Bezduše - jaké nářadí a příslušenství?

80 nepřečtených
  • Morchella

    Jaké nářadí a výbavu pro tubeless systém vozíte s sebou a co mít doma v dílně? Jaké máte zkušenosti s různými výrobci? Co si ohlídat a jaká je vaše běžná údržba u bezduší. Díky za postřehy.

    • Morchella  

      Přešel jsem na bezduše tak, že veškerou přípravu, pásky, ventilky a nahození plášťů jsem přenechal servisu. Do budoucna si budu vše okolo dělat sám, ale rád bych si udělal jasno, co vozit s sebou a co mít doma na opravu defektů, nebo na běžnou údržbu.

      Hledáním v různých vláknech jsem si moc představu neudělal a třeba jen u tmelů, jak se zdá, jsou velké rozdíly v těsnosti, nebo prosakování.

      Co vozit na vyjížďku?

      • jehlu s knoty, ale jaké a kterým se vyhnout? V obchodě mi nabízeli nějaké plechové vajíčko s trny a knoty za 1400 Kč a ostatní vypadají zase dost podobně. Zaujala mě sada Blackburn.
      • duši
      • lepení na plášť, třeba toto?
      • pumpičku
      • ještě něco? (na ivelu jsem viděl kolíček na prádlo k povolení ventilku)

      Na doma:

      • tmel (doporučte prosím značku) a jak ho dolévat (bokem, ventilkem?)
      • pumpu na nahození pláště (zkusím se svojí dílenskou)
      • náhradní pásku do ráfku (jak dlouho vydrží?)
      • nějaké nářadí?

      Jinak v servisu jsem zaplatil pouze za materiál 1300,– Kč (2 ventilky, pásku do ráfku a tmel), což jsem si dopředu vůbec neohlídal…

      • novas752  

        Na kolo: kolíček je blbost, stačí malý plastový klíček na ventilek, který je mnohem menší. Dostaneš ho v sadě s bezdušovejma ventilkama třeba od Rubeny (Mitas).

        ještě bych bral redukci abys mohl případně na benzínce dofouknout. hodí se nějaký prověřený montpáky (tubeless pláště bývají těsnější). Taky se hodí gumový rukavice – ten tmel na prstech při případný instalaci duše v terénu je hnus.

        Na doma:

        • O tmelu tady najdeš sáhodlouhý diskuze a každý ti doporučí něco jinýho. Spousta lidí je tu natěšená na nový mlíko finishline, který by mělo být dostupný co nevidět a prý by nemělo vysychat.
        • pumpou to nemusí jít, hodí se kompresor se vzdušníkem, nebo pumpa se vzdušníkem, nebo samotný vzdušník nebo ghetto vzdušník (velká petka, 2 ventilky, hadička, nějaký to vrtání a lepení).
        • Výdrž pásky je taky individuální.
        • hodí se něco na vyčištění ráfku při přhazování plášťů nebo tý pásky (čistič na brzdy, benzín, toluen…)
        • Morchella  

          Díky. A jak poznám, že je potřeba tmel doplnit. Vydrží mi tam, než sjedu plášť?.To je odhadem tak 1/4 roku.

          • novas752  

            opět to nelze říct jednoznačně. V nějaké kombinaci plášť (model i konkrétní kus) + tmel a jeho množství, + foukaný tlak atd. to vydrží i několik měsíců, jindy je v plášti sucho za pár týdnů. Starý tmel taky může ztratit schopnost zacelovat defekty, takže je fajn vozit malý balení tmelu sebou, nejlíp neotevřený, ty okolo 50–60ml a v případě selhání starého dolít přes ventilek čerstvý.

            • Morchella  

              Musím si ještě zjistit, jak dolévat přes ventilek a co je k tomu potřeba.

              • novas752  

                klíček na ventilek (vyšroubuješ z toho ten samotný ventil) a na dolévání doma z velký lahve se hodí velká stříkačka a hadička s vnitřnim průměrem jako ventilek. Ty malý lahvičky na ventilek pasují.

                • 01carbon  

                  Mozna by bylo dobre psat opravdu ze zkusenosti a ne jen vyctene plky. NT Race nejde dolivat ventilkem – jen pokud se spatne rozmicha.

                  • novas752  

                    O konkrétnim tmelu ještě neni řeč. ;)

                    • Morchella  

                      Konkrétně chci koupit 120 ml tmel Mavic,to by mohlo snad pro začátek stačit.

                  • MlokCZ  

                    Což je velká nevýhoda, zejména právě pro zmíněné vození 60ml nikdy neotevřené lahvičky, která zaručí, že mám sebou funkční tmel (mnohokrát ověřeno, že čerstvě dolitý tmel z lahvičky dal díru, kterou i poměrně nový tmel v plášti typu 3–4 týdny nedal).

          • obda  

            Pokud si pamatuju, oficiální rada výrobce NoTubes byla „píchni do pláště špendlíkem/hře­bíčkem/jehlou­, a pokud se to (rychle) nezacelí, je třeba dolít tmel“ :)

        • novas752  

          Jo a ten kolíček můžeš vyžebrat i v některých servisech.

          A někdo vozí i bombičky, naobjemnější pláště je to docela dobrá pomoc. Dá se to sehnat i v kombinaci s těma knotama „ve vajíčku“.

        • MlokCZ  

          Jen k tomu nahození doplním, že co jde nebo nejde nahodit strašně moc závisí na zkušenostech a šikovnosti toho kdo to dělá. Když se ví jak na to a použije více pomocných metod, tak i bez kompresoru lze nahodit skoro cokoliv, jen to bývá více práce než s kompresorem (kde ty pomocné metody nejsou potřeba nebo jen v menší míře).

          • Morchella  

            Jo, jo, už jsem četl tvoje příspěvky v jiných tématech, tak vím, co mě asi čeká. Momentálně vozím pláště Michelin Force a Mavic Pulse PRO, tak na nich se vyučím :-) Tady vlastně čekám na inspiraci, jaká témata ještě prostudovat a co všechno vlastně musím shánět. Ale svoji pumpu jednou zkusím a když tak koupím něco jiného.

            • zdenek  

              Možná žes to neměl nechávat na servisu, ale vyzkoušet si to sám na vlastní ruce. Měl bys představu, jestli to zvládneš a s jakým vybavením. Není nic horšího, než se něco učit v terénu bez vybavení a zkušeností…

      • MlokCZ  

        V závislosti na použité kombinaci plášť vs ráfek se mohou hodit ještě bombičky. Pokud plášť při vyfouknutí zůstane zaskočený v patkách ráfku, tak pohoda. Pokud ne, tak bez bombičky ho nemusíš nahodit zpět, kdybys defekt řešil knotem (nebo dolitím čerstvého tmelu).

      • plzakj  

        Na normalni vyjizdky sebou vozim 1dusi, 2 bombicky, mini lepeni a mobil. Na celodennak beru do batohu navic druhou dusi a pumpicku.

        Stav tmelu zkousim, jestli jeste sploucha :-) Vzdycky mi vydrzel celou sezonu. Pouzivam stans notubes.

        Nahazovani nejlip s kompresorem a dost pomaha mejdlova voda.

      • RUSH  

        Ta sada Blackburn mě zaujala, máte s ní někdo nějakou zkušenost?

        • RUSH  

          Koupil jsem sadu Blackburn a musím říct, že vypadá velice solidně a promyšleně. A oproti konkurenci za dobrou cenu. Zatím jsem ale neměl možnost jí vyzkoušet v praxi. Předpokládám ale, že bude fungovat velice dobře. Na nástroji na knot není vidlička, ale šikmo seříznutý hrot (jako u injekčních stříkaček). Knot se přehne v půlce a jedna jeho část se vloží do té seříznuté trubičky. Zásobník na knoty je dobře utěsněný, knoty by neměly vysychat.

          • Kire  

            Je u toho něco, čím se odřeže přebytečný knot čouhající ven? Pokud ne, kousek ulamováku se do toho pouzdra vleze, že ano?

    • novas752  

      A hledal si ve starších vláknech? :)

      • Morchella  

        Dvě hodiny prolejzám BF, všude je to rozkouskované, neúplné, nebo zastaralé. Dnes třeba téma „tmely Notubes vs Zeroflats“,. Hledám, hledám, pročítám, pak sepisuji téma tak, aby eventuálně mělo i nějaký přínos a já nemusel odpovídat na dotazy, jestli jsem hledal. Prosím k věci, aby byl přehled. Díky.

        • novas752  

          jestli NT( a NT nebo NT Race) nebo ZF ti tu nikdo nepoví. Protože následně přijde druhej a ten řekne že má lepší zkušenosti s tim druhym. A teď kdo má pravdu?

          • MlokCZ  

            Tak snad tohle dilema už brzy vyřeší zmíněný Finish line. U něj pak časem uvidím jak moc dostál slibům a jestli u něj případně přestanu vozit záložení lahvičku sebou. Stále u něj doufám, že nejen déle vydrží než jiné tmely v plášti, ale hlavně bude i funkční po delší době v plášti.

            Dobrá kombinace ráfek vs plášť v patkách zůstane držet a drží tam dobře.

          • Morchella  

            Já to zmiňoval proto, že se tu často řeší podružnosti a celkový obrázek si tak začátečník těžko udělá.

            • novas752  

              Obrazek v tmelech si udelas leda vlastni zkusenosti.

              Ja nahazoval nekolik desitek kol s milekm NT a nekolik s NT-R. Se ZF nemam zadnou zkusenost a na svym novym kole cekam zatim na dusich na ten Finishline, ktery by mel mit celkem dost vyhod.

    • bezdratova.sprcha  

      Už jsem přestal vozit duši jako rezervu. Mám bezdušáky co jdou nahodit pomocí CO2. Vozit nebo nevozit je každého věc, asi jako jestli k náhradní duši vozit lepení, nebo jenom duši. Za mě prostě duše zabírá moc místa a za několik tisíc km jsem ji ještě nepotřeboval.

      Vozím dvě bombičky a aplikátor na CO2. Ty jsou hlavně pro případ, že bych musel nahazovat plášť. Doporučuji si to doma zkusit nahodit na nečisto, než to budeš dělat někde venku. Některé tmely si s CO2 moc nerozumí, takže pokud takový používáš, vždy nahazovat s ventilkem nahoře a jakmile dojedeš domů, tak nemusí být od věci tmel prostě vyměnit.

      Pro případ defektu vozím opravné knoty a jehlu. Mám tyto Použil jsem z toho ty úzké knoty a byly k ničemu, po čase začaly propouštět. Ty široké jsou OK. Jinak brávám knoty Sahmurai. Samotné knoty nejsou předražené. Pokud provedeš opravu venku, tak pak doma ustřihni přebytečné množství (kousek ale pořád musí čouhat). Když ho čouhá moc, může se postupně vytahat ven (už se mi to jednou stalo). Lepení na pláště nepoužívám.

      Pumpa je stále potřebná, po opravě defektu musíš doplnit ušlý tlak. Vozím Topeak Rocket Race Masterblaster. Skvěle zpracovaná, má vytahovací hadičku (takže nehrozí poškození ventilku a dobře se s tím pracuje), fouká velice rychle a hlavě má v těle zabudovaný klíč na ventilky.

      Doma mít dílenskou pumpu. Pokud je to reálné, tak kompresor, pokud ne, tak booster (používám od značky Beto, zatím pět párů plášťů, naprosto bez problému).

      Tmel je nejjednodušší nalívat přímo do pláště. Pokud to chceš dělat přes ventilek (ne u všech tmelů to jde), tak běž do lékárny a pořiď si tam stříkačku na proplachování uší (takových 70Kč za kus). Mají až 150ml. Na stříkačku dáš hadičku, která půjde nasadit i na ventilek (hadičku bys měl sehnat snad v každém kutilství), přiškrtíš hadičku, do stříkačky odměříš tmel a pak to jenom natlačíš do pláště. Bacha! Tmely jako Stan's Notubes musíš lít do stříkačky dnem lahve vzhůru. Ty jejich částice se velice rychle potápí.

      Pásku kupuj tuhle: http://www.hanak-trade.cz/…-p-1665.html Pokud potřebuješ jinou šířku, tak ti uříznou kolik potřebuješ. Je to mnohem levnější než pásky od cyklo firem, přitom je to ta samá věc. Pásku preventivně měnit jednou za sezónu, nebo pokud nastanou problémy.

      • capo  

        Celé moc pěkné. Nechápu ale jednu věc. Když už vozíš CO2, na co ještě pumpičku? CO2 poslouží stejně, jen to může být dražší na provoz. Když už šetríš gramy na duši…

        • lukas aka mitro  

          Treba kdyz se ti nekde zvejkne kolo a ufoukne pod patkou a chces to jenom trochu dofunet?

          • capo  

            No tak máš bombičku, kterou nevyužiješ celou.

          • MlokCZ  

            To by se stávat nemělo. Pokud se to stává častěji, tak bych řešil, jestli vozím vhodnou kombinaci na daný styl jízdy, zejména dost široký ráfek, vhodný plášť a jestli už nefoukám příliš málo.

            A pokud by to byl opravdu ojedinělý případ, tak na to pumpičku nepotřebuju a klidně dofouknu bombičkou (samozřejmě počítám, že k bombičce se vozí dávkovatelný nástavec, abys nespotřeboval celou bombičku na lehké dofouknutí).

            K bombičkám už pár let pumpičku nevozím skoro nikdy. Vyjímku jsem dělal na dlouhé trasy když jedu sám, což se téměř nestává (sám jezdím sice dost, ale většinou jen přes týden do práce a krátkou trasu po práci).

            Ale i pro ty delší výjížďky sólo jsem to teď změnil a místo pumpičky vozím pro takový případ navíc třetí bombičku.

            Když jedu s partou, tak má vždy pumpičku někdo další (v partě nevozí bombičky nikdo a nikdo nejezdí bez ničeho, tedy pumpičku má každý).

            V reálu jsem bombičky použil zatím jen 3× a z toho 2× mi stačila jedna samotná a jednou jsem spotřeboval celou + malý kousek z druhé.

            Duši do rezervy nevozím už hodně let, ale nevylučuju, že to po otestování Finish linu přehodnotím a to ze dvou důvodů:

            • pokud by opravdu nevysychal a současně i fungoval po dlouhé době v plášti, tak bych přestal vozit náhradní lahvičku tmelu sebou
            • tím bych raději měl za rezervu i duši, když navíc současně Finish line jde ze všeho lépe dolů (to už je vyzkoušeno) a tedy pro nouzové vložení duše bude menší opruz než jiné tmely (i když pořád zůstane problém prohlédnout celou plášť, jestli v něm nezůstal nějaký trn)
        • bezdratova.sprcha  

          CO2 má mnoho nevýhod. V první řadě, bombička něco stojí. V druhé řadě, bombička je na jedno použití a i když spotřebuješ jen malou část bombičky, systém není navržený tak, aby držel CO2 v bombičce po delší dobu (časem to ujde). I kdyby to drželo neomězeně dlouho, když by sis jednou dofoukl a plášť a podruhé potřeboval nahodit patku, nemuselo by ti zůstat dostatek tlaku na to, abys tu patku nahodil, takže bys stejně potřeboval novou bombičku.

          Pak je tu už zmíněný problém s tmelem. CO2 může některé tmely poškodit (CO2 je po vypuštění velice studený, samotné bombičky se údajně někdy ani není možné dotknout – to jsem sice nezažil, ale je fakt studená studená). Tzn. při každé potřebě dohustit plášť jenom trochu bys vytvářel riziko, že znehodnotíš tmel co máš v plášti.

          Další, docela často opomíjený problém, CO2 mnohem rychleji uniká z duše nebo pláště než vzduch. Tzn. jakmile duši nebo plášť nafoukáš pomocí CO2, měl bys ho v nejbližší možné době ideálně úplně vypustit a dofoukat zase vzduchem. Nezkoušel jsem to, ale reference co jsem četl a viděl na youtube se tak nějak shodují, že za jeden den ztratíš až polovičku tlaku.

          CO2 je prostě nouzová záležitost, ať už máš duše nebo bezduše.

          Jinak na duši nešetřím gramy, šetřím prostor. I na celodeňáky chci jezdit hodně na lehko. Teď jezdím s ledvinkou Camelbak Repack, která toho prostoru nemá na rozdávání a duše v ní prostě toho místa zabere hodně.

          • MlokCZ  

            Na všem co píšeš je sice většina pravda. Většina proto, že jsem neměl nikdy problém s tmelem a CO2 ani u NoTubes, ani u Zero flats. A ta ztráta tlaku také není tak velká. O malinko rychlejší je, ale ne zase o tolik. Poloviční tlak druhý den, to jsem nezažil s CO2 nikdy. Nikdy jsem po foukání CO2 doma cíleně celé nevypouštěl a nefoukal znovu, jen dofukoval ztráty.

            Ale hlavně i když vezmu v úvahu vše co jsi k tomu napsal, tak si pak stačí uvědomit, kolik těch bombiček za jaký čas spotřebuješ?

            Bude to individuální a chápu, že někdo, kdo defektí pořád (což znamená, že vybral nevhodné pláště pro dané použití a měl by s tím něco udělat), tak i reálně nezanedbatelně ušetří.

            Pumpičkou jsem na vyjížďce nefoukal už několik let (myslím, že 3 a kousek) a za tu dobu jsem spotřeboval 4 bombičky (2× po jedné a 1× jsem načal i druhou).

            To je finančně naprosto zanedbatelné. V dobách, co jsem vozil duše a defektil mnohem častěji jsem lepil jen občas a většinou měnil duše a jen za ty duše utratil mnohonásobně více než teď za bombičky.

            Jediný problém u bombiček vidím v otázce. Budou mi vždy jen ty dvě bombičky stačit? A proto výše píšu, že na dlouhé sólo vyjížďky jsem vozil dříve pumpičku do rezervy a teď vozím třetí bombičku.

            • bezdratova.sprcha  

              Tak to já jen za posledních cca 1000km na gravelu (+/- měsíc) tu pumpu na vyjížďce potřeboval aspoň třikrát. Jak říkám, CO2 jsem nezkoušel nechávat v duši nebo plášti. Reference na to mám jen z druhé ruky.

              Odolnost je jeden z parametrů pláště. Je jen na uživateli, jestli raději sáhne po lehčím plášti, nebo pomalejším plášti co víc vydrží. Defektění není jen otázkou samotného pláště, ale i jeho využití. Navíc já mám ve zvyku zacpávat i ty díry, které ucpe tmel. Špunt je přece jen spolehlivější.

              Problém s tmelem po foukání CO2 jsi nemusel mít. Netvrdil jsem, že se to určitě stane. Sám vyrobce používání s CO2 nedoporučuje z tohoto důvodu.

              Správě tvrdíš, že to je individuální. Někdo bude potřebovat tu duši, někdo bombičku, někdo si musí s sebou vzít celou dílnu a televizi :) Hlavní je si dojít k tomu, co ty osobně využiješ.

          • Zdendyš  

            Duši můžeš vozit treba na predstavci a rukavice na vlozeni duse do bezduse s lepidlem na horni ramovce. Tmel, knoty, bombicky a krabicku na opravy bezdusi v podsedlove brasne. A kompresor by se dal vozit v zavesnem voziku.

            :))

            • bezdratova.sprcha  

              Osobně z výbavy vylučuji věci, které delší dobu nevyužívám. Jsem si zcela vědom problémů, který by mohly nastat, a že pokud bych to duši potřeboval, bude těžké se dostávat zpátky domů. Ale to je jak se vším. Šance na zlomeninu během jízdy taky existuje, a i tak s sebou nevozím dlahu.

              Navíc jsem teď ke své spokojenosti veškeré brašny z rámu odstranil :)

              • Morchella  

                Dlahy se válej všude – klacky :-) Protože vozím batoh, tak mě pár věcí navíc nezabije a tak v něm mám, mimo jiné 100 ml peroxidu, obinadlo, obvaz, náplast a trojcípý šátek.

                • Zdendyš  

                  Spravne, abys mohl v pripade urazu obskocit sebe i blizniho sveho. No a pokud vozis pneu s lepidlem jeste jsem zapomnel ve vyctu vyse pribalit lahvicku s lepidlem a lahev vody a placatku slivovice.

                • bezdratova.sprcha  

                  Kudos, tak nejakou zakladni lekarnicku bych do kupy dat chtel.

          • capo  

            Touhle logikou by ale bylo lepší vozit jen tu pumpičku, ne? . Její provoz je zadarmo, máš ji neustále. Pokud nevozíš lepení, tak plášť ani nepotřebuješ nahazovat – tedy za předpokladu že ti při lehké ztrátě tlaku nesklouzávají patky… Nebo jo? Vycházím taky z toho že pravděpodobnost toho že to plášť třeba 1–2 ujde a je potřeba dofouknout a pak bys ho potřeboval ještě nahazovat je téměř nulová…

      • MlokCZ  

        To je výhoda dynaplug knotů, ty se postupně vytáhnout ven nemohou.

        Přes ventilek funguje přesně akorát 20ml stířkačka za jednotky Kč.

        U pásky bych zmínil nelepící pásky, které jsou také dobré řešení (pouze je to trochu omezené šířkou ráfku, existuje jen v některých šířkách). Pokud někdo neumí lepící pásku nalepit opravdu dobře, tak nelepící ušetří spoustu starostí.

        Finish line tmel pak vyřeší i kompatibilitu s CO2, tak doufám, že nakonec něčím nezklame, když řeší tolik nevýhod současných tmelů.

        • bezdratova.sprcha  

          Dynplug knoty jsou dobrá zmínka. Bohužel, jsou docela drahé a jelikož je pro mě plášť záležitostí obvykle na dva až tři měsíce, nevyplatí se mi do oprav mnoho investovat. Třeba na posledních pláštích jsem těch oprav měl myslím šest, což by znamenalo tuším nějakých 500Kč za nakoupené sady knotů. To už je skoro polovina nového pláště.

          U 20 ml stříkačky je ten problém, že do ní musíš tmel nalévat vícekrát, což je docela nepohodlné. Navíc například u NoTubes tmelu můžeš úplně znehodnotit tmel, pokud ho budeš stříkačkou nasávat (protože se tam nemusí dostat ty částice).

          • MlokCZ  

            U NoTubes jsem stříkačkou nenasával (a často raději rovnou naléval do pláště a vůbec nelil přes ventilek), u Zero flats klidně nasávám a i tak funguje pořád lépe než obyč NoTubes (race verzi jsem nejezdil).

            6 oprav na jednom plášti, zcela chápu nepoužití drahých knotů, ale taky bych to tedy nezkousnul. To je za mě ukázka nevhodně vybraného pláště pro dané použití, prostě to chce odolnější. To bych toleroval pouze u prvního kusu, kdy bych zkoušel něco nového a ještě nevěděl, že bude takový problém.

            Já dlouhodobě u Schwalbe uvažoval jestli je neopustit už jen kvůli statistice u RaR, jedna díra (kterou nedal tmel za jízdy) na jeden kousek pláště. Proto jsem dost dlouho vozil protection Contíky, kde jsem neměl nikdy žádný defekt.

            Teď u Schwalbe se aspoň snažím vyhnout RaR na zadním. Úplně všechny defekty jsem měl na RaR, na TB nikdy žádný (už jsem to tu párkrát psal, musí to dělat rozdíl vzorku, kostra je totožná).

            • bezdratova.sprcha  

              Je to plášť na gravelu, ne na MTB. Schválně jsem vzal lehčí plášť s tím, že prostě těch defektů bude více. Toto byla moje zcela vědomá volba. Oprava zabere když moc tak dvě minuty.

              Navíc já mám ve zvyku opravovat i to, co zacpe tmel. Jakmile uslyším pssst, sjedu kopec, nebo dojeie úsek, zastavím, najdu defekt, zacpu, dofoukám a jedu dál.

    • Morchella  

      Díky všem za tipy, zkusím shrnout, co vlastně potřebuji pro provoz bezduší..

      (tučně jsou věci do batohu)

      • tmel: asi jedno jaký, protože lidi radši jezdí s duší a čekají na Finishline spásu :)
      • jehla s knoty: zdá se, že fungují podle ceny, tj. dražší = lepší
      • duše: ta se uveze
      • lepení na plášť: někdo ano, někdo ne, ale tolik to nestojí
      • bombička/pumpič­ka: jedno, druhé, nebo obojí s sebou
      • dílenská pumpa s boostrem: koupím asi booster Schwalbe
      • klíč na ventilek: dvojmo? Jeden na střeva pro dolití tmelu a druhý pro demontáž celého ventilku při výměně za duši?
      • gumová rukavice: ta se hodí i na jiné prasení, třeba s řetězem
      • stříkačka s hadičkou: nebudu bastlit a koupím Caffelatex injector, nebo něco takového
      • redukce na ventilek: pro dofouknutí u benzinky
      • montpáky: pevné
      • nožík: ten vozím tak, jako tak
      • páska do ráfku: počítám, že při výměně pláště nechám tu, co tam je
      • scoty  

        :)

        A teď reálně co stačí:

        2cm knotu nebo provázku

        1× duši

        pumpičku, třeba tu Topeak

        Za 9 let jsem to použil 3× a to většinou proto, že jsem dojížděl staré ralfy na skále…

        • Morchella  

          Otevřel jsi mi oči!

          • Zdendyš  

            Kez by je Scoty otevrel oci i sobe, zacal bych snad i věřit na "svetle zitrky " ;)

            • Morchella  

              Hlavně, že jsem se já celkem rychle uklidnil :-) K tomu, co stejně již vozím, jsem pouze v Decathlonu zakoupil sadu na opravu plášťů za 229,– Kč a celý víkend jsem jezdil bez starostí. Ještě jsem v Dekáči rozjímal nad bombičkama pouze za 39,– Kč/ks, ale když mám dobrou pumpičku, tak jsem toto dilema odložil na jindy.

              • dan001  

                Jaké to má rozměry ta sada,není to moc velký? Onehdá jsem narazil v Dekáči na bombičky za 19kč,tomu nešlo odolat :-)

                • Morchella  

                  Plastová krabička má rozměry 12 × 6,5 × 2,5 cm, jehly jsou 10 cm dlouhé a knoty 90 × 5 × 3 mm a celé to jde zabalit do mnohem menší krabičky. Jjen jsem nepochopil, na co je ta tubička přiložená v balení. Ani návod ji nezmiňuje a jen je na ni česky napsáno „rozpouštění rozpouštědla“ (anglicky pak rubber cement, což dává větší smysl) Ty knoty se tím musí namazat?

                  EDIT: už to vidím (vzal jsem si lupu), je to tam, knoty namazat! :-)

    • cosmo  

      tmel, tesa pasku, isopropyl, vzdusnik z petky, montpaky schwalbe…na cestu montpaky, bombicky, redukci na autoventilek a dusi…knoty nevozim

    • popokatepetl  

      Jak silnice tak bik vozim duši a pumpicku s vytahovacim slauskem. Za dve sezony jsem nemusel duší použít. Jednou jsem dofuloval bika kdy se díra nechtěla zalepit. U silnice asi 5× zalepene mlikem ale na nižším tlaku. 2× jsem díru podlepoval. Když bude nejhůř vratim tam duší. Ale to bych musel být tak 30 km od domu, jinak bych zavolal žena, abych se s tim nemusel srat v provizorních podmínkách.

    • kodyz  

      Ahoj, mám takový problém. Mám pumpicku topeak race rocket a po nasroubovani na galuskovy ventilek a dofouknuti plaste, ji vysroubuji i s vnitrkem ventilku a cely plast se vyfoukne. Zjisteno uprostred lesa :-D co delam blbe? Mam sehnat ten klicek na ventilek a poradne to dotahnout?

      • doubleingram  

        Utahni vlozku ventilku, jde i klestema, klasika. Plastovy bazmek voz s sebou, neutahuj tolik cepicku, hlavne ty kovovy. Opatrneji s utahovanim pumpicky.

      • sodek  

        nejezdi do lesa!

    • zavodnice  

      Koukám, že vše už tady bylo jmenováno. Co se týče nářadí, tak mohu dát tip na multitool. Hlavně mi to ušetřilo spoustu místa

    • mastihuba  

      už jen knoty a hustilku nebo bombičky. za 8 let jsem daval cca 5× knot protože vesměs mliko vyschne a diru pak ucpu knotem. :-)

    • detoxy  

      Měl jsem teď zboku prodřený zboku plášt, který nepravidelně ucházel a nepomohlo ani podlepení, nakonec jsem musel koupit nový. Nicméně jsem do něj zkoušel nasadit duši a dojezdit. Jaké však bylo mé překvapení, když mi to vždy během pár vteřin vždy ušlo. Vysvětluji si to tím, že kvůli pásce v ráfku, byl krátký ventilek a díky tomu to nějak utíkalo? Nevím, nicméně mě teď vrtá hlavou, zda má smysl vozit jako zálohu v případě defektu duši. Navíc ji můžu při výměně cvaknout (díky těsným plášťům).

      Taky nevím jestli potřebuji knoty. Zatím jsem měl jen díru zboku, kterou je otázka zda by knot vyřešil a pak výše zmíněné prodření, které by nevyřešil určitě. Navíc na normální píchnutí je tam přeci ten tmel a s pumpou taky něco dojedu. A jezdím jen gravel, takže hodně asfalt.

      Takže přemýšlím, že nechám duši doma a budu teď vozit jen: Lepení (dokáže opravit i plášť), pumpičku a CO2 pumpu + 2ks bombiček(pro nahození).

      Co myslíte? Dává to smysl?

    • Sorin  

      Zdravím,

      rád bych předělal na bezduše, ale nevím, jestli tato páska je už připravena pro bezdušové provedení nebo budu muset ještě pořídit nějakou jinou. Díky za pomoc.

      • l-e-t-o  

        RF do svých kol dává už pásku připravenou na bezduš. Aspoň co je mi známo od mých známých, kteří RF kola mají.

    • scortis  

      Mám dotaz, od přechodu na bezduše žádné defekty a doufám že to tak ještě dlouho bude (klep, klep). Vozím s sebou knoty s nářadím (jehly …) a malou pumpičku. Teď koukám že bych měl vozit ještě tmel, který nevozím. Chci se ale zeptat jestli jsem schopnej nahodit tou malou pumpou bezdušák nebo se prostě smířit s tím že tam frknu duši a dojedu to na tom?

      Mám pláště continental race king ve verzi performance, nahodit šly jak po másle bez kompresoru nebo boosteru, prostě jsem foukal než zapadly patky klasickou pumpou co je spíš na tlak než objem.

      • Velomiwookie  

        kup si za 2 stovky bombicku s nastavcem a voz to misto pumpy :) Davat dusi do plaste od tmelu nechces

        • scortis  

          Ty bombicky vypadaji fajn, jsou to ty stejne jak byly driv do sifonovych lahvi nebo je to neco jineho?

          • Velomiwookie  

            netusim jak vypadaji bombicky do sifonu :) , ja vozim co2 swat koncovku a bombicku z decathlonu

          • novas752  

            Myslim že ne, mám pocit že mají jinej závit.

          • Breakpain  

            Standardně je to něco jiného, ale jde používat i sifonové, ale potřebuješ větší počet. Takže já beru klasiku co je na kolo. Bo to použijí tak jednou za rok … Navíc stačí maly nástavec, na sifonové potřebuješ nástavec s tělem, který umí bez závitové bombičky.

          • Slavik  

            Hlavně sifonové CO2 jsou 12g. Ty potřebuješ min. 16g nebo ještě lépe 20g. Pozor, některé bombičky mohou být napuštěné olejem (paintball).

        • K2  

          Já mám jako náhradní duši.

          Není ji problém strčit do pláště s tmelem, ale je problém ji vyndat, když se pak přilepí :-)

          Pokud se oprava s knotem a bombičkou nepovede na první pokus, tak může být problém.

          PS: Kámoš vozí bombičky Decathlon a je spokojený

      • novas752  
        1. třeba vůbec nebudeš muset nahazovat – když patky pláště nesklouznou do žlábku v ráfku, tak to nafoukneš čimkoliv.
        2. Jak moc dobře/špatně to půjde nahodit když už to z patky spadne pak závisí na konkrétní kombinaci ráfek – plášť. Někdy to malou pumpičkou jde, někdy ani náhodou. Taky záleží jak je plášť starej – časem patka pláště trochu povolí a nahazuje se hůř než novej. Jistota je CO2 bombička, tim to nahodíš určitě.
    • RapMan  

      nějaké zkušenosti s PMP ventilky ? Pláště by pak měly jít nahodit normální pumpou, protože mají větší průtok vzduchu…

      • Delkim  

        a nestačí u normálního ventilku prostě vyšroubovat ten vnitřek?

    • Johny_r  

      Chci se zeptat na tmel. Mám vzít NoTubes nebo něco jinýho? Z toho, co jsem tu vyčetl mám pocit, že NoTubes asi funguje. Někdo ale doporučuje Zeroflats nebo Finishline (tady jsou zmínky starší, tak bych ocenil nějakou aktuální zkušenost). A někdo říká, že funguje každej tmel a je to fuk (to mi přijde jako trochu přehnanej optimismus :-)).

      Díky

    • Johny_r  

      Ahoj,

      měl bych dotaz na ventilky. Koukal jsem, že některé mají zespodu pod těsnícím gumovým kuželem ještě kovovou koncovku destičku s dírou pro klíč, kterým se to asi má utáhnout z druhý strany. Není mi to úplně jasný, nenašel jsem žádný video, kde by to bylo dobře vidět. Např. třeba ventilky od Lezyne mají v čepičce integrovaný Torx bit právě na utažení toho spodku. Podle jejich videa to vypadá, že nejdřív utáhnou klasickou matku z venku a pak ten torx uvnitř. Umím si představit, že to zmáčkne tu gumu a mohlo by to být k něčemu dobré, ale třeba jsem vedle :).

      Díky

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.