• Sainz

    Někde jsem slyšel, že duralový rámy časem měknou. Co si o tom myslíte???

    0 0
    • zirecek  

      je to tak, říkej tomu jak chceš, hliníková slitina křehne, měkne. Ocel zase rezaví… . Nic není navěky, kromě titanového rámu a 2.2kg ocelového rámu, :-).

      0 0
      • lubos  

        A proto bezne automobily jezdi s disky s hlinikove slitiny. Casti motoru jsou s hlinikovych slitin. Ramena napravy jsou s hlinikovych slitin.

        Nicmene, jak rikas, nic neni naveky :)

        0 1
        • zirecek  

          no, nemuzes to postavit takhle, to jsou jine slitiny… tam je jina priorita, jine prostredi a jine namahani. Nema s ramem moc spolecneho.

          0 0
          • lubos  

            A vis jake ? Porad je to hlinikova slitina. Namahani .. no treba ramena jsou hodne podobna ramu. A sice podstatne vice materialu ale taky mnohem vetsi zatez. Proste se mi zda, ze tohle je jedna z nepodlozenych teorii. Meknuti hlinikove slitiny, praskani hlinikove slitiny v mrazu a podobne. Ne ze bych nejak neco obhajoval .. jenom mam proste porad dojem, ze jde o JPP.

            0 0
            • hanz  

              hmm, a když nemáš auto jen na neděli do kostela tak ti ty ramena vydrží tak cca max 5let než jsou v … a nejde na tom udělat geometrie. Jasně že je to částečně vinou čepů, které z nich nejdou vyndat ale asi proč-protože to rameno je stejně v … A hliníkové se dělá proto aby závěs kola neměl 20 kilo, pak to zhoršuje jízdní vlastnosti.

              To jen tak k tomu JPP Hliník prostě stárne-věř tomu

              0 0
            • enjoy  

              „porad je to jen hlinikova slitina“,tak takhle teda nee:-).podivej se treba na plasty,v tech jsou rozdily patrne dost jasne:-).u oceli je to stejny,taky ma kazda trida jine vlastnosti.treba moje inbusy:-),nejaka podelana konstrukni ocel:-)

              0 0
              • zirecek  

                tak tak,obecně slitiny (a? je to hliník, ocel, či titan), to je alchymie. Stačí o něco málo přidat nějaké přísady a je to úplně něco jiného…

                0 0
              • ravo  

                Jan Hájský má z tebe určitě radost, málo kdo to píše správně s „N“ a ne s „m“ :-)))

                0 0
                • enjoy  

                  ja vim,davam si na tom zalezet:-)).a ty sis toho vsimnul:-)

                  0 0
                  • Mamutt  

                    My co tomu říkáme světove „Allenovy klíče“ jsme v pohodě ;)

                    0 0
                • Aiax  

                  Ja to zasadne pisu s M. Proc je to podle vas spravne s N? V poradne UJC AV CR se pise:

                  , podobně jako karma, lux, xerox, kolt či imbus byly původně firemní značky, i jekly neboli jakly dostaly jméno po prvním výrobci.

                  Takze ja predpokladam, ze imbus je nazev po prvnim vyrobci, budu ale rad, kdyz me vyvedete z bludu…

                  0 0
              • lubos  

                Ja souhlasim, ale odkud je ta teorie o meknuti ramu ? Uz to nekdo zmeril ? Vzdyt i ramy na bajky se delaji minimalne z trech-styrech ruznych slitin co vim ja. A ja velkej prehled o slitinach ramu nemam.

                0 0
                • Žanek  

                  Jakákoliv slitna hliníku vlivem cyklického zatěžování mění svoji krystalickou strukturu – měkne. Jestli to je změřený nevím, ale proč si myslíš, že profíci, kteří vozí AL rámy je za Tour vymění třeba tři??;

                  0 0
    • MartinXC  

      Pod pojmem „měkne“ rozuměj že časem mění své vlastnosti. Časem = po cca 5 letech „zhadrovatí“ – když jsou trubky dostatečně silné, není to tak markantní, u plechovek na pivo je to znát. Výrobci zkoušejí různé příměsi do slitiny, aby dali delší stálost vlastností. U leteckých dílů se s tím počítá v návrhu, nejde se na hranu parametrů.

      Mimochodem, ta ocel má vlastnosti podstatně déle stálé (20 let ?nejsem si jist, možná i déle).

      0 0
      • zirecek  

        nevím, jestli přímo 20 let, ale je to tak, ocel nemění své vlastnosti po dlouhou dobu.

        0 0
      • Sainz  

        Tak moc dík, chci si totiž koupit kolo s duralovým rámem, ale déle jak pět let ho mít nebudu tak je to jedno. Ještě jednou dík za rady!!!

        0 0
    • Clodman  

      jojo je to tak.Proto chci sfinxe zona, kterej je snad jen tak nevyměkne

      0 0
      • zirecek  

        jen tak určitě nevyměkne, ale už na počátku je o něco mekčí než nadprůměrný hliník… Jde jen o to, co chceš, :-).

        0 0
    • Smazaný účet  

      Si myslim že to je dost teoretická otázka. Máte snad někdo 5 let starej duralovej rám kerej je měkej? A jak se to projeví? Zkroutí se pod váma? Bavme se spíše o únavové charakteristice. Materiál samotný když ho necháte 5 let v pokoji tak silně pochybuju že změní tolik své vlastnosti. A u únavy pak jde o ty příměsi, kterými se vylepšují vlastnosti jinak křehkého hliníku, stejně jako se dělají různé oceli z litiny.

      0 0
      • MartinXC  

        Je fakt, že správně bychom měli ukazovat kolik tisíc km, ne kolik let. U dost kvalitních bikových (XC) rámů z hlíny udávají životnost cca 60.000 km (Klein, Cannondale). U železňáků nevím. Titan jsem slyšel 200.000km…

        0 0
    • Siddha  

      vsechno mekne… teda neni to moje zkusenost :o))) damy potvrdi…

      chtel sem jen, ze ocel taky mekne, ale dyl to trva a musi na to bejt nejaka tezsi vaha. Ale dobre udelana hlinikova slitina musi s dobryma vlastnostma nejakejch 5let hobikovi vydrzet naprosto v poho…

      ocel ma jednu podstatnou vyhodu – rovnatelnost, opravitelnost. u hliniku je to problem, u titanu jeste vetsi… take proto je ocel na delsi dobu…

      0 0
      • lubos  

        Vylet do Himalaji, nebo cesta kolem sveta, urcite ocel. Zvari to kdekdo, treba.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Noooo… já si musim rejpnout. Není ocel jako ocel. Lešenářskou trubku svaří kdekdo. Legovaný oceli který se používaj na rámy, ty ti možná nějak svaří taky kdekdo, ale moc dlouho ti ten svar nevydrží… naopak ti to třeba eště víc pomrví materiál. Třeba konstrukčních svary který sou namáhaný na únavu, to je extra třída. Třeba tvar housenky rozhoduje o rozdělení napětí ve svaru a tedy i o tom jak dlouho vydrží… Ale to jenom rejpu, na takovýdle cesty bych určitě taky vzal ocel…

          0 0
          • Siddha  

            ja tomu nerozumim, ale je to letovany…

            0 0
          • martt  

            moj syn ma elektricky zvarenu (dedinskym zvaracom) ruru na biku z materialu Columbus a uz to niekolko rokov drzi. Je to sice jeho treningovy bike ale nesetri ho.

            0 0
    • polo  

      Rámy a? už ocelové nebo z Al slitin neměknou. Jsou to jen pohádky, které se znovu a znovu vynořují. Teď jsem nedávno slyšel, že měkne karbon a tomu se teda už opravdu jenom směju. http://www.efbe.de/etou1098.htm

      0 0
      • zirecek  

        Materiál dlouhodobým cyklickým namáháním mění pozvolna svou krystalickou mřížku, čímž pádem mění své fyzikální vlastnosti. Říká se tomu, že rám vyměkl. Tato změna je dřívější u hliníkových slitin než u ocelových. Nechápu co je v tom za pohádku?

        0 0
        • polo  

          Pohádka spočívá v tom, že jsou to změny tak malé, že je nikdo nemůže poznat. Takže tvrzení, že někomu po roce, po dvou (atd.) rám změkl je pohádka. Viz testy.

          0 0
          • náčelník  

            Ty změny jsou u hliníkových slitin ve srovnání s ocelí velké. Termín „vyměkne“ je neš?astný, lepší je zhoršení mechanických vlastností. popř. krátká únavová životnost. Odborně řečeno – hliníkové slitiny absorbcí namáhání s časem degradují.

            0 0
            • polo  

              Přesně tak. Otázka za jak dlouho to zhoršení mech. vlastností nastane, jak je velké a jestli se projeví dříve než praskne rám. V testu, na který se odkazuju, naměřili změny v tuhosti do tří procent (to je zanedbatelné), větší až když měl rám trhlinu, což je logický. Dá se tedy tvrdit pouze to, že při stejném namáhání praskne rám z hlin. slitiny dřív než ocelový.

              0 0
          • Clodman  

            No poznat se to dá.Kámoš má hliníkovýho Forta, novej byl v poho, ale po 2 letech když jede ze sedla, tak je slyšet ja řetěz chrastí o vodítko přesmykače, jak se rám kroutí.A není ro špatnym nastavením

            0 0
            • polo  

              Pokud se kroutí, tak by se mely prohýbat trubky po (téměř)celé délce, tedy i s přesmykačem. V tebou uvedeném příkladě by se sedlová trubka ohýbala pouze jen od místa uchycení přesmykače. Ten by musel sedět téměř bez hnutí, aby vznikl ten efekt, který popisuješ. Zjevně je příčina někde jinde.

              0 0
              • Clodman  

                Vzhledem k tomu že je přesmyk nízko na středem, tak si myslim, že se ten rám kroutí v místě středu a ovlivní to i ten přesmyk, ale jak jsem psal je to moje doměnka. Jo a táci má v poho, těma to neni

                0 0
                • MARIN  

                  A nema nahodou vuli v ose

                  0 0
                  • Clodman  

                    nee

                    0 0
                    • MARIN  

                      taky jsem jeden cas nevedel proc to porad skrta a nakonec byla praskla osa – kdyz jsem za to vzal rukou ani jsem s tim nehnul ale nohy maji proste vetsi silu :)

                      0 0
    • stanley  

      Na tento druh diskuse si vždy vzpomenu, když po jaru slezu ze svého zimníka Favorit F1 stáří 19 let a přesedlám na FORTA ALUTRON stáří 3 roky.Ta okamžitá reakce kola po šešlápnutí pedálu mě vždy dostane… Jedině AL.

      0 0
      • Clodman  

        Jenomže je rozdíl(hodně velkej) mezi 19 let starou ocelí a novodobou legovanou.Si pomatuju test ve velu, kde testovali český rámy.Sfinx FOCO a Kovařík Ultrafoco byli nejtužší v testu, jedinej kdo konkuroval byl nějakje kilovej Fort, kterej toho asi moc nevydržel

        0 0
        • zirecek  

          :-) „nové“ mikroslitiny Foco a UltraFoco, to je cumel… Hliník nemá šanci.

          0 0
          • zirecek  

            z mého pohledu, je jasné, že někdo jen hliník. Dle toho co chcu od rámu, beru ocel.

            0 0
            • Clodman  

              Jojo já taky jenom ocel, bohužel zájem o ní je tak malej, že cena je vysoká.

              0 0
              • zirecek  

                Ale dá se to přežít, navíc vlastní design a když vezmeš, že ocel by měla vydržet více než hliník, tak ta investice je dlouhodobější. Škoda, že jsem takovy velký mamlas, takže na mě Foco není, jinak bych se z něho radostí zbláznil… .

                0 0
                • Clodman  

                  Mě by stačils ta zona, nebo něco od dedacie.se to s vidlou nechá sehnat do 14 000.

                  0 0
                • zirecek  

                  Nevíš, kde na netu zkuknout Kovaříka? Nemůžu to nikde najít… .

                  0 0
                  • Clodman  

                    Nemá internetový stránky, ale v historii na něj najdeě tel, číslo už sem se tady na to ptal, ceny jsou nejspíš stejný jako sfinx

                    0 0
                    • Siddha  

                      ULTRAFOCO: jen na premysleni – predstavte si neco, co ma stenu sirokou 0.35mm hmm… docela malo, ze. Predstavte si, ze na tom jedete… furt v poho, kdyz jedete celkem rovne, ze jo, je to trubka, namahani se rozlozi… supr slitina a tak. Ale pak jestli vam padne spatne postaveny kolo na zem… a tohle nemam ze svy hlavy…

                      0 0
                      • cabbage  

                        touhle představou mě děsí lempl na každy vyjizdce! nevim jak vy, ale ja se těšim až se začnou vyrábět rámy z amorfních slitin.

                        0 0
                      • zirecek  

                        to samé si představ u Ultralight Aluminium, :-) Je jasné, že váha rámu okolo 1.5kg se už musí někde projevit…

                        0 0
                      • Clodman  

                        Tak dobrá když budeme přehánět, tak dkyž mi ten rám spadne, tak se niv velkýho nestane, protože ocel je pružná, narozdíl od hliníku.Ale uznávám, že Ultrafoco už je docela hustý

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.