekazky s „plným“ zdvihem…

                            jinak nevyuzity zdvih 3–5mm na tlumici je podle me dost…

                            ja vyuzivam zdvih kazdou vyjizdku naplno :)

                            0 0
                            • Kynio  

                              čili každou vyjížďku jdeš na doraz ;) to teprve není dobrý ;)

                              kolo se mi normálně vrací zpět. Útlum mám jen 3 cvaknutí z 9 poloch.

                              0 0
                              • nox159  

                                jasne kazda vyjizdka doraz jak na vidlici tak na tlumici…

                                0 0
                            • Kynio  

                              navíc mluvíš o tvým zdvihu 100mm..to se využívá hned jinak

                              0 0
                            • vasek80  

                              Já abych po roce vlastnictví svého kola zjistil kde má tlumič doraz jsem jej musel vyfouknout abych potom zjistil jakej mám cca SAG :-)

                              0 0
                              • Kynio  

                                Vyfouknout abys zjistil SAG? ehm..

                                0 0
                                • nox159  

                                  tak jak to napsal, to napsal dobre nevim cemu se divis… ;-)

                                  0 0
                                • vasek80  

                                  Asi takle. Šuplerou jsem si změřil SAG ke gumičce když jsem slezl z kola. Bylo to dejme tomu 1.5 cm a potom jsem změřil, že tlumič k dorazu má dejmetomu 6 cm. Takže sag mám 25%. Čísla orientační. Ve skutečnosti to bylo 20%

                                  0 0
                                  • Kynio  

                                    jo tohle :) už je na mě dneska pozdě sry. SAG si většinou stejně člověk upraví dle svýho uvážení a hlavně dle toho, jak u danýho SAGu využívá zdvih. Takže 20% je prostě jen orientačně..každej to má stejně jinak

                                    0 0
                                    • vasek80  

                                      Jasný. Já abych využíval bez skoků celej zdvih bych musel mít SAG přez 30%. 25% je tak nějak na drobné skoky a 20% je moje XC degradace zadního tlumení.

                                      0 0
                                    • nox159  

                                      tak prece nemuzu jezdit bez sagu :D

                                      0 0
                                      • Kynio  

                                        občas ho zapomenu doma..nemůžu vždy myslet na vše ne? :)

                                        0 0
                                        • Sobi  

                                          Ty woe, já ho jednou ztratil cestou a musel jsem se vrátit zpět do hospy, naštěstí zůstal SAG na baru, tak jsem ho vyzvedl a jeli jsme pak domů už spolu! :-))))

                                          0 0
          • fousek  

            Pokud ma tlumic HS expanzi tak to nemusi bejt nesmysl

            0 0
    • kubad  

      nepleteš si propedal, nebo jak se to u X-fusionu jmenuje – ovládá se páčkou s odzkokem, ovládá se kolečkem? a to určitě nemá jen 4 polohy

      0 0
      • vasek80  

        Alternativa propedalu u X-fusiona má 4 polohy (modrá páčka)

        nastavení útlumu 10 (červené kolečko)

        0 0
    • Sobi  

      Nastavuji to tak, aby mi to v terénu dobře žehlilo a nekopalo. Ladím to podle terénu. Sice to pak na asf. houpe ale to je daň za ten terén :-) Když jedu víc po silnici tak to zase zrychlím, to samé vidle. Nejde přesně říct konkrétní nastavení záleží i na chuti k jízdě a ke stylu jízdy na kterou mám náladu, takže třeba jednu trasu jedu s rozdílným nastavení… je to pocitovka. A že to na asf. houpe!? No a co? Chtěl jsem fulla a mám ho, nic není naprosto univerzální pro všechny situace, já zvolil komfort a požitek v terénu nad pocitem žiletky na asfaltu. Moje volba, ale věřím že někdo to má i jinak…ale pak to postrádá smysl mít fulla, kdybych nechtěl aby to houpalo, zůstal jsem u HT. Proč omezovat hlavní smysl FS!?

      0 0
      • vasek80  

        Tak ono je to u mě asi takle.

        Když jedu sám, neřeším houpu se a pluju krajinou.

        Když jedu s kamarádem a jezdíme okruh a trasu co se jezdí závody, tak se hecujem a jezdíme na čas. Tam mě představa ztrácející se energie v tlumiči vadí. On má HT. No ale včera si začal stěžovat na bolest v kříži po delších vyjížďkách když přijde domů :-)

        0 0
        • Rubi  

          a proto jsem si tak oblibil M210 od DT swiss s uplnym lockem :)

          0 0
          • nox159  

            tvrdy lock je podle me desna prasečina…

            0 0
            • Rubi  

              na zavodni pouziti ideal ;) tam se stejne skoro vse casem rozbije, ale na turistickeho fulla bych to nechtel a to uz bych chtel hlavne vetsi zdvihy

              0 0
              • Vilém  

                Jj, hlavne je to ideal pro zadni stavbu, jeji pouzdra a loziska. Ale asi mas dobryho sponzora a nemusis to resit.

                0 0
                • Sobi  

                  JJ tvrdýl lockem kurvíš stavbu, není na to dimenzovaná, je konstrouvána na pohyb!

                  0 0
        • assassin  

          no ono kdyz to pohupovani zamezis priteznim expanzniho utlumu (rebound) je to v podstate podobne jako bys vic nafoukl vzduchovou komoru respektive zvysil predpeti pruziny.. tzn to uz skoro muzes to pohupovani resit tim ze to vic nafouknes pro jizdu kdy nechces aby odpruzeni „fungovalo“ :)

          jinak to klepani.. tezko rict takhle na dalku ale to by asi nemel byt pruvodni jev zadneho nastaveni tlumice…

          0 0
          • fousek  

            Propedal od Foxe v pruzinovejch tlumicich klepal dost a bylo to normalni

            0 0
            • assassin  

              jo tohle, no jak rikam.. „klepani“ muze byt vselijake… ten xfusion bude konstrukcne foxu hodne podobnej…

              0 0
          • vasek80  

            Tomuhle rozumím. Je jasné, že tlumič nejde tak snadno do zdvihu a tím dejme tomu mám místo 120mm na zadku jen 100mm. Já jsem na zadní odpružení tak trochu skromnej, protože na XC vyjížďky odhadem využívám polovinu zdvihu tlumič včetně SAGu. Předek využívám celej a zadek mi takle vyhovuje tvrdší a méně houpavý.

            K těm zvukům. Nejlépe jsou slyšet když jedu po silnici kde jsou záplaty a z té záplaty která je o 1cm nad asfaltem sjedu, tak to dopadnutí zadního kola je doprovázeno klepnutím. Není to čistě ocelové cinknutí spíše takové hlubší klepnutí. Je slyšet jen jakmile zapnu jeden ze 3 režimu „propedalu“ a je jedno jestli 2 nebo 4. Pokud je vypnut, tak může být přetlumenej a přefoukanej a neklepe.

            0 0
            • assassin  

              jo tak to je od propedalu… to je normalni, s tim nic neudelas.

              ja na XC vyjizdky nejezdim tak mam rad kdyz to zdvih vyuziva:) ja myslim ze si na to clovek zvykne a ani mi neprijde ze by to pohupovani nejak zralo energii(to bych poznal, moc ji nemam:) ) treba na giantu AC co jsem mel tak to znat bylo, to kolo skoro nejelo.. Reign ikdyz zehli stejne tak i jede..

              vyraznejsi houpani od slapani na 120mm vicecepovym fullu s tlumicem s propedalem mi prijde ze muze byt leda tim ze divne slapes, jestli mas full chvilku tak si zvyknes:)

              0 0
              • vasek80  

                Mě celkem vyhovuje teď jak jsem si to naladil. Sag mám 20% a útlum na polovině rozsahu. Stavba se nehoupá a na zpevněných cestách využívám cca 50% zdvihu včetně SAG. Jakmile dojedu na kopec nebo do větších teréních úseků otevřu naplno tlumení a jedu. Ani s minimálním útlumem jsem nikdy od zadku nepoznal kopání. Alternativu propedalu nyní nevyužívám, jedině na hladkém asfaltu nez záplat, kam se dostan velmi vzácně.

                Fulla mám 2000km a také nedokážu posoudit posoudit kolik bere houpání řekněme 2cm na zadním kole sil a jak bych byl na tom fyzicky, nebo časově při vyjížďce pokud bych propedal zapnul.

                0 0
      • fousek  

        Ja sem na Anthemovy mel i silnicni kola a nastaveni porad stejny, proste to v terenu nejak fungovalo a na asfaltu se to nehlo.

        0 0
        • nox159  

          proste to v terenu nejak fungovalo – nejak fungovalo je dobre nebo spatne…

          od fula clovek chce aby fungoval 100% v terenu a v ramci moznosti na asfaltu ale co tak čtu tys to mel naopak ne? ;-)

          0 0
          • vasek80  

            Také mám z toho ten pocit. Toto je radikální i na mě.

            0 0
            • nox159  

              jinak teda jak si rikal ze jak jedes sam tak ti to nevadi a jak jedes s kamošem tak te to stve protoze (predpokladam ) mu to jede lip a jede rychleji a ty se musis za nim hnat…

              to je ale bezna vec… jsem s kamošem vykonostne stejne kdyz jedem oba na zavodakach nic extra ale HT pod 10kg, ja ale bezne do terenu zavodaka neberu a kdyz jedu s tim kamošem tak je proste rychlejsi, ale nemam problem mu rict zvolni…

              jinak neni nic lehciho nez vybrat trasu tak aby tam byl ful rychlejsi…

              jinak co jsem vypozoroval tak takovy rozdil u me nedela ram HT vs. ful ale plaste a kola kdybych nahodil na fula lehoucke kola a zavodni plaste tak mi to pojede temer srovnatelne… ( tedka shanim ty kola a budu testovat… :)

              0 0
              • vasek80  

                Já si teď našel ideální kombinaci plášťů. Vzadu mám RK 2.2 a vepředu XK 2.2. v terénu předek podrží a zadek na suchu také. Horší je RK jen na vlhkém podkladě přez kořeny ve výjezdu. Jinak jsem spokojenej. Kola také budu řešit patrně začátkem příští sezony. 20mm široké trailové ráfky bych vyměnil za nějakej lehkej 17mm XC záplet, tedy v poměru k mým 85 kg v plné polní. Jdu opačnou cestou jak ty. Já dělám z Traila XC :-)

                Nevěděl jsem co od Fulla čekat a co mi bude časem vyhovovat po přechodu z HT. Loni od srpna, kdy jsem kolo koupil, jsem byl spokojenej a nic neřešil. Až letos jsem začal vzpomínat na rady, že stejně málokdo zůstane u svého prvního fulla, protože teprve na tom prvním fullu zjistí co od něj chce.

                Letos bych koupil Athema a nejspíš nejen kvůli tomu, že se mi letošní Ghost barvy nelíbí a moc se mi líbí barevně Athem X4, kterej je žel chudej výbavou. Jinak pokud budu předpokládat že bych se na Maestru houpal podobně, tak mi na AMRku vadí jen vyšší hmotnost a to 13.5 kg s pedálama. Zase si říkám, že by snad můj rám měl být bytelnější jak na Athemu, kola by patrně dost srazily a pak už je to jen v sedlovce, kokpitu a kazetě. Zbytek bych neměnil. Dostat se z 13.5 na nějakých 12 – 12.5 tak jsem spokojenej. Jinak geometrií mi sedlo bezchybně. Předních 120 mm využiju bezezbytku, zadek ztuha 100 mm, tak opravdu krom váhy asi není co vytknout.

                0 0
                • nox159  

                  nějakej lehkej 17mm XC záplet – 17mm na RK 2,2" bych nebral, 19–20mm je idelani :) teda podle me…

                  ja tedka delam z toho co mam zase zavodaka :D bude to sranda a celkem me zajima jak moc pujde ta vaha srazit za relativne maly peniz… :)

                  0 0
                  • vasek80  

                    No já už uvažoval i o RK 2,0. Ono by to k X-kingovi 2,2 sedlo akorátně, ten je proti tomu jak užovka. Jen se to prostě nehodí k masivnímu rámu vozit na zadku 2,0

                    0 0
                    • nox159  

                      a nemel bys fakt lepsi HT?

                      0 0
                      • vasek80  

                        To ne, na celopevňáku jezdím do práce a zkoušel jsem ho vytáhnout do lesíka abych zavzpomínal a zpět už cesta nevede. I kdyby měl zadek zdvih jen 5cm, tak pořád to bude lepší jak HT.

                        Alternativa je dvě kola. Teď už vím, že jsem na jaře neměl prodávat Tractiona. Sice to nebyla raketa, ale do 12kg s Epiconem měl a na vyjížďky na čas a sranda závody by byl nyní patrně lepší. Uvidím jak to bude s penězma a pak bych nějakého lehkého HT klidně na Véčkách koupil.

                        Zítra jedu s kamarádem co vymetá všechny závody v okolí, ale i po republice na vyjížďku. On + HT raketka pod 10 kg, tak zase mé houpací psychozy dostanou nažrat.

                        0 0
                        • nox159  

                          tak ho vytahni do terenu a muze se jit s tim zavodakem zahrabat… :)

                          0 0
                          • vasek80  

                            Budu hledat kořeny. Po vzoru hlášky z Pulp Fiction, jeho prdel pozná středověk.

                            Ale k tématu. Celkem jsem se zase uklidnil, že prostě moje kolo není výrazně horší v pohupování jak Maestro. Je to ve mě. S SPD jezdím druhou sezonu a při mých 85kg jsem spíše silový jezdec. Prostě do toho dupu jen směrem dolů a nahoru tahám jen v kopcích a nebo ze sedla. Se svojí špatnou technikou dokážu žít ale se špatnou technikou pod sebou (rozuměj systémem odpružení) by se mi smiřovalo hůře.

                            0 0
                            • nox159  

                              co jsem zkousel ruzne fuly… tak nejvetsi rozdil delaly vzdycky kola… nekdy bych chtel zkusit jet ruzne fuly treba od 100–160mm se stejnymi koly abych se mohl zamerit jen na zadni stavbu…

                              0 0
    • morlo  

      Taky s nastavením tlumiče dost laboruju. Mám rok a půl treka fuel ex 8, tlumič RP2 a ze začátku jsem to vozil relativně podhuštěný (cca 160 psi), přitom mám cca 100 kg, přišlo mi to pořád tvrdý. Dlouhou dobu jsem jezdil těch 160 psi s nastavením útlumu na polovinu rozsahu (4 kliknutí od nulovýho útlumu expanze, celkem jde nastavit 9 stupňů), ale prakticky pořád se zapnutým propedalem.

      Bez propedalu jsem měl pocit, že je kolo v těžším terénu nestabilní, pohupovalo to, ani předek jsem neměl úplně pod kontrolou (foxku float R 130 mm na 80 psi), vždycky když se to zhouplo, měl jsem paradoxně pocit, že mi to nadzvedává přední kolo a to nedrží v zatáčkách stopu, proto jsem jezdil s propedalem pořád, ale i tak to nebylo ono.

      Včera jsem zkusil změnu: nastavil jsem tlumič na 195 psi, útlum na 6 kliků od nuly, vidlici na 105 psi a útlum na 4 kliky od nuly a konečně jsem v těžším sjezdu měl pocit kontroly, úplně jinak to jede. Sice je to tvrdší na malých nerovnostech, na druhou stranu to mnohem líp (než při nízkých tlacích) tlumí při vyšší rychlosti na větších nerovnostech ve sjezdu. Před tím jsem asi při nízkým tlaku díky relativně vysokýmu zanoření (sagu) rychle vyčerpal zdvih, navíc se to houpalo a měnilo to geometrii díky velkým u zanoření. Teď můžu jet i bez propedalu a pohupování prakticky necejtim.

      Jak je vidět, není to vždycky úplně jednoduchý dobře si nastavit pružení a tlumení. Teď mám z kola konečně dobrej pocit.

      0 0
      • vasek80  

        Já oproti loňsku slezl ze 110 na 100 psů, to jen na okraj je to jistě dáno jiným tlumičem.

        Jinak jak teď využíváš zdvih? Předtím si chodil k dorazu? Mě se právě také lépe jezdí na tvrdším zadku. Vidli foukám na 80 a využívám 110mm a ten poslední cenťák mám rezervu.

        0 0
        • morlo  

          Kupodivu jsem pořád cca 1 cm před koncem, ale moc jsem to ještě netestoval. Mám pocit, že průběh pružení je na konci dost progresivní, proto jsem se na doraz nedostal ani před tím. Taky mám pocit, že před tím jsem si nedovolil dát tomu pořádnou čočku, dneska jsem měl při jízdě pocit větší kontroly a jel jsem na stejných úsecích ve větší pohodě (nevím, jestli i rychleji), takže jsem asi využíval díky větší rychlosti víc zdvihu – ale jak říkám, na soudy je ještě brzo. Zatím mám jasno v tom, že kolo bylo výrazně líp ovladatelný při akceptovatelný ztrátě citlivosti z kraje zdvihu.

          0 0
          • vasek80  

            A SAG se ti změnil tím nafoukáním odhadem o kolik?

            Já naopak chod zadní stavby mám lineární a tak i malá změna v tlaku mě při skoku dostane na doraz. Propedal nepoužívám v terénu nikdy. Používal jsem jen na asfaltě a to jen díky tomu, že jsem vozil tlumič naplno oteřený neutlumený. Je to potom neskutečná žehlička a z kraje jsem nevěřil jaké kořeny a kameny pod tím mizely. S nastavením útlumu na 5 z 10 to tak nežehlí, ale zároveň vím lépe co se děje pod zadním kolem a ačkoli o nerovnostech více vím, mám také pocit, že je kolo ovladatelnější a rychleji reaguje na mé podněty. To za cenu, že při klidných XC vyjížďkách využívám jen 3/4 zdvihu na zadku a v extrémních pasážích není kolo pořád v kontaktu se zemí., Pořád však nesrovnatelně více jak na HT.

            0 0
            • morlo  

              SAG jsem měl před tím velkej, u tlumiče cca 2,5 cm, teď 1,4 cm. U vidle byl sag 3,5–4, teď 2–2,5 cm. Na doraz jsem nešel nikdy, proto mě to ponoukalo jít s tlakem pořád níž. Pravda ale je, že to v těžším terénu moc nepouštím, uvidím, jak to bude s novým nastavením.

              0 0
          • morlo  

            Ten 1 cm se týká tlumiče, u vidle jsem cca 2,5 cm před koncem.

            0 0
    • vasek80  

      Tak jsem se dnes dokopal k tomu, abych si natočil jak pracuje zadní stavba při sjezdu z obrubníku.

      Nejprvne jsem měl naplno otevřený tlumič a tedy nejmenší útlum, dalo by se říci, že zadní odpružení se po sjezdu malého obrubníku 3× zhoupne. V tomto stavu tlumič při silovějším šlapání po asfaltu pracuje 1cm, tedy 2cm se pohupuju nahoru a dolů. Na to psal Mlok, že je to tragické číslo. V terénu při sjezdech otevírám tlumič úplně. Zajímavé je, že i přez pohupování vůbec nekope.

      Druhý sjezd obrubníku je nastaven útlum na prostřední hodnotu 5 z 10. V terénu je velmi nepatrně znát tužší chod a není to taková žehlička, ale pořád to bude dle mého názoru tak někde na úrovní XC 100 mm fullů. Tlumič se při silovějším šlapání pohupuje už jen v řádu cca 2 mm.

      Další dva sjezdy obrubníku jsou jen na okraj a nepoužívané a to útlum na 8 polohu a na max 10.

      Myslím, že na pozici 5 rozhodně není tlumič přetlumený a tedy s klidným svědomím tu 5 jezdím. Po někteých komentářích zde jsem si myslel, že zadek tím „zabíjím“, ale patrně to bude použitým tlumičem, kterej potřebuje trochu přitlumit aby nebylo kolo zbytečně moc houpavé.

      VIDEO

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.