• BikeRider

    O víkendu jsem při vyjíždce po lesní kamenité cestě do prudšího kopce kapituloval a tlačil. Prostě jsem to neutočil a v půlce musel sesednout. Vzhledem ke Cross kolu nic divného. Moje drahá polovička, s horší fyzickou kondicí a rovněž na Crossu ovšem došlapala mnohem dál. Nedalo mi to, a šel jsem přesně „spočítat zuby“ :-)

    Asi nemusím vysvětlovat, k čemu jsem dospěl. Mých 3×7 v kombinaci 48–38–28 převodníků a 11–13–15–18–21–24–28 kazety nemohlo konkurovat 44–32–22 spolu s 11–13–15–17–20–23–26–30. Zatím co já to rval na 28–28, moje přítelkyně si šlapala na 22–30.

    Protože si chci nechat postavit rychlý 29er, jako náhradu za můj současný Cross, udělal jsem si přehledovou tabulku převodů, (jednotlivé varianty jsou pojmenovány podle aktuálně prodávaných kazet) a vybarvil pro mne zajímavé převody na největším převodníku. V současnosti nejvíce využívám 48–15, občas podřazuju na 48–13, z kopce točím zásadně 48–11, protože jinak mám pocit, že točím na prázdno. Nejvyužívanější pohodový převod 48–15 s poměrem 3.2 jsem si vyznačil modře, světle modrou, často využívané lehčí převody mezi 3.2 a 2.6. Převod 3.6 žlutou (48–13) šlapu po rovině, a 4.36 (48–11) červenou rvu hlavně z kopce či po větru.

    Aktuální kombinace převodníků a pastorků přináší pro mne zajímavý převod 3.4 (fialová), protože u pohodového šlapání na 3.2 mám ještě rezervu. Poměr 4.0 (oranžová) je pak pro mě velkou neznámou, protože aktuálních 4.36 používám hlavně z kopce, a 3.69 při rychlé jízdě.

    Po víkendové zkušenosti začínám vážně uvažovat nad nejmenším převodníkem 24z nebo možná 22z. Aktuální 48z kliky se dělají v kombinaci 48–36–26, což spolu s 32–36 pastorkem znamená zlepšení z 28–28 na 26–32 až 26–36. Bude to stačit? Nebo mám obětovat 48z kliky a spokojit se s 44z (z čehož mám obavy) a získat tak 22z převodník? A nebo hledat nějaký kompromis 46–34–24?

    Co doporučujete pro ježdění převážně asfalt, polňačky, občas lesní cesty?

    PS.: Když na to koukám v tabulce, vidím, že 2×10 SRAM není pro mě. Například 36–26 kliky mám na každém 48–36–26 Cross trojpřevodníku :-) kombinace klik 40–28 je zase nemastný neslaný střed. 40 pro rychlou jízdu je málo, a 28 do kopce je moc, to mám teď :-)

    Anketa: Jaký převod zvolit pro ježdění převážně asfalt a polňačky, občas lsení cesty?

    2x
    11%
    0 0
    • kubad  

      uvědom si že s 29" ti naroste objem a tím i obvod plášťů

      osobně vidím jako ideál na 29" převody 42/27 a kazetu 11–34 případně 12–36 do větších kopců a to sem silový jezdec :D

      0 0
    • Martin  

      já vozím 44/32/22 + 11–36 a nemám s tím problém ani na rovince při rychlostech 35+

      chce to naučit se trochu rozumně šlapat, jak psal nedávno kdesi nox, nervat to na těžký kvalty :)

      0 0
      • Tina  

        jj, zvyčajne vždy nakoniec dospejeme k poznaniu, že problémom nie sú prevody, reťaz, atď., ale nesprávny spôsob šliapania. Aj pre rekreačného jazdca by mala byť základom kadencia aspoň 80ot/min (po rovine).

        0 0
        • Martin  

          mělo, ale není… spousta lidí argumentuje slovy „já jedu na pocit, mi se šlape dobře“ a tím pro ně debata hasne :)

          akorát jim nedojde, že když po ujetí nějakého delšího objemu mají nohy jak z olova, není to jenom o tréninku :)

          0 0
        • MlokCZ  

          Klidně můžeme být schovívější a to tak na nějakých 70ot./min.

          0 0
          • BikeRider  

            Do toho se snad bejde většina cyklistů, ne?

            0 0
            • MlokCZ  

              To právě bohužel ne. V praxi jsem viděl točit i méně než 40ot./min (tím myslím, že dotyčný tak jezdil pořád a všude), i když v mojem okolí jsou takové případy opravdu jen ojedinělé.

              A stačí tady číst některé jedince, co tu k převodům kde psali…

              0 0
    • MlokCZ  

      Na 29tce mám devítku 11/34 + 44/32/22. 44/11 jsem zařadil asi dvakrát v rychlejším asfaltovém sjezdu (při rychlosti kolem 60km/h). Klidně bych vystačil i s nejtětším 44/13.

      0 0
      • maajkee  

        Tak, já měl na obou 29kách 11/32 + 44/32/22 a 44/11 jsem snad nezařadil ani jednou, páč když jedu z kopce víc jak 50km/h tak přestávám šlapat :)

        0 0
        • MlokCZ  

          Já taky moc často ve sjezdech nad 50–55km/h nešlapu, proto jsem to zařadil zatím jen 2× za 2000km. A těch sjezdů kolem 60km/h+ bylo samozřejmě mnohem více.

          Bál jsem se opačně, že nebude stačit 22/34 když je to 29tka a na 26tkách jsem vozil taky 22/34. Jak to je ale celopevňák, tak je to celkem ok (pár 20%+ stoupání v terénu už jsem na tom jel).

          0 0
      • Martin  

        44/11 taky používám velice sporadicky. IMHO je to převod ku hovnu :)

        0 0
      • Bystrous  

        Tak já mám klasiku 22/32/44 11–34 a zatim mi připadá, že se bez krajních převodů neobejdu. Chtěl bych zkusit 2×10 ale docela často řadím 22/34 i 44/11.

        0 0
    • scalar  

      Já mám na rychlé 29er převody 22/32/44, vzadu devítku 11–34 a vyhovuje mi to. 22/32/44 dávám často i crossová kola, ženám je doporučuji vždy.

      0 0
      • maajkee  

        No a když já měl na jednom crossu 44/27 tak jsi mě káral ať tam dám pořádnou placku :)

        0 0
        • scalar  

          Ty jsi žena? Já jsem teď na svůj cross nahodil 50/34 a dozadu 11 – 28 :-)

          0 0
    • aquilas  

      Taky mám na kole 44/32/22 a kazetu 11/32. 44–11 tam hodim, jen z kopce, jinak bych to ani nepotřeboval. Takhle je to pro mě ideální skladba převodů.

      0 0
    • winter78  

      Ja mám na crosse 48–36–26 a 9-tkovú kazetu 11–34 ( 11–13–15 – 17–20–23 – 26–30–34 ). Najčastejšie používam prevod 48–15 , ale best pri pohodovej jazde je pre mňa 48–17…lenže to je už trošku prekrížená reťaz a je to aj počuť, preto ho jazdím len výnimočne,hlavne ak som už unavený a dlhá rovinka predomnou.

      Ale je mi záhadou, že si v tých tabuľkách vyfarbil len „cestné“ prevody , ale žiadne „kopcovité“ , kôli ktorým si vlastne zakladal túto tému ;-)). Ak jazdíš viac rovinky a prevody na rovinkách ti vyhovujú, tak nemá význam meniť kazetu len kôli jednému kopcu ktorý si neutiahol…Ja tiež riešim podobný problém, tiež mám tabuľku s prevod. pomerom,ale ja špekulujem nejakú „cestnejšiu“ kazetu, kde by mi ale asi pochybeli „kopcovité“ prevody, ktoré vzhľadom na cesty ktoré jazdím ( Vysoké Tatry) dosť často využívam.

      0 0
      • scalar  

        Zkus kombinaci 48/34 dopředu (např. Truvativ Elita) a 11 – 34 dozadu.

        0 0
      • BikeRider  

        U kopcovitých není co řešit. Ze současných 28/28 je zlepšení prakticky cokoli. Se 48z převodníkem se dostanu na kombinaci 26/32–36 (podle typu kazety), což je jistě zlepšení. Otázka ale je, jestli neobětovat 48/11 v rychlosti, za 22/32–36 do kopce a vystačit si se 44/11 na rovince.

        0 0
        • maajkee  

          U 29ky si s kombinací 44/11 na rovince vystačíš určitě. Pokud nejezdíš po rovině 50km/h :)

          0 0
        • t29  

          Když obětuješ 48×11, tak sice ztratíš nejtěžší převod, ale získáš dva lehčí. Pokud ti chybí převody do kopce, je 44–32–22 jasná volba.

          0 0
    • tmax  

      Tiež odporúčam začať trénovať frekvenčné točenie pedálmi. :-)

      0 0
    • Jakobo  

      .

      0 0
    • Jakobo  

      Zdar

      Vybíram kliky na krose a rozhoduji se mezi Shimano řada Deore FC-M591 , nezařazené FC-M543 oboje s vyzkoušeným HII, to Deore má ocelovou středni placku, při mém ročním nájezdu přes 6000 km jen do práce + další nájezd ve volnu to je možná nezanedbatelné plus.

      Pak na kupkole jsou ještě tyto Suntoury XCR V2 T428 FXS , které se mi líbí a celkem bych je i rád zkusil, nemohu ale o nich nic pořádného najít. Nemá někdo zkušenosti třeba s T424 nebo podobnýma?

      Líbí se mi, že jsou 48/38/28 a ne 36/26, důvody klidně vysvětlím, ale nebudu to teď rozebírat. Střední placka ocel, montáž klasickým 1000 hranem na 4hran/8link. Hmotnost neznám, ale nepředpokládám, že by se Suntour nechal nějak výrazně zahanbit Shimanem. Na netu je kdesi jen malá zmínka, že jsou kvalitou na úrovni vyšších FSA a Shimano.

      Nevýhodou bude nestandardni rozteč placky (106 mm proti 104 u Shimana) a snad kde koupit nové ložiska, možná tam jsou průmyslové.

      Ty Suntour bych rád zkusil, ale pokud je tu někdo, kdo má špatné zkušenosti, tak budu rád, když se podělí, dík.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.