full - odpružení nezávislé na pohonu a brzdách

106 nepřečtených
  • Andrew

    Ahoj všem, trochu jsem se snažil pohledat v historii, ale nenašel jsem odpověď na mou otázku. Chtěl bych se zeptat, jaký full (přímo typ kola) má nezávislé odpružení jak na tahu řetězu tak na brzdách (pokud to není jen reklamní slogan). Dočetl jsem se, že by to měly být specializedy FSR. Je tomu opravdu tak? A jaké jsou případné alternativy, přeci jenom ty spešly jsou celkem drahý. Představuji si kolo s přibližně 120 mm zdvihy (takže něco jako spešl SJ FSR). Bohužel nemám svoje rozhodování zatím založeno na osobní zkušenosti (mám HT). Chci vypujčit nějaký test bike, ale v této fázi se jedná o nasměrování. Vycházím také ze zkušenosti mnohých B-Foristů, že přesedlat z HT na Full 100/100mm je zbytečný mezistupeň.

    Mé představy jsou užívat si jízdu lesem, nejsem závodník. Ale nechci aby ten full byl úplný tank a lenochod, protože má fyzička není nijak osnivá.

    Zatím jsem se díval po tom specialized SJ FSR, a trochu jsem koketoval s myšlenkou na EPIC (vím 100/100, ale třeby by přeci stačily) což můžu vyzkoušet. Za barákem mám test centrum. Spíš jaký jiný kolo ještě zkusit? Dík všem za odpovědi.

    0 0
    • Jaromír  

      Každý rám je více či méně závislý na šlapání a brždění. Zcela nezávislý prakticky neexistuje, teoreticky snad jen něco jako nicolai s G-boxx a D.O.P.E. zároveň. Všechno jsou to reklamní kecy ! Najdi si pro zajímavost popis VPP na stránkách SantaCruz, FSR na Specialized a Maestro na Giantu. Každý tam píše, že jen ten jeho systém je naprosto dokonalý a ty ostatní nefungujou. Konkrétně u toho spešlu si myslím, že to už fakt přehnali. a do toho nemíchám na B-F dost odsuzované jednočepy.

      Puč si jakýkoliv testbike a pak nějaký jiný, nech si to nafoukat ne svoji váhu a srovnávej.

      0 0
      • Andrew  

        Vycházel jsem teoreticky z jednoho článku ve velu, kde obecně hodnotili jednotlivé systémy zadního pružení a čtyřčep s hort-linkem tam v tomto směru vycházel dobře. Problém je v tom, že jednotlivé systémy jsou různě modifikovány umístěním čepů a vahadel atd., že obecný popis je asi nanic. Proto se ptám na konkrétní typy kol. Ale asi mi nezbude nic jiného, než osobní zkušenost. Jediný problém je, že to testování je časově náročné.

        Díky za názor

        0 0
        • Jaromír  

          Není zač, ale neboj, dneska už těžko šlápneš vedle. Když koupíš něco co pojede o trošku líp nahoru, tak to zas pojede o trošku hůř dolů. V globále je to asi jedno. Kup to co se ti líbí a moc to neřeš, všechno má své pro i proti. A zrovna v tom Velu mi ty testy přijdou taková zvláštní …

          0 0
        • MlokCZ  

          Obecný popis je dost na nic. U šlapání je to o něco jednoduší, tam je to velmi závislé na pedalkicku a ten třeba bike magazin v testech kol měří a v Linkage se na něj dá také podívat.

          Ovšem zadní stavba není všechno, hodně dělá i tlumič. A tady si můžeš projít tu v poslední době probírané nastavení compression tune u Fox tlumičů 08.

          Můžeš mít stavbu poměrně nezávislou na šlapání, dáš k tomu tlumič s compression tune max. a ono to bude téměř nehoupavé a současné i méně aktivní (a díky tomu tlumiči méně aktivní nejen při šlapání, ale i bez něj na menšních nerovnostech; i na větších je to znát, že je tam taková hranka než jde stavba do zdvihu).

          No a s bržděním je to ještě výrazně složitější a vůbec není jednoduché u některých rámů určit jak je na tom pod brždění (na to ani krátký praktický test nestačí). Chování pod brzdou ale není potřeba až tak přeceňovat, pokud jdeš ostře na brzdu, tak stejně většinu odbrzdíš přední brzdou a tady se projeví negativum u každého fulla a to že většina váhy (nebo téměř celá) je přenášena na přední kolo. A navíc jak často jdeš ostře na brzdu ve chvíli, kdy ti záleží na perfektní funkci zadní stavby?

          Pak je tu ale samozřejmě další věc, že většinou platí, že čím je stavba aktivnější při šlapání, tak tím je při šlapání i houpavější. Takže ne každý bude mít cíl mít co nejaktivnější stavbu, zvlášť pro větší zdvihy.

          A něco málo trošku konkrétněji. FSR jsou obecně pod šlapáním aktivnější systém a současně i houpavější. U jednočepů záleží na umístění hlavního čepu, tedy je tam možné obojí. U vpp se stavba při šlapání zamyká o malinko více, podobně jako u jednočepů s vysoko a vepředu položeným čepem. To je přímý vliv velkého pedalkicku. Ten se pak na nejlehčích převodech projevuje i výrazně zpětným kopáním do pedalu při přejetí větší překážky (od toho i název pedalkick). Vnímání pedalkicku je dost individuální a někdo ho ani moc nevnímá a někdo hodně. Nejvíc je vždy znát na nejlehčích převodech, tedy při výjezdech, kde může být až kritický, že kvůli němu něco nevyjedeš (když při malé rychlosti na hranici sil tě výrazně kopne pedál zpět, tak většinou končíš).

          Pokud chceš vybírat rám dle skutečných vlastností, tak kromě chování při šlapání a pod brzdou také vybírej dle proresivity stavby/tlumiče, tady jsou opravdu velké rozdíly i v rámci stejného systému.

          A to co obecně nabízí FSR Spešlu dokáže nabídnout spousta jiných značek také a to za levnější cenu a někdy bych řekl, že s ještě o chlup lepšími vlastnostmi (ale už hodně závisí jaký konkrétně hledáš průběh zadní stavby).

          A dále se budou aktivitou při šlapání (a nejen při něm) ohromně lišit kola s různých kategorií fůllů. Tím chci říct, že třeba Epic bude výrazně méně aktivní než v podstatě téměř libovolné kolo kategorie AM se 120–140mm zdvihu (a to včetně kol se stavbou, která se bude více zamykat při šlapání).

          Takže prvním krokem by mělo být si ujasnit z jaké kategoriee kol chceš vybírat.

          S tím zbytečným mezistupněm kolem 100mm zdvihu to záleží na co toho fulla chceš. Pokud na pohodové turistické ježdění v terénu bez závodních ambicí (tím myslím třeba na přední pozice), tak je to opravdu zcela zbytečný mezistupeň, kterého pravděpodobně později budeš litovat (jako většina lidí, i když sem tam někomu to může vyhovovat). Pokud budeš závodit někde na čele, tak Epic může být ta pravá volba.

          0 0
          • Andrew  

            Díky za obšírný popis všech možných vlivů na pocit při jízdě. Vyplývá mi z toho, že jakožto absolutní amatér ve věci fullů si prohlédnu biky členů B-F, pokusím se najít nějaké recenze nebo příspěvky k nim a potom asi zkusím něco vypůjčit. Bez osobních zkušeností nemůžu jednotlivé závislosti pochopit

            0 0
      • MlokCZ  

        Přesně tak, nezávislý rám na šlapání a brždění neexistuje. Jde jen o to kolik je závislý.

        0 0
        • Andrew  

          OK. A dá se vybrat cca 3–4 typy kol, které jsou méně závislé. Přidám ještě jednu omezující podmínku. V cenové relaci cca 50t Kč.

          0 0
          • MlokCZ  

            Vybíral bych mezi FSR a horstlinky. Jenže stejně, pokud chceš co nejaktivnější kolo, tak narazíš na druhý problém a to tlumič s compression tune max. A tady neuděláš v podstatě nic, protože na modely 08 ho cpe téměř každý až na pár vyjímek (jako třeba Zesty, ale to je vyjímka mezi horstlinky s nízko položeným horstlink čepem a to je o něco méně aktivní kolo zjeména při šlapání už kvůli tomu umístnějí horstlink čepu; ale zase je osazované verzí compression tune na minimu).

            Takže u tlumiče je pak v podstatě buď možnost vyhnout se Foxu a vzít nějaký, který není v otevřeném režimu nijak omezován (tedy má jak vypínatelnou platformu, tak není omezován vysokou kompresí) nebo vzít s Fox tlumičem a ten pak nechat upravit u TF tuned (ale jsou to starosti a výdaje navíc).

            A pak záleží na požadované progresivitě a také jaké chceš osazení.

            Jako vždy začnu u toho nejlevnějšího, co za dané prachy lze pořídit a to Canyon XCčko nebo AMko. Pořá si nevybral jakou chceš kategorii kol, což je základ. U Canyonu se slušným osazením už máš takové kolo od 40tis. (AM5ka) a od 35tis. (XC4ka). Dobře fučních fůllů se stejně dobrým osazením je na trhu minimum nebo spíš skoro žádné.

            Když máš ale limit 50tis. a nebudeš trvat na nejlepším osazení, tak se dá toho už poměrně dost. Ale než budeš řešit konkrétní kola, tak opravdu nejdřív musíš vybrat aspoň typ kola (tím myslím jestli to má být 100mm chrt nebo AM na 140mm, případně něco mezi).

            A pak by to také chtělo i napsat styl jízdy kvůli progresivitě stavby. Třeba do 50tis. je slušná volba Cume AMS 125ka, ale je to jeden z nejméně progresivnějších kompletů na trhu (kompletem myslím rám + tlumič) a tedy je to nevhodné kolo pro větší skoky (0,5m a větší dropy), protože pak při nastavení, když kolo slušně žehlí bys chodil neustále na doraz. Třeba Canyon AMko je i přes osazení high volume komorou (větší komora tlumiče RP23, která způsobuje menší progresivitu tlumiče) stále progresivnější než ten Cube.

            Trochu přes 50tis. se dá pořídit pěkné kolo i u toho Spešlu a tím myslím: http://www.specialized.cz/new/kolo.php?… Tohle je jeden ze Spešlů, které jednak nejsou nijak moc předražené oproti konkurenci (narozdíl od jiných modelů Spešlu) a nejsou tam ani použity žádné jejich proprietární řešení (tedy je tam standardní a dobrý tlumič i vidlice). Proti Canyonu v porovnání osazení samozřejmě i tenhle Spešl vychází výrazně hůře. Za o malinko větší peníze už je Canyon AM8čka, který je osazením úplně někde jinde (ale tady už si celkem dost přes limit, to už je těsně přes 60tis.). V případě Canyonu bych asi volil jen AM5ku, případně AM6ku a za ušetřené peníze u AM5ky koupil buď hned nebo až časem nějaká super kola.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ale jak už jsem psal v obou příspěvcí, v první fázi si ujasni z jaké kategorie kol fulla chceš a pak teprve řeš konkrétní kolo.

              0 0
            • mar_tin1  

              a práve pitch má tlmič s compression tune na strednej hodnote.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak to je pozitivní, aspoň střední hodnota (já bych chtěl nejmenší, ale oproti konkurenci a pokud někdo s tlumičem už nehce pak nic řešit je to super). Plus pro Pitch.

                0 0
                • Dvain  

                  Koukal jsem na fotky ze SportLifu a našel jsem fotku, na které je Trek Fuel EX 6.5 a zdá se, že má compression tune na střední hodnotě.  To, že skoro všichni výrobci davají comp. tune na max je možná jen obchodní tah, kterému dokonale odpovídá citát z Vela 6/2007 týkající se Velo campu a půjčování testovacích fullu: „To se picnu, tady si každý půjčí celoodpružené kolo a první, na co ptá, je to, jestli to pružení jde zamknout…“

                  0 0
                  • Dvain  

                    Když na to teď tak koukám, tak i Trek i Pitch mají RP2 a tam by bylo comp. tune na max extra brutální…

                    0 0
                    • Dvain  

                      Koukal jsem pro jistotu na stránky Treku a Fuel EX 9, který má RP23, má taky comp. tune na střední hodnotě. Tak alespoň někdo…

                      0 0
                      • fluider  

                        Len doplním, možno ste to už niekto spomenul. Fuel Ex 2008 má rebound na minimum.

                        0 0
                    • MlokCZ  

                      Jestli tam je RP2 nebo RP23 je skoro jedno. V poloze open to je totéž a jediné o co je v tomhle případě horší u RP2 je to, že nemá polohu 1 propedalu jako RP23 (ale to by ani až tak nevadilo, když už v poloze open je to v obou případech tou kompresí dost omezené, tak ani žádná poloha 1 propedalu není třeba; já také používám i u verze compression tune na max. polohu propedalu 2; v terénu vůbec nemá smysl propedal zapínat a na asfaltu to používám místo locku).

                      Aspoň nějaké vlaštovky, Trek a Pitch mají tedy střední nastavení compression tune a pak ještě vím o Zesty s minimálním nastavením compression tune. No a pak o hafo kolech, které mají to maximální.

                      Ale máš pravdu v tom, že spousta lidí, co přechází z HT, tak má velké obavy, aby se to náhodou moc nehoupalo. A ono to jde také ruku v ruce s obecným navyšováním komprese u Foxu všude (tedy i u vidlic). A výrobci možná mají strach jít jinou cestou než reklamní masáží Foxu všem vnucované navýšené kompresi a vychvalování jak je to super.

                      Já doufám, že brzo už žádnou větší kompresi na žádném Foxu (ať už vidlici nebo tlumiči) mít nebudu. RP23 07 mám s propedal tune na minimu, ten je dobrý jak je v originále, na druhém kole už snad za pár týdnů dořeším výměnu tlumiče za Push verzi – tam to komplikuje ta blbá páčka propedalu, která je u Sterea nestandardně otočená a tak být musí jinak by se při chodu do zdvihu urvala a je na to třeba jeden díl pod páčkou vyměnit aby šla otočit, který nemaj ani v TF tuned ani anglické zastoupení Foxe a je nutné objednat z USA. Na Talasu 08 už mám kompresi od Milana upravenou, takže teď chodí parádně. Na 07 RL zatím není jisté, zda to komprese omezuje nebo ne (brzo snad bude také jasné) nebo chodí malinko hůře než upravený 08 kvůli nečemu jinému.

                      0 0
            • Andrew  

              Co se týká stylu jízdy nejsem žádný skokan a mám v podstatě stále styk s terénem , takže omezení z důvodu skoků větších než 0.5 m asi není důležité. Dále neaspiruji na čelní umístění v pelotonu, takže chrta taky ne. Je spíše otázka, jak velké zdvihy, protože po tom, co člověk zkrotí možnosti nového fulla, troufne si asi na víc. Reálně to vidím v té mezikategorii mezi 100 a 140, tzn. cca 120. Vím, že o Canyonech se tady hodně mluví a bude to výborný poměr cena/výkon. Jediné, co mě od nich odrazuje, že je nutné je objednat z Německa a nemají zde zastoupení.

              0 0
              • MlokCZ  

                Pokud téměř neskáčeš, tak naopak bys měl vybírat kolo málo progresivní právě stylu toho Cuba, protože jinak si koupíš nějaký zdvih a budeš využívat jen jeho část a bude to stejné jako bys koupil ještě nižší (i když stejné to nebude, protože to kolo s vyšším zdvihem bude i těžší, takže to bude ještě horší).

                Ono 120 a 140mm kategorie je minimální rozdíl. Vyloženě chrtí stroje jsou pouze u těch 100mm. A pak není zdvih jako zdvih, tedy právě ohledně té progresivity.

                Třeba Cube AMS 125ka ti bude bez problémů chodit v celém zdvihu a to se sagem kolem 20% (který je i doporčuný pro daný rám). Naproti tomu jiné více progresivní kolo se 140mm zdvihu budeš jezdit se sagem 25% nebo i více a ještě nebude chodit do plného zdvihu a reálně tedy bude chodit klidně ještě méně než ten Cube. To progresivnější je vhodné pro to drsnější zacházení, protože tam má na konci rezervu na ty větší dropy, což je pro ty dropy nutné (to jen pro upřesnění, že takové kolo je také pro někoho vhodné).

                Třeba jeden konkrétní příklad srovnání zdvihů + tlumičů: Moje Stereo se 140/140mm jede dokonce o malý chlup lépe než AMS 125ka (i Stereo má průběh bez velké progresivity, takže využití zdvihu je reálně větší u Sterea, tedy skutečně větší zdvih). A ten rozdíl je daný tlumičem, kde na Stereu je RP23 s compression tune na maximu (ale také to řeším a nakonec tam nebude, chci co nejžehlivější kolo i s tím, že pojede nepatrně hůře).

                Volba jestli ti vadí objednání Canyona z Německa je samozřejmě na tobě. Já v tom osobně nevidím téměř žádný rozdíl oproti tomu, kdybych bral kolo třeba z jiné části ČR. Pokud bys bral přímo tam kde bydlíš, tak to mírná výhoda je, ale také ne tak extrémní. Ale jak říká, tohle je na tobě.

                A ta mezikategorie má z mojeho pohledu jednu vadu. Lépe skoro nejede a ten zdvih je v terénu znát. To ale nemyslím, myslím tím vidlici. Na 120mm kola až na pár vyjímek výrobci dávají Floata a ne Talase. A to je velká škoda.

                A jak jsem psal, pokud tam bude Fox tlumič s compression tune na maximu a nebudeš v budoucnu ho chtít řešit, tak bych se 140mm nebál ani trošku.

                0 0
                • Andrew  

                  Ještě jednou díky za obsáhlé odpovědi, spoustu věcí jsi mi objasnil. Mrknu na Tvá kola v profilu jako vodítko. Myslím, že taky hledám žehličku s malým kickbackem, tak to pro mě může být inspirace.

                  Musím se teď vzdálit, takže nechávám vlákno svému vlastnímu osudu.

                  0 0
                • kralovek  

                  Mloku, prosimte rekni mi jak se chova AMS 125 pri technickem stoupani … toto je pro me dost dulezite, protoze radsi stoupam nez sjezduju, neb to neumim. V mojem threadu ohledne Rush 3 jsem psal ze jsem jednou zkousel Lapierre X-Control 410 … moje jedina full zkusenost v zivote. Na tomhle kole mi vadilo ze pri opravdu hodne prudkem stoupani jsem musel doslova lezet na riditkach abych se neprevratil. Co mi v tomhle smeru nabidne AMS 125?

                  A muzes prosimte srovnat i AMS PRO a AMS 125? Nejsem jeste pevne rozhodnut jestli 100mm nebo 120 mm. Ostatne verze AMS s rebou tech 120 skoro ma (115). Mozna by mi tech 100 vzadu stacilo.

                  Diky

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Také mám rád výjezdy a ve výjezdech člověk tráví vlastně času nejvíc i kdyby nechtěl.

                    Já jsem na AMS Pro jezdil Rebu trvale na 115mm, pak se geometrií přiblíží ke 125ce (tím myslím hlavně hlavovým úhlem).

                    Se stoupáním na AMS 125ce a na Stereu nemám žádný problém a na obou vyjedu nejvíc, co jsem kdy vyjel. Výrazně více než na HT. Ale používám pořád snižování zdvihu vidlice. Když nesnížím vůbec a nechám 140mm, tak se stoupá o něco hůře než třeba dříve na HT a projeví se obecné negativum každého fulla a to negativní změna geometrie ve výjezdu (v kopci přenesením váhy více dozadu se zvýší sag na tlumiči a sníží na vidlici, čím vyšší zdvih kola, tím je to více znát). Na 120mm je to už možná nepatrně lepší než na HT. Na 100mm pak parádní (pokud při 100mm na vidlici musím ještě i trošku pracovat s těžištěm a naklánět se nad řídítka, tak je to už tak prudký, že je to vždy na hranici mojí fyzičky, kvůli zvedání se předního kola nekončím výjezdy nikdy). A ještě k tomu vozím ve výjezdech vždy otevřený tlumič, ať to žehlí i při malé rychlosti a lépe sedí zadní kolo. Pokud použiješ navíc propedal, tak tím se tlumič drží na o něco menším sagu (já ale nemám propedal v terénu rád a právě zvlášť ve výjezdech, kde je malá rychlost a s propedalem to pak vůbec nežehlí a hůře drží kontakt kola s terénem).

                    A k tomu vozím řídítka hodně vysoko a představce celkem krátké (9cm).

                    Bez snižování zdvihu by to ale nebylo ono a to by se mi nelíbilo. Jinak ale na jiných fullech to bez snižování zdvihu lepší není, prostě obecná nevýhoda fullů. Ono to snižování zdvihu je ale super i do dlouhých mírných výjezdů. Tam se také projeví zvětšení sagu na tlumiči a snížení na vidlici. Samozřejmě tam není problém se zvedáním předního kola, ale mě třeba vadí, že pak šlapu moc před sebe a současně se mi zvedne špička sedla (na krátký výjezd mi to samozřejmě nevadí, ale když se jede v horách výjezd třeba i 2 hodiny…). Takové výjezdy jezdím na 120mm vidlici.

                    No a AMS Pro s Rebou na 115mm. Do výjezdu je to o trošku lepší než 125ka s plným zdvihem vidlice (díky menšímu zdvihu se méně projeví ta změna sagů ve výjezdu), ale už o chlup horší než 125ka na 120mm. A protože chybí rychlé snižování zdvihu (u-turn je na tohle nepoužitelný, použil jsem ho asi 3× za celou dobu a to jen když jsem jel stoupání, které jsem věděl že bude na několik hodin, např. na Sv. Jure v Chorvatsku), tak je to vlastně do výjezdů horší. Osobně bych šel určitě do 125ky.

                    A jsou tu na fóru někteří, co vůbec snižování vidlice nepoužívají i když ho mají. Nechápu, jak mohou pak ty extra prudké výjezdy dát a jak mohou ty extra dlouhé mírnější jet zase pohodlně.

                    0 0
                    • kralovek  

                      Jo s tou delsi doubou stoupani nez klesani mas sakra pravdu :o))))

                      Co se tyce zmenou zdvihu za jizdy, napada me jedna asi debilni otazka. jestli prepnu zdvih ze 100 na 140 co zpusobi, ze se ta vidlice vysune? Objem vzduchove komory je preci konstantni, takze pouha zmena rozsahu by nemela udelat nic … zatizeni jezdcem bude porad stejne a tak by se vidlice mela v klidove poloze zaparkovat vte same poloze

                      Nebo to jednoduse vyzaduje dofoukani tj. neni to urceno ke zmene za jizdy?

                      Nebo se tam provede nejake „preliti“ tlaku z negativni do pozitivni komory?

                      Diky

                      0 0
                      • kralovek  

                        chtel jsem rict mnozstvi vzduchu je v komore konstantni … objem komory se samozrejme musi hybat … jejda takova blbost … sorry

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Konstrukce Talase není uvnitř vůbec tak jednoduchá, změna zdvihu funguje na principu přepouštíní vzduchu mezi komorami (ale kromě toho tam je další prostor, který se fouká pouze uvnitř vidlici na tlak daný výrobcem, na který se normálně nesahá vůbec – tuším že se to fouká na 75psi, ale nevim z hlavy jistě – to je ale fuk, rozebírat to nebudeš).

                        Na nižší zdvih přepneš a zatížíš vidlici a je dole, takže na nižší to jde úplně samo. Na vyšší zpět musíš přepnout a pak přední kolo odlehčit, zatížená se sama nevrátí, protože při zatížené nemůže dojít k zpětnému přepuštněí vzduchu. Já osobně nemám žádný problém ani na vyšší zdvih zpět to vrátit za jízdy (a vyloženě jet po zadním třeba není). Tedy samozřejmě vše za jízdy, maximálně směrem na vyšší zdvih má někdo ze začátku problém a musí zastavovat (pokud se zastaví, tak stačí zastavit a jak stojíč okamžitě se můžeš rozjíždět).

                        Je to asi nejlepší systém pro rychlou změnu zdvihu za jízdy.

                        0 0
                        • kralovek  

                          Tak je to nakonec tak … preliti vzduchu … :o) S tou nutnosti odlehceni je mi to jasny.

                          V kazdym pripade ams 125 je kandidat, ale ve hre u me zustava i Stumpjumper Comp. V jenom threadu se o Stumpovi mluvilo celkem dost, ale moc ne v souvislosti se stoupanim.

                          Jak myslis ze by se ve stoupani chval Stump?

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            08 Stumpa jsem nejel. Dle geometrie je na tom stejně jako 125ka na plném zdvihu vidlice (125ka má v reálu pro 140mm zdvihu také 68,5 a ne 69st. co píšou). Ale nemá snižování, takže odhaduju, že to bude pro výjezdy jasně horší. Stump 07 byl chováním dost blízký právě 125ce. 08 verze je výrazně progresivnější a bude bližší chováním třeba Canyonu.

                            Osobně bych do Stumpa nešel v žádném případě. Je prostě strašně předražený a nenabízí oproti konkurenci nic zajímavého, k tomu ty jejich nestandardní tlumiče (7,25/1,75" – co to tam zase cpou proboha za délku). Kdyby byl se standardním tlumičem + tak o 20–25% levnější, tak by to bylo velmi zajímavé kolo.

                            0 0
        • Andrew  

          OK, absolutní nezávislost je asi utopie. Dají se vytypovat cca 3–4 typy kol, u kterých je ten vliv menší až malý? Další omezující podmínka – cca 50t Kč.

          0 0
    • Andrew  

      OK. Absolutní nezávislost je tedy utopie. Dají se vytypovat 3–4 typy kol, u kterých je ta závislost menší až malá, v cenové relaci okolo 50t Kč?

      0 0
      • Andrew  

        Nějak mi nešel vložit příspěvek – tuhlo to, tak se omlouvám za trojí pokus to prolomit :)

        0 0
    • Smazaný účet  

      Ahoj, mě se v poslední době hodně líbí Maverick, není to ale asi úplně nejlevnejší řešení, a taky servis je trochu problematičtější… http://www.maverickbike.cz/

      0 0
      • MlokCZ  

        Cenově je to úplně mimo jeho požadavky (celé kolo do 50tis.).

        Ta konstrukce je hodně specifická, takže si nedovolím vůbec ji hodnotit, když jsem na Mavericku nejel, i když pár věcí je dle modelu jasný. Jako velmi nízký pedalkick, to se mi líbí. Zcela atypický průběh lev. ratio, tedy požitelné pouze se speciálně konstruovaným tlumičem se specifickým průběhem pro tohle kolo (ale jestli to dobře chápu, tak tam stejně jiný nejde).

        Osobně pokud bych to kolo nekupoval z důvodu, že by pro mě mělo nějaké velmi specifické vlastnosti, které žádné jiné kolo nemůže nabídnout, tak bych do něj nešel. Nelíbí se mi samá proprietární řešení, tedy nestandardní tlumič, vidlice (stačí aby ti lehce něco na kole nesedělo a máš smůlu; u standardních řešení vždy můžeš třeba vyměnit tlumič a výrazně ovlivnit tím chování kola), již zmíněný problematičtější servis.

        Jinak se ti jen líbí nebo si ho i projížděl? Docela bych byl zvědavý na chování toho kola ve srovnání s nějakou běžnou zadní stavbou.

        0 0
        • Smazaný účet  

          ja jsem osobne jsem ho nejezdil, ale můj bratránek, který už seděl na opravdu hodně kolech na něm seděl a řkal že dost dobrý, že to prej skvělě žehlí.

          0 0
          • MlokCZ  

            No žehlit to může hodně dobře už jen díky průběhu té stavby. Ale pokud to nemá nějak speciálně udělaný tlumič nějakou zcela zvláštní konstrukcí, tak s klasickým tlumičem to bude šíleně progresivní i se zcela lineárním tlumičem. To je první problém, který nevim, jak vyřešili a jestli vůbec vyřešit jde.

            A pak ta skvělá kombinace velmi nízkého pedalkicku + trajektorie zadní stavby musela být něčím vykoupena a to v tomhle případě tím, že dochází při pružení k pohybu středu a změny jeho polohy vůči sedlu. To by mě osobně hrozně vadilo, já sem háklivý i na o pár mm posunutí sedla vůči pedálům kamkoliv. A koukal jsem na model letošního Mavericku Durance se 140mm zdvihu a pokud jde ze sagu do cca 1/3 zbylého zdvihu, což je běžné chování i v méně rozbitém terénu, tedy situace, kde lze na fullu napohodu jet v sedle a zcela plynule šlapat, tak jen v tu chvíli se změní vzdálenost střed-sedlo o cca 8mm, což mi přijde proklatě hodně. Při plném zdvihu je to pak oproti poloze sagu v klidu cca 30mm rozdíl. Na tom bych jezdit kvůli tomu nemohl, i kdyby to žehlilo sebelépe.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ta změna vzdálenosti sedla a středu není úplně přesně. Jen jsem z modelu narychlo změřil vzdálenost střed x konec rámové trubky v těch třech polochách zdvihu (konkrétně pro 30mm zdvihu, 65mm zdvihu a maximální zdvih). Poloha sedla je oproti konci rámové trubky konstatní, tak to přibližně sedět bude, ale rozdíl ±10%, co by tak mohla být chyba měření maximálně nehraje žádnou roli.

              0 0
              • mar_tin1  

                na leelikesbikes.com je o tom tiež nejaké info

                0 0
                • MlokCZ  

                  Aspoň, že jsme naměřili ± totéž (tohle by z modelu v Linkage mělo být dost přesné).

                  A stručně jsem prolítnul článek a tvrdí vlastně to samé, tedy že za ty plusy je tam minus změny zvdálenosti sedla. Akorát tam píše, že když chodí full do zdvihu, že je to v dynamickém terénu a že nebude sedět v sedle. S tím ale naprosto nesouhlasím, pokud nejde o sjezd nebo vyloženě těžkou pasáž, tak pro mě je právě jedna z hlavních výhod, že můžu na fullu jezdit hodně v sedě a pořád plynule šlapat. Já si dovolím na svojich kolech klidně i situace kdy jedu, plynule šlapu a stavba jde přes 80% zdvihu. Tohle bývá v situacích, kdy je nějaký houpáček. A situace kdy chodí k 50% zdvihu a plynule šlapu, to je velmi často.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ale zase se tomu kolu musí nechat, že ta trajektorie zadního kola je perfektní při minimálním pedalkicku. I když, co mám zkušenosti z praxe, tak menší rozdíly v trajektorii (třeba vpp x horstlink) nemají na funkci až tak moc velký vliv. V tomhle případě je ta trajektorie ale extrémně protažená dozadu. Rozdíl mezi vpp x horstlink je menší než mezi vpp a Maverikem.

                    Pro ilustraci opět obrázky.

                    Když to vezmu kolem 80mm zdvihu, tedy kam to chodí do zdvihu pořád, tak Stereo má osu zadního kola oproti sagu posunutou o cca 0,5mm dopředu, BlurLT o 5mm dozadu a Maverick o 12mm dozadu.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ale je to prostě jako u každého systému. Je to něco za něco, kdyby existoval jeden dokonalý systém, tak se dávno ty ostatní nevyrábí a každý má jiné preference.

                      0 0
            • MlokCZ  

              A pro lepší představu obrázek modelu pro 30mm (přibližný sag) a pro maximální zdvih. Pro těch 65mm, co jsem to ještě měřil to z obrázku tak moc dobře vidět není, těch 8mm není tak výrazných.

              0 0
    • Darkson  

      mě se líbí v této kategorii právě zmiňovaný Specialized SJ nebo Trance X. Oba zdvihy 120 a myslim, že i slušně pojedou. Ale ani na jednom jsem nejel:-)))

      0 0
    • pilousl  

      0 0
    • pilousl  

      0 0
    • die.catana  

      Pokud chceš opravdu nezávislé pružení a absolutně nulovej pedal kick, nulové po­hupování tak je tu jedno řešení:))))

      Kup si dobrou odpruženou sedlovku :)

      Já to tak udělal a jsem spokojenej:)

      0 0
      • Andrew  

        To má zase jedno negativum, že se Ti mění vzdálenost sedlo/střed. Ale sám nevím, co mě osobně bude víc vadit. Jakou máš odpruženou sedlovku a kolik mm asi max. chodí?

        0 0
        • die.catana  

          Mám tuhle sedlovku. A jsem spokoje­nej. Na polňač­ky a lesní ces­ty bohatě sta­čí. Zvládne i men­ší kořeny a změ­ny vzdálenosti me­zi sedlem a kli­kama sem si a­ni nevsimnul.
          Jinak se to tu už hodně brobíralo – viz: http://www.bike-forum.cz/…3/forum.html#…

          0 0
        • MlokCZ  

          Podrobnosti jsou v tom threadu, co už dal dia.catana odkaz.

          U paralelogramové sedlovky se ta vzdálenost téměř nemění, v tom problém není.

          A odpružená sedlovka je sice na HT bezva věc, na druhou stranu full to nikdy nenahradí.

          0 0
    • Madrid  

      Zdravím všechny! Stejně jako Andrew vážně uvažuju u výměně HT za fulla a shodou okolností mám na kolo asi dost podobné požadavky: provozuju nezávodní, nicméně častou jízdu terénem; na asfalt nerad, ale částečně se mu při přesunech z města nevyhnu; rád jezdívám techničtější trasy a sjezdy, jindy ale s přáteli vyrážíme na dlouhé túry a tam bych při své běžné kondici asi těžko snášel znatelně vyšší spotřebu fyzických sil – z čehož má asi každý „konvertita“ z HT na Full největší obavu. S cenou bych nerad šel přes 50 tisíc.

      První otázka tedy zní: Nemám na fulla příliš rozporupné požadavky a nemám raději zůstat u HT? Pokud si odpovím, že full je pro mě, dostávám se k probému výběru modelu.

      Za týden mám objednanou testovací jízdu na Spešlu FSR XC Expert a GT Marathon 2.0. Tento předvýběr je dán spíš možností vyzkoušet pouze tyhle značky, protože možnost otestování je pro mě – jako nezkušeného fullaře – dost zásadní a u jiných značek jsem možnost otestování u nás v Brně nenašel. Z téhle dvojice mi GT Marathon za +/- stejnou cenu přijde lépe vybavený, k i-drive tlumení jsem ale našel míň zkušeností než k FSR a jeho neobvyklost ve mně budí mírné rozpaky. No a teď se mi navíc vyskyta možnost velmi výhodně koupit Scotta, v mém případě asi Genia MC-40. Scottí systém s vlastním tlumičem Scott TC je mi však docela neznámý.

      http://scottusa.com/…genius_mc_40

      http://www.specialized.cz/new/kolo.php?…

      http://www.bikecentrum.cz/gt_detail.php?…

      Předem moc děkuji za vaše názory a zkušenosti.

      0 0
      • dieegoo  

        Myslim, že tvé požadavky nejsou zas tak nereálné. Mně osobně přijde, že full svádí k trošku pozvolnější jízdě, víc si pak výlet užíváš. Ale když je potřeba, tak dokáže pěkně hnát a hendikep proti HT není tak výrazný. Z vlastní zkušenosti takto vidím Gianta Trance, jak je to u jiných systémů nevím, rozdíly snad nebudou tak propastné.

        Z tvých kandidátů bych vzal tohle pořadí – Scott(líbí se mi nejvíc), GT a nakonec až toho Spešla. Nijak mne neoslnil za ty peníze.

        0 0
        • MlokCZ  

          Přesně tak. Ty obavy, že to nepojede jsou naprosto zbytečné.

          Co jezdím ve větší partě, kde stále někteří jezdí na HT, tak ať jsem jezdil na HT, 100mm fullu, 125mm fullu nebo 140mm fullu, tak jsem na tom pořád stejně oproti ostatním.

          Tedy ti co mě ujížděli předtím, tak mi ujížďí pořád a opačně to samé. Tedy i když možná došlo k nepatrném spomalení na fullu u mě (i když těžko říci, zase v terénu šetřím síly plynulou jízdou v sedle, takže celkově vůbec nedokážu říci, že bych na vyjížďce se stejnou partou byl unavený na fullu více nebo méně; asi záleží na trase, když je téměř celá terénem, tak bych řekl, že 100km vyjížďka je na fullu naopak více na pohodu; a pokud je trošku více asfaltu, tak je to o něco horší, ale z 95% kvůli plášťům a ne kvůli fullu).

          0 0
      • MlokCZ  

        Tohle je právě model Spešlu, který je za ty prachy hodně bídně osazený. Do toho bych určitě nešel. A pokud by to měl být nutně Spešl, tak bych stejně raději vzal rovnou Stumpa.

        Pokud máš možnost mít toho Scotta za dobré peníze, tak bych neváhal a vzal ho. Jen bych si dal velký pozor na velikost rámu. U těhle konstrukcí musí rám přesně padnout, pokud ne, tak je problém a celé kolo to může zabít.

        0 0
        • Andrew  

          Máš na mysli ten velký sklon sedlové trubky, kdy při malém zvýšení/snížení sedla dojde k velké změně délky rámu?

          0 0
          • MlokCZ  

            Přesně to mám na mysli a předozadní posun sedla při změně výšky sedla je opravdu velký (mám to stejně na Stereu), takže v případě určitého vysunutí sedla může nastat problém.

            Mě třeba Stereo sedne perfektně, kdybych měl delší nohy a třeba o 5cm výše sedlo, tak už mám problém a sedlo nepůjde dát dost dopředu. A pokud bych ho měl výrazně níže, třeba o 10cm, tak bude problém taky, to by zase nešlo dost dozadu.

            0 0
            • Madrid  

              Lze říct, jaké obecné vlastnosti můžu u tohohle Scotta čekat?

              Co se týče velikosti – já mám 189 cm a jsem spíš vytáhlé postavy, čili s delšíma nohama, takže počítám zřejmě s XL velikostí. Předpokládám, že když člověku vychází výška na hranici např. mezi L a XL, je lepší zvolit větší.

              A ohledně toho proprietárního tlumiče Skotu – myslíš, že není třeba se toho obávat? Obchodníci píšou: „Zajímavým počinem je tlumič z produkce samotného scottu, který se nestlačuje, ale naopak roztahuje, k jeho ovládání je určena třístupňová páčka na řídítkách, která umožňuje měnit funkci tlumiče ve třech polohách: 100%/60%/zamčeno. (…) zdvih zadní stavby je 135mm.“ Čili místo propedalu používá tvrdý lock out a zřejmě jej ani nelze v budoucnu vyměnit za novější standardní tlumič.

              No a poslední věc na dotaz je ta vidlice Rock Shox Recon 351 – přiznám se, že jsem u kola za takový peníz spíš čekal vzduchovou, tohle je pružinovka, ale aspoň má nastavitelný travel 85–130mm, což je zřejmě u kola k univerzálnímu použití výhoda.

              Díky!

              0 0
              • MlokCZ  

                Konkrétně ke Scottu ti toho moc neřeknu, protože patří ke kolům, které vyzkoušet chci a zatím jsem nevyzkoušel. Takže vycházím pouze z hodnocení většího počtu lidí, co ho jezdilu, z testů bike magazinu, změřeného průběhu stavby + tlumiče a z modelu.

                U některých kol si bez projetí troufnu dost slušně odhadnout, jak se budou chovat, ale jen v případech, že je to stejný systém, který jsem už víckrát zkoušel v různých provedení a já jen dle modelu a testů srovnám v čem se liší od těch kol, co znám dobře.

                Scott je ale atypický systém, takže tady si až tak moc závěry dělat netroufám a vycházím jen z mnoha skvělých hodnocení a srovnání s jinými koly v testech.

                Tlumič tam jiný nepůjde určitě, to je dané konstrukcí. Navíc má Scott hodně specifický průběh lev. ratio, ke kterému by se standarndí tlumič žádný vůbec nehodil, kdežto ten jejich tlumič je k té stavbě speciálně upraven a výsledný průběh stavba+tlumič je velmi dobrý (první část průběhu plochá poměrně málo strmá křivka, tedy bude hodně pohodlný a ochotně chodit do zdvihu s koncem zdvihu výrazně progresivním pro skoky a jiné velké podnět).

                Ty režimy tlumiče se mi líbí, ten mód 60% zdvihu je hodně zajímavým celá křivka průběhu je výrazně strmější, takže bude výrazně méně aktivní a bude se i méně pohupovat, ale přitom to nebude takové tvrdé omezení jako odtrhová hrana propedalu a navíc se sníží v tom režimu sag – podle mě super režim na výjezdy. No a případně je k dispozici plný lock třeba na silnici. Ono v praxi bike magazin nenaměřil 60% zdvihu v tom režimu, ale více (naměřeno bylo 106mm pro snížený režim a 124mm pro plný zdvih). Ale nejde pouze o ten rozdíl ani ne 20mm, ale hlavně o to, že v obou režimech je velmi odlišný průběh. Viz obrázek, kde je graf stavba + tlumič pro oba režimy tlumiče.

                Pokud je velikost na hranici, tak u téhle konstrukce nedokážu řict, to se musí zkusit – normálně když víš, jak velký rám potřebuješ, tak lze volit dle geometrie, pokud jsi u Scotta na rozhraní, tak bych si ho bez vyzkoušení koupit neodvážil. Právě když je velikost na hranici, tak může dojít k problému s padnutím geoetrii a nemusí sednout ani jedna z těch velikostí.

                0 0
                • Madrid  

                  Tak jsem právě volal do jedné zdejší prodejny, Atrex, a Genia 40 mají jako testovací kolo, zatím L a do začátku května dostanou i XL, takže můžu zkoušet. A bude to potřeba, protže L je prý míněno do výšky 188, a já mám 189, takže opravdu hraniční velikost. Jenže tak to mám víceméně u každýho kola. Díky moc za zevrubné informace.

                  0 0
                • Madrid  

                  Omlouvám se, že se k tématu ještě vracím, ale moc by mě zajímal názor na vidlici, která na Scottu Genius 40 je: Rock Shox Recon 351 85–130 mm, pružina-olej http://www.kupkolo.cz/…mm_3148.html

                  Myslíte, že má smysl ji rovnou při koupi měnit za vzduchovou? Do oka mi padá buď vzduchová verze Reconu za +/- stejný peníz… http://www.koloshop.cz/…-air-,-2008/

                  … nebo si mírně připlatit na Rock Shox Revelation 426 Dual Air U-Turn 130mm http://www.kupkolo.cz/…mm_3137.html

                  Díky.

                  0 0
                  • dieegoo  

                    Pokud ti sedne pružina, nechal bych ji tam. Já mám vzduchového recona, vezl jsem se na pružinovém a přišel mi o chlup lepší.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Za vduchového Recona bych si určitě nepřiplácel. Pokud vzít jinou, tak určitě vzduchovou verzi RVL.

                    A pružinová x vzduchová se tu probíralo už mockrát v historii. Já jsem v téhle kategorii jednoznačně pro vzduchovku s menší progresivitou, což RVL je.

                    Pružinový Recon ale také nebude špatný, jen prostě se všemi výhodami a nevýhodami pružiny (tedy spíše nevýhodami).

                    Jednozančně nejepší žehlička z těch 3 bude RVL po úpravě. V originálním stavu se to nedá říct, tam bude hodně záviset na konkrétním kusu, ale nejpravděpodobněji bude nejlepší žehlička v originálním stavu opět RVL.

                    0 0
                  • K2  

                    Přesně na téhle vidlici jsme se při testování Scotta vozil, pružina mi sedla a s chováním vidlice jsem byl náramně spokojený (jsem spíše zastánce vzduchovek) Pokud bych si připlácel, tak tak jak píše Mlok za RVL

                    0 0
              • mar_tin1  

                k tej veľkosti… ja mám tiež 189 (plus dlhé nohy a krátky trup) a volil som medzi L a XL pri mojom idrive. rozhodol som sa pre L a to z dôvodu, že kratší bajk sa lepšie ovláda. jazdím AM, tak mi to viac sedí. L je zvyčajne 19"-20", záleží na výrobcovi. ht jazdím 20" s kratšou geometriou. niekomu ale môže viac vyhovovať natiahnutejší chrtí posed.

                0 0
                • MlokCZ  

                  U klasického rámu je to téměř výhradně rozhodnutí, zda chceš kratší nebo delší rám, tedy přesně jak jsi se rozhodoval.

                  Ale u konstrukce jako má Scotta s tím úhlem sedlové trubky to není takhle jednoduché.

                  0 0
              • Fenous  

                Jezdim Geniuse od konce roku, byl to prvni kousek 08 prodanej v CR, budu psat spis subjektivni pocity. Ze zacatku jsem byl neprijemne prekvapenej pohupovanim pri slapani, ale je to spis muj problem, protoze jezdim spis tezsi prevody. Casem jsem si zvyknul a ted uz to skoro nevnimam, kdyz chic jet delsi streku po silnici, tak pozamykam predni a zadni odpruzeni a je z nej v ramci vahovych moznosti raketa. Recon mi prijde, ze je az prilis aktivni, asi by to chyelo tvrdsi pruzinu, ale oproti my byvaly R7 je krasne tuhej. Ta zmena zdvihu je IMHO na nic, musis tocit celkem dost otacek tim koleckem, ktery jde navic dost ztuha, mozna ze kdyby clovek vedel, ze pojede 4 km do prudkyho kopce, tak potom to vyuzijes… Rozhodne to chce jiny sedlo, ja dnes namontoval Specialized Rival, tak uz se nemuzu dockat zitrka az ho vyzkousim. Jinak merim 178 cm a mam Mko.

                0 0
                • MlokCZ  

                  U-turn je také na častější změnu zdvihu na prd, k tomu použitelnej není.

                  0 0
                • Madrid  

                  Ta vidlice se mi zdá na celým kole asi nejmíň… Myslíš, že by pomohlo při koupi kola zkusit výměnit ji za vzuchovou? Recon 351 se dělá i ve vzduchovým provedení Solo Air a není ani o moc dražší. Aktivita by pak přece jen měla být regulovatelnější pomocí komprese. Co se týče zamykání tlumiče – tušíš, co se stane, když ho člověk zapomene před terénem odemčít nebo když na asfaltu nechtěně vjede do díry? Může se tím zničit?

                  0 0
                  • Fenous  

                    Na tlumici by mela byt jakasi ochrana, ale jak je to v praxi to nevim, mne se to jeste nestalo. O vymene vidlice taky uvazuji, ale zatim mi celkem vyhovuje, spis koupim jina kola.

                    0 0
              • Smazaný účet  

                Protože sám jezdím od prosince Scott Genius MC40 verze 2007 s Talasem (zatím asi 1000 km), žena má FSR XC a kamarádi iDrive 4 a 5, dovolím si doporučit Scotta. Přiznávám, že jsem sám dlouho váhal, protože jsem se bál toho tlumiče. Šel jsem do Scotta protože jsem ho dostal za mimořádnou cenu. Nyní jsem nadšen. Ty 3 módy zadního pružení ovládané z řídítek jsou skutečně geniální alternativou k různým „inteligentním“ systémům, které v konečném důsledku budou vždy snižovat citlivost pružení. Navíc jsem radši, když na mém kole je nejinteligentnější jezdec. Zamykání prakticky nepoužívám – to se hodí tak na silnici, které se ovšem vyhýbám jak čert kříži. Asi 80% odjezdím v trail modu (cca 90 mm zdvihu), kdy se to prakticky nehoupe a kolo jde i díky pevným klikám a tuhému rámu pěkně za pedálem. Na sjezdy a do opravdu náročného terénu pak je tu plný zdvih cca 130 mm při něm se to už od šlapání občas zhoupne (ale žádná tragedie). Přepínání zdvihu zadní stavby je řešené jednoduše, zvětšováním objemu komory. Tlumič, dí­ky své konstrukci, má pracovní plochy dobře chráněné proti znečištění (většinou je zasunut) a je dost robustní, takže očekávám slušnou životnost. Na rám je při splnění určitých podmínek záruka 4 roky. Oproti dalším výše uvedeným kolům je můj Scott asi o 0,5 kg lehčí. Měřím 191 a mám spíše dlouhé tělo a kratší nohy. Mám velikost L. XL by byla šíleně veliká.

                 
                0 0
                • Madrid  

                  Tak to jsou dobré zprávy… začínám být nalomen ve prospěch Scotta. Jen ta velikost aby mi sedla… budu určitě přesně na hranici mezi L a XL, mám dlouhý nohy.

                  0 0
        • Air  

          Pred par dny jsem mluvil v jedne prodejne s jednim typkem a ten mi tvrdil s vaznym vyrazem ve tvari, ze Scott jsou nejlepsi kola na svete :-) Pry jezdi on i par dalsich kolegu Sparka a tvrdil, ze to je dokonale kolo. Zehlicka… Prisel jsem tam puvodne si domluvit test ride na Giantu Trance nebo Trance X a on mi rikal, ze pri cene 50–60 tisic uz je lepsi jit do Scotta (= Genius tomu odpovida). Sice horsi komponenty, ale mnohem lepsi jizdni vlastnosti… Verili byste tomu? Me to pripadal jako pan z pohadky, tedy obchodnik ktery mi Scotta doporucoval jen kvuli tomu ze z nej ma snad vyssi marzi…

          Ja jsem se puvodne rozhodl pro SJ FSR, ale zvazuju, jestli nejit prave do Gianta Trance X (ve Velu vysel skvele) a nebo Cube AMS125. Popr. jsem dnes videl i Ghosta, ktery se hodne podoba tomu Cube AMS125. Jinak taky nejezdim zadny FR, skoky max. 0.5 m a spis nez ze bych se honil jedu si sve poho XC. U toho Sparka by mi prislo, ze je to uz zavodni kolo a ze by to nezehlilo… Ale prece jen mi porad vrta v hlave jestli nejit do 100 mm zdvihu… usetrite cca 0.7kg vahy (vypozorovano pri dvou kolech stejne ceny a znacky, jen ruznych zdvihu) a tudiz objektivne taky spoustu sil… a nemusi to znamenat, ze si musite brat chrti kolo typu Epic. Apropo nechapu proc si chrti vubec kupuji fully jako Epic a nejezdi rovnou na celokarbonovych hardtailech…

          0 0
          • fluider  

            Takých volám „rozprávkár“ (pohádkár). V bratislave mi jeden predavač ospevoval HT rámy od Marinu za 20k, ktoré ale treba objednať z USA a zložiť zálohu … :-). O fulloch začal hovoriť, že podľa časopisov sú to najlepšie fully. To isté som si vypočul u predajcu predávajúceho Giant. A v Kaktusbiku, kde predávajú Spešly, LP, a Konu ťa vždy nasmerujú na Stumpl FSR lebo tento rok majú novú zadnú stavbu … :-)

            0 0
            • Air  

              no jo, ale myslim, ze jsem nepusobil zase uplne jako blbej :) taky jsem si tehda vzpomnel ze Tink kdysi tady cosi basnil o Geniusovi, ze to je hodne dobry vozitko… Tink toho uz vyzkousel docela dost… ale uz si nepamatuju co presne tim myslel :-) Myslis, ze ma cenu o Scottech uvazovat? Vadi mi to umisteni tlumice, bude permanentne pokryty vrstvou blata… Navic Scotty se me nikdy moc nelibily, ale tento rok vypadaji docela dobre. Trosku me ten prodavac prece jen zviklal :?

              0 0
              • fluider  

                To zase ja sa snažím prísť ako veci veľmi neznalý, ktorý je ochotný investovať viac, a sledujem ako so mnou jedná predavač.

                Tak ako tu písal Mlok, ten Genius má svoje kvality pre určitý typ jazdy, takže ak by ti mohol vyhovovať, určite sa o ňom oplatí uvažovať. Aj ja som o ňom rozmýšlal, ale to bolo pred rokom, teraz chcem o 20mm viac :-), aspoň 140. Vadí mi na nich tá slabšia výbava, ani nie to že je tam Deore LX, prežil by som aj tie Truvativ kľuky, ale náboje sú tam Deore alebo custom Scott (nie som si istý). Každopádne, v 20% zľave je to už oveľa zaujímavejšie.

                0 0
                • Air  

                  No jestli mas na ne slevu 20% tak to bych do toho sel :) Ja mam diky Kolo pro zivot slevu 10% na Scotta, ale jenom v jedne prodejne v Kladne, coz je pro me pres celou republiku… :/ Ta vybava neni nic moc, ale zdvih maji 135 mm takze bych je nezatracoval. A ja bych radsi zvolil kvalitni sestavu ram+tlumic+vidlice protoze upgrade tohoto je velmi drahy a ostatni jako nejaky presmyk, riditka, sedlo apod. se daji upgradovat jednoduse… Pokud jde o ty kola, tak bych je hned po obdrzeni celeho kola prodal a vymenil za Mavic Crossride (kola prodam jako nejete za 2k a Crossride koupim za 3k, takze no problem). Jediny full do 60k, kde ty komponenty stoji za to je asi Ghost popr. Cube. Jeste i Canyon ale nejsem si jisty o te kvalite a vyladenosti vyse zminovane zakladni sestave ram-tlumic-vidle (tu znacku vubec neznam)

                  0 0
                  • dieegoo  

                    Si zas nejsem jistej, jestli výměna původních kol za crossride bude nějaký terno. Hodně lidí tu na ně nadává, že nejsou nic moc.

                    0 0
                    • mar_tin1  

                      no… „nadáva“ je asi trochu zveličovanie :) ale inak súhlas…

                      0 0
                    • Air  

                      no to byl jen takovy predbezny napad, dlouho jsem na bf nebyl (par let :) a tak jsem trochu ztratil prehled… ale nebyl by problem sehnat jine kola, byly by treba o trochu drazsi, ale taky zase lehci. Na kolech se vahova uspora vyplati nekolikanasobne vice nez jinde. A stejne malokdy dostanete lehka kola u fullu v takove kategorii. Ale to uz zabiham jinde, chtel jsem jen naznacit, ze mnohem dulezitejsi je IMHO treba tlumic nebo vidle, kola se daji docela dobre vymenit pokud to udelate hned od novoty.

                      0 0
          • MlokCZ  

            Spark bude slušný závoďák, ale na pohodovou pohodlnou jízdu bych o něm ani nezauvažoval. Kdybych chtěl kolo téhle kategorie, tak bych stejně raději vzal např. Canyona LUX MR.

            Jak jsem psal výše, Geniuse jsem zatím bohužel nejel, ale určitě patří k dobře fungujícím fullům. Ale v každém případě platí, že nejlepší full neexistuje (a Genius jím tedy samozřejmě také není) a každý má nějaké výhody a nevýhody a svoje specifické vlastnosti a pro každého bude lepší jiná volba. Osobně bych klidně do Geniuse šel, ale jen v případě nějaké výhodné ceny. Za plnou cenu bych ho nebral a vybral jinde.

            Trance/Trance X si určitě vyzkoušej, to je dobře fungující vpp a přitom za rozumnou cenu. Oproti FSR je chování prostě trošku jiné a někomu padne právě mnohem více vpp, někomu zas FSR.

            AMS 125ka a Ghost AMR je po funční stránce naprosto totéž, jen se trošku liší geometrií, ale to spíš tím, že nedělají stejné velikosti než že by tam byl zásadní rozdíl (Cube dělá 16/18/20/22 a Ghost 17,5/19/20,5/22). zásadní věci jako hlavový úhel jsou totožné. Délka k odpovídající velikosti je také přibližně stejná. Problém u Ghosta je ten, že vychází za stejné osazení dráž než Cube.

            Stump. byl do 07 celkem podobný chováním právě AMS 125ce, s tím, že 125ka byla ještě o něco méně progresivní (je to jeden z nejméně progresivních rámů na trhu, tedy už vlastně degresivních bez tlumiče). 08 Stump. se změnou konstrukce více zprogresivnil a chováním se naopak přiblížil hodně Canyonu. A o tom bych případně také uvažoval, když tam je varianta slušné osazení AM5ky za 40tis. včetně poštovného. A za ušetřené peníze lze pak třeba hned nebo časem koupit nějaká super kola.

            Trance X x Cube AMS 125ka. Tady se nedá vůbec říct, že by jedno z nich bylo lepší. Každý je trošku jiné. A ideální by byl test obou. Obě mají méně progresivní stavbu, takže není problém s využitím zdvihu ani u jednoho (125ka je progresivní ve výsledku s tlumičem ještě méně než Trance X). Největší rozdíl je daný právě rozdílnými systémy a jejich typickým chováním. AMS 125ka má tu výhodu, že je má výborný poměr cena výkon (do úvahy beru i to, že oproti MOC není žádný problém sehnat s cca 10% slevou u některého prodejce Cubu, tedy K24 varianta lze sehnat pod 60tis.).

            A jak už jsem tu několikrát psal, tak celé to pro 08 komplikují tlumiče, kde většina výrobců osazuje RP23/RP2 ve variantě compression tune na maximum, což pro všechny kola, které jsou tím tlumičem osazená znamená, že jdou lépe za pedálem a o to hůře žehlí. Což ale podle mě není žádoucí, pokud chci aby to jelo, tak od toho tam je propedal a ne že bude už méně aktivní při otevřeném tlumiči a uživatel s tím nic neudělá.

            0 0
            • Air  

              whow, diky za srovnani Mloku, fakt dobry ;) akorat tedka nevim co vybrat muhaha :) proste je treba to vyzkouset :) Jinak myslis, ze u Cubu jsou tak zajimave marze, ze by se dalo domluvit stlaceni ceny az o 10 procent i v tuhle dobu? Ja teda kolo budu moct koupit nejdriv v sprnu/zari, ale vypada to, ze to uz vsechny kola budou vyprodane…  takze to budu muset nejak vymyslet…

              Jinak by me zajimalo co si myslis o tech X-fusion Ghost tlumicich na kolech Ghost. Mam tady v okoli prodejnu, ktera prave ma Ghosty o dost levnejsi nez dovozce /namatkou AMS7500 za 60tisic/, ale odrazuje me ten mimo jine komponenty a barvu hlavne ten tlumic, ktery je dost podstatny

              0 0
              • MlokCZ  

                AMR 7500 za 60tis. už docela jde, ale já bych šel raději stejně do Cuba AMS 125ky (z těhle dvou kol) a to především kvůli vidlici. U Ghostu bohužel už tam není Talas, ten je až na AMR Plus (AMR Plus 9000 – moc pěkné kolečko, ale cenově už někde jinde).

                O kolik levněji seženeš Cuba se nedá přesně říct, já mám u svojeho prodejce individuální ceny a za předobjednávku na Stereo byla sleva výrazně větší než 10%. Těch 10% je podle šance i teď.

                Na druhou stranu srpen/září už s velkou pravděpodobností Cuba neseženeš a tou dobou už je pak skoro lepší rovnou vzít 09 model na předobjednávku s větší slevou.

                S X-Fusion tlumiči moc zkušeností nemám, tam nemůžu moc sloužit, když za ty stejné prachy ale můžeš mít kolo s RP23… No i když zase ta letošní navýšená komprese u RP23 u většiny prodejců (a u Cubu to tak je).

                0 0
              • dieegoo  

                http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?…

                Mrkni jsem, AMS PRO 125 za 1250 liber – myslim, že cena, u které není důvod příliš dlouho váhat.

                To samé Stereo http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?… za 1499. Ale to už je mimo kategorii, ve které vybíráš.

                Velmi se mi líbí i tenhle Rocky Mountain http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?… . Za 1400 liber taky myslim super cena.

                0 0
      • Andrew  

        No vida, taky Brnák a se stejným problémem. Nechystáš se pujčit si bike na Vodní? Podle značek kol bych to tak typoval. Plánuji taky test. jízdu ale tak brzo jako ty se mi to nepovede. Mohli bychom si pak dát někde scuka a pohovořit o dojmech.

        0 0
        • Madrid  

          Jasně že se rád potkám a vyměním dojmy. GT mám zamluvené na tento pátek u Hanáka na Křence, Spešla si pujčuju den před tím u Šírera na Vídeňské. Scotta myslím nikde nepujčují, to bych musel risknout.

          0 0
      • K2  

        S velmi podobnými požadavky jsem vybral Canyon AM6. Případně by šla vzít ta XC varinta s 120mmm zdvihy. Německy bych se nebál, kamarádovi Canyon rám praskl a bez problému dostal zdarma nový a novější model. Známí, co měli stejný problém u RB, tak dostali se zajímavou slevou nový rám, ale museli platit…

        0 0
      • Pi†el  

        Ja na tomdle lonskym ramu od scotta mel moznost par minut pojezdit..  prisel mi jako pomerne luxusni zehlicka, vic si nepamatuju..

        0 0
    • M&D  

      zajimavy link a- flash animace VPP, FSR

      http://www.ellsworthbikes.com/…CT/main.html

      0 0
      • chodec  

        A když budeš ještě hledat, tak zjistíš, že Ellsworth má pověst celosvětově největšího vynálezce marketingovejch blábolů ;-) a agresivních tvrzení o konkurenci. Maj dobrý kola to jo, ale téhle masáži bych nevěnoval moc pozornosti. Stejnou masáž v opačném gardu najdeš na stránkách Spešlu, Santy a dalších propagátorů jednotlivých systémů.

        Opravdu si myslím, že vhodnost systému nejde paušalizovat. Jak třeba vážím názoru MlokaCZ na mnoho věcí, tak nesdílím na základě vlastní skušenosti jeho náklonost k horstlinkům, přestože jsem si jich několik odzkoušel a jemu zase nevyhovuje VPP, které mě nyní vyhovuje z toho, co jsem zkusil nejvíc.

        Touhle diskusí může tazatel zjistit jen některé obvyklé projevy některých systémů – zda mu vadí a nebo zda pro něj nejsou rozhodující musí zkusit sám. Bez toho to nepude. Já třeba věděl, že na VPP lidem obvykle vadí hlavně kickback – fakt nevím proč, ale mě nikdy ještě tenhle projev ani v nejmenším nerušil – tím pro me zbyly jen výhody tohoto systému a voila- rozhodnutí bylo na světě ;-) Kdybych se toho lekl jen papírově, tak bych jezdil nespíš na nějakém FRS (tehdy měl Spešl zvláš hězkou masážní brožurku ;-), které ale po fyzickém odzkoušení bylo pro mě osobně hodně nevyhovující.

        0 0
        • M&D  

          Presne -myslim ze vsichni vyrobci by se dnes uz dali nazvat vynalezci marketingovejch blabolu – stejne jako vyrobci zubnich past, pracich prasku, zpivajicich detskejch bazenku i jogurtu po kterych zvaldnes dvojite salto vzad z mista:-) Samozrejme je nejlepsi se svizt a udelat si vlastni nazor:-)

          0 0
        • MlokCZ  

          Také je to tak v pořádku, každému sedí něco jiného.

          Pedalkick bude podle mě hodně moc záležet nejen na převodech (čím lehčí, tím hůře), tak na stylu jízdy. U mě je to dané tím, že jezdím na nejlehčí převody pořád (a tím myslím opravdu i nejlehčí, nejen na malou placku) a ještě k tomu točím vyšší frekvence, tedy síla záběru je malá. A při tomhle plynulém točení běžně přejíždím překážky v sedle, kdy mi jde stavba do větší zdvihu (klidně hodně přes půl zdvihu). V takové situaci je někdy znát pedalkick i na obou mojich Cubech a to je tam v rámci fullu dost malý (existují i fully i s ještě menším).

          A pokud ti v praxi pedalkick nijak nevadí (což je klidně možné, při trošku jiném stylu jízdy než mám já), tak je jasné, že ti vpp bude skvěle sedět, protože jinak je to super systém. Proto taky obecně nikde vpp nezavrhuju, i když sám bych si ho nevybral.

          0 0
        • MlokCZ  

          A když si nakousnul vpp, tak se hned zeptám. To že máš na Bluru LT verzi high volume vidím a je to pro to kolo dobře. Ale co mě prosím zajímá, jaké nastavení compression tune máš na tlumiči. U mnoha značek už to tu bylo uvedené, po které verzi šáhli pro rok 08, u Bluru to ale ještě nevim.

          0 0
          • chodec  

            juknu na to doma – už jsem na to tuhle koukal, ale neudržel ;-)

            0 0
          • chodec  

            Předběžně – compresion tune je ten červenej nebo ten modrej čtvereček? Nápisy sice nepřečtu, ale mám po ruce fotku, kde je vidět ten červenej a je na střední hodnotu – viz obr.

            Fotku s modrým nemám po ruce, takže to bych musel omrknout až doma.

            0 0
            • MlokCZ  

              Červenej je rebound. Barevně to souhlasí s ovládacími prvky, tedy červený souhlasí s kolečkem pro nastavení odskoku a modrý s barvou páčky a kolečka propedalu (v obou případech, tedy jak u compression tune, tak u propedalu jde o kompresi).

              0 0
              • chodec  

                Tak modrej je na nejvyšší – volala mi manželka ;-)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Dík za info, takže se řadí také do kategorie maximálního nastavení jako většina ostatních značek.

                  0 0
    • Venda  

      Tak i já se vyjádřím. První věc. Myslím si, že rozdíl mezi 100 mm a 120 mm téměř nepoznáš, takže bych je předem nevyřazoval. Jinak mám Anthema, takže dokonalý baječný (a podle výrobce kdo ví ještě jaký) VPP. A z mých zkušeností musím říct, že to závislé na šlapání je. Tuhnutí pod brzdami jsem sice nepozoroval, zato na rovné asfaltce se vlivem šlapání neustále pohupuje. A ne málo. Na tlumiči 0,5 cm je sag a dalších zhruba 0,5 cm pořád pracuje. Za druhý tohle pohupování mi vůbec nevadí. Pokud bych se nepodíval na tlumič, tak o něm vůbec nevím. Můžu sice zapnout propedal, leč nemám potřebu ho používat. Kolo úžasně jede vpřed a v práci jsem na něm rychlejc než na zbylých dvou kolech (HT) co mám v profilu. Takže závěrem jsem naprosto spokojen a HT určitě už ne.

      0 0
      • mr.antik  

        Přesně tak, řetěz Reign taky řetěz tahá (protože jde rád do zdvihu), ale zvyknout si jde. To pohupování při jízdě na asfaltu nepozoruju, jezdim hodně malý sag, mám spv tlumič a nijak do toho nedupu, ale rozhoupat to samozřejmě jde. Při brzdění to nijak vlastnosti nemění.

        0 0
      • MlokCZ  

        0,5cm pohupování u Anthemu je hrozně moc. Tolik se mi nepohupují ani moje obě kola, která jsou houpavější Anthem a mají větší zdvih.

        Dále nevim, jak moc si jezdil i vyšší zdvihy, ale já s tím rozdílem 100 × 120mm nesouhlasím. Z dlouhodobého ježdění dvou kol se stejným systém a zdvihy 100 a 125m (obě v profilu) musím říct, že rozdíl mezi nimi je obrovský a těch 100mm bych já osobně v každém případě přeskočil (ale samozřejmě to nikomu nenutím a záleží na stylu použití). A protože je to stejný systém, tak je k porovnání ideální.

        0 0
        • Venda  

          Já jsem chvíli testoval Tranceho, takže taky stejný systém. Rozdíl ihned po sobě sice byl, leč ne tolik kolik bych od toho čekal. Naopak Anthem o dost víc zrychloval (asi kvůli hmotnosti). Tlumič mám sice trochu podhuštěný, leč je to pohyb skutečně nepo­zorovatlený. Možná jsem to trochu nadsadil a přehnal, takže až pojedu z práce, vše pečlivě změřím.

          0 0
          • Venda  

            Pardon. Tranceho X.

            0 0
          • MlokCZ  

            Ono hodně záleží jak přesně si měl toho Trance X nastaveného a to jak geometrie posezu, tlaky na tvojí váhu a jestli si ho měl stejně nastavený.

            0 0
            • Venda  

              Je to možné, měl jsem ho jen chvíli a ani jsem vlastně nechtěl zjiztit, že to líp pruží, když už jsem si pořídil Anthema. Mně plně vyvohuje a třeba víc zdvihu neumím ani využít.

              0 0
    • Andrew  

      Tak po přečtení vlákna o odpružených sedlovkách zkusím jít asi nejdříve touto cestou a uvidím, jak mi tato varianta bude vyhovovat. Je to zatím výrazně levnější varianta. V budoucnu chci určitě koupit fulla, ale ono rozhodnutí zatím odložím a budu mít čas na testování a vytvoření vlastního názoru formou osobní zkušenosti.

      Všem děkuji za podnětné příspěvky, které mě posunuly zase o krok dále.

      0 0
      • dieegoo  

        Táta si k HT taky koupil odpruženou sedlovku – tu paralelogramovou (nebo jak se to píše :) )od suntouru a hodně příjemně mě to překvapilo, je to pohodlné a že bych pozoroval nějaké změny ve vzdálenostech mezi řidítky a sedlem či sedlem a středem při propružení – to ne.

        0 0
    • :)))5  

      Určitě je odpružená sedlovka krok směrem k nějakému pružení,ale je to jen část toho co má pružení zastávat.Bolavej zadek a ztrátu energie způsobenou otřesy to malinko eliminuje,ale na jízdní vlastnosti,které jsou nezanedbatelnou funkcí fulla,vliv nemá a je to škoda.Rozdíl mezi 100mm a 120mm je propastnej a přidávám se k názoru,že 100mm je málo.

      0 0
    • Andrew  

      Tak jen tak pro informaci jsem svoji situaci zatím vyřešil odpruženou sedlovkou a musím říct, že jsem spokojen. Fulla jsem nikdy nejezdil, tak nemůžu srovnávat, ale oproti pevné sedlovce je to opravdu rozdíl. V současné situaci to bylo to nejlevnější řešení. Koupil jsem tu suntourku a má jen jednu vadu. Váží kolem 700 g, ale jinak komfort jízdy se výrazně zlepšil. Takže všem díky za podněty a názory a vřele doporučuju všem, kteří nejsou gramaři.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.