• marty_6

    Ahoj, chtěl bych poprosit o radu/doporu­čení/zkušenos­ti při výběru nového fullu, které by vyhovovalo mým požadavkům a způsobu jízdy.

    Jezdím převážně lesní a polní cesty, cyklostezkám se snažím vyhnout, ale občas není zbytí. Vetšina vyjížděk je ± 50 km, vyjímečně 80–100 km. Čas od času se podívám na lehčí singletraily.

    Chtěl bych kolo spíše se vzpřímenější pohodlnější pozicí, nepotřebuji honit sekundy v ryze sportovní pozici. Vychází mi z toho full se zdvihy přibližně 120–130 mm. Neřeším každých 100 gramů, ale zároveň nechci tahat 15 kg kolo. Cenová relace cca 60–80 tisíc.

    Původní favorit byl Canyon Neuron roku 2020, ale modelová řada 2021 mi přijde zbytečně těžká v hliníku (cca 14,8kg) i v karbonu (14,1kg)

    Canyon Neuron CF8 https://www.canyon.com/…-8/2629.html?…

    Canyon Neuron AL7 https://www.canyon.com/…-7/2627.html?…

    v tuto chvíli vede hliníková Orbea Oiz H10 TR, která má cca 13,1kg (bohužel karbonový OIZ už je finančně jinde) https://www.orbea.com/…t/oiz-h10-tr

    do výběru se mi ještě dostalo:

    Cube Stereo 120 HPC https://www.cube.eu/…greynorange/

    Cube AMS 100 https://www.cube.eu/…carbonnblue/

    KTM Scarp MT Elite https://www.ktm-kola.cz/…-21-oranzova

    Prosím o zkušenosti a doporučení k uvedeným kolům, případně i návrh jiného kola, které by splňovalo má kritéria.

    Díky, Martin

    • Johny_r  

      Oize můžu doporučit, ale poloha na něm je spíš nataženější/spor­tovnější, chtělo by to vyzkoušet, jak ti sedne. Standardně tam montují představec otočený dolu, jeho otočení nahoru udělá dost, ale pořád to není úplně trailbike.

      • marty_6  

        Díky :-) Proto jsem uvažoval o té TR verzi, která má zdvih 120 mm, což trochu změní geometrii. Nebo je ta natažená pozice i v tomto případě?

        • RichP  

          TR verzi Oize v karbonu jsem testoval na víkend před koupí Neurona CF, takže mám přímé srovnání. Oiz je fajn, ale Neuron mi sednul víc i tam, kde bych to nečekal. Například do kopce jsem u Oize musel zamykat tlumič prakticky v každém stoupání. U Neurona mám tuhle potřebu výjimečně. Celkově mi Neuron přijde pohodlnější.

          Otázka taky je, o kolik bude Oiz TR s teleskopkou reálně lehčí a jestli ten rozdíl bude tak zásadní.

          • TheJD  

            Hlinikovy Oiz ma udajne 2.3 kg. V jakem stavu je otazka.

          • RichP  

            Jinak ale ten Oiz je krásné kolo a osazením by mě oslovil víc než ten Neuron CF8. No, není to snadná volba. Nemáš možnost otestovat, že bys viděl, jak ti ten Oiz sedne?

            • YZ  

              Můžu potvrdit, OIZ je nádherný bajk. H10 jsem měl možnost chvíli projet a kromě lehčích výpletů bych asi nic neměnil. Pokud rám s tlumičem váží 2,3kg, není to proti dostupnějšímu karbonu vůbec špatné. V obdobné cenové relaci jsem zvažoval XC full a vyšla mi OIZ H, ALU Anthem nebo karbon Lux.

            • marty_6  

              Oize mám možnost otestovat, ale toho Neurona CF8 ne, takže příme srovnání mi stejně bude chybět :-( přesně tak, osazení mi víc vyhovuje to, co je na Oiz než na Neuronu. Navíc u letošní CF8 zvednuli zdvih na 140 mm, což už mi pro mé potřeby připadá zbytečné. Váha je taky na straně Oize, jen si pořád říkám, jestli má v dnešní karbonové době ještě smysl kupovat hliníkový rám (kolo plánuji mít dlouho, neměním každé 2–3 roky).

              Mohu poprosit ještě o nějaké subjektivní postřehy při srovnání těchto kol, kromě toho zamykání tlumiče?

              • TheJD  

                Ja jel na Neuronu par jizd v BP a prisel mi jako docela tank, na lehcich trailech plne nahradil enduro bike. Oproti tomu muj Oiz TR je mnohem hravejsi kolo, ale to bude castecne i vahovym rozdilem, ktery byl kolem 2 kg. Jinak ty kola mely uplne jiny posed, ale to mozna vyresi otoceni predstavce a pripadne i osazeni kratsiho (na Oizu).

                • RichP  

                  Neurona jsem pořizoval jako svého prvního fulla, když jsem přecházel z 20 let starého 26" HT. V procesu rozhodování jsem testoval krátce Whyte G-150 a pár dní toho Oize (M20 tuším). Je to teda subjektivní pohled někoho, kdo nemá naježděno mnoho let na různých kolech. Každopádně jsem Neurona CF9 objednával tak trochu naslepo, kdy jsem se přesně rozhodoval mezi hliníkovým Oizem a karbonovým Neuronem a měl strach přesně z toho, že to oproti tomu Oizu nepojede a bude to těžkopádné kolo. To se mi naštěstí nepotvrdilo a zpětně jsem s tou volbou moc spokojený. Oproti Oizu mám větší jistotu v o něco rozbitějších terénech, když jezdíme přes léto v Beskydech,je to taková větší žehlička a celkově pohodlnější kolo, když se člověk za ničím nehoní. Přitom se neztratí ani na asfaltu a na rychlejších přesunech. Jezdím občas s tlupou takových dravců na XC HTčkách a nemám pocit, že bych byl brzda. Naprosto splňuje mou představu parádního univerzála. Nebude to nejefektivnější závodní XC mašina, a rozhodně to není ani enduro tank (to byl ten Whyte například), ale na všestranné použití pro mě ideál.

                  • TheJD  

                    Mezi temi koly je rozhodne vetsi rozdil, nez pripoustis. Hodne z toho udela prave posed, ale take naladeni tlumice, zdvih vidlice a predevsim plaste. Muzes se pokouset z jednoho kola udelat to druhe, ale otazka je, jaky to ma smysl. Pro nekoho, kdo jezdi jen velmi lehke tereny asi ma smysl udelat si na Oiz TR pohodlnejsi posed, ale jit opacnym smerem u Neuronu a delat z nej zavodni kolo na maratony nebo dokonce XCO podle me smysl nema, i kdyz asi jde za pedalem hezky (tohle si opravdu nepamatuju).

                    • RichP  

                      S tím rozdílem je to samozřejmě možné, já toho Oize testoval jen pár dní a než poslali soudruzi z Německa Neurona, tak mezitím pár týdnů uběhlo. Každopádně fakt nemám z Neurona pocit, že by to byl enduro tank. To kolo jede parádně a za tím Oizem pocitově nijak nezaostává. Nehoním ale vteřiny a nejsem ten typ člověka, co by měl potřebu svoje výkony měřit a sledovat, takže je možné, že zdání klame a je to opravdu jen můj pocit. Tazatel nicméně taky uvádí, že nemá potřebu závodit, ale hledá spíš pohodlné kolo. Každopádně, pokud má možnost toho Oize zkusit, tak bych to udělal. Když mu to sedne a přesvědčí, asi nemusí dál špekulovat :-)

                      • marty_6  

                        Díky moc oběma za reakce, v tuhle chvíli se nejvíc přikláním k tomu Oiz H10 TR, vyzkouším ho a pak se rozhodnu.

                        S těmi Cube, co jsem uváděl, náhodou nějaké zkušenosti nemáte?

              • pabe  

                No a co tady toho španěla: https://www.bhbikes.com/…ynx-race-evo, vzhledově podobný OIZovi, kratší reach (což by ti asi mělo vyhovovat) a zadní stavba. Nevím jak jsi velký, ale třeba tady na cyklobazaru https://www.cyklobazar.cz/…carbon-vel-m je jeden praktický nový, jako základ na karbonovém rámu pro třeba pozdější upgrade – hlavně ty brzdy, ale za ty peníze? Jenom ta barva?

                • marty_6  

                  díky, ale je to velikost M, navíc spíš čisté XC, což úplně nechci. jinak cenově i vzhledově to nevypadá vůbec špatně ;-)

        • Johny_r  

          Hele, přiznám se, že nemůžu moc srovnávat. Mám Oize TR a posed na něm mi vyhovuje. Když jsem to na jaře kupoval, tak jsem ho zkoušel s představcem otočeným dolů. Tam jsem byl moc nataženej, otočení představce to vyřešilo, ale posed je pořád dost sportovní. Srovnání s trailbiky nemám, chtěl jsem XC stroj s tím, že si občas dám nějaký trailík. Neplánuju nějaký poskakování po skalách, po kamenitý cestě to frčí velmi jistě. Oiz se mi líbil a byl v mé cenové hladině v podstatě skoro to jediné, co tu na jaře bylo skladem a splňovalo moje požadavky, takže když jsem ho zkusil a seděl, tak jsem dál nehledal. Chtěl jsem mimo jiné lockout předku i zadku z řídítek, od čehož mě někteří zrazovali, že to není potřeba. Nelituju toho ani minutu, používám to furt a je to super. Zlepšil jsem si díky tomu techniku šlapání, protože se zamčeným zadkem okamžitě poznám, kdy šlapu blbě (začne to pohupovat), odemčený zadek to vyhladí a nepoznám nic. Mám H30 a hmotnost s pedály (XTčková SPD s rámečkem) je 13,5 kg (ve velikosti XL), což mi na hliníkové celopéro přijde super číslo. Jediné, co mi chybí, je teleskopka, takže na tu asi brzo dojde.

          • marty_6  

            dík moc za reakci, takhle nějak jsem si to představoval :-) mám na to stejný pohled, chci právě XC s občasným lehčím trailem, proto preferuji tu variantu TR se zdvihem 120 mm. Ten squidlock tedy funguje paradne? Je to jedna z věcí, co mě na tom kole láká. Jinak tebou uváděná hmotnost je super, i to je jeden z důvodů, proč u mě Oiz vede

            • Johny_r  

              Squidlock tam nemám. Standardně tam není (aspoň na H30 ne). Je tam jen dvoupolohová dvoupáčka – oboje odemčeno/oboje zamčeno. Funguje to bezproblémově, ale žádný luxus jako Squidlock to není. Plánuju přechod na Squidlock + dropper s nákupem teleskopky.

          • YZ  

            Máš tam nasazené origo kola? Případně kolik cca ty kola váží? Díky za info. Radek

            • Johny_r  

              Mám, ale fakt jsem je nevážil. Jestli se dostanu dostanu s kolama k váze, tak je zvážím. Nicméně kolik váží jednotlivé komponenty těch kol, se asi dá vygooglit, ne? Jinak z výroby tam jsou nějaké ultralight duše a pláště nejsou TR (narozdíl od ráfků).

    • plzakj  

      Hodne toho nacerpas tady https://www.bike-forum.cz/…em-100-000kc

      • marty_6  

        To jsem samozřejmě cetl…ale bohužel krome Oize se tam resej jiny kola a i tazatel mel jiny pozadavky na kolo :-(

      • marty_6  

        To jsem samozřejmě cetl…ale bohužel krome Oize se tam resej jiny kola a i tazatel mel jiny pozadavky na kolo :-(

      • marty_6  

        To jsem samozřejmě cetl…ale bohužel krome Oize se tam resej jiny kola a i tazatel mel jiny pozadavky na kolo :-(

    • cosmo  

      vzprimeny posed mam na Trek Fuel Ex, ale tam si kolem 15kg, bohuzel

    • Nitroglycerin  

      Asi tady dostanu vynadáno :-) ale co takovej Stumpík?

      • novas752  

        No to taky neni zrovna ultralight.

        Hledal bych v kolech vycházejících z XC = například Epic Evo, Scalpel SE apod.

        • Nitroglycerin  

          V pohodě, Stumpa jsem oproti Epicu navrhoval pro vzpříměnější posez. Když jsem si před časem (2015) vybíral celopéro, šel jsem si taky pro Epica ale nakonec po odzkoušení obojího odjel na Stumpovi, protože byl tak nějak víc na pohodu. Tazatel neuvádí hmotnost (svou …), i to může být argument pro trochu robustnější kolo, co něco snese. U mne s metrákem to roli hrálo, no:-)

      • marty_6  

        Stump se mi libi vzhledove, ale za ty prachy mi to prijde sileny :-( nejak se mi nezda pomer cena/vykon…zakladni fox, slx, jen 1×11…a vahove taky uz trochu jinde :-(

    • Foose  

      Za 80t ta váha docela bída. Dnešní doba je zvláštní.

      Drive jsem měl 26 AM full 140mm a měl 14kg. To se za 10 let moc neposunulo. Jo a stal 35.

      • TheJD  

        Jenze driv jsi na takovem fullu mel 26" kola a (oproti dnesku) papirove plaste, 32 vidlici, tlumic bez expanzky a mozna nemel teleskop. Jen tohle, neberu v uvahu teleskop, ti udela minimalne 1 kg.

      • novas752  

        Jo jenze dneska ten Allmountain zvlada daleko vice nez tehdejsi.

        • Foose  

          takze dnes na tom sjedu to čemu se dříve říkalo Freeride, později Enduro??

          Třeba jako spešl SX trail? Nebo Santa Cruz Nomad?

          Pár let jsem teď ve sledování MTB techniky vynechal.. .trasy jezdím pořád stejný ale kola i jejich osazení jsou úplně jiná :D

      • Venda  

        Jj, to znam. Mám deset let starýho hlinikovyho Anthema x1 (26, 100/100) a ma s pedalama, tachometrem a blikackama lehce pod 11 kg 

    • MatS  

      Co tento Supik prevleceny za Skodovku.

      https://eshop.skoda-auto.cz/…/000050212AG

      Jako vyhrady by se nasly, ale cena je fajn.

      Predni trojuhelnik karbon, zadni stavba hlina. Jedine co nechapu, proc vidle neni boost, kdyz ram je.

      • Nitroglycerin  

        Vypadá hezky ale ta hmotnost se mi moc nezdá. I když … nemá teleskopickou sedlovku, tak možná jo.

        • mikub  

          Ta váha je fakt hóóódně optimistická. V reálu si myslím tak 13 kilo.

    • RichP  

      To KTM mi za ty prachy taky přijde jako zajímavá volba, ale zkušenost nemám :-) Otázka ještě je, jakou potřebuješ velikost, protože je to všechno dost přebrané.

      • marty_6  

        měřím 180 cm, potřebuju tedy L (u některých značek to vychází i na M). to KTM už je vyprodané, ale očekávám, že se každou chvíli objeví model 2021. Právě se mi relativně líbí cenově a váhově, proto jsem ho zařadil do výběru.....ale favorit je pořád OIZ, budu ho muset ale nejdříve vyzkoušet

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.