XC Full, kde se da jet ze sedla bez lockoutu

14 nepřečtených
  • jonti

    Jako majitel aktuálního Treku Top Fuel a staršího Giant Anthem 29er mi na novém kole nejvíc vadí, že bez zamčení při silovém šlapání do kopce ve stoje hodně houpe, na rozdíl od Anthema, který se ani odemčený do zdvihu nepropadá. Jestli je to jen daní za lepší vlastnosti ve sjezdu, nebo je to přímo konstrukcí. Není problém to zamykat a odemykat, ale stejně mi to trochu překáží.

    Stejně houpavý je i testovaný Cannondale Scalpel a podstatě i Specialized Epic s povoleným Brainem. Zajimalo by me, jestli jen virtuál, teda třeba BMC, jede dobře s otevřením tlumičem, nebo jak jsou na tom jiné značky kol.

    0 0
    • MlokCZ  

      Tohle není tak jednoduché obecně vůbec srovnávat. Různé systémy se v tomhle liší poměrně dost, ale je tu pár věcí, které obecné srovnání komplikují. Do hry vstupuje zařazený převodník u více placky nebo jaký je použitý u jednoplacky. Takže i dle toho mohou dva jezdci jezdící jiné převody na stejném rámu dojít k jiným závěrům (které budou reálné).

      A pak do toho hrozně moc vstupuje tlumič jak je naladěný. A to nejen naladění komprese, ale také má vliv i třeba použitá komora (EVOL vs obyč, atd.).

      Abys měl trochu představu jen vlivu tlumiče, tak aktuálně na mojem Radonu Slide 29":

      • stavba samotná je tak průměrně houpavá při silovém záběru ze sedla (existují méně i více houpavé)

      s Foxem DPS (citlivá poloha open) s malou negativkou

      • na open houpal ze sedla hodně, výrazněji než otevřená vidlice a bylo to dané jak citlivou polohou open, tak hlavně průběhem tlumiče s malou negativkou a maximální vložkou v pozitivce (do poloviny zdvihu se to hodně propadalo, proto i ze sedla to bylo horší)
      • na medium houpal o trošku méně (tak srovnatelně s otevřenou vidlicí), ale to omezení nebylo nijak velké, pořád hlavní vliv měl průběh
      • firm nehoupal ani trochu, protože firm poloha je téměř lock

      S Foxem DPS (zase citlivá poloha open) s EVOL komorou

      • na open to bylo citlivější než s malou negativkou, dané větším vlivem negativky kolem sagu, ale přesto ze sedla houpe s EVOL komorou mnohem méně, protože se zásadně změnil průběh, teď i přes tu lepší citlivost ze sedla zadní stavba houpala méně než vidlice
      • na medium houpe už jen opravdu decentně a oproti otevřené vidlici už minimálně, komprese to omezuje sice stejně jako bez EVOL komory, ale dohromady s EVOL komorou se to projeví asi ještě více

      už jen kvůli jízdě ze sedla nemám potřeba to přepínat na firm a firm dávám jen do prudších výjezdů zejména kvůli snížení sagu

      • na firm se to zase ani nehne (skoro lock)

      Daní za větší omezení pohupování stavby při silovém záběru ze sedla nebývá většinou ani tak sjezd, ale hlavně pasáže, kde šlapeš. Tam kde nešlapeš, tak to spolu většinou nesouvisí vůbec (tedy může se to zamykat při silovém záběru ze sedla hodně a přitom fungovat bez šlapání ve sjezdu výborně).

      0 0
    • moneW  

      Čus můžu referovat jenom na Epica, úplně povolený brain z toho udělá houpavou kozu a to mi přijde proti smyslu toho kola jako takovýho. Vozím 2 – 3 cvaknutí od maxima (FIRM) tzn. někde v polovině a ze sedla při silovém šlapání je houpání nula, nebo alespoň pro mně nepostřehnutelné, ani vizuálně. U silového šlapání do kopce v sedě mám tendenci jakoby nadskakovat tak se tlumič zajíždí tam a zpět na zhruba 1 cm to už trochu cítit je.

      Ještě si vzpomínám že jsem si v Jedovnicích půjčoval BMC, tuším fourstroke, strašně jsem to kolo chtěl ale houpavost při středním režimu byla šílená, možná taky špatně nafoukaný tlumič…

      0 0
    • Petr L2  

      Tak od toho má snad většina tlumičů mezi open a close ještě něco na šlapaní ne? Nemůžes přece chtít aby stavba na jednu stranu makala když to drncá a na druhou se ani nehla když na tom rajtuješ :-)

      0 0
      • McBlacky  

        Ta poloha mezi u dost kol prave houpe i pri jizde v sedle a to i kdyz slapes do kruhu a maximalne plynule. Paradoxne to je vic znat na rovinkach nez do kopce. Epica bych nepocital, to funguje dobre, jiny kolo co by tak fungovalo neznam.

        0 0
        • Petr L2  

          Mám Camber a když byl nový dokonce jsem měl při jízdě pocit, ze je tlumič pořád zavřený. Čekal jsem, ze se bude stavba houpat, ona se pochopitelně pohybuje ale musim se na to soustředit abych to vůnec vnímal.

          0 0
        • MlokCZ  

          Teď jsi zmínil jednu věc, kterou jsem zapomněl zmínit. Ty rovinky nejso žádny pradox.

          To je celé o rozdílném zamykání zadní stavby na různém převodníku. Každy full to má jinak, ale poměrně často na malé placce se to zamyká více než na velké.

          Takže tím je to ještě složitější, že nezáleží jen na daném rámu, ale také jaké převodníky jsou osazené. Jednoplacka tak může být jak výhodou, tak nevýhodou. Výhodou v případě, že jezdci vyhovuje stejné chování rámu pro všechny situace.

          Více placek (+ zase dle konkrétního rámu) umožní různé chování na jiné placce. A to zase může být jak výhoda, tak nevýhoda.

          A tím se pak srovnávání komplikuje. Tedy i když někdo napíše o nějakém fullu, že se nějak chová při šlapání, tak když tam bude někdo jiný mít jiné placcky (především rozdíl více placek vs jen jedna), tak se to druhému jezdci může chováat výrazně jinak.

          0 0
          • jonti  

            Dobry postreh, ted tam mam 32z, ale pristi rok chci Eagle a to budu vozit 36z. Ted mam uz 36 doma, tak to vyzkousim.

            0 0
      • Chlebovnik  

        Ale můžeš, akorát to nevypadá zrovna esteticky. =)

        https://www.pinkbike.com/…ng-link.html

        0 0
    • Tina  

      To máš model 2016 alebo 2017? Pretože modely 2017 majú nový tlmič Re:Aktiv. https://www.trekbikes.com/…rek/reaktiv/

      Mala som obe verzie. Model 2016 s pôvodným tlmičom a aj 2017 s RE:Aktiv. Rozdiel bol cítiť. Takže ako píše Mlok, v tomto prípade pomohol iný tlmič. Nový tlmič však už nemá štandardné uchytenie oko-oko, ale nový má na vrchnu Trunion.

      Giant máš z Maestrom. Preto je to iné. Ja mám Ripley-ho, ktorý má 120mm zdvih s DW linkom. Tlmič FOX s Evol komporou. Veľmi citlivý na malé nerovnosti a pri pedálovaní v sedle sa húpe len veľmi mierne aj pri mode Descent. Avšak môžem sa na ňom postaviť do pedálov a špurtovať v polohe Descent a húpe sa max iba niekoľko milimetrov. Oveľa menej ako Top Fuel v Trail mode.

      0 0
      • jonti  

        Mám 2017. Ten tlumič s Re-activ je docela zvláštní, když jedu v sedle se nepropadá vůbec a ze sedla strašně moc. Ještě vyzkouším ten loňský s Rockshox tlumičem.

        Kolo jinak jezdí výborně, ale když chci jet svižně, musím pořád přepínat lockout.

        Plánuji vyzkoušet nový Anthem, a taky trochu víc ten starý co mám doma, a líp zanalyzovat jak se ten virtuál chová.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.