Druhnuti zadní brzdy při šlapání

39 nepřečtených
  • Filip Lásko

    Vím, že na to je dost témat, ale bohužel nemám čas je teď procházet a hledat můj konkrétní problém.

    Drhne a cinká mě zadní kotouč. Cinká třeba když zacvaknu tretru do pedálů. A drhne když se posadim na kolo a jedu, ale minimálně. Nejvíce drhne když šlapu a zabiram do pedalu.

    Když protocim kolo tak nic nedrhne ani necinka.

    Před týdnem sem byl v Koutech a brzdy dostaly hodně zabrat, tak mě napadlo že to může být zvlněný kotouč, ale jak píšu když protocim kolo, tak nic. Musel sem taky měnit duši – tak možná blbé usazení kola, ale vše zkontrolováno a brzda vycentrovaná. Včera sem ji zkoušel ještě poladit, dával sem si i pozor aby mě hadice od brzdy netahla za třmen, ale nic. Prostě jak začnu šlapat tak to neskutečně drhne. Zkoušel sem během jízdy přestat šlapat a v tu chvíli sem neslyšel takové drhnutí jako při šlapání. Nemá někdo s tímto zkušenosti? Celkem by mě zajímalo co to je, jestli za to může tuhost rámu? Nikdy předtím se to nestalo. Pomůže sundání vyčištění a kompletně znova usazení brzdy?

    • ˘Ö˘ Krab  

      Tuhost a neporušenost rámu, usazení a utažení kola, vůle v náboji, sjeté destičky, bordel na destičkách a pístcích.

      • Filip Lásko  

        Tak to asi dnes celé zkontrolují. Dík

        • ˘Ö˘ Krab  

          Ještě dotažení šroubů kotouče, ale to by vliv mít nemělo. Sázím na bordel na pístcích ve spojení se sjetými deskami.

    • patrikmazanek  

      No ja mel stejny problem, vyresilo vycentrovani brzdy pri zatizenem kole. Pokud neni kolo dostatecne tuhe (napr. ja nemam pevnou zadni osu) tak se to muze trosku kroutit:-)

    • Filip Lásko  

      Zkusím si s tím nějak pohrát. Ale je divné, že to začalo teď najednou.

      • pepek  

        Zkus se podívat, jestli nemáš vysypaný ložisko zadní stavby u kazety. Nebo ať ti někdo zabere do pedálů a dívej se, kde se to pohne.

    • Petulda  

      Za sebe tipuju málo tuhou zadní stavbu. Dělal mi to kdysi Trek VRX, kde byla zadní kyvka snad z másla :-). Pokud je to tím, pomůže, když polohu třmenu seřídíš při zatíženém kole.

    • Filip Lásko  

      Tak sem si s tím pohrál, vše sem vyčistil. Brzda se vycentrovala velice zajímavě teda, jeden píst je skoro venku a druhý se moc nehnul :D Ale brzdí. Zvýšené drhnutí při záběru myslím zmizelo, ale pořád jakmile zatížím kolo, tak začne brzda drhnout, tak nějak sem odpozoroval, že budu mít kotouč ohnutý, ale na jakou stranu…

      Když je zkroucený kotouč, tak při zatížení více drhne? Rád bych ten svůj problém nějak odhalil :-)

    • Filip Lásko  

      Už sem na to přišel co to bylo :-) Vše vyřešeno a chodí to jak po másle :D

      • petyn  

        A co to teda bylo??

        • Filip Lásko  

          Pokusím se to nějak smysluplně popsat :-)

          Prvně byl trochu ohnutý kotouč, to sem srovnal. A pak se mě u třmenu vysouval jeden píst mnohem více než druhý (ten vnější), tak sem ručně povysunul ten vnitřní aby se to dorovnalo (promazávat, aby chodily stejně se mě nechtělo a ani nemám mazání, to udělám jindy), pak sem brzdu vycentroval, takže když se pak povysunul ten vnější, tak se to srovnalo a jsou skoro na stejno.

          Problém byl v tom jak byl moc vysunutý ten vnější píst, tak hodně oddaloval třmen od kola. Jak jsou na rámu úchyty na třmen, tak jsou velice na těsno s kotoučem (pár desetinek mm nebo nějaký ten mm, to nevím :-)) no a jak mě ten vnější píst oddaloval celý třmen, tak se celý třmen posunul za vnitřní hranu úchytu na rámu. V klidu to bylo v poho, ale jak jsem psal výše, jakmile se kolo zatížilo, tak třmen začal odtahovat kotouč od kola a to více to dělalo při záběru když se do toho přidaly „tažné síly“. Sem rád, že sem na to přišel a sem zas o něco chytřejší a vím co dalšího se může stát u brzdy.

          V podstatě stačilo brzdu správně vycentrovat :DDD (dát si pozor na písty, aby byly stejně vysunuté a netáhlo to brzdu respektive pak i koutouč k nějaké straně) a srovnat kotouč :D Až bude čas, tak písty promáznu, at oba chodí správně a neopakuje se to. :-)

          Snad to jde pochopit. :D

          • Martasi7  

            Řeším úplně stejný problém, takže takhle by to vypadat nemělo hádám..

            • MatS  

              Ano je to špatně. Patrně nevyjíždí oba pístky rovnoměrně, tak je to špatně vystředěno, protože ten co to dělal, nekoukal do třmenu. Kotouč drhne o třmen.

              Desky vyndat. Pístky očistit a rozpohybovat a zatlačit na doraz. Zkontrolovat rovnoměrnost opotřebení desek a pokud ok, vrátit zpět. Vystředit třmen ne jen zmáčknutím brzdy, ale raději „okometricky“, ať máš jistotu, že je to rovnoměrně. Otestovat a jezdit!

            • Esi  

              A hlavně ty pístky jak píše zakladatel vlákna že bude mazat tak to hlavně nedělej to je ta největší kokotina, pístky se nikdy nemažou

              • drumlin  

                A důvod proč je kokotina mazat pístky minerálem?

                • wilda81  

                  Protože se mazat nemají?

                  • drumlin  

                    Důvod ne výkřik do větru, děkuji.

                    • wilda81  

                      Protože se ti na ně bude lepit bordel a brzdě spíš uškodíš než pomůžeš. Pohyb pístků se děje díky deformaci těsnění. Stačí?

                      • drumlin  

                        Nestačí, normální člověk vysune pístek, očistí od sraček, namaže, zatlačí dovnitř a otře zbytek oleje. Nemá se ti na co lepit bordel a máš mazaný stírák. Dělá se to autech a motorkách odjakživa, takže mě dost překvapuje, že na kolech je to najednou chyba.

                        • wilda81  

                          Když nestačí, tak nestačí. To se pak nedá nic dělat.

                        • mirorek2  

                          a když mám brzdy s dotkou tak tam stříkám dotku? pístky nechodí v těsnění, ale deformací těsnění, pokud to vše šlape tak jak má

                          • drumlin  

                            ano, mažu vždy tím samým co je za těsněním.

                          • wladeq  

                            Nevím kde vznikl ten nesmysl že se to nesmí mazat. Řek bych že od nějakého prasopsa co tam nastříkal půl litra silikonu a pak mu to akorát lepilo bordel. Se to snad stejně maže tím médiem uvnitř brzdy ne? To ještě nikoho nenapadlo?

                            • lukas aka mitro  

                              A nenapadlo te, ze pistky ve trmeni se neposouvaji v tesneni, ale s tesnenim jenom pruzi…zpatky se taky nevraci ani tou rozpernou pruzinkou mezi deskama a ani vnejsim atmosferickym tlakem..ale tim, ze se napruzene tesneni vraci zpet…Kdyz to namazes, hlavni sila vracejici pistky je pryc a pak se poser, ze se ti pistky nevraci spravne..

                              • mirorek2  

                                děkuji

                              • drumlin  

                                Díkes, za poučení.

                              • wladeq  

                                Pisty vraci vsechno tebou zminene, nebo tomu pomaha, ale rek bych ze to bude hlavne podtlak, ktery tam vznikne pri pusteni paky. Ono je to tesneni stejne zmastene od dotky ktera je v okruhu. Vlastne souhlasim s tim, ze mazat to necim jinym, nez je v te brzde je blbost, a je blbost mazat to mineralem, ktery tuhle vlastnost nema

                                • allrose  

                                  Písty vrací jen srřih těch gumiček,proto se nemažou ničím!

                                • lukas aka mitro  

                                  Tak on je rozdil v tom, jakou silou ktery jev prispiva. Purinka od desticek ma prispevek nanoprd. Kdyz bys meril tlak v brzde, tak pri uvolnene brzde bude nulovy, jakmile zacnes paku mackat bude pozvolna rust jak se bude deformovat tesneni a pak vice, jak se dotknou desky kotouce. Kdyz pak bude paku pomalu povolovat, tlak bude sledovat stejnou krivku, Bude pomalu klesat a vynuluje se v okamziku, kdy pist v pace mine prepousteci kanal do expanzky. Kdybys paku pustil velice rychle, tak by bylo mozne, ze bys nejaky podtlak vyrobil, ale vliv bude minoritni a kratky. Obecne neni duvod, aby podtlak vznikal, kdyz objem systemu se nemeni a jenom se posouvaji komponenty. Pokud by piskem mel hybat podtkal, tak by musel chodit veeeelice lehce, protoze by musela stacit sila mensi, nez odpovidajici sile generovane tlakem jedne atmosfery na plochu pistku.

                                  Proc? Protoze cyklobrzdy si samy upravuji vysuniti pistku rpi opotrebeni desticek. A to se deje jenom pri mackani brzdy. Jenom tehdy ma brzda dost sily, aby posoupla pisek v tesneni. Kdyby to tak nebylo a podtlak by mel silu hybat pistkama, tak by se po vysunuti pro kompenzaci opotrebeni tim podtlakem zase zasunuly zpet.

                                  Mazat to cimkoli je blbost, bude se lepit bordel. CO ma smysl je to „proplachnout“ mediem, ktere material vydrzi (tj. kapalinou napnenou v brzdach) a tim vyplachnout bordel mezi pisktem a trmenem. Pokud to ale nasledne nevysisus, tak se ti tam akorat nalepi obrousene desky a jiny bordel a pistek se opet bude pridirat.

                                  Tesneni tesni, tedy je dost tesne na to, aby nepoustelo DOTku/olej. Tedy se toto nemuze nachazet v kontaktni plose, tedy to nemuze snizovat treni v tomto miste. Cili nema smysl tam lneco lit, kdyz nove funkcni brzdy tam nic mit nemusi.

                            • wilda81  

                              No na nepoužívání všelijakých mazání (i DOT kompatibilní) varoval SRAM v dost tech. videích. I když tam to bylo primárně spíš mířeno na různé druhy vazelíny. Namazat pro servis/instalaci (tím čím brzdu plníš) je OK, ale pak to prostě máš vyčistit pro běžný provoz. Stejně tak suché a čisté pístky doporučuje i Shimano.

                              Důvod byl vždy stejný – odtah pístku ve třmenu je založen na třením mezi těsněním pístku a pístku. Pokud budeš mazat pístky, nebudou se správně stahovat a pak se děje právě to co tu dost často čteš – nerovnoměrné vysouvání a opotřebení desek.

                              Ale dělejte si s brzdama co chcete, jsou vaše…

                              • Esi  

                                amen :-) je tady okolo toho x vláken ale hledat to nebudu, pokud si chce někdo snížit tření mezi těsněním a pístkem, pro mě za mě jak je libo moje brzdy to nejsou a já se s tím potom vztekat nebudu

                        • lukas aka mitro  

                          Ze se neco dela jeste neznamena, ze je to dobre…Na autech a motorkach se to taky dela, jenom kdyz mas pistky dosrane a potrebujes je pred smrti jeste chvili urdzet pri zivote…

            • allrose  

              jak píšou kluci,rozpohybovat pístky a pak do zářezu v třmenu pro kotouč zastrčit starou posuvku (krásně tam sedí) ,napumpovat a máš vystředěné pístky na střed třmenu,pak napumpovat na kotouč a vystředit třmen a je hotovo

    • Markony  

      Jo pokud nemáš brzdy naších řad ¨myslím od SLX je keramika tam je to zbytečné ale nižší řady sem jemně stříknout silikon utřít a chodilo to 3/4 roku a pak na novo očistí stříknout utřít .

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.