full na xc jaký zdvih doporučujete/jaký máte

121 nepřečtených
  • vlk

    Tak si chci pořídit full-čtyřčep na xc. Ale nemohu se rozhodnou jaký zdvih na XC kolo.Popravdě jezdím hlavně HT a tak nemám žádné zkušenosti v tomto ohledu.

    Chci to na xc/marathony a toulání se lesem, takové abych mohl turistickým tempem jet jakýkoliv terén.

    80mm asi nebude tedy nejvhodnější. Uvažoval jsem tedy o 100mm nad zadním kolem, ale teď má nabídku na jedenm čtyřčep na 90mm.

    Jaký zdvih byste preferovali na marathony a na celodenní vyjížďky cestou necestou Vy. popřípadě jaké zdvihy máte-zkušenosti.

    • mastihuba  

      mám úplně stejnej problém. Mě bude stačit 100/100, ale kamarádi radí abych šel na 120. :)

      • blue  

        s kamaradama souhlasim, pokud chces fulla na pohodu, je 120 rozumnej zaklad, ne nahodou ma dneska spousta kol na takovy jezdeni kolem 130… 100 je fakt uz jen pro chrty :-) a pamatuj, ze s jidlem roste chut, az zjistis, jaky to na fullu je a co ti vsechno dovoli, litoval bys i tech dvou chybejich centimetru

    • vojtechposmourny  

      Mám 130/140 p/z. Klidně bych snesl i víc. 150/150, 160/160.

      • vlk  

        teda s tím kolem co máš v profilu jezdíš xc?

      • ddd - andy  

        Rad te s tema zdvihama potkam na nejakym XC zavode.. :-)

        • vojtechposmourny  

          Spíš tak to celodenní toulání lesem.

          • ddd - andy  

            Jenze to se tu ted neresi.. :-0

            • vojtechposmourny  

              To o tom toulání tam má taky. Konec konců, já mu to nenutim, jen odpovídám, co na takový toulání vozím já. A i nějakej maratonek by se na tom nechal zajet. Bez ambicí na výsledek.

              • ddd - andy  

                Hele me uz taky napadlo jet treba Sudety na sjezdaku.. To by bylo neco.. :-)))

                • vojtechposmourny  

                  Tak to vyzkoušej. Stejně bys ani tak nebyl poslední :-)

                • croscountry  

                  Mám kamaráta a ten jazdí maratóny na zjazďáku. Na pohodu. Koľko má vzadu neviem, ale vpredu 210. Ostatní na neho pozerajú divne, ale posledný nebol. Bohužiaľ, teraz išiel makať do Británia

    • Otaku  

      Jezdil sem 80 jdenocep (Merida) a slo to, celkem malo citlivy. Ted 100mm FSR a je to o dost lepsi. Ten zdvih IMHO na XC v cechach staci.

    • ddd - andy  

      Pokud jezdis jen HT tak kazdej zdvih ti ted bude pripadat jako strasna houpacka.. Podle urceni bych nesel pres 10cm. Osobne sem o fulu na XC a maratony taky premyslel a dosel ke kombinaci max10 nebo 8 vepredu max8 vzadu.

      • blue  

        jenze maraton v tvym podani je neco jinyho, nez u ostatnich cykloturistu :-)

        • ddd - andy  

          Jak to? Jedu snad jinaci trasu? ;-)

          • vojtechposmourny  

            Ne, nejedeš jinou trasu. Ale jedeš na výsledek, zatímco jiní třeba na „výlet“. :-P

            • ddd - andy  

              Pokud sem to dobre pochopil, tak on chce kolo na maratony a XC zavody + nejaky to toulani lesem a na zavody je proste 10+ moc – podle myho..

              • vojtechposmourny  

                Je otázka, čemu přikládá větší prioritu, jestli toulání, nebo xc závodům.

              • blue  

                a taky takové abych mohl turistickým tempem jet jakýkoliv terén. :-)))

                • ddd - andy  

                  Super je, ze se tu resi neco, za nekoho, bez jeho zasahu.. :-D

                  • vojtechposmourny  

                    Třeba si to potom přebere

                  • vlk  

                    ne ne, já to vše čtu a sbírám informace.Popravdě pokud si sem atm maratonek nebo xc závod zajedu, tak zcela bez ambicí na slušné umístění, dnes spíše brouzdám lesy a vojenskými prostory.zatím mi stačilo ht, ale na maratonech typu drtič mě na tom k včeru už bolely záda.Jak to tu tak čtu tak už se přesouvám na uvažování vzadu 90, 100 nebo 120mm.Doteď jsem uvažoval nad čtyřčepem s horst linkem na 90mm se sid zamykatelným tlumičem.

                    • vojtechposmourny  

                      Ono by asi bylo ideální těch kol mít víc. Čtyři. Ht na xc, fula 80–100 na maratony, fula ( ne příliš těžkotonážního)130–150 na celodenní brouzdání a nakonec mrchu 180–200 na prasení. Ale kdo na to má prachy, že. Takže je asi potřeba určit si prioritu a u zbytku se spokojit s kompromisem.

                      • Pá-dlista1  

                        4 je malo. Pak mas jeste mrchu na skakani DJ a kdyz chces i trochu zavodit, treba 4X, tak potrebujes dalsi kolo. Na streetek se hodi neco jinyho na sjezd, kdyz chces zavodit, na freeride neco mezi mrchou a tim endurem. Ke vsemu potrebujes silnicku kvuli fyzicce atd.

                        • blue  

                          a nejakyho libovyho cruisera na jezdeni do prace (cti machrovani po meste:-)) a singlspeeda na zpestreni

                          • Pá-dlista1  

                            trialak, kdyz chces zablbnout na dvorku… jo kdyz te kolo bavi…

                          • vojtechposmourny  

                            Ještě jednokolku na vyzkoušení, tandem, vysoký kolo na srazy veteránů…

                            • ddd - andy  

                              A porad je to malo a nedostali jsme se k malejm kolum – flatlnad, street.. :-) Joo byli doby kdy jsem doma mel 6kol ted jsem to zredukoval na ubohy 4 :-)

                              • vojtechposmourny  

                                No a jaký bys zvolil, kdybys měl mít jen jedno?

                                • ddd - andy  

                                  Karbonovou rakev! :-))) Ba ne, jedno bych nedal, aspon dve.. Fakt jedno? Noooo…

                                  Fula – vepredu stavitelnej zdvih 10–15cm vzadu zamykaci tlumic a volitelnej zdvih 10–15cm. To cely na hodne lehkejch komponenetech, poteboval bych k tomu ale dvoje kola – CrossMaxi nebo neco podobnyho na XC a pak neco na tvrdsi zachazeni, „maly“ vlastovky, a dvoje pedaly XC naslapy na svih a platformy pro blbnuti.

                              • Manas  

                                Hehe, to sme na tom stejne :-)

                            • metronom  

                              Jeste zapominate na kolovou a na neco pekne vytunenyho na baleni kosti :-)

                        • vojtechposmourny  

                          A teď si představ jet třeba na dovču a chtít si s sebou vzít všechny kola :-p

                        • Radek Broz  

                          Vidim to stejne, ale zase bych vynechal XC HT a 80–100. Bez streetu bych se taky obesel, tady se da jezdit jen takova village)

                      • kuba9  

                        si myslim ze mit tolik kol je zbytecnej luxus, ty kola budou nevyuzity, radsi bych se sam sebe zeptal kterej druh jezdeni me bavi nejvic a ten rozvijel a do toho investoval… a tim ztoho vlastne ‚zdimal‘ nejvic zabavy, dobrejch pocitu, dyz to tak reknu…

                        tim nechci rict ze vic kol je spatny…, jen to vyzaduje vetsi investice, coz vyzaduje vetsi pracovni nasazeni :-) a to nasledne pozira vic casu… takze je to v konecnem dusledku kontraproduktivni, misto jezdeni makam..... a pak si jeste nemuzu vybrat scim dneska pojedu ven ;-))))))))))))))))))

                        jen obecnej princip, nerikam ze to tak musi platit pro fsechny ;-)) ( pro ty co uz maj v rukou kameny ;-))))))))

                        • blue  

                          musis pozorne sledovat pracovni nabidky a az nekde budou nabizet pozici rentier, uhlobaron a podobne, tak po tom skocit… pak nebudes muset resit rozpor mezi vetsima investicema a pracovnim nasazenim :-)

                        • McBlacky  

                          jak říká darkson stačí ti Endurko a silnička :) když chceš závodit tak ještě k tomu 10kg HT

                          na původní dotaz odpovídám 120/120 nebo 130/130 s váhou do 13kg a je to max pohoda, pokud jsou locky nebo SPV dá se s tím hodně pěkně pojezdit.

                          anebo jinak – čím mín zdvihů, tím víc techniky :)

                        • RUMcajs  

                          Hmm, to co popisujes me neco pripomina :-)

                    • croscountry  

                      Ak je pre teba priorita túlanie sa lesom, tak pod 120 nechoď. Potom by si to oľutoval.

                      • RUMcajs  

                        JJ, jeslti se chces kochat krajinou a vyhledama, tak je lepsi vetsi zdvih, aby jsi nemusel porad koukat na cestu.

      • fragilis  

        Tak, tak moje řeč.

    • Peslezedirou  

      Jezdím XC jednočep 100 mm pohoda, zkousnul bych i 120mm.

    • Manas  

      Vozim 90/90 a naprosta spokojenost. Stale to jde krasne za slapnutim a zbytecne to necvici. Na bordelu to celkem uchazejicne chodi. Ale ja mam trochu jiny system. Viz. ten Jamis Dakar v mym profilu.

    • Darkson  

      já osobně bych na běžný XC ježdění terénem volil zdvihy mezi 120–130. nárůst hmotnosti a ztráty energie je pro nezávodní pojetí zanedbatelnej. na ostřejší XC bych se nebál ani 150, zvlášť když i u střední třídy mají biky chytrý tlumiče. o variantě 100< bych ani neuvažoval :-)

    • wroum  

      na XC mam vepredu 130 (AM1) a vzadu 146mm. pod 120 bych nesel :-)

    • vlk  

      pro upřesnění uvažuji nad něčím takovýmto www.mtbs.cz/obrazek.html?… www.mtbs.cz/obrazek.html?…

      • vlk  

        PS: nemyslím konkrétně toto, ale typ rámu.jak dole není 1 čep poblíč klik, ale vlastně dva, některé rámy to mají i zdvojené a jsou tam dole pak 4 čepy(takové /=- jakoby).

        • Manas  

          VPP ?

          • vlk  

            jojo to je ono. vpp na 90mm se sid zamykatelným tlumičem.Sem si furt nemoh vzpomenout na tu zkratku. Tak o tom teď uvažuji.

    • kuba9  

      taky se pripojim k >=130 :)))))

    • JMT  

      jezdim 130 na 105, pride mi ze to o zdvihu moc neni, spis o tom jak to chodi, jezdil sem na nakym cca 120mm gt a speedster je pohodlnejsi i pri nizsim zdvihu, takze bych sel do speed¨stra :-) kdyby neco jinyho tak 120

      • wroum  

        on uvazuje o VPP, pochybuju ze chce veterana :-)

        • JMT  

          vyliz si prde*, jesli je neco veteran tak banschee-taky jednocep, ale ma este navic hafo cepu…

          • wroum  

            nevylizu, pac to nezvladnu a kdybych to zvladnul, tak si radsi vykourim.

            nebudu se s tebou hadat co je v tomhle pripade funkcne lepsi nebo modernejsi, ale v obou pripadech ma navrch banschee :-) neboj i u RB jednou prozrou.

    • Dijck  

      Jazdim 140/168mm a som za 130–150 s „inteligentnym“ tlmicom. 90 urcite nie, je to velmi malo. Dobre tak na XC preteky. PS: vpp s 90mm bude dost necitlive.

    • lubos  

      Na maraton neco, co neni kostitras, lehke a pevne. No a na cestou-necestou tak 15cm :)

    • vratan  

      vpredu 100–130 mm, vzadu 120 mm. na normalne xc jazdenie pre mna viac nema zmysel – este som nesiel na doraz :-)

    • pop  

      čéčé taky sem nad ním uvažoval, protože to co dělaj koně s cestama po zimě nebo po dešti je neuvěřitelný. Jak to zatvrdne,tak je to jízda jak po kořenech. Ale: O full se musíš víc starat, je těžší, dražší…rychlejc odchází do věčných lovišť. Zeptej se Koldy na peripetie s Meridou Mission

      • kovar  

        na to „ale“ se ale nikdo neptal.

      • lubos  

        Jo, ale kolik fullu problem nema. Kdyz pominu problem s praskanim oka zadnich staveb u Merid, coz uz neni problem, a problemovej tlumic german-a (ktery jak se mi zda je porad min problemovej jak fox tlumice), tak zadnej problem neni. Jenom ta udrzba a obcas preci jenom nejake to lozisko se musi vymenit. Ale za tu jizdu pres konske diry to stoji. Urcite ;)

    • vojtechposmourny  

      Ještě mě napadá, jakou vidli na to budeš dávat? Duka z profilu? To potom asi zdvih tak do 120, max 130, ale tam už bych dal pozor na geometrii rámu.

      • vlk  

        no ještě se rozhoduji mezi 2 variantami,

        1. přítulce dát nějakého fulla na 100 a dát jí k tomu toho duka a sobě něco 130/120 vidla asi recon

        2)Si pořídit něco na 100 vzadu a mít tak 100/100 s tím Dukem

        Je smutné, že to říkám, ale asi bude jako obvykle spíše záležet na financích.

        • BB  

          Není 100 jako 100. Je například nebetyčný rozdíl mezi 100 na Palominu a 100 na ETSX, měl jsem možnost porovnat. Zasadní rozdil může být v citlivost a pohupování (krom dalšího jako je boční tuhost, náchylnost vyluzovat zvuky, nároky na servis). Asi bych nějak zasadně nerozlyšoval mezi 100–130, ale podíval bych se na uvedené vlastnosti. Hodně bych uvažoval o nějakém virtuálním čepu – Giant, Lapiere, Haro … Citlive a nehoupou se ani kdyz maji 130 a vice. Pak je to takova univerzalní mašina se kterou se nemusiš stydět ani na maratonu.

        • tutite  

          zajíždím a ladím novýho LAPIERRE X-CONTROL 130, zatím bez připomínek, chodí tak jak má, vpředu PIKE 140 mm, vzadu 130 mm. Pro takové ježdění, jak jsi uvedl, hodnoty tak akorát. Mrkni se na sekci FOTO naše biky na str. 2 před těmi vraty, ať máš nějakou představu. Někdy na Pohořanech..

        • RUMcajs  

          Tak me napadlo, kde s tim fullem chces jezdit? Jestli prevazne na stejnych trasach, co jsi dal na HT nebo budes jezdit tam kde uz ti to HT neumoznoval ci hodne zneprijemnoval.

          Podle toho si lze take vybrat jaky zdvih.

          • PePu  

            Toto je podle mě důležitá poznámka – každý si totiž pod pojmem marathony a na celodenní vyjížďky cestou necestou může představit něco jiného. Když budu kupříkladu většinu roku jezdit po šotolině (či jizerských panelech apod.) a jednou za rok se vydám do Dolomit, nenajde zdvih >100mm moc uplatnění. Samozřejmě není 100 jako 100 (jak už výše zmínil BB). Osobně bych sledoval také geometrii (např. příliš vysoký předek ve spojení s „nevhodnou“ konstrukcí obecně může stěžovat výjezdy-řešením ovšem může mj. být stavitelný zdvih a/nebo „dobrá“ konstrukce).

            • BB  

              o tom to je, bike se 100 a 130 zdvihu musi mit jinou geometrii, nesmi byt pouze rozdil ve zdvihu. 130 musi mit delsi zadni stavbu, aby se nezdvihal ve vyjezdech (Cunningham v MBA tvrdi minimalne 17 palcu), hlavova trubka musi byt polozena (69 – 69,5 stupnu), jinak by byl predek moc vysoko (a navic polozenejsi vidle lepe bere nerovnosti a ve sjezdu lepe toci). A aby kolo nebylo moc dlouhe, tak je trochu kratsi delka posedu, takze nutno dohnat predstavcem (ale ne moc, tak 10–12 cm, ne vice). Takhle popisuje geometrii fulla, ktera vznikla „sestoupenim“ od sjezdaku. Naproti tomu fully se 100 zdvihu vetsinou vznikly z XC geometrie, ktera je pro 130 zdvihy naprosto nevhodna. Takze uzavreno – nejvetsi tragedie je full, ktery vznikl bohapustym zvysenim zdvihu XC kola.

              • kesu  

                to mas sice pravdu ale uhel 69stupnu uz zase moc nejede,mam moznost na svym biku menit uhel z 69,5 na 70,5 a ikdyz mam 125 nebo 130mm vidli tak mi prijde lepsi tech 70,5 i za cenu otoceni predstavce..

                • BB  

                  mel jsem 71 a nyni 69,5 a je to nebetycny rozdil, kde jsem ve sjezdech kolo sotva otocil, tak nyni s prstem v nose, ale muze to byt celkovym rozdilem mezi Kleinem Palomino a Santa Cruzem. Santic je s polozenejsi vidlici obratnejsi dolu z kopce, i kdyz teoreticky by to melo byt naopak.

    • Honzas  

      mam 100 / 100 a na to, co popisujes v pohode, rekl bych, ze mi bohate staci. nicmene to asi taky bude dany tim, ze jsem donedavna jezdil na HT a vyssi zdvih nezkousel.

    • fousac  

      ted mam 130/110, vzadu power valve (neco jako propedal) ale bral bych na moji turistiku tak 130/140 bez antipruzicich nesmyslu…

      na xc zavodeni nema full smysl, pokud to nejezdis jako ja jen tak spis pro legraci.. na maratony staci 100/100 s lockama…

      myslim, ze by mi sluselo www.marinbikes.cz/…ck_trail.htm

    • kovar  

      130 mm pevná osa předek, 120 zadek, oboje kombinovaná pružina-vzduch, bez przničů citlivosti a zdvihu. Na turistiku bych vůbec nebyl proti nějakému tomu centimetru navíc, hlavně vzadu. Ad marathony, moc je nejezdím, ale jedno srovnání mám. Beskydtour na HT utrpení. O rok později na FS půměrná rychlost o 10% větší, to ale vůbec nic neznamená, třeba jsem měl víc natrénováno, ale co je bezesporu – pohoda, pohodlí, jednoznačně to jelo líp.

    • Misfit  

      mam 130v predu 140 vyadu a podla mna na xc idealne… doyadu dat nejaky inteligentny tlmic aby to moc nehupalo a ides:)

      • o.ndra3  

        Zajímalo by mě, jak se ti s RVL 130 a vypodložkovaným představcem jezdí prudké výjezdy. Já mám 115/115 a přijde mi, že při větším zdvihu už je to kolo jak štafle. Výška středu a řidítek mi přide na XC jako nejvíc limitující faktor. Nějaké pohupování podle mě hraje až druhé housle. Toť jen můj názor.

        • Misfit  

          no pohupovanie sa u mna naozaj nedeje.. ten platform plus nejak funguje… a tie prudke vyjazdy no kedze som zvycajne zo sedla a nie v sedle vo vyjazdoch tak je to v pohode ked som v sedle trochu sa to predne zdviha ale nie je to nejaka tragedia

    • Tenisak  

      ja bych dal tech 100

    • kesu  

      na pohodovy light enduro jezdeni mam 125 vepredu a 132 vzadu a planuju vyssi vidli,podle myho je neco mezi 120–130 nad obema osama temer ideal,jen jde o vahu,u 16kg kola ti najednou prijde jak se tech 130 silene houpe zatimco pokud to ma 13 tak je to prijemny zhoupnuti:)

    • Rado LH  

      Ja mam 130 vpredu a vzadu 125 a jazdim enduro a bral by som aj 150 ale 130 je vpohode

    • TinkTink  

      Na XC pouzivam 140/168 a pohoda…pod 130 bych na pohodovy XC rozhodne nesel at uz by to byl jakykoli system…

      Moji jsem poskladal 120/150 a taky pohoda…proste celodenni vyjizdky si zadaj svy… :)

    • MichaelSamuelle  

      666er for ever!

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.